NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2005. broj 1 godina XLI YU ISSN 0036-5734
T E A T R O N : časopis za pozorišnu umetnost
Beograd, 2005. broj 130/131 godina XXX YU ISSN 0351-7500

Ognjenka MILIĆEVIĆ
POZORJE MLADIH - MLADOST POZORJA

 

Inicijativa da se kao prateća manifestacija Sterijinog pozorja zasnuje Pozorje mladih došla je punih sedamnaest godina posle osnutka Jugoslovenskih pozorišnih igara u Novom Sadu. Tad su tri postojeće akademije (u Beogradu, Zagrebu i u Ljubljani) već napunile dve decenije postojanja i postale onaj najvažniji, ako ne presudni faktor za napredak pozorišnog života, obezbeđujući mu školovan podmladak.
Danas, samo trideset i dve godine posle, jedva se može ustanoviti ko je bio inicijator, mada je znan forum koji je prihvatio tu inicijativu, ali ne i kako su se, ako su se, pratile mene koje je ova manifestacija doživljavala u svom razvoju.
Mudri Kinezi kažu da je "i najbleđe mastilo pouzdanije od ljudskog pamćenja".
Katalozi SP beleže da je Božidar Violić, reditelj i pedagog iz Zagreba, vodio prva tri Pozorja mladih, odnosno Susreta mladih, kako su predstavnici akademija prvom prilikom promenili naziv.1 Pozvala sam ovih dana kolegu Violića i zamolila ga da se priseti kako se porodilo Pozorje mladih. Nažalost, ne seća se, pamti jedino da ga je Georgij Paro, reditelj i pedagog, tada umetnički direktor Sterijinog pozorja, pozvao da se pobrine oko Pozorja mladih.

Na prvom Pozorju mladih, 1973, 28. aprila učestvovale su četiri Akademije ovim redom:
Akademija kazališne i filmske umjetnosti, Zagreb - Ulderiko Donadini: Gogoljeva smrt, studenti III g. klasa prof. Božidara Violića; Miroslav Krleža: Adam i Eva, studenti IV g. u klasi profesora Tomislava Durbešića
Visoka muzička škola, Odsek za glumu, Skoplje - Hajnrih fon Klajst: Razbijeni krčag, klasa prof. Ilije Milčina
Akademija za gledališče, film, radio in televizijo, Ljubljana - Janez Žmavc: Potkrovlje, klasa prof. Mileta Koruna
Fakultet dramskih umetnosti, Beograd - Velimir Lukić: Valpurgijska noć, klasa prof. Milenka Maričića
Sve predstave su igrane na Tribini mladih u jednom danu od 10 do 18 časova. Sve škole, sem skopske, došle su na Susret sa domaćim tekstovima, vodeći računa o programskom načelu JPI, festivalu isključivo domaće drame.
Mada je prvi Susret bio tek probijanje leda, ocenjen je u Katalogu kao uspešan, jer je probudio interesovanje za Pozorje mladih. Iz Kataloga vidimo da Violić mudro zagovara radne susrete, jer za takmičenje postoji Međunarodni festival studentskih kazališta u Zagrebu (IFSK), a praktikuju se i razmene akademija. Stoga Violić koncipira tri sledeća susreta na ovaj način: drugi će biti posvećen problemima scenskog govora, treći scenskom pokretu a četvrti - pedagogiji glume.
Svaki susret treba da traje tri dana.

II Susret mladih - 1974, 18-20. april, Teatar Ben Akiba
Program:
Izlaganja praćena praktičnim demonstracijama i diskusijama nastavnika tehnike glasa, dikcije i scenskog govora. Učestvuju studenti i nastavnici četiri škole.
VMŠ, Skoplje: recital narodne poezije, prikaz metoda rada na tehnici govora sa studentima I, II i III g. prof Ilija Džuvalekovski
Akademija, Ljubljana - Uvodna informacija o scenskom govoru: Janko Moder; tehnika glasa i disanja, nastavnik Jera Cetinova, tehnika govora Ana Mlakar, umetnički govor - Rudi Kosmač
FDU, Beograd - Tehnika glasa sa demonstracijama prof. Ljerka Pejčić; scenski govor dr Branivoj Đorđević
Akademija, Zagreb - Govor na sceni Tonko Lonza, ogledni čas prve godine; umetnički govor dr Ivo Škarić, ogledni čas III g. Problemi interpretacije poezije Zlatko Crnković; ogledni čas IV g: od analize jezičkih elemenata do govorne interpretacije, Vladimir Gerić
Referati nastavnika izazvali su zanimljiv i koristan razgovor učesnika Susreta.

III Susret mladih - 1975, 17-19. april, Teatar Ben Akiba
Treći Susret je bio posvećen scenskom pokretu.
"Pozitivni rezultati prošlogodišnjeg Susreta mladih pokazali su potpunu opravdanost ovakvog trogodišnjeg projekta koji predstavlja tematski osmišljeni i zatvoreni ciklus: Riječ - Pokret - Gluma. (...) Iskustvo lanjske godine kazuje nam da diskusija, što se po programu održava poslednjeg dana, treba biti pripremljena tako da bude odista razmjena i konfrontacija različitih mišljenja a ne tek informacija u vidu čitanja referata koji ne ostavljaju vreme za analizu i debatu. Ove godine će stoga svi referati biti tiskani i umnoženi unaprijed, te će se pravovremeno podijeliti učesnicima Susreta kako bi, pripremljeni, mogli pratiti demonstarcije i uzeti življeg učešća u završnoj diskusiji" - beleži u Katalogu SP Božidar Violić.
I odista, ovako radno usmereni Susreti mladih pokazali su se veoma korisni i raznovrsnim iskustvima su obogatili sve učesnike.
Program:
Akademija, Ljubljana - Samostalne studije studenata. Nastavnici France Jamnik, Igor Pretnar i Lojzka Žerdin
Filozofski fakultet, Otsek za scenske umjetnosti, Sarajevo - Prvi put učestvuje na Susretima sa programom za scenski pokret. I i II godina glume, nastavnici Nevenka Petrović, Kaća Dorić, dr Josip lešić i Aleksandar Džuverović
VMŠ, Skoplje - Uvodne vežbe, stilovi i igre, mačevanje - duel. Rad sa dvadeset pantomimskih elemenata i rad sa neutralnim i ekspresivnim maskama. Nastavnici: Tatjana Petkovska i Nikola Aslimovski
FDU, Beograd - Uvodna informacija sa demonstracijama: scenski pokret Dragoslav Janković; akrobatika Pavle Buđa; mačevanje Stanislav Živković; balet Jovanka Bjegojević
Akademija, Zagreb - Istraživanje govora i komunikacije pokretom u okviru studija glume. Psihofizičke pripreme i vježbe, improvizacije s akcentom na pokret kao sastavni deo celokupne glumačke ekspresije. Nastavnici: Ivica Boban, Ilija Smoljanović, Izet Hajdarhodžić, Joško Juvančić i Tomislav Durbešić
Javni čas istaknutog francuskog pantomimičara i pedagoga Žaka Lekoka, koji je visokim dometom svoje umetnosti i dragocenim iskustvom pružio prvorazredan doprinos temi ovih Susreta, bio je doživljaj koji se pamti.
Kao pripremni materijal za ove Susrete, SP je objavilo čitanku za glumce Pokret - govor tela, koju je priredila Ognjenka Milićević. Čitanka može korisno da proširi znanja studenata glume i režije i uputi ih da se bave tehnikama koje škola još nije obuhvatila programom nastave.
U Pozorju je brigu o pripremi materijala za Susret mladih vodio generalni sekretar Pozorja Zoran T. Jovanović, koji je ujedno bio i urednik izdavačke delatnosti Pozorja, te je tako omogućio publikovanje nekoliko sveski koje se i danas koriste.

IV Susret mladih - 1976, 16-18. april, Petrovaradinska tvrđava
Ovaj Susret mladih, posvećen metodologiji nastave glume, bio je završni deo Violićevog programskog koncepta, koji je na tom Susretu preuzela da ostvari prof. Ognjenka Milićević.
Pošto su na prvom Susretu učestvovale uglavnom IV godine sa svojim predstavama, bilo je korisno videti i uporediti programe i metode rada sa I, II i III godinom glume. Novosadska Akademija bila je trodnevni domaćin Susreta. Naime, da bi razmena iskustava, razgovori i praktičan rad doprineli što celovitijem sagledavanju problema u školovanju glumaca, bilo je važno obezbediti rad u radnim, školskim uslovima. Sagledavanje kako se u praksi ostvaruju programi predmeta donelo je pored informacija i dileme, pitanja i sumnje, što, korisnije od svakog slaganja, ovaj fenomen obezbeđuje od zatvaranja, čini ga živim i sposobnim da se suoči sa drugačijim iskustvima.
Program studenata I godine: Akademija Novi Sad, prof. Milenko Maričić; Viša pedagoška škola, Priština, prof. Adete Gaši; FDU, Beograd, prof. Predrag Bajčetić; VMŠ, Skoplje, prof. Ljubiša Georgijevski
Program II godine: Akademija Novi Sad, prof. Milenko Maričić; VPŠ, Priština, prof. Adete Gaši; FDU, Beograd prof. Minja Dedić; VMŠ, Skoplje prof. Vukan Dinevski Program III godine: FDU, Beograd, prof. Milenko Maričić, VMŠ, Skoplje, Vukan Dinevski, Akademija, Ljubljana, prof Polde Bibič
Kao gosti Susreta mladih pokazali su svoj program studenti Pomona koledža, USA, sa prof. Dejvidom Flejtonom. Njihov program je bio zanimljiv između ostalog i stoga što su u postupku bogato koristili kalisteniju i Tai-či-čuan - u pedagogiji scenskog pokreta i glumi - u nas skoro potpuno nepoznato područje. Susret je otvorio, u dobrom delu pratio njegov rad i intervenisao korisnim sugestijama Georgij Paro, umetnički direktor SP i sam pedagog zagrebačke Akademije.

V Susret mladih - 1977, 16-23. april
Sedam dana na poljoprivrednom dobru "Panonija" u Bačkoj Topoli kao dramska radionica, uz učešće grupe nastavnika i studenata na zajednički unapred dogovorenom zadatku: V. Šekspir: Bogojavljenska noć, dve scene iz II čina. Rad na postavljenom zadatku ima nameru da upozna i proveri metod rada u nastavi glume sa težnjom da se izbegne demonstracija rada jedne škole već da se upoznaju metodi rada drugih i da se, radeći spontano sa drugim nastavnicima, a nastavnici sa studentima drugih škola - izlože novim uticajima, drugom načinu mišljenja i rečniku, razlikama u pristupu dramskom štivu, scenskoj radnji, ritmu, mestu i vrsti improvizacije u okviru fiksirane scene. Od sedam dramskih škola došle su samo tri (Skoplje, Novi Sad i Beograd). U poslednjem trenutku su stigli studenti prve godine iz Zagreba, o programu neobavešteni i nepripremljeni, ali vrlo orni za rad. Ljubljana je iz objektivnih razloga otkazala učešće, Priština iz objektivnih i subjektivnih. Sarajevska škola je poslala svoje prvake, tako da se ipak skupilo brojno društvo. Sa studentima su radili profesori Milenko Maričić, Ognjenka Milićević, Ana Jajčanin, Katarina Dorić, Ljubiša Georgijevski i Radovan Grahovac. Dva dana je gostovala prof. Todorka Kondova sa dvojicom studenata iz Skoplja a radila je sa studentima Zagreba i Sarajeva. Jedan dan boravka prof. Ivice Boban iskorišćen je za zajednički čas svih studenata. Uslovi rada bili su veoma povoljni. Prikazan je i ruski film Bogojavljenska noć i emitovane dve zadate scene iz engleske predstave. Za ovaj susret pripremljen je i prevod knjige Džozefa Čajkina Prisutnost glumca. Rad nastavnika sa studentima drugih škola bio je obostrano instruktivan i podsticajan tako da je na završnim razgovorima došlo do masovnog zahteva da škole obavezno uvedu praksu poziva nastavnika drugih škola na gostovanje ili razmenu.2
Radionica je, u težnji da predloži mogući model zdravog života i pripreme za rad glumca, pozvala i nastavnike pokreta i akrobatike da pomognu u ostvarenju zamišljenog plana. Restoran je kuvao za učesnike zdravu hranu a šematski raspored jednog dana je ovako izgledao:
7.30 - 8 glumčeva jutarnja higijena: vežbe zagrevanja, trening na otvorenom, vežbe glasa (predviđen animator)
8.30 - 9 - doručak
9 - 11 rad po grupama na zadatku
11 - 12 odmor
12 - 14 nastavak rada po grupama
14 - 16 ručak i odmor
16 - 18 rad po grupama - izmena grupa
18 - 20 odmor i večera
Gledanje filmova, poseta predstavama SP. Muzika. Radionica "polupečenih ideja"
Pokretna biblioteka
Rukovodilac V Susreta mladih Ognjenka Milićević

VI Susret mladih - 1978, 17-19. april, Tribina mladih
Ovaj Susret je na izvestan način zatvorio krug razmatranja posvećen pedagogiji glume, obrazovanju glumca: počev od Susreta posvećenog govoru na sceni, preko pokreta do programa za glumu I, II, i III godine, te do najosetljivijeg zahteva da se demonstrira metod rada na jedinstveno predloženom primeru. Ovaj Susret ima nameru da se povedu temeljni razgovori o pedagoškoj završnici, uslovima za predstavu u okviru svake škole, broju predstava u kojima student pred publikom proverava iskustvo u toku školovanja.
Program:
Akademija, Zagreb - Dramatizacije Čehovljevih pripovedaka u režiji Izeta Hajdarhodžića, sa klasom prof. Tomislava Durbešića
VMŠ, Skoplje - Diplomska predstava Izgubljeni sin Alekseja Arbuzova, klasa profesora Vukana Dinevskog i Ljubiše Georgijevskog
Akademija, Novi Sad, odeljenje na mađarskom - Diplomska predstava A. Nikolaja: Vidikovac, D. Kempton: Počivalište, Dž. Sanders: Mladenci - klasa prof. Lasla Patakija
FDU, Beograd - J. St. Popović: Zla žena, u režiji studenta II g. Žarka Miladinovića, klasa prof. Dimitrija Đurkovića i ispitna predstava III g. glume u klasi prof. Predraga Bajčetića
Susret su kao posmatrači pratili studenti iz Sarajeva i Ljubljane.

VII Susret mladih - Međunarodni kolokvijum '79, 14-16. april
Tri dana u Akademiji umetnosti na Petrovaradinskoj tvrđavi.
Čehov u višnjiku savremenog teatra - Problemi - Izazovi
Čehov - klasik modernog teatra: izazov za glumca, problem za reditelja
Urednik Susreta mladih i Kolokvijuma '79 Ognjenka Milićević, FDU
Ove godine Susret mladih postaje Međunarodni kolokvijum koji će raspravljati jednu teatarski živu temu i uz učesnike iz inostranstva okupiti mlade, još mlade i večno mlade glumce, reditelje, dramaturge, scenografe, kostimografe i muzičare iz cele zemlje. To što Susreti postaju međunarodni treba razumeti kao nameru da se tom skupu da nova dimenzija.
Kolokvijum - razgovor, dogovor na zadatu temu podrazumeva pripremu, razmenu ideja, njihovu proveru iz različitih uglova, razmišljanja ali u zajedničkom radu, što se u praksi retko dešava. Kad stručnjaci razgovaraju, onda rade koristeći tehniku i metod struke, što će reći analiziraju, demonstriraju, probaju, improvizuju, vežbaju, saopštavaju, brane, koriste predstavu, odlomak, scenu, film, traku, skicu, maketu... Međunarodni - znači potrebu da se naša iskustva i ideje dovedu u odnos s onim što rade i načinom na koji misle drugi i drugde.
Stožer skupa trebalo je da bude Anatolij Efros, reditelj iz Moskve sa bogatim iskustvom uspešnog rada na Čehovljevim dramama, ali je, posle dugotrajne prepiske i preciznog dogovora o svakom detalju saradnje - u poslednjem trenutku otkazao učešće. Tako je jedini strani učesnik bio Aleksa Visarion, rumunski pozorišni i filmski reditelj, profesor Instituta Karađale u Bukureštu. Eksplicirajući dve verzije Ujka Vanje i rediteljsku partituru za Tri sestre, koje tek treba da radi, pobudio je živo interesovanje svojevrsnim čitanjem Čehovljevog dramskog dela.
Dejan Mijač, reditelj i profesor FDU izložio je svoj metodološki postupak na primeru početne scene Višnjika u radu sa glumcima Ateljea 212. Prof. Predrag Bajčetić izlaganje O didaskalijama kod Čehova stavio je u istorijski kontekst odnosa Čehov - MHT, istražujući istovremeno žanrovsku prirodu Višnjika. Književnik i prof. FDU Jovan Hristić saopštio je deo svoje studije o Čehovu - Prostor u Čehova - analizirajući izbor, opis i funkciju prostora u "velikim dramama". U radu kolokvijuma oglasila su se šezdeset i dva učesnika a među njima i večno mladi sedamdesetogodišnji Dimitar Kjostarov, reditelj iz Skoplja.
Pre početka kolokvijuma SP je objavilo publikaciju Čehov u višnjiku savremenog teatra, sa rediteljskim zabeleškama o Višnjiku Strelera, Krejče, Efrosa, Tovstonogova i Pintilijea, u izboru i sa predgovorom Ognjenke Milićević.

VIII Pozorje mladih - 1980, 18-19. april, Akademija umetnosti Novi Sad
Prostor - dramsko lice
Urednik i moderator Ognjenka Milićević
U poslednjoj deceniji istraživački napori najzanimljivijih teatara i grupa i onda kad preispituju klasiku - Peter Štajn, Luka Ronkoni, Klaus Mihael Griber, Rože Planšon, Piter Bruk, Anatolij Efros, Otmar Krejča, Đorđo Streler, Jozef Svoboda, Rekalkati, Damijani - i onda kad kreiraju novu dramaturgiju - Ježi Grotovski, Robert Vilson, Piter Bruk, Džozef Čajkin, Euđenio Barba - u stvari, iznova formulišu scenski prostor. Između italijanske scene i Brehtovog epskog prostora definitivno je napuštena, izlomljena, još do nedavno vladajuća centralna perspektiva baroknog teatra. Postavljeni su novi zahtevi - da li i kako savremeni teatar počinje da ih rešava?
Vitalnost teme je diktirala i suštinu razgovora i digresije na tragu pravih pitanja: kako najcelishodnije iskoristiti dati prostor? Da li smo uvek svesni dramske funkcije prostora? Ponašanje u prostoru - diktat ili jezik prostora? Šta nova dramaturgija nudi kao prostor? Nova tehnologija? Novi materijali? Prostor - vreme savremenog teatra? Ideje i iskustva izlagali su i razgovarali: Stojan Ćelić, slikar, reditelji Ljubomir Draškić, Miro Međimorec, Georgij Paro, scenografi Meta Hočevar, Miodrag Tabački, Drago Turina, psiholog Žarko Korać, dizajner Slobodan Mašić, dramaturg Borka Pavićević. Arhitekta Bogdan Bogdanović poslao je prilog - razmišljanje o temi. Izbor tekstova sa kolokvijuma i relevantnih tekstova o prostoru sačinila je Ognjenka Milićević a izdalo SP pod nazivom Prostor - dramsko lice.

IX Pozorje mladih - 1981, 5-6. jun, SNP Horska sala
Dva dana rada na temu Koreni našeg teatra - Sterija. Ponovno čitanje Sterijinih tekstova koji ne dopiru na naše scene; iskustva nekih tumačenja (Gavela, Mijač); razlučiti žive tokove Sterijine dramske poetike, samo su neke od namera koje je preglo da razmatra Pozorje mladih, koristeći slobodne forme.
Program: Sterija - retorika, scenski esej. Scene iz Pokondirene tikve (glumci SNP-a) i Ženidbe i udadbe (glumci somborskog pozorišta), poznatih režija Dejana Mijača. Posle uvodnog slova o iskustvu i iskušenjima u pripremi Sterijinih dela, Mijač je komentarisao prikazane scene.
Što znam drugo nego smejati se, pripremila asistent Gorica Popović sa studentima II g. glume, klasa prof. Predraga Bajčetić a, FDU
Projekat Sterija, studenti III g. glume i režije Novosadske akademije, klasa prof. Dimitrija Đurkovića, koji je dao i uvodno izlaganje
U razgovorima o viđenom učestvovali prof. Boro Drašković, dr Josip Lešić i studenti prisutnih škola.

X Pozorje mladih - 1982, 31. maj SNP, Rasporedna sala
Alternativno pozorište u Jugoslaviji - iskustva samostalnih pozorišnih grupa. Moderator Ognjenka Milićević
Skoro tri decenije deluju, gase se i ponovo nastaju samostalne pozorišne grupe. Sa ruba teatarskog života pomeraju se prema centru interesovanja i stručnjaka i publike. Vitalnost im obezbeđuje biološka i umetnička mladost koja, nezadovoljna, traži puteve samoizražavanja. Bogatstvo formi postojanja, značajni dramaturški prodori, artikulisana rediteljsko glumačka saradnja i, najzad, rezultati pozivaju na temeljno istraživanje fenomena.
Namera Pozorja mladih je da ispitujući razloge nastanka, uslove postojanja, umetničke ambicije - ustanovi društveno ekonomske i umetničke pretpostavke za njihovo delovanje u budućnosti. Dokumentacioni dosije sa podacima o životu i radu alternativnih pozorišta u Jugoslaviji unapred su pripremili dr Dragan Klaić i Ognjenka Milićević.
Iako su upućeni brojni pozivi na sve poznate adrese, dobar broj se nije odazvao, bar ne u očekivanoj meri, s obzirom na pruženu priliku da se merodavno progovori o rezultatima ali i o problemima s kojima se susreću alternativne grupe. U dve radne sesije učestvovali su: Vladimir Jevtović, Mirko Petković, Milan Belegišanin, Lado Kralj, Ivica Boban, Mirjana Ojdanić, Petar Zec, Ljubiša Nikodinovski, Janko Marinković i drugi.
Sterijino pozorje je tom prilikom formiralo Odbor Pozorja mladih: Milan Belegišanin, reditelj, Novi Sad, Valentin Vencel, glumac, Novi Sad, Dimitrije Đurković, reditelj i prof, Beograd, Ljubiša Georgijevski, reditelj i prof, Skoplje, Vladimir Kaćanski, glumac, Novi Sad, Mile Korun, reditelj i prof, Ljubljana, Sulejman Kupusović, reditelj, Sarajevo, Boris Maksimović, scenograf, Novi Sad, Dejan Mijač, reditelj i prof, Beograd, Ognjenka Milićević, teatrolog i prof, Beograd (predsednik) i Georgij Paro, reditelj i prof, Zagreb.3
To je ujedno bilo i poslednje Pozorje mladih koje je koncipirala i vodila Ognjenka Milićević.4

XI Pozorje mladih - 1983, 27-31. maj, Ben Akiba
Pozorje mladih traje pet dana a predstave se igraju u "Ben Akibi". Nova koncepcija koju su odobrili svi odbori Sterijinog pozorja podrazumeva izvođenje studentskih predstava ili delova predstava, koje su nastale u nastavnom procesu. Da bi studenti organizovali razgovore o svojim predstavama, odlučeno je da svi učesnici Pozorja mladih borave u Novom Sadu sve vreme trajanja festivala.
Program:
Akademija, Zagreb - područno odeljenje Osijek - Ežen Jonesko: Instrukcija, režija nastavnik Damir Munitić
Akademija, Sarajevo - Biografije, režija doc. Boro Stjepanović
FDU, Skoplje - J. O'Nil: Dugo putovanje u noć, režija prof. Ljubiša Georgijevski
FDU, Beograd - V. Šekspir: Ričard III, režija student Radmila Vojvodić, klasa prof. Dimitrija Đurkovića
Akademsko pozorište "Promena", Novi Sad - Aleksandar Vvedenski: Jelka kod Ivanovih, režija studenta Harisa Pašovića, klasa prof. Bore Draškovića
Krajem 1983. održan je u Sterijinom pozorju sastanak s predstavnicima visokih pozorišnih škola. Zaključci: Pozorje mladih nema takmičarski karakter; jednoglasna odluka: predstave koje se igraju na Pozorju mladih moraju biti građene na tekstu jugoslovenskog pisca.

XII Pozorje mladih - 1984, 29. maj-2. jun, SNP, Mala sala
I već na prvom Pozorju mladih posle jednoglasne odluke, sve sami domaći pisci: Harold Pinter, Euripid, Milan Kundera i Peter Vajs! Znalo se da škola ne podnosi ograničenja. Do danas su na Pozorju mladih izvedene 53 predstave po stranim tekstovima a 25 po domaćim!
Program:
FDU, Skoplje - Harold Pinter: Rođendan, diplomska predstava, klasa doc. Slobodana Unkovskog
Akademija, Sarajevo - Euripid: Ifigenija u Aulidi, III g. glume, klasa doc. Bore Stjepanovića
FDU, Beograd - Milan Kundera: Eduard i bog, godišnji ispit III g. režije, student Ljiljana Todorović, klasa prof. Miroslava Belović a, asis. Nikola Jeftić
Akademija Novi Sad - Peter Vajs: Mara/Sad, diplomska predstava studenta Harisa Pašovića, klasa prof. Bore Draškovića
Akademija, Zagreb - Umjetnost pokreta, IV g. glume, prof. Ivica Boban
Odsutna Akademija Ljubljana. Veliko interesovanje za predstave Pozorja mladih.

XIII Pozorje mladih - 1985, 29 maja - 3 juna, SNP Mala sala
Program:
Akademija Novi Sad - Momčilo Nastasijević: Kod večite slavine, reditelj Dušan Torbica, IIIg. režije, klasa prof. Vlatka Gilića
FDU, Skoplje - Ivan Cankar: Sablazan u dolini Šentflorijanskoj, diplomska predstava klase doc. Vladimira Milčina, asis. Simeon Damevski
Akademija, Ljubljana - Šon O'Kejsi: Plug i zvezde, II g. glume u klasi doc. Kristijana Muka i Dušana Mlakara. Tehn. vođstvo: Tomaž Pandur
Akademija, Zagreb - Semjuel Beket: Katastrofa i Igra, deo ispitne produkcije, klasa Damira Munitića i Tomislava Radića
FDU, Beograd - Na način Aleksandra Popovića, III g. glume, klasa prof. Minje Dedića
Akademija, Sarajevo - Ples osamdesetih, projekat iz scenskog pokreta, III. g glume, klasa doc. Emira Kusturice, pripremio Mladen Materić

XIV Pozorje mladih - 1986, 28. maj-2. juna, SNP, Mala sala
Program:
Akademija Novi Sad - Bora Ćosić: Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji, III g. glume, klasa prof. Radeta Markovića, asis. Verica Milošević
Akademija, Sarajevo - Anton Čehov: Ujka Vanja, III g. glume, klasa prof. Bore Stjepanovića
Akademija, Zagreb - Georg Bihner: Vojcek, III g. glume, klasa Borne Baletića, mentor Kosta Spaić
FDU, Skoplje - Molijer: Tartif, III. g glume, klasa prof. Ljubiše Georgijevskog
FDU, Beograd - Hajner Miler: Filoktet, III g. režije, student Željko Đukić, klasa prof. Borjane Prodanović i Svetozara Rapajića

XV Pozorje mladih - 1987, 28-31. maj, SNP, Mala sala
Redukciju programa izazvalo pomanjkanje sredstava. Oslonac na Novi Sad i Beograd, za čiju realizaciju nisu potrebna velika sredstva a iz ostalih škola po pet studenata i jedan nastavnik.
FDU, Beograd, otkazao učešće zbog nepodesnog termina.
Program:
Akademija, Novi Sad - Hajner Miler: Hamletmašina, III g. glume i režije u klasi prof. Bore Draškovića, student Nikita Milivojević; Vukov put, scenski kolaž, II g. glume, klasa prof. Branka Pleše
Akademija, Sarajevo - Ežen Labiš: Dajte da se zagrlimo, Folvil, diplomska predstava klase doc. Nenada Dizdarevića
Akademija, Novi Sad - Mikloš Hubai: Igre apsolutne vlasti, ispit II. g glume na mađarskom, klasa prof. Mihalja Viraga

XVI Pozorje mladih - 1988, 27. maj-1. jun, SNP
Program:
Akademija, Zagreb: Miroslav Krleža: Adam i Eva, III g. glume, klasa prof. Georgija Para
Akademija, Ljubljana: V. Šekspir: Otelo, studenti glume i režije; adaptator i reditelj Aleksandar Gurc
FDU, Skoplje: Ežen Jonesko: Žak ili pokornost, diplomski ispit, klasa prof. Ljubiše Georgijevskog
FDU, Beograd: Slavomir Mrožek: Karol, ispit III g. režije, klasa prof. Dimitrija Đurkovića, reditelj Dragan Perišić. Ispit ostvaren uz saradnju prof. Slavenka Saletovića i klasa glume prof. Milenka Maričića i prof. Arse Jovanovića
Akademija, Novi Sad: Semjuel Beket: Koraci, ispitna predstava režije Mirjane Vukomanović, klasa prof. Vlatka Gilića

XVII Pozorje mladih - 1989, 27-31. maj, SNP
FDU, Skoplje: Goran Stefanovski: Duplo dno, klasa za režiju i glumu, prof. Ljubiša Georgijevski, asis. Suzana Kirandžiska
Akademija, Ljubljana: Program umetničkog teksta, Dane Zajc: Voranc; Gregor Strniša: Samorog; H.Broh - J. Udovič: Poslednja erupcija ludila koja je slavila sebe, IV g. glume, prof. Štefka Drolc
FDU, Beograd: Edvard Bond: Spaseni, III g. glume, klasa prof. Milenka Maričića, asis. Branislav Mićunović
Akademija, Zagreb: Harold Pinter: Pazikuća, klasa prof. Joška Juvančića, asis. Krešimir Dolenčić
Akademija, Novi Sad: Stanislav Vitkjevič: Ludak i opatica, diplomska predstava na mađarskom jeziku, klasa prof. Mihalja Viraga
Akademija, Sarajevo: V. Šekspir: San letnje noći, III g. glume, klasa prof. Bore Stjepanovića, dramaturg Dževad Karahasan

XVIII Pozorje mladih - 1990, 27. maj-1. jun, SNP
FDU, Beograd: Henrik Ibzen, Nora, II g. glume, klasa prof. Vladimira Jevtovića i doc. Gordane Marić
FDU, Skoplje: Živko Čingo: Tajna večera kod druga Arse, fragmenti o terorizmu i nasilju, III g. glume, klasa prof. Vladimira Milčina, asis. Suzana Kirandžiska
Akademija, Sarajevo: Goran Stefanovski: Divlje meso, klasa prof. Miralema Zubčevića
Akademija, Novi Sad: Slavomir Mrožek: Tango, diplomska predstava klase prof. Radeta Markovića, viši stručni saradnik Verica Milošević
Akademija, Ljubljana: Harold Pinter: Rođendan, diplomska predstava, mentor za glumu Boris Kavaca, mentor za režiju Dušan Jovanović, mentor za dramaturgiju Andrej Inkret
Akademija, Zagreb - J. St. Popović: Pokondirena tikva, klasa prof. Izeta Hajdarhodžića, stručni saradnici: prof. Đurđa Škavić i Stevan Šalajić, glumac SNP-a

1990-2000: Decenija koju su pojeli skakavci!

Povodom obnove Pozorja mladih na sastancima sa predstavnicima škola utvrđena su načela o obnovi: - Pozorje mladih se održava u vreme Sterijinog pozorja, posle predstava u takmičarskom programu; - Svi učesnici boraviće u Novom Sadu sve vreme trajanja Pozorja mladih; - Svaka škola imaće svoj dan koji će ispuniti po sopstvenom izboru; - O prikazanom projektu razgovaraće se sutradan; Gost Pozorja mladih, domaći ili strani, pratiće neki od programa i nakon toga će se razgovarati. Za obezbeđenje sredstava SP će se obratiti ministarstvima kulture i prosvete.

Pozorje mladih 2000, 27. maj-2. jun, Kulturni centar, Pozorište mladih
FDU, Beograd - Rože Vitrak: Viktor ili deca na vlasti, III g. glume, klasa doc. Biljane Mašić, asis. Pavle Lazić
Akademija, Banja Luka - Maksim Gorki: Na letovanju, II g. glume, klasa prof. Nenada Bojića, asis. Željko Mitrović
FDU, Cetinje - Frank Baum: Čarobnjak iz Oza, diplomska predstava klase prof. Bore Stjepanovića
FU, Priština-Varvarin - V. Šekspir: Bogojavljenska noć, III g. glume, klasa prof. Svetozara Rapajića, asis. Igor Damnjanović
Akademija Braća Karić - J. St. Popović: Laža i paralaža i Pokondirana tikva, odlomci, klasa prof. Branislava Cige Jerinića, asis. Boris Pingović
Akademija, Novi Sad - Čarls Mi: Berlinski krug kredom, III g. glume, klasa prof. Vide Ognjenović, asis. Predrag Momčilović
Sve škole su predstavile aktivnost i planove za otvaranje novih odseka. Cetinje je predložilo letnje susrete kojima bi ono bilo domaćin. Prof. Boro Stjepanović je predstavio svoje tri knjige Gluma I, Gluma II (izdavač Sterijino pozorje) i Audicija, priručnik za prijemni ispit.
Studenti su pokazali i svoje samostalne radove iz oblasti pozorišta i filma.

Pozorje mladih 2001, 2-7. jun, KCNS
Na sastanku predstavnika visokih škola tema: program ovogodišnjeg Pozorja mladih. Zaključak: "Načiniti kvalitativni pomak u koncepciji pripremom zajedničke produkcije celovečernjeg programa, koji bi bio prikazan na završetku Sterijinog pozorja. Za koordinatora je određen prof. Slavenko Saletović, FDU, Beograd. Škole bi samostalno pripremile svoje priloge a na samom Pozorju bi se finalizirao kolažni program". Ali, setila se prelja kudelje uoči svete nedelje! Već na istom sastanku je taj zaključak derogiran a ideja odložena za sledeću godinu. Nikad ostvarena. Imenovan je Savet Pozorja mladih: profesori - Slavenko Saletović (Beograd), Ivan Klemenc (Novi Sad), Branimir Popović (Cetinje), Mirjana Karanović (Akademija BK), Miljko Šindić (Banja Luka), Milan Plećaš (Priština) i Aleksandra Kolarić, Sterijino pozorje.
Program: sve predstave se igraju u Kulturnom centru u 23 časa.
Akademija Braća Karić - Ulazimo u likove, na tekstovima Dušana Radovića, A. Čehova, Nikolaja Koljade, II g. glume, klasa prof. M. Karanović
FDU, Cetinje - V. Šekspir: San letnje noći, adaptacija i režija Ana Đorđević, diplomska predstava klase glume doc. Branimira Popovića
Akademija Banja Luka - Anri Mišo: Maštarije, scenski kaleidoskop, III g. glume, klasa prof. Nenada Bojića, asis. Željko Mitrović
Akademija, Novi Sad - Čas glume (Alen Ejkborn, Biljana Srbljanović, A. Čehov, Ugo Beti, A. Ostrovski, Pecija Petrović) II g. glume, klasa prof. Petra Banićevića, asis. Milan Pletl
FU, Priština - Čarls Bukovski: Đavo je bio vruć, III g. glume, klasa doc. Milana Plećaša, asis. Dragana Jovanović
FDU, Beograd - Komendijaši, scene sa pevanjem iz srpskih komedija, II g. glume, klasa prof. Predraga Bajčetića, saradnik Anita Mančić

Pozorje mladih 2002, 2-8. jun
Zbog nedostatka sredstava skraćuje se boravak studenata na tri dana. Nijedna institucija ne određuje namenska sredstva za ovu manifestaciju, ni ministarstva, ni škole.
Program:
Akademija, Novi Sad - Otkrivanje karaktera, III g. glume, klasa prof. Petra Banićevića, stručni saradnik Milan Pletl
FDU, Beograd - Aleksandar Popović: Smrtonosna motoristika, II g. glume, klasa prof. Gordane Marić, saradnik Žanko Tomić. U pripremi učestvovali studenti scenografije i kostimografije FPU iz klase prof. Geroslava Zarića i Jasne Dragović, kao i studenti grupe za snimanje i obradu zvuka FDU
Akademija Banja Luka - Vasilij Šukšin: Do trećih petlova, III g. glume, klasa doc. Jelene Trepetove-Kostić, asis. Slađana Vukejlović
FU, Priština - Rad na žanru (Rucante, Kamoleti, Čehov, Jonesko), III g. glume, klasa prof. Boška Dimitrijevića, asis. Vladimir Posavac
Akademija Braća Karić - Žanr-varijacije (Šekspir, Goldoni, Molijer), III g. glume, klasa prof. Vladimira Jevtovića
FDU, Cetinje - Pol Zindel: Dejstvo gama-zraka na sablasne nevene, III g. glume, klasa prof. Bore Stjepanovića, ispit samostalno uradila Dubravka Vukotić
Akademija, Novi Sad - Hoze Trijana: Noć ubica, III g. glume na mađarskom jeziku, klasa prof. Đerđa Hernjaka, asis. Zoltan Mezei

Pozorje mladih 2003, 28. maj-3. jun, KCNS
Nerešen problem finansiranja koji u pitanje dovodi princip boravka svih studenata sve vreme trajanja Pozorja. Akademije ne donose dekor ni rekvizitu, te Kulturni centar postaje uslužni poligon za sve akademije.
Program:
Akademija, Novi Sad - T.E.A., varijacije na dvadeset i dve reči, II g. glume na mađarskom jeziku, klasa prof. Lasla Šandora, saradnik Gabor Nađpal
FDU, Beograd - Igramo Nušića, II g. glume, klasa prof. Biljane Mašić, asis. Pavle Lazić
FDU, Cetinje - Nebojša Romćević: Karolina Nojber, III g. glume, klasa prof. Bore Stjepanovića, asis. Dubravka Vukotić
Akademija Braća Karić - Eshil&Play Šekspir, III g. glume, prof. Predrag Ejdus, asis. Predrag Stojmenović
Akademija Banja Luka - Branislav Nušić: Mister dolar, III g. glume, prof. Svetozar Rapajić, asis. Maja Kolundžija
FU, Priština-Zvečan - Nikolaj Koljada: Bajka o mrtvoj carevoj kćeri, III g. glume, klasa prof. Jovice Pavića
Akademija, Novi Sad - Tadeuš Ruževič: Kartoteka, III g. glume i režije, prof. Boro Drašković, asis. Marijana Prpa-Fink, Aleksandar Davić

Pozorje mladih 2004, 27. maj-3. jun, KCNS
Odlukom Upravnog odbora Sterijinog pozorja u program je uvrštena i Akademija lepih umetnosti iz Beograda. Sve predstave u Kulturnom centru počinju u 24 časa.
Program:
Akademija, Novi Sad - Hans Zaks: Šibanje, III g. glume, prof. Ljuboslav Majera, saradnik Predrag Momčilović
Akademija Braća Karić - Scene iz grčkih tragedija, Antigona, Hipolit, Persijanci, III g. glume, prof. Nebojša Dugalić, saradnik Borislav Grigorović
FU, Priština - Nebojša Romčević: Grobljanska ulica, I g. glume, prof. Svetozar Rapajić, asis. Igor Damnjanović
Akademija lepih umetnosti, Beograd - Branislav Nušić: Sumnjivo lice, III g. glume, prof. Olivera Ježina
FDU, Beograd - Aleksandar Galin: Audicija, III g. glume, prof. Vladimir Jevtović, asis. Srđan Karanović
Akademija, Novi Sad - Line Knutson: Vreme se približava, III g. glume na mađarskom, prof. Laslo Šandor, asis. Gabor Nađpal
Akademija, Banja Luka - Dobrica Ćosić: Koreni, III g. glume prof. Vladimir Jevtović, asis. Željko Mitrović
FDU, Cetinje - Pet priča o ženama, po motivima drame Mire Gavrana Sve o ženama, IV g. glume, prof. Boro Stjepanović, asis. Dubravka Vukotić5

* * *
Kroz Pozorje mladih prošlo je dosad oko 1240 studenata svih visokih škola sa ispitnim radovima, uglavnom glumaca. Danas su mnogi od njih već stubovi nosači našeg pozorišta. Neki - nekad studenti, sad već dovode na Pozorje mladih svoje studente kao profesori.
Pozorje mladih je počelo 1973. sa četiri akademije (Zagreb, Skoplje, Ljubljana, Beograd) da bi u završnoj godini Jugoslavije (1990) nastupilo šest akademija. Danas, bez Sarajeva, Skoplja, Zagreba i Ljubljane, u SCG ih ima sedam i jedna dvojezična (Novi Sad) a od toga su dve privatne. Samo Beograd ima tri, skoro polovinu. Dovoljno je pogledati profesorski sastav da bi se zaključilo da je svima alma mater bila nekadašnja Akademija za pozorišnu umetnost, sada FDU u Beogradu. Šta to kazuje? Ma kako dobra bila ta škola, a bila je, pretpostavka da se ona usavršava zahteva promene, ne preslikavanje. Preuzima se jedan model, prepisuju planovi i programi, sa metodologijom to ide teže, a sa nedostatkom nastavnika za neke stručne predmete, naročito za tehniku disanja i govora, pogotovo.
Razlike četiri akademije na I Pozorju mladih bile su izrazite i stimulativne. Danas bi se to teško moglo reći.
Sem glumaca i reditelja (u manjini), na Pozorju mladih nema dramaturga (pisaca, kritičara, teatrologa) ni organizatora. Uglavnom se smenjuju predstave III i IV g. glume, retko sa nekim radom studenta režije; predstave se izvode u ponoć kad im vreme nije i odlaze bez svake kritičke recepcije. Sterijino pozorje je za tri decenije Pozorja mladih imenovalo dva saveta za tu manifestaciju. Ne postoje izveštaji o njihovom radu a ideje o nekim promenama se nepripremljene prihvataju, neostvarene odbacuju.
Kakve bi se promene mogle očekivati od te mladosti? Pre svega bi škole trebalo mnogo aktivnije da se pozabave Pozorjem mladih, da napuste uvelike sklerotizovani model dovođenja predstava i kreativnije shvate mogućnost koju pruža Sterijino pozorje za koncipiranje dvogodišnjeg, trogodišnjeg programa koji bi stavio na tapet teme od vitalnog značaja za škole, znači i za pozorište i, dakako, za Pozorje. Model radionica valja promovisati kao celishodniji, korisniji za sticanje znanja i iskustva koja nisu još obuhvaćena školskim programima a pretpostavlja saradnju glumaca, reditelja, dramaturga, organizatora, scenografa, kostimografa, dizajnera svetla... Izbor stimulativnog predavača mogao bi školama povratnom masom novih iskustava pomoći da prevaziđu jedini model klasa, koji je zdrav za prve dve godine ali ne i za četiri, i omoguće široku interdisciplinarnu kreativnu nastavu. Sterijino pozorje bi angažovanjem neke zanimljive pozorišne ličnosti da vodi radionicu steklo svakako pouzdanijeg poznanika, pa i prijatelja našeg pozorišta i domaće dramaturgije. Ta vrsta investicija se uvek dobrim vraća. A rad u radionici bi studentima omogućio ne da pokažu šta su već naučili, nego da shvate šta bi sve još mogli da urade, osete i spoznaju.

..1 Ali inercija uzima danak: posle izvesnog vremena, pa sve do dana današnjeg ta manifestacija se ponovo zove Pozorje mladih (O. M.).
..2 Škole, po prirodi trome, bez refleksa za inovacije - oglušile su se o taj studentski predlog (O. M.).
..3 Preglomazan da bi bio efikasan. O njegovoj delatnosti nema tragova (O. M.).
..4 Neposredno pre XI Pozorja mladih, zbog nepojamne hajke koja se u Novom Sadu povela protiv predstave Golubnjača Jovana Radulovića, a u režiji Dejana Mijača, smatrala sam da ne postoji blagotvorna atmosfera za rad Pozorja mladih i podnela sam SP ostavku (O. M.).
..5 Zahvalnost za precizne podatke o Pozorju mladih dugujemo Alekandri Kolarić (O. M.).

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.