S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

poruka povodom Svetskog dana pozorišta
Fatija EL ASAL
ZAKLELA SAM SVOJE PERO

 

Tradicionalnu poruku za Svetski dan pozorišta – 27. mart, koju Međunarodni pozorišni institut upućuje svim teatrima u svetu, ove godine napisala je Fatija El Asal, predsednica Udruženja egipatskih književnica i Progresivne unije žena Egipta.
”Uvek sam bila ubeđena da se pozorišni pisci izdvajaju plemenitošću ljudskih osećanja. Njihova poruka stoga može pomoći ljudima da se uzdignu i prevaziđu sebe, da se oslobode svega što ih pritiska i eksploatiše i tako im pomogne da dosegnu određeni stepen dostojanstva”, navodi se u poruci.
Poruka je, po običaju ustanovljenom 1961. godine, čitana 27. marta, pre predstava, u pozorištima širom sveta.
”Srećom, savremeno pozorište oslobodilo se tradicionalnih formi, zahvaljujući pozorištu apsurda, siromašnom pozorištu i eksperimentalnom avangardizmu, novim talasima koje su pokrenuli Pirandelo, Šo, Breht i mnogi drugi”, dodala je autorka poruke.
”U svom pozorišnom prvencu Žene bez maski odlučila sam se za 'pozorište u pozorištu'. Moj komad je počinjao krikom, pitanjem, jer sam osećala da, duboko u sebi, nosim reči stare desetine godina, možda čak i stotine”.
”Zaklela sam svoje pero da ne napiše ni jedan redak koji bi izražavao slabost ili frustraciju. Zamolila sam ga da mi pomogne da  oživim sve one žene čiji život i ja delim, da postanem njihov glasnogovornik... da zajedničkim krikom odbacimo okolnosti i        prilike  koje su sprečile da se naš ljudski potencijal ostvari”, zapisala je Fatija El Asal.
„Iskreno verujem da je pozorište svetlost koja ljudskom biću obasjava put, svetlost koja čini organsku vezu sa gledaocem.
Ta komunikacija među nama izvor je topline – bez obzira da li je reč o pozorišnom komadu na hartiji ili o njegovom izvođenju na sceni”, zaključila je ona.
Ova autorka napisala je 120 dramskih dela za radio (1957. prvi komad), 57 televizijskih serija, emitovanih u udarnim terminima, i šest drama koje su izvedene u najznačajnijim egipatskim pozorištima (prvi komad Klackalica 1969).
Mnogi od njenih komada bave se temama vezanim za društvene, verske i političke probleme egipatskog društva uopšte, a posebno žena. Napisala je i vrlo iskrenu i smelu autobiografiju, pod naslovom Uterus života.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >