NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2006. broj 1 godina XLII januar-mart YU ISSN 0036-5734

UVODNIK
 

 

Tokom 2006. godine obeležava se značajan jubilej srpske kulture – 200 godina od rođenja i 150 godina od smrti Jovana Sterije Popovića, dramskog pisca, pesnika, romanopisca, esejiste, reformatora školstva, pravnika, osnivača brojnih značajnih institucija kulture. Tim povodom su uredništva časopisa „Scena” I „Teatron” odlučila da, nastavljajući već uspostavljenu praksu i uspešnu saradnju, naprave zajedničko izdanje isključivo posvećeno višestruko značajnom delu Jovana Sterije Popovića.
Pošto smatramo da su, decenijama unazad, teatrologija i pozorišna kritika već u dobroj meri apsolvirale njegov teatarski opus, želeli smo da ovoga puta opus ove značajne ličnosti sagledamo iz drugačijeg ugla, da o njemu svoje mišljenje daju značajni intelektualci iz drugih oblasti – pravnici, istoričari, prozni pisci, likovni umetnici, teoretičari književnosti, filmski umetnici, itd, autori koji se međusobno razlikuju ne samo po profesionalnoj orijentaciji, već i po poetičkim, ideološkim, generacijskim i drugim opredeljenjima. Metodološki cilj ovakvog istraživanja jeste da se, izlazeći iz okvira pozorišne teorije i kritike, pruži drugačiji uvid upravo u pozorišno delo Jovana Sterije Popovića, zato što smatramo da ono nije samo deo naše pozorišne tradicije već i jedna od nosećnih tekovina celokupne srpske kulture. Otuda i naše stanovište da o njegovom pozorišnom delu mogu i treba da iznesu mišljenje i relevantni stručnjaci / umetnici iz drugih oblasti.
Našim saradnicima / autorima priloga u ovom izdanju, ponudili smo punu slobodu da izaberu metodološki pristup: od naučno utemeljene metode do potpuno slobodnog / esejističkog stila (pa i umetničke forme inspirisane Sterijinim delom). Sugerisali smo im samo nekoliko osnovnih tematskih celina koje se mogu iščitati iz Sterijinog dramskog opusa, a imaju širu, kulturološku, civilizacijsku i – što da ne – ideološku konotaciju: primera radi, diskutabilna nacionalna prošlost, lažni patriotizam, koristoljublje branjeno nacionalnim interesima (komedija Rodoljupci), žena u palanačkoj sredini, patrijarhalni odnos prema ženi i potreba žene da prevaziđe ograničenja koja nameće provincija (Pokondirena tikva, Laža i paralaža, Zla žena...), provincijska uskogrudost i izolacionizam, tragikomični pokušaj da se ona prevaziđe, čežnja za velikim svetom... (Pokondirena tikva, Laža i paralaža), nacionalna isključivost (Rodoljupci) ili, konkretnije, odnos prema cincarskom poreklu glavnog junaka (Kir Janja)...
Pred nama je, tako, preko trideset autorskih priloga najrazličitijih pristupa i formi, što, uvereni smo, odgovara duhu Sterijinog stvaralašta.
Zahvaljujemo svim saradnicima, i izražavamo posebno zadovoljstvo što izdanje – s posebnim pijetetom – otvaramo tekstom Desimira Tošića.
Uredništvo zajedničkog izdanja „Teatrona” i – „Scene”
Ksenija Radulović
Ivan Medenica
Darinka Nikolić

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2006.