S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2003. broj 1-2 godina XXXIX januar-april YU ISSN 0036-5734

č a s o p i s i...i z...m r e ž e
Duška RADIVOJEVIĆ
ČASOPISI IZ MREŽE IITM
PRIMER AKTO; R.G.T. (Revista Galega de Teatro)

 

Pozorišni časopisi Mreže IITM – Međunarodnog insitituta mediteranskog pozorišta koju čine i pozorišni časopisi: Primer akto (Madrid, Španija), R.G.T (Kangas, Provincija Ponte Vedra, Galicija, Španija), Art teatral (Valensija, Španija), ISAD (Tunis), Frakcija (Hrvatska), Scena (Jugoslavija), Maska (Slovenija), Maske und Kothurn (Austrija), Prima fila (Italija), Sud (Francuska), Glasnik Albanskog nacionalnog pozorišta i Semnal Teatral (Rumunija)

PRIMER AKTO
Sveske za pozorišna istraživanja
Urednik Hose Monleon
Broj 294, jul–avgust–septembar 2002, Madrid

Najnoviji broj/trobroj španskog pozorišnog časopisa sa tematom Dve vruće dramaturgije posvećen je dvojici uspešnih španskih pozorišnih stvaralaca: Rodrigu Garsiji (Rodrigo García) i Luisu Migelu Gonsalesu Krusu (Luis Miguel Gonzáles Cruz). Luis Migel Gonsales je dramski pisac (rođen 1965), dobitnik pozorišne nagrade Born za 2001. za dramu CRNA (La negra) koja je u međuvremenu doživela više od stotinu izvođenja u Španiji. Drama, objavljena u istom broju uz pozorišnu biografiju i intervju s ovim autorom, bavi se nemogućnošću vremena i civilizacije kojima pripadamo da pronađu/imaju svoj simbol/zvezdu vodilju, tako da on ostaje na nivou crne nedefinisane mrlje, greške koju narkoman (predstavnik generacije koja „izumire”) u samrtnoj agoniji tetovira na grudi devojke (predstavnice nove generacije mladih koja ne zna šta hoće a ne razume prethodnu generaciju). Rodrigo Garsija je autor i reditelj (rođen 1964) koji je na ovogodišnjem pozorišnom festivalu u Avinjonu (vidi intervju u ovom broju „Scene” Klanica se otvara za susret s publikom) prikazao tri autorska dela i trenutno je jedan od najpopularnijih pozorišnih autora u Francuskoj. Pored intervjua u nastavcima sa Rodrigom Garsijom, koji prati nastanak nove predstave (KUPIO SAM U IKEI LOPATU DA ISKOPAM SEBI GROB), u časopisu se mogu pročitati i tekstovi iz ove predstave koji doprinose razumevanju njegovog viđenja sveta, kao i dva prikaza iste predstave.
Zanimljivo je iskustvo Raula Gomesa, glumca, naratora, klovna i gradonačelnika jednog sela u Španiji koje ima svega 160 stanovnika. Raul Gomes je to mesto pretvorio u sedište Festivala alternativnog pozorišta (FETAL) i mesto je počelo da živi.
Slede živa pozorišna dešavanja u španskim provincijama, na Balearima, u Kastilji i Leonu (Međunarodni festival lutkarskih pozorišta u Segoviji), u Kataloniji (33. festival međunarodnog savremenog pozorišta u Sitgesu), Galiciji (Pozorišni sajam Galicije i Festival savremenog plesa u Komposteli), u Valensiji, Madridu (kritika predstave KRALJ IBI i poređenje tri istovremene postavke Ženeovih SLUŠKINJA).
Svetska pozorišna scena prisutna je u razmišljanju argentinskog dramskog pisca Ignasija Apola o pozorištu i krizi u Argentini, Hose Gabrijel Lopes Antunjano piše sa Festivala Kontakt u Torunju (Poljska) na kome je učestvovalo i Srpsko narodno pozorište s predstavom CUBA LIBRE Ivana Lalića u režiji Kokana Mladenovića. Među časopisima iz Mreže IITM predstavljena je i nova „Scena”.

Primer Acto, Casa de las Acacias, Ricardo de la Vega, 18, 28028 Madrid
tel. 91 725 80 85; fax 91 726 37 11; e-mail: primeracto@dat.es

R.G.T. (Revista Galega de Teatro)

Pozorišni časopis Galicije
Urednik Anton Lamapereira
Izdaje A.C. “Entre Bambalinas”
Broj 31, leto 2002, Kangas, Provincija Pontevedra, Galicija

Pod naslovom Naratori 2 ovaj broj nastavlja u prošlom broju započetu temu. Reč je o veoma raširenom pozorišnom fenomenu pričanja priča u Galiciji, ali i u ostalim delovima Španije. Toj temi posvećeni su tekstovi Kako pričati adolescentima, Andaluzija u priči – nova i raznolika, prikaz Maratona pričanja priča u Guadalahari, kao i još nekoliko intervjua i tekstova o naratorima i o njihovim iskustvima.
Časopis zatim donosi izveštaj o važnosti informacionih sistema u centrima za pozorišnu dokumentaciju, studiju o Aristotelovoj Poetici grčkog teoretičara Janisa Papadopulosa u prevodu na galicijski.
Igri su posvećeni prikaz Festivala igre u Komposteli i dva intervjua sa igračicama Rosom Munjos (Rosa Mu?oz) i Konstancom Brnčić (Argentinka).
U prošlom broju započeta je nova stalna rubrika Atlantske scene, zamišljena kao most ka upoznavanju pozorišta severne Portugalije i Galicije, i u ovom broju rubrika je posvećena pozorištima savremenih tendencija, pozorišnim udruženjima, kao i školama i akademijama za pozorište, muziku i balet u Portu (o svakom je dat kratak istorijat i repertoar).
U redovnoj rubrici Razmišljanja iz partera čitalac ovog časopisa pronaći će kritike novih predstava u Galiciji.
Broj zatim donosi dramski tekst Penelopini glasovi španskog autora Icijara Paskuala (Itzíar Pascual) u prevodu na galicijski i na kraju redovni repertoar pororišne mreže Galicije od jula do decembra 2002.

Revista Galega de Teatro, Apdo. Correos 210, 36940 Cangas, Pontevedra
tel. 986 31 44 89 fax 986 30 39 33; e-mail: revistagalegateatro@hotmail.com

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >