NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2007. broj 1-2 godina XLIII januar-jun YU ISSN 0036-5734

IN MEMORIAM - MARK VEJL (1952–2007)
Dragan KLAIĆ
UBIJAJU POZORIŠNE REDITELjE!
S engleskog prevela Dušana TODOROVIĆ

 

Pozorišnog reditelja Marka Vejla (Mark Weil) brutalno su napala dvojica nepoznatih napadača, u nedelju 6. septembra, u ulazu njegove kuće u Taškentu (Uzbekistan). Umro je dva sata kasnije u bolnici uoči premijere i nove pozorišne sezone u Ilkom pozorištu (Ilkhom Theater). Imao je pedeset pet godina.

Rodio se u Sankt Peterburgu gde je stekao obrazovanje na Pozorišnom institutu. Mark je 1976. osnovao Ilkom pozorište u Taškentu i rukovodio ovom institucijom kao poluautonomnom, što je bila retkost u sovjetskim uslovima, gde su pozorišta i njihovi repertoari bili pod virtuelnim monopolom države. Nakon raspada Sovjetskog Saveza i sticanja nezavisnosti Uzbekistana, odlučio je da tu i ostane, ali redovno radeći u Evropi, Japanu i u Sjedinjenim Američkim Državama, vodeći svoju kompaniju na mnoge međunarodne turneje. Prošle godine su dvojica njegovih glumaca ubijeni pod nerazjašnjenim okolnostima dok su bili na turneji u Moskvi. Vejl je bio jedan od retkih izvođenih umetnika iz Centralne Azije sa dobro razvijenom međunarodnom mrežom.
Njegova lojalnost Taškentu i pozorištu bila je uporište protiv snažnog uspona islamista, jačanja Karimove diktature i rastuće kulturne izolacije Uzbekistana, koji je nekada bio popularna turistička destinacija, neko vreme i lojalni saveznik Sjedinjenih Država u ”ratu protiv terora”.
Kad se ima u vidu Vejlova jedinstvena pozicija u Uzbekistanu, kao međunarodno priznatog umetnika, kao i činjenica da je jevrejskog porekla, teško je pomisliti da je njegovo ubistvo običan kriminalni čin, a ne politička volja. Ko god da ga je ubio, poslao je pozorišnoj profesiji još jedan upozoravajući signal. U postkomunističkoj Centralnoj Aziji kulturno stvaralaštvo ne pati samo od izolacije i siromaštva, već i od kultova ličnosti i ideologija o uzdizanju nacije, koje su u osnovi neprijateljski raspoložene spram bilo kog vida kritičke umetnosti. I dok se mnogi u Evropi spremaju da se ukrcaju na ”prikopčan vagon 2008”, Godinu interkulturalnog dijaloga, Vejlova nasilna smrt ukazuje na zamke interkulturalizma sa Centralnom Azijom i u njoj samoj.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2007.