NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2008. broj 2-3 godina XLIV april-septembar YU ISSN 0036-5734

FESTIVALI - Teatro a corte, Torino
Slavica VUČKOVIĆ
DVOR, A NA DVORU...

 

Samo naizgled laka letnja i lokalna zabava, kakvih ima na stotine širom Evrope, festival Teatro a corte (Pozorište na dvoru) u Torinu, u bitnoj je prednosti već svojim nazivom. Barokni dvorovi, vile i rezidencije dinastije Savoj (Venaria Reale, Polenco, Druento, Alje, Santena, Rivoli, nekadašnji i još aktuelni manježi... nastali između 16. i 18. veka), vrtovi, pjace i pjacete, koji su od 1997. na Uneskovoj listi svetske baštine, postali su ambijenti izvođačkih umetnosti – može čovek biti republikanac, a da bez rezerve prihvati ovakav spoj monarhističke arhitekture, dekorativne zaostavštine, savremene kulture i letnjeg turizma. Šalu na stranu, ali, ako se saradnja „Zastave” i „Fijata” ustali, nije li i ovakva „destinacija” mogućnost našim ljudima da, u jednom „paket-aranžmanu”, iznutra, upoznaju ovaj fascinantan grad?
Torino, na obali Poa, nekadašnja prestonica i najaristokratskiji grad Italije, s mnoštvom pozorišnih zgrada, dugo je samovao krckajući slavu Pijemonta i Rizorđimenta, kao usputna, tranzitna tačka između Alpa i Mediterana, blizu Francuske i Švajcarske, Sanrema, Montekarla, Đenove, Milana, uglavnom kao industrijski, radnički grad, u koji se dolazilo i zbog fudbala, vina i čuvene čokolade. U suštini, ipak, provincija.
A onda se, pre dve godine, dogodila Zimska olimpijada, pa Evropska pozorišna nagrada, s Haroldom Pinterom u centru zbivanja, pa Šahovska olimpijada... Tada umiven i osvetljen, najzeleniji grad na Apeninima shvatio je da i unutar svog mermera ima šta da pokaže i danas obiluje kulturnim događajima međunarodnog renomea (dizajn, film, pozorište...).
Tako je, uz Teatar u brdima (Teatro a colline), zimsku pozorišnu feštu, prošlog leta nastao i Teatar u dvorovima, koji, osim Grada i Ministarstva kulture, podržava i Fondazione Teatro Piemonte Europa.
Od 30. juna i 3. avgusta ove godine, izvedeno je 38 predstava takozvane male forme, među kojima i nekoliko festivalskih premijera – dramskog i uličnog teatra, cirkusa, mime, lutke, plesa, instalacija, videa, muzike... Holandija, Španija, Italija, Francuska, Velika Britanija, Slovenija, Švajcarska, Rusija, Nemačka, Belgija, doduše, nisu baš u svemu bile zastupljene visokim dometima i predstavama koje su adekvatne specifičnim ambijentima. Nekoliko apsolutnih umetničkih događaja, međutim, poput Entracte Jožefa Nađa (Nacionalni koreografski centar u Orleanu), Ligne Incoserente (Dorothée Selz, Francuska), L’ Apparenza inganna, prema drami Tomasa Bernharda (Fondazione Teatro Piemonte Europa), Instrument – Monument/Intona Rivoli (Decor Sonore, Francuska), Pendule (Metalu a Chahuter, Francuska), Il Golem (Musicarteatro, Italija), Full Circle (ni otvaranje Olimpijade u Pekingu nije imalo tako „dramsku” ulogu vatrometa – The World Famous with Terrafolk, Velika Britanija/Slovenija), kao i eksperimenti/egzibicije Transports Exceptionnels (Beau Geste, Francuska), Apparitions/Disparitions (Les Souffleurs Commandos Poetiques, Francuska), ili Nous Tube #2 (Jorg Muller, Nemačka), ili skoro dirljiv spoj glume i dresure dva konja i magareta (Cargo, Le Theatre du Centaure, Francuska) – čine istinsku vrednost ove torinske avanture.
Organizatori su se potrudili i da se povežu sa značajnim festivalima i pozorišnim centrima u Evropi, na Mediteranu i šire (Kina, na primer), čiji su predstavnici dva dana ispovedali svoju diku i muku. Za uspomenu i dugo sećanje, ostaje tvrdnja Monik Duren, umetničke direktorke centra Les Brigittines u Briselu, da, osim što im je država sredila zgradu za delatnost, od nje dobijaju godišnje 76 miliona evra za projekte! Jedan smo videli u Torinu – izvođačica sa dve lutke. Zaboga!? Nasuprot njoj, Ivona Krojzmanova, osnivačica Taneca u Pragu i, čak, savetnica u Ministarstvu kulture Češke, zamolila nas je da joj držimo palčeve! Ni članstvo u EU nije za svakog svemoguće!
Našlo bi se na torinskom letu i te kako mesta i za naše grupe i trupe, festivalske, pa čak i turističke poduhvate. I sami smo, uostalom, nekako „tranzicioni”, (n)i tamo, (n)i ovamo, što će reći, ima načina da se iščupamo iz toga. (Za početak: info@fondazionetpe.it odnosno www.fondazionetpe.it).

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2008.