NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2006. broj 4 godina XLII oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

LjUBIŠA RISTIĆ - POKUŠAJ REKONSTRUKCIJE
Jovan HRISTIĆ
RECEPT

 

Prva predstava četrnaestog Bitefa bio je Hamlet u režiji Ljubiše Ristića (Hrvatsko narodno kazalište, Split). To je slavom ovenčana predstava kojom je otvoreno obnovljeno splitsko pozorište i koja je proglašena poslednjom reči naše pozorišne avangarde. Kako je sačinjena Ristićeva predstava? Recept je jednostavan. Treba uzeti tekst Šekspirove tragedije, iseckati ga na sitne komadiće, komadiće staviti u šešir i izvlačiti jedan po jedan, pa šta bude (metod poznat i pod imenom smuti-pa-prospi metode).
Kritičari su govorili kako Ristićeva predstava podstiče na razmišljanje. Ne znam o čemu bi se povodom nje moglo razmišljati, pošto u njoj nema nijedne misli, osim praznog, pretencioznog i pomodnog teatarskog egzibicionizma. Možda je Ljubiša Ristić mislio da je Hamlet, onako kako ga je Šekspir napisao, dosadan. Iako traje samo jedan i po čas, njegov Hamlet je mnogo dosadniji. Što je najgore, on je od drame sa velikim ulogama za velike glumce načinio scenario za diletante, u kome je sve svedeno na jurnjavu, bacakanje i vikanje.
U pravu postoji nešto što se zove lažno predstavljanje, i ako onaj ko se lažno predstavlja iz toga izvuče nekakvu korist, to je krivično delo. Ova predstava zove se Hamlet, za tekst je rečeno da ga je napisao Viljem Šekspir, a Ljubiša Ristić izvukao je – bar u nekim krugovima – estetičku korist od tog lažnog predstavljanja. Ako je hteo dramu o tome kako Norvežani, maskirani u glumce, okupiraju Dansku u kojoj Hamlet, Gertruda i Klaudije postaju vođe pokreta otpora, zašto je nije sam napisao? Šekspir je pisao o nečem daleko ozbiljnijem.

(Jovan Hristić, Pozorište, pozorište II, Prosveta, Beograd, 1982

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2006.