NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2006. broj 4 godina XLII oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

LjUBIŠA RISTIĆ - POKUŠAJ REKONSTRUKCIJE
Jovan HRISTIĆ
ZATAMNJENjA I BUKA

 

Oslobođenje Skoplja je Jovanovićev Amarkord i Vrt Finci-Kontinijevih, godine rata u očima i sećanju jednog dečaka kome su one i prve godine sazrevanja. U predstavi Ljubiše Ristića videlo se više ono prvo, a manje ono drugo, zato što je on izostavio jednu od dramaturških okosnica teksta: Zoranove molitve (čije mogućnosti, treba priznati, ni Jovanović nije iskoristio do kraja) koje bi trebalo da budu ne samo komentar zbivanja nego i da obeležavaju etape njegovog sazrevanja i shvatanja stvarnosti. Ristić više voli spektakularno nego intelektualno pozorište i zadovoljio se i ovog puta nizom kratkih slika ispresecanih zatamnjenjima i zaglušujućom muzikom. Sećanje se nikad ne preseca tako dramatično i tako glasno, ono je više istovremenost nego niz, i u tome što ga je pretvorio u niz Ljubiša Ristić se pokazao kao prilično staromodan, da ne kažem konvencionalan, reditelj koji misli da se modernost sastoji u naglim zatamnjenjima i buci.
Riastić se očigledno nije mnogo bavio unutarnjim životom Jovanovićevih junaka, pa su glumci tako i igrali: uglavnom bledo i neuverljivo. U poslednjem prizoru, i ovoga puta se pojavio pravi konj, ali sada jedan divan belac (...)
Ta poslednja scena bila je i najbolja scena u predstavi. Ljubiša Ristić potpuno je izmenio - dobro je učinio – Jovanovićev kraj s melodramskim bacanjem u Vardar žene koja se za hranu prodala nemačkom oficiru. Zoranov otac, partizan što ujahuje na konju i polako, spokojno i temeljito sređuje haos što ga je rat načinio u životima ljudi, dobio je razmere veće od života, a prizor kada mu njegova posrnula žena, kojoj je on s lica oprao blato kojim su se na nju bacala razgnevljena deca, pere noge, imao je nečeg, skoro bih rekao da iz dubine duše ne mrzim tu reč, ritualnog.

(Jovan Hristić, Pozorište, pozorište II, Prosveta, Beograd, 1982)

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2006.