NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2006. broj 4 godina XLII oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

LjUBIŠA RISTIĆ - DELETED FROM MEMORY?
Laslo VEGEL
LjUBIŠA RISTIĆ, U POZORIŠTU

 

Rođen je 8. februara 1947. u Prištini.
Kao dečak glumio je u profesionalnim predstavama beogradskih pozorišta.
Studirao je u Beogradu pravo i, uporedo, pozorišnu režiju, kod profesora Huga Klajna i Vjekoslava Afrića.
Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih, bio je aktivan u studentskoj štampi, politici i pozorištu. Bio je urednik u „Studentu” i u „Vidicima” i glumac i upravnik Akademskog pozorišta „Branko Krsmanović”.
Diplomsku predstavu Buba u uhu Žorža Fejdoa postavio je u Jugoslovenskom dramskom pozorištu 1971, a diplomirao je tačno godinu dana kasnije, na 101. izvođenju diplomske predstave.
Buba u uhu je još na repertoaru JDP, kao najviše izvođena i najdugovečnija predstava u istoriji našeg teatra.
Radio je u gotovo svim krajevima Jugoslavije, sa velikim i malim ansamblima, u institucionalnim teatrima i u slobodnim grupama.
Godine 1997, sa Nadom Kokotović, Dušanom Jovanovićem i Radetom Šerbedžijom, osnovao je kulturno politički pokret KPGT (Kazalište Pozorište Gledališče Teatar).
Godine 1984. KPGT osniva Godo fest u Beogradu.
Godine 1985. preuzima Narodno pozorište Népszínház u Subotici
Godine 1986. osniva Šekspir fest na Paliću
Godine 1987. osniva YU Fest, Budva grad teatar i Kotorart,
a tokom 1990. rukovodi radom Srpskog narodnog pozorišta.
Godine 1995. Ljubiša Ristić sa Dankom Lenđel osniva u Beogradu KPGT Fond, Međunarodni art centar i Pozorište KPGT u staroj šećerani na Čukarici, sa tri scene koje nose imena: Studio Kokotović, Teatar Šerbedžija i Tavan Jovanović.
Predstave Ljubiše Ristića do 1981. prikazivane su i nagrađivane na festivalima u zemlji (Sterijine nagrade, Zlatni lovor vijenci sarajevskog MESS-a, Gran pri Bitefa i Nagrada „Politike” za režiju na Bitefu, Dani komedije u Svetozarevu, Susreti vojvođanskih pozorišta, Borštnikova srečanja, Nagrada „Bojan Stupica” za režiju...), a izvođene su i na gostovanjima i festivalima u Australiji (Sidnej, Melburn, Pert i Adelajd festivali), SAD (Nagrada Obie za 1982, na of-Brodveju i of-of-Brodveju), Meksiku (Cervantino Festival i Gran Festival de Ciudad Mexico), Velikoj Britaniji (LIFT 1985. u Londonu), Sovjetskom Savezu, Kostariki, Italiji, Iraku, Austriji, Nemačkoj (Kulturna prestonica Evrope u Berlinu 1988), Francuskoj (Teatar nacija u Nansiju 1983), Mađarskoj, Holandiji itd.

***

Ljubiša Ristić: pustolovna i protejska duhovna energija koja teži da izrazi celinu, enciklopediju ljudske uobrazilje i ljudskih strasti. Ali šta znači ta potpunost u ristićevskom pozorištu?
U oblikovanju scenskog jezika: sinkretizam.
U prosuđivanju života: apokaliptičko viđenje.
U oblikovanju umetničke vizije: utopijske impulse.
U strukturisanju predstave: totalno pozorište.
Opera i film. Ideologija i spiritualno/mistično osećanje života. Radikalna koreografija i izoštreno kritičko shvatanje društva. Arhaične, večne ljudske situacije i moderna vremena. Grandiozna, spektakularna scenska freska krcata samosvojnim minijaturama.
Čemu je blizak ovaj pozorišni ideal?
Lepoj pustolovini? Ne. On je bliži skrivenoj ispovedi i samorazdirućoj polemici!
Ili se možda primiče strastvenom prikazivanju stvarnosti? Ne. Onaj ko raspolaže razumom i moralnom snagom, spoznaće svet i bez pozorišta.
Ili pak ovo pozorište progovara o onim jednostavnim a opasnim stvarima koje su još bezimene? Da. Ako je sve drugo senka pozorišta i ako je pozorište pre svega deo duše.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2006.