NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2008. broj 4 godina XLIV oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

Modeli pozorišnog organizovanja - stara i nova iskustva
Tekst iz Njujork Tajmsa
LOŠA VREMENA, DOBRE CENE

 

Kultura ume da bude skupa, bez obzira na to u kom pravcu se kreće berza Dau. Ali u vreme stezanja kaiša, cena uživanja u umetnosti u Njujorku može delovati posebno obeshrabrujuće.
Uzmimo Brodvej, na primer. Prema Ligi Brodveja, koja predstavlja vlasnike pozorišta i producente, prosečna cena plaćena za ulaznice prošle nedelje (početkom oktobra, prim. ur), iznosila je 76 američkih dolara. Za mnoge predstave to je jedva dovoljno da vam obezbedi mesto u zadnjem delu balkona ili, u slučaju obnove predstave Equus u Brodherst teatru, jedno od 52 mesta na bini...
Ili više volite rock ’n’ roll? Cene pop koncerata više su nego ikada. Državni prosek za ulaznicu na ovogodišnja značajnija gostovanja iznosi malo više od 67 američkih dolara, izveštava časopis o trgovini „Polstar”, i — gle iznenađenja — Njujork je najskuplje tržište u zemlji. Najviša cena za koncerte Nila Janga u Medison skver gardenu u decembru iznosi više od 250 dolara, što je cena istovetna svoti koju bi trebalo izdvojiti za najbolja mesta u Metropoliten operi.
Na sreću po one koji žele da zadrže popunjen kalendar kulturnih dešavanja, ali čuju upozoravajuće zvono koje poziva na štednju – i za one među nama koji se inače teško odvajaju on novca – Njujork je i dom takozvane povoljne ulaznice, s čitavim dijapazonom raznih popusta, promocija i besplatnih poklona za sve – od javnih čitanja poezije u centru, do glamura opere u Linkoln centru.
Kejt D. Levin, načelnica gradskog sekretarijata za kulturu, kaže da su sniženja sastavni deo temelja ekonomije umetnosti.
„Prihod od prodaje ulaznica će uvek biti važan”, kaže gospođa Levin, „ali će pristupačnost koja ide u susret vernim ljubiteljima biti prioritet većini organizacija u vremenima ekonomske nesigurnosti”.
Evo nekoliko saveta o tome kako da izvučete najviše od svog kulturnog dolara.
Verovatno ništa ne simbolizuje zov njujorške industrije zabave bolje nego Brodvej, a pozorišni svet ima najrazrađeniji sistem popusta.
Klasični brodvejski spasilac novca je prodajno mesto TKTS, koje vodi neprofitna organizacija Fond za razvoj pozorišta. S ulaznicama po cenama 25 do 50 posto nižim, a ponekad i više, ova organizacija ima lokacije na Tajms skveru i Saut strit siportu, a od jula i u centru Bruklina. U četvrtak će se njihov ganc novi objekat na Tajms skveru otvoriti s još jednim bonusom: konačno će primati i kreditne kartice.
Producenti sa Brodveja i Of-Brodveja takođe se promovišu i putem „sezone štednje”; blokovi kupona, s čak i do 55 posto popusta, distribuiraju se u novinama i mogu se naći na internetu. Ovo je osmišljeno kao odgovor na pad posete pozorišne publike posle 9. septembra, kaže Nensi Kojn iz brodvejske reklamne agencije Serino Kojn, koja vodi ovaj program.
„Bili smo uznemireni činjenicom da je Njujorčanima trebalo nešto više od poziva Đulijanija da krenu u pozorište”, kaže gospođa Kojn, govoreći o tadašnjim uveravanjima gradonačelnika Rudolfa V. Đulijanija.
Pored toga, većina brodvejskih predstava u ponudi ima i ulaznice za stajanje i kupovinu u poslednjem momentu pre početka predstave; nekolicina, uključujući „Avenue Q”, „Wicked” i „Hairspray”, svakodnevno organizuju nagradno izvlačenje za mesta u prvim redovima, po ceni nižoj od 30 dolara. Sedenje na pozornici može se naći kod „Spring Awakeninga” ($40) i „Equusa”
($76.50 za većinu predstava)
Još jedna velika akcija u gradu je Besplatna noć pozorišta, manifestacija koju na nacionalnom nivou organizuje „Theater Communications Group”. Nastala pre tri godine u Filadelfiji, San Francisku i Ostinu, država Teksas, ova manifestacija proširila se na 120 gradova, uključujući i Njujork, sada prvi put.
Postoji svojevrsni klasni sistem u ovoj igri popusta koji je naklonjen studentima i penzionerima — barem onima koji imaju višak vremena.
Njujorška filharmonija prodaje ulaznice po ceni od 12 dolara studentima i nudi posebne povoljnosti za ljude iznad 65 godina starosti. U Karnegi holu, studenti mogu da se pretplate po ceni 15 dolara po koncertu, a i studenti i oni stariji od 65 mogu da uđu na neke koncerte za 10 dolara; studentska ulaznica za Društvo kamerne muzike Linkoln centra iznosi 10 dolara na biletarnici na dan koncerta, ili upola cene ako se kupi unapred.
Fora je u tome da praćenje svih pravila i rasporeda predstavlja bezmalo pa pravi posao. Studentske ulaznice za Filharmoniju idu u prodaju 10 dana pre koncerta, a karte za starije od 65, na dan koncerta, ukoliko nastup nije rasprodat; Karnegijevi popusti idu u prodaju na nedeljnoj bazi.
Studenti, i stariji od 65, ulaze u Bruklinsku muzičku akademiju 90 minuta pre početka koncerta, da bi dobili ulaznice po ceni od 10 dolara. Ali morate biti brzi da biste dobili posebna mesta po ceni od 20 dolara u Metropoliten operi, koja su u ponudi za sve nastupe od ponedeljka do četvrtka. Ona izlaze u prodaju dva sata pre nastupa, a red počinje da se pravi rano za najpopularnije programe.
„Dance Theater Workshop” nudi 40 procenata popusta za studente i starije od 65, kao i za umetnike izvođače koji bi trebalo da prikažu neki dokaz o kreativnom zaposlenju (kritiku, na primer).
Pravila su čak i komplikovanija na Brodveju.
Za Buđenje proleća, na primer, studentske ulaznice u poslednjem trenutku idu u prodaju svakog dana kada se otvori biletarnica, ali za 39 stepenica budite tamo dva sata pre podizanja zavese; Mamma Mia! ima povoljne ulaznice za kupovinu u poslednjem trenutku, ali samo sredom i četvrtkom. Iste ulaznice za Čikago mogu se nabaviti za svako izvođenje osim subotom uveče, a i ne morate biti student... Jeste li sve pohvatali?
Popusti su u redu, ali ništa nije bolje od besplatnog. Pored akcije Besplatna noć pozorišta, postoji i čitav niz svetskih umetničkih događaja koji se u Njujorku mogu dobiti gratis.
Kulturni odbor donjeg Menhetna, u okviru svoje „Poems & Pints” serije predstavlja značajnije američke pesnike u lokalu „Fraunces Tavern”, jednoj od najstarijih zgrada na Menhetnu.
„Joe’s Pub” slavi deseti rođendan sa deset besplatnih događaja, a škola Džulijard nudi čitavo obilje besplatnih koncerata.
Ljubitelji likovne umetnosti imaju posebnu sreću. Galerije se mogu razgledati besplatno, a za Metropoliten i Bruklinski muzej, između ostalih, plaćanje ulaza preporučeno je ali ne i obavezno. Mnogi drugi muzeji nude popust za posete u određeno vreme: na primer, petkom uveče, Društvo Azija je besplatno, Gugenhajm se plaća upola cene, a u Vitniju možete platiti koliko želite. Možda je prerano za mnoge umetničke organizacije da izmere kako će nedavni ekonomski poremećaj uticati na posetu i prodaju, i da odluče kako će reagovati. Neke organizacije započinju programe pomoći ugroženima: u odgovor na loše vesti sa Vol strita, „92nd Street Y” je u svom novom gradskom ogranku, 92YTribeca, standardnom programu dodao savetovanje u vezi s karijerom.
Ali za najveće posvećenike u potrazi za povoljnijom cenom kulturnih dešavanja, dobra varijanta je dobra varijanta, bez obzira šta se dešava na polju ekonomije.
Ispred Metropoliten opere, jednog popodneva ove nedelje, stotinak ljubitelja stalo je u red za mesta najbliža orkestru, po ceni od 20 dolara za Štrausovu Salomu – sedišta koja normalno koštaju i do 175 dolara.
Oni su kupili knjige i časopise da čitaju dok čekaju ulaznice na rasprodaji, koje u prodaju izlaze u 6h. Sedamdesetogodišnja Linda Laris, izjavila je da ide u operu oko pet puta u sezoni, i to s popustom kad god može.
„Ovo su jeftine ulaznice”, rekla je. „Zbog njih smo tu.”

(New York Times, autor BEN SISARIO) S engleskog prevela Lidija KAPIČIĆ

(Prim. ur: Iz teksta, koji je u New York Times-u objavljen 10. oktobra 2008, izostavljene su neke vrlo konkretne informacije: adrese, web adrese... koje u kontekstu naše teme, a i našeg prostora, nemaju bitan značaj)
Copyright: Sterijino pozorje 1998-2008.