S C E N A : časopis za pozorišnu umetnost
Novi Sad, 2003. broj 4-5 godina XXXIX jul-oktobar YU ISSN 0036-5734

in memoriam - Tatjana Lukjanova
Branka KRILOVIĆ
Tanja

 

Samo nekoliko dana smrt je bila brža; nekoliko dana falilo je da se ponovo javi na dužnost, kao što je to činila više od pola veka. Svakog avgusta, spremila bi specijalnu garderobu za tu, njoj veoma važnu priliku.
Četrdeset sedme/osme godine tekstil se kupovao na tačkice, haljine su bile od cica, pa je prozvana cicana princeza. Da nema tih letnjih pauza u pozorištu, glumci bi duže živeli. Dok su na sceni, nemaju vremena za umiranje, a naiđe leto, eto i loših vesti. Da se Tatjana Lukjanova  pitala, sezona nikada ne bi imala kraja, jer, priznavala je jedino život pozorišta. Nije pristajala na mogućnost da -  nema pozorišta. A i kad ga ne bi bilo, ona bi bila u pozorištu. „Da Bog da zdravlja da odigram još koju predstavu...” – bila joj je jedina želja u trenutku kad je, proletos, primila godišnju, počasnu nagradu. Dok su drugi jurili po drugim pozorištima i angažmanima, Tanja je mirno uživala u svim oblicima pozorišnih svečanosti – od proba do uzbudljivog uručenja cveća, aplauza, koktela. Ima glumica koje su radost klanjanja s buketom u naručju osetile samo zahvaljujući Tanji. Ne zna se kako, od kog novca, ali na premijere kolega dolazila je s cvećem, srećna kao da ga sama dobija. Kasnije, u gužvi od poza i zvanica, njeno oko precizno je nalazilo istomišljenika po pitanju odigrane predstave. Posebno je strepela nad svojom Mod. Zajedno s Tanjom, a zbog Njene Mod, predstavu HAROLD I MOD čuvali smo svi, uključujući novinare i kritičare.
Pregurala je više pozorišnih vlasti, ali do kraja je patila od „dokazivanja”, strepela, čak i u uvećanom honoraru videla je  najavu skidanja s repertoara. Veteran odanosti, Tatajana Lukjanova je u Beogradskom dramskom  pozorištu od njegovog osnivanja. Gradila ga je umetnošću glume, ali i doslovno. Nosila je cigle kad je podizana pozorišna zgrada. Glumica baletskog hoda i dečjeg glasa, u kojem su mogući i Beket i Agata Kristi i bake i udvaračice i dečaci i lisice, proslavila se u lirsko-dramskom opusu i u komediji. Glavna uloga ili samo rečenica, svejedno, Tanjinim izlaskom na scenu predstava je postajala milija i važnija, zaštićena od neuspeha. Očarana svim što cveta, kao njena legendarna Mod, Lukjanova je bila tražena u svim generacijama reditelja. HAROLD I MOD, ARSENIK I STARE ČIPKE, SMRTONOSNA KLOPKA, MIŠOLOVKA, POLTRON, KUĆA SA PROZOROM, PRIVATNI ŽIVOTI – to je  najnoviji repertoar. Prvu predstavu, MLADOST OTACA, igrala je l948. Slede: STAKLENA MENAŽERIJA, MAČKA NA USIJANOM LIMENOM KROVU, SILAZAK ORFEJA, ČOVEK, ŽIVOTINJA I VRLINA, POSLE PADA, HAMLET, VIŠNJEV SAD, BEĆARAC, IZBIRAČICA, U AGONIJI, BUĐENJE VAMPIRA.
Atipična, čak i bez ozbiljnog glasa, svemu je prilazila kao da to vidi i čuje prvi put. „Za mene je svaka  uloga – tabula raza”, govorila je. „Prvo se uplašim, onda krenem u taj veliki program.” A trema je ostala do kraja života. Tanjin otvoreni baletski korak kojem se rugao Jurij Rakitin, najmlađi reditelji prihvatili su kao moderan koncept scenske pokretljivosti. Dovoljno je bilo da kroči na scenu i apluz je bio njen. Kao polu-Ruskinja, preciznije od Čehova osećala je Beketa i Agatu Kristi.
Ćilibar, cvetna marama, uredna frizura... neizbežni detalji Tanjine elegancije, na neponovljiv način spajali su dva, možda i tri, Tanjina, pozorišna i – ljudska vremena. Zdravstveno i emotivno sve ranjivija, i jedan od poslednjih intervjua doživela je kao malu dramu; „A šta ću za posluženje, a kuća mi je u neredu, a šta ćete me pitati...” Bez Vave (Jovan Hristić), svet književnosti oko nje znatno se smanjio; ostala je Narodna biblioteka u komšiluku, Skerlićeva ulica, prijatelji pisci, ali Vava je Vava... „Vidite, on je sedeo tu, pisao je tamo... Znate, on gotovo nikad nije pričao, ni o predstavama... Pričala sam ja, pričala, pričala... On je samo pisao.» Zatim bi pogledom otišla kroz prozor, u dvorište s bezbroj mačaka, malo zasuzila. „Znate šta, strašno imam želju da čitam Čehova, samo na ruskom.”

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >