|
U vreme vladavine takozvanog rediteljskog teatra, 70-ih i 80-ih godina minulog
stole�a, dvojica reditelja nametnula su se svojim poetikama i ostavila dubok i
zna�ajan trag u pozori�noj umetnosti zemlje koju danas zovemo: eks-Jugoslavija.
Njihove poetike imaju malo dodirnih ta�aka i mnogo elemenata koji doprinose razlikama.
Dejan Mija� i Ljubi�a Risti� su - antipodi. Ili... Odgovor se nalazi iza pet
istovetnih pitanja koja smo uputili obojici. U kojoj meri i u kojim aspektima
je umetni�ki, intelektualni i politi�ki bekgraund druge polovine dvadesetog veka
odredio va�u rediteljsku poetiku? Dejan Mija�: Kad pogledam ovako
sa bezbedne �ivotne distance na svoje u�e��e i pona�anje u proteklim danima, mogu
da zaklju�im da sam se bavio umetno��u pozori�ta uglavnom zbog toga �to sam tako
obezbe�ivao pouzdano mesto sa koga se �ivotni mete� dobro vidi. Nije azil, nego
dobra pozicija - po onoj Njego�evoj: "Ko na brdu ak' imalo stoji, vi�e vidi
no onaj pod brdom." Mislim da sam najvi�e zahvaljuju�i tome �to sam se bavio
pozori�tem, imao privilegiju da ne budem upleten u ne�to �to su politi�ki programi
koji su nu�no bili deo mog �ivota, koji su, na kraju krajeva, prili�no razorili
moj �ivot. A umetnost, pa i pozori�na, uvek je bila mudrija od intelektualnog
aspekta onoga �to je istorija u toku, jer umetnost sagledava i imenuje su�tinu
problema. Bio sam uvek zainteresovan da saznam �ta se doga�a u svim umetnostima,
naro�ito na teorijskom planu sam to poku�avao da pratim pre svega kao znati�eljan
�ovek, a onda i da ono �to je bilo za mene prihvatljivo, primenjujem ponegde u
svojoj umetni�koj praksi. U adolescentskom dobu preboleo sam sa dugotrajnim posledicama
egzistencijalizam. U prvoj fazi je to bio Sartr, zatim su me spopale moralne dileme
Kamija, zavr�io sam kao rekonvalescent kod dr. Jaspersa. Naro�iti utisak u mladosti
ostavilo je na mene u�enje Huserla, kao i upoznavanje sa idejama mnogih fenomenologa,
naro�ito Ingardena. �ini mi se da mi je posebno podsticajno za bavljenje re�ijom
bilo saznanje o percepciji, koje sam na�ao kod ge�taltista. U oblasti glume priklonio
sam se �koli koju je za�eo Stanislavski, a nastavili Mejerholjd, Vahtangov, Mihail
�ehov, Strazberg i ostali, najzad na prvom mestu Grotovski. Iz vremena studija
upamtio sam mnoge delove razgovora sa mladim i neafirmisanim ljudima, psihologom
�i�om Vasi�em i slikarem Leonidom �ejkom. Ljubi�a Risti�: Mi smo ono
�to su na�e o�i videle, naravno. Ipak, nije tako jednostavno. Pravi umetni�ki
izvori i uticaji koji su odredili ve�inu onoga �to sam do sada radio u pozori�tu,
pripadali su prvoj a ne drugoj polovini dvadesetog veka. To su, pre svega drugog,
ruska avangarda u celini, ne samo pozori�na, zatim Orson Vels i ameri�ki nemi
i zvu�ni film, kao poslednja velika realisti�ka umetnost - i Brehtova teorija
i praksa fragmentarne, skokovite, dijalekti�ke dramaturgije. Umetni�ki bekgraund
druge polovine dvadesetog veka, dakle, nije u velikoj meri i zna�ajnijim aspektima
odredio moju "rediteljsku poetiku". Iz tog perioda bliska mi je umetnost
FLUXUS-a, pop arta i hepeninga, kao i konceptualizam koji je likovne umetnosti
u celini doveo pod krov pozori�ta, ali sve to kao kontinuitet sa stvarnim i osnovnim
uzorima, kao �to su: Jevreinov, Mejerholjd, DADA, Di�an, futuristi i nadrealisti. Kao
teorijski osnov najvi�e me je o�aravao strukturalizam - na�inom na koji je potvrdio
epohalne pronalaske ruskog formalizma, �klovskog, Jakobsona, Ejhenbauma i drugova. Jedno
pojedina�no delo koje je najvi�e uticalo na moju podsvest sigurno je film Boja
nara Sergeja Parad�anova. To sam naknadno utvrdio analiziraju�i mnoge svoje
predstave godinama unazad. Tu bi, verovatno, bio dobar kraj odgovora na va�e
pitanje. Ipak, zbog mnogih proizvoljnosti i �esto sme�nih nesporazuma u poku�ajima
da se prona�e fioka u koju bi se smestio moj rad poslednjih 30-40 godina, mo�da,
treba dodati slede�e: u pozori�te sam u�ao kao reditelj 1971. godine sa jasnom
sve��u da je pozori�te �ezdesetih umrlo, te da shodno tome dve najva�nije njegove
odlike nemaju budu�nost - avangardna potraga za Novim i politi�ki anga�man kao
prioritet pozori�nog delovanja. Ova epifanija u mojem slu�aju ima ta�no mesto
i vreme: u pozori�tu Grotovskog u Vroclavu u dve nedelje maja 1967, na probama
i predstavama. Studirao sam kod Klajna, Afri�a i Borjane Prodanovi�, asistirao
Minji Dedi�u i Stevi �igonu, visio na Bojanovim probama i probama Bore Dra�kovi�a,
glumio u Akademskom pozori�tu i ure�ivao "Student" i "Vidike".
U te �etiri godine shvatio sam da me izbor: ili jedno ili drugo, ne zadovoljava.
Da mi je bli�i izbor: i jedno i drugo. Umesto jedinstvenosti novog i nevi�enog,
ukazala se iznenada fantasti�na ukupnost svega starog i poznatog. Umesto nove
umetnosti - istorija umetnosti. Ortega i Gaset: Svaka autenti�na ljudska delatnost
iscrpljuje se isklju�ivo u sopstvenoj pro�losti..." Barok. �etiri godine
kasnije, sutradan posle premijere Bube u uhu, zakazali su mi sastanak Ra�a
Popov i Petar �uri�. Prihvatio sam njihov predlog da osnujemo pokret Novi barok.
Rekli su: Tunis, Al�ir i Maroko - eto to je Nov baroko... Zvu�alo je kao �ala,
ali nije bila �ala. Ja sam slede�ih godina, tako�e kao u �ali, govorio da je eklektika
jedina estetika, da je kraj veka, da je politika tema a ne cilj pozori�ta itd.
Od Bube u uhu, preko predstave po genijalnom komadu Du�ana Jovanovi�a Igrajte
tumor u glavi i zaga�enje vazduha, do Toske u Zagrebu i Celju, zaklju�no
sa Misom u a-molu, formulacija poetike Novog baroka bila je ironi�na i
zbiljska preokupacija mojeg pozori�ta. Uglavnom niko ni�ta nije razumeo: uporno
su me smatrali avangardistom, a moje pozori�te denuncirali vlastima kao politi�ko.
Onda je u na�e krajeve stigla vest da je izmi�ljena postmoderna i da se svi imaju
upisati, kao i da je politi�ka kriza, te da svi esteti�ni imaju pod odmah postati
politi�ni! Bile su ve� uveliko osamdesete i mogao sam da odahnem i pobegnem u
Suboticu, melanholi�nu prestonicu secesije i svakojakog baroka. Intelektualno,
kada se stvari svedu na najva�nije, najvi�e me je formiralo ono �to sam pro�itao
kod Miroslava Krle�e i ono �to mi je od po�etka do kraja sedamdesetih u Leksikografskom
zavodu i na Gvozdu govorio Miroslav Krle�a. O tome toliko. Politi�ki bekgraund
odredio je moju rediteljsku poetiku na paradoksalan na�in: brane�i svoja levi�arska,
anarhoidna i jugoslovenska uverenja, mogao sam do mile volje da provociram i raskrinkavam
staljinisti�ke i nacionalisti�ke atavizme tog �uvenog titovskog bekgraunda pre
i posle smrti Josipa Broza Tita, Vrhovnog komandanta koji je uvek bio i najdra�i
gost Sterijinog pozorja, �to ne bi trebalo presko�iti o godi�njicama. Kao titoista,
posle Titove smrti mogao sam do mile volje da nerviram biv�e titoiste, slave�i
najlep�e godine njihove mladosti, dok su prali svoje biografije. Posle su do�li
ljudi bez biografija i ljudi opranih biografija i svi zajedno napravili suvi�e
istorije. Taj politi�ki bekgraund, po�teno govore�i, nije ni�ta dodao mojoj rediteljskoj
poetici, ali sigurno jeste ionako zamornoj i predugoj biografiji. Ta igra sa politi�kim
bekgraundom nekad je bila zabavna, nekad mu�na i �esto opasna. Vrednost joj je
bila najvi�e u mogu�nosti da se njome prikriju ve�ini pozori�nih i drugih ljudi
nezanimljiva istra�ivanja forme i sasvim li�ne fascinacije: vremenom, oblikom,
bojom, svetlim, tamnim, tempo-ritmom, po�etkom, krajem, glasnim i tihim. U
to se i taj pro�li vek iz va�eg pitanja zavr�io, pa ni moj odgovor ne mo�e da
presko�i u ovaj zanimljivi milenijum koji je ba� zapo�eo. O tom potom. �ta
za vas predstavlja (dramski) tekst u procesu stvaranja predstave: pretekst, kontekst
ili podtekst? Dejan Mija�: Verovatno ne�u mo�i sasvim da zadovoljim
namere ankete, jer ne mogu da odgovorim precizno na ovo pitanje. Najbolji odgovor
bi bio - kako kad. Recimo, ako prevod nije naro�ito legao uz ono �to mi ho�emo
da istra�ujemo u predstavi, onda ga preina�avamo. Na�elno, tekst je jedna dobro
sro�ena inicijativa da se krene u avanturu predstave. Od slu�aja do slu�aja -
mo�e da se desi da tekst zaslu�uje da ga prou�avamo kao neku veliku mapu ideja
ili je on samo impuls koji treba da vibrira unutar predstave kao manje vi�e prepoznatljiv
lajtmotiv. Verujem u presudnost izbora teksta - taj izbor treba da se igrom afirmi�e.
Predstavu pravim tragaju�i za onim �to me je u tekstu fasciniralo, �elim da tu
fascinaciju podelim sa gledali�tem. Pri tome te�im da predstavu pojmovno �to vi�e
suzim, za mene bi idealno bilo da ona postane samo jedna re�, ako ne mo�e, onda
makar dobro formulisana izreka poput one "Sezame, otvori se", da kao
i ova ima u sebi snagu otvaranja koja profunkcioni�e na �aroban na�in i koja raskrili
pred nama neslu�ena vrata tajne. Eksplikacije, znanje i domi�ljatost tome prethode.
Ne volim da predstavom dr�im predavanje. Da sam to hteo bavio bih se profesurom,
pisanjem knjiga ili dr�anjem govora. To me ne zanima. U predstavi me interesuje
susret sa tajnom i da li ljudi koji gledaju predstavu ose�aju da se tu radi o
ne�emu neizrecivom, "umu neponjatno, duhu neposti�no" - �to bi rekao
Sterija. Ljubi�a Risti�: Odgovor na ovo pitanje zahtevao bi ve�u meru
samoironije od one za koju sam trenutno sposoban. Zato, zasad, samo kako sledi: Toliko
sam i takvih odli�nih i nikakvih pisaca skra�ivao, prepravljao, ukidao, dopisivao,
sa njihovom saglasno��u i protiv njihove volje, uvek potpuno sebi�no uva�avaju�i
samo ono �to treba predstavi, a nude�i im utehu da me se mogu hladno odre�i i
dramu �tampati i dati drugom reditelju, da danas mogu da ka�em da je u svakoj
mojoj predstavi tekst bio mnogo va�niji od preteksta (ili povoda), mnogo uskla�eniji
sa prekim nalogom duha vremena nego kontekst (ili mesto) i na kraju, ali ne i
poslednje, mnogo glasniji na pozornici nego podtekst (ili ono �to je pisac izme�u
redova rekao u tekstu). Na osnovu kojih kriterijuma odre�ujete tip, funkciju
i vrednost scenskog prostora? Dejan Mija�: Ja sam prete�no radio
u prostoru scene kutije ili "italijanske scene", zna�i u prostoru koji
ima strogu liniju razdvajanja izme�u gledali�ta i glumi�ta. I u okviru te datosti
sam smi�ljao igru koja se igra na ve� poznat na�in. Nisam ose�ao naro�itu potrebu
da publiku odvedem na posebna mesta, veruju�i da je u svakoj civilizaciji konvencija
preduslov za ritual. Uostalom, predstava je neka vrsta kolektivnog ma�tanja i
ono ne mora obavezno da po�ne �u�enjem u kojem se gledalac zatekne. Oneobi�avanje
mo�e da bude introspektivni proces u kome unapred usvojena ritualna mantra ima
poseban zna�aj. Na primer: mene je jo� kao dete uzbu�ivalo kada pru�im ulaznicu,
na vratima pozori�ta, a neka spodoba je pocepa i posle toga mi dozvoli da pristupim.
Tu je za mene po�injala magija zvana pozori�te. To ne smem da zaboravim. U uslovima
podvojenosti gledali�ta i glumi�ta, prostor u kome �e se igrati predstava treba
pre svega da ima atribute sportskog igrali�ta: publika mora da zna koja �e se
igra igrati, iz �ega sledi da se mora prisetiti pravila igre i da ume da akceptira
posebnost majstorstva igra�a / glumca. A to joj na prvi pogled sugerira forma
i estetika scenskog prostora. Ljubi�a Risti�: Nisam nikada pravio razliku
i davao prednost zatvorenim ili otvorenim prostorima za scenu, sceni kutiji, ili
amfiteatru, ili trgu, ili ulici, ili poljani, ili tavanu, ili podrumu ili bilo
kojem drugom mestu gde mo�e do�i publika i pred nju mogu do�i glumci. Kriterijume
formira ono �ime se raspola�e: nekad je to problemati�no i razma�eno biranje me�u
mnogim mogu�nostima, a nekad nepogre�ivo ta�ni diktat iznudice. To sam rano
nau�io, zato i drugima govorim da puste da predstava sama na�e svoj prostor. Jedino
�to u pozori�tu odavno nije prihvatljivo, jesu scenografija umesto prostora i
gluma umesto sopstvenog �ivota. �ta je glumac u va�im predstavama: medijum,
funkcija ili saradnik? Dejan Mija�: Mogu da zamislim predstavu bez
reditelja. Bez glumca - ne biva. U mojim predstavama poku�avam da �to bolje obavim
funkciju saradnika. Medijum je predstava. A o mestu i zaslugama u predstavi sud
daje zahvalni ili nezahvalni gledalac. Ljubi�a Risti�: Glumac je umetnik
koji se bavi druga�ijom umetno��u od moje. Njegov metod je indukcija, od pojedina�nog
ka op�tem i posebnom, zna�i kreativan. Umetnost reditelja je samo retko kreativna,
kada se usudi izvan metoda dedukcije. Dedukcija, kretanje od op�teg, preko posebnog,
do pojedina�nog; postavljanje op�teg okvira celine koji �e biti kontrolisano ispunjen
pojedina�nim i posebnim delovima, osnovni je metod reditelja otkad, od nedavno,
postoji u pozori�tu. Dedukcija ni u logici, ni u nauci, pa ni u umetnosti ne va�i
za kreativan metod. Reditelj ga po pravilu koristi jer je, od Majningenovaca do
danas, ve� dvesta i vi�e godina, osnovni zadatak reditelja postavljanje konvencije
koja va�i za svaku pojedinu predstavu i posredovanje izme�u glumaca i publike
u razumevanju i prihvatanju te posebne konvencije. Ako nema posebne konvencije
koju treba nametnuti glumcima i publici, nema ni reditelja. Ako publika i glumci
ve� poznaju konvenciju, kao u anti�kom, elizabetanskom ili kabuki teatru, onda
nema potrebe za rediteljem, najvi�e �to je potrebno je u�itelj i to samo za neuke.
Reditelj je ili demijurg ili ga nema. Name�e konvenciju koja proizilazi iz nekog
pogleda na svet. Ako nema pogleda na svet, nema ni posebne konvencije koja bi
bila specifi�no odabrana za konkretnu predstavu. To va�i za pozori�te u kojem
glumci i publika o�ekuju od reditelja konvenciju, koja se �esto pogre�no naziva
koncepcija. Konceptualni pristup proizvodi konvenciju, ali je ne zamenjuje jer
su samo dva obele�ja nezamenjiva u pozori�tu: publika i zbog nje uputstvo za upotrebu
predstave ili konvencija. Pojava reditelja nije ukinula pozori�te poznate konvencije
koja se uredno upra�njava bez konceptualizacije i redefinisanja konvencije od
strane reditelja za svaku pojedinu predstavu (ne izvo�enje, ve� pozori�no delo
sa utvr�enim optimalnim re�imom koji se reprodukuje neizvestan broj puta na pribli�no
isti na�in). Pozori�te poznate konvencije i dalje preovla�uje i reditelji u njemu
nisu reditelji ve� u�itelji koji pou�avaju glumce i publiku poznatoj konvenciji,
ako je potrebno. U mojem pozori�tu reditelj ne podu�ava. Zato sa glumcem uvek
raspravlja samo za�to ne�to treba ili ne treba uraditi, a nikada kako ne�to treba
uraditi na sceni. Reditelj ne u�i glumca kako da glumi ili kako da ne glumi. Reditelj
re�ira predstavu. Glumac glumi ulogu ili �ivi na sceni ulogu. Obojica ne treba
da brinu o tome kako re�iraju ili kako glume ili kako ne glume. Ono o �emu moraju
neprestano da brinu jeste kakav �ivot �ive, ko su i �ta bi hteli od �ivota: od
toga zavisi �ta i kako �e re�irati i glumiti, ni jedan ni drugi nemaju ni�ta va�no
da donesu na scenu sem sopstvenog �ivota. Publika su ljudi koji ne dolaze u pozori�te
da bi gledali predstavu ili glumce, ve� od stare Gr�ke do danas dolaze u pozori�te
da bi bili sa drugim ljudima i zajedno sa njima obnovili ose�aj postojanja zajednice
i smislenost sveta. Zato reditelj i glumac sara�uju u neobi�noj situaciji u kojoj
reditelj preuzima ulogu demijurga - stvaraoca sveta i predla�e konvenciju koja
daje svetu smisao, a glumac izlazi pred publiku go jer je bez maske i on sam u
ve�oj meri no �to je podno�ljivo. Mo�e li pozori�te da menja svet, ili stvar
stoji obrnuto? Dejan Mija�: Da sam �eleo da menjam svet, bavio bih
se politikom, pronalaza�tvom ili ne�im �to vidljivo menja na� �ivot. Najzad, �ta
ako ga ne menja? To jo� uvek ne zna�i da "stvar stoji obrnuto". Ja se
ose�am kao onaj koji privremeno i na odre�enom mestu dr�i ram onog �ekspirovog
ogledala. Slika u ogledalu se menja, a ogledalo stoji postojano. Ljubi�a
Risti�: Promena sveta jeste zadatak koji su sebi zadavala pojedina pozori�ta
i izvesni pozori�ni pokreti i ljudi. Promena sveta jeste politi�ki koncept i on
je nalazio mesto u pozori�tu kada god je publiku sa�injavala grupa istomi�ljenika
koja te�i promeni sveta. Kada je ta grupa zna�ajno velika u dru�tvu u celini,
pozori�te postaje mesto gde se afirmi�e ideja promene sveta koja je time zna�ajna
i za dru�tvo u celini. To je veoma retka situacija. Pozori�na publika je uvek
zajednica u kojoj su istomi�ljenici koji dolaze u pozori�te da potvrde pripadnost
zajednici koja je definisana izvesnim poretkom u svetu i verom u smisao ljudskog
postojanja, ovaj ili onaj svejedno. Koji god da je smisao, saop�ti�e ga bog na
ma�ini, ili glasnik boga, ili mudri hor, ili u novije vreme glumac bez maske -
zna�i �ovek kojeg je poslao reditelj-demijurg da saop�ti da postoji smisao i koji
je smisao. Pozori�te, naravno, ne mo�e da menja svet i kada bi to htelo. Njegova
uloga u svetu je upravo obrnuta: ono je jedino mesto gde se svet potvr�uje kao
smislen ljudima koji dolaze da im se to tu u pozori�tu potvrdi kao zajednici i
pojedincima kao delu zajednice. Publika u galeriji gleda slike, u bioskopu
film, na koncertu slu�a muziku. U pozori�tu mo�e da radi sve to ili ne�to od toga,
ali pozori�na publika je jedina publika koja je zajednica i kada je sastavljena
od istih ljudi koji su publika u galeriji, na koncertu ili u bioskopu, koji nisu
zajednica jer u galeriju, na koncert ili u bioskop dolaze da gledaju ili slu�aju
umetni�ko delo, a ne pre svega da potvrde pripadnost zajednici. Zato se pozori�te
uvek bavi samo svetskim i osnovnim pitanjima, �ak i onda kada banalnostima svakodnevnog
�ivota prikriva svoju pravu svrhu. U tom svetlu treba posmatrati slede�e �injenice:
pozori�nu publiku danas sa�injava nekoliko procenata stanovni�tva, bilo gde u
svetu. U anti�kom pozori�tu pozori�na publika bilo je celokupno stanovni�tvo,
svi slobodni ljudi. To je ta�an pokazatelj mere entropije u zajednici koja se
raspala na grupe i individue razli�itih pogleda na svet, na moderne diversifikovane
zajednice koje simboli�no konstrui�u i rekonstrui�u svoj smisao i svoje postojanje
onoliko puta koliko se grupa istomi�ljenika formira oko svog sistema vrednosti
na jedinom mestu gde se to oduvek �ini: u pozori�tu. U raspadnutom svetu nema
vi�e jedne istine kao u anti�kom svetu, te zato nema vi�e ni jednog i istog pozori�ta,
ve� onoliko pozori�ta koliko ima razli�itih publika koje se okupljaju i tvore
zajednice istih pogleda, potreba i interesa. To je osnovni razlog za�to je te�nja
za promenom retka u pozori�tu. Smisao pozori�ta je da potvrdi postoje�i svet i
njegov smisao bar u onom obliku koji publika koja �ini pozori�te to o�ekuje i
zbog toga se okuplja. |