|
O pedesetgodi�njici Sterijinog pozorja pi�em sa znatne prostorne i vremenske
distance: iz Amsterdama umesto iz Novog Sada ili Beograda, i s ogradom da od 1991.
nisam �ak ni posmatra�, ve� vi�e oslu�kiva� �ta se sa Pozorjem de�ava. Kao novosadski
gimnazijalac bio sam od sredine �ezdesetih godina svedok a kasnije kao student
dramaturgije i pozori�ni profesionalac �esto u�esnik raznih aktivnosti Pozorja,
sem tokom poslediplomskih studija u SAD 1973-77. i opet osamdesetih godina, kada
sam se privremeno sklonio od autonoma�ke uzurpacije Pozorja, za koju sam znao
da je prolazna. Pedeset godina Pozorja moglo bi se opisati kao istorija politi�kog
prisvajanja vi�e nego politi�kih incidenata i intervencija. U biv�oj Jugoslaviji,
sve �to je bilo javno bilo je istovremeno politi�ko i politizovano, dakle politi�ki
potencijalno eksplozivno i stoga politi�ki kontrolisano. Za to nije bila potrebna
neka formalna cenzorska ustanova jer je samocenzura bila ugra�ena u kulturne institucije,
njihove direkcije i savete, s dovoljno dru�tveno politi�kih radnika u ulogama
protivpo�arnih nadzornika, a ako treba i vatrogasaca dobrovoljaca. I sam nastanak
Pozorja proisti�e iz politi�ke ideje da se Novi Sad afirmi�e kao kulturno politi�ki
centar nasuprot dominaciji Beograda. Inicijatori i dugotrajni funkcioneri Pozorja,
Ra�a Radujkov i Milo� Had�i�, bili su politi�ki ljudi u pozori�tu, nadasve lojalni
jugoslovenskom jednopartijskom projektu, ali u okviru tog projekta skloni da ja�aju
novosadsku protivte�u beogradskom centralizmu i kulturnom monopolu. Toj sklonosti
dobro je do�la umetni�ka ideja da se godi�njim festivalom stimuli�e razvoj savremene
dramaturgije u pozori�tima Jugoslavije, gde se zbog politi�ke kontrole ta repertoarska
odrednica retko pojavljivala. Posle 25 godina Pozorje je moglo da zaklju�i da
je taj cilj uspe�no postignut i da savremena doma�a dramaturgija zauzima bitno
mesto u repertoaru, u�iva veliku popularnost i di�i se odli�nim tekstovima tri
generacije autora u izvrsnim inscenacijama. Sre�om, Pozorje je postalo vi�e
nego prole�ni festival i ostvarilo je ozbiljan institucionalni razvoj, ubrzan
u nekim periodima, usporen u drugim, u zavisnosti od op�tih jugoslovenskih politi�kih
vetrova, vojvo�anske politi�ke mikroklime, i inovatorske re�itosti na �elu SP
(osobito u vreme Para i Stamenkovi�a). SP nije �alilo energije za rasprave o samoupravnom
modelu pozori�ta ali se klonilo rasprava o pozori�tu kao sistemu, iz zazora da
bi ta rasprava mogla da dovede u pitanje politi�ki sistem. Pozori�ni sistem shvatao
se dugo kao ne�to monolitno, homogeno i postojano: stotinak istovetnih repertoarskih
teatara, a svaka druga mogu�a komponenta ili varijanta bila je nezamisliva ili
marginalizovana kao aberacija. O r�avom pozori�nom �ivotu u takozvanoj provinciji,
sa oko pedeset postojano problemati�nih repertoarskih teatara, govorilo se malo,
kao o materijalnom i profesionalno tehni�kom nedostatku, a ne kao sistemskom problemu.
Iako je Centar za dokumentaciju SP uspevao da dokumentuje pozori�nu proizvodnju
u zemlji, a donekle i prezentaciju (broj predstava, gledalaca, gostovanja), ti
podaci nisu slu�ili za kriti�ku analizu sistema. Veza SP s politikom doticala
je sam vrh vlasti. Simboli�ki se to o�itovalo u dvema posetama predsednika Tita,
a sam egzegeta politi�kog sistema Kardelj pojavljuje se kao uvodni govornik na
trijenalnom me�unarodnom simpozijumu pozori�nih kriti�ara i teatrologa 1973, s
ispraznim referatom koji postaje jo� nedoku�iviji u simultanom prevodu na engleski
i francuski. Kasnije, egzegeza postaje privilegija Du�ana Popovi�a koji je poku�avao
da u sebi spoji politi�ki autoritet i pozori�nog eksperta, pojavlju�i se kao esteti�ki
konzervativac i ideolo�ki dogmata, u saveznistvu sa Predsednikom SP Vidmarom.
Ta vrsta politi�ke mezalijanse donosila je neko vreme Pozorju ugled, uticaj i
sredstva ali je ograni�avala tematski raspon anga�mana i napokon delovala kompromitantno,
osobito s Vidmarovim vatrogasnim priredbama i autoritarnim ekskomunikacijama neposlu�nika
i posle kampanje Popovi�a i njegovih vojvo�anskih partijskih drugova protiv predstave
Golubnja�a 1983. U me�unarodnoj politici SP je bilo veoma uspe�no: gra�enjem
mre�e kontakata i relacija, preko IATC i drugih profesionalnih organizacija, kvalitetom
gostoprimstva, me�unarodnih izlo�bi i simpozijuma, iako je i tu bilo odjeka hladnoratovskih
okolnosti, a radikalna antiizraelska politika vlasti onemogu�avala je neko vreme
u�e��e israelskih kolega. Taj me�unarodni kapital SP o�itovao se u spremnosti
stranih kolega da u�estvuju na me�unarodnom simpozijumu 1991, nekoliko nedelja
pre raspada SFRJ, i ponovo 2000, posle NATO intervencije. Glavni umetni�ki
i profesionalni u�inci SP ostvareni su uprkos politici, politi�kim interesima,
pristiscima i intervencijama. Mnoge su predstave bile javni �inovi odre�ene politi�ke
te�ine: Kongres, Druga vrata levo, Oslobo�enje Skoplja, Misa
u a molu, Hrvatski Faust... sve do Sv. Save, odigranog bez problema
u Novom Sadu 1990 a zaustavljenog dan kasnije nacionalisti�kim nasiljem u Beogradu.
Pojava tih predstava na Pozorju afirmisala je kriti�ko mi�ljenje i kriti�ku percepciju
stvarnosti i pro�losti. Nisam bio �lan Glavnog odbora SP ali ne verujem da se
u tom organu pre 1991. ikad vodila ozbiljna diskusija o bilo �emu. Re�ija je bila
minuciozna a protokol dominantan. Ali na tribinama je �esto bio mogu� otvoren
i kriti�ki diskurs. �iriji uglavnom nisu dozvoljavali da im se nare�uje iz politi�kih
centara, �to se desavalo nekim drugim festivalima. Neki selektori su pravili politi�ke
ustupke s nepotrebnom snishodljivo��u. Publikacije SP su sve bile politi�ki nekontroverzne
(uklju�uju�i i moju knjigu Teatar razlike, objavljenu 1989). Simptomati�no
je da do 1991. SCENA nijednom nije zabranjena dok su mnogi �asopisi stradali od
nadobudnih tu�ilaca i sudija. Me�unarodni odnosi u biv�oj Jugoslaviji manifestovali
su se na Pozorju ne toliko kao su�eljavanje razli�itih kulturno-politi�kih koncepcija
ve� kao privatni animoziteti i navijanje naspram kojih su stajala postojana me�unacionalna
prijateljstva i mnogo kolegijalne solidarnosti. Za mene i mnoge u mojoj generaciji
SP je po�etna ta�ka u izgradnji vlastite mre�e li�nih kontakata i zami�ljanju
integralnog jugoslovenskog kuturnog prostora, a to je bila i orijentacija SCENE
od prve redakcije. Posle raspada Jugoslavije umetni�ki i kulturno politi�ki
smisao Pozorja doveden je u pitanje. Ipak, institucija se odr�ala uprkos dominantnoj
politici mr�nje, rata i plja�ke Milo�evi�evog re�ima. I nije se dala staviti pod
kapu militantnog nacionalizma. Festivalska formula revidira se sporo i neodlu�no
i - koliko mogu da vidim - nedovoljno se formuli�e u funkciji razvoja pozori�ta
u izmenjenim okolnostima - politi�kim, kulturnim, ekonomskim... i u odnosu na
izmenjenu festivalsku konstelaciju u Evropi. Opet izostaje prethodna rasprava
o kulturnoj politici zemlje i pozori�nom sistemu da bi se do�lo do definicije
�ta SP treba da bude kao institucija i kao festival i kakvu razvojnu ulogu valja
da igra u tom sistemu. U me�uvremenu je SP od nekad ugledne savezne institucije
postalo op�tinsko siro�e. Trijumf doma�e drame, ostvaren zahvaljuju�i Pozorju,
nastavlja se i zamisliv je i bez SP. Ali valja uzeti u obzir i promenu odnosa
dramski tekst - teatarski �in, ostvarenu u poslednjih 50 godina razvoja scenskih
umetnosti. SP je u skelama - kao �to je i Srbija u skelama: politi�ki, institucionalno,
ekonomski. Remontni radovi su se razvukli, rokovi su pro�li, ka�njenje je veliko,
gubici ogromni. Kad razmi�ljam o budu�nosti Pozorja (uz sve rizike da mi se prebaci
da je to lako iz mojih amsterdamskih okolnosti i da vi�e ne poznajem i ne razumem
lokalni kontekst), mislim kako iskoristiti demokratski prostor stvoren u Srbiji
oktobra 2000, ma koliko je on sku�en i slaba�an. Ipak, u njemu je mogu�e misliti
regionalno i evropski, a ne samo nacionalno i autonoma�ki. Ozbiljno predla�em
desetogodi�nji moratorijum na bilo kakve nagrade - dok se ne vaspostave vrednosti
i ne artikuli�u kriterijumi i ne pro�iri krug u�esnika i odlu�ilaca. Valjalo bi
osna�iti dokumentarnu funkciju kao vid kolektivnog pam�enja - to je konkretni
materijal protiv sve�arskih mitologija koje su uvek vrlo popularne u Novom Sadu
i pojavi�e se neizostavno i prilikom proslave pedesetogodi�njice Pozorja. Internacionalni
kontakti pozori�nih profesionalaca u Srbiji dramati�no su smanjeni, a putovanja
u svet ote�ana, �to �ini me�unarodnu funkciju SP i kredibilitet jo� va�nijim.
Vitalitet SP te�ko mi je zamisliv u lokalnoj perspektivi bez umetni�ke i institucionalne
konsolidacije SNP-a jer SNP odlu�no uti�e na pozori�nu konstelaciju Novog Sada
tokom godine, u produkciji, razvoju publike i formiranju prete�ne slike scenskih
umetnosti u medijima. SP kao festival ne bi smeo da bude kompenzacija za sezonu
osrednjosti SNP-a. U okviru zemlje, SP kao razvojna profesionalna institucija
ne mo�e da ima mnogo u�inka bez pomaljanja ozbiljne sistemske kuturne politike,
�to jo� izgleda nije na dnevnom redu. I zato se Sterijino pozorje posle 50
godina nalazi na kraju puta, kao institucija mo�da li�ena misije i smisla, ili
je ponovo na samom po�etku, sa mnogo te�im potencijalnim zadatkom nego �to je
ja�anje repertoarskog udela savremene doma�e drame. Mo�e da proslavi pedesetogodi�njicu,
podeli povelje i medalje, i da se potom ukine, a arhiv, dokumentaciju i biblioteku
preda nekom drugom. Ako ho�e da bude samo festival, mo�e to da (p)ostane, ne�to
bolji ili gori, smisleniji ili nebitniji nego mnogi drugi festivali u okolini.
Sa festivalom Bonner Biennale, nedavno preseljnim u Wiesbaden, i njegovim uticajem
na cirkulaciju tekstova u evropskim razmerama svakako ne mo�e da se takmi�i. Ako
ho�e da bude ne�to vi�e od festivala, moglo bi da se sa dobro probranim partnerima
okrene najbitnjim stvarima: ulozi pozori�ta u dru�tvu nezavr�ene demokratske konsolidacije,
optere�enom moralnim hipotekama i politi�kim fantazmagorijama; artikulaciji tre�eg
puta pozori�ta, izme�u komercijalne eksploatacije i ideolo�ke manipulacije, ulozi
scene kao tribine gra�anskog dru�tva i njegove uobrazilje. Mo�da prava politi�ka
uloga Pozorja tek po�inje kad pro�u sve�anosti pedesetogo�dinjice? ---------------- Dr
Dragan Klai�, nekada�nji profesor FDU u Beogradu i biv�i kriti�ar NIN-a i Politike,
�ivi u Amsterdamu kao predava�, istra�iva�, konsultant i esejista. Njegova najnovija
knjiga je Europe as a Cultural Project. The Final Report of the Reflection
Group of the European Cultural Foundation, Amsterdam 2005 (www.eurocult.org/publications). |