|
Puko prebrojavanje predstava koje su na Pozorju izvela pojedina pozori�ta iz
unutra�njosti mo�e biti upravo znak diskrimininacije, podele na prestoni�ka i
druga pozori�ta, protiv koje su, bar deklarativno, svi koji se zala�u za �istotu
i vrednost pozori�nih ostvarenja. Nepristajanje na ovakve podele i razlika me�u
jugoslovenskim/srpskocrnogorskim, a od nekog doba i evropskim pozori�tima, najjasnije
se o�ituje u misiji, koncepciji i ustrojstvu Sterijinog pozorja, festivala koji
kao vrhunski kriterijum, zaista, uzima samo "najbolje i naj�ivlje u ovom
trenutku na�eg pozori�nog �ivota i doma�eg dramskog stvarala�tva"1,
kako bi pre �etvrt veka, tako�e jubilarnim povodom, izrekao Slobodan Seleni�.
Ne mare�i, a to zna�i, nijednom re�ju tokom svih pedeset godina trajanja Festivala
ne pominju�i regionalnu, oblasnu, formalnu ili organizacionu pripadnost pozori�ta
- u�esnika, nego inisistiraju�i na �vrsto sazdanim kriterijumima, Sterijino pozorje
je postalo najve�e merilo vrednosti ukupnog na�eg pozori�nog �ivota. I otuda je
pojava na Pozorju za mnoga pozori�ta ostala nedosanjani san. Ubedljivo naj�e��i
u�esnik Pozorja je Jugoslovensko dramsko pozori�te, potom Atelje 212, Srpsko narodno
pozori�te i beogradsko Narodno pozori�te. Srpska pozori�ta u unutra�njosti bele�e
znatno manji broj predstava u konkurenciji na Sterijinom pozorju: u�estalije su
se pojavljivali Narodno pozori�te iz Ni�a, Grad teatar Budva, Kru�eva�ko pozori�te,
Teatar "Joakim Vuji�" iz Kragujevca, Narodno pozori�te iz Kikinde, Narodno
pozori�te iz Leskovca, Narodno pozori�te "To�a Jovanovi�" iz Zrenjanina,
Narodno pozori�te/kazali�te/N�pszinh�z iz Subotice. A pozori�ta iz Vr�ca, Zaje�ara,
�apca, U�ica, Pirota - za 49 godina festivala doma�e drame nisu nijednom bila
uvr�tena u takmi�arski, niti u bilo koji program Sterijinog pozorja. Iako neskloni
uop�tavanju, bez pomnije analize se mo�e primetiti da, uglavnom, pozori�ta koja
nisu u�estovala na Sterijinom pozorju, deluju necelovito, u repertoarskoj politici
nekonzistentno, po rediteljskim ambicijama preskromno, po pozori�noj infrastrukturi
i tehnologiji vremenom prega�eno. Da bi se odagnala sumnja u objektivnost ovako
formiranog stava, bio bi dovoljan samo letimi�an pogled na ukupnu dana�nju sliku
pozori�nih institucija u Srbiji i Crnoj Gori. Ono �to bi tako�e vredelo za potkrepljivanje
date ocene jeste pogled unazad, prise�anje na pozori�ne poslove i dane u onim
srpskim pozori�tima koja su bila sudionik i �inilac Sterijinog pozorja, a danas
to vi�e nisu (Narodno pozori�te iz Ni�a, Teatar "Joakim Vuji�" iz Kragujevca,
na primer). Sledi, naravno, ne jednom izre�ena tvrdnja da Sterijino pozorje zna�ajno
uti�e na formiranje identiteta srpskih pozori�ta. "Izvedbe savremenih doma�ih
drama oduvek su predstavljale sna�an i bitan repertoarski tok u jugoslovenskoj/srpskoj
pozori�noj sredini: one daju identitet na�em najzna�ajnijem nacionalnom pozori�nom
festivalu Sterijinom pozorju, one su, po svim pokazateljima, najpopularnije kod
na�e pubike, itd."2 I, upravo zato da bismo jo�
jednom proverili ovu tvrdnju, pregledajmo jednu atipi�nu pojavu na�eg pozori�nog
�ivota u takozvanoj unutra�njosti. Po u�estalosti u takmi�arskom programu Sterijinog
pozorja, izdvaja se Narodno pozori�te iz Sombora. Ova tvrdnja istovremeno ra�a
i sumnju u objektivnost iskaza: somborski teatar postaje zaista dominiraju�a ta�ka
na mapi Sterijinog pozorja u periodu od raspada SFRJ. U periodu od osnivanja Sterijinog
pozorja do raspada SFRJ, na festivalu doma�e drame naju�estalije, od pozori�ta
iz tzv. unutra�njosti, jeste Narodno pozori�te iz Zenice, te pozori�ta iz Celja,
Maribora, Dubrovnika i Bitolja (kao i pozori�te iz Trsta), a Narodno pozori�te
iz Sombora je u�estvovalo samo tri puta. Tako gledaju�i, neizbe�no se javlja sumnja
u vrednovanje na�eg ukupnog pozori�nog �ivota u Srbiji i Crnoj Gori, u odnosu
na onaj u biv�oj Jugoslaviji. I tu dolazimo do ta�ke gde se svakodnevni i na�
pozori�ni �ivot ukr�taju, gde se, posle svih nesre�a i nevolja koje smo pre�iveli
posle raspada "one Jugoslavije", sublimi�u u jednostavnu narodnu �alopojku
o tome kako smo svi na gubitku. U pozori�nom �ivotu, svakako. U "onoj, velikoj
Jugoslaviji", kada je, kako svedo�i Seleni�, selekciju obavljalo "jedanaest
�lanova �irija koji su, podeljeni u dve grupe, u �etiri velika '�evroleta' Gradskog
ve�a Novog Sada i Skup�tine Vojvodine nedeljama putovali diljem Jugoslavije, do�ekivani
u teatrima ceremonijalno i krajnje ozbiljno"3,
nije bilo nimalo jednostavno svrstati se me�u u�esnike Jugoslovenskih pozori�nih
igara. Usporedbe radi: u sezoni 78/79. u SFRJ je izvedeno 927 premijera u oko
stotinu pozori�ta, a u sezoni 2002/2003. u SRJ je izvedena 161 premijera u 44
teatra. Uzgred, simptomati�no je da je broj premijera u Srbiji, optrilike, bio
isti kao danas (78/79. izvedeno je 173, a 81/82 - 162 premijere!). Poku�ajmo
da sa te ta�ke odmerimo zna�aj, motivaciju, polo�aj, ozbiljnost, repertoarsko
ustrojstvo na�ih pozori�ta u unutra�njosti. Iz prilo�ene hronologije vidi se da
je maleno pozori�te, iz jo� manjeg vojvo�anskog grada, konkurisalo deset puta
za najve�a priznanja, a dva puta, van konkurencije, igralo u �ast nagra�enih: 1974:
Radoje Domanovi� - Ljubivoje R�umovi� - Bane �uri�i� - Milovan Vitezovi� i drugi:
Onda lole izmisle parole, adaptator, reditelj Nikola Petrovi� (van konkurencije) 1976:
Jovan Sterija Popovi�: �enidba i udadba, reditelj Dejan Mija� 1980:
Laza Lazarevi�: �vabica, dramatizator, reditelj Milo� Lazin 1995: Petar
Gruji�i�: Fi�kal galantom, reditelj Du�an Petrovi� 1996: Vlaho Stuli
Stuli�: Kate Kapuralica, reditelj Jago� Markovi� (van konkurencije) 1997:
Eugen III Ko�i�: Putovanje za Nant, reditelj Ljuboslav Majera 1998:
Velimir Luki�: Afera nedu�ne Anabele, adaptator, reditelj Kokan Mladenovi� 1999:
Jovan Sterija Popovi�: Zla �ena, reditelj Ljuboslav Majera 1999: Branislav
Nu�i�: Sumnjivo lice, adaptator, reditelj Jago� Markovi� 2000: Slobodan
Seleni�: Ru�enje naroda u dva dela, adaptator, reditelj Kokan Mladenovi� 2002:
Goran Petrovi�: Opsada crkve Svetog Spasa, dramatizator, reditelj Kokan
Mladenovi� 2004: Branislav Nu�i�: Gospo�a ministarka, reditelj Gor�in
Stojanovi� Iz predo�enog se jasno uo�ava da je Narodno pozori�te iz Sombora
svoje prvo pojavljivanje na Sterijinom pozorju do�ivelo 1974, a dve godine kasnije
veli�anstveni trijumf sa �enidbom i udadbom koji se, delimi�no, ponovio
sa �vabicom 1980. Te predstave i uspesi poklapaju se s po�etkom upravljanja
Nikole Petrovi�a Pece i njegovom sveobuhvatnom reformom somborskog, do tada formalno
profesionalnog, a u su�tini diletantskog teatra. Sledi petnaestogodi�nje odsustvovanje
Somboraca s najzna�ajnijeg festivala, da bi se, od 1995. pa do danas, pojavljivali
kontinurano, ako se izuzmu 2001. i 2003. godina, a �to su "kompenzovali"
dvostrukim u�e��em na poslednjem Pozorju u dvadesetom veku, �to je retka pojava
u istoriji Pozorja, ne samo kad je re� o nastupanju pozori�ta iz provincije. Nadalje,
osobenosti u�e��a Narodnog pozori�ta iz Sombora jesu: dominacija reditelja Kokana
Mladenovi�a koji je, u relativno kratkom razdoblju, uspeo da tri predstave (1998-2002)
koje je re�irao u somborskom pozori�tu (Afera nedu�ne Anabele, Ru�enje
naroda u dva dela, Opsada crkve Svetog Spasa) plasira u zvani�nu konkurenciju.
Zajedni�ki imenitelj ovih predstava, nastalih po delima savremenika Velimira Luki�a,
Slobodana Seleni�a i Gorana Petrovi�a, jeste �estoka i ne�tedimi�na teatarska
kritika stvarnosti. Ljuboslav Majera je somborski teatar Pozorju preporu�io s
dve predstave: Putovanje za Nant Eugena III Ko�i�a i Zla �ena Jovana
Sterije Popovi�a, kao i Jago� Markovi� sa Sumnjivim licem i Kate Kapuralicom4
(van konkurencije) a sa po jednim ostvarenjem javljaju se: Nikola Petrovi� (Onda
lole izmisle parole), Dejan Mija� (�enidba i udadba), Milo� Lazin (�vabica),
Gor�in Stojanovi� (Gospo�a ministarka) i Du�an Petrovi� (Fi�kal galantom). Zapa�amo
jo�: Somborci su �ak �etiri puta u�estvovali na Pozorju sa predstavama kojima
je to bilo prvo izvo�enje: �vabica, Fi�kal galantom, Putovanje
za Nant, Opsada crkve Svetog Spasa, �to svedo�i o plemenitom i bri�ljivom
odnosu prema doma�oj savremenoj drami. To, me�utim, ne zna�i favorizovanje savremene
drame; ravnopravan tretman imali su i sto�erni klasici na�e dramske knji�evnosti:
Sterija (�enidba i udadba i Zla �ena) i Nu�i� (Sumnjivo lice
i Gospo�a ministarka). Paralelno s tim, u sterijanskom nizu predstava somborskog
pozori�ta javljaju se i dela nastala obradom klasi�nih dela (Fi�kal galantom,
�vabica). Mogu�e je da smo preslobodni u oceni da se na osnovu ovog uzorka,
koji �ini korpus predstava reprezentovanih za pola veka trajanja Sterijinog pozorja,
mo�e zaklju�ivati o konzistentnoj, ozbiljno zasnovanoj repertoarskoj koncepciji
ili poeti�kom ustrojstvu jednog pozori�ta, ali kada ne bismo imali tematsko ograni�enje
i imali dopu�tenje da samo podsetimo na jo� neka ostvarenja ovog pozori�ta koja,
ili spadaju u krug doma�ih dela ali nisu bila odabrana za Pozorje (Gordana5,
Rodoljupci), ili su podru�je svetske drame (Figarova �enidba, Don
�uan, Ukro�ena goropad, Bogojavljenska no�, Vilovnjak od
zapadnih strana, Dekameron, dan ranije, Mara - Sad, Majstor
i Margarita), ocena bi bila nesumnjiva. Ako �emo o nagradama, kao krajnjem
ishodu teatarskog nadmetanja Somboraca na Sterijinom pozorju, bilans je slede�i:
apsolutno najve�i uspeh postignut je 1976. s predstavom �enidba i udadba
Jovana Sterije Popovi�a, u re�iji Dejana Mija�a. I to je jedini put u istoriji
ovog teatra da je predstava progla�ena najuspe�nijom na Sterijinom pozorju i po
oceni stru�nog �irija i po oceni Okruglog stola kritike. Nagrada za re�iju pripala
je Dejanu Mija�u, za glumu Nade�di Bulatovi� i Katici �eli, a za scenografiju
Vladimiru Mareni�u. Dvadeset�est godina kasnije, po broju nagrada toj predstavi
se pribli�ila Opsada crkve Svetog Spasa, koja je progla�ena najboljom od
strane Okruglog stola kritike, reditelju Kokanu Mladenovi�u dodeljena je nagrada
za dramatizaciju, Sa�i Torlakovi�u za glumu, Mariji Kalabi� za scenografiju. I
�vabica je oven�ana nagradama: Milo�u Lazinu je dodeljena nagrada za dramatizaciju,
dok su protagonisti predstave: Aleksandra Nikoli� i Milan Bogunovi� nagra�eni
za glumu. Sterijina nagrada dodeljena je Kokanu Mladenovi�u za adaptaciju drame
Slobodana Seleni�a Ru�enje naroda u dva dela, na 45. Sterijinom pozorju,
2000. godine. U istoj predstavi je Nenad Pe�inar nagra�en za ulogu Bo�ka. Za predstavu
Fi�kal galantom nagra�en je pisac Petar Gruji�i�, Branka �eli� za ulogu,
i Branka Petrovi� za kostim. Ljuboslav Majera je nagra�en specijalnom nagradom
za re�iju predstave Putovanje za Nant, a Radoje �upi� za ulogu u istoj
predstavi. Bez nagrada su ostale predstave Gospo�a ministarka, u re�iji
Gor�ina Stojanovi�a i Sumnjivo lice, u re�iji Jago�a Markovi�a. *** Ipak,
20. oktobar 1975, ostaje kao jedan od najzna�ajnijih dana u istoriji somborskog
teatra: izvedena je premijera �enidbe i udadbe. Ocenjeno je da je Dejan
Mija�, posle Pokondirene tikve (u SNP), izveo "novi istra�iva�ki poduhvat"
na podru�ju na�e dramske ba�tine. Ostvarena je stilizacija punog dejstva sa primesama
starinskih rituala, kako bi se potcrtale karakteristike aktera, izgra�ena komedija
prepletena sa groteskom, u kojoj su i delovi scenografije i kostima poprimali
simboli�na zna�enja. Povremeni zalazak u karikaturu nije ugrozio slojevitost zbivanja,
niti originalnost o�itovanu u glumi zasnovanoj na prividnom realizmu iza kojeg
se krila burleska, parodija. Sve to sklopljeno je u celinu vrhunskog dometa. Bio
je to, zaista, vrhunski pozori�ni doga�aj u somborskom pozori�tu �iji se uticaj
ose�a jo� i danas. Ansambl, u kojem su preovla�ivali mla�i glumci, do�iveo je
potpunu transformaciju, a u�esnici su bili kadri da, sredstvima modernog teatra,
realizuju istinski nove rediteljske ideje i da ih iska�u silovito, ta�no, iskreno. Premijera
predstave �vabica izvedena je 5. oktobra 1979. i bila izuzetno prihva�ena
od strane publike i kritike. Prvu pravu proveru do�ivela je na Festivalu malih
i eksperimentalnih scena MES, kada je Milo�u Lazinu dodeljen Zlatni lovorov vijenac
za osmi�ljeni eksperiment. Potom su na Sterijinom pozorju nagra�eni: Milo� Lazin,
za dramatizaciju, Aleksandra Nikoli� za ulogu Ane Gutjar i Milan Bogunovi� za
interpetaciju lika Mi�e Mari�i�a. Kritika je isticala dramatur�ku celinu nesvakida�njeg
sklada sazdanu na temeljima poznate literarne gra�e Laze Lazarevi�a. �vabica
je opisivana kao izrazito autorska predstava, ostvarena isklju�ivo jezikom modernog
teatra. Obja�njavaju�i vlastiti postupak, Lazin pi�e: "Za projekat �vabica
koristio sam i neke podatke, �injenice, iz Lazarevi� evog �ivota (i sama istoimena
pripovetka je, kao �to to uvek u manjoj ili ve�oj meri biva, Lazina umetni�ka
transpozicija nekih doga�aja iz privatnog �ivota). Ali ni jednog �asa nismo �eleli,
ni ja niti bilo ko u ansamblu, predstavu - biografiju. Biografski podaci su kori��eni
samo da bi rasvetlili neke probleme i pojave koje smo �eleli da Vam poka�emo."6
A tada�nji selektor Jugoslovenskih pozori�nih igara Vladmir Stamenkovi� isti�e
u svom obrazlo�enju: "U Lazarevi�evoj �vabici, u koju je mladi reditelj
Milo� Lazin ugradio i delove iz Vertera, kao i odlomke iz Lazarevi�evih
pisama, vi�e je re� o potrazi za identitetom jednog prvo mladog a potom sredove�nog
�oveka, nego o ljubavnoj pri�i koja se raspli�e posle mnogo godina od kako se
dogodila. U toj predstavi, �ovek je osu�en da luta kroz prostor i vreme, sme�ten
je negde izme�u pro�losti i budu�nosti, prisiljen je da se neprestano pita ko
je u stvari, odakle dolazi i kuda ide."7 Na kraju,
pokazalo se da je najve�i u�inak postignut ba� ovim klasi�nim delom. Predstava
je prikazana i na BITEF-u, a na 30. susretu vojvo�anskih pozori�ta progla�ena
je za najbolju.8 Posle petnaestogodi�nje pauze,
1995, somborsko Narodno pozori�te se ponovo pojavljuje u zvani�nom programu Sterijinog
pozorja. Aleksandar Milosavljevi�, selektor, zapa�a kvalitativnu promenu u pozori�nom
�ivotu na�e zemlje: "U Kru�evcu, Somboru, Ni�u, Kikindi i dalje istrajno
i uspe�no dokazuju da pojam 'provincija' nije geografski odre�en, a bude se i
pozori�ta u Leskovcu, Vr�cu, Pirotu, Kraljevu, Banjaluci... Izbor predstava koje
nudim, izme�u ostalog �e potvrditi i �injenicu da smo svedoci izuzetne ekspanzije
vojvo�anskih pozori�ta".9 Nadalje, selektor
isti�e velike mogu�nosti gluma�kog ansambla Narodnog pozori�ta u Somboru koji
je odli�nu dramu Petra Gruji�i�a, nastalu prema motivima romana Ve�iti mlado�enja
Jakova Ignjatovi�a, u re�iji Du�ana Petrovi�a, predstavio kao setnu dramsku pri�u
o jednoj epohi i njenim akterima. Pisac Petar Gruji�i� razja�njava: "O Ignjatovi�u,
uprkos njegovim 'vulgarnim apetitima' i �izofrenoj 'bezmoralnosti' u kojoj '�ovek
neprestano pobija pisca' (J. Skerli�), danas imam daleko vi�e mi�ljenje nego pre
�etiri godine. I to zbog najmanje dva razloga. Prvi je taj da je u svojim delima
Ignjatovi� iz sopstvene sredine, ali i iz tradicije koja mu prethodi, nepogre�ivo
izdvojio nekoliko �ivopisnih likova koji su u na�oj knji�evnosti i kolektivnoj
svesti za�eli mitove ravne onima o Don �uanu, Don Kihotu ili Feliksu Krulu. Drugi
razlog se doti�e samog �amike Kiri�a, Ignjatovi�evog savremenika i sugra�anina."10
O �amikinoj nemo�i da prona�e duhovni sklad u svojoj sredini, i o njegovoj �e�nji
za Venecijom, Miodrag Kujund�i� zapa�a: "�e�nja �amikina za Venecijom od
one je vrste kakvu za Moskvom ispoljavaju �ehovljeve junakinje u Tri sestre.
Filistrima je �e�nja za dalekim i obi�no nedostupnim idealom sme�na. Nedohvatljivost
tog sklada u stvari je tu�na - i ne samo u komedijama. Tog setnog �amiku sugestivno
je tuma�io Sa�a Torlakovi�. Reditelj je od njega zahtevao da snagom duha vodi
i svoj lik i da za sebe vezuje saigra�e. Umeo je to da postigne ekonomi�u�i gestom,
a produhovljenom i sugestivno oblikovanom re�enicom prodiru�i do partnera, pa
tako uspevaju�i da im bude i podstreka� i putokaz... Pandan takvom �amiki, a istovremeno
i njegov potporanj, bila je njegova sestra Katica u igri Branke �eli�. Voljom
dramatizatora i, potom, uz sugestiju reditelja, ova Katica ima u predstavi zna�ajniju
ulogu no u romanu. Ona je stalna duhovna senka svog brata, sapatnica odana do
granice rodoskvrnog prepu�tanja, kome se opravdanje mo�e na�i pre u �ivotu no
u tekstu i podtekstu drame. Prodornost ove glumice u ovoj prilici nije u njenom
uobi�ajenom sna�nom razmahu i govora i pokreta, nego u svedenosti oslonjenoj na
dejstvo re�i, prkosnu mimiku, �vrstinu gesta... Dvadesetak ostalih sudeonika u
ovoj predstavi veoma su skladan hor, ili skladna grupa solista."11 "U
predstavi Putovanje za Nant Narodnog pozori�ta u Somboru nikud se ne putuje,
a ponajmanje za Nant. Ovo putovanje javlja se na kraju predstave kao vizija jednog
iznenada o�ivelog mrtvaca koju je on imao u "klini�koj smrti". U nadahnutoj
vizionarskoj pri�i o putovanju vozom, tim nepojamnim �udom budu�nosti (nepojamnim
iz perspetkive junaka komada), a koje se ostvaruje tek posle smrti, zaokru�uju
se metafori�ke ambicije komada: putovanje posle smrti, bolja budu�nost, voz -
sve su to elementi jedne utopijske slike sveta. Do ovog zavr�nog prizora komad
Eugena III Ko�i�a razvija se kao le�erna, zavodljiva, samodopadljiva i neodoljivo
komi�na igra u �anru komedije apsurda..."12 Analiziraju�i
rediteljsko �itanje Ljuboslava Majere, Aleksandar Milosavljevi� nalazi da je reditelja
najvi�e zanimala "osnovna emocija drame Putovanje za Nant, pa je svoj
prosede temeljio na finom, delikatnom iznala�enju adekvatnih teatarskih sredstava
kojima �e na scenu preneti ose�anja. Otuda pri�a o grupi kafanskih zgubidana postaje
ma�tovita predstava o neumornoj �ovekovoj potrazi za sre�om, dok banalno naravou�enije
o uzaludnosti poku�aja da se do nje do�e prerasta u uzbudljivo scensko finale
u kojem se Majera superiorno poigrava s gledaocima, ali i s Ko�i�evim dramskim
junacima, razvijaju�i svoj ironi�ni stav u odnosu na zabludu koju obi�no zovemo
sre�a... Neophodni ritam scenskim de�avajima davala je bravurozna i inventivna
igra Radoja �upi�a, koji je u brzini reagovanja nadma�io samog sebe, potvrdiv�i
ogromne mogu�nosti gluma�ke transformacije i sposobnost kombinovanja raznovrsnih
scenskih sredstava."13 Devedesete godine u
na�em �ivotu i �ivotu Sterijinog pozorja defintivno nisu bile vreme za smeh. Dobro
pozori�te, svesno te �injenice, emituje zabrinutost, nasuprot uveliko prisutnom
podleganju bulevarskoj povr�nosti i udvara�koj komercijalizaciji. Dobro pozori�te,
koje jo� ra�una da je "svest i savest dru�tva", neguje liniju ose�ajnosti,
ironiju, cinizam, pesimizam. Artur Skelton, pi�u�i o do�ivljaju jugoslovenskog
pozori�ta u periodu 1995-1998, zapa�a da se stalno i predvidivo javljaju odre�ene
teme. Rat, izolacija, siroma�tvo, moralno i duhovno posrtanje, sudbine ljudi njima
pro�ete, sve su poznate komponente savremene balkanske scene.14
O Aferi nedu�ne Anabele, jednoj od tri predstave koje je posebno zapamtio,
Skelton pi�e: "ironi�na studija o tome koliko ljudsko delovanje grupe zajedni�ke
snage reakcionarnog dru�tva i pomerene te�nje i sklonosti. U svim jugoslovenskim
predstavama koje sam gledao nazirao se jasan umetni�ki integritet: kritika represivnog
dr�avnog aparata bila je ili jasna ili implicitna".15 Tada�nji
selektor Darinka Nikoli� ovo ostvarenje vidi kao "redefinisanje zna�enjskog
nivoa Luki�eve 'misti�ne farse' kroz formu i kroz stil, s pozicija naknadnog iskustva
i vremena kojem se obra�a. Rafinirana, visoko stilizovana i nadasve, cinizmom
obojena predstava".16 "Luki�evi komadi,
pa i Afera nedu�ne Anabele, ne�to su poput moraliteta - dabome u meri koja
je danas mogu�a - u kojima je verbalni faktor postao glavni oblik akcije. On pi�e
'jedan te isti komad' s jasnom, o�iglednom namerom: da bi si�e koji upotrebljava
bio od po�etka poznat publici, kao �to su i sadr�aji srednjovekovnih moraliteta
bili unapred znani njihovim savremenicima. Luki�, koji �eli da poka�e ono �to
je karakteristi�no, reprezentativno za dru�tvo i vreme u kome pi�e, mirne du�e
bi mogao da ponovi Kamijeve re�i napisane povodom Opsadnog stanja: "Ja sam
u sredi�te svog spektakla stavio ono �to smatram jedinom �ivom religijom u ovom
veku tirana i robova, ho�u re�i slobodu."17 �eljko
Jovanovi� uo�ava da je Mladenovi� najvi�e novog doprineo "u domenu revitalizacije
ve� zaboravljenih i savremenih dramskih tekstova za koje se s prili�nom dozom
ta�nosti mo�e re�i kako su ve� biv�i". On posebno isti�e kako "ovaj
reditelj uspeva da imenuje zajedni�ki imenitelj duha vremena o kome je re� u ovim
komadima i onog u kome se oni ponovo igraju... Mladenovi� vr�i potpunu revalorizaciju
prvobitnog zna�enja Anabele i samim tim mogu�nosti njenog �itanja danas.18
O gluma�kim ostvarenjima se pi�e da je: "Bogomir �or�evi� efektno predstavio
Kneza. Neobi�na je bila Tatjana Torlakovi� u ulozi Kneginje. Reditelj je to iskoristio
da razigra i egzibicionu erotsku scenu izme�u nje i Harta. Tog intelektualca kojeg
lako slama dvorska ma�inerija i pretvara u bezli�nog intelektualca i konformistu,
spremnog da slu�i re�imu, jednostavno, realisti�no i emotivno zainteresovano predstavio
je Sa�a Torlakovi�."19 Svetislav Jovanov, sabiraju�i
pozori�ne plodove sezone 1998/99 (koja zahvata i period NATO intervencije na SR
Jugoslaviju) na osnovu koje je trebalo da koncipira 44. Sterijino pozorje, s razlogom,
i crnohumornom ilustracijom - dosetkom hamletovskog porekla "(U)biti il'
ne (u)biti", iskazuje zabrinuti optimizam: "Deluju�i ve� du�e vreme
unutar miljea �iji se materijalni, organizacioni i profesionalni aspekti opasno
pribli�avaju fazi kolapsa i katastrofe, na�i pozori�ni stvaraoci i ansambli su
i u ovoj sezoni pru�ili dokaze - ne brojne, ali nesumnjivo zna�ajne - o postojanju
i razvojnim mogu�nostima jedne autenti�ne teatarske klime, �ije su temeljne strate�ke
odrednice kriti�ki duh, �anrovska samosvest i esteti�ki pluralizam."20 I
Jago� Markovi�, reditelj jedne od dve predstave kojima se te godine somborsko
Pozori�te predstavilo na Sterijinom pozorju, ne mo�e i ne �eli da sakrije prkos:
"Nek odjekne svilen konac u Novom Sadu, na�a radost, na�e pljuvanje i pucnji.
Nek Nu�i�ev i na� kermes tre�ti glasnije od bombi. Takvi smo kakvi jesmo i takvi
imamo prava na �ivot. Radujem se Pozorju, simbolu na�eg trajanja i na�e umetnosti
koja oplemenjuje i koja je potrebnija no ikad. Umesto idealisti�kog komada o na�em
stradanju, igramo Sumnjivo lice, sliku na�eg ludila, haosa, palanke, aparat�ika,
kala i kola sa sve��u o manama i ljubavlju za vitalnost."21 Selektor
ka�e da nu�i�evsku dimenziju humornosti i ironije Jago� Markovi� "upotrebljava
samo kao polazi�te za vrtoglavu, zao�ijanu, rasko�nu �anrovsku slagalicu, unutar
koje ibijevska, demonska figura glavnog protagoniste iznova ukazuje na su�tinsku,
savremenom duhu blisku apsurdnost i beznade�nost komedije."22
Sli�no opa�a Ksenija Radulovi�, tvrde�i da Jago� Markovi� ne radi predstave za
publiku sklonu strogoj racionalnosti, "nego teatar u kojem ima preterivanja,
jarkih tonova �ivota, predstave koje nakon mnogih kalambura svoje pravo zna�enje
razotkrivaju tek u finalu. Od komedije karaktera i zabune, prepune lepr�avog humora,
njegovo Sumnjivo lice postaje ne samo komad s pevanjem i pucanjem... nego
i brutalna groteskna stilizacija koja se zavr�ava u tragi�no-apsurdnom duhu..."23
Aleksandar Milosavljevi� smatra da somborsko Sumnjivo lice odre�uje
meru na�e stvarnosti: "Reditelj Jago� Markovi� nadilazi neposrednu realnost,
socijalnu ili politi�ku, poni�tava likove kao reprezente odre�enog politi�kog
ili nacionalnog miljea, i uzdi�e ih do paradigme �ovekove sudbine koja podrazumeva
iracionalnu nadu da �e jednom biti bolje."24 O
Zloj �eni Jovana Sterije Popovi�a, u re�iji Ljuboslava Majere, drugoj predstavi
koja je na 44. Sterijino pozorje pozvana iz Sombora, govorilo se kao o "scenskom
eseju o neostvarenim snovima i izgubljenim identitetim nastalom na temelju Sterijine
pou�ne 'humoreske'". Ovu lepu, jednostavnu, scensku pri�u Darinka Nikoli�
vidi kao jo� jedan dokaz da se Sterija danas mo�e igrati "samo ako se radikalno
dovede u pitanje njegov moralni stav. I ako se taj radikalni rez u potpunosti
opravda, �to, u slu�aju sve trojice pomenutih reditelja, nije sporno..."25 I
za Sterijino pozorje 2000, selektor je bio Svetislav Jovanov. Op�tu pozori�nu
situaciju on tada vidi s onu stranu kolapsa i katastrofe, dakle, dezorganizovanu,
marginalizovanu i poni�enu. "Najdragoceniji element sezone je sve vidljivija
svest mla�ih stvaralaca, da su pro�i��enje i obnova nemogu�i bez prolaska kroz
'�istili�te radnje' - dakle, patnju koja to pro�i��enje postavlja kao imperativ."26
Opredeljuju�i se za predstavu Narodnog pozori�ta iz Sombora Ru�enje naroda
u dva dela Slobodana Seleni�a, u re�iji Kokana Mladenovi�a, selektor obrazla�e:
"Jedna prisilna situacija i jedna opsesivna emocija - kao sto�eri Seleni�eve
kritike mentaliteta - u Mladenovi�evoj predstavi dosti�u visinu �estokog i metafizi�kog
traktata o bi�ima koja su istovremeno i �rtve i sopstveni d�elati."27
Podse�amo se na autopoeti�ki stav Slobodana Seleni�a: "Ja, me�utim, sve vi�e
verujem da je dobro �to sam napisao Ru�enje naroda i da je dobro �to ga
gledaju svi oni koje komad vre�a. Katarza je uvek bolna, ali samo se preko nje
razaraju traume etnosa. Razgovor o u�etu je s terapeutskog stanovi�ta neophodan.
Jedan moj savesni prijatelj je napisao: 'Od svih patriotizama, najte�i, najpo�teniji,
najdelotvorniji je onaj koji ne skriva neprijatne istine o vlastitoj istoriji.
Za njega su sposobni samo odista istorijski narodi'."28
Reditelj Kokan Mladenovi� nagla�ava osnovnu intenciju predstave: "Na�alost,
u Srbiji anga�ovani komadi ne mogu da zastare i izgube na aktuelnosti. �elja nam
je da publiku suo�imo s va�nim problemima koji nas ti�te. Ovo nije predstava za
euforiju, ne mo�e da izazove odu�evljenje i radost. Ako uspemo da suo�imo gledaoce
s ozbiljno��u situacije na kraju veka, napravili smo pun pogodak."29
Sli�no intonira zapa�anje o Mladenovi�evom rediteljskom naumu i �eljko Jovanovi�:
"...u kojoj meri su drame, pisane u vreme bu�enja nacionalne svesti (osamdesetih
godina) danas aktuelne".30 Darinka Nikoli� posebnu
pa�nju posve�uje gluma�koj igri: "U gluma�kom ansamblu, novom bojom, novom
snagom i energijom, vrlo prijatno je iznenadio Nenad Pe�inar u ulozi upravnika
zatvora, nagove�tavaju�i novi spektar svog, i dosad respektabilnog, gluma�kog
potencijala...31 U sezoni 2001/2002, pojavilo se
vi�e od trideset praizvedbi doma�ih dramskih tekstova. Takva dominacija doma�e
nove drame svakako ohrabruje. Svest o mogu�nosti postojanja vi�e istina, potreba
za traganjem za onom pravom, mo�da "ne�to vi�e jedinom" no �to su ostale,
ne samo �to su provejavala delima nego su se dela, �ini se, u najve�oj meri na
njima i zasnivala. Darinka Nikoli� me�u tim delima izdvaja: "Ako se sugestivno��u
i snagom emocija koje izaziva kod recipijenta mo�e vrednovati umetni�ki, u ovom
slu�aju pozori�ni �in, onda je predstava Opsada crkve Svetog Spasa, koju
je, po sopstvenoj dramatizaciji istoimenog romana Gorana Petrovi�a, na scenu somborskog
Narodnog pozori�ta, postavio Kokan Mladenovi�, jedan od najzna�ajnijih doga�aja
na doma�oj sceni u poslednjih nekoliko godina... Njegov rediteljski prosede, a
potpuno u skladu s tekstualnim predlo�kom, njegovom temom i centralnom idejom
(opsada kao konstanta na�eg trajanja kroz vekove, do dana�njih dana, opsada spolja
i iznutra) po�iva na �vrstom konceptu koji se asocijativno oslanja na pu�ki teatar,
na panoptikum, na fresko-slikarstvo i, kona�no - u scenografskom i miznascenskom
re�enju - ne kao citat, ve� kao logikom predlo�ka provocirano prizivanje svojevremeno
kultne predstave Ljubi�e Risti�a Misa u a-molu.32 Na
49. Sterijinom pozorju, 2004, koje je po�ivalo na "tradiciji i inovaciji",
uvodu nacionalnog teatra u internacionalni kontekst, Narodno pozori�te iz Sombora
se pojavilo s predstavom Gospo�a ministarka (u re�iji Gor�ina Stojanovi�a)
�iji je zna�aj, izme�u ostalih vrlina, selektor Ivan Medenica video i u rediteljskom
pomeranju koje se o�ituje u tome �to se "�ivkina ambicija ne prikazuje kao
groteskna mentalitetska devijacija, ve� kao logi�no isku�enje s kojim se suo�ava
pojedinac u svakom dru�tvu obele�enom naglim, o�trim i velikim promenama".33 Kako
se na 49. pozorju spontano formirao jedan "minijaturni podskup" - dve
postavke Gospo�e ministarke (druga je u izvo�enju Narodnog pozori�ta iz
Beograda, u re�iji Jago�a Markovi�a) reditelj Gor�in Stojanovi� je zamoljen da
komentari�e taj "fenomen": "Na Sterijinom pozorju �esto se de�ava
da bude vi�e izvedbi jednog komada - bilo je svojevremeno i tri izvedbe Oslobo�enja
Skoplja. To je, smatram, normalna situacija za jednu veliku pozori�nu sredinu.
Ogromna je, me�utim, sramota �to se Gospo�a ministarka prvi put igra na
Pozorju... Tradicija igranja Ministarke bila je tradicija bekeljenja i
nekakvog scenskog prostakluka. Obja�njenje mo�e da le�i i u selektorskom snobizmu,
jer Nu�i� se nije ba� dobro provodio na Pozorju ukoliko nije bio u pitanju, recimo,
radikalan pomak kao svojevremeno Mija�eva Pu�ina, koja je bila melodrama
pretvorena u komediju, a to je bilo pre, bogami, 25 godina!"34 *** Uspeh
somborskog teatra na Sterijinom pozorju uticao je na potvr�ivanje i na drugim
festivalima: Bitef, MES, Jugoslovenski pozori�ni festival u U�icu, Dani komedije...
Ne zaboravimo ni slede�i aspekt: odnos dru�tva/vlasti prema pozori�tu u unutra�njosti
koje je u�estvovalo na Sterijinom pozorju! Dometi koji su postizani u Somboru
tokom sedamdesetih godina, uticali su da se postepeno promeni odnos u Somboru,
Vojvodini, pa i celoj Srbiji , prema ovom pozori�tu. Predstave su u�inile da u
ovoj sceni javnost vidi vitalnu kulurnu instituciju, pa je stoga omogu�eno u dva
maha da se izvr�i kompletna generalna rekonstrukcija pozori�ne zgrade i opremi
novom tehnikom, kako bi bila osposobljena i za najslo�enije teatarske eksprimente
i spektakle. Kao ilustracija promena neka poslu�i uspomena Tomislava Tanhofera
na Gavelin rad u Somboru, sa trupom Srpskog narodnog pozori�ta na redovnom gostovanju
u Somboru, pred Drugi svetski rat. Tako �e se uo�iti istinska reformatorska uloga
Nikole Petrovi�a Pece i uticaj Sterijinog pozorja na formiranje pozori�ne svesti
u ovom ba�kom gradi�u: "Jadni Gavella! Kazali�na zgrada u Somboru bila je
zapu�tena i stara, upotrebljavana samo povremeno, kad bi nai�lo neko pozori�te
na gostovanje, ili neka putuju�a trupa. Sve prostorije, i foyer i gledali�te s
dva reda lo�a, i pozornica i dvije tri sobice koje su slu�ile kao obla�ionice...
Sve sitno, zapu�teno, pra�no, natrulo, bez 'tehnike', bez ure�aja za osvijetljenje,
s uzanim otvorom pozornice prema gledali�tu koje mu je li�ilo na koko�injak"35
Sve su ovo dokazi o sna�nom razmahu somborskog pozori�ta koji je iniciran uspehom
na Sterijinom pozorju s predstavom �enidba i udadba! Osim adaptacije, Op�tina
je tada nagradila Pozori�te s onda�njih milion dinara, o �emu postoji povelja,
obnovila transportna sredstva... U kakvim okolnostima se radilo, a pogledajmo
produkciju! "Pozori�te u Somboru koje, zbog renoviranja i dogradnje svoje
zgrade, radi u neredovnim uslovima, pripremilo je pet premijera. �etiri prikazana
dela pripadaju novijoj, odnosno savremenoj literaturi, doma�oj... Peta premijera
sazdana je na dramatizovanoj pripoveci �vabica Laze Lazarevi�a, istaknutog
srpskog pripoveda�a s kraja pro�log veka. Dakle �etiri savremna dela prema jednom
klasi�nom". Ili: "Narodno pozori�te u Somboru je i u ovoj sezoni predstave
prikazivalo u improvizovanom prostoru, jer adaptacija i dogradnja njegove zgrade
nije bila dovr�ena. Iz tih razloga pripremilo je samo pet premijera."36
Uz to, pozori�te je dostiglo reprezentativni nivo, pa mu je tako omogu�eno da
sudeluje na Petom internacionalnom festivalu u Meksiku, sa predstavom �enidba
i udadba, tokom sedamdesetisedme godine. Zatim je ova predstava prikazana
u Poljskoj, sedamdeset devete, i u �vedskoj osamdeseti prve."37 Potom,
kao tekovinu u�e��a na Sterijinom pozorju valja pomenuti i dugove�nost festivalskih
predstava: "Ipak, kad je re� o uspehu, neodoljivo se name�e jedan drugi podatak
koji govori o tome da je predstava �vabice koja je u pretpro�loj sezoni
postigla tako sjajan bilans kod stru�nih ocenjiva�a, ostvarila i, za na�e prilike,
zavidan uspeh kod publike: prikazana je tokom tri sezone 70 puta pred oko 20.000
gledalaca."38 *** Sterijino pozorje je odavno
svest savremenog jugoslovenskog pozori�ta. Ali, sasvim je mogu�e da je ova pri�a
izli�na, jer u zemlji istro�enih pozori�nih modela vi�e zaista ni�ta nije bitno.
Uslovna podela na prestoni�ka i provincijska pozori�ta, mo�da zaista vi�e ne postoji.
Znamo da u pojedinim mestima postoje pozori�ta koja nemaju ansambl, a u prestonici
i drugim ve�im gradovima imamo i pozori�ta koja se ni po �emu ne razlikuju od
pozori�ta u provinciji. Sombor, sa stalnim ansamblom, repertoarom, potom strukturom,
organizacijom, ostaje usamljeni primer povodom koga bi se sasvim primereno mogao
parafrazirati Mile Korun, kada govori o Sterijinom pozorju: "To je krug ljudi
opsednut �eljom da se prodre u su�tinu pozori�ne stvari (...) Sterijino pozorje:
to je stalni podsticaj svima osetljivim, u nepoznato i budu�e usmerenim jugoslovenskim
pozori�nim umetnicima." F U S N O T A ..1
Slobodan Seleni�: "Jedna �etvrtina veka", Katalog
jubilarnih 25. jugoslovenskih pozori�nih igara, Sterijino pozorje, Novi Sad 1980,
str. 9. ..2
Ivan Medenica: "Srpske i druge drame", Teatron,
br. 119/120, Beograd 2002. str. 7. ..3
Slobodan Seleni�: "Jedna �etvrtina veka", Katalog
jubilarnih 25. jugoslovenskih pozori�nih igara, Sterijino pozorje, Novi Sad, 1980,
str. 8. ..4
Kate Kapuralica je najve�i
vrh somborske pozori�ne produkcije i jedan od pozori�nih fenomena poslednje decenije
minulog veka. ..5
Okupljaju�i ih sve oko svoje ideje da Gordanu u�ini stvarnom
na Kosti�ev mogu�i na�in, u novim okolnostima, Zoran Ratkovi� je stvorio samosvojnu
scensku laboratoriju, alhemijsku radionicu scenske re�i, zvuka i pokreta... Reditelj
Ratkovi� je dobro pronikao u Kosti�evu ironi�nost na ra�un naciona, sve do njegove
krajnosti u ve�noj raspetosti izme�u carstva zemaljskog i nebeskog, u la�no herojstvo,
a dogra�ivanjem dramatur�kog predlo�ka zna�ajno je, u ulozi koautora, istakao
upravo varljivost stvarnog prizora i ve�nu kob." (D. Kecman) ..6
Milo� Lazin: "Sredi�te opusa", Jubilarne 25. jugoslvensake
pozori�ne igre 17-26. april 1980, Sterijino pozorje, Novi Sad 1980, str. 26. ..7
Vladimir Stamenkovi�: "Predlog selektora", Jubilarne
25. jugoslovensake pozori�ne igre, 17-26. april 1980, Sterijino pozorje, Novi
Sad, 1980, str. 57. ..8
Milutin Kari�ik: "Neke karakteristike repertoara u
sezoni 1981/1982", Almanah pozori�ta Vojvodine 79/80, 80/81, 81/82, Pozori�ni
muzej Vojvodine i Zajednica profesionalnih pozori�nih organizacija Vojvodine,
Novi Sad 1985 isto, str. 147. ..9
Aleksandar Milosavljevi�: "Izve�taj selektora 40. Sterijinog
pozorja", Katalog 40. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1995,
str. 4. 10 Petar Gruji�i�:
"Re� pisca", Katalog 40. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi
Sad 1995, str. 24. 11 Miodrag
Kujund�i�: "Tu�na �amikina sudbina"; Katalog 40. Sterijinog pozorja,
Sterijino pozorje, Novi Sad 1995, str. 25. 12
Ivan Medenica: "Vera i ironija", Katalog 42. Sterijinog
pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1997, str. 22. 13
Aleksandar MIlosavljevi�: "Metafora �e�nje", Katalog
42. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1997, str. 23. 14
Artur Skelton: "Kome se obra�amo i �ta im govorimo",
Scena 1-2, Novi Sad 2000, str. 23. 15 isto 16
Darinka Nikoli�: "Vreme bez smeha", Katalog 43.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1998, str. 5. 17
Vladimir Stamenkovi�: "Dramatur�ka bele�ka", Katalog
43. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1998, str. 10. 18
�eljko Jovanovi�: "Probijanje 'zvu�nog zida' ",
Katalog 43. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1998, str. 11. 19
Petar Volk: "Afera nedu�ne Anabele", Katalog 43.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1998, str. 11. 20
Svetislav Jovanov: "Rat u ogledalu", Katalog 44.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1999, str. 25. 21
Jago� Markovi�: "Re� reditelja", Katalog 44. Sterijinog
pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1999, str. 60. 22
Isto 23 Ksenija
Radulovi�: "Kako je tu�na na�a 'Rusija", Katalog 44. Sterijinog pozorja,
Sterijino pozorje, Novi Sad 1999, str. 61. 24
Aleksandar Milosavljevi�: "Re� kritike", Katalog
41. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1996, str. 32. 25
Darinka Nikoli�: "Tri Evina lica", Katalog 44.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 1999, str. 50. 26
Svetislav Jovanov: "Fiat Thalia", Katalog 45.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 2000, str. 5. 27
Isto, str. 6. 28 Slobodan
Seleni�: Katalog 45. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 2000, str.
33. 29 Kokan Mladenovi�:
"Srbi uvek biraju gore", "Katalog 45. Sterijinog pozorja, Sterijino
pozorje, Novi Sad 2000, str. 33. 30 �eljko
Jovanovi�: "Razum, �ast i ludilo", "Katalog 45. Sterijinog pozorja,
Sterijino pozorje, Novi Sad 2000, str. 34. 31
Darinka Nikoli�: "Grupni portret", Katalog 45.
Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 2000, str. 35. 32
Darinka Nikoli�: "Panoptikum fantastike i zbilje",
Katalog 47. Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje, Novi Sad 2002, str. 35. 33
Ivan Medenica: " Izve�taj selektora 49. Sterijinog
pozorja", Srerijino pozorje, Novi Sad 2004, str. 11. 34
isto 35 Tomislav
Tanhofer: Samo sje�anja, Pozori�te, 1, januar-februar, Tuzla, 1968, str. 86. 36
Milutin Kari�ik: "Neke karakteristike repertoara u
sezoni 1979/80". Almanah pozori�ta Vojvodine 79/80, 80/80, 81/82, Pozori�ni
muzej Vojvodine i Zajednica profesionalnih pozori�nih organizacija Vojvodine,
Novi Sad 1985, str. 86. 37 Petar
Volk: "Pozori�ni �ivot u Srbiji 1944-1986", FDU Institut, Beograd 1990,
str. 317 38 Isto, str.
149 |