|
U vreme kada privatni govor prodire na scenu preko glumaca koji nemaju scenskih
kvaliteta, pa se bore za opstanak drugim stranama svog talenta, progla�avaju�i
svoju verbalnu nesceni�nost za novi kvalitet, scenske osobine Ple�inog govora
su dokaz da se mo�e pomiriti besprekorna dikcija i �istota jezika sa modernim
gluma�kim izrazom. Svojim scenskim jezikom, pomalo reskim u svojoj �istoti,
Ple�a kao da vaja nekakvu slikarsku markantnu arabesku scenskog smisla. Svedena
na apstraktno, ona ima slikarske vrednosti kler-obskira. On zna da slika tamnim
i svetlim bojama, tako da svetlo odgovara onom �to je smisao scenskog dela, a
da u senkama ostavlja sporedne pasa�e prelaznog karaktera koji su golo fabuliranje.
U istim razmerama nadiru tople i hladne boje njegove gluma�ke igre. I kao na nekoj
�ardenovoj slici gde se sa gotovo matemati�kom precizno��u smenjuju topli i hladni
tonovi, kod njega se smenjuje hladna misaonost jednog odlomka sa iznenadnom toplom
provalom emocija �to tutnji iz njegovog glasa, da bi se isto tako naglo ugasila
kao �to se i rasplamsala u hladno�i njegovih re�i. Tirade ovoga glumca su mala
igra sa sentimentalnim koje se sa�uvalo kao nasle�e vekova u svakom gledaocu.
Taman zapreti sentimentalnost, a gotovo cini�na hladno�a glum�eva ve� je prenula
publiku iz galantnog sentimenta kojim se Ple�a poigrao. I kao �to �ardenove
slike ostavljaju utisak nekakve tvrde konstrukcije, koja je estetika za sebe,
ovaj Ple�in gluma�ki geometrizam ima svoju posebnu esteti�nost. Jovan �irilov Mislim
da je od prvih dana, a gledao sam sve �to je on igrao, Branko unosio u svoj stav
prema glumi ne�to �to nije naro�ito popularno bilo u glumi�tu na�em, beogradskom
i srpskom, tj. jedan militantno opredeljeni intelektualni i racionalni stav prema
tuma�enju uloga. (...) Branko Ple�a, kao mlad glumac, opredelio se za to da razume
lik, da razume svaku re�enicu koju ka�e, da promisli o njoj pre nego �to je oseti,
pre nego �to je emotivno �ar�ira, i to se osetilo kao potpuna novina, i to dragocena
novina u pozori�nom izrazu Jugoslovenskog dramskog. Dakle, to je bila osobina
koju je on uveo. Druga, koju bih pomenuo pored �itavog niza ostalih vrednih kvaliteta
koje ovaj nesumnjivo jedan od najboljih glumaca koje je Beograd ikad imao, pokazuje
- ali to mi sad pada na pamet - njegov je odnos prema scenskom govoru, prema replici.
Naro�ito u Ivanu Karamazovu, u njegovom �uvenom monologu koji je izgovorio zaista
briljantno, Branko se odnosi prema jeziku kao prema instrumentu, kao prema ne�emu
�to gotovo nije njegovo ve� ne�emu �to on upotrebljava kao objekat, kao entitet
koji se nalazi izvan njega. Slobodan Seleni� Branko Ple�a dobio je tri
Sterijine nagrade za glumu: 1957. Franjo Puceljski, Na kraju puta Marijana
Matkovi�a, Jugoslovensko dramsko pozori�te, Beograd 1967. Bora, Razvojni
put Bore �najdera Aleksandra Popovi�a, Atelje 212, Beograd 1999. �pigelberg,
Karolina Nojber Neboj�e Rom�evi�a, Grad teatar Budva |