| |
|
S
C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2005. broj 1 godina
XLI
YU ISSN 0036-5734
|
T
E A T R O N : �asopis za pozori�nu umetnost
Beograd, 2005. broj 130/131 godina
XXX YU
ISSN 0351-7500
|
|
Vasja
PREDAN |
JUBILARNE DOBRE �ELJE |
|
|
| Sterijino
pozorje u Novom Sadu slavi - koliko god to u prvi mah zvu�i konvencionalno - zaista
�astan jubilej: pedeset godina �ivota i rada. Ima onih koji �e se upitati: pa
�ta zna�i pet kratkih decenija vis-a-vis vekova svakojakih trajanja? Zaista, na
prvi pogled, malo i kratko. Ali za pozori�na slavlja (festum) - a ona su ipak
najzna�ajnija sadr�ajna su�tina i neosporiva vrednost Sterijinih igara - dovoljno
dugo, uporno i lepo. Po�to sam s izuzetkom prvih Igara (1955) sve do 1989. Jugoslovenske
pozori�ne igre ne samo redovno pratio nego u izvesnom smislu kao izve�ta�, �lan
ocenjiva�kih komisija i glavnog odbora, selektor (1986, 1987) itd. i sukreirao
ovu zna�ajnu i meni iznimno dragu pozori�nu smotru, i po�to su protekle decenije
ipak dovoljno relevantna vremenska distanca za presu�ivanje Sterijinih igara kao
specifi�nog scenskog fenomena, dozvoljavam sebi bar nekoliko najkra�ih spoznaja
o tom fenomenu. Najpre ili pre svega: u �emu se ogleda pomenuta specifika kada
znamo da u Evropi, u istome vremenskom periodu, postoji (ili je postojalo) maltene
bezbroj na prvi pogled relevantnijih, u svakom slu�aju u svetu poznatijih pozori�nih
festivala od Pozorja? Pomenut �u samo �etiri: Pariz (Me�unarodni festival Pozori�ta
nacija), Festival u Avignonu, Theatertreffen Berlin, Bitef. Naravno, ne�to manje
poznatih sli�nih teatarskih manifestacija mogli bismo navesti mnogo. Sterijine
igre su u kontekstu pomenutih brojnih festivala "izmislile" i popunile
dotle nepoznatu i potpuno originalnu sadr�ajnu "ni�u": festival doma�e
drame, pre svega nove ali i one iz dramske ba�tine. (Koliko mi je poznato, taj
koncept je, po uzoru na Novi Sad, nekoliko godina kasnije realizovao i poljski
grad Katowice). Bilo je, na po�etku, pogotovo iz Beograda, sijaset svakovrsnih
napomena i prigovora, da je takav "doma�inski" koncept ipak samo lokalan
i "lokalisti�ki", �to je, naravno, bio �isti apriorizam. Trebalo je
samo dve, tri godine prakse i svi "doma�inski" prigovori vrlo brzo oti�li
su u zaborav. �ak vi�e od toga: po�to su inicijatori i pioniri Pozorja - neka
mi bude dozvoljeno od brojnih vizionarskih Sterijinih pozori�tnika pomenuti samo
Ra�u Radujkova, Milo�a Had�i�a, Luku Dotli�a, Miletu Radovanovi�a - igre vrlo
brzo obogatili i stranim predstavama jugoslovenskih dramskih autora te pored trijenalnih
izlo�bi scenografije i kostima, pozori�nih knjiga i publikacija, vrlo �ive izdava�ke
delatnosti ("Scena", novi dramski tekstovi, Dramatur�ki spisi, Godi�njak
jugoslovenskih pozori�ta itd) - razvili i zna�ajnu me�unarodnu delatnost (vrlo
dobro pose�ivani simpoziji poznatih doma�ih i svetskih teatrologa, teoreti�ara,
kriti�ara, istori�ara i drugih pozori�nih delatnika). Sve to danas spada u �iroki
korpus takozvane pozori�ne ba�tine koja je poslednjih petnaestak godina, na �alost,
su�ena na prostor u kome nije bilo novih (ili bar ne svih) dr�ava iz nekada�nje
jugoslovenske zajednice. (Neka mi, s tim u vezi, bude dozvoljeno ponoviti davnu,
malu reminiscencu: kada smo 1989. godine dr Andrej Inkret i autor ovih redaka,
na po�etku tada�njeg Pozorja, do�li u kancelariju direktora Milete Radovanovi�a,
Andrej je s izvesnom nezlo�estom ironijom nagovestio: "Imam utisak da smo
poslednji put na Pozorju." Mileta je mirno i bez du�eg razmi�ljanja odgovorio:
"Mo�da stvarno vi�e ne�e biti jugoslovenskih igara, ali �emo mi Pozorje prekvalifikovati
u me�unarodni pozori�ni festival, pa �emo vas zvati u goste." Tako se sada
i de�ava.) Druga, ne�to intimnija (i tako�e, bar delimice, ve� definisana),
spoznaja: meni, prastarome pozorijancu, bilo je, kada poku�avam bar za trenutak
i po na�elima takozvane transgresije o�iveti pro�lost, divno svake godine redovno,
i iz godine u godinu, otvoreno i sve otvorenije prekora�ivati granice moje nacionalne
pozori�ne sredine, mentaliteta i prakse; i bilo je, ni�ta manje divno, neprestano
se dru�iti sa �arobnim ljudima, prijateljima, stvaraocima, kolegama, strancima,
dru�iti se, opijati se uznemiruju�im pozori�nim predstavama, strastveno razgovarati
i polemisati s njima, poku�avati razumeti na prvi pogled �ak nepremostiva i drugoja�ija
shvatanja i poimanja svih mogu�ih tema i ose�aja, od dramatike i tragike do smeha,
od intime do politike. Mo�da �u biti nepravedan ako �u se setiti i navesti nekolicinu
meni dragih imena (znaju�i da �e mnoga biti bez zlih namera izostavljena, me�u
njima i moji brojni slovena�ki drugovi): prof. Stanko Baji�, dr Slavko i dr Nikola
Batu�i�, Petar Bre�i�, Kole �a�ule, Jovan �irilov, Boro Dra�kovi�, Dimitrije �urkovi�,
Eli Finci, Dalibor Foreti�, Ljubi�a Georgijevski, Mani Gotovac, Fadil Had�i�,
Branko He�imovi�, Jovan Hristi�, Blagoja Ivanov, Gojko Janju�evi�, Sveta Jovanovi�,
D�evad Karahasan, Dragan Klai�, Tvrtko Kulenovi�, Radoslav Lazi�, Josip Le�i�,
Velimir Luki�, Vladimir Mareni�, Ranko Marinkovi�, Mateja Matevski, Du�an Mati�,
Ivan Mazov, Borislav Mihajlovi� Mihiz, Ognjenka Mili�evi�, Mirjana Mio�inovi�,
Miroslav Mirkovi�, Milenko Misailovi�, Vida Ognjenovi�, Ksenija Ore�kovi�, Feliks
Pa�i�, Zorica Pa�i�, Borka Pavi�evi�, Dejan Pen�i� Poljanski, Muharem Pervi�,
Bo�ko Petrovi�, Dejan Poznanovi�, Bogdanka Poznanovi�, Miroslav Radonji�, Petar
Selem, Slobodan Seleni�, Me�a Selimovi�, Voja Soldatovi�, Vladimir Stamenkovi�,
Milenko �uvakovi�, Mira Trailovi�, Laszlo V�gel, te pre svega u�i poslenici Pozorja:
pored ve� pomenutih Ra�e Radujkova, Milo�a Had�i�a, Luke Dotli� a i Milete Radovanovi�a
bar jo� Luka Hajdukovi�, te meni posebno drage dame Katarina �iri�-Petrovi� i
Aleksandra (Alka) Kolari�. Na�alost, mnogi od ovih �udesnih ljudi ve� su oti�li
na drugu stranu... Bilo je predivno aktivno komunicirati sa svim tim uglednim,
pametnim, temperamentnim, nadarenim pesnicima, piscima, kriti�arima, teoreti�arima,
zna�ajnim kulturnim poslenicima svih generacija, sa svih nekada�njih jugoslovenskih
meridijana te, me�u njima, posebno sa pozorjancima, bez kojih bi sva ta na�a dru�enja
bila u svim pogledima neuporedivo manje privla�na, manje ljudski ose�ajna i, tako�e,
manje vesela. Na�alost, sada ve� dugih petnaestak godina nemam relevantan uvid
u sada�nje stanje duha na Sterijinim igrama. Meni, dugove�nome pozorijancu, ostaju
zaista lepe i nezaboravne uspomene na sve �to se u prvim decenijama de�avalo na
Pozorju. Njemu i svim njegovim, meni tako dragim, u prvom redu novosadskim prijateljima,
�elim sve, sve najbolje i dugi, dugi vek trajanja ovoj zna�ajnoj pozori�noj smotri. | | | |
Copyright: Sterijino
pozorje 1998-2005. | | | |
|