|
Nepotpun je ovaj pregled savremenih slovena�kih dramskih tekstova
koji su bili nagra�eni na Sterijinom pozorju, i to u svim "kategorijama"
koje pominje objavljeni spisak. Nedostaje mu bar jedan broj izvo�enja na sceni
nagra�enih slovena�kih tekstova u drugim jugoslovenskim pozori�tima, a za �ta
nam u ovom trenutku nedostaju potrebni podaci. U uvodu ovog kratkog pregleda prelete�emo
preko svih tekstova nagra�enih na Sterijinom pozorju, a potom �emo pregledati
izvo�enja na sceni svih nagra�enih tekstova u slovena�kom pozori�tu i na kraju
�emo se zaustaviti kod izvo�enja na sceni slovena�kih tekstova nagra�enih u slovena�kim
pozori�tima. Konstatujemo da je od 1957. pa do 2001, dakle tokom 45 godina
Sterijinog pozorja, na ovom festivalu bilo nagra�eno 59 dramskih autora odnosno
90 dramskih tekstova ili adaptacija i dramatizacija. Od toga bilo je nagra�eno
9 slovena�kih autora i 11 slovena�kih dramskih tekstova; prvi slovena�ki tekst
bio je nagra�en 1958. godine, a poslednji 1990. Nagrade su podeljene srazmerno,
tokom svake decenije bio je nagra�en neki slovena�ki tekst (ili vi�e njih), najuspe�nije
su sigurno �ezdesete godine sa tri i osamdesete godine sa �ak �etiri nagrade.
Naravno, treba znati da je period u kojem su za nagradu konkurisali slovena�ki
dramski tekstovi kra�i od celokupne istorije Pozorja, samo ne�to vi�e od 30 godina;
1990. je, kao �to je poznato, politi�ki i kulturni grani�nik o kome treba pri
tom voditi ra�una, i pregled koji ne bi hteo da bude isklju�ivo suvoparno statisti�ki,
morao bi pored pozori�ne, zapravo, da vodi ra�una i o politi�koj istoriji nekada�nje
zajedni�ke dr�ave. Na prvi pogled, spisak nagra�enih slovena�kih dramskih tekstova,
koji odgovara istovremenom (savremenom) stanju stvari u slovena�kom pozori�tu,
sam po sebi jo� ne svedo�i ni o �emu stvarno relevantnom. Ako pogledamo �ire,
i nagrada za tekst na novosadskom festivalu nikada nije zna�ila automatsku distribuciju
nagra�enog teksta po jugoslovenskim pozori�tima. Nagrada je (bila) pre ili kasnije
�in koji je ozna�avao deo festivalskih de�avanja i njegovog specifi�nog konteksta,
a ne rezultat nekakvog objektivnog pregleda ili detekcije stanja dramskog pisanja
na tlu nekada�nje zajedni�ke dr�ave. Ovo, naime, moramo znati kada konstatujemo
da je u slovena�kom pozori�tu tokom ovih pregledanih 45 godina bilo igrano, pored
9 slovena�kih, samo jo� 7 nagra�enih autora iz drugih delova Jugoslavije, odnosno
jo� 10 njihovih tekstova. Jednom bi trebalo pogledati da li je na uvr�tavanje
u programe nekog od nagra�enih tekstova uticala upravo Sterijina nagrada, ili
je drama do�la na repertoar nekim drugim putem - zato zasad samo opisujemo ovo
stanje. Nekoliko autora izvo�enih na sceni sigurno su od onih koje bi slovena�ko
pozori�te izvodilo i bez Sterijine nagrade, kao �to je recimo Ivo Bre�an, od koga
su pored nagra�enih tekstova (Predstava Hamleta u selu Mrdu�a Donja bila
je, recimo, izvedena na sceni tek deset godina posle nagra�ivanja, a Sve�ana
ve�era u pogrebnom poduze�u iste godine) na sceni izvo�ene jo� tri njegove
groteskne komedije. Na izvo�enje drugih sigurno je uticala i Sterijina nagrada,
odnosno, �to je najva�nije, originalno izvo�enje koje su slovena�ki re�iseri,
umetni�ki rukovodioci i upravnici pozori�ta videli na Sterijinom pozorju; to se
odnosi npr. na scensko izvo�enje Du�ana Kova�evi�a (Balkanski �pijun je
bio izveden na sceni iste godine kad je i nagra�en, Maratonci tr�e po�asni
krug tri godine kasnije), Borislava Mihajlovi�a Mihiza (Nu�i�eva Autobiografija
bila je scenski predstavljena iste godine), Milice Novkovi� (scensko izvo�enje
Kamena za pod glavu jednu godinu posle nagrade) ili Ljubomira Simovi�a
(Putuju�e pozori�te �opalovi� bilo je izvedeno na sceni iste godine kad
je dobilo nagradu). Donekle je druk�ije sa drugim nagra�enim Simovi�evim tekstom,
�udom u �arganu, koji je izveden na sceni 1976, a nagradu je na Pozorju
dobio tek 1993; sli�no je i sa izvo�enjem Porodi�nih pri�a Biljane Srbljanovi�
koje su u ljubljansku Dramu do�le 2001. drugim putevima, isto tako je i sa Hristi�evom
dramom Savonarola i njegovi prijatelji koju su scenski predstavili u Celju
dvadeset godina posle primanja nagrade i sasvim sigurno iz sasvim drugih razloga.
Ovi "drugi razlozi" su razli�iti: na prvom mestu je mo�da ipak kvalitet
teksta kao takav, a onda je tu i dru�tvena ili politi�ka konstelacija koja diktira
odre�enu programsku odluku odnosno izvo�enje na sceni, a ponekad su razlozi i
sasvim li�ni, "personalni", �to u pozori�tu, kao �to znamo, nije ni�ta
naopako. Interesantno je mo�da i to da ve�ina na sceni slovena�kih pozori�ta izvedenih
nagra�enih tekstova dolazi iz srpskog knji�evnog prostora, a da samo dva autora
pripadaju hrvatskom pozori�tu (pored Bre�ana jo� i Krle�a), iz drugih delova Jugoslavije
nema nijednog izvo�enja na sceni - naravno, nagra�enih dela, ali i da nije tako,
celovita slika repertoara bila bi donekle, ali ne mnogo druga�ija. Koliko mo�emo
- bez prevelikog studiranja - da ocenimo, nijedno od pomenutih izvo�enja na sceni
u slovena�kom pozori�tu nije se u vreme izvo�enja na ovaj ili onaj na�in izdvajalo,
nekoliko njih bile su sasvim uspe�ne predstave (Bre�an, Kova�evi�, Srbljanovi�
i dr), a u nekoliko slu�ajeva bile su isklju�ivo obligatne repertoarske postavke.
Najvi�e nagra�ivanih jugoslovenskih tekstova bilo je izvo�eno u centralnom slovena�kom
pozori�tu, SNG Drami Ljubljana (�ak 8), a odmah potom i u SLG Celje, SNG Maribor
i u ljubljanskom pozori�tu Mestno gledali��e. Ovaj redosled na izvestan na�in
prikladno odslikava odnos mo�i u slovena�kom pozori�tu u odre�enom periodu; recimo,
ne nalazimo niti jedan tekst koji je izveden na sceni SSG Trst i nalazimo samo
jedan koji je izveden na nekoj od neinstitucionalizovanih scena. I to su �injenice
koje bi bilo mogu�e komentarisati, ali neki drugi put. Pre�imo na slovena�ke
autore, odnosno, na njihove tekstove. Mo�emo re�i da se me�u ovim piscima nalaze
sve relevantna imena koja su se cenila tek u odre�enom periodu ili se cene i danas,
uz sitne korekture. Prvi nagra�eni autor, Mirko Mahni�, sa 1958. uspe�nim komadom
Ve�e u �itaonici nije va�an slovena�ki dramski pisac, va�niji je kao dugogodi�nji
lektor, delimi�no i kao re�iser, a pre svega u na�oj svesti ostao je kao - jo�
uvek aktivni - pozori�ni istori�ar; pozori�noistorijska je i pozadina njegovog
nagra�enog komada. Njegov opus je ina�e prili�no obiman, ali uglavnom ga �ine
originalne adaptacije i priredbe. Suprotno od njega je drugi nagra�eni autor,
Dominik Smole, sa Antigonom iz 1961: jedno je od vode�ih slovena�kih dramskih
imena, a bio je aktivan pre Antigone (koja se, uzgred, pojavljuje i u poznatoj
knjizi o Antigonama D�ord�a Stejnera) i posle nje, a Antigona je jedan
od retkih savremenih slovena�kih dramskih tekstova koji prili�no redovno, ponovo
i ponovo dolazi na scenu (o tome vi�e u nastavku). Isto tako su va�na dva dramska
pisca nagra�ena 1986, Primo� Kozak sa Kongresom i Gregor Strni�a sa Jednorogom.
Obojica su (zajedno sa Smoleom) predstavnici tzv. egzistencijalisti�ke drame koja
se scenski afirmisala u poznatom pozori�tu Oder 57, oba spadaju u grupu onih slovena�kih
dramskih pisaca koje je danas jo� uvek mogu�e (i vredno) izvoditi na sceni. Dodu�e,
pri tom vi�e sre�e ima Gregor Strni�a, vi�e od Jednoroga sa svojim drugim
komadima, Ljudo�derima i �abama; Kozak - mo�da i zbog prerano dovr�enog
opusa, odnosno, zbog prerane smrti - tek retko zaluta na scene. Dramski pisac
(i prozni autor i re�iser) sa zna�ajnim opusom je Andrej Hing, nagra�en 1971.
za Osvaja�e, ali najva�niji �ivi (i jako aktivni) slovena�ki dramski pisac
(i re�iser) je zasigurno Du�an Jovanovi�, nagra�en 1979. godine za Oslobo�enje
Skopja a 1990. za Zid, jezero. Pored Jovanovi�a dramski pisac sa dve
nagra�ene drame je i Drago Jan�ar, 1982. sa Disidentom Arno�em i njegovima
i 1986. godine sa Velikim briljantnim valcerom. Ali Jan�ar je tokom poslednje
decenije va�niji kao prozni pisac, kao jedan od najprevo�enijih slovena�kih autora,
koji novo dramsko delo prakti�no nije napisao ve� vi�e od deset godina. Dramski
mnogo plodniji je Tone Partlji�, koji je nagra�en 1984. za komediju Moj tata,
socijalisti�ki kulak, sa serijom aktuelisti�kih komedija pre nagra�enog komada
i posle njega. Poslednji u ovom nizu je pro�le godine preminuli Rudi �eligo, nagra�en
1985. za Anu koji je isto tako va�no slovena�ko dramsko (i literarno) odnosno
pozori�no ime. Ako letimi�no proverimo da li se neko me�u slovena�kim dramskim
autorima, kojima literarna odnosno pozori�na istorija priznaje odre�eni zna�aj,
neko vi�e ili manje jednako vredan nagra�enima, iz ovih ili onih razloga (prvi
me�u njima je sigurno manje uspe�no scensko izvo�enje koje predstavu nije dovelo
na festival, ali predstavljalo je jaku festivalsku konkurenciju) ne pojavljuje
na spisku nagra�enih imena, onda mo�emo re�i da ih nalazimo samo nekoliko: recimo
Jo�u Javor�eka, Milana Jesiha, Milo�a Mikelna, Ivana Mraka, Igora Torkara, Daneta
Zajca ili Vitomila Zupana, ali uglavnom se mo�e re�i da su pojedini �iriji Sterijinog
pozorja hotimi�no ili nehotice dobro razumeli preovla�uju�e stanje - �to zna�i
kvalitetan odnos izme�u autora odnosno njihovih dramskih tvorevina - kao va�nije
pomake u savremenoj slovena�koj dramskoj knji�evnosti. Koliko su nagra�eni
tekstovi i dan danas pozori�no �ivi? Ako ih pau�alno pogledamo, mo�emo re�i da
je ve�ina nagra�enih tekstova bila izvedena na sceni samo jednom (4) ili dva puta
(4 teksta), i da prema tome Sterijina nagrada nije pomogla njihovoj promociji
u Sloveniji. Pri tom je nekoliko dva puta (ili tri puta) na sceni izvedenih tekstova
bilo prakti�no prvi put izvedeno istovremeno u dva pozori�ta (recimo, Jan�arov
Veliki briljantni valcer, Kozakov Kongres ili Partlji�ev Moj
tata, socijalisti�ki kulak), sa jednom godinom ili sa jo� manje razlike, pa
bismo tako mogli jo� te�e da govorimo o uticaju nagrade. A kod tre�eg izvo�enja
na sceni teksta obi�no bi se radilo o takvom vremenskom razmaku da bi se opet
te�ko mogao da uzme u obzir bilo kakav "uticaj". Apsolutna "pobednica"
me�u nagra�enim tekstovima je Smoleova Antigona koja je sedam puta bila
izvedena na sceni, od toga tri puta u godini nastanka (1960), a onda jednom sedamdesetih
godina i tri puta osamdesetih, �to je uvr�tava izuzetno visoko na lestvici ponovnih
izvo�enja na sceni kako savremenih tako i starijih slovena�kih tekstova; a na
njoj bez konkurenata premo�no vode Cankarove drame. Pogledajmo jo� jednu tabelu
koja nema isklju�ivo statisti�ku te�inu, mada je ne�emo preterano precizno analizirati:
naime, to gde su nagra�eni tekstovi bili scenski izvo�eni. Treba re�i da na festival
uvr�teno scensko izvo�enje teksta, koje je potom dobilo nagradu, nije uvek bilo
i premijerno; logi�na razlika je rezultat selekcije u datom momentu koja je sprovedena
naro�ito na osnovu kvaliteta scenskog izvo�enja a ne samo kvaliteta tekstova.
Tako je recimo premijerno scensko izvo�enje Partlji�eve komedije Moj tata...
bilo u mariborskoj Drami, a na Pozorje se uvrstila predstava koja je ne�to manje
od pola godine kasnije izvedena na sceni ljubljanske Drame. A ina�e bilo je najvi�e
nagra�enih tekstova izvedenih na sceni SNG Drame (5), 3 u Mestnom gledali��u,
a po jedan u Mariborskoj drami, na Odru 57 i u Slovenskom mladinskom gledali��u.
Za�to je (bilo) tako, opet predstavlja gra�u za neki drugi zapis, ali mo�e se
re�i da je centralna slovena�ka pozori�na ku�a, dakle SNG Drama Ljubljana sa Velikom
scenom i Malom dramom, uvek prepoznavala odnosno nalazila kvalitetni dramski predlo�ak
i onda ga, �to je isto tako va�no, i na odgovaraju�i pozori�ni na�in izvela na
sceni; istina je da su i tako ugledni odnosno va�ni dramski autori, kao �to su
oni sa spiska dobitnika Sterijine nagrade, uvek sna�no nastojali da do�e do (prvog)
izvo�enja na sceni u ljubljanskoj Drami. Mo�da je pri tom va�na i �injenica da
niko od laureata nije bio pisac-po�etnik u trenutku dobijanja nagrade (odnosno
kad su mu - recimo u ljubljanskoj Drami - na sceni prikazali kasnije nagra�enu
dramu), �to opet ne zna�i da me�u nagra�enim dramama nema i prvenaca: Disident
Arno� i njegovi je, tako, prva na sceni izvedena drama Draga Jan�ara, tada
ve� prili�no afirmisanog proznog pisca, Jednorog je prvi poeti�ni komad
Gregora Strni�e, tada ve� va�nog slovena�kog pesnika, a Osvaja� prvi pozori�ni
komad Andreja Hinga, tada jo� uvek poznatijeg kao pozori�nog (i filmskog) re�isera
i proznog pisca i autora radio drama. U zaklju�ku mo�emo re�i da je Sterijina
nagrada za tekst savremene drame u vreme kad je na Sterijinom pozorju aktivno
u�estvovalo i slovena�ko pozori�te, sigurno bila najve�a nagrada za dramskog autora
kako u slovena�kom tako i u jugoslovenskom okviru. Mada u izvo�a�kom smislu nagrada
nije donela nekakva pomena vredna izvo�enja na sceni u slovena�koj sredini (istini
za volju, njega ne donosi ni najve�e slovena�ko priznanje za dramski tekst, Grumova
nagrada, koju svake godine dodeljuju na Nedelji slovena�ke drame u Kranju), ali
ona je sigurno - ako govorimo samo na osnovu se�anja, mada bismo podatke mogli
i da proverimo - bila (zajedno sa svom medijskom pomo�i) dobra poputnina nagra�enom
i po pravilu u drugim jugoslovenskim sredinama odnosno pozori�tima prevedenom
komadu. Nemamo prave podatke o tome da li je nagrada "automatski" donosila
i prevod na neki od nejugoslovenskih jezika (pomenutog Grumovog laureata po pravilu
prevode na engleski jezik i dramu objavljuju na Internetu) odnosno bilo kakvo
izvo�enje na sceni van granica Jugoslavije. Mo�e se ponoviti �injenica da spisak
laureata odnosno nagra�enih savremenih drama - kako jugoslovenskih tako i slovena�kih
- relativno dobro registruje doga�anja u obe pozori�ne sredine, ali sa jednim
razlogom za sumnju: naime, koliko se mo�e �injenici "jednostavnog" nagra�ivanja
pripisati ne�to vi�e, odnosno - �to je va�nije - koliko se o samim nagradama mo�e
govoriti izvan konteksta Sterijinog pozorja kao festivala najboljih scenskih izvo�enja
jugoslovenske pozori�ne produkcije �to se odr�ava svake godine? Ali, i pored toga,
i ve� na osnovu samog golog statisti�kog pregledanja imena i naslova dela, mo�emo
primetiti svojevrsnu dinamiku koja je sigurno obele�ila ovu va�nu manifestaciju
pozori�ne odnosno estetske diferenciranosti, pa ipak i - bar za ono vreme - nezanemarljivu
komplementarnost jugoslovenskog pozori�ta. Sa slovena�kog preveo Milan �or�evi� |