|
Osnovano kao festival koji �e negovati, unapre�ivati, podr�avati i podsticati
doma�u savremenu dramaturgiju ali i pozori�no stvarala�tvo uop�te, Sterijino pozorje
vrlo brzo je, a sasvim logi�no, po�elo da se otvara i prema inostranstvu. Pozivanjem
na Festival inostranih gostiju, pozori�nih stvaralaca, teoreti�ara, kriti�ara
i li�nosti koje su u svojim zemljama bile odgovorne za razvoj kulture, to jest
pozori�ta (ministri za kulturu, visoki zvani�nici u me�unarodnim pozori�nim i
kulturnim organizacijama i sl), gradio se ugled Festivala izvan granica Jugoslavije
ali istovremeno, dobijao, iako indirektan, uvid u mesto jugoslovenskog pozori�ta
u svetu �to je zapravo bio po�etak utiranja puta na�oj savremenoj drami na inostrane
scene. Za pokretanje me�unarodnog simpozijuma presudni i klju�ni doga�aji odigrali
su se za vreme XIV jugoslovenskih pozori�nih igara i tokom jeseni te 1969. Naime,
pomenutom festivalu prisustvovao je kao predstavnik Uneska Kaj Hauhanen, �ef sekcije
za umetni�ko i literarno stvarala�tvo Departmana za kulturu. Uz ve� uspostavljenu
saradnju sa Me�unarodnim pozori�nim institutom (ITI), tokom 1967. i 1968, tokom
preliminarnih susreta istaknutih �lanova izvr�nih tela Sterijinog pozorja (Josip
Vidmar, Jo�e Javor�ek, Radomir Radujkov) sa zna�ajnim i uticajnim li�nostima (kao
na primer sa �anom Darkanteom, generalnim sekretarom ITI) u me�unarodnim kulturnim
i pozori�nim krugovima - ovaj kontakt, �ini se, bio je presudan, te ve� u jesen
1969. Filip Kumbatovi�-Kalan, �lan Glavnog odbora Sterijinog pozorja, prisustvuje
I kongresu Me�unarodne asocijacije pozori�nih kriti�ara (AICT) u Parizu. Svi ti
susreti, kao i brojni neformalni sastanci �lanova Glavnog odbora Sterijinog pozorja
iz svih krajeva tada�nje Jugoslavije, rezultirali su odlukom Glavnog odbora Pozorja,
donetom na sednici 21. i 22. novembra 1969. na Rijeci, da se u Novom Sadu, tokom
XV Pozorja odr�i i I me�unarodni simpozijum pozori�nih kriti�ara. Paralelno sa
ovom akcijom tekao je proces osnivanja Udru�enja pozori�nih kriti�ara Jugoslavije
koje �e se potom u�laniti u AICT (i sloviti kao suorganizator nekoliko simpozijuma). U
konsultacijama sa AICT odlu�eno je da tema Prvog me�unarodnog simpozijuma pozori�nih
kriti�ara bude Savremeno pozori�te i kritika. Odziv je bio izvanredan,
kako u pogledu broja u�esnika (45 u�esnika iz 21 zemlje) tako jo� i vi�e u pogledu
renomea referenata. Simpozijumu su svakako dali pe�at �an Divinjo, sociolog umetnosti,
Bernar Dort, teatrolog i pozori�ni kriti�ar (i kasniji u�esnik Simpozijuma), Andre
Kamp, pozori�ni kriti�ar - svi iz Francuske; Denis Jatras, kriti�ar iz Gr�ke;
Roberto de Monti�eli, pozori�ni kriti�ar iz Italije; Roman �idlovski, kriti�ar
i tada�nji predsednik AICT, Poljska; Ernst �umaher, teatrolog i profesor Humbolt
univerziteta iz tada�nje DRN (potonji predsednk AICT); Osja Triling, doajen pozori�ne
kritike iz Velike Britanije. �ini se nespornim da su na tom simpozijumu u�estvovala
mahom prva imena pozori�ne kritike iz Evrope i da su nacionalne sekcije nastojale
da u Novi Sad po�alju najuglednije �lanove. Sasvim prirodno da su i u�esnici iz
na�e zemlje bili najugledniji kriti�ari, teatrolozi, knji�evnici i knji�evni teoreti�ari
starije i srednje generacije: Eli Finci, Sreten Mari�, Jo�e Javor�ek, Slobodan
Seleni�, Jovan Hristi� i drugi. Princip u�e��a na skupu, koji su Sterijino pozorje
i AICT tada dogovorili, zadr�a�e se do dana�njih dana: temu utvr�uju dogovorno
Sterijino pozorje i AICT (u kasnijem toku, Pozorje bi predlagalo temu AICT) a
u�esnici su, s jedne strane, li�nosti, stru�njaci u oblasti prihva�ene teme, koje
Sterijino pozorje poziva ad personam, i predstavnici svih nacionalnih sekcija
AICT, s druge strane. Zaklju�eno je, tako�e, da se simpozijum odr�ava svake tre�e
godine i da se poklapa sa Me�unarodnim trijenalom pozori�ne knjige i periodike.
Pokaza�e se da je istovremeno odr�avanje izlo�be knjige i simpozijuma bilo od
obostrane koristi i da su mnogi izdava�i izdanja slali na Trijenale, podstaknuti
�injenicom da �e se ona na�i u vi�ejezi�nom katalogu ali i da �e izlo�bu videti
zna�ajni pozori�ni ljudi, okupljeni na simpozijumu. (Ne treba zaboraviti da je
to vreme kada nije bilo interneta). Simpozijumi su pripremani sa najve�om ozbiljno��u.
Naj�e��e bi prvi razgovori o temi budu�eg simpozijuma bili obavljani odmah po
zavr�etku prethodnog. Shodno dogovoru, Drugi simpozijum je odr�an 1973.
Na prvi pogled, tema Pozori�te - kolektivni �in, �ini se sasvim logi�no
odabranom i aktuelnom kada je re� o pozori�nim kretanjima sedamdesetih. Me�utim,
podnaslov Pozori�te i samoupravljanje otkriva pravu nameru u izboru teme.
Naime, uspeh Prvog simpozijuma (renome referenata, broj u�esnika i odjeci o skupu,
ali i o Novom Sadu i SFRJ, koji su se pojavili u inostranoj �tampi) iskori��en
je da se i govornica Simpozijuma iskoristi za propagiranje tada�njeg jugoslovenskog
glavnog politi�kog, danas bi se reklo brenda, to jest samoupravljanja. Rukovode�i
ljudi Sterijinog pozorja, tada�nji ugledni intelektualci, umetnici i politi�ari,
finansijeri (grad Novi Sad, sve republike i savezna dr�ava) nisu odoleli isku�enju
i pohitali su da se dru�tveno politi�ka tema proglasi za aktuelni i relevantan
pozori�ni predlo�ak o kome �e se raspravljati puna tri dana. I to je bilo jedini
put da je politika imala presudan uticaj u izboru teme. Za simpozijume su, kasnije,
uvek odabirane zaista relevantne i aktuelne, �isto pozori�ne teme koje su nametali
vreme i osnovna kretanja u pozori�tu, u svetu i kod nas. Simpozijum je otvorio
Josip Vidmar, predsednik Glavnog dobora Sterijinog pozorja, a uvodni referat podneo
je Edvard Kardelj, �lan Saveta Federacije i jedan od glavnih ideologa jugoslovenskog
komunisti�kog dru�tva ili, bolje re�eno, komunisti�kog i samoupravlja�kog modela.
Simpozijum je odr�an u sali Skup�tine Autonomne Pokrajine Vojvodine a okupio je
veliki broj uglednih pozori�tnika (iz 23 zemlje 116 li�nosti, pri �emu 74 iz SFRJ)
iz Evrope, Amerike, Afrike i Azije (�ak iz Mongolje!). Zanimljivim i veoma kazuju�im
se �ini podatak, uzet iz arhivskih zapisa o Simpozijumu, da je bilo svega sedam
referenata a da je u diskusiji u�estvovao, u odnosu na broj prisutnih, tako�e
mali broj - 16 pozori�nih ljudi. Referati su, i po analiti�kom pristupu i po obimu,
bili ozbiljne studije podteme, u okviru koje, kad se izuzmu oni kojima je pozori�te
bilo pretekst za razradu i marketing ideje o samoupravljanju u dru�tvu odnosno
u kulturi, najzanimljivijim se �ine, kad je re� o inostranim u�esnicima, Samoupravljanje
i imaginarno �ana Divinjoa, O politi�kom pozori�tu Majkla Kerbija,
iskustva Centra za pozori�na istra�ivanja u Luvenu (Belgija) o kojima su govorili
njegovi osniva�i Arman Gati i Arman Delkamp. Od jugoslovenskih pozori�nih stvaralaca
i teoreti�ara, referenti su bili Mira Trailovi� (Samoupravljanje i pozori�te
- iskustva iz Ateljea 212!), Lojze Filipi� (Specifi�ni vidovi samoupravljanja
u pozori�nim organizacijama), Danko Grli� (Uticaj publike na pozori�ni
repertoar) itd. Pored ve� pomenutih li�nosti, na Simpozijumu su bili i mnogi
kriti�ari najuglednijih dnevnih i nedeljnih novina iz sveta: Hilde i Hans Hajder
(Austrija), �erif Kaznadar i Emil Kopferman (Francuska), Franko Kvadri (Italija),
Konstantin Puzina, August Grodjicki i Roman �idlovski, jo� uvek predsednik AICT
(Poljska) i drugi. Skupu je prisustvovao i celokupan Izvr�ni odbor AICT koji je
tom prilikom (�to se i kasnije de�avalo), odr�ao i svoju sednicu. Od jugoslovenskih
u�esnika i prisutnih (74) u�estvovale su svakako prve li�nosti pozori�ne kritike
i teorije, kao i ugledni knji�evnici iz svih republika. Na zavr�etku skupa, kao
na zavr�etku nekog plenuma, i nikada kasnije tako eksplicitno, doneti su i zaklju�ci: "1)
Teatar je bitni deo dru�tva i razvija se zajedno s njim. Teatar na dva razli�ita
na�ina igra dru�tvenu i politi�ku ulogu u dru�tvu: neposredno i posredno. Teatar
ne mo�e postojati odvojeno od savremenih misli, �ivota i umetnosti. 2) Samoupravljanje
je nova mogu�nost teatra. Ono daje mogu�nost razvoja i potpune i slobodne delatnosti
svakom pozori�nom ansamblu i svakom umetniku." (...) Deset godina nakon ovih
zaklju�aka, u istom gradu u kome su doneti, de�ava se slu�aj "Golubnja�a"!
"Samoupravljanje se ne odnosi samo na unutra�nju strukturu pozori�ta, ve�
se prostire i na nove kontakte izme�u teatra i publike." (U ovom delu se
mislilo na iskustva luvenskog centra i Pozori�ne komune u Beogradu, o kojoj je
govorio Ivan Ivanji) " 4) Pozori�te, najzad, stavlja sebi u du�nost da se
vrati svom starom izgubljenom jeziku i onom svom osnovnom prazni�nom zna�enju.
Samo tako celovito, kolektivno u�e��e u dramskom stvarala�kom aktu, mo�e da sjedini
pristup savremenim problemima i usa�ivanje u specifi�ne kulture naroda."
Zavr�etak ovog poslednjeg zaklju�ka svakako je vredan detaljne analize celokupnog
toka skupa, kako bi se utvrdili elementi koji su doveli do ovako formulisanog
zaklju�ka. No, ovo nije ni prilika ni mesto za taj istra�iva�ki akt. Po zavr�etku
ovog simpozijuma, AICT i Sterijino pozorje odmah su utvrdili i temu slede�eg. Tre�i
simpozijum, na temu Pozori�te i publika, odr�an je aprila 1976, tako�e
u sali Skup�tine AP Vojvodine. Opet temeljno pripreman (pored �lanova Saveta za
me�unarodnu saradnju, glavni teret su poneli, kao �to je to bilo i u prethodnim
godinama, brojni �lanovi Organizacionog komiteta Simpozijuma (predsednik: Slobodan
Seleni� i njegovog Izvr�nog odbora) i pod pokroviteljstvom ITI. Njegovom odr�avanju
prethodila su veoma dobro koordinirana istra�ivanja: U dvogodi�nja nau�na istra�ivanja
bili su uklju�eni saradnici iz skoro svih zemalja Evrope, koji su preko svojih
predstavnika na sastancima AICT (tokom 1973, 1974. i 1975, odr�anim u Hamametu,
Var�avi itd) obave�tavani o postignutim rezultatima. U na�oj zemlji pripreme su
ra�ene u okviru Instituta za sociolo�ka i politi�ko pravna istra�ivanja u Skoplju
(Boris Janevski), u Zavodu za prou�avanje kulturnog razvitka SR Srbije (mr Vera
Ikonomova), a na Javnoj tribini Sterijinog pozorja raspravljano je o rezultatima
istra�ivanja pomenutih li�nosti. Opet veoma brojni prisutni pozori�ni ljudi iz
sveta i iz SFRJ (24 zemlje sa tri kontinenta, 96 prisutnih od �ega polovina doma�i
pozori�ni prakti�ari i teoreti�ari). Tokom dvodnevnog rada podneta su 22 referata,
a oko tridesetak diskutanata dalo je prilog temi. Uz ve� pominjane zvani�nike
AICT, Jugoslovenskog organizacionog komiteta, zapa�enija izlaganja imali su: Eli
Finci (Kriti�ar ne bira svoju javnost), Karlos Tindemans, teatrolog iz Belgije
(Nekoliko teatarskih studija i analiza), Arman Gati (Problemi nove klasne publike
u pozori�tu) itd. Ve�ina referenata, a posebno diskutanata, iznosila je iskustva
iz svojih sredina odnosno zemalja (An Gurdon i Alen Vizner, Francuska, Ernst �umaher,
DDR, Ulf Birbaumer, Austrija, Martin Krojcenberg i Ursula Fi�er, SR Nema�ka, Ru�ero
Jakobi, Italija itd). Temu �etvrtog simpozijuma - Glumac i pozori�no
stvarala�tvo - potvrdili su, u jesen 1976, i GO Pozorja i Izvr�ni komitet
AICT. Pripreme su uglavnom bile usmerene na novinu koja �e se ispostaviti dragocenim
doprinosom kako za pozori�nu javnost tako i za sam simpozijum. Naime, kada je
sa�injena lista u�esnika - a obuhvatala je kako glumace tako i reditelje, kriti�are
i teatrologe, kao i profesore glume - odlu�eno je da se referati i prilozi objave
pre po�etka Simpozijuma u publikaciji (dva izdanja: jedno na srpskom a drugo na
engleskom / francuskom jeziku) sa naslovom Knjiga o glumcu, da se ona distribuira
u�esnicima pre dolaska u Novi Sad. Publikacija je trebalo da omogu�i da se na
samom skupu postigne �ivlja, dinami�nija i neposrednija razmena mi�ljenja, istovremeno
da se celishodnije iskoristi vreme i izbegne monotonija �itanja saop�tenja ex
catedra. Zainteresovanost za Simpozijum je bila ogromna. Pored ve� uhodanih puteva
lansiranja informacije o skupu, zna�ajan doprinos, u pogledu finansijske potpore,
dali su Unesko i Savezni zavod za me�unarodnu nau�nu, kulturno prosvetnu i tehni�ku
saradnju, preko programa kulturne saradnje koje je tada�nja Jugoslavija imala
sa velikim brojem zamalja i u kome su simpozijum i pra�enje festivala Sterijinog
pozorja, zajedno sa Bitefom, �inili deo najve�eg broja bilateralnih programa u
oblasti kulture. Zbog tako velikog odziva je odlu�eno - i to je ostalo kao jedinstven
slu�aj - da se skup odr�i dva dana pre po�etka 24. jugoslovenskih pozori�nih igara,
u to doba jo� u aprilu (11. i 12. april). Kako bi tema bila sagledana svestrano,
odlu�eno je da se referentima ponudi pet osnovnih podtema koje �e istovremeno
biti i pet poglavlja Knjige o glumcu: Paradoks o glumcu ili umetnost glumca,
Glumac i dru�tvo, Glumac i obrazovanje, Glumac i scenski prostor i Glumac i kritika. Najzna�ajnije
priloge za ovaj simpozijum dali su kao uvodni�ari za �etiri sesije dvodnevnog
trajanja skupa: �an Divinjo, D�on Elsom, kriti�ar i dramski pisac iz Velike Britanije,
Kazimije� Braun, reditelj (Poljska), Jovan Hristi�; ali i Huan de Mora, pisac
i kriti�ar (Meksiko), Aj�egul Juksel, teatrolog (Turska), �or� �loker, kriti�ar
(�vajcarska i Francuska), Ulf Birbaumer, teatrolog (Austrija), Benedeto Marzulo,
profesor (Italija) itd. I na ovom simpozijumu bila je prisutna kriti�arska elita
evropskih zemalja ali i vrlo ugledne li�nosti iz Kanade, Meksika, Japana, Kine,
Iraka, Zaira (rad Simpozijuma pratilo je ili direktno u�estvovalo 57 pozori�nih
stvaralaca i teoreti�ara iz 27 zamalja sa 4 kontinenta i stotinak jugoslovenskih
pozori�nih ljudi). U Knjigu o glumcu uvr�teni su radovi i desetak teoreti�lara
i prakti�ara (dragoceni prilog Majkla Bilingtona, engleskog kriti�ara i teoreti�ara,
na primer) koji nisu prisustvovali skupu ali su dostavili svoja razmi�ljanja o
temi, �to �e se de�avati i kasnije. Po mi�ljenju jednog broja redovnih u�esnika
novosadskih simpozijuma, ovo je, mo�da, bio najtemeljnije pripremljen, najsveobuhvatniji
i najbolji skup. I temu Petog simpozijuma - Pozori�na predstava i
jezik kritike - odr�anog 28. i 29. maja 1982, organizatori su utvrdili ve�
1979. Kao novine, donete su dve odluke: 1) da se odr�avanje samog skupa izmesti
iz Skup�tine AP Vojvodine u manji, neformalniji prostor i tako dobije le�ernija
i za diskusiju povoljnija klima (Simpozijum se odigravao, na op�te zadovoljstvo
u�esnika, u Srpskom narodnom pozori�tu, na sceni Male dvorane); 2) Sa tada�njim
selektorom Daliborom Foreti�em, dogovoreno je da se uo�i Simpozijuma izvede predstava
koja bi najvi�e odgovarala temi skupa i da se njen tekst prevede na engleski (bio
je to Dundo Maroje Marina Dr�i�a u izvo�enju HNK iz Zagreba). Kroz saop�tenja,
a jo� vi�e kroz raspravu koja je temu znatno pro�irila, dominirale su tvrdnje
da nestanak jedinstvenog modela pozori�ta od kritke zahteva iznala�enje novih
kriti�kih i jezi�kih pristupa predstavi, da promena jezika teatra zahteva isto
tako dinami�nu kritiku koja �e mo�i da prati te promene. Upravo zahtev da savremena
kritika bude dinami�nija, da nastoji da prevazi�e vlastitu definiciju, da pove�e,
s jedne strane, publiku i pozori�te, a s druge da u�e u sam proces pozori�nog
stvaranja, bio je jedan od osnovnih zaklju�aka dvodnevnog skupa na kome je u�estvovalo
�ezdesetak doma�ih i 62 inostrana kriti�ara, teatrologa ili drugih pozori�nih
radnika iz 30 zemalja (uz evropske zemlje, Kina, Kuvajt, Turska, SAD, Kanada,
Kuba, Gana, Izrael Al�ir, Egipat), sa svih kontinenata (izuzev Australije). Najugledniji
u�esnici svakako su bili Jan Kot, teatrolog iz SAD, Bernar Dort, teatrolog, profesor
na Sorboni, �or� Bani, teatrolog i pozori�ni kriti�ar, Andre Kamp, urednik �asopisa
l'Avant-Scene, Francuska, delegacija visokih kineskih pozori�nih i kulturnih radnika,
Miklo� Hubai, dramski pisac, Ma�arska, Peter Idn, kriti�ar, Nema�ka, Andrej �urovski,
kriti�ar, Poljska itd, kao i ve� redovni i ugledni "simpozijuma�i" iz
sveta (Birbaumer, Aj, �loker, Silvestru itd), a iz na�e zemlje (Seleni� i Hristi�,
predsednici Organizacionog odbora, Selem, Gotovac, Kulenovi�, Klai� i drugi). Kritika
u pozori�tu - Kritika izvan pozori�ta, bila je tema �estog simpozijuma,
odr�anog 27. i 28. maja 1985, opet u SNP. Organizacionim komitetom predsedavao
je Nikola Koljevi�, a pripreme su tekle na uobi�ajen na�in. U organizacionom pogledu,
koji se naravno reflektovao na odziv kako pozvanih ad personam tako i predstavnika
nacionalnih sekcija AICT, problemi su nastali kada su u ve� odre�eno vreme za
Simpozijum, zakazani kongresi: ITI-ja u Kanadi, a AICT-a u �paniji. Pozvanim pozori�nim
teoreti�arima i kriti�arima ponu�ene su teze: Kritika u procesu rada; Kritika
ansambla u odnosu na celinu pozori�ta; Kritika kritike; Pozori�te kao kritika
�ivota i dru�tva; Klasi�ni oblici kritike; Publika kao kriti�ar; Kulturna plitika
kao vid kritike; Festivalsko javno menje itd - koje su, nakon prijema radova,
za sam skup, grupisane u tri ve�a tematska bloka: Pozori�te kao kritika �ivota
i dru�tva; Kritika u pozori�tu; Kritika izvan pozori�ta. Uvodne referate dali
su Jovan �irilov i �or� Bani sa �ijom osnovnom postavkom se slo�ila ve�ina u�esnika,
variraju�i je ili oboga�uju�i. Klju�na Banijeva postavka polazila je, u najkra�em,
od tvrdnje da kriti�ar uvek polazi od unutra�njeg, ali �e njegova kritika biti
kritika iznutra ili izvana s obzirom na delo, a ne s obzirom na po�etnu usvojenu
poziciju, jer je delo ono �to kriti�ara zadr�ava u sebi ili ga gura van pozori�ta,
ka umetnosti ili ka �ivotu. Unutarnje je pravilo a spoljnje tek izuzetak. "Kritika
iznutra oblikuje javno mnenje, kritika izvana ga obasjava." Na ovom simpozijumu,
kriti�ari su se, mo�da vi�e nego ikada, okrenuli sebi i svom radu, kriti�ki govore�i
o kritici, antikritici i parakritici. Kad je re� o u�esnicima i onima koji su
pratili rad skupa (51 osoba iz dvadeset zemalja i oko 40 na�ih pozori�nih kriti�ara,
reditelja i teatrologa), posebno zanimljiv i detaljan pristup temi dali su Ulf
Birbaumer, tada�nji predsednik AICT, Tama� Koltaj, kriti�ar, Ma�arska, Valentin
Silvestru, kriti�ar iz Rumunije. Veoma sna�an utisak (navo�en i u inostranoj �tampi
u napisima o Simpozijumu) ostavila je jugoslovenska mlada generacija (mada su
na skupu govorili i bardovi na�eg glumi�ta, re�ije i teoreti�ari - Branko Ple�a,
Miroslav Belovi�, Jovan Hristi� itd) pozori�nih prakti�ara i teoreti�ara: Muhamed
D�elilovi�, Nenad Ili�, Marko Kova�evi�, Zehra Kreho i drugi. Temu Sedmog
simpozijuma - Kritika i budu�nost pozori�ta - nametnuo je tok prethodnog
skupa, naro�ito u delu o "internoj kritici" pa je na njegovom kraju
Ulf Birbaumer nagovestio da �e se 1988. govoriti o anticipatorskim aspektima kritike.
Kako se nemali broj u�esnika osvrnuo na na�ine na koje kritika "unutar pozori�ta"
mo�e da dovede do novih pozori�nih koncepcija, do�lo se do zaklju�ka da bi ovu
mogu�nost vredelo �ire ispitati. Istovremeno je bio zajedni�ki stav da sna�na
kritika "spolja" mo�e da otvori nove poglede i vizije pozori�ta budu�nosti.
Simpozijum je odr�an 28. i 29. maja 1988, i ovaj put na Maloj sceni SNP. Tokom
priprema ovog simpozijuma (predsednik i ovog Organizacionog komiteta Nikola Koljevi�),
koje su sve vi�e, u finansijkom, a po ve� ustaljenoj praksi i u organizacionom
pogledu padale skoro isklju�ivo na teret Pozorja, izostala je pomo� me�unarodnih
pozori�nih institucija. I pored toga, skup je odr�ao visoki nivo kako u pogledu
u�esnika, njihovog broja (60 inostranih u�esnika iz 23 zemlje i 40 doma�ih) i,
�to je jo� va�nije, njihovog renomea, tako i u stvaranju povoljnih radnih uslova.
Tu se prvenstveno misli na simultane prevodioce (osim prvog simpozijuma gde je
bilo i prevo�enje na ruski, svi ostali su kao zvani�ne jezike imali srpski, francuski
i engleski), �lanove Udru�enja konferencijskih prevodilaca, izuzetne stru�njake
u svom poslu ali i vrsne intelektualce, od kojih je nekolicina radila od prvog
do poslednjeg simpozijuma (2003), ponu�ene pisane materijale, doma�ine / prevodioce,
prijeme itd. Za tri osnovne tematske grupacije uvodne referate su podneli: Klajv
Barker, urednik NTQ (Velika Britanija), Laslo Vegel, knji�evnik (Jugoslavija)
i Milan Luke�, teatrolog (�SSR). Me�u podnosiocima saop�tenja (15 inostranih i
10 jugoslovenskih) i diskutantima (20) bilo je desetak izuzetno uglednih u�esnika
(profesora najuglednijih evropskih i ameri�kih univerziteta, kriti�ara i/ili urednika
najpoznatijih pozori�nih �asopisa): An Ibersfeld, teatrolog iz Pariza (Teorijske
napomene o meta jeziku pozori�ne kritike), �iji je verbalni duel s D�onom Sajmonom,
poznatim i konzervativnim kriti�arem "New York Times"-a bio uraganski
silovit; Milan Luke�, teatrolog iz Praga (Odgovornost pozori�ne kritike); Hening
Ri�biter, glavni urednik �asopisa "Theater heute" (SRN), Ingeborg Pi�,
glavna urednica "Theater der Zeit" (DRN), D�on Elsom, teatrolog i pisac,
u tom trenutku predsednik AICT. Ponu�ene teze, svrstane u tri grupe, bile su
i okosnica dvodnevnog rada skupa: Novo �itanje dramske klasike kao podsticaj
za pozori�na istra�ivanja; Kritika i nove pozori�ne forme; Odgovornost kritike
za sopstvenu budu�nost. Mnogo disonantnog �ulo se u vezi sa novim �itanjem
klasike, a posebno je zanimljiva bila rasprava o multikulturalnosti i recepciji
klasike; nastojanjima, uspe�nim ili potpunim proma�ajima, u svakom slu�aju nastojanjima
pozori�ta da prati dru�tvene tokove i pru�i umetni�ku sliku jednog dosta haoti�nog
doba, i novim formama na�e svoje mesto u postmodernoj epohi. Ne jednom, pomenuta
multikulturalnost uticala je na izbor teme za Osmi simpozijum odr�an 1.
i 2. juna 1991. (predsednik Organizacionog komiteta Dragan Klai�). O temi: Vavilonska
kula ili globalno selo / Pozori�te kao transkulturna komunikacija, raspravljalo
je 40 pozori�nih ljudi iz 15 zemalja Evrope, Amerike, Afrike, Azije - �to je za
ovu temu bilo od presudnog zna�aja. Iako je na prvi pogled izgledalo da se
ovaj skup odigrava (na sceni SNP) u uobi�ajenoj atmosferi - prilike su bile posve
druga�ije. Budimir Lon�ar, tada�nji savezni sekretar za inostrane poslove, koji
je otvorio skup, podvukao je da je tema "izazovna, da se svet i Evropa ne
mogu razdvajati na idejama izolacije ve� na idejama integracije", da bi tek
na kraju postavio pitanje gde je danas, s obzirom na sve vidljivije dezintegracione
tokove, mesto Jugoslavije i izrazio nadu da �e, i uprkos njima, unutar na�e zajednice
ipak preovladati evropski integracioni tokovi. "Ovde smo zajedno na Sterijinom
pozorju da te tokove ubrzamo." Ubrzanje je usledilo, ali na�alost, u suprotnom
smeru. U junu, elegantno upotrebljen izraz dezintegracioni tokovi, ve� nakon par
meseci, prerasli su u ratne operacije. Naravno, potencijalni u�esnici Simpozijuma
i gosti Pozorja iz sveta bili su dobro obave�teni (�esto bolje od nas) o tim dezintegracionim
tokovima u na�oj zemlji, tako da je trebalo iznalaziti argumente i razuveravati
ih, razbijati njihove bojazni, umirivati, ube�ivati i nagovoriti na dolazak u
Novi Sad. Uprkos politi�ki zategnutoj atmosferi, tokom dvodnevnog, vrlo uspe�nog
rada, koji kao da se de�avao negde drugde a ne u skoro klju�alom okru�enju, govorilo
se o pozori�tu kao transkulturnoj komunikaciji, predstavi kao transkulturnom fenomenu,
istra�ivanju tu�ih i dalekih kultura radi obnavljanja i preoblikovanja odre�ene
pozori�ne i kulturne tradicije, o transkulturnoj komunikaciji i problemima globalnog
pozori�nog tr�i�ta, hegemoniji i uniformnosti naspram pluralizma i multikulturalnosti,
o integritetu malih kultura i jezika i opasnosti od prisilne asimilacije; ali
i o tome kako pozori�te treba i mo�e da reaguje na dru�tvene promene, kako mo�e
opstati i prona�i estetiku kojom �e odgovoriti tim promenama; o problemima interkulturalnog
dejstva �anrova, festivala i turneja itd. Neospornom uspehu ovog simpozijuma
svakako su doprinele izuzetno zna�ajne li�nosti iz oblasti pozori�ne teorije i
kritike, kao i manji broj pozori�nih stvaralaca, kako inostranih tako i iz Jugoslavije
(osim iz Hrvatske): Monik Bori, teatrolog i profesor na Novoj Sorboni i Patris
Pavis, profesor Univerziteta Paris VIII (Francuska); Ifigenija Taksopulu, kriti�ar
(Gr�ka); Anuradha Kapur, teatrolog (Indija); Roberto �uli, reditelj (Nema�ka);
Gautam Dasgupta, izdava� i urednik PAJ Publications, profesor Skidmore koled�a
i Karl Veber, reditelj i profesor na Stanford univerzitetu (SAD); Vitalij Vulf,
teatrolog i kriti�ar (SSSR); Martin Banham, teatrolog i profesor na Univerzitetu
u Lidsu, ve� pominjani Klajv Barker i D�on Elsom (jo� predsednik AICT) itd. Od
na�ih pozori�nih ljudi posebno zanimljiva saop�tenja ili intervencije u diskusiji
imali su: Jovan Hristi�, Ognjenka Mili�evi�, Mirjana Mio�inovi�, kao i mla�a generacija
- Aleksandra Jovi�evi�, Dubravka Kne�evi�, Bo�ko Milin, Vladimir Miji� (Beograd);
Tvrtko Kulenovi�, Bojan Koreni�, Muhamed D�elilovi� (Sarajevo); Vasja Predan,
Jernej Novak, Svetlana Slap�ak (Slovenija); Ivan Ivanovski (Skoplje). Konstruktivni
optimizam s kojim je pripreman i pozitivan duh u kome je Simpozijum odr�an, naveli
su, na samom kraju, Ulfa Birbaumera da, u obra�anju u�esnicima, a posebno organizatorima,
ka�e: " ... da se u Novom Sadu nije osetilo bezna�e zbog krize i doga�aja
koji se de�avaju oko vas (organizatora). (...) Verujem da je ba� to stav, kao
�to sam to ju�e rekao i za televiziju, koji �e nam pomo�i, koji �e vam pomo�i,
vama Jugoslovenima, na�im prijateljima, da se izborite sa ovom krizom, (...) da
kulturom i radom za kulturu i za pozori�te prevazi�ete ovu politi�ku krizu." U
tom pozitivnom duhu odmah je odr�ana i sednica Izvr�nog komiteta AICT i Organizacionog
odbora Pozorja radi dogovora o temi slede�eg simpozijuma (1994). Od niza predlo�enih
tema odlu�eno je da se slede�i skup posveti potrazi za novim sinkretizmom, prevazila�enju
granica izme�u scenskih tipova, vrsta i �anrova. Na�alost, usledile su tragi�ne
godine raspada Jugoslavije uz krvoproli�a, izme�tanja stotina hiljada ljudi, uz
medijske i druge manipulacije, nacionalisti�ke euforije... i na kraju sankcije
svih vrsta, pa i u domenu kultre. Novi simpozijum je morao �ekati neka bolja vremena.
Prvo blago popu�tanje sankcija 1996, iskori��eno je da se prione i brzo pripremi
i obnovi simpozijum, da mu se vrati trijenalni ritam. Kao predsednik Organizacionog
komiteta Ognjenka Mili�evi� i Pozorje, s jedne strane, i �or� Bani, novi predsednik
AICT, prijatelj i po�tovalac Pozorja kao institucije i svega �to je ono �inilo
za pozori�nu kritiku, s druge strane, uspeli su - pri �emu sigurno da je dugogodi�nji
ugled novosadskog skupa umnogome olak�ao poduhvat - da se za nepunu godinu dana
obave sve pripreme i dobiju va�ni u�esnici. Deveti simpozijum, dakle,
odr�an je 31. maja i 1. juna 1997, na temu Sudbina teksta u pozori�tu danas
/ Od drame do teksta predstave. Saop�tenja i referati grupisani su u �etiri
osnovna bloka, koji su istovremeno bili i teme �etiri sesije dvodnevnog rada:
1) Dramski tekst - tekst predstave: Promene i o�ekivanja; 2) Ko je autor
predstave! Meta jezik neverbalnog teatra; 3) Prezentacija primera. Li�no
iskustvo; 4) Futura. Manifest moga imaginarnog teatra. Na Simpozijum
su pozvani mnogi, u tom trenutku, vode�i reditelji (mada ih je bilo znatno manje
od �eljenog), te se o�ekivalo da �e novina - projekcije segmenata iz predstava
karakteristi�nih za temu, biti va�no i dinami�no osve�enje, �to se pokazalo i
ta�nim. Na skupu je u�estvovalo oko 25 inostranih i 10 doma�ih referenata i diskutanata.
Uvodna re� Nade Popovi�-Peri�i�, ministra za kulturu u Vladi Srbije, ni "sve�arska"
ni ministarska, odmah je problemski otvorila temu. Me�u zna�ajnije priloge i intervencije
treba ubrojati one �or�a Banija, Fredija Dekrojsa, teatrologa (Belgija) - o dekompoziciji
teksta na primeru "Needcompany"; Karmelinde Gijmare� (Brazil) - na brazilskom
primeru predstave San; Valentine Valentini, Bore Dra�kovi�a (Tekst - alibi);
Aleksandre Jovi�evi� - o sudbini teksta prema jednoj mogu�oj klasifikaciji; Roberta
�ulija i Ljuboslava Majere o njihovim li�nim rediteljskim iskustvima; Klaudije
Haris, profesora sa Provo univerziteta (SAD) itd. U uvodnoj re�i u publikaciji
sa referatima i diskusijom, koja je objavljena nakon Simpozijuma - knjige dokumenata
pratile su sve simpozijume od 1979. do 1997, u po�etku i na srpskom, kasnije samo
na engleskom / francuskom jeziku) - Ognjenka Mili�evi� kao utisak o skupu iznosi:
da su i saop�tenja i diskusija ukazali na razlike kako u polaznim ta�kama tako
i u iskustvima; da su novine koje vreme nosi a pozori�te poku�ava da prati vredne
ozbiljne teatrolo�ke analize; da multikulturalnost ovakvih skupova navodi na preispitivanje
sopstvenih stavova i uverenja i na relativizovanje sopstvenih uskih gledi�ta. Slede�e
godine donele su eskalaciju politi�kih problema koji su kulminirali 1999. Agresija,
bombardovanje, rat, ve� kako ko zove stradanje Srbije za vreme te�kih 78 dana,
i svi problemi koje je donelo vreme nakon toga, bili su presudan i jak razlog
da za Deseti simpozijum (27. i 28. maj 2000) bude izabrana tema Pozori�te
i rat: Kakva je uloga pozori�ta u vreme rata? (Jedini put da je tema o kojoj
se govorilo 1997. promenjena) Simpozijum je otvorio Jovan �irilov, umetni�ki direktor
Bitefa, koji je kroz odnos Aresa, boga rata i mu�a Talije i Melpomene, odmah u�ao
u samu sr� teme: da li �e muze svojom igrom omek�ati boga rata ili �e, nakon rata,
zbog svoje igre pred njim, biti optu�ene. Doti�u�i pitanje da li rat mo�e i treba
da bude tema umetnosti, citiraju�i Klauzevica ("rat je produ�etak politike
drugim sredstvima"), slo�io se sa mnogim teoreti�arima umetnosti da pozori�te
ne sme biti sredstvo ni dobre ni lo�e politike, ali mo�e biti tretirano kao tema
umetnosti. U toku dvodnevne diskusije, razmi�ljanja u�esnika kretala su se od
op�tih, akademskih promi�ljanja osnovne teme - kao �to je bilo izvanredno saop�tenje
Kornelije Nidermajer, kriti�arke "Standarda" iz Austrije, o pozori�tu
kao su�tinskoj, i u formi i u strukturi, suprotnosti ratu - do pojedina�nih primera
i li�nih, ponekad emotivno obojenih iskaza. Dosta radova i usmenih priloga bilo
je posve�eno dramskim delima s ratnom tematikom: Petar Marjanovi� i Natalija Vagapova,
prevodilac iz Rusije, o Putuju�em pozori�tu �opalovi�; Mirko Stojkovi�
i Vojislav Savi� o svojim dramama inspirisanim na�om skorijom pro�lo��u; Goran
Markovi� o te�ko�ama transponovanja ratne gra�e u pozori�nu predstavu. Analizu
devet srpskih drama devedesetih, najte�nje povezanih s ratnim zbivanjima na prostoru
biv�e Jugoslavije, dao je Ivan Medenica. Tra�e�i u ovim dramama "intelektualno-eti�ko-politi�ki
odnos koji uspostavljaju prema ratu u biv�oj Jugoslaviji", zaklju�io je da
se one nedovoljno bave dubljim uzrocima rata i ostaju na deskripciji. Na pitanje,
otvoreno na samom po�etku, da li pozori�te treba da za�uti ili ne u ratnim i kriznim
poratnim dru�tvenim prilikama, uz nekoliko usamljenih mi�ljenja da "pozori�te
treba da za�uti" (Biljana Srbljanovi�), preovladali su stavovi da i pored
Brukovog mi�ljenja da "pozori�te ne menja ni�ta", ono treba i mora da
obavlja svoju funkciju jer je pribe�i�te, neka vrsta odbrane od zlih okolnosti
rata, jer je "skloni�te duha", o �emu je govorila Ma�a Jeremi� na osnovu
dokumentarne TV emisije o teatarskoj delatnosti u toku bombardovanja, koja o�ito
govori o "vitalnosti pozori�ta" u ratnim prilikama. Dok se oko ovog
pitanja kod jugoslovenskih pozori�nih ljudi ose�ala izvesna nedoumica, inostrani
u�esnici su vrlo jasno zastupali stav da pozori�te, kao i ostale umetnosti, mora
obavljati svoju misiju i na svoj na�in slediti put pacifizma. Izneta su zanimljiva
i kriti�ka vi�enja pozori�nih situacija u nekim zemljama Evrope i Amerike. Tomas
Irmer je govorio o nespremnosti nema�kog pozori�ta da se suo�i sa ratnim zbivanjima
na Balkanu, dok je Peter fon Beker, urednik "Tagesspiegel"-a (Nema�ka),
izneo svoje, nema�ko iskustvo u prevazila�enju ratne pro�losti, a Franc Vile,
urednik �asopisa "Theater heute" (Nema�ka), razvio je tezu o "potro�a�kom"
ratu (medijskoj fikciji namenjenoj potro�a�kom dru�tvu), tvrde�i da u uslovima
"potro�a�kog suvereniteta" pozori�te ne mo�e da promeni gotovo ni�ta.
Oceniv�i ameri�ko pozori�te kao "adolescenta kome je ve� krajnje vreme da
odraste", Mi�el Volanski, dramaturg (SAD), vrlo je kriti�ki govorila o ameri�kom
pozori�tu, tematski lokalno obojenom, koje se uglavnom bavi porodi�nim temama.
Prilog Hosea Monleona, direktora IITM (�panija), pru�io je zanimljiv podatak o
ratnim komadima koji se izvode u alternativnim pozori�tima �panije (jedan na temu
�e�enije, dva o ratu u Zalivu i �etrnaest o sukobima na Balkanu). Fani Vilijams
i Ri�ard Krejn, dramati�ari (SAD), uneli su sve�inu zajedni�kom prezentacijom
priloga Simpozijumu: uz teorijski diskurs i prezentaciju pojedinih tekstova, uz
kori��enje muzike sa trake, preneli su iskustva iz svog umetni�kog rada, po�ev
od postavljanja anti�kih tragedija s ratnom tematikom, preko savremenih komada
o zalivskom ratu, pa sve do rata u Sarajevu. Nekoliko u�esnika Simpozijuma, me�u
njima i Predrag Matvejevi�, govorili su o pozori�tu kao nekoj vrsti �istili�ta,
pre svega mr�nje, kako bi se ovladalo pro�lo��u bez �ega nema ni budu�nosti. Posle
na�ih iskustava iz 1999, Simpozijum se bavio pravom temom, na pravom mestu i u
pravo vreme, zaklju�uje se u napisima u inostranoj �tampi. Istina i u na�oj ali
znatno "stidljivije", Simpozijum se ocenjuje vrlo uspe�nim kako po ugledu
i zna�aju u�esnika tako i po, najve�im delom, visoko akademskom nivou i izlaganja
i diskusije. Ne sme se zaboraviti da se Deseti simpozijum odvijao maja 2000, dakle,
u vreme velikih politi�kih tenzija koje �e kulminirati iste godine 5. oktobra,
da su po�esto veoma o�tre, ubojite i otvorene kritike, direktno upu�ene tada�njem
re�imu, u tom trenutku daleko te�e odzvanjale. Uvek nastoje�i da tema me�unarodnog
simpozijuma bude aktuelna za dati trenutak, Organizacioni komitet sa Ivanom Medenicom
kao predsednikom, izabrao je, a AICT prihvatio, za temu Jedanaestog simpozijuma
(31. maj i 1. jun 2003) jednu od bitnih odlika i protivure�nu pojavu u dramskom
stvarala�tu druge polovine devedesetih godina i po�etkom novog milenijuma - Nova
evropska drama: umetnost ili roba? Date teze, u vidu pitanja, upu�ivale
su na dileme i protivure�nosti teme kojima je organizator �eleo da se u�esnici
bave: Da li novu evropsku dramu presudno odre�uju provokativne teme koje jo�
predstavljaju tabue u gra�anskom dru�tvu? Da li �ok koji proizvodi nova evropska
drama ima spoznajnu vrednost, ili je njegova vrednost prevashodno komercijalna?
Da li nova evropska drama poni�tava tradicionalnu podelu na umetni�ko i komercijalno,
anga�ovano i zabavlja�ko? Da li je nova evropska drama generacijska pojava? Kakav
odnos nova evropska drama uspostavlja prema druga�ijim tendencijama u savremenoj
evropskoj dramaturgiji? U �emu je specifi�nost savremene francuske drame? Da li
je uspeh nove evropske drame u dru�tvima u tranziciji (isto�na Evropa) oblik zapadnog
kulturnog neokolonijalizma? Da li nova evropska drama uspostavlja i nov pozori�ni
izraz? Kolika je vremenska distanca potrebna da bismo jedan trend definisali kao
relevantan umetni�ki pravac i da li je ona ostvarena u slu�aju nove evropske drame?
� Pokazalo se da je zanimljiva i provokativno postavljena tema u Novom
Sadu okupila ve�inu pozvanih inostranih u�esnika �to, na�alost, nije bio slu�aj
i sa pozvanim pozori�nim teoreti�arima i prakti�arima iz zemlje, �ije je, po broju,
skromno u�e��e, bilo manje nego na ve�ini prethodnih simpozijuma. Prispela saop�tenja,
rezimei i teze, grupisani su u �est tematskih blokova odnosno u �etiri radne sesije:
Definisanje/Problematizovanje pravca u odnosu na njegov dru�tveni kontekst;
Nastanak pravca, pitanje kontinuiteta, znane i neznane prete�e; Definisanje/Problematizovanje
pravca u odnosu na podelu umetni�ko/komercijalno; Specifi�ne/Paralelne pojave
u evropskoj i svetskoj dramaturgiji; Manifestacije pravca u razli�itim sredinama;
Negacija, deklinacija i transformacija pravca Simpozijum su otvorili Ijan
Herbert, predsednik AICT i Ivan Medenica. Obojica su istovremeno postavili i neka
od su�tinskih pitanja i otvorili temu (�ta je "novi brutalizam" a �ta
"stari brutalizam", �ta zna�i komercijalno pozori�te ako su drame o
kojima je re� igrane u veoma malim salama sa stotinak gledalaca itd). Novu
evrpsku dramu (NED) prvi referenti su videli: kao "umetnost izazova"
- Dejvid Edgar, dramski pisac (Velika Britanija); kao izraz krize identiteta a
brutalnost samo kao njen spoljni efekat - Jitka Slopova, teatrolog (�e�ka); kao
dramaturgiju, gledaju�i njenu formalnu stranu, (s primerima sa nema�kog govornog
podru�ja) bez pravog teksta i �vrsto postavljenih likova, bez akcije, kraja i
po�etka, odrazom dru�tvenih i iskustvenih pluraliteta - Kornelija Nidermajer.
Negiraju�i sam naziv NED, podse�aju�i, s jedne strane, na Koltesa i Kamija, a
s druge na njeno neprihvatanje u mediteranskim zemljama, Manuel Vijeites, �panski
kriti�ar, pledirao je za politi�ki anga�ovanije pozori�te. Dramaturzi dva najzna�ajnija
londonska pozori�ta (Royal Court Theatre i Royal National Theatre), Greem Vajbrou
i D�on Bredli izneli su svoja iskustva, veoma bogata kada je re� o mladim dramati�arima
i novim tekstovima, i zalo�ili se za "pozori�te pisaca" i autenti�nost
pri�a, odnosno za zna�aj selekcije dramskih tekstova. Nije iznenadila ni o�tra
polarizacija anglofonih i frankofonih u�esnika, pri �emu su ovi drugi negirali
evropsku dimenziju nove drame, pozivali na oprez kada je re� o novom senzibilitetu,
podse�ali da Sara Kejn i njoj sli�ni autori nisu i ne mogu biti "glas Evrope"
(Lisjen Atun, direktor Otvorenog pozori�ta u Parizu i An Ibersfeld). Mi�ljenje
da je re� o "britanskom imperijalizmu" negirali su kako britanski tako
i na�i u�esnici (Milo� Kre�kovi�, Marko Kova�evi� i Anja Su�a). Na skupu je
opet bilo re�i o vokabularu rata, ratnoj retorici i nasilju, sve prisutnijim u
svakodnevnom �ivotu, te o traganju za pozori�tem nove forme i novog teksta kao
mestom sigurnosti i bliskosti; o razlikama nacionalnih kultura, kulturnih produkcija
bogatih i siroma�nih te i razli�itim recepcijama; o dru�tvenom smislu bavljenja
bosanskom problematikom (Blasted S. Kejn, izme�u ostalog) u dramaturgiji koja
je tako daleko od konteksta u kome se pri�a odigrava; o postpoliti�nosti i "post-mentalitetu"
kao osnovu senzibiliteta NED; o �elji da se bavljenjem nasiljem negde drugde,
u dalekom socijalnom kontekstu, u vlastitoj javnosti "proizvede ose�anje
razumevanja" i tako umiri savest; o potrebi da se izrazi sopstveni, unutra�nji
ose�aj ugro�enosti; o ideolo�kom diskursu nedovoljno esteti�ki obra�enom itd. I
u saop�tenjima, a naro�ito u debati, polarizacija mi�ljenja i stavova proizlazila
je uglavnom iz razlike dru�tvenih prilika i sredina iz kojih su u�esnici dolazili
i, shodno tome, ideolo�kih, eti�kih i esteti�kih opredeljenja i pristupa pozori�tu
i temi. Tako je isticana �elja da se (i) novom pozori�nom dramom "stvarnost
transformi�e", te�nja ka socijalno "anga�ovanom pozori�tu", konstatacija
da nova dramaturgija nema neke posebne komercijalne efekte niti je posebno atraktivna
za mlade. Veoma zanimljiva bila su izlaganja An Ibersfeld - koja je, polaze�i
sa semioti�ke ta�ke gledi�ta istakla "novu upotrebu re�i uhva�enu u komunikativno
nefunkcionisanje" - i Aleksa Sirsa, sigurno jednog od najkompetentnijih teatrologa
kad je re� o novoj britanskoj drami a to zna�i i o NED, koji je naglasio je da
je u Britaniji razlika umetnosti i robe umnogome nestala, da je pozori�te "bez
dlake na jeziku" donelo novu ose�ajnost ostvariv�i i neke komercijalne rezultate. I
ovaj simpozijum je okupio (36 inostranih u�esnika iz 20 zemalja i 10 na�ih pozori�tnika)
izuzetno zna�ajne pozori�ne kriti�are, dramaturge i teatrologe vi�e generacija.
Prvo mesto svakako pripada zaista reprezentativnom "timu" engleskih
dramaturga i pisaca (Edgar, Sirs, Vajbrou, Bredli, Elsom), kao i An Ibersfeld,
�ije sna�no i uvek novo, aktuelno, polemi�no i inventivno promi�ljanje je u direktnoj
suprotnosti sa �ivotnim dobom. Pored ve� pomenutih, uspehu Simpozijuma sigurno
su umnogome doprineli: Franko Kvadri, teatrolog, pozori�ni kriti�ar lista "La
Republica" (Italija), Ulf Birbaumer, Mi�el Vajs, pozori�ni kriti�ar, generalni
sekretar AICT (Kanada), Tomas Irmer, pozori�ni kriti�ar, glavni urednik �asopisa
"Theater der Zeit", Berlin (Nema�ka), Dorota �irli� Mencel, kriti�ar
i prevodilac sa poljskog, kao i njenih dvoje kolega: Ola Rembovska i Jaroslav
Kilijan, Var�ava, Marijan Popesku, pozori�ni kriti�ar i teatrolog iz Rumunije,
Milo� Mistrik, teatrolog iz Slova�ke; potom sa prostora biv�e Jugoslavije: Sanja
Nik�evi�, pozori�ni kriti�ar i novinar iz Zagreba, Marko Kova�evi�, dramaturg
iz Sarajeva, Jelena Lu�ina, teatrolog iz Skoplja, Alja Predan, dramaturg iz Ljubljane.
Iz SCG zapa�ene priloge imali su Anja Su�a, reditelj iz Beograda, Vladimir Kopicl,
knji�evnik i kriti�ar, Novi Sad. Me�unarodni simpozijum je svakako od vi�estrukog
zna�aja, ne samo za Sterijino pozorje i njegove programe, ve� i sa aspekta pozori�ne
umetnosti u zemlji, pa i �ire jer je, zapravo, jedina stalna i redovna me�unarodna
tribina pozori�ne kritike. Relevantnim temama i u�esnicima on je bitno uticao
na podizanje nove pozori�ne teorije i kritike kod nas, na hvatanje koraka sa tendencijama
i kretanjima u svetu, na puniju obave�tenost o pozori�noj misli u �irem prostoru,
evropskom pre svega. S druge strane, ugledni i uticajni u�esnici prethodnih jedanaest
simpozijuma bili su u prilici da se upoznaju sa vrednostima pozori�ta, sa istaknutim
stvaraocima prethodne Jugoslavije i na�e sada�nje zemlje, sa nacionalnim kulturama,
posebno sa savremenom dramaturgijom ovog prostora, �to je bilo od nesumnjive koristi
za njihov izlazak u svet. (Najeklatantniji primer: Biljana Srbljanovi� i njen
prvi izlazak u svet, na Bonski bijenale, posle Simpozijuma 1997). Simpozijum je
nezavisno od Pozorja, dakle, sa stanovi�ta �irih me�unarodnih pozori�nih veza
i saradnje, multikulturalnosti uop�te, stekao zavidan ugled, o �emu svedo�e brojni
napisi u inostranoj �tampi. |