|
Konstatacija koja je odavno postala jedno od op�tih mesta ovda�njeg pozori�nog
�ivota, a odnosi se na sudbinu dramskih tekstova nagra�enih na Sterijinom pozorju,
zvu�i poput rigidne presude: blagoslov �irija Festivala u isti mah je ozna�avao
i izricanje surovog prokletstva koje se redovno zlokobno nadvija nad nagra�eni
komad. Laureati, ta�nije njihovi nagra�eni tekstovi, po pravilu premijerno odigrani
u jakim podelama i na scenama mo�nih teatara, propu�teni kroz prizmu (naj�e��e)
ozbiljnih kriti�arskih i teatrolo�kih ocena, datih ve� na festivalskim okruglim
stolovima, ali i analizirani na na�in koji uobi�ajeno prati zna�ajna praizvo�enja
i va�ne premijere, te napokon, publikovani u stru�nim i inim �asopisima kao i
odgovoraju�oj ediciji samog Sterijinog pozorja - dobijaju status "nedodirljivih"
i, kako bi to rekao Jan Kot, pi�u�i o �ekspirovom Kralju Liru, nalik su
veli�anstvenoj planini kojoj se svi dive, svi je neizmero uva�avaju, ali koju
retko ko ima smelosti da pohodi. I zaista, prelistavaju�i popis nagra�enih
dramskih tekstova u svim kategorijama koje je tokom svoje �etrdesetdevetogodi�nje
istorije, dosad, posredstvom mnogobrojnih �irija, verifikovalo Sterijino pozorje
- po�ev od glavne nagrade, namenjene dramskim tekstovima, preko priznanja za najbolju
komediju (Nagrada Sterijinog grada Vr�ca), pa do priznanja za dramatizaciju i
adaptaciju - te upore�uju�i naslove sa tih spiskova s repertoarima koje su docnije
realizovala na�a pozori�ta, nije te�ko uo�iti pravilnost: mahom hvaljeni komadi,
naj�e��e tretirani kao svojevrsni reper za procenu (vrhunskih) dometa doma�e dramske
literature, ne retko, posredstvom vrsnih prevodilaca, s mnogo valjane argumentacije
nu�eni inostranim teatarskim stvaraocima kao neka vrsta na�e pozori�ne li�ne karte,
od koje se s razlogom o�ekuje da nas reprezentuje u svetu, tu�no su zavr�avali
na policama u kancelarijama upravnika i dramaturga, u pozori�nim arhivama i bibliotekama,
premda se de�avalo da poslu�e i kao provokativni literarni predlo�ak na osnovu
kojih su ambiciozni studenti re�ije ili glume pravili ispitne ve�be i predstave. Istori�ari
pozori�ne umetnosti, teatrolozi, kustosi na�a dva muzeja pozori�ne umetnosti,
kao i dokumentaristi iz samog Pozorja, lako �e ustanoviti koliko je ta�no vremena
moralo da protekne od Sterijinih pozorja na kojima su pojedine drame dobile priznanja,
do �asa kada su vaskrsavale na repertoarima drugih teatara, ali ve� i letimi�no
prelistavanje objavljenih repertoara ovda�njih pozori�ta i almanaha sa spiskovima
igranih predstava, potvr�uju da izvestan broj nagra�enih komada nikada vi�e nije
do�iveo "milost (scenskog) uobli�enja", no i da lavovski deo tih tekstova
niko nije imao kura�i da stavi na repertoar ili ih re�ira. Logika na osnovu
koje su nagra�ene drame bivale zaboravljane i repertoarski zaobi�ene sasvim je
jednostavna i uslovljena je opravdanom bojazni teatarskih uprava, ba� kao i samih
reditelja, da se hvataju u ko�tac s delima koja su naj�e��e ve� bivala preto�ena
u uistinu markantne scenske rezultate. No, taj aspekt sudbine laureata Sterijinog
pozorja za tekst savremene drame ovde je manje bitan. Mnogo je, me�utim, zanimljivije
razmotriti u kojoj su se formi - i to naj�e��e upravo na planu druga�ijih rediteljskih
�itanja - ovi komadi nanovo pojavljivali na scenama. Pre svega ovda�njih teatara. I
ba� su ti izuzeci indikativni sa stanovi�ta razmatranja teme vezane za scensku
sudbinu tekstova prethodno nagra�ivanih na Sterijinom pozorju1.
Adekvatan primer su, bez obzira na to da li su te nove inscenacije izvo�ene na
festivalu u Novom Sadu, recimo: Neboj�a Bradi� (Generali ili srodstvo po oru�ju
Borislava Peki�a2, u nagra�enoj verziji na Pozorju
prvo igrano pod naslovom Na ludom belom kamenu, zatim �eneral Milan
Nedi� Sini�e Kova�evi�a3, Dervi� i smrt,
kao adaptacija drame nastale po romanu Me�e Selimovi�a4,
ili Prokleta avlija, Kru�eva�ko pozori�te, kao dramatizacija proze Ive
Andri�a), Nikita Milivojevi� (Banovi� Strahinja Borislava Mihajlovi�a Mihiza5),
Ljuboslav Majera (Je li bilo kne�eve ve�ere? Vide Ognjenovi�6,
Hasanaginica Lj. Simovi�a, Kru�eva�kog pozori�ta), Jago� Markovi� (Maratonci
tr�e po�asni krug D. Kova�evi�a7, Lukrecija
iliti �dero Antuna Kolendi�a8, Hasanaginica
Lj. Simovi�a9), no ipak, naj�e��e i po odva�nosti i
sistemati�nosti pre svih Egon Savin (Sveti Georgije ubiva a�dahu D. Kova�evi�a10,
�udo u �arganu Ljubomira Simovi�a11, Elektra
Danila Ki�a12, Putuju�e pozori�te �opalovi�
Lj. Simovi�a13), te Kokan Mladenovi� (Ru�enje naroda
u dva dela Slobodana Seleni�a i Afera nedu�ne Anabele Velimira Luki�a14,
te Razvojni put Bore �najdera Aleksandra Popovi�a15
i Je li bilo kne�eve ve�ere? V. Ognjenovi�16,
ili najsve�iji primer - Balkanski �pijun Du�ana Kova�evi�a17). Ovi
reditelji su svesno i po pravilu smelo pristajali na rizik mogu�ih a zapravo neizbe�nih
komparacija s predstavama koje su prehodno na Sterijinim pozorjima donosile priznanja
za tekst, adaptaciju ili dramatizaciju, �esto insistiraju�i kod uprava pozori�ta,
ili donose�i repertoarske odluke u svojstvu upravnika, upravo na ovim delima kao
adekvatnom, premda svakako provokativnom repertoarskom potezu. Mogu�a analiza
bi najverovatnije pokazala da su se na jednoj strani na�le inscenacije, poput
Banovi� Strahinje Milivojevi�a, ili Ru�enja naroda, Anabele,
Bore �najdera, Kne�eve ve�ere i Balkanskog �pijuna Mladenovi�a,
dakle predstave zasnovane na radikalnim dramskim adaptacijama koje zao�travaju
politi�ku dimenziju konkretne dramske literature, uspostavljaju�i druga�iji kontekst
u kojem smo, posredstvom nimalo ezopovskog re�nika, prepoznavali tragove stvarnosti
koju smo u tom trenutku �iveli. Pri tom, ma koliko bili radikalno rediteljski
�itani, ni Banovi�, ba� kao ni Bora �najder, Anabela ili
Ru�enje naroda, u postavkama ove dvojice reditelja nisu izgubili slojevitost
koju su im darivali Mihiz, Popovi�, Luki� ili Seleni�. Naprotiv, razigravaju�i
dramski predlo�ak, efektno ga nadgra�uju�i, izme�u ostalog i uz pomo� scenografije
i kostima, ali i fokusiraju�i op�ti politi�ki diskurs spisatelja koji su svojevremeno
aludirali na druga�iji dru�tveni kontekst, Milivojevi� i Mladenovi� prave mo�ne,
u tom momentu politi�ki subverzivne i provokativne predstave, jednako atraktivne
i po scenskoj formi. Na drugoj strani, pak, prepoznajemo naizgled manje agresivne
dramatur�ko rediteljske zahvate, suptilnije intervencije na zna�enjskom planu
drama kakve su Sveti Georgije, �argan, Elektra ili �opalovi�i18,
kako ih je scenski video Savin, no ipak zna�ajno pomerene u odnosu na praizvo�enja
koja su svojevremeno re�irali Ljubomir Dra�ki�, Mira Trailovi�, Zoran Ratkovi�
i Dejan Mija�. Na sli�nom tragu, iako druga�ijim rediteljskim sredstvima, na�li
su se i Majera u Kne�evoj ve�eri (ili Sterijinoj Zloj �eni19,
predstavi koja ne pripada kontekstu odre�enom ovom temom), Bradi�, re�iraju�i
Prokletu avliju ili Dervi� i smrt, a donekle i Markovi�, ponajpre
u Lukreciji i Hasanaginici. Ne gube�i iz vida konkretno vreme u
kojem su i za koje su pravili predstave, oni su nanovo, nikada ne kriju�i da su
svesni prethodnih inscenacija, na nov na�in ispitivali unutra�nje dramsko tkivo
literarnog predlo�ka, baziraju�i svoja �itanja na druga�ijem pozicioniranju nekih
od likova i redefini�u�i te�i�te odnosa koji se uspostavljaju me�u dramatis personae.
Tako su nastajale predstave koje nisu imale ambiciju da poni�te prethodna izvo�enja,
ali ni�ta manje uzbudljive ili ta�ne u odnosu na praizvo�enja koja su Sterijinim
nagradama oven�ala same dramske komade. Nagrade koje su na pozorjima dobijale
ove reinterpretacije nagra�enih komada - gluma�ke, rediteljske, a napose one koje
se dodeljuju za adaptaciju - potvr�uju smisao vra�anja na repertoar dramskih laureata
Sterijinog odli�ja za tekst savremene drame, ali u isti mah i otvaraju pitanje
koliko u na�oj sredini ima reditelja koji su uistinu toliko odva�ni i koji imaju
autenti�no rediteljsko pokri�e da bi opravdali bavljenje tako delikatnim poslom
kakav podrazumeva inscenacija drama koje je Sterijino pozorje zlatnim slovima
upisalo u povest doma�e drame i pozori�ta. * * * Sa ovog spiska, i iz ove
pri�e, dakako, valja izdvojiti dramske tekstove klasika doma�e dramske literature,
poput Jovana Sterije Popovi�a ili Branislava Nu�i�a, ve� i zato �to, iz razumljivih
razloga, njihova dela nisu mogla da budu nagra�ivana na Sterijinom pozorju (premda
su adaptatori njihovih komada, ba� kao autori dramatizacija drugih doma�ih klasika,
postajali laureati Pozorja). S druge strane, me�utim, i sudbina Pokondirene
tikve, Zle �ene, Sumnjivog lica ili O�alo��ene porodice,
itekako mogu da budu indikativne sa stanovi�ta procene i razumevanja sudbine nagra�enih
tekstova savremenih spisatelja. Naime, radikalne dramatur�ke i rediteljske
intervencije na planu interpretacije dela koja pripadaju kategoriji doma�e dramske
klasike, nagla�ena potreba autora predstava20 da upravo
kroz klasiku progovore o aspektima vlastite stvarnosti, svedo�e o "oskudnim
vremenima" u kojima smo �iveli, ali i o specifi�noj hrabrosti pozori�nika.
Uprkos �injenici da je u to doba bilo vi�e nego evidentno odsustvo izvedenih drama
savremenih doma�ih pisaca, dela koja bi se, eventualno, bavila aktuelnom dru�tvenom
i politi�kom tematikom21, reditelji i pozori�ta su
uspevali da prona�u prostor u kojem bi pokazali svoj anga�ovani stav. * * * Pitanje
sudbine drama nagra�enih na Sterijinom pozorju na inostranim scenama sasvim je
osobeno i, premda ne pripada ovako postavljenoj temi, mo�e da bude zanimljivo
kao svojevrsna povratna informacija, te da se posredno ti�e i naknadnih scenskih
�itanja koja su nudili doma�i reditelji. Jer, ba� kao �to je vreme u kojem su
pojedini nagra�eni komadi inscenirani u na�em teatru presudno uticalo na karakter
re�ije, i ba� kao �to je upravo od trenutka u kojem su nastajale pojedine predstave
zavisio i prosede koji su reditelji primenjivali, tako je, u slu�aju inostranih
predstava, od najve�eg zna�aja bio prostor, ta�nije razlika na�e i "njihovih"
pozori�nih tradicija, te ovda�njeg i "tamo�njeg" teatarskog konteksta. Apartnost
dramskog postupka ve�ine na�ih spisatelja u kontekstu evropskih trendova, specifi�nost
tema kojima se bave i ideja koje plasiraju svojim delima, dovela je do toga da
njihove drame deluju kao svojevrsna egzotika na repertoarima inostranih teatara
ili da se tek delimi�no ti�u tamo�nje javnosti, nimalo slu�ajno naj�e��e svojim
politi�kim aspektom. Otuda, u najgrubljim crtama govore�i, ne �udi �to su mnoga
scenska �itanja drama Du�ana Kova�evi�a, na primer (rumunski Profesionalac,
ili gr�ki Sveti Georgije ubiva a�dahu, istina izveden na Sterijinom pozorju
van konkurencije) tek relativno pogodila cilj koji odgovara i ovda�njem iskustvu
ili horizontu o�ekivanja na�e publike, a posebno kritike, ostaju�i presudno ome�ena
okvirima koje podrazumeva specifi�nost sredine kojoj su prevashodno bile i namenjene22.
S inscenacijama drama Biljane Srbljanovi� ili Milene Markovi�, stvari, me�utim,
stoje znatno druga�ije. Njihovi dramski tekstovi, naime, ve� su sadr�ali elemente
senzibiliteta koji je dominantno odredio u tom �asu aktuelne evropske trendove
dramskog pisanja i pozori�nog mi�ljenja, pa su zato i inostrani ansambli, �ije
smo interpretacije Porodi�nih pri�a, Supermarketa ili �ina
imali priliku da vidimo na Sterijinom pozorju, ostavili upe�atljiviji utisak,
�ak u izvesnim slu�ajevima i otkrivaju�i neke aspekte dramskih predlo�aka koji
su prethodno izmakli ovda�njim rediteljima. * * * Ipak, ova srodnost po
senzibilitetu, koju detektujemo u izvesnim elementima literarnog prosedea Biljane
Srbljanovi� i Milene Markovi�, a donekle i kod drugih predstavnika mla�e generacije
ovda�njih pisaca, premda naizgled mo�e da deluje kao olak�avaju�a okolnost, jo�
jednom pokre�e pitanje hrabrosti, ba� kao, u krajnjem slu�aju, i odgovornosti
doma�ih reditelja, osim uistinu retkih izuzetaka23.
Bez te vrste smelosti (koja, razume se, ne ide jedino na du�u rediteljima, nego
u velikoj meri i na�im pozori�nim upravama), jedan od osnovnih zadataka i mo�da
presudni smisao misije Sterijinog pozorja, festivala od kojeg se o�ekuje ne samo
da detektuje domete na�e savremene dramske literature, ve� i da podsti�e afirmaciju
doma�eg pisca na na�im i inostranim scenama, ne�e biti do kraja ispunjen. FUSNOTA ..1
Budu�i da razmatranje ove teme realno mo�e da ima najubedljivije pokri�e u vlastitim
kriti�arskim iskustvima potpisnika ovog teksta, razumljivo je �to su ovde ponajpre
navedeni primeri iz doma�e produkcije ome�ene vremenskim periodom koji obuhvata
poslednjih dvadesetak godina. S druge strane, �ini se da rediteljske "reinterpretacije"
prethodno nagra�enih dramskih dela na Pozorju iz te dve dekade i najre�itije mogu
da posvedo�e o zna�aju Festivala i aspektu koji se odnosi na njegov su�tinski
doprinos doma�em dramskom stvarala�tvu, ali i na�em teatarskom �ivotu uop�te.
Ovoj skupini bi, razume se u druga�ijem kontekstu, valjalo pridodati i slavne
inscenacije Sterije i Nu�i�a koje su re�irali Dejan Mija�, Egon Savin ili Ljuboslav
Majera, ali i novije, smelo "�itanje" Pokondirene tikve u postavci
Ksenije Krnajski. ..2
Predstava Kru�eva�kog pozori�ta izvedena na Sterijinom pozorju. ..3
Predstava Narodnog pozori�ta "To�a Jovanovi�", Zrenjanin. ..4
Predstava Kru�eva�kog pozori�ta izvedena na Sterijinom pozorju. ..5
Predstava Grada teatra Budva izvedena na Sterijinom pozorju. ..6
Predstava Narodnog pozori�ta iz Kikinde. ..7
Predstava Srpskog narodnog pozori�ta iz Novog Sada ..8
Predstava Teatra "T" (Pozori�te na Terazijama), Beograd ..9
Predstava Narodnog pozori�ta u Beogradu izvedena na Sterijinom pozorju. 10
Predstava Srpskog narodnog pozori�ta u Novom Sadu izvedena na Sterijinom pozorju. 11
Predstava Srpskog narodnog pozori�ta u Novom Sadu izvedena na Sterijinom pozorju. 12
Predstava Crnogorskog narodnog pozori�ta u Podgorici izvedena na Sterijinom pozorju. 13
Predstava Srpskog narodnog pozori�ta u Novom Sadu izvedena na Sterijinom pozorju. 14
Predstave Narodnog pozori�ta iz Sombora izvedene na Sterijinom pozorju. 15
Predstava Narodnog pozori�ta iz Beograda izvedena na Sterijinom pozorju. 16
Predstava Narodnog pozori�ta iz Ni�a. 17 Predstava
Narodnog pozori�ta iz Sombora. 18 Praizvo�enje Svetog
Georgija je u Ateljeu 212 re�irao Ljubomir Dra�ki�, prva premijera �uda
u �arganu izvedena je u postavci Mire Trailovi�, tako�e u Ateljeu, pozori�tu
u kojem je Zoran Ratkovi� postavio prvo izvo�enje Ki�ove Elektre, dok je
praizvo�enje �opalovi�a re�irao Dejan Mija� u Jugoslovenskom dramskom pozori�tu. 19
Predstava Narodnog pozori�ta u Somboru, izvedena na Sterijinom pozorju. 20
Ovo je posebno uo�ljivo u predstavama nastalim u prvoj polovini devedesetih godina
pro�log veka, u doba raspada Socijalisti�ke Federativne Republike Jugoslavije,
kada je ovim prostorima besnela najnovija serija balkanskih ratova, a na delu
bila represija Milo�evi�evog re�ima. 21 O ovom problemu
sam iscrpno pisao i govorio kada sam se, kao selektor Sterijinog pozorja 1994.
i 1995. godine, suo�io sa �injenicom da na repertoarima na�ih teatara gotovo da
i nije bilo dela savrmenih autora (pogotovo ne scenske postavke komada koji bi
bili provokativni sa stanovi�ta tada aktuelnog dru�tveno-politi�kog trenutka),
ali su u ovda�njim pozori�tima naveliko igrani vodvilji, kao i komadi Nu�i�a i
Sterije, no rediteljsko-dramatur�ki inteligentno pomerani u pravcu tzv. anga�ovanog
pozori�ta. Tada sam bio pred dilemom: da li se na�i dramsi autori pla�e da pi�u
o svojoj neveseloj stvarnosti, ili je po sredi strah uprava da takve komade stave
na repertoare svojih ku�a. Bilo kako bilo, dilema je, istini za volju u tada pone�to
izmenjenom dru�tvenom kontekstu, razre�ena ve� u narednih nekoliko godina, kada
su selekcije za Pozorje potpisali Darinka Nikoli� i Svetislav Jovanov, i kada
su se na Festivalu na�le inscenacije vi�e ili manje provokativnih dela pisaca
kao �to su Biljana Srbljanovi�, Ivan M. Lali�, Igor Bojovi�, Goran Markovi�, �eljko
Huba�, �or�e Milosavljevi�, kao i nove drame Neboj�e Rom�evi�a, Sini�e Kova�evi�a,
Stevana Koprivice. 22 Donekle druga�iju sliku bi
nesumnjivo ponudila izvo�enja recimo dve franscuske verzije Simovi�evog Putuju�eg
pozori�ta �opalovi� (od kojih jednu, onu pozori�ta iz Oran�a, nisam bio u
mogu�nosti da dovedem na Pozorje isklju�ivo zbog rezervi Francuza prema na�oj
dr�avi kojoj su u tom momentu tek bile ukinute sankcije), a ko zna kakva bi smo
iskustva imali sa inostranim predstavama koje je, u vreme svog selektorskog mandata,
koji je koincidirao ba� sa uvo�enjem sankcija, na Festival pozvala Vida Ognjenovi�.
Francuski �opalovi�i, koje sam video, verovatno zato �to su nastali iz
iskustva okupacije, sli�og na�em, bili bi, uveren sam, jednako uzbudljivi i potresni
kao i svako od na�ih izvo�enja. 23 U takve, recimo,
spada Nenad Todorovi� koji je pre pet godina, ne bez izvesnog uspeha, rediteljski
odva�no, na scenu pri�tinskog Narodnog pozori�ta postavio Porodi�ne pri�e. |