|
�Posmatrane kroz hiljadostruku prizmu o�iju i
drugih recepcijskih inputa svih gledalaca koji
�e ih pohoditi, sedam predstava zastupljenih na
ovom festivalu otkri�e neke od boljih, a verujem
i ona najbolja stanja scenske imaginacije i
kreacije koja je na�e pozori�te uspelo da
iznedri u vremenu �to neznatno prema�uje
ovogodi�nju sezonu�, napisao je, izme�u ostalog,
u izve�taju selektor ovogodi�njeg Jugoslovenskog
pozori�nog festivala, gospodin Vladimir Kopicl.
I, zaista, svih sedam izabranih predstava nije
pru�ilo samo kvalitativan presek de�avanja u
na�im pozori�tima, ve� je jasno ukazalo na
zajedni�ki, visoki umetni�ko-esteski imenitelj
ovih ostvarenja, a to je insistiranje na
kreativnom, ma�tovitom i istra�iva�kom postupku,
zastupljeno podjednako u adaptersko-rediteljskim
re�enjima, kao i u neposrednom gluma�kom izrazu.
Otklon od interpretativnog ka originalnom,
nekonvencionalnom i uzbudljivom teatru, mogao se
tokom protekle sezone uo�iti u jo� nekoliko
predstava, �to je ve� ozbiljan pokazatelj
pozitivnih promena u promi�ljanjima na�ih
pozori�nih stvaralaca. Narodno pozori�te iz
Sombora otvorilo je VIII Jugoslovenski pozori�ni
festival, predstavom KAZIMIR I KAROLINA Edena
fon Horvata, u re�iji Ive Milo�evi�. Prvi
kvalitet ovog ostvarenja jeste puna afirmacija
Ive Milo�evi� koja je u skladu sa svojim
mladala�kim senzibilitetom tuma�ila dramu o
op�tom dru�tvenom ambijentu u Nema�koj
tridesetih godina pro�log veka, koji su doveli
do ra�anja nacizma. U njenoj re�iji predstava
KAZIMIR I KAROLINA pretvara se u pri�u o
stvaranju univerzalnog zla, nemogu�nosti
postojanja iskrene ljubavi i svojevrsnom sukobu
generacija, a sve to uspostavljanjem blage
paralele s na�om neposrednom stvarno��u. Drugi
kvalitet jeste, ve� uobi�ajeno, odli�an ansambl
somborskog pozori�ta, a ovaj put sjajne uloge
ostvarili su Ivana V. Jovanovi� u ulozi Erne i
Aleksandar �urica kao �ircinger. Pravi
pozori�ni doga�aj vi�en je u predstavi
Crnogorskog narodnog pozori�ta NIGDJE NIKOG
NEMAM Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina.
Komad iz savremene evropske dramaturgije, u
jednom gotovo antiutopijskom maniru, donosi
sliku o dru�tvenom sistemu u kojem nevidljiva,
ali, ipak, sveprisutna vlast sprovodi represiju
nad podanicima izbrisanog se�anja, kojima je
zabranjeno posedovanje li�nih dokumenata u
razru�enim i opusto�enim gradovima, �ijim
sumornim ulicama kru�e vojne patrole. Svedeni i
precizni rediteljski postupak Egona Savina, uz
njegov odli�an odabir muzike i vrlo upe�atljivu
scenografiju Miodraga Taba�kog, sjajno su
do�arali u�asavaju�u atmosferu verovatne i
bliske budu�nosti, dok su Varja �uki�, Boris
Isakovi� i Nikola Ristanovski suvereno i bez
gre�ke tuma�ili uloge Sare, D�emsa i Grita.
�ehovljev VI�NJIK u izvo�enju Narodnog
pozori�ta iz Subotice, u re�iji Du�ana
Petrovi�a, promovisao je radikalan
rediteljsko-adapterski postupak. Petrovi� je,
naime, poku�ao da iz integralnog teksta u prvi
plan postavi didaskalije, pauze, radnje bez
re�i, zanemariv�i donekle osnovni
tematsko-idejni sloj dela. I pored toga, njegova
inscenacija donela je jasnu pri�u o raspadanju
porodice, propasti jednog sistema vrednosti i
neminovnom dolasku nekih novih mo�nika.
Jugoslovensko dramsko pozori�te donelo nam
je jo� jednog �ehova na ovogodi�njem festivalu �
GALEB u re�iji Slobodana Unkovskog. Njegovo
tuma�enje nije bilo toliko radikalno, koliko je
dovelo do pomeranja u �anrovskom smislu.
Unkovski je u GALEBU prepoznao, izme�u ostalog,
farsu i to je, na momente, atraktivno i scenski
uverljivo realizovano u predstavi. Gotovo svi
likovi nose, uslovno re�eno, svojevrsne maske
teatralnosti, oni glume jedni pred drugima,
skrivaju�i svoje pravo lice, da bi u �etvrtom
�inu te maske pale, a sve se vratilo na nivo
iskrene emocije. Efektno i u gluma�kom izrazu
stilski raznoliko ostvarenje. �ekspirov
HAMLET u re�iji Ivane Vuji� i izvo�enju Narodnog
pozori�ta iz Beograda primer je druga�ijeg, u
mnogo �emu novog i savremenog tuma�enja klasike.
Ivana Vuji� se, u dobroj meri, poigravala s
nekim uop�tenim predstavama o Hamletu i u tome
je koristila neke postmodernisti�ke elemente �
svi glumci su sve vreme na sceni i svaka opcija
je mogu�a, dramska situacija mo�e da se razvije
u bilo kom pravcu. U tom maniru koriste se i
multimedijalni efekti koji, na sre�u, nisu sami
sebi cilj i uklapaju se u vizuelno vrlo
dojmljivu i ogoljenu scenografiju Borisa
Maksimovi�a. Izra�en je i jedan pomeren,
apsurdan nivo, najjasnije definisan kroz lik
Polonija u odli�nom tuma�enju Zorana �osi�a,
koji se u transformi�e u grobara i zapravo samog
sebe sahranjuje, kao i ma�tovito realizovani
Rozenkranc i Gildenstern koji se postepeno
stapaju u jedan lik. Provokativna predstava koja
te�ko mo�e bilo koga ostaviti ravnodu�nim.
Uzbudljiva scenska igra, jo� jedan od
umetni�kih vrhunaca Festivala, vi�ena je u PACU
Ujvideki Szinhaz � Novosadskog pozori�ta, u
re�iji Kinge Mezei, predstavi ra�enoj po
motivima filozofsko-religijsko-mitolo�kog romana
KARNEVAL Bele Hamva�a, u dramatizaciji Kinge
Mezei i Kate �armati. Fantazmagori�na predstava
sa izuzetno uigranim ansamblom, sjajnom
scenografijom i izvanrednom muzikom Silarda
Mezeija u pravom smislu je vi�e nego zna�ajan
pozori�ni doga�aj koji je obele�io proteklu
sezonu. �INE Milene Markovi�, u re�iji
Slobodana Unkovskog i izvo�enju Jugoslovenskog
dramskog pozori�ta, donose pri�u o likovima sa
�ivotnih margina u vremenu njihovog odrastanja.
Milena Markovi� u svom dramatur�kom postupku na
prefinjen na�in me�a naturalisti�ke i surove
pasa�e s vrlo duhovitim i ironi�kim otklonom.
Njeni dijalozi su britki, brzi, kratki i efektni
i omogu�avaju reditelju, a ponajpre glumcima, da
u scenskom uobli�avanju tekstualnog predlo�ka,
naprave uzbudljivu i intrigantnu predstavu.
Unkovski je na pravi na�in izbegao nepotrebne
rediteljske egzibicije i dosledno je pratio
tematsko-idejni nivo teksta, koriste�i se
odli�no izabranom muzikom kao simbolom la�ne
iluzije o bezbri�nom �ivotu koji smo svi zajedno
�iveli u ne tako davnoj pro�losti. Muzika je
bila, ujedno, i u funkciji ironi�nog ru�enja
sumorne slike o sudbinama likova koje su
uverljivo tuma�ili svi akteri ove predstave.
Narodno pozori�te u U�icu jo� jednom je
dokazalo da i u organizacionom smislu
Jugoslovenski pozori�ni festival jeste vrhunac
teatarskih de�avanja u na�oj zemlji i da je
njegovo postojanje vi�e nego opravdano.
Stru�ni �iri Jugoslovenskog pozori�nog
festivala, u sastavu: ..........1. Olga Savi�,
predsednik ..........2. Nata�a Nelevi�
..........3.
Karolj Vi�ek ..........4. Zoran Hristi�
..........5.
Svetislav Basara doneo je slede�u odluku
1. Nagrada Ardalion za najbolju predstavu �
Crnogorsko narodno pozori�te iz Podgorice NIGDJE
NIKOG NEMAM Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina
2. Nagrada Ardalion za najbolju re�iju �
Kinga Mezei za re�iju predstave PAC po motivima
KARNEVALA Bele Hamva�a, u izvo�enju Ujvideki
Szinhaz � Novosadskog pozori�ta 3. Nagrada
Ardalion za najbolju �ensku ulogu � Varja �uki�
za ulogu Sare u predstavi NIGDJE NIKOG NEMAM
Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina, u
izvo�enju Crnogorskog narodnog pozori�ta iz
Podgorice 4. Nagrada Ardalion za najbolju
mu�ku ulogu � Slobodan Be�ti� za ulogu Hamleta u
predstavi HAMLET V. �ekspira, u re�iji Ivane
Vuji�, u izvo�enju Narodnog pozori�ta iz
Beograda 5. Nagrada Ardalion za najbolju
scenografiju � Miodrag Taba�ki za predstavu
NIGDJE NIKOG NEMAM E. Bonda, u re�iji Egona
Savina, u izvo�enju CNP iz Podgorice 6.
Nagrada Ardalion za najbolju kostimografiju �
Erika Janovi� za predstavu PAC rediteljke Kinge
Mezei u izvo�enju Ujvideki Szinhaz � Novosadskog
pozori�ta 7. Nagrada Ardalion za epizodnu
ulogu � Ivana V. Jovanovi� za uloge Erne u
predstavi KAZIMIR I KAROLINA Edena fon Horvata,
u re�iji Ive Milo�evi�, u izvo�enju Narodnog
pozori�ta Sombor i ulogu Dunja�e u predstavi
VI�NJIK A. P. �ehova, u re�iji Du�ana Petrovi�a,
u izvo�enju Narodnog pozori�ta Subotica 8.
Nagrada Ardalion za najboljeg mladog glumca i
nagrada �Avdo Muj�inovi� Politike ekspres �
Nikola �uri�ko za ulogu Konstantina Gavrilovi�a,
u predstavi GALEB A. P. �ehova, u re�iji
Slobodana Unkovskog, u izvo�enju JDP Beograd
9. Specijalna nagrada Ardalion: glumci Boris
Milivojevi�, Goran �u�ljik, Neboj�a Glogovac,
Jelena �oki�, Marinko Mad�galj, Neboj�a
Milovanovi� i Nikola �uri�ko, reditelj Slobodan
Unkovski i pisac Milena Markovi�, za predstavu
�INE u izvo�enju JDP Beograd
|