S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

f e s t i v a l i
Miki RADONJI�
VIII JUGOSLOVENSKI POZORI�NI FESTIVAL
(Sve �to se zbilo, videli smo jo� jednom)

 

�Posmatrane kroz hiljadostruku prizmu o�iju i drugih recepcijskih inputa svih gledalaca koji �e ih pohoditi, sedam predstava zastupljenih na ovom festivalu otkri�e neke od boljih, a verujem i ona najbolja stanja scenske imaginacije i kreacije koja je na�e pozori�te uspelo da iznedri u vremenu �to neznatno prema�uje ovogodi�nju sezonu�, napisao je, izme�u ostalog, u izve�taju selektor ovogodi�njeg Jugoslovenskog pozori�nog festivala, gospodin Vladimir Kopicl. I, zaista, svih sedam izabranih predstava nije pru�ilo samo kvalitativan presek de�avanja u na�im pozori�tima, ve� je jasno ukazalo na zajedni�ki, visoki umetni�ko-esteski imenitelj ovih ostvarenja, a to je insistiranje na kreativnom, ma�tovitom i istra�iva�kom postupku, zastupljeno podjednako u adaptersko-rediteljskim re�enjima, kao i u neposrednom gluma�kom izrazu. Otklon od interpretativnog ka originalnom, nekonvencionalnom i uzbudljivom teatru, mogao se tokom protekle sezone uo�iti u jo� nekoliko predstava, �to je ve� ozbiljan pokazatelj pozitivnih promena u promi�ljanjima na�ih pozori�nih stvaralaca.
Narodno pozori�te iz Sombora otvorilo je VIII Jugoslovenski pozori�ni festival, predstavom KAZIMIR I KAROLINA Edena fon Horvata, u re�iji Ive Milo�evi�. Prvi kvalitet ovog ostvarenja jeste puna afirmacija Ive Milo�evi� koja je u skladu sa svojim mladala�kim senzibilitetom tuma�ila dramu o op�tom dru�tvenom ambijentu u Nema�koj tridesetih godina pro�log veka, koji su doveli do ra�anja nacizma. U njenoj re�iji predstava KAZIMIR I KAROLINA pretvara se u pri�u o stvaranju univerzalnog zla, nemogu�nosti postojanja iskrene ljubavi i svojevrsnom sukobu generacija, a sve to uspostavljanjem blage paralele s na�om neposrednom stvarno��u. Drugi kvalitet jeste, ve� uobi�ajeno, odli�an ansambl somborskog pozori�ta, a ovaj put sjajne uloge ostvarili su Ivana V. Jovanovi� u ulozi Erne i Aleksandar �urica kao �ircinger.
Pravi pozori�ni doga�aj vi�en je u predstavi Crnogorskog narodnog pozori�ta NIGDJE NIKOG NEMAM Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina. Komad iz savremene evropske dramaturgije, u jednom gotovo antiutopijskom maniru, donosi sliku o dru�tvenom sistemu u kojem nevidljiva, ali, ipak, sveprisutna vlast sprovodi represiju nad podanicima izbrisanog se�anja, kojima je zabranjeno posedovanje li�nih dokumenata u razru�enim i opusto�enim gradovima, �ijim sumornim ulicama kru�e vojne patrole. Svedeni i precizni rediteljski postupak Egona Savina, uz njegov odli�an odabir muzike i vrlo upe�atljivu scenografiju Miodraga Taba�kog, sjajno su do�arali u�asavaju�u atmosferu verovatne i bliske budu�nosti, dok su Varja �uki�, Boris Isakovi� i Nikola Ristanovski suvereno i bez gre�ke tuma�ili uloge Sare, D�emsa i Grita.
�ehovljev VI�NJIK u izvo�enju Narodnog pozori�ta iz Subotice, u re�iji Du�ana Petrovi�a, promovisao je radikalan rediteljsko-adapterski postupak. Petrovi� je, naime, poku�ao da iz integralnog teksta u prvi plan postavi didaskalije, pauze, radnje bez re�i, zanemariv�i donekle osnovni tematsko-idejni sloj dela. I pored toga, njegova inscenacija donela je jasnu pri�u o raspadanju porodice, propasti jednog sistema vrednosti i neminovnom dolasku nekih novih mo�nika.
Jugoslovensko dramsko pozori�te donelo nam je jo� jednog �ehova na ovogodi�njem festivalu � GALEB u re�iji Slobodana Unkovskog. Njegovo tuma�enje nije bilo toliko radikalno, koliko je dovelo do pomeranja u �anrovskom smislu. Unkovski je u GALEBU prepoznao, izme�u ostalog, farsu i to je, na momente, atraktivno i scenski uverljivo realizovano u predstavi. Gotovo svi likovi nose, uslovno re�eno, svojevrsne maske teatralnosti, oni glume jedni pred drugima, skrivaju�i svoje pravo lice, da bi u �etvrtom �inu te maske pale, a sve se vratilo na nivo iskrene emocije. Efektno i u gluma�kom izrazu stilski raznoliko ostvarenje.
�ekspirov HAMLET u re�iji Ivane Vuji� i izvo�enju Narodnog pozori�ta iz Beograda primer je druga�ijeg, u mnogo �emu novog i savremenog tuma�enja klasike. Ivana Vuji� se, u dobroj meri, poigravala s nekim uop�tenim predstavama o Hamletu i u tome je koristila neke postmodernisti�ke elemente � svi glumci su sve vreme na sceni i svaka opcija je mogu�a, dramska situacija mo�e da se razvije u bilo kom pravcu. U tom maniru koriste se i multimedijalni efekti koji, na sre�u, nisu sami sebi cilj i uklapaju se u vizuelno vrlo dojmljivu i ogoljenu scenografiju Borisa Maksimovi�a. Izra�en je i jedan pomeren, apsurdan nivo, najjasnije definisan kroz lik Polonija u odli�nom tuma�enju Zorana �osi�a, koji se u transformi�e u grobara i zapravo samog sebe sahranjuje, kao i ma�tovito realizovani Rozenkranc i Gildenstern koji se postepeno stapaju u jedan lik. Provokativna predstava koja te�ko mo�e bilo koga ostaviti ravnodu�nim.
Uzbudljiva scenska igra, jo� jedan od umetni�kih vrhunaca Festivala, vi�ena je u PACU Ujvideki Szinhaz � Novosadskog pozori�ta, u re�iji Kinge Mezei, predstavi ra�enoj po motivima filozofsko-religijsko-mitolo�kog romana KARNEVAL Bele Hamva�a, u dramatizaciji Kinge Mezei i Kate �armati. Fantazmagori�na predstava sa izuzetno uigranim ansamblom, sjajnom scenografijom i izvanrednom muzikom Silarda Mezeija u pravom smislu je vi�e nego zna�ajan pozori�ni doga�aj koji je obele�io proteklu sezonu.
�INE Milene Markovi�, u re�iji Slobodana Unkovskog i izvo�enju Jugoslovenskog dramskog pozori�ta, donose pri�u o likovima sa �ivotnih margina u vremenu njihovog odrastanja. Milena Markovi� u svom dramatur�kom postupku na prefinjen na�in me�a naturalisti�ke i surove pasa�e s vrlo duhovitim i ironi�kim otklonom. Njeni dijalozi su britki, brzi, kratki i efektni i omogu�avaju reditelju, a ponajpre glumcima, da u scenskom uobli�avanju tekstualnog predlo�ka, naprave uzbudljivu i intrigantnu predstavu. Unkovski je na pravi na�in izbegao nepotrebne rediteljske egzibicije i dosledno je pratio tematsko-idejni nivo teksta, koriste�i se odli�no izabranom muzikom kao simbolom la�ne iluzije o bezbri�nom �ivotu koji smo svi zajedno �iveli u ne tako davnoj pro�losti. Muzika je bila, ujedno, i u funkciji ironi�nog ru�enja sumorne slike o sudbinama likova koje su uverljivo tuma�ili svi akteri ove predstave.
Narodno pozori�te u U�icu jo� jednom je dokazalo da i u organizacionom smislu Jugoslovenski pozori�ni festival jeste vrhunac teatarskih de�avanja u na�oj zemlji i da je njegovo postojanje vi�e nego opravdano.

Stru�ni �iri Jugoslovenskog pozori�nog festivala, u sastavu:
..........1. Olga Savi�, predsednik
..........2. Nata�a Nelevi�
..........3. Karolj Vi�ek
..........4. Zoran Hristi�
..........5. Svetislav Basara
doneo je slede�u odluku

1. Nagrada Ardalion za najbolju predstavu � Crnogorsko narodno pozori�te iz Podgorice NIGDJE NIKOG NEMAM Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina
2. Nagrada Ardalion za najbolju re�iju � Kinga Mezei za re�iju predstave PAC po motivima KARNEVALA Bele Hamva�a, u izvo�enju Ujvideki Szinhaz � Novosadskog pozori�ta
3. Nagrada Ardalion za najbolju �ensku ulogu � Varja �uki� za ulogu Sare u predstavi NIGDJE NIKOG NEMAM Edvarda Bonda, u re�iji Egona Savina, u izvo�enju Crnogorskog narodnog pozori�ta iz Podgorice
4. Nagrada Ardalion za najbolju mu�ku ulogu � Slobodan Be�ti� za ulogu Hamleta u predstavi HAMLET V. �ekspira, u re�iji Ivane Vuji�, u izvo�enju Narodnog pozori�ta iz Beograda
5. Nagrada Ardalion za najbolju scenografiju � Miodrag Taba�ki za predstavu NIGDJE NIKOG NEMAM E. Bonda, u re�iji Egona Savina, u izvo�enju CNP iz Podgorice
6. Nagrada Ardalion za najbolju kostimografiju � Erika Janovi� za predstavu PAC rediteljke Kinge Mezei u izvo�enju Ujvideki Szinhaz � Novosadskog pozori�ta
7. Nagrada Ardalion za epizodnu ulogu � Ivana V. Jovanovi� za uloge Erne u predstavi KAZIMIR I KAROLINA Edena fon Horvata, u re�iji Ive Milo�evi�, u izvo�enju Narodnog pozori�ta Sombor i ulogu Dunja�e u predstavi VI�NJIK A. P. �ehova, u re�iji Du�ana Petrovi�a, u izvo�enju Narodnog pozori�ta Subotica
8. Nagrada Ardalion za najboljeg mladog glumca i nagrada �Avdo Muj�inovi� Politike ekspres � Nikola �uri�ko za ulogu Konstantina Gavrilovi�a, u predstavi GALEB A. P. �ehova, u re�iji Slobodana Unkovskog, u izvo�enju JDP Beograd
9. Specijalna nagrada Ardalion: glumci Boris Milivojevi�, Goran �u�ljik, Neboj�a Glogovac, Jelena �oki�, Marinko Mad�galj, Neboj�a Milovanovi� i Nikola �uri�ko, reditelj Slobodan Unkovski i pisac Milena Markovi�, za predstavu �INE u izvo�enju JDP Beograd

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >