S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

i n t e r v j u - Mihailo Mi�a Janketi�, dobitnik Dobri�inog prstena
razgovarala Nina POPOV
SAMO GLUMAC IGRA SVE ULOGE I SVE �IVOTE

 

Nagrade za �ivotno delo koje ste dobili, kao �to su �Dobri�in prsten� i Nu�i�eva, koja vam je pripala u domenu komike, neminovno name�u potrebu da se analizira ono �to je do sada ostvareno. Koje biste momente u svom gluma�kom svetu, vi�e od �etiri decenije dugom,  izdvojili kao najupe�atljivije?
� Sve bih nekako da izbegnem analizu, ali mi se ona neminovno name�e. Prosto, bave�i se pedago�kim radom, iz �elje da razre�im izvesne probleme u koje zapadaju moji studenti, neminovno se prise�am gluma�ke mladosti i sli�nih problema i dolazim do klju�nih uloga koje su me na neki na�in odre�ivale i prebacivale u nove sfere poimanja gluma�kog na�ina mi�ljenja. Postoje grani�ne uloge koje su me iz mladosti uvodile u zrelo doba i otvarale nove mogu�nosti, od ljubavnika, heroja, karakternih i komi�nih uloga do, evo, o�eva i deda. Svako to razdoblje po�inje, �ini mi se, odre�enom ulogom koja je za slede�i period bila takore�i osnovni znak.
Neka to budu Igo Barin, Raskoljnikov, Stenli Kovalski, vojvoda �ivojin Mi�i�, gazda Jevrem, kralj Nikola I, dr Veber, deda Ivan Bu�ek... Ne znam da li su to bila moja najbolja ostvarenja, ali znam da je s njima uvek po�injalo novo razdoblje i nove mogu�nosti.

Da li se se�ate kada ste glumu po�eli da do�ivljavate kao svoju duhovnu oazu?
� Oduvek. Sticajem okolnosti, u najranijem detinjstvu pa i u de�a�tvu, bio sam veoma usamljen. Prvo se�anje o sebi vezano je za igru s olovnim vojnicima, topovima, konjicom. Te figure bile su moji najverniji drugari koji su mi uvek obezbe�ivali radost igranja i otklanjali strah. S njima sam, kad god mi se to prohtelo, mogao biti �ta god mi se htelo. Kasnije su se partneri menjali ali radost igre i uto�i�te  uvek je bilo tu, na dohvat ruke. Najmiliji partner u igri bila je i ostala priroda. Reka, izvor, potok, �uma, drvo, cvet, put, oblak, ki�a, sneg, jutro, sunce, dan, no�. To su za mene i dan-danas veoma odre�ene emocije, pesme, slike, muzika. S tim u sebi stvaram sve �to sam dosad uradio... Zbog toga sam najvi�e i otvorio �letnju �kolu glume� u ambijentu gde se s prirodom dru�im, na svom imanju u Toma�evu, iz �elje da studente navedem na tog najistinitijeg i �najlep�eg�, najplemenitijeg partnera.

Ogroman je dijapazon uloga koje ste odigrali, �to je zahtevalo posebnu gluma�ku sposobnost. Koliko su za glumca te�ki izlasci iz sebe i ustupci transformaciji lika koji igrate?
� Kad bi �izlasci iz sebe i ustupci transformaciji lika koji igram� bili te�ki ili mu�ni ili naporni, ja se ovim �poslom� nikad ne bih bavio.Traganje za nekim drugim i pronala�enje te druge, ponekad veoma daleke li�nosti u sebi, jeste nova, divna mogu�nost za neki drugi �ivot, poimanje, saznanje. I upravo u tome i jeste lepota glume, u toj istinitoj igri koja je najlep�a od svih igara. To je povlastica. Neko voli da igra �ah, neko karte, mnogi fudbal ili tenis, ja najvi�e volim svoju igru. Ona se zove gluma. E, tu je, valjda, i odgovor za taj �iroki dijapazon, jer bi svaki fah, svako ograni�enje zna�ilo i osiroma�enje mogu�nosti. U �ivotu je taj dijapazon ogroman i nije dostupan svima. U �ivotu svi igraju samo svoju ulogu i to za ceo �ivot. Samo glumac igra sve uloge i sve �ivote. To je njegov �ivot. Tu�no? Mo�da! Ali veoma lepo! To je zavisnost!

�ta za vas zna�i �ivot predstave, koliko se uloga menja i koliko ima istine  u re�ima Jana Kota da se �uvek igra iz raspolo�enja dana u kome se igra�?
� Postojale su predstave koje sam igrao 600 puta, trinaest godina, deset godina, nekoliko stotina puta i one koje sam igrao samo nekoliko puta. Vek jedne predstave ne zavisi samo od njenog kvaliteta. Igrao sam u osrednjim predstavama gde sam postigao odli�nu komunikaciju s publikom ali i u nekoliko odli�nih predstava bez te komunikacije. Jednostavno, bez obzira na lo�u ili sjajnu kritiku, bez obzira na dobru i vrednu predstavu ili osrednju kreaciju, publika je uglavnom ta koja odre�uje njen vek trajanja. I to je tako!
�to se ti�e Jana Kota i njegove konstatacije da se �uvek igra iz raspolo�enja dana u kome se igra�, samo bih se donekle mogao slo�iti s njim. Za�to donekle? Zato �to Kot prenebregava disciplinu igranja. Svaka predstava ima odre�enu koncepciju, tj. htenje koje se ne sastoji u tome kako se igra ve� �ta se igra i �ta se ho�e. Kada bismo sasvim poverovali Kotu, onda bi se moglo desiti da se u sjajnom raspolo�enju glumaca tog dana umesto tu�ne odigra prili�no komi�na pri�a. Ja bih pak rekao da se to raspolo�enje dana odnosi samo na odre�enu nijansu, tu je odlu�uju�a boja emocije koju nosi taj dan u glumcu. Ta emocija mora biti ona dogovorena, koncepcijska, ona je te boje ali druge nijanse koju nosi taj dan. I zeleno i braon i crno i belo imaju bezbroj nijansi, samo ta nijansa mo�e da pripada raspolo�enju dana. U su�tini je ista. To nijansiranje je tako�e bogatstvo pozori�ne igre, ali ono ne odre�uje niti bi smelo da promeni dogovoreni smer.

Glumci vole da govore o slasti proba koje, po njima, �ine su�tinu pozori�nog stvaranja u kome je predstava tek finalni �in. �ta vama zna�i taj period u kome stvarate neki lik koji �e o�iveti na sceni, filmu ili televiziji?
� U glumi�tu uop�te, pa i kod nas, postoji ogroman broj osrednjih glumaca koji od pozori�ta, i u svojoj nemo�i, prave mistifikaciju. Tu spadaju i sentence o ljubavi prema probama i te�ko�e oko ulaska i izlaska iz lika, pa nesuglasice i sumnji�avosti, te borba sa sobom, u sebi, za sebe itd. Dobar i pametan glumac najvi�e radi i stvara upravo na probama. Ta analitika, upoznavanje, prepoznavanje lika, tra�enje najadekvatnijih formi i nijansi u karakteru, u emociji, u odnosu prema partnerima u smislu �to ta�nije i efikasnije odbrane i slu�be odre�enoj, dogovorenoj koncepciji, ta lepota pronala�enja slobode za li�nu kreaciju i stvarala�ki u�inak, jeste zapravo najkomplikovaniji pa ujedno i najte�i deo posla. Gluma�kog. Tako se  dobrom pripremom dolazi do lako�e i radosti igranja. Glumac se znoji na probama, na predstavi � ne bi trebalo!

Koliko je va�no da se s partnerima i rediteljima na�ete na istoj �talasnoj du�ini� i �ta se dogodi s  predstavom ako ta saradnja izostane?
� Ako ta saradnja izostane onda dolazimo do onoga �to zovemo lo�a ili neuspela predstava. Daleko je ve�i gluma�ki uspeh ako osrednje igra u odli�noj predstavi, nego da je genijalan u lo�oj. Jedan glumac, sem u monodrami, ne mo�e niti uzdi�i niti sru�iti predstavu. Pozori�te je kolektivna umetnost.

Bili ste i vojvoda Mi�i� i Milan Nedi� i iguman Stefan i Milo� Veliki. Koliko se pristup ulozi menja kada tuma�ite neki od istorijskih likova?
� U kreiranju takvih likova ma�ta mora biti ne toliko ograni�ena koliko usmerena prema liku kao istorijskoj �injenici o kojoj publika, odnosno narod, ve� nosi izvesna i to prili�no usagla�ena poimanja ili predube�enja. I mislim, a iskustvo me u�i, da upravo treba igrati to op�te poimanje. Ne li�avaju�i se, naravno, ni li�nih pretpostavki i �elje da se upravo kroz takvu ulogu iznesu i sopstvena iskustva po svim pitanjima koja tom liku i njegovoj delatnosti pripadaju. U tuma�enju ovih likova veliko zadovoljstvo donosi �itava biblioteka literature s kojom se glumac mora upoznati, pitanje vremena, geografije, dru�tvenog, politi�kog, nacionalnog, verskog stava tog perioda, pa sve do mode, kulture, jelovnika. Tu je posebna dra� u spajanju lepog i korisnog. Posle svake takve uloge glumac osvane bogatiji.

Zna�ajan deo va�eg gluma�kog anga�mana posve�en je televiziji na kojoj ste ostvarili impozantan broj uloga u TV dramama i serijama. Koliko televizijska uloga i popularnost koju ona neminovno donosi i poistove�ivanje s tim likom mo�e da bude teret za glumca?
� To je stvar individualne prirode i uloga koje glumac igra. Popularnost je prijatna do izvesne granice. Sve do poistove�enja s ulogom koju glumac igra. Posle toga mo�e biti vrlo mu�no i nije mali broj glumaca koji to nisu mogli da podnesu ili da postave na pravo mesto. Popularan glumac nije uvek i dobar glumac. Samo �to se na to mora pristati!

Posle toliko godina u pozori�tu, pohvala, uloga, sjajnih kritika ipak ste na jednostavan na�in uspevali da nosite popularnost i slavu i da budete omiljeni kod publike. Koliko je glumcu bitan odnos s publikom i da li i tokom predstave oslu�kujete i propitujete njene reakcije?
� Pozori�te, glumac i sve �to je u teatru, ne postoji, ne zna�i apsolutno ni�ta bez publike. Pozori�te je kontakt ljudi s bine i onih u gledali�tu. To je su�tina! Da bi taj kontakt bio pravi, glumac mora oslu�kivati publiku kako bi je nagovorio da misli i ose�a isto �to i on, da bi ga publika zavolela i da bi mu verovala. Ta uzajamna ljubav i poverenje odre�uju ko je ko u glumi.

Imali ste sre�u da stasavate uz velike glumce. Koliko vam je to pomoglo da se i sami svrstate u prvake?
� To je valjda bilo najdragocenije iskustvo, na licu mesta. Sve se na ovom svetu i �ivotu pravi � sto, stolica, lonac, poklopac pa i ljudske reputacije. Ako tu ima i dara, utoliko bolje.

Sada ste i sami posve�eni pedago�kom radu. Da li  svojim studentima prenosite i neke od postulata zanata koje ste nau�ili od va�ih profesora Josipa Kulund�i�a, Joze Lauren�i�a i Mate Milo�evi�a? �ta je ono su�tinsko �to budu�i glumac treba da ponese s akademije?
� Da se vratimo na prvo pitanje koje bi moglo biti klju�no. Analiti�nost je upravo to �to mene u radu sa studentima vra�a u pro�lost i podse�a na sve ono kroz �ta sam na svom putu prolazio. Zna�i, �ta sam nau�io od mojih pedagoga, pa do odabira, kroz sopstveno iskustvo, �ta je bilo najefikasnije i najkorisnije. Mladi glumac kad iza�e s akademije mora biti svestan da je, kako-tako, nau�io azbuku. Pa neka polako po�ne da sri�e, dok igraju�i ne nau�i da misli i da �ita!

Jo� je Sterija govorio da je pozori�te najbolji lek za moralne bole�tine naroda. Kako vi vidite ulogu i budu�nost pozori�ta?
� Kao i sve ostalo i pozori�te ima svoju evoluciju. Mo�emo govoriti i analizirati �ta je pozori�te od svog nastanka bilo, ali ne mo�emo znati, kao ni u �ivotu, �ta �e biti. Sterija, izgleda i na�alost, nije bio u pravu. Da jeste, svet bi valjda ve�, bar donekle, bio izle�en od �moralne bole�tine�. A nije. Izgleda da pozori�te nije tako efikasan lek kao �to je on mislio. �to ne zna�i da mi, ljudi od pozori�ta, i dalje ne verujemo u ono u �ta je verovao Sterija. Ina�e bi bilo besmisleno, a mi samoobezvre�eni. Glumci su ina�e veliki vernici. Vera je geslo! Bez nje ne bismo ni postojali.

Obrazlo�enje odluke �irija za dodelu Nagrade za �ivotno delo DOBRI�IN PRSTEN Mihailu Mi�i Janketi�u

Kad je �iri za dodelu ovogodi�nje Nagrade za �ivotno delo Dobri�in prsten po�eo razgovore o svim zaslu�nim kandidatima, velikanima na�eg glumi�ta i kad je do�ao na red Mihailo Mi�a Janketi�, neko je, poluglasno, rekao: �Pa zar on tu nagradu ve� nije dobio?�
Nije to bilo slu�ajno.
U gluma�kom �ivotu i usponu Mi�e Janketi�a, ni�ta nije i�lo ni lako, ni olako, ni brzo, ni preko reda.
A ipak je sve do�lo na svoje mesto!
Ako me�u glumcima postoji glumac � Sizif, onaj �to svakodnevno, iznova i i od po�etka gura svoj kamen uzbrdo, sa puno nade i uzalud � onda je to Mi�a Janketi�.
Svakog dana, vi�e od �etiri decenije, gura glumac � Sizif svoj kamen gluma�ki, gorki i varljivi, tro�ni, tragi�ni i veli�anstveni. Kamen taj �ekao ga je, svakog dana, ba� tamo gde treba da bude � na po�etku.
U me�uvremenu, kamen se lagano pretvarao u dragulj, a Sizif je sve vi�e verovao da ima smisla taj dragulj brusiti, svakodnevno, �ak i kad se �inilo da nema nikakvog smisla.
Tako je prolazio �ivot velikog glumca, Sizifa Mi�e Janketi�a. U njemu je stigao da izgradi sebe i svoju veliku gluma�ku umetnost. Jedino ve�e i lep�e stvoreno u �ivotu Mi�e Janketi�a � jeste njegova prelepa, mnogobrojna porodica.
�ta je sve, koliko, gde i kada uradio Mi�a Janketi� te�ko da iko zna, a sasvim sam siguran da ne zna ni on sam. To �e se te�ko slo�iti i u knjigama o njemu, koje mu sleduju i koje �e do�i. On je odvi�e bio glumac i samo glumac svugde gde je bilo mesta za glumu i glumce. Svakog dana, svakog dana, ba� kao Sizif.
Nije jurio za priznanjima i nagradama, ali su one jurile i sustizale njega i od danas, sa Dobri�inim prstenom na ruci, Mi�a Janketi� je glumac dobitnik svih priznanja koja se mogu dobiti za varljivu umetnost gluma�ku.
Svake ve�eri, �irom sveta i gotovo istovremeno, di�u se zavese na hiljadama scena, da bi po�ela �arolija pozori�ta. Na tom istovremeno i najmanjem i najve�em prostoru na svetu, na sceni, stoji negde i on, na� Sizif glumac, Mi�a. I ako je negde, za nekog, to �to �e se zbiti najva�nije na svetu � onda je to ba� tu, na toj sceni gde je on. Sada!
I to svi na njemu vide i svi to znaju. I glumci oko njega i publika!
Odavno ve� Mi�a Janketi� na sceni, �ak i kad, kao svaki glumac, govori misli koje su drugi ispisali, radi ne�to osobeno drugo � govori svojom igrom o na�em vremenu, o nama i o sebi.
O sebi, posebno!
U velikom i dugom sizifovskom kraljevanju u prolaznom � ako postoji tajna glume Mi�e Janketi�a � ona je tu negde!
Ti slu�i� re�ima onoliko koliko su ti potrebne da bi govorio o sebi. Ili jo� vi�e � o sebi u vremenu koje ti je dato da u njemu traje� dok traje�. Stvarno, Sizife, glum�e, �nije �ivot �to i poljem pro�i!�
Uvek si verovao da ima mnogo smisla sve to �to radi�, da je vera u pozori�te ono �to nam preostaje kad vi�e ni u �ta ne mo�emo verovati.
I sada, kad stavi� na svoju umornu ruku Dobri�in prsten, pope�e� se sprat vi�e, obu�i kostim za svoju novu ulogu, za novu premijeru. Sta�e� na scenu, upali�e se reflektori i Sizif �e, po ko zna koji put, gurati svoj kamen � dragulj ka visini, ka nebu, me�u zvezde, ko zna!
Sutra �e�, mo�da, biti na nekoj drugoj pozornici, u nekom drugom gradu i opet sve iz po�etka � Dok se ne potro�e � ili kamen ili Sizif.
Pa, guraj, guraj, Mi�o Sizife, dok mo�e� i dok te ima, tako jedino mo�e� i zna�!
Sutra je novi dan, Mihailo Janketi�u! Po�ni ga, kao i uvek � guraj svoj kamen gluma�ki iznova, iz po�etka. Jo� dugo, vrlo dugo! Mo�da �e ti sa Dobri�inim prstenom na ruci biti lak�e.
Ima jo� toliko toga da se ka�e i uradi. Ko �e � ako ne�e� ti!?
�elimo ti mnogo sre�e, dobro zdravlje i jo� puno vere sizifovske, a sve ostalo si ve� dobio i osvojio zauvek. Sre�no!

�iri: Radoslav Dori�, predsednik, Stevo �igon, Nada Blam, Vladislava Milosavljevi�, Miodrag Radovanovi�, Stevan Gardinova�ki i Gojko �anti�. Po�asni �lan �irija dr Ivana Simeonovi� �eli�, predsednik Upravnog odbora Fonda Madlena Zepter, generalnog pokrovitelja Nagrade za �ivotno delo Dobri�in prsten.
Beograd, decembar 2003. godine

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >