|
Tri sata levice
(1990-1994)
Previranja u politi�kom,
dru�tvenom i umetni�kom �ivotu obele�ila su
1990. godinu u Litvaniji. Bio je to po�etak
istorijskih promena i renesansa nezavisne
Litvanije. Patriotizam, nacionalna svest i vera:
ove tri re�i izgovarane su s ponosom i nadom.
Taj potres nije se odvijao na sceni, ve� u
�ivotu, na ulici, u svakom domu i na
televizijskim ekranima. Budu�nost nacije i
narednih generacija upravo se odlu�ivala.
�Litvanija �e biti slobodna!�, pevali su
jednoglasno i stari i mladi. Litvanija je
postala nezavisna 1991, proliv�i mnogo krvi za
odbranu onog �to joj je bilo najva�nije. Posle
perioda izme�u 1980. i 1987, kada su nastali
pozori�ni komadi najboljih reditelja prethodne
generacije (Dalia Tamulevi�iute, Gitis
Padegimas, Jonas Vaitkus, Eimuntas Nekro�ijus i
Rimas Tuminas) koji su, izgleda, naslutili
promene, tri naredne godine stvori�e estetsku
formu koja �e ista�i zastave nacionalnog
identiteta i etni�kih ideja. �ivot se na�ao na
pozori�noj sceni i ona je izgubila umetni�ku
vrednost. Umetnost i literatura �rtvovane su na
oltaru nacionalnog romantizma. Lica glumaca koja
su na sceni o�ivela patnje zbog �ivota pod
pritiscima, rugaju se svakodnevici koja je
pedeset godina bila osmi�ljavana po sovjetskom
uzoru. Sumorni epitaf pro�losti, koji je u to
vreme, �ini se, bio obavezan za sve autore, neke
umetnike podstakao je na ti�inu: kreativna
autenti�nost zahtevala je sada druga�iju
emocionalnu sugestivnost i drugi pristup
stvarnosti. Dvadesetjednogodi�nji reditelj
Oskaras Kor�unovas pojavio se, jo� kao student,
na pozori�noj sceni 1990. predstavom L? ETRE ICI
(Tamo biti ovde). Suprotno od ostalih komada tog
vremena, pro�etih novom nacionalnom ideologijom,
ovaj je prepun �aplinovskih momenata,
slike nalik na snovi�enja, koje nemaju veze sa
stvarno��u, obiluju crnim humorom: deformisane
slike bez te�ine, ko�marne, ali sme�ne. Frojd?
Mogu�e. Ove slike, me�utim, bile su bli�e
piscima OBERIU-a i nemom filmu s po�etka 20.
veka: kad re�i izgube svaki smisao i ne
izra�avaju vi�e nikakvu istinu, bivaju zamenjene
slikama i radnjom. TAMO BITI OVDE ili
OGOR�ENJE (prvi put izveden 22. marta 1990, a
premijera je bila 16. decembra 1990.) jeste
komad utemeljen na delu Danila Harmsa i
potvr�uje jednu ideologiju: besmisao je tamo gde
se ne vidi jasan cilj i sastoji se od niza
bezna�ajnih slu�ajnosti. Jedino �to postoji
jeste umetni�ka ideologija imaginacije,
teatralnosti i paradoksa, koja se ogra�uje od
svake druge ideologije. Postoje nelogi�na logika
slike i opti�ka iluzija. �Svet u mojim o�ima
nije onakav kakav jeste, niti onakav kakvog ga
vidim, ve� onakav kakvog �elim ili ne �elim da
ga vidim.� (Harms) Izme�u 1990. i 1994.
Kor�unovas je postavio tri komada koja se
temelje na tekstovima Harmsa i Vedenskog. Ovi
ruski autori osnovali su Asocijaciju za realnu
umetnost (OBERIU) u Lenjingradu i preokrenuli
pravila umetnosti i njenog poimanja. Godinu dana
kasnije, za vreme pozori�nog doga�aja nazvanog
�Tri sata levice� gde su predstavili svoj drugi
manifest i komad JELKA KOD IVANOVIH
Vedenskog, napisali su: �Predmet ili doga�aj,
preneseni iz �ivota na scenu gube logiku
stvarnosti i dobijaju novu, onu koja postoji u
pozori�tu. Dramska intriga zamenjena je na sceni
pri�om koja spontano �puca� od pozori�nih
elemenata. �Surova slika sveta iz ugla
podsvesnog, koju su stvorila dva autora, obiluje
temama kao �to su zlo�in i kazna, �rtva i
d�elat, vernost i nevera, greh i pokajanje. One
su, me�utim, �ogrnute� tradicijom paradoksalnih
i �aljivih anegdota u kojima je sve ambivalentno
i gde �ivot izgleda ste�njen izme�u haosa i
oronulosti. Upravo tu tradiciju Kor�unovas
razvija u pozori�nom svetu pretvaraju�i predmete
i pojmove u scenske znake koji postoje u
logi�noj nelogi�nosti umetnosti. Dekor za
TAMO BITI OVDE, koji je delo slikara Aidasa
Bareikisa, u maniru Vazarelija, pretvara
pozornicu u �ahovsku tablu koja odmah menja
oblik i veli�inu svih predmeta i ljudskih bi�a
koja se na njoj na�u. Beste�insko stanje,
transformacija i neprekidni pokreti predmeta
stvaraju iluziju kruga ili �uda: be�umni pad
kamena, fla�a koja klizi du� poklopca klavira,
pesnica koju je nemogu�e otvoriti, rupe u
se�anju, ��udesni� violinista koji izvodi ples
umiru�eg labuda i uperen pi�tolj koji ne�e
opaliti. Predmet na sceni jednak je ljudskom
bi�u, a ljudsko bi�e je jednako predmetu: ovde
se prvi put pojavljuje shvatanje materijalnog
kao metafizi�kog fenomena, dok vreme i radnja na
sceni funkcioni�u prema logici sna. U centru
pozornice klavir, na kome i ispred koga se
odigrava radnja, u�estvuje u radnji i postaje
scenski hijeroglif jednako stvaran kao i glumci.
To je struktura tipi�na za Mejerholjda koja
izaziva ekscentri�nu igru i biomehaniku glumaca.
Takva igra daleko je od psihologizma i
privilegije ironije i samoironije, parodije i
preterivanja, forme i njene jasne spoljne
predstave. Li�e li na ljudska bi�a ova
rastrojena stvorenja u mra�nim uniformama i s
polucilindrima? Mo�da, na tu�ne klovnove koji od
me�usobne strasti, mr�nje i agresivnosti prave
fantazmagori�ne krugove koji gledaoce teraju na
smeh i pla�. �ta filozofija koju je izabrao
Kor�unovas mo�e da ima zajedni�ko s romantizmom
Litvanaca i bu�enjem nacionalne svesti 1990?
Ni�ta i mnogo. �Agresivnost i surovost izgledaju
kao da oplemenjuju strah i poma�u ljudima da ga
se oslobode, dok postojanje ozna�ava konstantno
iskustvo agresivnosti i suprotstavljanja smrti�,
izjavio je reditelj, uni�tavaju�i o�igledno,
jednim pokretom ruke, nove feti�e koje mu je
nametnula promenljiva ideologija, da bi podr�ao
drugi princip: sugestivnost pozori�nog izraza
bliskog praistorijskim ljudima. Slike
transformacije i prenagla�enih emocija imaju
prete�a i misteriozna zna�enja koja trepere u
emocionalnom oplemenjivanju vremena. LA ETRE ICI
ubrzo je postao uspeh. Harmsovi i
Kor�unovasovi likovi veruju u �udo: samo u
momentu bu�enja mogu da pobegnu ko�marnom strahu
koji ih razara. Da li je mogu�e probuditi se sad
kad je �ivot i sve �to vas okru�uje ko�mar? To
je u�asno, jer krv d�elata i �rtvu �ini
jednakima, ne samo pred smr�u nego i pred Bogom.
Svaki dan sad li�i na de�avanja u apokalipti�nom
pozori�tu, u kome li�nost nije ni�ta, nijedno
ljudsko bi�e nije ni�ta u pore�enju sa smr�u.
Mo�da je samo pesnik jedinstven i druga�iji.
Kor�unovas je 1992. postavio komad STARICA
(po dnevniku Danila Harmsa, njegovim novelama
STARICA i USPOMENE STAROG MUDRACA i komadu �APA,
kao i prema drami Aleksandra Vedenskog MALO
RAZGOVORA ILI �ISTA SKICA). To je bila prva
verzija komada, a druga je iza�la 1994. Nakon
1991, obojene krvlju onih koji su branili
nezavisnost, izgledalo je nemogu�e crvenu boju
postaviti na scenu. U prvoj verziji STARICE
pozornica je pro�arana crvenim i belim prugama,
a na sredini se nalazi mrtva�ki sanduk koji su
oslikali Aidas Bareikis i Julius Ludavi�ius. Sve
drugo nema ni�ta sa stvarno��u. (Harms)
Verovati u budu�nost u tom momentu zna�i
verovati u �udo u svetu koji je postao apsurdan
ili tragi�an. �Mislim da je Harms �ovek volje,
dakle, najva�nije pitanje po njemu je Bog, dok
je Vedenski �ovek sudbine i njegova glavna briga
je smrt�, obja�njava Kor�unovas. �Samo apsurd
ili, ta�nije re�eno, besmisao i paradoks mogu
pokazati istinske veze �ivota i smrti.�
(Vedenski) Prva verzija STARICE, uz pomo�
pozori�nog sna, pokazuje apsurdnost postojanja
ili neumoljivu tragediju �ivota. Iza pitanja
�Koliko je sati?�, koje postavlja nasmejana
balerina, po�iva egzistencijalno bezna�e i
strah. U drugoj verziji STARICE,
postavljenoj 1994, crveno je ustupilo mesto
crnom, a mrtva�ki sanduk zamenjen je ogromnim
putnim kov�egom. Crne i bele pruge, kojima je
prostor izdeljen, podse�aju na zatvor, ali i na
ljudsku svest. One ukazuju na postojanje
zatvorenika, koje iznenada biva osvetljeno
jednom sijalicom, koju je nacrtao �ilvinas
Kempinas i koja se okre�e poput fantoma.
Zatvorenik je ovde pisac koga igra glumac Arunas
Sakalauskas, ali to mo�e da bude svaki �ovek
koji sam stvara svoje snove i svoje strahove i
koji slavi svakodnevicu, suprotstavljaju�i se
destruktivnoj mo�i smrti. U STARICI 2, slika
je i dalje najva�nija. Ona je va�nija od re�i
koje su, od vremena pobede, mnogo puta
ponavljane, izgubile kredibilitet. Predstava nam
ukazuje na senke, bleda lica i zastra�uju�e o�i
oivi�ene crnim podo�njacima kao na licima iz
nekog ekspresionisti�kog filma. Dvojnost �oveka
i �ivota prikazana je okamenjenim izrazima lica
koja podse�aju na maske. Estetika crnog i belog
uve�ava simbolizam i vizionarsku odliku prostora
i vremena. Stvarnost pozornice je mistifikovana,
dok je stvarnost �ivota razotkrivena. Glumac
predstavlja �istu ideju, �ist ose�aj, �istu
sudbinu. Sudbinu mladog �oveka. �Znam samo
jednog izvrsnog reditelja, a to je slu�aj�,
izjavio je Kor�unovas 1991. Godinu dana kasnije
zabele�io je: �Koncept �istinitosti� za mene ne
postoji. Ideja da je fikcija pozori�na istina je
odli�na, ali ja bih je malo dopunio. Fikcija je
vi�e od istine, ali je za nju �vrsto vezana.
Volim Mejerholjdovu re�enicu koja obja�njava da
je veza pozori�ta i stvarnosti poput one vina i
gro��a. Volim Mejerholjda i Artoa. Moji pogledi
me, na neki na�in, i �ine Mejerholjdom i Artoom
novog vremena.� Godinu dana kasnije on
izjavljuje: ��esto mi ka�u: �Vi ste stvorili
Harmsa, vi ste ga postavili na scenu, vi �ete ga
i dalje postavljati na scenu. Kad �ete zavr�iti
s njim i da li znate jo� ne�to da re�irate�?
Upravo zbog toga �elim da objasnim da ja nisam
stvorio Harmsa. Njegov koncept ostaje u
pozori�noj umetnosti zauvek kao i vreme, ljubav,
Bog i smrt i ja tra�im na�in da izrazim njegovu
zamisao i da je prika�em tako da dirne
gledaoce.� Premijera predstave DOBAR DAN
SONJA, SRE�NA NOVA GODINA, nastale prema prema
komadima JELKA KOD IVANOVIH, Vedenskog i �EVA
�ana Anuja, odr�ana je uve�e 17. marta 1994.
Svojom veli�anstveno��u ova predstava izdvaja se
od manje ambicioznih LA ETRE ICI i STARICA.
Kor�unovas, slikar �ilvinas Kempinas i
kompozitor Gintaras Sodeika daju komadu DOBAR
DAN SONJA, SRE�NA NOVA GODINA duh dadaisti�ke
opere. Na desnoj strani pozornice pu�i se
ogromni zidni sat bez kazaljki koji vreme meri
pirotehni�kom metodom. Za Vedenskog, vreme je
su�tinska zagonetka: �Ovde vreme juri kao
mi��, mo�e se pro�itati na afi�i. Svet se na
sceni transformi�e u ludnicu veliku kao anti�ki
panteon. Sve je u skladu s tim: bolni�arka
ubica, cini�ne sudije, eroti�ni roditelji,
fantomski hor drvose�a i Petja i Sonja, brat i
sestra od pet godina. Najzad, Sonjina odse�ena
glava. DOBAR DAN SONJA, SRE�NA NOVA GODINA
je pri�a koja poku�ava da uspostavi ravnote�u,
�to je mogu�e �vr��u, izme�u stvarnosti i
ljudskog ja, ne samo rediteljevog, nego i svih
prisutnih u publici. To je, tako�e, poku�aj da
se potvrdi da su �rtva i d�elat jedno; da ne
mogu da budu odvojeni jer predstavljaju
suprotnosti i samim tim i jedinstvo crnog i
belog. Pozornica jeste podeljena na crne i bele
povr�ine kao i kostimi, ali tokom radnje dolazi
do me�anja i �ini se da se crno i belo me�usobno
dopunjuju. Crno na belom i belo na crnom postaje
konceptualna kategorija, izraz smrti i ve�nosti.
Dvadesetogodi�njaci su 1982. pevu�ili arije
iz LJUBAVI I SMRTI U VERONI, novoj muzi�koj
komediji Eimuntasa Nekro�ijusa, nastaloj prema
�ekspiru. DOBAR DAN SONJA, SRE�NA NOVA GODINA
postaje, 1994. godine, me�u mladima kultna
muzi�ka komedija koja nudi druga�ije re�i i
ritmove, poma�u�i da se sa�uvaju i podr�e
pravila stvarnosti. Ovde nema iluzije ni
sentimentalizma. Postoji samo �ivot
teatralizovan do apsurda i na sceni pretvoren u
zloslutnu stvarnost. Egzistencijalna anksioznost
postaje egzistencijalni u�as. U�as vremena koje
je postalo nepomi�no, obele�eno uzdasima,
zvucima i destruktivnim humorom koji podsti�e
potrebu za skladom. Stvarnost i ma�ta, �ivot
i smrt, zlo�in i kazna, drama i farsa, tragedija
i neuravnote�enost, lirizam i lakrdija pokazuju
odakle reditelj polazi prilikom izbora tema za
komade koji �ine trilogiju i �ime se slu�i
prilikom stvaranja njihove neponovljive forme
koja zadivljuje estetskom �istotom, ali u�asava
beskompromisnom istinom izvu�enom iz nekog kutka
podsvesti. �Sudbine umetnika OBERIU-a za
mene su znaci i kategorije koje se mogu
iskoristiti za osmi�ljavanje prostora za
umetni�ku slobodu kao i slobodu ljudskog bi�a
uop�te. Mo�e li se taj prostor izmeriti? Da li
je beskona�an? Da li je apsolutno ograni�en
dru�tvom, sudbinom, vremenom i smr�u? Ova
pitanja su va�ne etape trilogije�, ka�e
Kor�unovas. Svi likovi iz trilogije su
zato�enici unutra�njih tamnica, sopstvenih
strahova, ko�mara i strepnji. Svojim poku�ajima
da se oslobode, ne toliko na paradoksalan i
apsurdan, koliko na surov i drzak na�in,
izazivaju smeh publike i navode svakoga od nas
na tragove mogu�eg unutra�njeg oslobo�enja.
Upravo to �ini ove komade druga�ijim od svih
tipologija i pesni�kog jezika, koji je do tad
bio zajedni�ki svim pozori�tima, i dovodi ih na
samu granicu propisanog pozori�nog jezika u
Litvaniji, gde ostaju kao meta-jezik Kor�unovasa
i jedinstven individualni fenomen. Ovim svojim
komadima reditelj je nastupao po me�unarodnim
festivalima.
Trobojna slina
(1997�1998)
Njene boje su �uta,
zelena i crvena, iste one koje se nalaze na
litvanskoj zastavi. Napad na ikone? Kor�unovas
je revolucionar, ali ne po svojim shvatanjima;
pre bi se reklo da se svojom neverovatnom
iskreno��u svrstao me�u anarhiste. Iskrenost je
revolucionarna, zato �to se pojavljuje kad joj
se najmanje nadamo. Posle 1994. litvansko
pozori�te tra�ilo je �du�evni mir�. Shvatanje
prethodne generacije reditelja da je ��ivot
obaveza� postavilo je na scenu �heroje
svakodnevice�, li�ene bilo kakvih posebnih
kvaliteta, koji ne u�estvuju u borbi koju zbog
ideala i morala li�nost vodi s gomilom. Velike
promene su po�ele, ali umetnici, osetljivi na
promene u stvarnosti, bili su ube�eni da je
jedna ideologija ustupila mesto drugoj. Opet je
izgledalo mogu�e nastaviti borbu protiv sistema
pora�avaju�eg za umetni�ku individualnost. Vreme
je pro�losti i njenim herojima oduzelo status
mita. Ali, na povr�inu izlaze novi i autor,
nemaju�i drugog izlaza, antiheroje uzdi�e do
bo�anstva. Njima ne preti propast ideja i
njihova priroda se ne menja. Zahvaljuju�i svojoj
stabilnosti i ulozi dru�tvene maske, antiheroji
svedo�e o svom konfliktu s vrednostima koje se
menjaju. Jonas Vaitkus, koji je upravo tu smenu
heroja prikazao u komadu MIGEL MANARA Oskara
Milo�a, postavlja komad SELO STEPAN�IKOVO I
NJEGOVI STANOVNICI, po romanu Fjodora
Dostojevskog, osmisliv�i ga kao najgroteskniju
satiru dana�njeg dru�tva. U litvanskom pozori�tu
Jonas Vaitkus je seizmograf socijalnih promena.
Oskaras Kor�unovas je njegov u�enik. Njihova
estetska na�ela su druga�ija, ali njihova
shvatanja sveta �esto se podudaraju. Ta
shvatanja su revolucionarna i dijagnosti�ka, ali
ne destruktivna. Pozori�te mo�e samo da
postavlja dijagnozu i da tako uti�e na promenu
mi�ljenja. Takva je njegova priroda. Umetnost,
uop�te, uvek se bori protiv morala i priznaje ga
samo onda kad se on nalazi iznad dobra i zla.
Preispitivanje vrednosti i prelaz iz jednog
sistema i jednog sveta u neki drugi, zaokuplja
generaciju litvanskih tridesetogodi�njaka
poslednje decenije 20. veka. Usled potpunog
manjka prilagodljivosti moglo se tada pribe�i
pasivnom otporu, ili su se mogle ismevati
vrednosti koje su izgubile svaki smisao. Mladi
litvanski umetnici odabrali su pozori�nu formu
koja sadr�i istorijske i kulturne arhetipove. Ta
forma izvrgla je ruglu prethodne moralne tabue i
idealizam i potvrdila poreklo aktivnog otpora.
Trenutak je zahtevao efikasnost i preciznost, a
period u kome se to doga�alo tra�io je i jasan
stav. Kor�unovas je 1997. pozvao Sigitasa
Parulskisa, pesnika i prevodioca Harmsa i
Vedenskog na litvanski. Njegovo vi�enje sveta
blisko je rediteljevom: obele�eno tragedijom,
osetljivo na okru�enje i na metamorfozu svoje
generacije. Parulskis je pripremao novo delo i
njegov lirski heroj bio je, u to vreme, u
potrazi za sopstvenim identitetom, u okru�enju
koje je svoj identitet izgubilo. �Klju� ove
predstave i igre na kojoj se ona zasniva jeste
�elja da se se�amo onog �ega je, mo�da, nemogu�e
se�ati se�, izjavio je Kor�unovas pre premijere.
�Ovaj komad nije traganje za izgubljenim
vremenom, ve� namera da se prona�u su�tinske
stvari koje bi mogle biti skrivene negde u
izgubljenom vremenu. To, me�utim, nije na�a
granica i mi idemo dalje. Ube�en sam da uz pomo�
pozori�ta mo�e da se putuje i da se osete
iskustva kao, na primer, ro�enje ili sudbina
jednog molekula. Poku�avam da pre�em Rubikon: to
je vertikalna linija komada. Ovaj je veoma
razli�it od prethodna tri: ta dela imala su lepe
praznine i ja sam poku�ao da se igram
apstrakcijama, ljubavlju, smr�u, me�aju�i ih kao
karte. Ono �to �e ovaj komad, verovatno,
povezivati s ostalima jeste manipulacija
vremenom. Vreme je veoma va�an elemenat u mojim
komadima. Scena je magi�ni kvadrat na kome vreme
mo�e da trpi razli�ite metamorfoze. Uop�te,
krajem ovog drugog milenijuma, �ivimo u jednom
�udnom momentu u kome se pro�lost, sada�njost i
budu�nost naglo prekidaju i ponovo zapo�inju.
Pro�lost mo�e da iskrsne posle budu�nosti, to je
obele�je na�eg vremena�� P.S. DOSIJE O.K. je
komad �iji simboli�an i vi�ezna�an naslov
pokazuje revolucionarni duh epohe. Moderni mit,
zahvaljuju�i re�iji, po�iva na ideolo�kim i
kulturnim promenama i na tragediji ljudskog
postojanja koja, neminovno, ide uz njih. Re�ija
tra�i, ne samo da to�ak istorije pregazi sudbinu
nego i da se istorija nametne kao sudbina koja
ili mora sama biti �rtvovana, ili se mora, u
bolovima, osloboditi suvi�ne pro�losti. Izgleda
da lirski heroj komada P.S. DOSIJE O.K. sin,
student i vojnik pre�ivljava isto �to i, nekada,
Atinjanin koji posmatra kako kultura Rima
uni�tava vrednosti preno�ene vekovima s kolena
na koleno. Dobitnici su oni koji name�u novi
sistem vrednosti i koji, kao Avram, �rtvuju svog
sina novom bogu. Iste godine, Eimuntas
Nekro�ijus postavlja �ekspirovog HAMLETA, u kome
duh oca prisiljava sina da se �rtvuje njegovim
ciljevima: pro�lost se ovde pojavljuje iz drugog
ugla, u vrlo �ivom obliku i usmerava sudbinu u
�eljenom pravcu. Pro�lost nikome ne dozvoljava
da je zaboravi. Sigitas Parulskis �ne
izvr�e� samo pri�u o Avramu i Isaku. Sin �rtvuje
oca; otac, kao predstavnik starinskih pogleda i
ideolo�kih vrednosti, nalazi se na smetli�tu na
kojem �e, tokom predstave, biti bacano sve vi�e
i vi�e �ubreta i le�eva. Glavni junak komada je
Isak koji poku�ava da razjasni �ta je Avrama
nagnalo da bogu ponudi takav poklon. I sam Isak,
na kraju po�ini zlo�in. Junakovo iskustvo puno
je krvi, vi�enje u �koli, vojsci, obrazovnim
institucijama i na ulici, pro�eto je poslu�no��u
i ropskom pokorno��u, patnjom i �utanjem, nadom
i gubitkom iluzija. To iskustvo je va�nije i ima
vi�e vrednosti u o�ima onih koji su u�estvovali
u stvaranju komada, nego izgubljena vera.
Iskustvo je istina, ono nije ni re�, ni slogan.
�A �ta s onima koji se vra�aju na period
trobojki s po�etka perestrojke, �ta s nadom koja
se podudara s gubitkom iluzija, �ta s
idealizmom i pragmatizmom koji zaslu�uju isto
toliko po�asti�?�, pi�e Rasa Pauk�tite povodom
predstave. �Slina �ute, zelene i crvene boje
curi iz nosa junaka. Da li on to upravo pla�e,
ili je dobio kijavicu? Ova scena ne predstavlja,
u pravom smislu re�i, prezir ideala. Pre �e biti
da je re� o junaku dana�njice koji ne veruje
vi�e u ideale svojih roditelja i tra�i novu
veru, �to ga navodi da po�ini tragi�an izbor.
Na kraju komada, junak, koji je upio
iskustvo dece �plave rode� upore�en je s
anti�kim stubom.� Dekor za P.S .DOSIJE O.K.,
koji je realizovao slikar �ilvinas Kempinas
redstavlja smetli�te obojeno prozirnom zelenom
koja podse�a na nepokretnu mo�varu koja sve
guta. Likovi su informati�ki mutanti, koji se
isti�u agresivno��u i surovo��u. Anegdotski
humor je na ivici da, u svakom trenutku, izazove
eksploziju o�ajni�kim krikom, dok je �iroki
otvor na sredini spreman da taj krik proguta.
Pogled na scenu podse�a nas na ekran, ali,
zahvaljuju�i iluziji radnje, publiku privla�i
taj svet. Svi mu mi pripadamo i na�e iskustvo
nije ni�ta manje od iskustva mladi�a; ne mo�emo
mu, dakle, biti sudije. Nema mesta moralnim
poukama, tu�ioci i optu�eni u istom procesu.
Ujedinjuju�i jednu generaciju, komad ju je
odvojio od druge: mladi� se bori protiv
vetrenja�e, ili protiv trobojne ideologije �ija
je �rtva i sam postao. Nemogu�e je ubiti, ne
pro�lost, nego sada�njost. Vreme menja lica, a
ideologija menja mentalitet. Na premijeri ovog
komada bili su i predstavnici ministarstva
kulture; uvre�eni tvorci nacionalnog teatra nisu
prona�li ni�ta od pravila dramaturgije ni u
tekstu, ni u samom izvo�enju. Zapazili su samo
haoti�nu i razorenu formu, koja je na pozornici
dostigla vrhunac svog vizuelnog i emocionalnog
iskustva. Skandiraju�i: �Ceo svet je le��
Za�to bismo morali da volimo mrtve?�, sa svojom
trilogijom, Kor�unovas se na�ao na pragu
sopstvenog stila i sopstvenih tema. Da li �e
nastaviti i zadr�ati reputaciju buntovnika? Ili
�e podle�i rutini koja vlada na Nacionalnom
konzervatorijumu, najve�oj i najva�nijoj sceni u
Vilnusu koja je privukla i uni�tila mnoge
buntovne umetnike? Samo nekoliko godina ranije,
reditelj Jonas Vaitkus, tada direktor, bio je
otpu�ten po volji Ministarstva kulture. Njegov
naslednik, Rimas Tuminas, najavio je unutra�nju
reformu, ali nije uspeo da povrati ugled
ustanove. Kor�unovas, tada po�etnik, ali ve� deo
kulturnog �ivota Vilnusa, rade�i sa svojim
prijateljima studentima i s ljudima koji su
delili njegove ideje bio je prisiljen da napravi
izbor. Ideja, luda za ono vreme, sazrela je u
njegovoj glavi: boriti se do kraja i pisati samo
za sebe, utoliko pre �to je P.S. DOSIJE O.K. ve�
delovao kao tempirana bomba. Poslednji komad
u re�iji Kor�unovasa pod okriljem
Konzervatorijuma Nacionalnog pozori�ta, bio je
ROBERTO CUKO Bernara-Marije Koltesa (prvo
prikazivanje 17. januar 1998). �Oduvek sam
bio zainteresovan za jedan pozori�ni aspekt:
mogu�nost da se izrazi ono �to ne mo�e da se
prenese re�ima i da se stvori tajanstvena
unutra�nja komunikacija publike i scene. Razlika
izme�u re�i i pokreta, ba� kao i izme�u re�i i
slike je, za mene, veoma va�na. Ona olak�ava
uvo�enje novih zna�enja. Na primer, u sceni
ubistva majke, vidimo oglasnu tablu na kojoj
pi�e: �Ubistvo majke�, dok na pozornici
prisustvujemo ra�anju deteta koje se odvaja od
maj�ine utrobe: vreme je za sina da ode i
osamostali se. Par majka�sin li�i na pu�a i
njegovu ku�icu. Cuko puzi s majkom na le�ima. Ne
ubija je, ali se i�unja iz nje. Tako napu�ta
dom� Vizuelno izra�avanje, pokret i koreografija
imaju zadatak da oslobode prostor za nova
zna�enja pomo�u kojih se mo�e aktivno
komunicirati s publikom tokom interpretacije
pokreta i re�i. To je ono �to, po mom mi�ljenju,
�ini pravo pozori�te.� (Kor�unovas) Sedam
godina pa�ljivog slu�anja i pronicljivog
posmatranja promena �iji se znaci ve� ogledaju u
evoluciji zapleta i likova njegovih komada, u
putovanjima i me�unarodnim festivalima s kojih
se vra�ao oven�an pohvalama, nagradama i novim
idejama i taj ose�aj da nam vreme izmi�e
postajao je sve ja�i, sve to je, �ini se,
uverilo Kor�unovasa da je do�ao trenutak za
druge teme i druge komade. Generacijski jaz ga
je izjedao: bilo je mogu�e prikazati se samo u
tom svetlu. Komadi OBERIU-a izgledali su, 1997,
kao da ostaju na ivici ponora, dok je mladi
reditelj, koji se ukrcao bez sigurnosnog pojasa,
ve� pre�ao na drugu stranu. Preko komada ROBERTO
CUKO, 1997, taj ponor se materijalizuje u vidu
ogromne rampe za vo�nju rolerima gde jedina
osoba, de�ak u radnom odelu, odvojen od majke,
balansira kao zidni sat. Kao Cukov dvojnik koji,
me�utim, niti sudi, niti ubija. Prelazak s
komada u okvirima OBERIU-a na P.S. DOSIJE O.K. i
ROBERTO CUKO ukazuje na pad reditelja s kule od
slonova�e pravo u Zemlju greha. Iako je ROBERTO
CUKO romansirani komad koji ne li�i na reditelja
(�ak je i buntovnik bez razloga romansiran),
radi se, ipak, o nepristrasnom pribli�avanju
stvorenjima bez lika i imena koje svakodnevno
sre�emo kako lutaju izvan granica moralnih
na�ela. Ovim komadima Kor�unovas osporava svoje
kolege prethodne generacije, koje pitanje
vremena koje se menja re�avaju kroz prizmu
stvarnosti, i suprotstavlja svoje Hamlete
njihovim: antiheroji pod uticajem dru�tvenih
promena koji su tretirani kao zlo�inci samo zato
�to su druga�iji. Stvarnost se pojavljuje na
sceni ROBERTA CUKA preko sinteti�kih slika u
boji, tehno muzike, dima koji gu�i i sjaja
metala. U sredini pozornice nalazi se ogromna
�eli�na rampa na kojoj zalet hvata jedan
usamljeni kliza� i po kojoj se Cuko penje i
silazi. Vidljivi su napetost, brzina i pokret.
Ose�a se �e� za �ivotom i njegovom ubistvenom
strogo��u. Za svoje okru�enje, Cuko je nesre�a
koja dolazi neo�ekivano da zadovolji
najskrivenije ose�aje. On je uzrok, oru�je, cilj
i posledica; spoznaja se nalazi u dubinama u
koje Kor�unovas prodire brzinom pu�a. Biti
svedok zlo�ina zna�i u�estvovati u nekom
policijskom �ou-programu: reditelj od komada
pravi javnu reporta�u i scenama daje podnaslove
koji mogu da se vide na ekranu. Cuko, koga igra
Saulius Mikolaitis izgleda kao da postoji i ne
postoji. To je istovremeno umoran i
prepla�en mladi� i lice delinkventa na
fotografijama u ogromnom ramu koji se okre�e na
pozornici. Jurate Paulekaite, nova
scenografkinja, uvodi druga�iju estetiku komada.
Muzika Gintarasa Sodeike, uobi�ajenog
kompozitora u Kor�unovasovim predstavama, zvu�i
ovaj put izve�ta�eno i zastra�uju�e. Na afi�i
predstave reditelj je zabele�io: �Cuko je mit.
Zbog toga ova predstava nema samo jedan smisao.
Cuko je razbijena iluzija besmrtnosti.� Ne�to
sli�no rekla je i Jurate Paulekaite: �Imamo
potrebu da se suprotstavimo vremenu i,
neizbe�no, da razumemo stvarnost onakvu kakva
ona jeste. Koltes na jasan, strog i surov na�in
govori o krizi dru�tva. Na�a civilizacija ide ka
samoubistvu i planeta muza ide ka samoubistvu.
Cuko oplemenjuje svu krivicu koja lebdi u
vazduhu. On je kao munja, antiheroj koji
apsorbuje krivicu i postaje �rtva iskupljenja.
�ini se da, dodaju�i sve zlo�ine koji lebde u
vazduhu jednoj osobi, osu�uju�i je i �rtvuju�i,
dru�tvo mo�e da se pro�isti��
Kor�unovas i njegova ekipa napu�taju,
1998. godine, Nacionalno dramsko pozori�te
Litvanije da bi osnovali Pozori�ta
Oskarasa Kor�unovasa (OKT), odnosno sopstvenu
nezavisnu trupu. Svaki naredni komad va�i�e,
ubudu�e, kao manifest njegovog pozori�ta i
potvrda njegovog imena. Reditelj, prema tome,
postaje odgovoran i za logo ovog teatra: to �e
biti Harmsov hijeroglif, krug s ta�kom u
sredini.
�Pre svega novac��
(1999�2001)
Ovo su prve re�i Biblije,
prema Brajanu, jednom od likova iz predstave
SHOPPING AND FUCKING Marka Rejvenhila koju je
Kor�unovas postavio na scenu svog novog teatra
1999. Pozori�te bez krova, bez scene i sale za
probe, bez foajea gde bi se okupljala publika.
Ljudi koji su u�estvovali u ovom pozori�tu, me�u
kojima i Jurate Paulekaite i kompozitor Gintaras
Sodeika, smestili su se u jednoj kancelariji
Nacionalnog pozori�ta. Ta kancelarija postala je
njihov administrativni �kutak�. Reditelj je
radio na putovanjima, u svojoj ku�i, na ulici, u
barovima. Probe su bile organizovane na
razli�itim mestima po gradu, a predstave su
igrane ili u maloj sali ili na velikoj sceni
Nacionalnog pozori�ta. Ta mala sala lansirala je
ovog reditelja. Postala je, u izvesnom smislu,
scena Oskarasa Kor�unovasa. Reditelj je nekoliko
godina stvarao svoj pozori�ni jezik, jer
postojanje posebnog jezika potvr�uje postojanje
posebnog pozori�ta. Litvanci imaju obi�aj da
zovu �pozori�tem� skup predstava onih reditelja
koji rade druga�ije i �ije delo nosi li�ni
pe�at. Pozori�ta Vaitkusa, Nekro�ijusa i
Tuminasa nisu trupe, nego stvarala�ke
filozofije, stilovi i poseban scenski jezik.
Nakon trilogije OBERIU, pojavljuje se i
pozori�te Kor�unovasa, �etvrto po redu, zrelo��u
izraza ravno prethodnima. Prvi komad OKT-a
bio je manifest novog teatra. �Pozori�te je
postalo sli�no kulinarskoj ve�tini stvorenoj za
gurmane prefinjenog ukusa. Sve je apstraktno,
scenografija i kostimi, ideje i moralni
koncepti�, izjavio je reditelj pre premijere. �I
glumci, dakle, glume apstraktno; njihove veze su
apstraktne; apstraktan teatar publika ne razume,
ali pozori�te mora da postoji ovde i sada, mora
da komentari�e ono �to se sad doga�a i da to
prevede na razumljiv jezik i formu. SHOPPING AND
FUCKING je danas, po svojim politi�kim i
dru�tvenim pogledima, jasan komad. On pokazuje
najru�niju stranu dana�njice: sve mo�e da se
proda i kupi, �ak i moral je na prodaju.
Rejvenhil je napisao komad u isto vreme surov i
veoma ljudski. Ljudski, zato �to je naterao
gledaoce da druga�ije posmatraju najgore
postupke, dostojne najcrnjeg prezira, kao i
uzroke takvog pona�anja�. Na prvi pogled
izgleda kao da u komadu SHOPPING AND FUCKING
reditelj otkriva teme litvanskog teatra
�ezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka.
Litvanski romantizam dosti�e tada vrhunac svoje
konfliktne prirode, a re�enje konflikta je u
izboru na�ina na koji se mo�e predstaviti
ljudsko bi�e s njegovim unutra�njim svetom i
onim �to ga uslovljava, odnosno spoljni svet.
Govoriti o stvarnosti onakvoj kakva je ona
zaista, nije vi�e mogu�e. Reditelji su, dakle,
odabrali tre�i na�in: predstaviti spoljni svet
simbolima, alegorijama i metaforama, a
unutra�nji svet dihotomijama romantizma. Slike
spoljnog sveta, koje �e postati znaci i simboli
prizivaju�i najdublju stvarnost i poku�avaju�i
da izraze ljudsko bi�e u njegovoj celovitosti,
pojavljuju se i, vremenom, dobijaju novu snagu.
Litvansko pozori�te iz sovjetske epohe bilo je
dru�tvena kritika samo iz jednog ugla: polo�aj
heroja-protagoniste koji je u opoziciji sa
svojim okru�enjem odgovara polo�aju dru�tveno
anga�ovanog teatra. Nova dramaturgija s
kraja 20. veka ne razlikuje se od one iz
sedamdesetih godina samo po temama: novi
postrealizam ne odbacuje umetni�ke koncepte.
Stvarnost uvek prevazilazi ono �to o njoj misle
savremenici, a umetnik stvara ono �to mi vidimo
kao stvarnost. �Zamislimo�, to je najva�nija
re�. Kor�unovas ne ose�a taj paradoks, �ak i kad
se njegovi realisti�ki komadi dvoume izme�u
apstraktne realnosti i one koju samo on vidi i
zami�lja. Kor�unovas 1999. hvali �moderan
pozori�ni jezik usagla�en s ritmom dana�njice,
stvaraju�i tako mit o modernom �oveku i
izazivaju�i gledaoca na mogu�u pobunu, mogu�u
akciju i neki drugi �ivot�. To mnogo podse�a na
stav Artoa, jednog od najomiljenijih
Kor�unovasovih autora. Da li je taj stav
realisti�an, blizak pozori�nom realizmu?
Verovatno ne. Iako se SHOPPING AND FUCKING
pojavljuje kao kriti�ka analiza dru�tva, moderan
scenski jezik utemeljen na prepoznatljivim
znacima, ovde je element mnogo va�niji od
imitacije stvarnosti. Komadi Rejvenhila i, ne�to
kasnije, Marijusa fon Majenburga, uklapaju se u
prirodu Kor�unovasa kao i u njegov teatar.
SHOPPING AND FUCKING i LICE VATRE Marijusa fon
Majenburga, komad koji je 2000. nastao od novog
realizma zastupljenog u pozori�tu OKT,
ujedinjuju oblik dekorativnog pozori�ta sa
brilijantnom socijalnom osnovom u jedinstven
dramski oblik. Kor�unovas je pozori�ni
direktor do sr�i. Prema tome, njegove predstave
i likovi u njima trpe paradoksalnu metamorfozu:
drasti�ne senke svakodnevnih situacija na sceni
razvijaju se u metafori�ka uop�tavnja,
kvazifotografski realizam transformi�e se u
simbolisti�ki i apstraktan realizam, a
definicija dru�tvenog prostora postaje stvaranje
mita. Ovde, svakako, le�i tajna popularnosti
neorealisti�ke dramaturgije: neki reditelji
koriste je kao barjak dru�tvene kritike i
aktivni instrument borbe; drugi je koriste da bi
utvrdili zla civilizacije; kona�no, ima i onih
kojima ona slu�i kao materijal za pravljenje
novih oru�a pozori�nog izraza i izvo�enja.
Svrstala bih Kor�unovasa u ovu poslednju grupu,
iako je on sam ube�en da njegove predstave
dovr�avaju misiju od izuzetne va�nosti za
re�avanje problema na�eg vremena. U
predstavama SHOPPING AND FUCKING i LICE VATRE
iznena�uju poku�aji reditelja da unese neku
veliku promenu, a taj poku�aj ima sve dramske
osobine, kao i likovi �ije se farse i slabosti
tokom radnje otkrivaju: neki poku�avaju da se
odupru razaraju�em uticaju okoline, dok se neki
ose�aju nemo�ni u sukobu s njim. Ta ranjivost i
ta snaga nisu u otvorenom sukobu s okru�enjem,
ali su pokazane kroz odnose me�u likovima. Pre
�e biti da su ljudske karakteristike likova, a
ne socijalna definicija svakog od njih,
pokreta�ka snaga konflikta u komadu. Buntovnici
bez razloga, po svojoj prirodi, iskreni i
otvoreni revolucionari bore se sa svetom i
dru�tvom svojim sopstvenim oru�jem. Zbog te
borbe, dospevaju na marginu �normalnog� dru�tva,
mada su pravi razlozi tome samo�a i ljubav kao
krajnji cilj. Svako na svoj na�in tra�i ljubav,
razumevanje i toplinu ose�anja. Tra�e svoje
mesto na svetu i ne�to u �ta �e verovati. Ponovo
grade uni�tene iluzije. Svi su oni luckasti
mladi ljudi, blago �uvrnuti�, koje je vreme
slomilo. Ne znam vi�e ko je rekao da postoji
institucionalna fantastika i fantastika
prikrivenih misli. Prva uni�tava principe reda,
kvari ravnote�u i elimini�e logiku. Sve to
po�iva na su�tini gubitka i panike. Druga
signalizira pukotine koje se jo� ne vide,
predose�aj opasnosti i pretnju od ne�eg
�okantnog �to �e se desiti upravo na onom mestu
koje, na prvi pogled, izgleda sigurno. U svojim
predstavama Kor�unovas koristi oba ova oblika
fantastike. Jedan je vidljiv na sceni,
predstavljen oblikom i rasporedom dekora i
gluma�kom igrom. Spolja gledano, igra
Kor�unovasovih glumaca zasnovana je na
emocionalnom stanju koje proizlazi iz iskustva
neke ekstremne situacije: to stanje je
psiholo�ki uve�ano, ponekad �ak do histerije. Ta
stanja se izuzetno brzo menjaju, jer nove
situacije, jo� konfliktnije, stalno ih dopunjuju
i to je jedna od glavnih crta savremene
dramaturgije. To iskustvo, prikazano na sceni,
jednako je onom �ivotnom. Prema tome, od glumaca
se zahteva, u isto vreme, ose�ajan i neodre�en
izraz, koji ne treba da bude jednak samo
�ivotnoj istini, nego i da bude upe�atljiv na
sceni. �Igrati� je stra�no te�ko i zbog toga su
glumci veoma mladi, sposobni da brzo menjaju
emotivna stanja, ali se i usu�uju da prekr�e
unutra�nje tabue. �Moram prevazi�i samog
sebe�, izjavio je Arunas Sakalauskas, koji igra
Marka u SHOPPING AND FUCKING. Emotivno
poistove�ivanje sa svojim junakom ipak je samo
prvi korak. Drugi je rastojanje koje mo�e da
zavara emocionalni i racionalni ugao ideje
komada i lika koji je u njemu predstavljen. To
podse�a na Brehtov �Verfremdungseffekt�, ali to
je zami�ljeno u jednom mnogo �irem smislu, a
publika ima pravo da izabere: da potra�i
poznate situacije i karakterne crte s
kojima mo�e da se poistoveti ili da se ogradi i
da ne vidi ni�ta osim elemenata stvarnosti
predstavljenih na sceni. Na taj na�in, vi�enje
�sada�njosti� i �ljudskog� ozna�eno je kli�eima
dru�tvenih odnosa, polnim i socijalnim
odre�enjima i dimenzijom vremena koje se stalno
menja i izmi�e; preko relativnosti pro�losti i
budu�nosti, i naravno, hijerarhijom moralnih
vrednosti. To vi�enje izaziva i izaziva�e
pesimizam, a to je mo�da zbog aure teatralnosti
i teatralizacije koja lebdi nad komadima, auri
koja ima svoje mesto u filozofiji Kor�unovasa.
Ta aura uti�e na stepen relativnosti komada koji
nikad nije �na nuli�. �Mislim da se
predstava ne mo�e za�eti na radnom stolu. Da bi
se izvuklo vino iz gro��a i da bi se sakupilo
iskustvo za jednu predstavu neophodno je
svakodnevno na tome raditi. Svakog dana iskrsne
ne�to novo �to budi novu inspiraciju u nama.
Probe su ne�to najdragocenije za mene. Verujem,
pored toga, da nema vremena za �ekanje i imam
potrebu da ponavljam sve vi�e. Volim da radim,
ne samo jedan, nego i vi�e komada istovremeno.
Bio bih, me�utim, nesposoban da postavim pet
komada, na primer, u nekom dr�avnom pozori�tu.
Ovo je bila prva sezona i po�etak i
osmi�ljavanje repertoara bilo je va�no za nas.
Tokom stvaranja predstava organizovali smo i
strukturu i administraciju na�eg teatra. Dospeli
smo dovde i sada imamo dobru ekipu sposobnu da
organizuje turneje, reklame i probe. Na na�em
repertoaru sada ima osam predstava i igramo u
punim salama i u Vilnusu i u inostranstvu. Idemo
na mesta koja imaju sale�� (Kor�unovas, 2002)
�ekspirov SAN LETNJE NO�I, 1999,
Bulgakovljev MAJSTOR I MARGARITA i LICE VATRE
Marijusa fon Majenburga 2000, PARAZITI Marijusa
fon Majenburga i CRAVE Sare Kejn 2001, Sofoklov
KRALJ EDIP 2002: OKT sada nudi repertoar velikog
pozori�ta; 2003. SAMO�A U DVOJE, Sigitasa
Parulskisa.
U po�etku be�e radnja
(2000�2002)
Logo OKT-a jeste Harmsov
hijeroglif. Pro�la je decenija od vremena kad je
Harms imao uticaja na reditelja. �Izgleda da
je on predvideo aktuelnu situaciju u kojoj se
nalaze mladi umetnici u Litvaniji. Smeje se sebi
i svetu sa suzama u o�ima. Njegov rad je
ispovest po�tenog i �asnog �oveka. To je va�no
za moju generaciju koja je bila gurnuta u
istorijske okolnosti: pozicija u kojoj,
istovremeno, ose�a� kajanje i duboku ube�enost u
svoju ispravnost. On je za nas bio kao brat u to
vreme kad nikakva prava nisu postojala.�
(Kor�unovas, 1993) Harmsov hijeroglif je
�znak-meta-energija, centar-prostor-praznina�.
Po kriti�aru Ramuneu Marcinkevi�iuteu �OKT
zaslu�uje takav znak: ovo pozori�te odredilo je
svoju metu i ovo pozori�te ve� funkcioni�e kao
centar energije.� Ovaj znak je su�tina realne
umetosti onakve kakva je ona za umetnike
OBERIU-a, njenih rezervi energije koja raznosi
svakodnevicu i mitove koje ona stvara. Centar
sveta je svuda i nigde, njegova slika je krug.
Nigde: krug i centar su Bog koji je svuda i
nigde. To je ideja Nikole de Kija. Me�utim,
nije li Kor�unovasov Bog slep i gluv? Smrt Boga,
po Ni�eu, ra�a Nat�oveka, a likovi heroja i
antiheroja u njegovim komadima su nadljudi
obele�eni tragedijom svog postojanja. Tragedija
nastaje u trenutku kad se shvata da Bog ne
postoji stvarno, da je on svugde i nigde.
Zapravo, on postoji, ali je neaktivan. �ivot
mladih u P.S. DOSIJE O.K. ve� je obele�en
tragedijom, a ROBERTO CUKO se pribli�ava tajnama
savremene tragedije. Sigitas Parulskis, koji je
ROBERTA CUKA svrstao u tragedije, poziva se na
hor koji ubija i biva ubijen. U SHOPPING AND
FUCKING kao i u LICU VATRE i PARAZITIMA Marijusa
fon Majenburga, ili u CRAVE Sare Kejn, koji su
svi postavljeni s Povilasom Laurinkusom, izgleda
da smo taj hor koji ubija i biva ubijen, mi,
publika i da smo nesposobni danas da ostvarimo
svoj cilj, jer smo postali obi�ni konzumatori
bilo koje tragedije. Reditelj se bori protiv
na�e ravnodu�nosti biraju�i moderne komade i
uzdi�u�i dru�tvene konflikte na egzistencijalno
uop�tavanje. Na taj na�in, verovatno, mo�e da se
proceni i �realizam� Kor�unovasa: ritam i
raspolo�enja svakodnevnog �ivota i potresi du�e
koji, s vremena na vreme, provaljuju kao
histeri�ni krik, ponekad se pojavljuju kao
fantazmagori�na snovi�enja. To je alternativa,
druga�iji izbor i osloba�anje slobode ma�te i
lukave teatralnosti preko humora, anarhije i
poezije. Kad je nakon SHOPPING AND FUCKING
reditelj pomenuo svoju nameru da postavi SAN
LETNJE NO�I, svi su, s olak�anjem, odahnuli.
Kor�unovas je gospodar sna na sceni i brutalne
dru�tvene kritike nisu za njega najbolji izbor.
SAN LETNJE NO�I bio je zapanjuju�i; nije imao
ni�ta zajedni�ko sa tradicionalnim prikazom, �ak
ni s prethodnim predstavama ovog reditelja. Za
koga je, dakle, bio postavljen? Za radost igre,
zarazne fantazije i pozori�nog duha. Jedan
od likova u TAMO BITI OVDE govorio je: �Ne
mo�emo se jednom daskom ograditi od prirodnih
fenomena.� U SNU LETNJE NO�I daska gradi
pozori�te i prirodne fenomene od kojih se
ogra�ujemo. Zajedno s glumcima taj aktivan i
pokretljiv elemenat stvara ekstravagantne slike
na sceni. �uma dasaka zamenjuje uobi�ajeni
dekor. Daske se nose, okre�u, postavljaju,
koriste kao pokriva�, skloni�e i sredstvo za
komunikaciju. One su, tako�e, i zavesa,
pozornica i gradske zidine. Daska registruje
napomenu, oivi�uje scenu i pro�i��ava postupke,
slu�i za pokret, za trambulinu ili za poskok, za
krug ili opasan skok. Dijalozi likova lete i
vra�aju se odbijaju�i se o daske, glumci �alju
emocije likovima koje tuma�e njihovi partneri i
publici, zahvaljuju�i daskama. �Telo je ma�ina,
a glumac koji ga koristi je operater.� Mo�emo se
prisetiti slavnog Mejerholjdovog principa
biomehanike. �Rad� s daskama koji izvode glumci
je mehanika, ali preko toga pribli�avamo se
principima gluma�kog zanata i ma�ta publike je
zagolicana. SAN LETNJE NO�I je suptilna prevara
odraslih koji se vra�aju u igre iz detinjstva.
To je najradikalnija interpretacija klasike.
�Kad sam bio mali, moje igra�ke bili su vrlo
konkretni predmeti. Imao sam, naravno, potrebu
za igra�kama, ali naj�e��e uzimao bih neku
stvar�icu, olovku, na primer, i pokretao sam je
i o�ivljavao onako kako me je vodila moja ma�ta.
Moji roditelji su mislili da to nije normalno i
hteli su da mi oduzmu te igra�ke. Nije im
uspelo. S jednom takvom �eljom da se igram i to
ne sam, ve� s mojim glumcima, ekipom i publikom,
okrenuo sam se, prema tome, re�iji.�
(Kor�unovas) Ludak, zaklju�uje kralj Lir,
nije mogao ili nije znao kako da odraste.
Pozori�te je igra za �odraslu decu�; tako i
ma�ta gledaoca mo�e da se zagolica: dovoljan je
jedan znak, poziv i stvaranje po�inje. Glumce i
publiku tada zahvata isti zanos ma�te i
kolektivne energije. �U pozori�tu me najvi�e
interesuje trenutak kad kolektivna ma�ta po�inje
da se budi. Pre po�etka svake probe, ve� imam
ideje u glavi. Me�utim, ako one ne dopiru do
ma�te ostalih, ako se ne menjaju i ne dopunjuju
idejama drugih, po�injem da se brinem. Uop�te,
one moraju da se razvijaju, uve�avaju i menjaju.
Pozori�te nije fiksna umetnost, kao skulptura.
Pozori�te ne stvara slike. To je �iv spektakl.
Ideje koje ja predla�em moraju da o�ive. Ako do
toga ne do�e, zna�i da one nisu bile dobre.
Kolektivna ma�ta o�ivljava komad koji se onda
predstavlja u kolektivnoj ma�ti publike.
Gledaoci predstavljaju, u izvesnom smislu, model
dru�tva, izvesnu zajednicu koja u�estvuje u
kreativnoj �zaveri�. Nemogu�e bi bilo postaviti
komad za samo jednu osobu.� (Kor�unovas) OKT
funkcioni�e kao laboratorija u kojoj se stvara i
kao na�in �ivota: briga reditelja nije samo da
postavi komad, nego i da prati njegov �ivot, da
ga popravlja, da stalno ubacuje promene.
Pozori�te je za njega organizam koji funkcioni�e
svakog dana i koji razvija ma�tu i ose�anja:
verni glumci nisu samo izvr�ioci nego i
generatori ideja, koji, povrh svega, rade samo
na tom mestu i tu stvaraju svoje najbolje uloge.
Moglo bi se re�i da su sve predstave OKT-a pune
zgusnute kolektivne energije. U njima je sve
koncentrisano i ekstremno i svaki pokret je
usmeren ka izra�avanju ljubavi, nasilja, smrti.
Iza svega toga, me�utim, mo�e se na�i krhki
lirizam i poetska figuracija. Iako je OKT scena
ose�anja i ekstrema, za iskustvo autora, i
publike, kao i Artoa, utemeljeno je na estetskim
pravilima, pre nego na imitaciji �ivota: scenska
stvarnost stvorena ovde uti�e na gledaoca kao
potpuna umetni�ka stvarnost, stvarnost koja
potvr�uje samu su�tinu teatra: otvoriti se onome
�to je iza re�i, pokazati ono �to ne mo�e da se
vidi. Zar nije to tra�io Arto kad je govorio da
u pozori�tu mora da se vodi ra�una o
dvostrukoj struji: zami�ljenoj stvarnosti koja
se u jednom trenutku spaja sa �ivotom, da bi se
ve� slede�eg trenutka razdvojili. Kad se neki
doga�aj, makar i najbanalniji transformi�e u
ubedljivu scensku sliku, mo�e se govoriti o
stvarnosti i poeziji pozori�ta gde su najstro�a
forma i anarhija u saglasju. Anarhija je kao
pra�njenje emocija i du�evnih stanja, uz pomo�
humora koji omogu�ava iskrivljenu sliku
stvarnosti da bi svako mogao da dodirne njene
najdublje i najskrivenije nivoe. Iza
teatralnosti Kor�unovasovih komada, mogu se uvek
razlikovati tragi�no poreklo komedije i
ekscentri�nosti: opasnost koju nalazimo u
prirodi �ivota i znanja. Kor�unovas,
2000, postavlja svoju verziju HOTELA EVROPA i
MAJSTORA I MARGARITE Mihaila Bulgakova za vreme
u�e��a na TEOREM-u, na festivalu u Avinjonu.
Slede�eg leta, predstavlja LICE VATRE u
Francuskoj. Fanatik, nikad umoran od
istra�ivanja i eksperimentisanja, postao je,
tako�e, redovni posetilac me�unarodnih
festivala. �Da li ste ikada osetili da
me�unarodni uspeh i koli�ina pa�nje koja vam je
upu�ena dobijaju na kvalitetu?�, pitao ga je
Roman Dolzhanski, moskovski pozori�ni kriti�ar u
novemrbu 2002, kad je LICE VATRE bilo prikazano
na festivalu NET u Moskvi. �Da. Prvi put je
to bilo davno, kad sam po�eo da radim Harmsa.
Zatim se, na neki na�in, sve smirilo. Ponovo sam
osetio taj momenat pro�le godine u Avinjonu kad
smo igrali MAJSTORA I MARGARITU. Shvatio sam da
na� teatar postoji i da je poznat. Danas, uspeh
je postao rutina. Nisam licemer, nego sam
smiren. Uspeh je kratkotrajna stvar: pozori�te
�ivi u granicama odre�enog vremena i sve se brzo
zaboravlja. U najboljem slu�aju, samo mitovi
koje je autor koristio gube trku s vremenom. To
nema veze s pozori�tem. Ipak, publika je, do
sada, uvek reagovala i smatram da je ovaj posao
zanimljiv. � Bojite li se neuspeha? �
Naravno. Stalno. Ne�u preterati ako ka�em da je
to uvek prisutno. � �ta je, po va�em
mi�ljenju, su�tina re�ije? � Upoznavanje.
Otkrijete fenomenalnu crtu, li�nost nekog
glumca, i �elite da gledaoci to, tako�e, vide.
Upoznavanje i prepoznavanje. To je su�tina.
Uop�teno gledano, to je posao zlo�inca. Ako nema
zlo�ina u pozori�tu, to zna�i da se u tom
pozori�tu ni�ta ne doga�a. Na sceni, mora
postojati corpus delicti�� MAJSTOR I
MARGARITA Mihaila Bulgakova je najslavnija
predstava Kor�unovasa. Najpre je to bila i
njegova predstava o kojoj se najvi�e
diskutovalo. Roman i predstava krenuli su
razli�itim putevima. Ono �to je reditelj
prikazao na sceni bilo je jednako novom romanu,
romanu pisanom za scenu. Kor�unovas je o
tome sanjao �itavu jednu deceniju. Trenutak je
do�ao i on je podelio ideje s Nekro�ijusom. Ovaj
mu nije preporu�ivao da postavi to delo:
�Predstave moraju da se �ire i da budu korektno
postavljene: put reditelja je dug maraton. Ako
predstava ispadne lo�e uvek mo�ete da unosite
ispravke i da se inspiri�ete da unesete neke
promene. Ovaj bi, me�utim, ostao lo�, jer gra�a
od koje je sastavljen ne mo�e korektno da se
predstavi na sceni. A i ako ispadne dobro? �ta
dalje?� Kor�unovas je potvrdio da je
ostvario svoj san da postavi neka pitanja
prorocima i dru�tvu zahvaljuju�i tom komadu:
�Kao u RUBLJOVU Andreja Tarkovskog gde mladi�
pokre�e zvona i ljudima se dopadne zvuk koji ona
proizvode. Ali okre�u se i udaljavaju, dok
mladi� grca u suzama, jer bilo kakvo
odobravanje, aplauz ili obo�avanje mogu da
povrede umetnika. Bulgakovljev Majstor zna
�ta je bilo �rtvovano i �injenica da su rukopisi
pali u zaborav ga vre�a. Komad je ro�en. �udo se
dogodilo i ni�ta se nije promenilo niti �e se
promeniti. To je stra�no. Zbog toga ose�am
izvestan �ok i bol. S druge strane, me�utim, ve�
sam malo ja�i i ove poslednje godine su me
u�inile neustra�ivim. Mogu da nastavim da
re�iram bez straha od neuspeha.� MAJSTOR I
MARGARITA je predstava koja po�inje i zavr�ava
zvukom bacanja papira: rukopis Majstora nije
izgoreo. Slika kruga uti�e na cikli�nu
kompoziciju: ono �to po�ne, nema kraja. Likovi,
linije intrige i ponavljani znaci izgledaju kao
da se okre�u oko iste ta�ke, vrtlog vremena i
prostora od koga se treba �uvati, dugo nakon
smirenja, iluzija kruga koji se pomera, otvara.
Sto, stolice, likovi koji se razme�taju po
krugu, Margaritin uzlet, kao da se uzdigla iz
nevidljivog dna nekog kru�nog bunara, samo
poja�avaju tu iluziju. Vrtlog, sa sposobno��u da
usisava i izbacuje, isti�e, ne samo psihi�ko
nego i fizi�ko: to je strah od nepoznatog koji
menja stvarnost u �izofreni�no buncanje.
Sredi�nji momenat pri�e o Majstoru i
Margariti je Voland i njegova pratnja: groteskna
i ekscentri�na inverzija Sent-Trinitea. Voland,
koga tuma�i Dainijus Kazlauskas, je �gospodar�
�ivota, ali ne haosa pakla ili snage zlokobnog.
On je �armantan intelektualac, s ledenom lepotom
koja odra�ava njegovo poznavanje svega i
svakoga. U maloj sali jednog varijetetskog
pozori�ta odigravaju se Volandove seanse crne
magije, �to predstavlja �izofreni�ni ugao
svesti, oivi�en zami�ljenim zidovima du�evne
bolnice. To je postalo stilski predgovor
predstavi i uti�e na igru glumaca i scenskih
sredstava, odre�uju�i �anr: od ekscentrizma do
groteske, od melodrame do tragedije. Filmska
estetika, zajedni�ka skoro svim predstavama
Kor�unovasa, postaje ovde merilo koje usmerava
radnju i uti�e na scenske znake: na sceni se
nalazi pijanista kao na projekcijama nemog
filma, lajtmotivi muzi�kih komada koje su
izvodile muzi�ke trupe �irom Rusije pre i posle
rata i video ekrani poslu�ili su da se predstavi
Margaritin uzlet i Volandov pir (ekran proizvodi
senke, koje podse�aju na srednjovekovnu
procesiju za vreme kuge, koje �ele da poljube
kolena kraljice pira). Koriste�i monta�u krupnog
i zajedni�kog plana, reditelj je izveo
manipulacije iluzijom zaustavljenog vremena.
Igra vremenom kao iluzija podsvesnog ili
san, verovatno je najkarakteristi�nija crta
Kor�unovasovog dela i razvijena je jo� od
trilogije. U prvom �inu MAJSTORA I MARGARITE,
scena susreta Pontija Pilata i Je�ue zaustavlja
stvarnu radnju, suprotstavljaju�i je sporosti
meditativne koncentracije i liturgijskog mira:
psalm Pontija Pilata vodi gledaoce u vreme i
prostor sli�ne stanju meditacije ili snovi�enja.
Poistove�ivanje Je�ue i Ivana, prikazano
senkama, nije slu�ajno: identitet Ivana i Je�ue
je su�tinsko re�enje romana. Neobi�na slika koja
podse�a na san vidi se i za vreme igre senki.
Izgleda kao da se ona �iri u odnosu na vreme na
pozornici; me�utim, to �irenje po�tuje vreme
gledaoca i stvara gotovo fizi�ki ose�aj da
vremena vi�e nema. Prelaz sa scene gozbe na
scenu igre sli�an je bu�enju, ali nastavlja da
postoji u snu polustvarnom, polunestvarnom.
Meditativna scena Je�ue i Pontija Pilata izgleda
kao ponavljanje halucinantne scene Volandove
fe�te: obe materijalizuju ne vreme pozori�ta,
nego vreme gledaoca, izvla�e ih iz vremena koje
vlada u komadu i uranjaju ih u individualnu
kontemplaciju. Za Kor�unovasa, MAJSTOR I
MARGARITA je rezultat decenija rada i pozori�nog
istra�ivanja. To je odraz scenskog iskustva
reditelja i njegovog rada s glumcima. Stvorena s
maksimumom i minimumom izra�ajnih sredstava,
predstava koja izgleda kao sastavljena od skica
ekscentri�nog studenta i dakle podse�a na prve
predstave, uvodi uop�tavanja, sve vi�e,
univerzalna tokom radnje. Pri�a, ne samo
umetnikova nego i svakog ljuskog bi�a
pot�injenog svojoj sudbini prisutna je ovde vi�e
nego ranije. Kor�unovas, koji je uvek
posebnu pa�nju poklanjao slikama i vizuelnom i
plasti�nom planu predstave, nikada u svojim
prethodnim delima nije tretirao tekst kao
prepreku. Ono �to odu�evljava u trilogiji OBERIU
jeste da ideja materijalnog u isto vreme na
paradoksalan na�in komentari�e i osporava
nelogi�nu strukturu teksta. Reditelj je stvorio
scene-slike-situacije �ije zna�enje i dinamika
interpretacije su kao zemlji�te iz kog izbija
vi�e dijaloga u krupnom planu i nekoliko
monologa. Kombinovane jedne s drugima, ove
scene-situacije proizvode lanac radnji koje
povezuju sliku i re�, ali ne stoje u odnosu
uzroka i posledice. Nova dramaturgija
upotrebljena u srukturi teksta vrlo je lako
promenila mi�ljenje o pozori�tu Kor�unovasa.
Reditelj nije, me�utim, promenio svoje
mi�ljenje: pozori�no delo postoji samo u odnosu
na svoja pravila, kao jedinstvena stvarnost koja
mo�e biti razumljiva samo preko subjektivnog ja.
Subjektivni svet Kor�unovasa je svet
fantazmagorije, ko�marnih i polifonih
halucinacija, nastanjen fantazmagori�nim
likovima. Nije slu�ajno �to je svaka njegova
re�ija bliska strukturi sna i paradoksa koji ne
mo�e biti prosu�ivan na racionalan na�in i koji
zahteva verbalnu izra�ajnost i plasti�nost
tipi�nu samu po sebi. Neka re� mora ponekad biti
izgovorena, ponekad presko�ena. Na nekim mestima
slike i re�i se zajedno pojavljuju, negde,
me�utim, razvijaju vezu koju je gotovo nemogu�e
otkriti. Na�elo �na po�etku be�e re�
definitivno je zamenjeno na�elom �na po�etku
be�e radnja�. OKT je, od 1989, proputovao sa
svojim predstavama vi�e od 15 zemalja i igrao na
vi�e od 50 festivala i pozori�ta u inostranstvu.
Put ih je vodio iz Evrope u Latinsku Ameriku, iz
Australije u Aziju. Reditelj je, 2001, dobio
nagradu Nove pozori�ne stvarnosti, koju
dodeljuje Unija evropskih pozori�ta. U
Litvaniji, nakon vi�e nominovanja za Nacionalnu
nagradu, kona�no ju je osvojio u februaru 2003.
za sva ostvarenja, od ROBERTA CUKA pa nadalje.
Ali situacija u trupi se ne menja. Trupa
nastavlja da radi i da se odaziva pozivima za
gostovanja. A oni koji dodeljuju nagrade dugo su
smatrali da je reditelj suvi�e mlad da bi ih
primio. Kor�unovas stvara, pre svega, za
svoju publiku i svoj grad. Ose�a se kao reditelj
Vilnusa, pred posebnom publikom, koja svaku
predstavu prihvata s ljubavlju kao babica
novoro�en�e. To se desilo sa Sofoklovim
KRALJEM EDIPOM koga je Vilnus mogao da vidi 12.
septembra 2002, nakon premijera u Nema�koj,
Australiji i �vajcarskoj. Publika je ustala da
ovacijama pozdravi re�iju, �to je u Vilnusu
izuzetno retko. Stvaraju�i predstavi u
kontekstu svog sopstvenog vremena, reditelj je
ovako analizira: ��to se vi�e na�e dru�tvo
okre�e Zapadu, vi�e se orijenti�e prema uspehu i
bogatsvu. U skladu s tim, karijera i potraga za
bogatstvom postaju jedini ciljevi i jedina
religija. Koncept tragedije ne postoji u takvom
dru�tvu. Ipak, kad jedno takvo dru�tvo po�ne da
se ose�a lo�e, tra�i �rtve da otkupi nesre�e.
Edip je jedna od tih �rtava. Ali Sofoklova
tragedija je, istovremeno tragedija �oveka i
sudbine: ne mo�emo nikad biti sigurni u svoju
sudbinu, jo� manje u sre�an kraj. Do kraja se
bojimo �ta �e s nama biti. Mo�emo se prisetiti
Ni�eovih re�i: zrelost �oveka je de�ija igra.
Odrastao �ovek u dvori�tu za rekreaciju je
idealna slika za umetnika, ili idealna
karikatura politi�ara. Ima neka �udna veza
izme�u autoriteta i infantilnosti. Odrasli na
terenu za igru, to je sre�na i tu�na slika. To
je slika mogu�a samo u ludnici, u �istili�tu ili
u pozori�tu�� Dvori�te za rekreaciju koje
vidimo na sceni osmislila je Jurate Paulekaite i
ono predstavlja teren za igru, gde dolaze deca.
Takva mesta, zloslutna i mra�na, vi�e zastra�uju
nego �to privla�e. Edip Kor�unovasa je dete
s jednog takvog terena. Bure s peskom je u isto
vreme oltar, krevet Edipa i Jokaste, sveto tlo
grada i skloni�te odraslog Edipa. Ili
predstavlja sudbinu Edipa deteta: kod tog bureta
on nalazi Tiresiju. I tu se vra�a slep, tu gde
je sahranio poslednja zrnca svetlosti.
Predstava je zanimljiva ne zbog rediteljeve
ume�nosti, niti zbog prepoznatljivih crta �oveka
od autoriteta koje slu�e samo kao prvobitni
stimulansi za spajanje sa �ivotom, nego i formom
same tragedije interpretirane na moderan na�in.
Ovde forma nije strogo odre�ena, po�inje muzikom
kompozitora Sodeike i bubnjara Arkadijusa
Gotesmanasa, kao partitura u kojoj se sve,
intonacija i pokreti, meri ritmom. To daje formu
sadr�aju koji je, suprotno od prethodnih radova
reditelja, obele�en posebnom, emotivnom
uverljivo��u. Ta emotivna uverljivost vidi se,
najpre, kod glavnih glumaca (Dainijus Gavenonis
u ulozi Edipa i Jurate Onaitite u ulozi
Jokaste), a zatim i u re�iji koja odli�no re�ava
zvu�ne i vizuelne efekte. Oni stvaraju atmosferu
koja se �iri, ali ne puca, podvu�ena je tako da
nas podse�a na aristotelovske promene, a
junacima omogu�ava da upoznaju, prepoznaju,
nau�e i da osete spoznaju do kraja. Svaka
scena prikazuje Edipa kao oholog i besnog i tako
on gubi od svoje originalne veli�anstvenosti i
postaje vi�e ljudski. Samo radnja, upoznavanje i
re�enje enigme: �ko je on�, transformi�u Edipa u
ukleto dete predodre�eno za �rtvovanje koje mora
da se vrati na mesto koje je napustilo, bure s
peskom. Hor u re�iji Kor�unovasa blizak je
Edipu, kao i Korifej, ogroman pli�ani medvedi�
koji savetuje, te�i i �ini sve da uspostavi mir
zara�enih strana. Samo hor sa svojim glavama
degenerisane dece, zatim maskama Mikija Mausa
izgleda kao znak da je po�ela propast tog grada
igre, pogo�enog kugom. Ta vizuelna �perverzija�
me�a hor s junacima, heroj je bez maske, dok ih
ceo hor ima. To nije slu�ajno: junak je
individualizovan i humanizivan do maksimuma. Hor
je samo grupa jadnika koja s u�asom prilazi
Kreontu, pa Edipu i izvr�ava ritual �rtvovanja.
Hor se osloba�a maski u trenutku kad Edip
pronalazi svoju viziju, kao da na taj na�in
pozdravljaju Edipove patnje. Sam Edip, u momentu
gubljenja vida, osloba�a se prve maske, maske
mo�i, uspeha i sre�e. Maska se cepa u vi�e
slojeva i pokazuje vi�e lica Edipa. Pre �e biti
da EDIP, a ne MAJSTOR kruni�e karijeru ovog
reditelja ve� obele�enu uspesima. Ovaj komad
najbli�i je njegovoj filozofiji, mo�da �ak i
najintimniji, jer otkriva njegove strasne �elje
za spoznajom koje se neizbe�no pribli�avaju
tragi�noj svesnosti sebe. Pozori�te je za
Kor�unovasa kao kuga: on sam mo�e da promeni
ne�to ili bar da podseti dru�tvo da na svetu
postoje najva�nije i najdublje stvari.
Otvoreno��u, temama i ekstremnim re�enjima ovi
komadi deluju kao protivotrovi skamenjenim
ose�ajima i strogim formama koje prikazuju
idealizovane vrednosti dana�njice. �Ako
pozori�te postane �isto zadovoljstvo, dokle �emo
sti�i? U najboljem slu�aju do dokolice?
Izgubi�emo teatar kao ozbiljno mesto koje nije
stvoreno ni za �ta drugo osim da se u njemu
provedemo ili relaksiramo. Litvanski teatar je
oduvek bio mesto va�no za dru�tvo. Nadam se da
�e to i ostati�, po�eleo je Kor�unovas.
(Autor je pozori�ni kriti�ar, doktor
umetni�kog istra�ivanja, profesor na Muzi�koj
akademiji Litvanije, urednik rubrike o pozori�tu
u kulturnom nedeljniku �7 meno dienos�)
S francuskog prevela Bojana
JANJU�EVI�
|