|
1. San o Moskvi kao centralni
motiv
Zahvaljuju�i �ehovljevim delima
Moskva (1) je,
me�u svim stvarnim gradovima koje je bilo koji
pisac pomenuo u nekom delu, u istoriji
drame grad broj jedan o kome se �ezne i
sanja. Cilj ovoga rada nije tra�enje neke realne
�ivotne dimenzije tog specijalnog statusa (u
kontekstima kao �to je �ehovljev �ivot, ruska
kultura i istorija, itd). Radije �u poku�ati da
skiciram neke funkcije koje taj san o Moskvi
ostvaruje u dva pi��eva glavna dela � GALEBU i
TRI SESTRE � i to tematski, emocionalno i
strukturalno. Naime, potrudi�u se da podrobnije
opi�em ulogu Moskve u kontroli potencijalne
predstave i manipulaciji reakcijom publike.
Zapa�anje o sredi�njoj ulozi Moskve ne mo�e
da izbegne bilo koji �italac ili gledalac drame
TRI SESTRE. Manje upadljiva i o�igledna je uloga
grada Moskve u GALEBU. Ipak,
neke strukturalne i tematske sli�nosti dva dela
vezane za Moskvu naro�ito su upadljive. U ovom
prou�avanju ja �u se usredsrediti na osnovnu
sli�nost koja se pojavljuje na kraju drugog �ina
u obema dramama. Naime, prelomna, sredi�nja
ta�ka konstruisana je u njima na izuzetno sli�an
na�in. U oba druga �ina prikazuju se donekle
paralelne li�nosti, s posebnim zavr�ecima: Nina
u GALEBU i Irina u drami TRI SESTRE su mlade
�ene, odrasle u seoskoj ili provincijskoj Rusiji
koje �ak i dele istu sklonost prema belim
haljinama, a pouzdano je i da imaju sli�an
�sanjala�ko-romanti�ni� na�in razmi�ljanja kao i
stavove o �ivotu � barem u prvim polovinama ovih
izvanrednih drama. Obe ostaju same na pozornici,
nakon �to se sti�aju nemiri koje su donele
prethodne scene u prva dva �ina. I jedna i druga
se okre�u prema publici i u vidu monologa
izgovaraju poslednje re�i drugog �ina, re�i
namenjene da odzvone u u�ima publike koja zatim
odlazi na pauzu. U oba slu�aja, poslednje
re�i izra�avaju �e�nju za napu�tanjem seoske
provincijske sredine u kojoj su junakinje
odrasle i koja je njihova sada�njost, kao i
�elju za odlaskom u Moskvu, slede�i svoj
unutra�nji poziv: oba teksta prethode zavr�ecima
drugog �ina nagove�tavaju�i publici da je taj
�poziv� samo jedan (manje ili vi�e) nerealan
san; u oba slu�aja ta �e�nja je izra�ena jednim
krajnje kratkim uzvikom: Nina se ogla�ava svojim
�uvenim jednoslo�nim �!COH!� (�San�) (2), posle odre�enog
razmi�ljanja koje se, izme�u ostalog, odnosi na
njen plan da ide u Moskvu; Irinino �uveno
dvoslo�no: �V Moskvu!� (U Moskvu!) ponavlja se
tri puta kao izraz tu�ne �e�nje (i Ninina
zami�ljenost kao i Irinina �eznutljivost
direktno i jasno su formulisane u scenskim
uputstvima). Mikroritmovi tih uzvika se neznatno
razlikuju, ali su njihove funkcije u granicama
odgovaraju�ih makroritmova � okon�avanje drugog
�ina i obele�avanje sredine komada �
upadljivo sli�ne. Tematski i psiholo�ki � s
ta�ke gledi�ta junakinja � Moskva je povezana sa
snovima o samoispunjenju, sa traganjem za
ljubavlju i pozivom: veliki grad negira sve �ega
se one gnu�aju u sada�njoj, zadatoj situaciji
(3).
Izvo�a�ki � sa stanovi�ta glumice koja igra
Ninu kao i samog reditelja, oba ova izuzetno
kratka i zbijena monologa, kulminacija su
silovitih, premda postepeno razvijanih i
kontrolisanih snaga: naime, oba teksta na sli�ne
na�ine sugeri�u kako vreme, brzina i koli�ina
pozori�nih energija u predstavi (tematski,
emocionalno, u odnosu na publiku, gestualno i
vizuelno) zavise od glavnog glumca i
njegovih partnera u prethodnim scenama. U
oba slu�aja, pomenute snage dovode do sli�nih
u�inaka, predstavljaju�i �e�nju za Moskvom kao
najizvorniji, a ipak nerealan odgovor koji
junakinje mogu suprotstaviti egistencijalnom
stanju izgubljenosti, nerazumevanja i
pro�erdanog �ivota. Emotivno � sa stanovi�ta
gledalaca i u pogledu u�inaka usmerenih ka njima
� ova dva uzvika nedvosmisleno izazivaju pre
empatiju nego simpatiju, a bilo kakva
indentifikacija je nemogu�a, po�to ceo tekst
nemilosrdno otkriva stepen samoobmanjivanja
junakinja i vapiju�u nerealnost sna
otelotvorenog u tim �estokim, kratkim usklicima.
Dabome, junakinje se razlikuju na mnogo
na�ina kao �to su, doista, i dve drame razli�ite
kao celine. Stoga, iako i Nina i Irina mrze ono
�to je ovde i sada, za Ninu je skoro sve u
njenoj seoskoj pro�losti isto tako r�avo kao i u
sada�njosti, dok su za Irinu pro�lost i
budu�nost svetle, a samo je sada�njost
neprihvatljiva. Razlog za to je veoma jasan:
Irina je, kao i njene sestre, �doma�a� u Moskvi
i za nju je odlazak u grad, u stvari, povratak
ku�i, nada da �e u budu�nosti ponovo obnoviti
ono �to ona, zavaravaju�i sebe u sada�njosti,
smatra da je bio svet iz pro�losti. Naravno, taj
poku�aj je od po�etka osu�en na neuspeh. On je
zasnovan na obnavljanju starog jezgra porodice
sa �etvoro dece koja sada ne postoji, jer su svi
odrasli i u godinama za brak kao i neke
ozbiljnije samoanalize � ba� u trenutku kada
po�inje radnja u drami. Nasuprot tome, Moskva o
kojoj sanja Nina nema pro�lost, niti tu
dimenziju koju joj daje rano detinjstvo: njena
pozitivna vrednost le�i u budu�nosti. Ipak, u
kontekstu ovoga izlaganja, zna�aj pomenute
pojedina�ne razlike je marginalan. Mnogo je
va�nija sna�na sli�nost dve junakinje �
sanjalice. Tako, za Ninu su Moskva, kao i svet
umetnosti i ljubavi na koje taj grad asocira,
zasnovani na vizijama iz pro�itanih knjiga i
njene preterano bujne ma�te. Njen psiholo�ki
sklop je takav da su pomenute vizije mnogo
sna�nije od bilo kakvog realnog iskustva.
Irinina Moskva � idealizovani svet druga�ijeg
rada s kojim su nerazdvojno povezani u�enje i
ljubav � isto je tako nestvarna kao i Moskva o
kojoj sanja Nina: davne uspomene na njeno
detinjstvo u Moskvi su izbledele i pome�ale se s
ma�tom i razmi�ljanjima punim neostvarenih
�elja. Stoga su, sa stanovi�ta publike,
sveukupne perspektive Moskve potpuno razli�ite u
ovim dramama, ali je subjektivno i emocionalno
iskustvo o Moskvi dveju junakinja sasvim sli�no.
Treba tako�e dodati da pomenuti usklici u
sredi�njicama obeju drama spadaju u one
zajedni�ke karakteristike koje doprinose da se
uloge Nine i Irine pokazuju kao uloge istog
tipa, koje mo�e tuma�iti ista glumica, uloge
koje usredsre�uju pa�nju publike na tipi�no
�ehovljevsko su�eljavanje sna i realnosti.
Priroda ovog su�eljavanja i njegovih tematskih,
strukturalnih i emocionalnih dimenzija
jedinstvena je u svim njegovim delima. Me�utim,
dve drame o kojima je ovde re�, dele i neke
osobine karakteristi�ne isklju�ivo za njih.
U svom prethodnom radu (4) poku�ao sam da ispitam
sve zavr�nice �ehovljevih glavnih drama kao i
nekoliko krajeva njegovih pri�a. Prema tome,
ovaj rad je uvodna studija za budu�a
istra�ivanja koja �ele da analiziraju grani�ne
ta�ake � po�etak i zavr�etak svih formalno
definisanih komponenti (�inova i drugih
celina) u njegovim glavnim delima. S gledi�ta
zna�enja �itave strukture, sasvim je jasno da je
zavr�etak drugog �ina unutar �ehovljeve
ustaljene konstrukcije od �etiri �ina
drugorazredan jedino u odnosu na sam kraj drame
kao celine. Samo sme�tanje emocionalno bremenite
reference na Moskvu � bilo da je jasna i
odre�ena ili se podrazumeva � na ovaj sto�erni
polo�aj, jeste dovoljan razlog da se grad i ono
�to on simbolizuje shvate kao osnovna poruka
koja zahteva posebnu pa�nju reditelja i glumaca
(ili, u ovom slu�aju, glumica). Ovo pribiranje
snaga je oblikovano tako da odre�uje tempo i
strukturu predstave, isto kao i spoznajnu i
emocionalnu reakciju publike. Dakle, da
pogledamo odvojeno svaki slu�aj.
2. Sredi�nji usklik u
Galebu
Ninin jednoslo�ni uzvik:
�!COH!� (San!) na slo�en na�in utkan je i u sve
pore doga�anja koja ga okru�uju, ali i doga�anja
u �irem kontekstu, koja su �esto nesaglasna s
njim (usklikom), ali i jedna s drugima.
Razmotrimo najpre �ire kontekste, koji
obuhvataju �itavu dramu. Delo kao celina je
sna�no, skoro opsesivno zaokupljeno problemima
me�usobnih uticaja i odnosa umetnosti i
realnosti. Ova preokupacija ima izvanredan skup
semanti�ki i emocionalno bogatih ispoljavanja i
ovde o tome ne mo�e biti raspravljano u
detaljina. (5)
Bilo kako bilo, pojam sna ovde je izri�ito
povezan s tim kontekstom umetnost/stvarnost. U
prvom �inu, pre bezuspe�nog izvo�enja predstave,
Konstantin raspravlja s Ninom na koji na�in
umetnost i pozori�te treba da govore o �ivotu.
Po�to se Nina �ali da u njegovom komadu nema
�ivotnih ili bar njima sli�nih karaktera,
on o�tro uzvra�a kako �ivot ne mora da bude
opisan u umetni�kom delu ni onakav kakav jeste,
niti onakav kakav bi trebalo da bude, ve� na
na�in na koji se pojavljuje u na�im vizijama
(ili snovima). U ruskom originalu, re� koju
Konstantin upotrebljava je �ME�TA� i nije
doslovan prevod re�i �san� koju koristi Nina na
kraju drugog �ina, nego je vi�e poetski sinonim
za uobrazilju, odnosno fantaziju: bilo kako
bilo, ova tanana razlika nije odlu�uju�a kada je
u pitanju cilj ove rasprave, mada nam poma�e da
napravimo razliku izme�u Nininog �sna� koji je
neraskidivo vezan s ljubavlju i pozori�tem i
Konstantinove vizije koja im je izri�ito
suprotstavljena.(6) Prema tome, u tekstu
postoji jasna veza umetnosti uop�te i pozori�ta
u specifi�nom smislu s jedne strane, i sveta
imaginacije, ma�te i vizija s druge. Stvaraju�i
ovakvu vezu �ehov nije rekao ni�ta novo,
odnosno to nije njeno prvo uo�avanje. �ak ni
�ekspirovo: �Umobolnik, ljubavnik i pesnik, to
su ti stvorenja/Sva od uobrazilje...� (SAN
LETNJE NO�I, V �in) ne predstavlja prvo
ispoljavanje ove veze. Naravno, svaki od
majstora drame dao je osnovnu ideju u
jedinstvenom, posebnom obliku, odnosno, ne
samo na na�in na koji je ona verbalno izra�ena
ve� je pokazao i njenu tematsku i psiholo�ku
strukturu. I opet, mo�e se re�i da je Nina skoro
potpuno protivre�na me�avina sanjara i onoga
koji dela, i u tom kontekstu jedinstvena ne samo
u �ehovljevskim okvirima. Ako se njena
unutra�nja subjektivnost procenjuje sa
stanovi�ta spolja�nje objektivnosti, onda njeno
pretpostavljanje sveta snova i fantazije svetu
svakodnevne realnosti izgleda skoro umobolno.
No, moraju se imati na umu i posebne li�ne
okolnosti vezane za ovu junakinju, a to je
prvenstveno njena mladost kao i �udesan svet
snova u kojem se kre�e. Taj svet je neraskidivo
vezan za umetnost i pozori�te, �ije fikcije za
Ninu jesu su�tina stvarne, opipljive istine.
Ovde se kao klju� celokupnog koncepta pojavljuje
snaga ose�anja. Za Ninu je ta snaga realna, ali
nije i njen izostanak. Snovi o umetnosti kao i
ma�tanja koja li�e na umetnost stvarniji su od
same realnosti, jer su �ivlji i sna�niji:
njihove boje su �ive, oblici privla�ni, a
konture o�tro iscrtane. Nasuprot tome, �ivot na
seoskom imanju, gde su ljudi povr�ni i niko ne
razume umetnost, siv je, sumoran i sasvim li�en
uzbu�enja: drugim re�ima, on je nestvaran.
Paradoksalna Ninina priroda u svetlu pro�etosti
njenih snova, umetnosti i realnosti jeste jedna
od najfascinantnijih karakteristika dela: jer,
iako su njeni svakodnevni snovi �esto i na ivici
halucinacija, ona je u isto vreme i jedan od
�ehovljevih najaktivnijih delatnika. Ta
osobina je uo�ljivija u prvoj polovini drame, da
bi kasnije, idu�i prema kraju, koegzistirala s
drugima u razli�itim dozama i oblicima; naime, u
svakoj viziji ili snu nalazi se ne�to s realnim
posledicama, isto kao �to u svakoj radnji
postoji ne�to vizionarsko i sanjala�ko. Kada
Nina ka�e Konstantinu da je privu�ena �tu, na
jezero, kao galeb�, ona ne mo�e da sagleda
koliko su te re�i daleko od stvarnosti. U svakom
slu�aju, Nina �ivi na tom istom jezeru, a imanje
njenih roditelja nalazi se na njegovoj obali ba�
kao i imanje porodice Sorin na kome se i de�ava
radnja GALEBA. �ta, dakle, zna�e njene re�i da
je privu�ena �do jezera�, uprkos roditeljskoj
naredbi da ostane kod ku�e i u�iva u jezeru do
mile volje. �to se nje ti�e, odgovor je da
jezero, koje se jasno vidi i dostupno je sa
Sorinovog dela obale, nema nikakve veze s
ostatkom, tj. drugim, fizi�kim delom jezera: u
prvom je podignuta pozornica na kojoj Nina ima
prvi nastup kao glumica, na tom delu �ive �uveni
pisac i slavna glumica koje su njeni roditelji
okarakterisali kao �boeme�, posmatraju�i ih sa
svoga dela obale. Ninu je privuklo to �jezero�
ispunjeno prisustvom umetnosti i umetnika, a ne
jezero u bukvalnom i fizi�kom smislu: njen izbor
re�i bi ukazivao na osobu koja skoro psihoti�ki
raskida sa stvarno��u, ali samo ako se ne uzme u
obzir Konstantin, njen sagovornik koji je u
sli�noj meri okrenut knji�evnosti i pisanju, pa
stoga, pravi partner njenom svetu slika i
metafora.(7) U
toku prvog dela drame, od Nine saznajemo
ne�to vi�e o ulozi umetnosti u njenom budu�em
�ivotu. Naime, ona sanja o ogromnom uspehu i
slavi koje �e posti�i kao glumica i obo�ava
pisca Trigorina koji je, po njenom uverenju, ve�
ostvario uspeh kao istinski umetnik. Svi ovi,
ali i drugi konteksti, predstavljaju
odgovaraju�u aktivnu pozadinu za usklik o kome
govorimo, vode do njega i razvijaju ga sve do
kraja drame. A sada bismo ukratko mogli da
pogledamo tekst koji neposredno prethodi kraju
drugog �ina. Dakle, kao �to sam ve� napomenuo,
usklik �San!� u drami zasnovan je na dva tipa
konteksta: trajnim i diskontinuiranim. Do sada
smo posmatrali ovu drugu grupu koja obuhvata
�itavo delo, ali se sastoji samo od elemenata
relevantnih za temu i isklju�uje one nebitne. U
tom smislu, �eleo bih malo detaljnije da
razmotrim trajan kontekst pri kraju drugog �ina.
Dakle, mo�e se ozna�iti startna linija nastavka
doga�aja koji direktno prouzrokuju usklik kojim
se neprestano bavimo; re� je, naime, o prili�no
dugoj raspravi Nine i Trigorina � o njegovom
pisanju i op�tim stvarima vezanim za umetnost, o
slavi, umetni�koj istini i srodnim temama. Taj
dijalog je, u stvari, sa�injen od dugih
monologa, posebno Trigorinovih. Nini ovaj
razgovor s piscem poma�e da razjasni svoje misli
i ose�anja i da se sna�no ve�e za Trigorina. Ona
prolazi faze od po�etne zaludelosti i
op�injenosti, do duboke zaljubljenosti u Borisa
Aleksejevi�a. No, mora se imati na umu da se
samo u tre�em �inu taj postupak odvija jasno i
otvoreno; u tom �inu je, tako�e, prvi put
pomenuta Moskva kao Ninino idealno mesto iz
ma�te i snova. Njen usklik ozna�ava tek
zna�enjima bogat po�etak tog procesa. Ipak, svi
sastojci su tu: reditelj i glumica koja igra
Ninu svesni su drame kao celine i na osnovu tog
znanja mogu da grade i uobli�avaju zavr�etak
drugog �ina. U stvari, tekst ih podsti�e da pre
pauze publici po�alju odre�enu vrstu emocionalne
poruke ne ba� precizne sadr�ine, ali jasne i
�iste po tonu, raspolo�enju i emocionalnom
usmerenju, poruku koja se ubrzo dovodi u vezu sa
zna�enjem pravca u doslovnom smislu re�i, jer
ukazuje na put ka Moskvi. Da pogledamo na�in na
koji je to ostvareno u detaljima:(8)
TRIGORIN:
(....) I sve se svodi na to da umem da
slikam samo pejza�, a da sam u svemu ostalom
la�an, la�an do sr�i. NINA: Vi ste suvi�e
zauzeti poslom i nemate ni vremena ni volje da
shvatite svoj zna�aj. Nekad ste nezadovoljni
sobom, ali za druge ste veliki i divni! Da sam
ja takav pisac kao vi, �rtvovala bih gomili svoj
�ivot, ali bih bila svesna da je njena sre�a u
tome �to se ona uzdi�e do mene; i ona bi me
vozila u ko�ijama. TRIGORIN: E, ba� u
ko�ijama... �ta sam ja, Agamemnon? NINA: Za
takvu sre�u kao �to je biti knji�evnica ili
glumica � ja bih podnela i prezir svojih
bliskih, nema�tinu, razo�arenje, �ivela bih na
mansardi i jela samo suvi hleb, patila bih od
nezadovoljstva samom sobom, od svesti o svojim
nedostacima, ali zato bih tra�ila slavu...
pravu, bu�nu slavu ... (pokriva lice rukama). U
glavi mi se vrti... Ah! GLAS ARKADINE ( iz
ku�e): Borise Aleksejevi�u! TRIGORIN: Zovu
me... Sigurno treba da se pakujemo. A ne ide mi
se. (Okre�e se prema jezeru). Eto,
pogledajte kako je lepo! Divota! NINA:
Vidite li na suprotnoj obali ku�u i park?
TRIGORIN: Vidim. NINA: To je imanje moje
pokojne majke. Tamo sam se rodila. Ceo �ivot sam
provela pored ovog jezera i poznajem na njemu
svako ostrvce. TRIGORIN: Lepo je tu kod vas!
(Spaziv�i galeba) A �ta je to? NINA: Galeb.
Konstantin Gavrilovi� ga je ubio. TRIGORIN:
Lepa ptica. Iskreno, ne ide mi se (...) (Bele�i
ne�to u notes) NINA: �ta to pi�ete?
TRIGORIN: Onako, zapisujem... Tema (...) za
malu pri�u. Na obali jezera od detinjstva �ivi
mlada devojka, ovakva kao vi; voli jezero kao
galeb, i sre�na je i slobodna kao galeb. Ali
slu�ajno je nai�ao �ovek, video je i prosto iz
dosade upropastio � kao ovog galeba.
ARKADINA (Pojavljuje se na prozoru): Borise
Aleksejevi�u, gde ste? TRIGORIN: Odmah!
(Polazi i okre�e se prema Nini; pred prozorom,
Arkadinoj) �ta je bilo? ARKADINA: Ostajemo!
(Trigorin ulazi u ku�u) NINA (Prilazi rampi;
posle kra�eg razmi�ljanja): (To je) San!
Zavesa; Kraj drugog �ina.
Naravno, ovde ne mogu da se razmotre svi, pa
�ak ni ve�ina o�aravaju�ih detalja izuzetno
suptilne i prefinjene kompozicije ove scene.
�ehov ju je obdario zadivljuju�im bogatstvom
razli�itih elemenata me�usobno povezanih i koji
se na najbolji na�in dopunjuju. Sve u svemu, to
je uspeo da ostvari takvom lako�om i
prirodno��u, da je odmah na po�etku stvorio
utisak iskrenosti, jednostavnosti i otvorenosti
dijaloga li�enog bilo kakve zamr�enosti. Ipak,
mislim da svakim novim i preciznijim �itanjem,
vi�eslojne dimenzije ovog teksta bivaju sve
vidljivije, pa �ak i kada je re� o �isto
opa�ajnom i neprofesionalnom �itanju. �to se
ti�e �itanja koje preduzimaju profesionalci
spremni da zaigraju predstavu na sceni � ono ima
zaista pozori�ni rezultat: to je pravo i
�istinsko� razumevanje teksta u kome u�estvuje
reditelj kao i glumci i glumice kojima su uloge
i dodeljene. U ovom slu�aju, reditelj i glumica
koja igra Ninu treba, izme�u ostalog, da budu
sposobni za svaku aluziju koja se direktno
odnosi na dihotomiju snova i stvarnosti. Mnoge
od tih aluzija posredovane su kroz delanje same
Nine, kao �to je, recimo, zami�ljena slika
preterano ohole i uspele glumice u ko�iji (koju
suptilnom primedbom o Agamemnonu Trigorin
majstorski �spu�ta na zemlju�, daju�i Nini do
znanja koliko je preterala); sli�an je i
razgovor o patnji gladnog glumca �prezrenog u
dru�tvu i odba�enog od ljudi� koji se �rtvuje
gomili da bi je uzdigao sve do sebe; misao o
ute�noj ulozi op�te, neizmerne slave, nerealna,
stereotipna i idealisti�ka, na �ije samo
pominjanje Nina i doslovno ose�a vrtoglavicu.
Sve to treba da imaju u vidu oni koji pripremaju
predstavu kre�u�i se izme�u opipljivog i
apstraktnog, slobode i odre�enih pravila,
realnosti i ma�te. Sada bih hteo da opi�em
ba� sam kraj �ina, koriste�i pri tom ne�to
preciznije termine. Naime, Trigorinovo izlaganje
predlo�enog zapleta za pri�u koju namerava da
napi�e � koje predo�ava �etvorostruku analogiju
izme�u Nine, njegove zami�ljene heroine, upravo
ubijenog realnog galeba i ideje o galebu kao
figuri pesni�kog pore�enja � to izlaganje je,
dakle, jedan od najbitnijih trenutaka u �itavoj
drami, koje tvori posebnu vezu sa samim njenim
naslovom. Ono tako�e pridaje dihotomiji
umetnosti i �ivota jedinstvenu me�avinu snovite
ne�nosti i agresivne sile, kao �to �e iskusiti i
sama Nina na kraju scene. Po�to je ba�ena u
vrtlog potpuno suprotnih ose�anja, takva su i
njena uop�tena zapa�anja o umetnosti i glumcima,
preterano divljenje prema Trigorinu kao
umetniku, ali i slepa zaljubljenost u njega kao
mu�karca, njeni snovi o budu�nosti, ali i
reakcija na Trigorinov trezven pogled na
umetnost i sagledavanje sopstvenog polo�aja u
svemu tome. Dakle, re� je o me�avini gorkog i
slatkog u isto vreme, a takva je i ne�no hladna
pri�a koju o njoj namerava da napi�e sam
Trigorin. Pored toga, Nina je zajedno s njim
ba�ena u realnost i nalazi se izme�u straha od
presecanja tanke niti koja ih na neki na�in
povezuje (jer ako Arkadina odmah krene za Moskvu
kao �to je planirala, oni bi sakupili hrabrost i
izmenjali adrese) i nade da �e u�vrstiti poseban
odnos koji su upravo uspostavili (ako Arkadina i
Trigorin ostanu barem malo, njih dvoje �e imati
vi�e vremena da budu zajedno). Arkadina donosi
odluku, ali u tom trenutku ne sumnja �ta je sve
stavila na kocku. Kada, dakle, Irina Nikolajevna
najavljuje da ostaju, Nina prima tu informaciju.
Ovde �ehov jasno i izri�ito tra�i od reditelja i
glumca da se uspori ritam predstave, kako bi se
Nini ostavilo vremena da razmisli. Dakle,
glumica potpuno menja izraz lica i kre�e se
lagano ivicom pozornice. U tom trenutku, sva
konfliktna ose�anja koja su je razdirala i sva
apsorbovana emocionalna energija stapaju se u
jednu re�: �San!� Taj usklik, u stvari,
dolazi kao direktna reakcija na vest da Trigorin
ostaje na imanju. Izme�u ostalog, Nini ova
�injenica pru�a priliku da u realnosti poku�a da
ostvari san o vezi sa Trigorinom, istinsku vezu
koja bi bila pravo otelotvorenje njenih ma�tanja
kojima se godinama hranila. Sve to, pa i mnogo
vi�e, izra�eno je samo jednom jedinom re�ju. Taj
usklik za Ninu ozna�ava pravu prekretnicu i
po�etak je njenog aktivnog traganja za sre�om u
stvarnom svetu. Ta njena aktivnost �ini je
jednim od najnetipi�nijih �ehovljevih karaktera.
Usklik: �San!�, me�utim, predstavlja tipi�an
�ehovljev prividni paradoks, jer je Ninina
prekretnica, na kojoj ona iz sanjala�ke
pasivnosti prelazi na polje relativno sna�ne
aktivnosti, obele�ena ba�, izme�u svih drugih
izraza, re�ju �COH!�. Ovaj usklik ima veoma
jasne implikacije i podrazumeva da �snovi
po�inju da se ostvaruju� i da stvarnost po�inje
izvanredno da korespondira s njenim
najtajanstvenijim, najsuptilnijim snovima. To je
linija vodilja predstave i savr�eno se o�itava
na osnovu samog teksta. Ali, to je istovremeno i
jedan od najslikovitijih ispoljavanja
�ehovljevog stalnog preplitanja fenomena iluzije
i ma�te, kao mo�ne motivacione snage u ljudskom
�ivotu. U zaklju�ku izlaganja posve�enog
GALEBU, vrati�u se na ulogu Moskve, ali i
publike u delu drame o kome je bila re�. Naime,
Moskva je tamo gde Trigorin i Arkadina normalno
�ive i rade; u tom gradu je njeno pozori�te,
tamo on pi�e. Za seosku devojku Ninu to je
stvarno mesto, u kome snovi mogu postati
stvarnost. Publika u tom trenutku jo� nije u
potpunosti svesna toga, iako se prisustvo Moskve
mo�e ve� intuitivno naslutiti, da bi u daljem
toku predstave postalo potpuno jasno i vidljivo.
Ipak, kada se gledaoci odvoje od sveta umetnosti
i ma�te koji ispunjavaju pozori�nu salu,
upu�uju�i se ka stvarnom svetu pauze � u kojem
vi�e ne predstavljaju deo izmi�ljenih i
izma�tanih relacija � oni �e sa sobom poneti,
iako podsvesno, neposredne i obrnute analogije i
paralele izme�u umetnosti i �ivota, podstaknute
dramom i eventualno poja�ane predstavom. U svetu
isprepletenih mre�a zna�enja i paralelizama,
Moskva ovde zauzima sredi�nju ulogu. Ali, ona je
istovremeno i stvarnija i bajkovitija nego Ninin
seoski dom. Umetnost koja je sama po sebi polje
ma�te, u Moskvi je stvarnost koja je u ovom
trenutku za Ninu samo udaljeni san. Ne�to
kasnije u komadu, toliko sanjani grad postaje
mesto gubljenja iluzija, razo�aranje... ali to
je ve� druga pri�a. Sa stanovi�ta publike u
svemu ovome postoji i jedna dodatna dimenzija:
pozori�na predstava GALEB trebalo bi da se
izvodi u velikom gradu (komad je prvi put
izveden u Petrogradu, a potom u Moskvi).
Suprotno slu�aju TRI SESTRE, �ini se da glavna
dru�tveno-geografska dihotomija u GALEBU nije
bila bezuslovno usmerena isklju�ivo na Moskvu,
nego na su�eljavanje seoske/provincijske Rusije
i dva najve�a grada, uklju�uju�i su�tinske
razlike u pozori�tima u svakoj od ovih sredina,
kao i u predstavama koje se u njima igraju. Ali,
za gledaoce, Moskva i njeno pozori�te nisu samo
obi�na stvarnost; oni oli�avaju specifi�nu
stvarnost pozori�nog iskustva u kojoj i oni sami
u�estvuju upravo u trenutku dok gledaju
predstavu GALEBA. Prema tome, oni imaju
povlasticu da u�ivaju u jednoj, u velikoj meri
slo�enoj i vi�eperspektivnoj panorami celokupne
mre�e zna�enja koja se prepli�u kroz �itavo
delo. Ta panorama omogu�ava im da na pravi na�in
uo�e kontrast izme�u Nininog shvatanja
dihotomije stvarnosti i ma�te i obuhvatnijeg
pogleda na ovu dvojnost koji im se pru�a, s
obzirom da mogu u punoj meri da iskoriste
perspektive koje im je �ehov nazna�io. Naravno,
publika vo�ena na taj na�in sasvim dobro shvata
da je Ninin san o Moskvi, otelotvoren u njenom
o�ajni�kom, ali istovremeno i radosnom uskliku,
u potpunosti neostvariv.
3. Sredi�nji usklik u Tri
sestre
Ovaj deo izlaganja po�e�u
povezivanjem Irininog identi�nog usklika vezanog
za Moskvu s onim �to je re�eno u poslednjem
pasusu prethodnog dela studije. Naime, sve �to
sam rekao u vezi sa shvatanjem mesta Moskve u
GALEBU, mnogo intenzivnije je prisutno u drami
TRI SESTRE, budu�i da je tamo Moskva mnogo
sna�nije prisutna s obe strane �rampe�. Unutar
izmi�ljenog sveta predo�enog na sceni, sveta
porodice Prozorovih, san o Moskvi
predstavlja jednu od najizra�enijih bitnih tema.
Za �lanove porodice Prozorov Moskva je
neostvareni san, bolje re�eno ona simbolizuje
sve �to je suprotno njihovom stvarnom �ivotu,
bar onakvom kakvim ga oni vide. Ona je simbol
svega �to je dobro i vredno, dok je
sumorna provincijska realnost sinonim za
neuspeh, proma�enost i gor�inu. Istovremeno, u
svetu publike kojoj je predstava namenjena,
Moskva predstavlja najstvarniju i najopipljiviju
realnost, budu�i da je komad bio naru�en za
moskovsko pozori�te, da bi bio izveden pred
moskovskom publikom. U tom pogledu, ni jedna
predstava ove drame, bilo gde drugde na svetu,
ne mo�e na isti na�in i tako uspe�no da predo�i
taj veliki nesklad u samom delu, sudar sna�nih
scenskih slika sanjane Moskve i stvarnog,
realnog i opipljivog saznanja o tom gradu, koje
ima sama publika. Uzimaju�i u obzir takvu
pozadinu, pogledajmo na koji na�in �ehov
priprema sutuaciju koja kulminira Irininim
usklikom. Naime, Irina je prisutna na pozornici
gotovo od po�etka drugog �ina i na njoj ostaje
sve do samog njegovog kraja. Ona dolazi ku�i
umorna i iscpljena posle napornog dana, �ele�i
da se odmori, kako bi se kasnije malo razonodila
s porodicom, bliskim prijateljima i maskiranim
gostima koje o�ekuje sa karnevala. No, jedna po
jedna, njene �elje u pogledu te ve�eri se brzo
izjalovljuju, tako da je okolnosti nametnute
situacije primoravaju da se vrati snovima koji
je ispunjavaju... Ona ma�ta o odlasku u
prestonicu, idealnoj ljubavnoj vezi i sasvim
druga�ijem, ispunjenijem �ivotu. Ali, te njene
�elje niko ne uzima u obzir. �ak je i Tuzenbah,
ina�e strasno zaljubljen u nju, sa�ekuje sa, ko
zna kojom po redu, ljubavnom izjavom u
najnepogodnijem mogu�em trenutku. Ve� prili�no
optere�ena svim �to se de�ava, Irina gleda kako
Nata�a drsko i samovoljno otkazuje gostoprimstvo
gostima sa karnevala; tu su i vesti o Andrejevim
gubicima na kocki kao i Ver�injinov �urni
odlazak zbog demostrativnog poku�aja �eninog
samoubistva; Ma�ina nervozna reakcija na to;
Soljonijeve razdra�ljive prepirke, a potom i
njegov gnevni odlazak; Andrej koji se ponovo
iskrada iz ku�e i be�i na kartanje, tako da i
ostali napu�taju ku�u s namerom da se zaista
zabave i provedu. Svi ti doga�aji su za Irinu
frustriraju�i, neprijatni, pa �ak i bolni i
neprestano se gomilaju. Ona prihvata sve te
pojedina�ne udarce prili�no pasivno i potpuno
pomirena sa sopstvenom bespomo�no��u. Ali, kao
da to sve nije dovoljno, jer se iz neke od
sporednih soba iznenada pojavljuje Soljoni. Svi
su oti�li i on je sam s Irinom. SOLJONI (u
nedoumici): Nema nikoga... A gde su svi?
IRINA: Oti�li ku�i. SOLJONI: �udno. Vi
ste sami ovde? IRINA: Sama. (Posle pauze)
Zbogom. SOLJONI: Malopre sam se pona�ao(...)
netakti�no. Ali, vi niste kao ostali, vi ste
(...) �isti, vi vidite istinu... Jedino vi
mo�ete da me razumete. Ja volim, duboko,
beskrajno volim... IRINA: Zbogom. Molim vas,
odlazite. SOLJONI: Ja ne mogu da �ivim bez
vas. (Ide za njom) Oh, (kroz suze) sre�o moja! O
vi lepe, divne o�i (...) IRINA (hladno):
Prestanite, Vasilije Vasilji�u! SOLJONI:
Prvi put vam govorim o ljubavi i kao da nisam
(...) nego na drugoj planeti... No,
svejedno. Silom �ovek ne postaje mio, dabome...
Ali, ne smem imati sre�nih suparnika... Ne
smem... Kunem vam se svim svetim da �u svakog
suparnika ubiti!(...) Ova scena je
iznenena�uju�a i razdra�uju�a za publiku gotovo
isto koliko i za Irinu. Soljoni je li�nost od
koje se najmanje o�ekuje da se oglasi ljubavnim
priznanjem. Irina je sada na ivici snaga i �ini
joj se da gubi razum. U pore�enju sa
Soljonijevim priznanjem, Tuzenbahove prethodne
ljubavne izjave �ine se kao prava muzika za
njene u�i. I ba� tada ulazi Nata�a, isto tako
nepo�eljna kao i Soljoni. To je neugodan i mu�an
momenat za sve prisutne. Naime, Nata�a saop�tava
Irini da treba da se preseli kod starije sestre
Olge i svoju sobu oslobodi za njenog sin�i�a
Bobika. Irina je suvi�e premorena i iscrpljena
da bi se s njom prepirala, te takav predlog
prihvata bez protivljenja. Iako se o tome nisu
prethodno dogovarale, Nata�a, koja sebe smatra
pravom gazdaricom, bez problema mo�e da uzurpira
svaki deo ku�e. U svakom slu�aju, ovaj
doga�aj jo� pogor�ava Irininu situaciju, jer je
bez ikakve nade, prava na sopstvenu privatnost,
ali i bez ljudi koje voli. Brat joj je ponovo
oti�ao na kockanje, a �ovek koga prezire upravo
joj je uputio ljubavnu izjavu �za�injenu�
pretnjama. Veoma jasno �uje snahu Nata�u kako
razgovara s ljubavnikom Protopopovom i prihvata
njegovu ponudu za izlazak. Nata�a se preobra�ava
u jednom trenutku, pa od majke zabrinute za
bolest sina i nervozne gazdarice neraspolo�ene
za goste, odjednom postaje vesela koketa spremna
za svaku vrstu neverstva. Irina ponovo ne
reaguje, jer joj ose�aj beznade�nosti i
aristokratsko vaspitanje ne dozvoljavaju da
prasne i uprkos svemu, bude neu�tiva. Poput neke
biljke na vetru, ona se lagano slama pod sve
ja�im udarcima sudbine... A zatim, kao da ni to
nije dovoljno, neki gosti se vra�aju (Kuligin i
Ver�injin) i ispituju je: za�to su gosti oti�li
(zato �to ih je Nata�a oterala), gde su ostali
iza�li (na ulicu), gde se izgubio Andrej
(pobegao da se kocka), �ta je s Nata�om (vara
mu�a)... Tada se ku�i vra�a i Olga,
najstarija sestra, koja je tako�e premorena i
iscrpljena. Preokupirana sopstvenim problemima i
stra�nom glavoboljom, ona ne prime�uje Irinino
stanje. OLGA: Glava me boli, glava... Andrej
je prokartao... sav grad govori... Idem da
legnem. (Odlazi.) Sutra sam slobodna... O, bo�e
moj, kako je to prijatno! Sutra slobodna,
prekosutra slobodna... Glava me boli, glava...
(Odlazi) IRINA (sama): Svi odo�e. Nema
nikoga. (Sa ulice se �uje harmonika; dadilja
peva uspavanku) NATA�A (u bundi i kapi
prolazi dvoranom; za njom sobarica): Za pola
sata �u se vratiti. Samo da se malo provezem.
IRINA (ostav�i sama, �eznutljivo): U Moskvu!
U Moskvu! U Moskvu! (Zavesa, kraj drugog
�ina). Sredi�nji usklik u ovoj drami mnogo
neposrednije je vezan za prethodnu scenu nego
�to je to slu�aj s usklikom u GALEBU. Ovde ne�u
govoriti o njegovoj povezanosti s bli�im i
daljim scenama, monolozima i dijalozima, kao i o
mnogobrojnim aluzijama na Moskvu, kojih ima u
�itavom tekstu drame. Sada bih �eleo da uka�em
na koji na�in �ehov uspostavlja, ali i kida vezu
izme�u Irine i publike. S jedne strane, pri�a o
sve ja�im udarcima sudbine koje Irina stoi�ki
podnosi, pri�a je o porastu saose�anja gledalaca
prema Irini. Po�to je svi ostave, ona se okre�e
publici kao poslednjem pribe�i�tu i to je prizor
koji zaista para srce. Bespomo�no ponavljanje
imena grada kao apsolutne negacije svega �to ju
je pred na�im o�ima slamalo i kona�no dotuklo,
predo�ava samu Moskvu kao simbol vi�eslojnog
zna�enja: Moskva je istinska suprotnost
Andrejevom kockanju, Soljonijevom priznanju,
Nata�inom drskom pona�anju i neverstvu itd. itd.
Ona je, u stvari, odgovor na sve te nesre�e.
Gledaoci, koji imaju junakinjino poverenje, u
potpunosti saose�aju s njom i njenom �e�njom za
ne�im �to �e je naterati da zaboravi
doga�aje oko sebe, podigne glavu visoko i da joj
o�i zasjaju. I kada Irina to �ne�to� nazove
Moskvom � neka joj bude... Ipak, nije sve
toliko jednostavno. Moskva je stvaran,
postoje�i grad, daleko od toga da bude san,
iluzija. To je jedan od razloga �to je
nerealnost i neostvarljivost te ideje u drami
toliko o�igledna. Potpuno je o�ekivano da takav
san i intenzitet njegovog pro�ivljavanja, ali i
njegova veza s Moskvom kao pravim, stvarnim
gradom, bude u toj meri neumeren i tako
su�tinski varljiv, da to onemogu�ava svaku
identifikaciju publike s karakterima i likovima,
posebno u drugim mestima i gradovima. U tom
pogledu mo�e se re�i da je Moskva odabrana
namerno i promi�ljeno, s funkcijama i zna�enjima
koja se radikalno razlikuju od simbola i slika
�vi�njika� i �galeba� u istoimenim dramama. Kako
sam ve� rekao, to je mnogo razumljivije
moskovskim gledaocima � autenti�noj publici
predstave �ije svakodnevno iskustvo protivre�i
najintimnijim razmi�ljanjima likova u ovom delu.
Ipak se mo�e re�i da, kao celina, drama
predstavlja raznovrstan spoj tih prividnih
protivre�nosti. Naime, ona je zasnovana na
su�eljavanju i spajanju nepotpunih spoznaja
likova sa spoznajama i do�ivljajima samih
gledalaca. Potpuniju i detaljniju analizu ovih
odnosa ostavi�emo za neku drugu raspravu: za
sada je dovoljno re�i da Irinina poruka, upu�ena
sa scene gledaocima, koji su za trenutak
ostavili svakodnevnicu i do�li u
pozori�te, njen tamni, �e�njivi
usklik: �U Moskvu!�, treba da podstakne gledaoce
da zastanu na samoj sredini komada i promisle:
ne samo o moskovskom snu Prozorovih, a sa
sigurnog �realisti�kog� stanovi�ta svog stvarnog
moskovskog �ivljenja, nego i o toj sopstvenoj
realisti�koj svakodnevici � sa stanovi�ta
idealisti�ke, sanjane Moskve porodice Prozorov.
Stoga se ove dve Moskve prepli�u kao dva
svetle�a tela bacaju�i zrake �as na jednu, �as
na drugu stranu. Naravno, ovde nema mogu�nosti
da se detaljno analizira, niti utvr�uje krajnji
rezultat tog procesa. Na ovom mestu mogu samo da
ka�em da je �ehov izna�ao mo�no sredstvo da
usmeri pa�nju publike na pitanja odnosa �ivota,
stvarnosti, umetnosti i iluzije, pitanja koja su
ga kao umetnika zaokupljala �itavog �ivota. Kao
rezultat svih tih razmi�ljanja u jednom i drugom
smeru, mo�e se izraziti ozbiljna sumnja u na�e,
�esto neobazrive i olako izre�ene ocene kojima
ne�to kvalifikujemo kao �realisti�ko�, ili ga
pak ozna�avamo kao �sanjala�ko�. Dakle, iz svega
re�enog proizlazi da sna�nom, ali i ve�tom
�ehovljevom preispitivanju nisu izlo�eni ni
realnost ni ma�ta, ve� �ematsko i dogmatsko
shvatanje razlike koja postoji izme�u njih. S
tog stanovi�ta, �ehovljeve drame, posebno ove
dve o kojima smo govorili, �ine se u najmanju
ruku isto toliko prevratni�ke u odnosu na
uobi�ajeno, realisti�ko prikazivanje teatarskih
iluzija koliko su to drame Pirandela i Brehta,
ina�e mnogo vi�e vrednovane u pomenutom smislu.
(Prezentovano na 12. kongresu
Internacionalne federacije za teatarska
istra�ivanja u Moskvi, 12. juna 1994)
S engleskog prevela Milica BANI�
N A P O M E N E : 1
Karakteristike Moskve u �ehovljevom delu kao
autenti�no �offstage� prisustvo; njegove glavne
tehnike u integraciji takozvanih �onstage� i
�offstage� fenomena, tema su zajedni�kog rada
Karin Heskia i ovog autora u tekstu pod
naslovom: �Onstage and Offstage in Chekhov�s
plays� u okviru studije Space and Boundaries, sa
12. kongresa ICLA u Minhenu 2 U ruskom originalu uzvi�na
re�enica koja se sastoji samo od imenice �San!�
je sintaksi�ki prihvatljiva. Najve�i broj
engleskih prevoda dopunjava ovaj uzvik u celinu
koju engleska gramatika zahteva kao minimum za
kompletnu re�enicu: (�To je) san!� Ova
dopuna je neophodna zbog pomenutih standarda,
ali je u tom slu�aju ritmi�ki efekat originala
izgubljen. Ovo je jedna od prevodila�kih dilema
koja ne mo�e da se re�i 3 Ova tema detaljnije je
razra�ena u mom delu �Value Structuration in
Three Sisters, with Special Reference to the
Roles of Time and Place�. ASSAPH: Studies in the
Theatre, Section C, No. 4 (1998), 19-33
4 Vidi moje radove:
A Badenweiler View of Chekhov, s End(ings):
Beyond the Final POINTE in his Stories, Plays
and Life, zatim u: A. P. Chekhov: Werk und
Wirkung, ed. by Rolf-Dieter Kluge (Wiesbaden:
Otto Harrassowitz, 1990) 5 Tema koja je u literaturi
obra�ivana s mnogih stanovi�ta; mo�e biti
citiran veliki broj primedbi. U tom smislu,
veoma su zna�ajne scene Trigorinovog izlaganja
sadr�aja sopstvene budu�e pri�e o galebu ba� pre
kraja drugog �ina, kao i scena s medaljonom u
tre�em �inu. Ovo je i predmet moje nedavne, jo�
neobjavljene studije koja se bavi
karakteristi�nim razmi�ljanjima vezanim za ove
scene i uzajamnim preplitanjem motiva �ivota i
umetnosti u Galebu. Ona je upravo zavr�ena i
dostupna zainteresovanim �itaocima i samo je deo
knjige u pripremi koja se zove Presence Through
Absence:Towards a Poetics of Chekhov�s Later
Drama 6 Zanimljivo
je primetiti da su najve�im delom engleska re�
�san� za obe prilike: �vizije� za Konstantinovo
tvr�enje 7
Komplikovani na�ini kojima je sredi�nja slika u
Galebu � ona koja je drami �dala� naslov �
pro�eta temama umetnosti i sna, ovde �e biti
dotaknuti samo ukratko. Oni, naime, zaslu�uju
odvojen i mnogo sveobuhvatniji postupak na
drugom mestu 8 U
ovom radu sam naveo tekst sa sopstvenom
engleskom
verzijom |