|
Naracija tela
Ukoliko poku�amo
da odredimo praizvore plesa1, kao i tokove njegovog
razvitka, izvo�enja i gra�enja razli�itih
naracija, ne�emo mo�i da sa�inimo preciznu
geoistorijsku, umetni�ku, teorijsku i
kriti�ku mapu ove vrste izvo�a�ke
umetnosti. Od bizarnih i egzoti�nih
kulturnih fenomena kao �to su arhajski rituali,
magijska izvo�enja i obredi, antropolo�ke
�druge� socio-kulture u interakciji s pokretima
ljudskog tela, preko dvorskog plesa XVII veka,
populisti�kog baleta kao narodne, pu�ke funkcije
zabave, ili preobra�aja kabarea u popularni
javni ples, od usamljenog plesa Isidore Dankan,
preko Nji�inskog, do ekspresionisti�kog
direktnog gesta, katarze, od igre, pantomime i
belog baleta XIX i po�etka XX veka, plesa kao
kodifikovanovog retori�kog sistema do plesa
telesne simbolizacije unutra�njih stanja,
ameri�kog akademizma, tela i rodnog tela kao
medija istra�ivanja, antiplesa 60-tih i
konceptualnog plesa, kao i postminimalnog tj,
postmodernog plesa 80-tih i slo�ene plesne
prakse i plesnog spektakla, biotehnolo�kog i
tehno-plesa, �think� plesa s kraja 20. i
po�etkom 21. veka, dolazimo do zaklju�ka da je
telo ne samo subjekt i objekt svakog
performativnog �ina ve� i da je neminovno u svim
(ne)izvo�enjima integrisano u diskurse, tj.
naracije o unutra�njim i spolja�njim slikama i
tokovima stvarnosti.
Telo nikada nije prazan
ozna�itelj
Bilo da je klasi�no plesno
telo ili telo koje ponire u sebe i deluje na
druga tela, nosilac je zna�enja, kako jasnih i
o�iglednih, tako i onih metafori�kih i
simboli�kih. Ono je izraz i izra�eno, sadr�aj i
forma. Telo je subjekt za neki drugi
ozna�itelj.2
Ples � na�in
interpretacije
Shodno savremenim
materijalisti�kim pristupima umetnosti, vi�e se
o plesu ne raspravlja kroz umetni�ko-istorijski
pristup, poetiku3, kriti�ku teoriju i
estetiku umetnosti, ne kao o plesu koji prethodi
teoriji. Danas se bavimo na�inima prikazivanja
interpretacije simptoma kulture u istorijskom,
geografskom i socio-politi�kom smislu. �to zna�i
da, govore�i o plesu i kroz ples, koji se ve�
nalazi u nekom �jeziku�, govorimo i mislimo o
razli�itim kulturnim identitetima, kao �to su
rod, pol, rasa, klasa ili generacija, ali i da
smo svesni da dolazi do razvitka razli�itih
plesnih praksi i strategija kao posledica
konstruisanja, prikazivanja, izra�avanja ali i
cenzure identiteta u kulturi.
Ideja rodne razlike?
Telo
jeste. Materija tela je �iva. Unutra rade
organi, proti�u telesne supstance, vr�e se
misaoni, biohemijski i reproduktivni procesi...
Izvestan period svako od tih tela ima svoje ime,
zna�enje ali i trajanje. Kako se �telo�
pozicionira izme�u prave i prividne smrti i kako
se konstrui�e i interpretira u praznim
prostorima? Gde je Vesna Bogunovi�, kada tela
vi�e nema, gde je telo kada vi�e nema Vesne
Bogunovi�? Krajem sedamnaestog veka, verovalo bi
se de je negde u raju ili paklu i to, svakako,
bez polnih odlika. U naredna dva veka,
ekspanzijom javne sfere i novih borbi za mo� i
poziciju me�u �enama i mu�karcima, bojno polje
uloga roda okrenulo se prirodi i bilo�kom polu,
na �ta se zatim pozivalo mno�tvo specifi�nih
dru�tveno-ekonomskih, politi�kih i kulturnih
konteksta. Kategorija �pola� je od po�etka
regulativna4.
Dakle, u tom smislu pol ne deluje samo kao
norma, ve� je i deo regulativne prakse koja
proizvodi tela kojima upravlja; to jest,
regulativna snaga te prakse jasno se ispoljava u
jednoj vrsti proizvodne mo�i, u mo�i da se
proizvode/razgrani�avaju, pokre�u, razlu�uju �
tela kojima se upravlja... Drugim re�ima, �pol�
je idealna konstrukcija koja se vremenom
prisilno materijalizuje.5 Pol vi�e nije ne�to
�to nam je telesno dato, ve� je ne�to sa �ime se
susretnemo, �to usvojimo i nastavimo s
tim. Nismo pitani, to je ta�no, ali putujemo
polno odre�eni, delujemo, proizvodimo, dru�tveno
korisni, konstruisani i identifikovani u sistemu
dru�tvenih normi i razli�itih diskursa6. Trajemo i dok trajemo
rod se materijalizuje, proizvodi, ali i
destabilizuje. Svaki sistem koji je
sklopljen, konstruisan, ima potrebu da se
uznemiri, da se ponovo konstrui�e i da se
oslobodi, izbavi. Kada se zapitamo da
li su polni identiteti konstruisani, postavljamo
jedan manje-vi�e pre�utan skup pitanja: da li je
polnost rezultat tako jake prisile da bismo je
morali shvatiti kao nepromenjivu? Ako je od
po�etka tako uslovljena, zar to nije neka vrsta
esencijalizma na nivou identiteta? Re� je o
na�inu da se opi�e to dublje i mo�da nepovratno
zna�enje konstruisanosti i prisile naspram kojeg
pojmovi �izbora� i �slobodne igre� ne izgledaju
samo �udni, ve� nezamislivi, a ponekad �ak i
surovi.7
Zakon kojim se citiraju granice mu�kosti i
�enskosti, deluje tako �to �uva granice pola u
neprestanom ponavljanju i reprodukciji kulturnih
normi i dru�tvenih nejednakosti i subjektu, u
slu�aju da posumnja u sopstveni nametnuti polni
identitet, preti nu�nim posledicama � psihozama
i psihi�kom nesposobno��u za �ivot. Dakle,
ukoliko je neophodno sa�uvati minimum li�ne
slobode u cilju realizacije sopstvene dobrobiti,
i subjektove te�nje da se samoostvari, da li to
zna�i da je slobodni subjekt sme�ten u okvir
vrednosnih normi kojima �lanovi zajednice tuma�e
svoja iskustva i daju im smisao (nametnuti
identitet) u kome �e on poku�ati da ostvari ono
�to jeste? U tom kontekstu, govorimo o
spekulaciji i ideolo�koj i kulturnoj
konstrukciji. Dru�tveno telo odre�uje, kako
�e se videti, fizi�ko telo. Fizi�ki do�ivljaj
tela, uvek izmenjen dru�tvenim kategorijama kroz
koje se saznaje, podr�ava jedan odre�en pogled
na dru�tvo. Postoji stalna razmena zna�enja
izme�u dve vrste telesnog do�ivljaja kojom svaka
od njih podupire kategorije one druge. Kao
posledica ove interakcije samo telo jeste strogo
kontrolisan medijum izra�avanja. Polo�ajima koje
ono zauzima u kretanju i mirovanju na mno�tvo
na�ina izra�avaju se dru�tvene stege.8 Judith Butler
ameri�ka teoreti�arka, smatra da su telo i rod
povezani ne kao biolo�ke �injenice ve� kao
kulturne interpretacije tih �injenica, jer je
rod uspostavljen kroz stilizaciju tela,
gde svakodnevnim pokretima, gestovima i
raznim odnosima konstrui�u iluziju trajnosti
rodnog sopstva. Sredstva �isklju�ivanja�
(u procesu konstruisanja) ne proizvode samo
ideju i prostor �ne �oveka�, ve� i �brisane�
prostore, u kojima ne postoji mogu�nost kulturne
artikulacije. Konstruisanje ljudskog subjekta je
diferencijalna radnja koja uspostavlja �prostore
za ljude� i one suprotne, �neljudske�; prostore
koji se istovremeno me�usobno i isklju�uju i
podr�avaju, jer jedan bez drugog ne mogu da se
defini�u i konotiraju. Istrovremeno, me�u njima
postoji stalna entropija, kao neprestana
mogu�nost njihovih naru�avanja i reartikulacije.
Konstrukcija se de�ava kao vremenski proces,
koji napreduje kroz ponavljanje normi. U toku
ponavljanja normi i nagomilavanja citata,
prikrivaju se konvencije od kojih se �in
ponavljanja i sastoji, jer se zakon proizvodi i
artikuli�e upravo mehanizmima citiranja.
Postavlja se pitanje otvaranja prostora za
slobodno polje delovanja subjekta, koji tom
polju prethodi. Proizvodnja subjekta ne mo�e
biti dovr�ena niti rodne konfiguracije mogu biti
potpuno i jednom za svagda otelovljene9. Mogli bismo
zamisliti jedno preure�eno otvoreno polje
politi�kog delovanja za nove identitete.
Prekrasna i druga
tela
Poslednjih godina, na evropskoj
savremenoj izvo�a�koj sceni, telo je vrlo �esto
sme�teno u performativni �in i kao subjekat i
kao objekat, kao sredstvo i novo polje
teorijskog diskursa. Da li je telo nosilac
identiteta, da li ga kreira ili ga gubi? Koliko
je duboko vezano s najnovijim nau�nim otkri�ima
i koliko je zna�ajno kao dokaz identiteta i
nosilac subjekta i njegove prisutnosti na
svetskoj pozori�noj sceni? O kakvom telu to
govorimo kada ga tretiramo kao jedan od bitnih
segmenata performativnog �ina u celini? Da
li je to klasi�no lepo u visoko profesionalnom
plesu, idealno telo, uvek �eljeno, vitko i
mo�no, koje poku�ava da nas pribli�i iluziji o
besmrtnosti i sopstvenoj nekvarljivosti, telo iz
medija i mo�ne komercijalne industrije (filmska,
muzi�ka, modna, farmaceutska)? To �prvo telo� je
prisutno kao deo neke apstraktne kompozicije,
apstrakcije koja vodi do privla�nosti i samim
tim do udaljavanja od realnog tela, tako �to je
svedeno na rezultat reprezentacije potro�a�kog
dru�tva? Takvo telo ostaje kao mimeti�ka polazna
osnova, ali kao savr�eno dizajnirano i uvek
kontrolisano, �alje poruku da je samo ono
ispravno i dru�tveno prihvatljivo i samim tim
gubi svoju stvarnost. Postav�i na taj na�in
normativno ono je i javno, prete�i ve�em delu
populacije uskra�ivanjem prava na javnost.
Ili je to telo koje �ivi na sceni,
samostalno, nepokorene volje, ogoljeno i
izlo�eno, u otvorenoj borbi da se prika�e u
svojoj potpunoj prisutnosti? Ono nije nulti
ozna�itelj, i svakako da u svojim kretanjima
telo ne �eli da se prika�e samo kao prirodno
telo. U odnosu na javno telo, neprihvatljivo je,
jer odstupa od dru�tveno odobrenog tela. To
su svakodnevna tela, tzv. �druga tela�,
nedovoljno mlada, vitka ili visoka tela, �ira u
struku ili prekomernih oblina, nedovoljno
istrenirana, tela koja su se pobunila u odnosu
na rodna, seksualna, rasisti�ka, nacionalisti�ka
uverenja. Odstupanja od tzv. �prvih tela�
i prodor u profesionalne plesne
produkcije, tj. u javni prostor, �esto su
osmi�ljena kao subverzivne akcije, koje su
najavljene, uglavnom, pojavom postmodernog plesa
i ameri�ke postmoderne, koji se estetikom i
tematikom vezuju na politi�ke pokrete 60-tih i
70-tih, kao �to su antirasisti�ki,
postkolonijalni, feministi�ki, gay i lezbejski.
Telo je nosilac istorijsko-dru�tvene
uslovljenosti, ono je proizvod kulture i jezika
i referira na svoju mogu�nost da ostvari diskurs
kriti�kog mi�ljenja stvarnosti. Ono izaziva�ki
pokazuje da se na njegovoj povr�ini i u njemu
samom de�avaju kulturna, istorijska,
dru�tveno-politi�ka pisanja. Britanska
plesna teoreti�arka Christy Adair, kroz primer
veze plesa i feminizma ka�e: �Feminizam kao
politi�ka praksa i teorija infiltrirala se u
ples i na njega sna�no uticala kroz rad
subverzivnih nezavisnih umetnica. To je imalo
uznemiruju�i odjek na mainstream ples... �ene su
pod direktnim ili indirektnim uticajem
feminizma, slede�i svoju politiku kroz nove
plesne prakse ili/i kroz privatne �ivote,
promi�ljeno i namerno razvile radikalne procese.
To je dovelo do konfrontacije pojmova �idealno
telo� i �plesa�ki izgled�, omogu�uju�i radove s
naglaskom na jedinstveni individualizam svakog
pojedinca...�10
Da li su tela na sceni(?) prikazana kao
propadljiva, �ivljena, svesna sopstvenih i onih
�drugih� iskustava (bola, straha, ekstaze,
nesigurnosti, nasilja, bolesti, hendikepa), tela
koja ne samo da ne be�e ve� i pretpostavljaju
sebe nestajanju, pi�u i upisuju emotivne poruke
svima onima koji ih mogu pro�itati? Da li nas ta
tela izazivaju da se prisetimo da ne postoje
samo kao na�e spavaonice? To su tela koja
upadaju sa svojim privatnim �ivotima u javni
prostor i podrivaju ga uspostavljaju�i i
prezentiraju�i nove plesne prakse, s naglaskom
na jedinstvenu individualnost svakog pojedinca.
Ako govorimo o telu kao o subjektu koji je
formiran i priznat od strane dru�tvene zajednice
i prirodnom telu koje paralelno nastaje i u
stvari omogu�ava prvom egzistenciju, potrebno je
da idemo jo� dalje kada je re� o sasvim
odba�enim, deformisanim telima. Gde je subjekt
koji ne postoji i kako se stvaraju uslovi
njegovog pojavljivanja i delovanja? Na svetu
postoji deset do dvadeset miliona �normalnih�
ljudi s ozbiljnim psihi�kim, osetilnim/�ulnim
ili zdravstvenim problemima. Jedan od zadataka
je da se razvije svest o nestalom, isklju�enom
subjektu dru�tvene zajednice, da se u�ini izazov
i poku�aj da se u�ini reverzija hegemonije
normalnih tela i ustanove alternativni na�ini
razmi�ljanja o abnormalnim telima. (Davis, 49)
Svako odstupanje od dru�tveno odobrenog tela
nastoja�e se prekriti, sakriti, jer ulazak
nekontrolisanih tela u javni prostor smatra se
nepristojnim, �ak vulgarnim. Kako
artikulisati problem privatnosti i problem
javnosti. Postoje mnogobrojni (biolo�ki,
istorijski, socijalni) razlozi zbog kojih se
dru�tveni prostor deli na javno i privatno, ali
sada se stavlja akcenat na sme�tanje
hendikepiranih, ne(samo)sposobnih tela u prostor
javnosti, tj. u prostor sposobnih. Hendikepirano
telo je vekovima prinu�eno da se ostvaruje i
gradi u privatnom prostoru, u minimalnoj
�eliji dru�tva, uglavnom u�em krugu porodice,
kao jedinom obliku postojanja. Usled razli�itih
na�ina struktuiranja znanja, mo�i, autoriteta i
jezika, socijalnih i kulturnih obrazaca, ova
tela svakako nisu ona koja su favorizovana.
To su tela koja, unose�i predstave koje ne
odgovaraju datim zna�enjima, name�u zaklju�ak da
nu�no dolazimo do suprotstavljanja subjekata,
koji se opiru onome �to je dru�tveno prihva�eno
kao uobi�ajen identitet. �ini se da telo ima
svoju nepokorenu volju. Kao odstupaju�a i, samim
tim neprihvatljiva, scenska i dru�tvena pojava
nalazi se neprestano pred pretnjom raznih
mehanizama sankcionisanja.
Integrisani ples11 CandoCo
CandoCo
su se pojavili 1991, kao jedna od verovatno
prvih integrisanih plesnih kompanija na
britanskoj performativnoj sceni. Osniva� i
umetni�ki direktor ove trupe je Adam Benjamin,
jedan od pionira integrisanog plesa,
koreografske forme koja te�i da uklju�i sve
elemente realnog �ivota u proces plesa.
Od samog po�etka rada, jedan deo trupe bili
su invalidi a drugi deo neinvalidi, �to je bilo
svojevrstan eksces u odnosu na dogmu
visokoprofesionalnog plesa, koja podrazumeva
uvek mlado, savr�eno, neranjivo, neprolazno i
zavisti vredno telo. U kori�tenju
i�ivljenog, �druga�ijeg� tela, ova trupa, u sam
centar javnosti, na plesnu scenu, dovodi
deformisana i invalidna (nevredna) tela, koja ne
pripadaju dru�tveno prihvatljivim pojavama, i
predstavljaju ih kao plesa�e-virtuoze i to u
okviru mainstream plesa. Dakle, svi plesa�i
suo�eni su s publikom, kako oni sa besprekornim
plesa�kim (prvim) telima, kao �to je Stine
Nilsen iz Norve�ke, tako i oni sa grotesknim,
lomljivim telima koji nas neprestano podse�aju
na tragediju. Ta �tre�a tela� plesa, koja prete
ideologiji mo�i zapadnog dru�tva, dok se iza
njih neprestano �unja senka smrti, prolaznosti i
uru�avanja, bivaju ozna�ena, obele�ena, gurnuta
na sasvim sigurnu marginu javnog prostora. Ona
su denotirana kao zastra�uju�a, devijantna i
izmi�u kulturi koja neprestano i u�urbano radi
na kontroli granica, telesnih funkcija, �elja i
potreba. Adam Benjamin ukazuje na �injenicu da
barem u UK, postoje poslovi koji u svom opisu
podrazumevaju mogu�nost anga�ovanja i ljudi sa
hendikepiranim telima, ali da se tu ne
mo�e sagledati bilo �ta drugo osim da je
hendikepirano telo postiglo neki radni u�inak, i
to opet u pore�enju sa celovitim telom. To
je krajnja ta�ka; razlike su jo� vi�e nagla�ene.
Re� integracija, ili uklju�ivanje, ne zna�i samo
dovesti osobu na �takama na scenu, neophodno je
razviti plesni stil koji uklju�uje hendikepirane
u�esnike, kao i one sa psihi�kim i senzornim
nemogu�nostima. Da li je dovoljno
zadovoljavaju�e za publiku ako invalidno ili
javno obezvre�eno telo mo�e da ostvari svoje
pravo na performativni �in jedino u cirkusu i to
kao groteskno ili �udovi�no? Jednom
prilikom, koreograf Javier de Frutos, dok je
radio sa CandoCo predstavu THROUGH MY DEATH
SCENE TO CATCH YOUR LAST ACT, citirao je
vlasnika cirkusa P. T. Barnum, koji je Sari
Bernar, nakon �to joj je amputirana noga,
ponudio veliku sumu novca da publici u cirkusu
poka�e svoju �nogu� (misli se na deo tela koji
je ostao nakon amputacije). Sara Bernar je na tu
ponudu, agenta gospodina P. T. Barnuma, upitala:
�A koju?�
CandoCo insistiraju na svom radu u kome se ne
bave invaliditetima, ve� plesom i pozori�tem.
Plesati, ne zna�i odstupiti od tela... Sva
tela su potencijalno plesa�ka, ukoliko osoba
poseduje umetni�ke i performativne kvalitete.
Svako telo, invalidno ili ne, ima pravo na
individualnost. Ova trupa, �injenicu da neki
plesa�i imaju celovito telo a neki ne, koristi
kao izazov za otkrivanje novih plesnih pristupa
i re�enja i izazov ustaljenim koreografskim
navikama. Rad sa integrisanom plesnom trupom
insistira na reprogramiranju opresivnih
dru�tvenih, kulturnih i umetni�kih kodova.
Izgled i uloga plesa�a neinvalida nisu
ukrasni niti bi trebalo da budu u slu�bi podr�ke
plesa�ima naru�enog fizi�kog izgleda ili s
motornim ili psihi�kim problemima. Temelj ideje
i programa integracije jeste da svaki
plesa�/plesa�ica treba da iskoriste do krajnjih
granica svoje telesne i interpretativne
mogu�nosti. Da li ste ikada videli �oveka
bez nogu kako veli�anstveno izvodi delikatnu
igru komplikovanih pokreta, koriste�i samo svoje
ruke i torzo? Ili ste mo�da videli par
paraplegi�ara u spiralnim kretanjima invalidskih
kolica, dok ih agilni igra�i preska�u u
koreografiji gravitacije? Kada se govori o
pojmu integracija, nu�no je uklju�eno i pitanje
problemati�nosti i kontraprodukcije, ka�e Adam
Benjamin. �esto smo svedoci pogre�ne upotrebe
re�i �integracija� pri opisivanju grupe ili
aktivnosti koja se otvorila uklju�ivanju ljudi s
invaliditetom. Integrisati grupu ljudi na ovaj
na�in zna�i pretpostaviti da postoji norma u
koju se oni moraju uklopiti. Ako ve� koristimo
tu re� integracija, u zna�enju njenog latinskog
korena, moramo prihvatiti da su oni ve�
integralni deo celine, iako jo� nisu na�li svoje
mesto u njoj.12
Judith Butler raspravlja o postojanosti tela,
njegovim obrisima i pokretima, upu�uje na
materijalnost koja se uvek iznova promi�lja kao
posledica mo�i, kao njena najreproduktivnija
posledica. Govore�i o �rodu� kao kulturnoj
konstrukciji nametnutoj povr�ini materije, bilo
da se odnosi na �telo� ili njegov dati pol,
mo�emo raspravljati i o materijalnosti tela
izvan materijalizacije te regulativne norme. Po
Judith Butler, �pol� nije ne�to �to neko ima,
niti stati�an opis onoga �to neko jeste: on �e
biti jedna od normi koje �nekom� omogu�avaju da
�ivi, to jest koje osposobljavaju telo za �ivot
u podru�ju kulturne inteligibilnosti.13 U referenci koja
se odnosi na ovaj tekst, Judith Butler nagla�ava
da je jasno da pol nije jedina norma kojom se
tela materijalizuju. U tom kontekstu, mo�e
se razmi�ljati o isklju�nim matricama koje
oblikuju subjekte, koje zahtevaju njihovu
proizvodnju, ali istovremeno i proizvodnju
�odba�enih� bi�a (degradiranih u okvirima
dru�tvenosti), ali neophodnih da bi se sa�inila
konstituitivna spolja�njost podru�ja ve�
stvorenog subjekta. Dakle, dru�tveni �ivot
podrazumeva prostore �u kojima se ne mo�e �iveti
ili koje se ne mo�e nastaniti�, kao neophodne da
bi se opisalo podru�je i odredile granice
identifikovanog, etabliranog subjekta. To je
zastra�uju�i prostor koji ograni�ava autonomiju
subjekta, ali istovremeno i prebiva u subjektu,
kao njegova sopstvena osniva�ka razdelnica i bez
koga se subjekat ne mo�e ni pojaviti. Ova
sablast �prostora i tela u kojima se ne mo�e
�iveti�, nu�no kreira i ustanovljava postupke
identifikacije, jer se u suprotnom pobija
utemeljeni subjekt, �to dovodi do posledica koje
se ne mogu potuno kontrolisati. �ini mi se
da u tom procesu pretnje, i kriti�kog sredstva u
borbi da se reartikuli�u polja demokratske borbe
i dezidentifikacioni procesi, CandoCo. poku�ava
da podstakne promenu predstave o tome koja su
tela va�na, a koja tek treba da se pojave kao
kriti�ki predmet pa�nje. CandoCo. iste ve�eri
izvodi radove ultraprovokativne lezbejske ikone
britanskog plesa Emilyn Claid14 ili jednako
provokativnog Javiera de Frutosa15, koji do krajnjih
granica izazivaju tabuizirane teme seksualnosti,
invalidnosti, ludila, opsesije, zavisnosti, s
potpuno apstraktnim koreografijama Siobhan
Davies,16 ali i
ljupkim plesom Jamieja Wattona.
Ova trupa postavlja i ostavlja otvoreno
pitanje: Kako druga�ije tuma�iti telo, kako do�i
do druga�ije sposobnih tela. Njihove
koreografije nagla�avaju ravnopravnost tela
pokretanih nogama, rukama ili to�kovima,
tj. poku�avaju da stvore novi ravnopravni
jezik naslanjanja, kli�enja pozornicom,
kontaktnih prenosa energije s tela na telo,
saginjanja, simultanih kretnji. Upotreba
invalidskih kolica, osim �to je nu�nost kod
pojedinih plesa�a (simbol medicinskog pomagala i
nemo�i) postaju sredstvo koreografskog izraza,
rekvizit brzine i pokretljivosti.
�Umjesto feti�izma i voajerizma promatranja
hiperbolizirane fizi�ke razlike (�freak�
kvalitetom kibord�ke defragmentacije i
ispreplitanja udova vlastita tijela bavi se,
me�utim, Xavier Le Roy u performansu SELF
UNFINISHED), plesa�ima CanDoCo. va�nija je
kontaktna zona svekoliko prigrljenih tijela.
Liri�nost predstave u cjelini nije podila�enje
baletnom imperativu mr�avog, asketskog i
atletskog tijela (kao nali�ja sublimiranog
straha od smrti i starenja), ve� posljedica
uva�avanja raznovrsnosti tjelesnih habitusa, od
�etala�kih simetrija Waltonove koreografije,
preko De Frutosove ironi�ne parafraze �enskih
baletnih torza koja, me�utim, ne lebde, nego su
u sve�anim haljinama posjednuta na pod, sve do
staccato vrtnji oko svoje osi ili osi partnera u
nje�noj koreografiji uzajamnih prijenosa i
okreta koje potpisuje Fin Walker. U definiranju
eteri�ne jednostavnosti i scenske �isto�e,
CanDoCo. slijedi apstraktne obrasce klasi�ne
ravnote�e pokreta, ali ne i kulturalnu maniju
industrijski dizajniranog izgleda. Scenske
cjeline ne odustaju ni od vizualne ni od fizi�ke
kontrole izvo�a�kog tijela, s tim da je
kooperativnoj plesnoj disciplini u jednakoj
mjeri podvrgnuto i tijelo u kolicima i tijelo
izvan kolica. Kao i u ranijim djelima CanDoCo.
(me�u najpoznatijima su CROSS YOUR HEART i
OUTSIDE IN; oboje snimljeno za BBC-jev plesni
arhiv), gledateljima je ponu�en pogled u
inkluzivnu komunikaciju koja pritom nije ni
sladunjava ni moralisti�ka, nego usredoto�ena na
kreativne procese i mogu�nosti partikularnih �
uzbudljivo nenormiranih, nestandardiziranih,
nepredvidljivih � dodira tijela.17 Uzev�i u obzir da
jedan broj plesa�a ne mo�e samostalno da stoji,
napusti kolica ili dinami�no zauzima nove i
menja pozicije na sceni, partering18 je u integrisanim
grupacijama nu�nost a ne samo estetski ili
tematski izbor. Bez stavljanja akcenta na
zavisnost i nesamostalnost, u�estalost dodira,
prenosa te�ine i dizanja, uvodi neophodnost i
potrebu u koreografiju i njen razvoj.
Hendikepirani plesni prakti�ari u osnovi veruju
da je esencijalno istra�iti kreativne pokrete,
pre nego ovladati plesnim tehnikama. Istra�uju,
razvijaju i izra�avaju re�nik spostvenih
kretanja u grupi, s partnerima ili kao
individualci.
Postoji veliki broj koreografa koji nemaju
znanje o integrisanim kompanijama, a rade ili bi
radili s njima. CandoCo. plesa�i su ti koji, na
svojim seminarima, radionicama, residensima,
letnjim �kolama, treninzima i profesionalnim
kursevima, nude razli�ita re�enja i mogu�nosti,
nagla�avaju�i zna�aj parteringa kao centralnu
temu. Radi se o nenasilnoj saradnji dva tela
koja neprestano saznaju i pregovaraju jedno s
drugim, u cilju da se i pored samostalnosti
jednog i zavisnosti drugog tela, stvori novi
plesni odnos (bez konotacija mu�ko-�enskog
odre�enja ili odnosa mo�i) u kome oba tela
dobijaju novu dimenziju i izazov, koji do tada
nije bio mogu� ni u jednoj drugoj varijanti.
Telo je uvedeno kao situacija. Telo je ovde
i materijalna realnost (fizi�ki ga je mogu�e
osetiti), ali i kada je fizi�ki prisutno, telo
nije jednostavno prisutno, uvek ima zna�enje,
jer je definisano u dru�tvenom i kulturnom
kontekstu. Drugi deo interpretiranja tela kao
situacije jeste onaj koji se odnosi na obavezu
da se kulturne i dru�tvene definicije preuzmu i
razumeju.
Misliti /izvo�enje/ ne zna�i odstupiti od
tela
Ovde govorimo o materiji i
beskona�nosti. Da li �e se nestankom tela misao
zaustaviti? Dok god postoji ijedno �ivo
ljudsko bi�e, govori�e se o ljudskosti, �ak i
kada se radi o mrtvom telu, radi se jo� uvek o
�oveku.
Ako je smrt prisutna, tada ja nisam, ka�e
Epikur, �to bi zna�ilo da ako ne postoji
sopstvo, ne postoji ni mi�ljenje. Smrt je dakle
samo jedan doga�aj u trenutno uspostavljenom
poretku izme�u prirode, duha i materije/tela.
Doga�aj je neizbe�an i samim tim na� zemaljski
�ivot uvodi u svet simulacije uslova �ivota i
mi�ljenja. Ljudski organizam, za razliku od
drugih �ivih bi�a, ima mnogo �iri dijapazon
mogu�nosti prikupljanja, filtriranja i
memorisanja informacija koje su mu korisne i
potrebne da bi izveo odre�ene zaklju�ke, odredio
sisteme pona�anja, komunikacije i intervencije
u, i na svojoj okolini. Ljudsko telo ima potrebu
da traje. Ljudsko telo je opremljeno da
prera�uje samo sebe da bi ostvarilo razmenu s
bilo kojom sredinom u kojoj se mo�e na�i.
Kao materijalna celina, ljudsko telo spre�ava
odvojivost ove inteligencije, spre�ava njeno
izgnanstvo i samim tim njen opstanak. Ali,
istovremeno, telo, na�e fenomenolo�ko, smrtno,
opa�aju�e telo, jeste jedini dostupan analogon
za mi�ljenje odre�ene kompleksnosti
mi�ljenja.19
Sme�teno u prostor i vreme, telo
funkcioni�e prema ustanovljenim kodovima ili
kriterijumima, ali je istovremeno i intuitivno i
hipoteti�ko, sposobno da razvija nove
orijentacije, iskustva i percepcije. Ako
postoje granice percepcije, telo ih odre�uje,
�to ne zna�i da su te granice kona�ne i da se
promenom fokusne ta�ke ne mogu transcendirati
ili negirati kao apsolutne. Da li to zna�i da
smo mi konstantno u traganju za novim �itanjima
sopstvenih zna�enja, da li tumaramo ili
prkosimo? Svaki pokret tela govori mnogo vi�e
nego �to mo�emo i da obuhvatimo misaonim tokom.
�ta nam to promi�e? Praznina, odsutnost, neka
vrsta odlaganja (hijatus), pravljenje prostora
da se dogodi i da se misli ono ne�to drugo.
Ono nemi�ljeno boli, uznemirava, pravi
nelagodnost i mi �elimo da se to zavr�i. Zato
ostajemo mirni i zadovoljni u onome �to je ve�
mi�ljeno. Ili se nadamo, produ�avamo,
nastavljamo se, de-�materijalizujemo� i
de-�naturalizujemo� i tu nema kraja.
..1
Pojam plesa nema jednostavan ili jedinstveni
(integrativni) identitet kroz istoriju
- nema praizvora plesa koji je nadre�en
mogu�nostima izvo�enja, Iz Diskurzi
i ples, uvod u istoriju i teoriju plesa,
Mi�ko �uvakovi� , TKH, �asopis za teoriju
izvo�a�kih umetnosti, broj 4 TKH centar
za teoriju i praksu izvo�a�kih umetnosti,
Beograd, decembar 2002, str. 36
..2
�ak Lakan
..3
U plesu je telesni �in (pokret, gest,
kretanje, pona�anje), nastaje izvo�enjem
iz intuicija kao neracionalizovanih
ose�aja ili znanja o tome �ta treba
u�initi u odnosu na dati prostor, vreme
i muziku, odnosno, druga tela. Teorija
u takvom razumevanju dolazi naknadno
kao konceptualizacija tehnike i tada
je re� o poetici plesa. Poetika plesa
je stro�a ili mek�a, deskriptivna ili
normativna teorija o tehnikama izvo�enja
plesa i modusima postojanja plesa kao
umetni�kog dela. Iz Diskurzi i ples...
M. �uvakovi�, str. 37
..4
To je ono �to Foucault naziva
"regulativnim idealom"
..5
Judith Butler, Bodies that Matter: On
the Discursive Limits of "Sex"
/Tela koja ne�to zna�e, O diskurzivnim
granicama pola/, Samizdat B92, Beograd
2001, str 14
..6
Pojam "pola" je i sam trusno
podru�je nastalo nizom sporenja o tome
�ta bi trebalo da bude presudno merilo
za razlikovanje dva pola; pojam pola
ima povest koja je prekrivena predstavom
o mestu ili povr�ini upisivanja. Me�utim...
prirodno se konstrui�e i kao bezvredno:
�tavi�e, ono dobija svoju vrednost samo
onda kada poprimi dru�tveni karakter,
kada se priroda odrekne svoje prirodnosti,
Isto, str. 17
..7
Judith Butler, Bodies that Matter
..8
Mary Douglas, Natural Symbols, explorations
in Cosmology, London and New York: Routledge,
1996 (1970)
..9
Tekst Dejana Ili�a, Raseljavanje zone
nenastanjivosti u Judith Butler, Bodies
that Matter, str. 332
10 Christy
Adair, Women and Dance, Sylphs ans Sirens,
Women in Society, 1992, str 236
11 Integracija
(lat. integer-netaknut, sav, �itav)
= spajanje nekih delova u celinu; povezivanje,
ujedinjavanje
integrirati (lat. integrare-obnoviti)
= spajati ili spojiti; ujedinjavati
ili ujediniti
12 Adam Benjamin,
In Search of Integrity, Dance Theatre
Journal 10, no. 4 (jesen 1993), str.
45
13 Judith
Butler,: Bodies that Matter, str. 14
14 Back to
Front with Side Shows, May 1993, Across
your Heart, Emilyn Claid & CandoCo,
1996, september, Back to Front with
Side Shows, May 1993
15 I Hastened
Through My Death Scene To Catch Your
Last Act, Javier de Frutos, 2000 September;
Sour Milk, Javier de Frutos, 2002 June
16 Between
the National and the Bristol, Siobhan
Davies, 1994 January
17 Nata�a
Govedi�, Zarez broj 83, Iz teksta: Patafizika
1911- 2002 i dalje, 20. 06. 2002
18 Oblik
telesne komunikacije i dinamike u plesu
19 Iz: Jean-Francois
Lyotard, The Inhuman, Politz Press,
Cambrige 1991 |