|
�U pozori�nom foajeu ve� nekoliko godina
pa�nju posetilaca privla�i maketa budu�eg
pozori�ta. Jo� 1970. re�eno je da se
izvr�i potpuna rekonstrukcija sada�nje pozori�ne
zgrade u gra�evinu u �isto baroknom stilu. Ta
velelepna zgrada, taj divni san, po svemu sude�i
posta�e stvarnost tek za nekoliko godina, na
radost svih radnih ljudi Subotice, a pogotovo
ljubitelja pozori�ta.� (Ivanka Rackov,
�Iz pozori�nog albuma Subotice�, Osvit,
Subotica, 1977)
Pored Gradske ku�e, zdanje sa �est
korintskih stubova svakako je osnovno
obele�je Subotice. Zgrada pozori�ta je simbol
grada, jedan od njegovih najprepoznatljivijih
znakova. U 2004. godini Narodno pozori�te �
Narodno kazali�te � N�pszinh�z u Subotici
obele�ava 150 godina od otvaranja zgrade u
kojoj i danas �ivi i radi. Burna de�avanja
oko izgradnje zgrade pre 150 godina prate nas i
danas.
*
Prva pozori�na predstava
odigrana je u Subotici 1747. u
franjeva�koj Gramatikalnoj �koli, na hrvatskom
jeziku.1 Ipak,
to je bila predstava u�enika, a ne
profesionalaca. Pisani podaci o profesionalnim
pozori�nim predstavama ne postoje, a istra�iva�i
pozori�nog �ivota sla�u se u tvrdnji da se prva
predstava morala odigrati 1780. Prof. A. Ujes
smatra da je prvo profesionalo gostovanje moralo
biti u periodu 1760�1770, jer su tada zabele�ena
gostovanja pozori�ne trupe u Osijeku i
Temi�varu, a kroz Suboticu su morali
proputovati. Prvi pisani akt poti�e iz 1793. U
njemu se tra�i cenzurisanje pozori�ne predstave.
Grad je 1803. izdao prvu dozvolu za igranje
pozori�nih predstava. Od tada gostovanja
pozori�nih trupa u Subotici su stalna i �esta.
Od 1816. stalni gosti grada su �lanovi pozori�ne
dru�ine Nemzeti J�tsz� T�rsas�g (Nacionalna
pozori�na dru�ina). Pozori�ne predstave su
igrane po kafanama jer nije bilo adekvatne
zgrade. Godine 1826. adaptirana je balska
dvorana Gra�anske kasine kako bi se pozori�ne
predstave igrale u boljem
prostoru.
*
Magistrat grada
planira gradnju pozori�ta i hotela 1845. Za
projektanta je izabran Jano� �kulteti. Hotel je
zavr�en 1853, a pozori�te 1854. godine. Od samog
po�eka prisutne su rasprave gradskih �elnika �
da li adaptirati postoje�u zgradu ili graditi
novu. Za otvaranje pozori�ta grad se dobro
pripremio. Anga�ovan je �er� Telepi, glumac i
najpoznatiji pozori�ni dekorater tog doba. S
njim je grad za potrebe pozori�ta sklopio
pogodbu da uredi enterijer zgrade i pripremi
scenografije za pozornicu. �U okviru ove
pogodbe od �er�a se poru�uje da izradi elemente
scenografije: �etiri zida za scenu u Vite�koj
dvorani, �est zidova za Gospodsku dvoranu, �est
zidova za Gra�ansku sobu, �est zidova za scene u
gradu, �etiri zida za Selja�ku sobu, �etiri zida
za scene u zatvoru, �etiri elementa za luk sa
stubovima, osam elemenata za scene u �umi,
itd.�2
Pozori�te je otvorila trupa Endrea Latabara
komadom Miklo�a Jo�ike DVA BAR�AIJA (A k�t
Barcsai). Srpsko narodno pozori�te iz Novog Sada
gostovalo je godinu dana po osnivanju, 1862.
godine, s �etrnaest predstava, uglavnom dela
doma�ih pisaca. Od 1855. Gradska uprava
potpisivala je ugovore o izdavanju pozori�ne
sale s pozori�nim trupama, uz obavezu da se
obezbedi 18 dramskih predstava i 4 opere
mese�no. Suboti�ko pozori�no udru�enje osnovano
je 1870. Godine 1887. u pozori�te je uvedeno
plinsko osvetljenje, me�utim, samo u gledali�tu,
dok je scena osvetljena gas-lampama zbog
opasnosti od po�ara. Gasno osvetljenje za scenu
uvedeno je tek 1884, a 1898. odigrana je prva
predstava pod elektri�nim osvetljenjem. Zgrada
pozori�ta obnavljana je svake dve do tri godine.
Adaptacija pozori�ne zrade po�ela je 1904,
iako hroni�ari bele�e da se ve� osamdesetih
godina XIX veka vode rasprave da li treba
adaptirati stari objekat ili izgraditi novu
zgradu pozori�ta. U decembru iste godine, a
na pedesetogodi�nji jubilej, zavr�eni su radovi
na pozori�noj zgradi. Postavljen je novi natpis
na zgradi �V�rosi szinh�z� (Gradsko pozori�te)
umesto dotada�njeg �Sz�lloda Pest
v�roshoz� (Hotel kod grada Pe�te). Gradsko
grejanje uvedeno je 1907. i zavr�ena je
dogradnja krila iz dana�nje ulice Ive Vojnovi�a.
Zgrada pozori�ta i hotela, pokazalo se,
gra�ena je od najlo�ijeg materijala jer je
prilikom adaptacije hotela pukao spoljni zid.
Gradski odbor je zbog �tednje odlu�io da se zid
ne ru�i ve� samo da se adaptira. Poslednja
rekonstrukcija pred po�ar zavr�ena je 1912.
godine. U martu 1915. izbio je po�ar u kojem
je izgorelo pozori�no krilo zgrade, ostali su
samo spoljni zidovi, a po�arni zid izme�u
pozori�ta i hotela spre�io je �irenje po�ara na
celu zgradu. Nekoliko dana posle po�ara, Gradski
pozori�ni odbor doneo je odluku da se izgradi
velelepno kamerno pozori�te u Subotici. Me�utim,
ratno doba promenilo je planove. Da bi se
pozori�ne predstave ipak igrale, grad je zakupio
i adaptirao Balsku dvoranu i izgradio garderobe
za glumce. Pozori�na trupa Jo�efa Nada�ija
otvorila je novu scenu, a zatim gostovala svake
sezone sve do 1918. godine. �...Nada�i je
izjavio da �vrsto veruje da �e sezonu po�eti 21.
novembra jer misli da Srpska komanda mesta ne�e
praviti smetnje. I ranije su se takmi�ili sa
Srpskim narodnim pozori�tem iz Novog Sada, pa �e
i sad nastaviti to plemenito takmi�enje
(B�csmegyei Napl�, br. 226 od 17. novenbra 1918,
Subotica). Nada�i se ljuto prevario: sa
pozornice Gradskog pozori�ta u Subotici ma�arska
re� se nije �ula u toku vladavine velikosrpske
bur�oazije u Kraljevini SHS, ni u Kraljevini
Jugoslaviji.�3
Po zavr�etku rata, po�etkom decembra 1918. u
Subotici gostuje Bosansko-hercegova�ko
pozori�te. U jesen 1920. osnovan je
Pozori�ni odbor. Zahvaljuju�i Pozori�nom odboru
po�inje i organizovanje pozori�nog �ivota
u Subotici. Zavr�etak rata i uspostavljanje
pozori�nog �ivota u Subotici, vratio je staru
pri�u u �i�u � interesovanje Suboti�ana za
izgradnju nove zgrade. 1921. re�eno je da se
izgradi kamerno pozori�te, pripremljeni su
nacrti in�enjera, ali se zbog nedostatka novca
ponovo odustalo od izgradnje. Tek kad su
Gradska uprava i Ministarstvo prosvete
obezbedili materijalna sredstva 1924. godine,
odlu�eno je da se pokrene izgradnja pozori�ta.
Do tada se govorilo o malom kamernom pozori�tu,
ali s obzirom na sredstva, pozori�ni odbor je
planirao izgradnju pozori�ta ve�ih razmera.
Naravno, ponovo su finansijske prilike odlu�ile
kakvo �e pozori�te da se gradi. Gradnja
pozori�ta je zapo�ela 15. februara 1925, a
zavr�ena 15. decembra iste godine. Novo
pozori�te je sve�ano otvoreno 10. januara 1927.
operom CARSKA NEVESTA Rimskog Korsakova, u
izvo�enju Opere Narodnog pozori�ta iz Beograda.
Grad je formirao Upravni odbor
pozori�ta i bioskopa, jer je postoje�a
sala mogla da se korisiti i kao pozori�na ali i
kao bioskopska sala. Posle otvaranja nove
zgrade nekoliko sezona gostovalo je beogradsko
Narodno pozori�te, a Gradski senat je sklapao
ugovore o kori��enju sale s pozori�nim
trupama, pozori�tima i bioskopom. Kako je
finansijski prihod bio veoma va�an, a
komercijalni faktor presu�uju�i, de�avalo se da
bioskopske projekcije preovla�uju u mese�nom
repertoaru ili da se projekcije odr�avaju do
ve�ernjih sati, kada bi trebalo da po�inju
pozori�ne predstave. Borba bioskopa i
pozori�ta trajala je do Drugog svetskog rata.
Hrvatsko narodno kazali�te iz Zagreba
poslednje je pozori�te koje je gostovalo pre
rata. U periodu izme�u dva svetska rata u
Subotici nije postojalo stalno pozori�te.
Suboti�ani su u dva navrata, 1925. i 1935.
poku�avali da osnuju svoj ansambl. Za vreme
Drugog svetskog rata na suboti�koj sceni
gostovala je pozori�na trupa Kardo�a iz
Segedina, a od polovine maja 1942. do 1944.
godine trupa Keze� Geze (K�z�s G�za) iz
Seke�fehervara. U jesen 1945. zgrada
suboti�kog Pozori�ta postaje stalna ku�a
profesionalnim ansamblima. Nakon vi�e od 90
godina grad je dobio stalni ansambl i svoje
pozori�te. Predsedni�tvo AP Vojvodine donelo
je 19. septembrta 1945. odluku da se u Subotici
osnuju dva pozori�na ansambla � Hrvatsko narodno
kazali�te i Magyar N�pszinh�z (Ma�arsko narodno
pozori�te). Prvi upravnik Hrvatskog narodnog
kazali�ta bio je Laj�o Lendvai, a prva premijera
odr�ana je 28. oktobra 1945. Tom prilikom
ansambl je prikazao predstavu MATIJA GUBEC Mirka
Bogovi�a, u re�iji Branka �poljara. Za prvog
upravnika Ma�arskog narodnog pozori�ta
postavljen je I�tvan Latak (Latak Istv�n). Prvu
premijeru ma�arski ansambl odr�ao je 29. oktobra
1945. To je bila predstava BOSZORK�NYT�NC (Ples
ve�tica ili Vrzino kolo) ma�arskog pisca Bele
Bala�a u re�iji Lasla Patakija. U prvim
godinama rada oba pozori�ta borila su se s
brojnim pote�ko�ama, jer je zgrada bila skoro
prazna, nije bilo fundusa kostima, dekora,
ogreva. Pozori�ta su se suo�avala s materijalnim
i kadrovskim problemima. Repertoarska politika
oba pozori�ta u to vreme zasnivala se na
nastojanju da se u izmenjenim dru�tvenim
okolnostima privu�e nova publika te da postanu
pozori�te za �iroke narodne mase. Na repertoaru
Hrvatskog narodnog kazali�ta igrao se raznolik
dijapazon pisaca (Dr�i�, Gunduli�, Sterija,
Nu�i�, Cankar i dr.) U gluma�kom ansamblu bilo
je dosta osipanja, a repertoar su nosili Jelka
Asi�, Slava Bulgakov, Zdenka Vidakovi�, Du�an
Medakovi�, Ante Kraljevi�, Laj�o Lendvai, Stanko
Kola�inac, kao i mladi glumci koji su obe�avali
� Geza Kopunovi�, Mirko Huska, Klara Pei�,
Er�ika Kova�evi�, Stevan Popovi� i Ka�a Ba�lija.
Repertoar Ma�arskog narodnog pozori�ta
temeljio se na ma�arskim klasicima Molnaru,
Moricu, Pongracu, Zilahiju, a na repertoaru su i
Nu�i�, Horvat, �erve. Me�u stranim piscima
dominiraju savremeni sovjetski pisci Simonov,
Katajev, Gogolj, Ostrovski i Gorki. Ansambl
Ma�arskog pozori�ta je svake godine rastao, a
repertoar su nosili glumci Laslo Pataki, �andor
�anta, Mihalj Kunji, Rudolf Nemet, Marija �eh
Sabo, I�tvan Sabo, �er� Feje�, Zoltan Godanji i
novi �lanovi Bela Garai, Ilu� Racko, Ibi
Ferenci, Laslo Sila�i, Piri Fazeka�, Ana Juhas i
Lajo� �anta Pusta. U oba pozori�ta neguje se
scenski realizam i prou�ava Stanislavski.
Re�ijom se bave prvaci drama, jer nije bilo
dovoljno profesionalnih reditelja. Odlukom
izvr�nog odbora AP Vojvodine od 1. januara 1951,
spajanjem dva ansambla osniva se Narodno
pozori�te � N�pszinh�z, kao jedinstvena ku�a. U
okviru pozori�ta predvi�ene su organizacione
jedinice: Hrvatska drama, Ma�arska drama i
Muzi�ka grana. Za upravnika je imenovan Josip
Jasenovi�. Muzi�ka grana, od jeseni 1952.
prerasta u Operu, da bi se krajem sezone
1953/54. ugasila. Svaki ansambl imao je
svoju upravu, a zajedni�ki su bili
administracija i tehnika. Ovaj period naziva se
i �zlatno doba� suboti�kog Pozori�ta, ne samo
zbog spajanja dva ansambla u jednu ku�u ve� i
zbog razvoja ansambala i umetni�kih dostignu�a.
U to vreme u pozori�tu preovla�uje uticaj
beogradskih pozori�ta. Tokom sezona priprema se
i do �etrnaest premijera, pa ansambli
do�ivljavaju pun zamah. Novi duh i umetni�ki
elan sprovode mladi i talentovani reditelji:
Slobodan Turlakov, Milan Tutorov, Laj�o Lendvai,
Laslo Virag i Mihalj Virag. Predstave koje su
obele�ile taj period svakako su prvi �ekspir na
sceni i predstava VESELE �ENE VINDZORSKE,
UKRO�ENA GOROPAD ali i �ehovljev UJKA VANJA ili
RIBARSKE SVA�E Karla Goldonija. Mladi reditelji
su doneli duh beogradske �kole Bojana
Stupice. Obe drame, Ma�arska i Hrvatska, te�i�te
repertoara stavljaju na doma�e klasike i
savremene pisce, ali se igraju i strani pisci, a
posebno je primetno otvaranje prema svetu, pa se
igraju Molijer, Lesa�, Lope de Vega, Tenesi
Vilijams, Jud�in O�Nil, Lilijan Helman i drugi.
Opera je u periodu 1951�1954. izvela 21
premijeru i oko 300 predstava. Na repertoaru su
bile opere i operete MALA FLORAMI, TOSKA, MADAM
BATERFLAJ, TRAVIJATA, PRODANA NEVESTA, KARMEN,
NIKOLA �UBI� ZRINJSKI i druge. Subotica u to
vreme raspola�e sa tri scene, a u leto 1952.
pozori�te dobija rotaciju. Mala Sala je
renovirana, a pozori�te dobija na kori��enje i
Letnju pozornicu na Pali�u. U tom periodu
izlazi i pozori�ni list Na�a pozornica � A mi
szinpadunk. U prole�e 1953. uvedeno je
dru�tveno samoupravljanje a iz pozori�ta je
iseljen bioskop. Prema pozori�nom Statutu od
1958, Hrvatska drama prerasta u Dramu na
srpskohrvatskom jeziku, a Ma�arska drama u
Dramu na ma�arskom jeziku. Nakon poletnih
godina punih mladala�kog odu�evljenja u Subotici
nastaje period rasta i zrelosti. Pojedine sezone
zna�e uspon, a neke stagnaciju ali je zajedni�ka
te�nja da se ide uporedo s vladaju�om pozori�nom
politikom u odnosu na repertoar, scenografiju,
stil re�ije i glume. Uprave su se menjale
skoro svake �etiri godine, a naj�e��e su se
menjali upravnici Drame na srpskohrvatskom
jeziku. Tokom niza godina iskristalisali su se
akteri glavnih uloga, pa su repertoar nosili
Jelka Asi�, Slava Bulgakov, Geza Kopunovi�,
Petar Radovanovi�, Danilo �oli� i drugi.
Ansambl Drame na ma�arskom jeziku razvija se
zahvaljuju�i kontinuiranoj repertoarskoj ali i
kadrovskoj politici. Potvrdu svoje zrelosti
dobija u�e��em na prvom Sterijinom pozorju 1956.
godine s POKONDIRENOM TIKVOM u re�iji
I�tvana Varge. Na Pozorju Drama u�estvuje i
1963. Krle�inom LEDOM, 1969. BOROVNICAMA Ferenca
Deaka i 1970. predstavom �E� ZA VAZDUHOM Ferenca
Deaka, obe u re�iji Mihalja Viraga i 1973.
predstavom JOV Ferenca Tota u re�iji
I�tvana Saboa. Dolaskom profesionalnih
reditelja prvak Drame Laslo Pataki posve�uje se
glumi, �to rezultira i Sterijinom nagradom 1973.
za ulogu Jova u istoimenoj predstavi. Godine
1965. pri Drami na ma�arskom jeziku otvara se
Dramski studio s ciljem da se popuni praznina
nastala odlaskom nekolicine glumaca u Novi Sad
(glumci �andor �anta, Laslo Sila�i i �er� Feje�
i reditelj I�tvan Sabo). Dvogodi�nji studio
vodio je Bela Garai, a glumu su predavali
reditelj Mihalj Virag i Ida Ver�enji, rediteljka
iz Segedina. Nakon dve godine anga�ovani su
Marija Albert, Eva Kasa, Ferenc Arok, Ferenc
Bata, �andor Medve, a na Pozori�noj akademiji u
Budimpe�ti stipendisti su bili Lajo� �olti�,
Miklo� Korica, Zoltan Bala� Piri, a u Tirgu
Mure�u Irena Abraham. U ansambl je anga�ovana i
Gabrijela Jona�. U to doba suboti�ka Drama na
ma�arskom jeziku imala je jedan od najboljih
ansambala u Vojvodini. Tokom ovog perioda
repertoar Drame je planiran tako da je
zadovoljavao ukus publike, ali nije zapostavljao
umetni�ki nivo ansambla. Svojevrsni
pozori�ni doga�aj bile su predstave BANK BAN
Jo�efa Katone, �OVEKOVA TRAGEDIJA Imrea Mada�a,
BOG, CAR I SELJAK i MOHA� �ule Haja, VE�TICA IZ
IMBROZA Lajo�a Zilahija, a sve u re�iji Mihalja
Viraga. Opredeljenje Drame da se neguju dramski
pisci s teritorije Vojvodine urodila je plodom �
Sterijinom nagradom za tekst Ferencu Deaku za
tekst BOROVNICE, a stasalo je jo� nekoliko
talentovanih dramskih pisaca, Ferenc Tot i �ula
Gobi Feher. Godine 1970. zavr�en je projekat
rekonstrukcije pozori�ne zgrade, a maketa
postavljena u foajeu pozori�ta. Od velikog
zna�aja za rad pozori�ta i razvoj pozori�ne
umetnosti jeste i formiranje Pozori�ne komune,
decembra 1971. Zami�ljena je kao svojevrsna
asocijacija pozori�ta i radnih organizacija, a
sa ciljem da se pozori�na umetnost pribli�i
radnim ljudima. �lanstvo u pozori�noj komuni
podrazumevalo je da radne organizacije upla�uju
odre�enu sumu novca, a ulaznice dobijaju s 30
odsto popusta. U svakoj radnoj organizaciji
�lanici Pozori�ne komune, broj gledalaca je
pove�an. Za pozori�ni �ivot u Subotici bila
su zna�ajna i gostovanja velikih pozori�nih
ku�a. Suboti�ka publika imala je priliku da vidi
predstave pozori�ta iz Beograda: Jugoslovensko
dramsko pozori�te, Savremeno pozori�te, Atelje
212 i Narodno pozori�te, iz Zagreba: Hrvatsko
narodno kazali�te i Dramsko kazali�te �Gavela�,
Makedonski naroden teatar iz Skopja, te
pozori�ta iz Zenice, Kragujevca, Ni�a, Leskovca,
Sombora, Vr�ca, Zrenjanina, Srpsko narodno
pozori�te iz Novog Sada, Ujvid�ki szinh�z, kao i
neke predstave s Bitefa, segedinsko Narodno
pozori�te, Dr�avno pozori�te iz Tirgu Mure�a,
Pozori�te �Jo�ef Atila� iz Budimpe�te.
Inspekcija donosi odluku o zabrani rada
pozori�ta u mati�noj zgradi 1974. godine, zbog
dotrajalih instalacija i opasnosti po ljudske
�ivote. Tokom te godine sanirani su problemi na
zgradi (elektro-instalacija), pozori�te je
okre�eno i u�minkano i 1975. godine ponovo
po�inje da radi. Osamdesetih godina
postojala je praksa da se u Subotici reprizira
program sa Sterijinog pozorja, pa je suboti�ka
publika bila u prilici da prati sve predstave s
najpresti�nijeg jugoslovenskog festivala.
Zgrada pozori�ta 1983. godine, privremenim
re�enjem Zavoda za za�titu spomenika kulture
postaje spomenik kulture, a 1986. pozori�te
dobija Re�enje kojim se zgrada svrstava u
spomenike kulture, dok je 1991. Izvr�no ve�e AP
Vojvodine donelo odluku kojom je zgrada
pozori�ta dobila status kulturnog dobra od
velikog zna�aja. 1985. godine snimljeno je
stanje zgrade i napravljene analize kojima je
�zaklju�eno� da zgrada ima nestabilne temelje i
da se mora ru�iti. Iste godine formiran je Savet
za rekonstrukciju pozori�ne zgrade.
Sagledavaju�i rad tokom prethodnog perioda,
a povodom proslave 130. godi�njice rada, gradske
vlasti su, nakon mnogobrojnih kolebanja, 1985.
godine prihvatile inicijativu da se u Suboticu
pozove Ljubi�a Risti�. Godine 1986. izva�ena su
sedi�ta iz gledali�ta Velike sale, a iste godine
zavr�en je idejni projekat koji su uradili
arhitekti Hupko, Hegedi� i �iko�. 1988.
pozori�te dobija jo� tri varijante idejnog
re�enja rekonstrukcije zgrade, a 1989. sti�e jo�
jedno pod nazivom �No.6�. Godine 1990.
anga�ovani su stru�njaci da jo� jednom
analiziraju postoje�e stanje zgrade a nalazi su
suprotni onim iz 1985, naime, zgrada ima dobre
temelje, stabilna je, a sva o�te�enja nastala su
zbog nesavesnog odr�avanja zgrade. Do 1995,
tokom desetogodi�njeg perioda, Ljubi�a Risti� i
Nada Kokotovi� uspeli su da okupe veliku grupu
reditelja i glumaca iz mnogih jugoslovenskih
centara, ali su i razbili sve konvencije u
domenu scenskog prostora, opreme i sadr�aja
predstava, kreiraju�i potpuno druga�ije
shvatanje teatra. Ukinute su Drame i formiran
jedinstveni umetni�ki ansambl, uklonjeno je sve
�to vu�e na tradizionalizam, a kao preovla�uju�i
prihva�en je koncept nekonvencionalnog
pozori�nog izraza. Na inicijativu grada
1995. godine Narodno pozori�te � N�pszinh�z
ponovo postaje tradicionalno pozori�te. Ono je
danas stalno, profesionalno, repertoarsko
pozori�te, koje u organizacionoj strukturi ima
entitete: Dramu na ma�arskom jeziku, Dramu na
srpskom jeziku, Tehni�ku jedinicu i Op�tu
slu�bu. Kad je re� o repertoaru, pozori�te u
celini poku�ava da zadovolji razli�ite strukture
i interese publike i da obnovi staru praksu
gostovanja po velikim i malim mestima Vojvodine,
�ire�i pozori�nu kulturu, a posebno nacionalnu
kulturu vojvo�anskih Ma�ara. Od 1995. godine
pozori�te radi u Maloj sali. Odlukom SO Subotica
o u�e��u u finansiranju rekonstrukcije zgrade
Pozori�ta, 1997. po�inje proces razre�avanja
sudbine zgrade: 1998. raspisan je konkurs za
Idejni projekat pozori�ne zgrade, a na konkursu
je izabrana projektantska ku�a �YUSTAT� iz
Beograda. Zbog bombardovanja 1999. poces
finansiranja i izrade projekta je usporen, a
kasnije i zaustavljen. U me�uvremenu,
2001, krov iznad Male sale po�inje da
proki�njava, a Mala sala je jedini scenski
prostor za obe Drame koje rade u pozori�tu.
Sanacija krova po�ela je u decembru 2001. i
zavr�ena marta 2002, kada se ru�i plafon iznad
centralnog stepeni�ta. Na svu sre�u niko nije
nastradao. Republi�ka gra�evinska
inspekcija ponavlja re�enje o zabrani
kori��enja Velike sale i donosi novo re�enje o
zabrani kori��enja centralnog stepeni�ta i
�crvenog foajea�. Od marta do oktobra 2002.
ansambli nemaju svoj prostor i sve predstave i
premijere igraju se na gostuju�im scenama.
Oktobra 2002. zavr�eno je rekonstruisano
stepeni�te i pozori�te otvara sezonu na mati�noj
sceni, tzv. �Maloj sali�. Dana 5. maja 2003,
premijerom predstave BUBA U UHU u izvo�enju
Drame na ma�arskom jeziku, sve�ano je otvorena
nova scena �Jadran�. Sala biv�eg bioskopa
�Jadran� rekonstruisana je i adaptirana za
potrebe pozori�ta. Od tada pozori�te ima dve
scene i kod nas kona�no mesec ima 30 dana. U
najte�em periodu po ansamble, zbog nepostojanja
sopstvene scene, nastale su najbolje predstave
NEM F�J, BAHANALIJE, VI�NJIK i druge koje su
dobile zna�ajne nagrade. Tokom 2003. zavr�en
je i Idejni projekat adaptacije, rekonstrukcije
i izgradnje nove zgrade pozori�ta. Slede razne
studije i glavni projekti, a onda i izgradnja i
NOVA ZGRADA.
L i t e r a t u r a : 1. Rackov, Ivanka: �Iz
Pozori�nog albuma Subotice�, Osvit, Subotica,
1977. 2. Vujnovi�-Pr�i�
Gordana�Vujkovi�-Lami� Viktorija: �Zgrada
suboti�kog pozori�ta�, MZZSK i Suboti�ke Novine,
Subotica, 1992. 3. �130 godina Zgrade�,
monografija NPN, Subotica, 1984. 4.
Ristovski, Ljubica: Seminarski rad �Problemi
organizacije Narodnog pozori�ta � N�psz�nh�z u
knjizi Ivanke Rackov�, Beograd 1980. 5.
Ristovski, Ljubica: �Projekcija De�jeg pozori�ta
� Gyermekszinhaz u Subotici�, magistarski rad,
Beograd, 1997.
1 Rackov, Ivanka: �Iz
Pozori�nog albuma Subotice�, Osvit, Subotica,
1977, str. 11 2
Vujnovi�-Pr�i� Gordana�Vujkovi�-Lami� Viktorija:
�Zgrada suboti�kog pozori�ta�, MZZSK i Suboti�ke
Novine, Subotica, 1992, str. 8 3 Rackov, Ivanka, Ibid., str.
17 |