S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

g o d i � n j i c e
�u�ana FRANJO
TRIDESET GODINA IMAMO NOVOSADSKO POZORI�TE

 

Ja sam gledalac koji i nakon trideset godina, kad ode u pozori�te, o�ekuje �udo. Jo� uvek je pozori�te za mene najva�nije u �ivotu. Od svih umetnosti, jo� uvek najvi�e volim pozori�te. Izabrala sam ga i kao �ivotni poziv. Pra�enje pozori�nih zbivanja nije samo jedna od oblasti interesovanja, jedna od pasija, ve� zanimanje.
Jedina oblast koju i dalje obo�avam, istra�ujem, analiziram, obja�njavam, kritikujem, afirmi�em i branim. Zato je za mene svaka premijera praznik, bila ona dobra ili lo�a. I onda kad razdragana sedim u gledali�tu, i onda kad se mr�tim i nerviram. Jo� verujem u �udo, verujem da se u pozori�tu de�ava ne�to �to je va�no, verujem u mogu�nost ostvarenja scenskog trenutka, koji sam u proteklih trideset godina toliko puta do�ivela u sali Novosadskog pozori�ta.
Verujem da je bilo potrebno otvoriti Novosadsko pozori�te. Verujem u potrebu da,  pored Narodnog pozori�ta u Subotici, postoji jo� jedno, druga�ijeg stila, druga�ije fizionomije. Drugim re�ima, pozori�te koje eksperimenti�e. I to ba� tu, u Novom Sadu, dalje od podru�ja gde je ma�arski �ivalj u ve�ini. Ovde, gde se obrazuju humana i tehni�ka inteligencija. Ba� ovde, gde je nekada bio dr�avni festival pozori�ta, gde su se okupljali pozori�ni znalci iz celoga sveta. Zbog svega toga trebalo je u Novom Sadu osnovati pozori�te koje govori na ma�arskom, a koristi moderan scenski jezik, pri tom otvoreno za nove umetni�ke impulse. Zato je ovo pozori�te bilo primamljivo i najtra�enijim, najcenjenijim a istovremeno i najizbirljivijim rediteljima. U Novosadskom pozori�tu rediteljske vizije realizovali su Radoslav Dori�, Ljubomir Dra�ki�, Ljubi�a Georgijevski, �eljko Ore�kovi�, �er� Harag (Harag Gy�rgy), Gabor Sekelj (Sz�kely G�bor),  Laslo Babarci (Babarczi L�szl�), Gabor Tompa (Tompa G�bor),  Peter Temeri (T�m�ri P�ter),  Imre �isar (Csisz�r Imre), Tibor Vajda (Vajda Tibor), Robert Bambah (Bambach R�bert), Ljuboslav Majera, Karolj Vi�ek (Vicsek K�roly), I�tvan Sabo (Szab� Istv�n), Laslo Pataki (Pataki L�szl�), Mihalj Virag (Vir�g Mih�ly), Atila Vidnjanski (Vidny�nszki Attila)... I mogla bih tako re�ati imena iz Novog Sada, Subotice, Beograda, Skoplja, do Budimpe�te, U�goroda, Tirgu Mure�a...
A Novosadsko pozori�te nastupalo je od Malog I�o�a do Kaira i Tunisa, od �epeovih dana do Evropskog pozori�nog festivala u Be�u. Na listi su, naravno, Sarajevo, Maribor, Ljubljana, Beograd, Osijek, Subotica...
Novosadsko pozori�te oduvek je imalo svoju fizionomiju, iako su to neki �eleli da negiraju samo zato �to nisu umeli da je defini�u. Ovo pozori�te je protekle tri decenije imalo precizno definisan profil, bez obzira na to koliko se dramatur�ki luk �irio. Fizionomiju su odre�ivali aktuelno i��itavanje teksta i na�in scenske realizacije. Predstave su govorile o nama, na specifi�an na�in  tuma�en je sadr�aj, jasno definisanim pogledom na svet odre�ivan je na�in scenske izvedbe. Kazivanje �ivotne filozofije i svetonazora stavljeno je ispred istorijskog konteksta.
U svim predstavama pri�ana je pri�a o onima koji �udo o�ekuju i o onima koji ta �uda stvaraju. Zato ja i dan-danas i��ekujem �udo i zato verujem da se ono mo�e dogoditi.
Jo� se nadam  da �u u pozori�tu sresti  neke drage ljude, umetnike, glumce, reditelje, koji �ive samo u mom se�anju i legendarnog direktora-osniva�a I�tvana Nemeta, i da �u ponovo osetiti nekada�nju pozori�nu atmosferu. I da �u se opet videti s onim gledaocima �ije mi�ljenje cenim.
Bilo je u ovom pozori�tu znamenitih predstava, odli�no re�iranih, s izvanrednim glumcima, a bilo je i veoma lo�ih. Bilo je i ovakvih i onakvih, �to je normalno jer u instituciji kao �to je pozori�te, gde se ostvaruje simbioza smeha i pla�a, nije neobi�no da i predstave budu u svakom pogledu dijametralno suprotne. Sre�a je �to Novosadsko pozori�te u anale ulazi zahvaljuju�i izvanrednim predstavama i �to ga i danas po njima pamte.
Imamo tu sre�u da mnogi pamte pozori�na �uda koja su do�ivljavali tokom svih godina koliko postoji Novosadsko pozori�te. A ono nas i dalje o�ekuje.

S ma�arskog preveo Tibor VAJDA

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >