|
Velika zgrada Fakulteta dramskih umetnosti u
Beogradu (Bulevar umetnosti 20), poseduje
pozori�nu salu, �ije gledali�te mo�e da primi
oko 200 ljudi, s prostranom i vrlo prijatnom
scenom, dobrim tehni�kim uslovima, solidnim
ozvu�enjem i osvetljenjem. Poseduje brojne
gluma�ke i rediteljske ve�baonice, �minkernicu,
kroja�nicu, funduse, bife. U sklopu Fakulteta
formirana je posebna slu�ba, nazvana Pozori�ni
studio, koja obavlja sve neophodne organizacione
poslove vezane za realizaciju studentskih
ispita. U Pozori�nom studiju stalno je zaposleno
nekoliko �kolovanih pozori�nih producenata,
majstor svetla i majstor tona. I, najzad,
Fakultet godi�nje �koluje oko pet pozori�nih
reditelja, deset glumaca, osam dramaturga i oko
petnaest pozori�nih producenata. Ipak, i pored
izuzetnih prostornih uslova koje pru�a zgrada
Fakulteta, slu�bi koje stoje na raspolaganju i
mno�tva studenata, od 1988, kada je Kamerna
scena postala funkcionalna, pa sve do 2000, nije
uspeo ni jedan poku�aj da se oformi
profesionalna pozori�na scena, a i kada je
oformljena, repertoarski je �ivela samo
tri sezone. U momentu nastajanja teksta,
razgovori o ponovnom o�ivljavanju ovog
dragocenog pozori�nog prostora postaju sve �e��i
i ozbiljniji. Stoga iznosimo istorijat nastanka
Scene �Mata Milo�evi�, kao neku vrstu doprinosa
stvaranju svesti o njenom zna�aju za sve nas.
Poku�aji
Zamisao da se studentima glume, pozori�ne
re�ije i dramaturgije obezbedi scena, gde bi se
kroz stvarala�ki neome�en rad ra�ali
uistinu plodotvorni i originalni pozori�ni
umetnici, scena koja bi okupljala publiku
generacijski i senzibilitetom sli�nu samim
stvaraocima � stara je verovatno koliko i sama
Akademija za pozori�nu umetnost u Beogradu.
Me�utim, nu�ni preduslov bio je da �kola
poseduje sopstvenu pozori�nu salu. Izgledi da se
ovaj preduslov ostvari postali su realni kada se
Akademija, promeniv�i ime u Fakultet dramskih
umetnosti, 1974. preselila u novu, veliku zgradu
na Novom Beogradu. Idejni projekat ove zgrade
predvi�ao je, izme�u ostalog, i naknadnu
izgradnju pozori�ne scene u okviru samog
objekta. S izgradnjom sale se, me�utim, zbog
finansijskih pote�ko�a, odugovla�ilo vi�e od
jedne decenije. Tek 1987, kada na mesto dekana
dolazi prof. Svetozar Rapaji�, jedan od glavnih
zagovara�a studentskog pozori�ta, u dovoljnoj
meri se intenzivira prikupljanje nov�anih
sredstava za okon�anje radova. Uprava Fakulteta
uspela je da, po re�ima prof. Rapaji�a, �prose�i
sredstva od preduze�a do preduze�a�, dovr�i
fakultetsku pozori�nu salu, nazvanu Kamerna
scena i da je kona�no otvori 1988. Tada je
zamisao o osnivanju studentskog pozori�ta dobila
realne osnove, te se �inilo da je pitanje
trenutka kada �e se ostvariti. Ali nije bilo
tako. Nova scena je u narednih jedanaest godina
kori��ena isklju�ivo u nastavne svrhe. U periodu
ispitnih rokova tu bi se odr�ali ispiti
studenata glume i odigrale ispitne predstave
studenata pozori�ne re�ije, koje se, po
nepisanom pravilu, nikada nisu reprizirale. I
pored dobre volje pojedinih profesora, studenata
re�ije i samog Dekanata, koji je bio spreman da
izdvoji odre�ena finansijska sredstva, i
nekolicine ozbiljnih poku�aja, u tom periodu
nije napravljena NI JEDNA predstava slobodnog
tipa, tj. ona koja nije ispitna. Za�to? �Ideja
se sukobila s ne�im �to se mo�e nazvati otporom
i podozrenjem kolega ali i samih studenata�,
ka�e prof. Svetozar Rapaji�. �Ispostavilo se da
je svaka van�kolska aktivnost za studente glume
teret vi�e, pogotovo kada se ima u vidu da je
krajnji rezultat bio neizvestan. Osnovni razlog
za�to poku�aji da se scena u tom periodu oformi
nisu uspeli, jeste konformizam.�
Po�etak
A onda, 1999, kao nekim �udom, i u inat onima
koji su sumnji�avo vrteli glavom i na sam pomen
repertoarskog �ivota na Kamernoj sceni, u
potpunosti je uspela realizacija �ak dve
slobodne predstave u produkciji Fakulteta
dramskih umetnosti i u re�iji dva studenta tre�e
godine, ANASTASJIN �ALAN BE�E HOD D. R.
Popeskua, u re�iji Jelene Bogavac i VILENJAK po
motivima Oskara Vajlda, u re�iji potpisnice ovih
redova. Sve je po�elo kada je u jesen 1998.
tada�nji dekan fakulteta dr. Ljiljana
Mrki�-Popovi�, koja je jo� kao profesor dikcije
na Katedri za glumu bila zagovornik fakultetskog
pozori�ta, po�ela pripreme za obele�avanje
pedesetogodi�njice postojanja Fakulteta dramskih
umetnosti. Njena zamisao bila je da ovaj
zna�ajan jubilej Fakultet obele�i izvo�enjem
celodnevnog pozori�nog maratona, gde bi se na
Kamernoj sceni izveli ispiti studenata glume,
ali i sasvim nove, za tu priliku napravljene
predstave, realizovane nov�anim sredstvima koje
je Ministarstvo prosvete odobrilo Fakultetu za
potrebe proslave. Tada na scenu stupa, prema
sasvim subjektivnom vi�enju autora teksta (neka
mi niko ne zameri), druga (posle gospo�e
Mrki�-Popovi�) najzaslu�nija li�nost za
otvaranje scene �Mata Milo�evi�, i reditelj s
najve�im brojem re�ija na ovoj sceni, Jelena
Bogavac. Jer, kao po nekom mehanizmu neverice
prethodnih generacija koje su iskusile poraz,
ve�ina studenata re�ije (me�u njima isprva i ja
sama), nije se hitro i rado odazvala predlogu
Dekanata. Jelena je, pak, ne oklevaju�i ni
trenutka, u rekordnom roku koncipirala projekat
ANASTASJIN �ALAN BE�E HOD. Njen entuzijazam
i uporna ube�ivanja (ni�ta ne sme da nas spre�i
da radimo, potpuno je prirodno da scena
Fakulteta bude mesto za sazdavanje budu�e
rediteljske poetike, �mora da mo�e�) u
potpunosti su slomili moje sumnje, pokrenuli me
da i sama osmislim budu�i projekat, i u�inili da
zajedno pokucamo na vrata Dekanata. Vrlo brzo
oba projekta nai�la su na odobravanje. Tom
prilikom imenovan je i mentor budu�ih predstava,
prof. Svetozar Rapaji�. �Podr�ka dekana
Ljiljane Mrki�-Popovi� i profesora Svetozara
Rapaji�a bila je gotovo momentalna, ogromna i
potpuna�, ka�e Jelena. �Kasnije su me u �ivotu
podr�avali i pomagali mnogi ljudi, naravno. Samo
�to �e ova podr�ka Fakulteta dramskih umetnosti
ostati jedna od najva�nijih stvari za mene, kako
profesionalno tako i li�no. Ljiljana
Mrki�-Popovi�, energijom koja je sasvim bez
premca, uspela je da pokrene i stavi nam u
slu�bu Pozori�ni studio, s Veljom Gerasimovi�em
na �elu. Ose�am se kao da pri�am hvalospeve, ali
nikada do sada nisam bila u prilici da zahvalim
velikim slovima, sebi i drugima, za ovaj blistav
po�etak.� Potrebno je naglasiti da ovaj
poduhvat, uprkos volji Dekanata, sigurno ne bi
uspeo bez svesrdne podr�ke profesora s Katedre
glume i samih studenata glume. Gotovo svi
tada�nji studenti druge i tre�e godine, klase
profesora Biljane Ma�i� i Gordane Mari�, i jedan
student �etvrte godine, u klasi prof. Predraga
Baj�eti�a, bili su potpuno spremni da �rtvuju
dragoceni zimski odmor i provedu �itav januar u
ozbiljnom procesu proba za dve nove predstave
(ose�am potrebu da sve na�e �saborce� poimence
pomenem: Mila Manojlovi�, Bojana Stefanovi�,
Sonja Kola�ari�, Ivana Jovanovi�, Tamara
Krcunovi�, Milena Vasi�, Jelena Stupljanin,
Marinko Mad�galj, Novak Simi�, Vanja Ejdus,
Goran Jevti�, Ana Stefanovi� i Ljubinka Klari�).
Probe su tekle uz zdu�nu podr�ku svih u�esnika,
svesrdnu pomo� Pozori�nog studija i gotovo bez
ijednog ozbiljnog problema, i rezultirale dvema
odli�nim predstavama, koje su premijerno
izvedene 11. februara 1999, u okviru sve�anog
pozori�nog maratona. S obzirom da su na
premijeri izazvale pozitivnu reakciju
mnogobrojne publike, i zahvaljuju�i anga�ovanju
Fakulteta, obe predstave imale su nekoliko
repriza i bile izuzetno dobro pose�ene.Tako je,
dodu�e jo� nezvani�no, nastala pozori�na scena
Fakulteta dramskih umetnosti. Potreban zamajac
staroj ideji o osnivanju studentskog pozori�ta
kona�no je postojao. �Izvo�enje ovih dveju
predstava bila je inicijativa za osnivanje
budu�e Scene�, ka�e dr. Ljiljana Mrki�-Popovi�.
�Da ovaj poduhvat nije uspeo, sasvim sigurno ne
bih se odlu�ila da pokrenem zvani�no osnivanje
pozori�ta �Mata Milo�evi�.� Na�alost,
prirodan razvoj repertoarskog �ivota nove scene
i rad na njenom pretvaranju u zvani�no
pozori�te, osujetilo je ratno stanje u zemlji
koje nastupa ve� posle mesec dana. Snovi o
fakultetskom pozori�tu za neko vreme (�inilo se
da �e trajati ve�no) bili su potisnuti na
marginu.
Rad na osnivanju scene
U jesen 1999, kada je zavr�en obiman posao
oko nadokna�ivanja nastave, rad uprave Fakulteta
na otvaranju Scene kona�no je nastavljen. Pre
svega, obavljen je niz poslova vezanih za
tehni�ko osposobljavanje Kamerne scene.
Dogradnjom grejnih tela re�eno je pitanje
grejanja u sali koja je do tada bila gotovo
neupotrebljiva u zimskim mesecima i opremljen
ulaz za dekor. Zatim su, uz zna�ajnu nov�anu
pomo� Skup�tine grada i anga�ovanje tada�njeg
gradskog sekretara za kulturu Ljiljane
Blagojevi�, nabavljene adekvatne stolice, a
sredstvima koja je Fakultetu dala Op�tina Novi
Beograd kupljena je tzv. pani�na rasveta. Na taj
na�in ispunjeni su svi tehni�ki uslovi da
Kamerna scena postane javni objekat. Daljim
anga�ovanjem Dekanata, Ministarstvo prosvete
odobrilo je Fakultetu otvaranje dva radna mesta
za vannastavno osoblje, te je sastav Pozori�nog
studija bio upotpunjen stalno zaposlenim
rasvetljiva�em i rekviziterom. �Tako su se
stekli tehni�ko-organizacioni uslovi da se
proglasi postojanje pozori�ta�, ka�e Ljiljana
Mrki�-Popovi�. �Ono �to je najva�nije � ideju su
zdu�no podr�ali profesori Fakulteta, �efovi
katedri glume i pozori�ne re�ije, prof. Vladimir
Jevtovi� i prof. Svetozar Rapaji�, tada�nji
prorektor Univerziteta umetnosti u Beogradu,
profesor pozori�ne re�ije Slavenko Saletovi� i
pokojni profesor Ljubomir Dra�ki�, koji je na
ve�u Fakulteta izabran za umetni�kog direktora
novog pozori�ta.� Ostalo je jo� samo da se
odabere naziv za novu scenu. �Se�am se da su, u
jednom trenutku, profesori Svetozar Rapaji�,
Slavenko Saletovi� i Ljubomir Dra�ki�, jedan za
drugim u�li u moj kabinet i sva trojica, kao po
dogovoru, predlo�ili da nova scena nosi ime
prvog profesora na�eg Fakulteta i najve�eg
umetnika koji je za njega bio vezan radom, Mate
Milo�evi�a�, ka�e Ljiljana Mrki�-Popovi�. �Ja
sam se rado odazvala, jer sam bila jedan od
studenata poslednje klase glume kojoj je Mata
Milo�evi� predavao anti�ku dramu. Izbor imena
je, tako, s moje strane, bio vrlo li�an.�
Dana 20. februara 2000. na Fakultetu
dramskih umetnosti odr�ana je sve�anost i
zvani�no otvorena Scena �Mata Milo�evi�. �To je
bio svojevrsni oma� liku i delu Mate
Milo�evi�a�, se�a se Ljiljana Mrki�-Popovi�.
�Uva�eni gosti na�e sve�anosti � Ljuba Tadi�,
Ljubomir Dra�ki�, Marija Crnobori, Mira Stupica,
Olga Savi�, Petar Kralj, Ognjenka Mili�evi�,
govorili su o Mati Milo�evi�u. Slu�aju�i ih,
ose�ala sam da je to istorijski trenutak, i mom
zadovoljstvu nije bilo kraja zbog �injenice da u
njemu u�estvujem.� Slede�e ve�eri, 21.
februara, izvedbom predstave VILENJAK, po�eo je
repertoarski �ivot novog pozori�ta.
�ivot Scene
Od tog trenutka, pa naredne tri godine, �ivot
Scene je cvetao. Svesrdnim anga�ovanjem
profesora s katedri glume i pozori�ne re�ije,
autoritetom i voljom profesora Ljubomira
Dra�ki�a, kod studenata su razvijani svest o
zna�aju Scene, poverenje i motivacija da �to
�e��e i �to usrdnije na njoj rade. Uz dobru
volju i nov�ana sredstva prikupljena od
mnogobrojnih sponzora iz zemlje i inostranstva,
bio je omogu�en impresivan broj novih
produkcija. Tako je u prvoj sezoni, koja je
trajala do 26. juna 2000, pozori�te imalo �ak
�etrnaest premijera, 63 izvo�enja i 8704
gledaoca. Pored VILENJAKA i ANASTASJE, na sceni
su igrane predstave NEKA ALJASKA H. Pintera u
re�iji Jelene Bogavac, GLASOVI H. Pintera u
re�iji Jelene Bogavac, �EKAJU�I J. Mi�ime u
re�iji Bojana �or�eva, ELEKTRA D. Ki�a u re�iji
Stefana Sabli�a, GOSTI R. Harvuda u re�iji Anje
Su�e, GOSPODIN FOKA G. Mihi�a u re�iji Ninoslava
��epanovi�a, VIKTOR ILI DECA NA VLASTI R.
Vitraka, ispitna predstava studenata glume doc.
Biljane Ma�i�, PA�IJE VARIJACIJE D. Memeta u
re�iji Vladimira Jevtovi�a, AMERIKANKA N.
Koljade u re�iji Radoslava Milenkovi�a, MAJKO,
�TA SAM SVE MOGLA DA BUDEM, autorski projekat
Jelene Stupljanin i Milene Vasi�, �UJ, MALI
�OVE�E V. Rajha, autorski projekat Aleksandre
Jankovi�, ZAPALI ME, L. Vilsona u re�iji Jelene
Bogavac, BALKAN NIJE MRTAV D. Dukovskog u re�iji
Vladimira Jevtovi�a, DE�KO ILI BRZE PRUGE
(kasnije preina�eno u CRTA) D. Vijuka u re�iji
�ur�e Te�i�. Osim toga, Scena je ugostila klasu
glume Fakulteta umetnosti u Pri�tini i predstavu
BOGOJAVLJENSKA NO� V. �ekspira, kao i
u�esnike XV Pozori�nih igara dece Beograda.
Podr�ku radu Scene davali su i prodekani
Nikola Mari�i� i Darko Baji�. Oni su se
naro�ito istakli anga�ovanjem na promociji
pozori�ta u medijskoj sferi, kreiranjem
reklamnih d�inglova i spotova, koji su se
redovno emitovali na svim televizijama.
Zahvaljuju�i stalnom prilivu sredstava Gradske
skup�tine, Fakultet je redovno ogla�avao
repertoar u dnevnom listu �Politika�, rame uz
rame s najzna�ajnijim beogradskim pozori�nim
ku�ama. Scena je postepeno gradila identitet i
privla�ila publiku, naro�ito mlade. �Svi su
bili animirani, �itav Fakultet�, se�a se tog
perioda tada�nji dekan i upravnik novog
pozori�ta. �Ja sam �esto dolazila da gledam na�e
predstave, neke i po tre�i ili �etvrti put. Tada
bih u publici zaticala profesore monta�e ili
kamere, �ak i sprema�ice Fakulteta, koje su
dovodile decu i prijatelje na izvo�enja. Publike
je bilo iznena�uju�e mnogo, naro�ito mladih. Oni
su imali svoje favorite me�u predstavama i
glumcima, i �esto bi posle predstava ostajali
dugo u zgradi Fakulteta, dru�e�i se sa
studentima.� U drugoj sezoni postojanja,
koja je trajala od 22. februara do 21. jula
2001, Scena je imala 46 izvo�enja i 6990
posetilaca. Starim predstavama pridru�uju
se jo� �etiri nove: ZLATNI PRSTI P. Ugrinova u
re�iji Jelene Bogavac, EMIGRANTI S. Mro�eka u
re�iji Predraga Baj�eti�a i Jovice Pavi�a,
JUDITA P. Hebela u re�iji Marice Vuleti� i
MU�ICA Rucantea u re�iji Gorana Ru�kuca. Scena
te godine po�inje i praksu koncertnih izvo�enja.
Jednom mese�no na �Mati Milo�evi�u� se odr�ava
ve�e latino i portugalske fado muzike �Patodo
elano� u izvo�enju Maje Volk. Osim toga, Scena
je ugostila i u�esnike XVI Pozori�nih igara dece
Beograda. U tre�oj repertoarskoj sezoni
Scene, 2002, stekli su se uslovi da pozori�te
tehni�ki i umetni�ki usavr�i delatnost.
Novoimenovani gradski sekretar za kulturu Gorica
Mojovi�, impresionirana izve�tajem o radu u
prethodnom periodu, uvrstila je Scenu �Mata
Milo�evi� u red profesionalnih pozori�ta kojima
je potrebno obezbediti nov svetlosni park i
audio sistem. Osim toga, ona je odlu�ila da se
Sceni dodele sredstva dovoljna za opremanje dve
velike, profesionalne produkcije godi�nje.
Uprava pozori�ta odlu�ila je da ovaj zna�ajan
priliv sredstava iskoristi tako da Scenu u�ini
konkurentnom pozori�nom ku�om. Zamisao je bila
da se dva puta godi�nje, pored studentskih
predstava, realizuju projekti u re�iji
afirmisanih pozori�nih reditelja. Na taj na�in,
Scena bi dobila publicitet i zna�aj kod
pozori�ne javnosti. �Sve je bilo zami�ljeno tako
da od toga imaju koristi pre svega na�i studenti
glume, koji bi mnogo nau�ili kroz rad s iskusnim
rediteljima, ali i studenti re�ije, �ije bi
predstave bile jo� gledanije, samim tim �to bi
se Scena u�inila primamljivijom pozori�noj
javnosti�, ka�e Ljiljana Mrki�-Popovi�. S
tom idejom Scena �Mata Milo�evi� realizovala je
ambicioznu predstavu �AJLOK V. �ekspira i K.
Marloa, u re�iji prof. Ljubomira Dra�ki�a.
Ansambl predstave bio je sastavljen uglavnom od
studenata druge i tre�e godine glume (Sr�an
Karanovi�, Marko Janji�, Milutin Milo�evi�,
Stefan Kapi�i�, Petar Mihailovi�, Vuk Saletovi�,
Aleksandar Gruji�, �ivko Grubor, Nina Pavlovi�),
kojima su, kao poja�anje, pridru�ene mlade
gluma�ke �zvezde� (Gordan Ki�i�, Hana Jov�i� i
Katarina �uti�) i stari majstori (Nikola Simi�,
Vlastimir �uza Stojiljkovi� i Ciga Jerini�),
�ije prisustvo u podeli uvek izaziva poverenje i
interesovanje. �itav autorski tim u kojem su
bili Vojislav Voki Kosti�, kompozitor muzike,
Radivoje Dinulovi�, scenograf, Bo�ana Jovanovi�,
kostimograf, i sam Ljubomir Dra�ki�, u �elji da
pomognu, obavio posao na ovoj predstavi bez
ikakve nov�ane nadoknade. Sav novac u bud�etu
upotrebljen je za honorare glumcima i izradu
dekora i kostima, koji i danas koriste
studentima Fakulteta za ispitne ve�be. I
zaista, ideja zvana �AJLOK imala je efekta.
Premijerno izvo�enje predstave (22. februara
2002) napunilo je salu studentima, profesorima,
li�nostima iz javnog �ivota, upravnicima
pozori�ta i kriti�arima i kona�no Sceni �Mata
Milo�evi� donelo status ozbiljnog pozori�ta. To
potvr�uje i �injenica da je Vlastimir �uza
Stojiljkovi� za ulogu �ajloka u ovoj predstavi
dobio nagradu �Dobri�in prsten�. Osim
�AJLOKA, u tre�oj sezoni (trajala je od 22.
februara do 30. juna 2002) na Sceni su izvedene
premijere slede�ih predstava: LJUBITELJI MUZIKE
�. Fejdoa u re�iji Dare �ukovi�-de Luka, TI ME
�IVKA ZABORAVI M. Novkovi� u re�iji Predraga
�trpca, TARA R. Pavlovi�a u re�iji Vladimira
Jevtovi�a, NA IVANOVOJ GAJBI �. Milosavljevi�a u
re�iji Vladimira Jevtovi�a, GOVORITE LI
AUSTRALIJSKI? U. �ajtinca u re�iji Dragana
Petrovi�a Peleta i NJETO�KA NEZVANOVA F. M.
Dostojevskog u izvo�enju Dragane Vranjanac.
Scena je u tom periodu imala ukupno 51 izvo�enje
i 6031 posetioca. Na�alost, iako mo�da i
najuspe�nija, tre�a sezona repetoarskog �ivota
Scene �Mata Milo�evi� bila je ujedno i
poslednja.
�ta se desilo?
Iako zvani�no i dalje postoji, Scena �Mata
Milo�evi� danas je repertoarski �mrtva�. U toku
druge polovine 2002. i �itave 2003,
Pozori�ni studio je realizovao �itav niz
studentskih ispita, od kojih su neki bili vrlo
ambiciozni, ali novonastale predstave ili se
uop�te ne repriziraju ili se igraju zanemarljivo
kratko, sporadi�no. Neke od njih potra�ile su
uto�i�te na scenama ostalih beogradskih
pozori�ta. Stare predstave u potpunosti su pale
u zaborav. Na pitanje za�to je tako niko nije
umeo ili �eleo da mi da konkretan odgovor. Mo�da
razlozi le�e u �injenici da je dr. Ljiljana
Mrki�-Popovi� u oktobru 2002. oti�la s mesta
dekana?
Po�etak, opet
S obzirom da je danas op�ta situacija u
pozori�nom �ivotu Beograda znatno povoljnija po
mlade umetnike nego �to je bila u ono vreme kada
su nastajale prve predstave na Sceni �Mata
Milo�evi�, mogao bi se ste�i utisak da je
pitanje reanimiranja studentske scene izli�no,
da �ak, mo�da, kod samih studenata vi�e ne
postoji dovoljno interesovanje za rad u
fakultetskom pozori�tu. Interno istra�ivanje
koje sam sprovela pokazalo je da to nije ta�no.
Potreba za sopstvenim pozori�tem kod studenata
Fakulteta jo� uvek je vrlo izra�ena. �Neophodno
je da studenti imaju na raspolaganju prostor za
svoja pozori�na eksperimentisanja, kojih je tako
malo u profesionalnim pozori�tima, koja stalno
prate model komercijalnog uspeha�, stav je Ane
Tomovi�, apsolventa pozori�ne re�ije. �Mimo
svojih redovnih ispita, studenti re�ije,
dramaturgije i glume trebalo bi da imaju
mogu�nost da na svojoj sceni me�usobno sara�uju
i isprobavaju ideje u saradnji sa studentima
kostimografije, scenografije, muzi�ke i likovne
akademije. Posebno se to odnosi na ambiciozne
studentske produkcije, kojima animiranje Scene
�Mata Milo�evi� mo�e da bude izuzetan izazov za
dokazivanje.� Raspolo�enje studenata
pozori�ne re�ije i glume, pa �ak i onih mladih
umetnika koji su ve� diplomirali i otpo�eli
karijere rade�i u beogradskim pozori�tima,
pokazuje da postoji znatno interesovanje za rad
na Sceni �Mata Milo�evi�. Me�utim, svi oni,
ipak, o�ekuju ozbiljno finansijsko-organizaciono
i umetni�ko vo�stvo Scene, ne bi li po�eli
odre�enije da razmi�ljaju o ovakvom anga�manu.
Na sre�u, razumevanje da je postojanje
prostora rezervisanog za mlade reditelje, glumce
i dramske pisce, gde je u kreativnom smislu sve
dozvoljeno i mogu�e, nasu�na potreba svakog
mladog pozori�nog stvaraoca, i trebalo bi da
bude interes svake ozbiljne pozori�ne sredine,
prisutno je danas kod pojedinih osoba u upravi
Fakulteta dramskih umetnosti. Zahvaljuju�i tom
razumevanju, o�ivljavanje Scene �Mata Milo�evi�
opet je aktuelno. U nadi da se �anko Tomi�, koji
je, saznajemo, pozvan da u budu�nosti bude
umetni�ki direktor Scene, odazvao ovom izazovnom
pozivu, iskreno �elimo i njemu i njegovim
saradnicima da neverica i konformizam ne
nadvladaju zdrav, sportski duh koji slama sve
otpore.
|