|
U Beogradu je, 25. januara, u 67. godini,
preminuo pozori�ni reditelj i dugogodi�nji
upravnik pozori�ta Atelje 212 Ljubomir Muci
Dra�ki�. Ro�en je u Zagrebu 1937, apsolvirao
je istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u
Beogradu i diplomirao pozori�nu re�iju na
Akademiji za pozori�te, film, radio i
televiziju, 1962. Za Atelje 212 vezan je
profesionalno od samog osnivanja tog teatra,
najpre kao student i saradnik Bojana Stupice,
potom kao pomo�nik upravnice Mire Trailovi�, a
potom je dvanaest godina (od 1984. do 1996) i
sam bio na �elu te ku�e. Re�irao je vi�e od
stotinu predstava, uglavnom po delima doma�ih
pisaca � Aleksandra Popovi�a i Du�ana
Kova�evi�a, Brane Crn�evi�a, Bore �osi�a,
Borislava Peki�a, Zorice Jevremovi�. Radio je i
svetske savremene i klasi�ne pisce, od �ehova,
Molijera, �ilera, �arija, do Bulgakova, Havela,
Brehta, Mro�eka. Ljubomir Muci Dra�ki� potpisuje
i re�ije predstava u pozori�tima u Somboru,
Novom Sadu, Mostaru i Bazelu. Dobitnik je
mnogobrojnih nagrada me�u kojima su Sterijina,
Nagrada �Bojan Stupica� i Zlatni lovorov vijenac
na sarajevskom MESS-u. Bio je redovni
profesor pozori�ne re�ije na beogradskom
Fakultetu dramskih umetnosti, od 1966.
O Muciju
Jovan �irilov: Ljubomir Muci Dra�ki� je
bio i �ovek i umetnik izvan serije. Imao je
ironi�an odnos prema mnogo �emu u �ivotu, pa i
prema smrti. Ali ne zna�i da je bio cinik,
cinici su �esto nehumani, a Muci to nije bio. On
je voleo da se s osloba�aju�om lako�om odnosi
prema svemu onome �emu ljudi daju pateti�an
prizvuk. U mnogo �emu je bio druk�iji nego
�to je sebe voleo da predstavi. Na re�ima je bio
protiv modernizma, a upravo on je, pored Zorana
Radmilovi�a, bio najzaslu�niji �to je prvo
dramsko delo istorijskog modernizma �Kralj Ibi�
u na�oj sredini (Atelje 212) �ivelo decenijama,
i to u punom rasko�nom sjaju.
Feliks Pa�i�: Pozori�te je do�ivljavao
kao mesto gde �ovek ima najve�u slobodu. S druge
strane, osvajanje slobode, u svakom pogledu,
bilo je pokreta�ki motiv u njegovim umetni�kim
poslovima, ba� kao �to je motivisalo nejgove
�ivotne postupke. Biti slobodan, zna�ilo je, pre
svega, ne pristajati na kompromise. Nije bilo
malo isku�enja koja su stavljala na probu
�vrstinu njegovog moralnog stava i postojanost
njegovih uverenja. Kada je trebalo da preuzme
upravu nad Ateljeom 212, posle Mire Trailovi�,
tra�eno je od njega, tra�ile su nadle�ne
politi�ke strukture, da se u�lani u Savez
komunista. �Ja sam monarhista�, odgovorio je.
Od Bojana Stupice koji ga je, jo� kao
studenta, uzeo za asistenta i kome je kasnije
bio najbli�i i najdra�i saradnik, nau�io je,
izme�u ostalog, i to da je u pozori�tu vreme
dragoceno, da se u njemu nesporazumi moraju
re�avati brzo, ali je iznad svega od Stupice za
ceo �ivot preuzeo stroga na�ela visokog
profesionalizma, discipline, morala i
posve�enosti poslu.
Svetozar Cvetkovi� : Mucijevo pozori�te
jeste pre svega Atelje 212. Jeste sve ono �to je
u�inio na sceni, njegova senka vezuje se za
najblistavije antologijske trenutke stvaranja
predstava �iji naslovi odi�u legendarno��u �to
se poput narodne pesme prenose s kolena na
koleno, a da ih pripoveda�i nisu ni gledali, ve�
samo legende o njima od pre�a�njih gledalaca
slu�ali. Vrcave, duhovite, bezobrazne i
bezobzirne, nikad �za� a uvek �protiv�,
urnebesne i besne, tu�ne i grozni�avo bolne,
zabranjivane, 300 puta igrane, hvaljene i
kritikom osporavane, nad�ivele i kritike i
kriti�are, virtuozne, spretne u svojoj
nespretnosti, tu�ne u svojoj duhovitosti,
paradoksalne, klasi�ne i avangardne, IKONE...
jednog vremena, jednog pozori�ta, slikane duhom
jednog autora koji svoje misli, stavove,
buntovni�ki duh uspeva da iz svog �ivota prenese
na nezaustavljivo prolazan trenutak na sceni.
Muci o re�iji
Reditelj, kao i selektor, mora dobro da
poznaje svoju gluma�ku ekipu, da uskladi
unutarnje odnose. Kao �to se neki glumci ne
podnose, tako je i me�u fudbalerima. Znam da se
fudbaleri ne la�u u igri, jer se prema nekome
name�ta da igra ovaj, a ne onaj. Sve te
elemente treba uzeti u obzir. I kada pravim
gluma�ku podelu u komadu koji re�iram, ja gledam
da svaki �ovek bude na svom mestu, da to bude
uskla�ena i harmoni�na podela. Reditelj se slu�a
donekle, a odnekle glumac treba da se odlepi da
bi do�ao do takozvanog gluma�kog ludila, jer
tada dolazi do velike kreacije. Ukoliko se uloga
odigra samo ta�no i ni�ta vi�e, onda je to na
nivou �kolskog rada, ali to nije umetnost, to
nema magiju i privla�nost koju pozori�te treba
da ima.
|