|
Dopadljivo eksplozivan koktel O
prijemu Profesionalca Du�ana Kova�evi�a u
�vajcarskoj i Francuskoj
Francuska publika koja je do sada poznavala
Du�ana Kova�evi�a, filmskog reditelja i
Kusturi�inog scenaristu, najzad je ovog autora
otkrila i u pozori�tu i to zahvaljuju�i
predstavi PROFESIONALAC u re�iji Lorans Kalam,
francusko-�vajcarskoj produkciji, predstavljenoj
u pariskom Th��tre de la Ville od 14. do 31.
januara. U pitanju je veoma dobra predstava,
ne zato �to je nastala po komadu priznatog
autora ili zato �to se pomenuti tekst igra u
vi�e od 35 zemalja ve� pre svega zato �to ovaj
komad pokazuje neverovatnu aktuelnost u odnosu
na recentni politi�ki trenutak u Srbiji �
poslednje izbore na kojima je u prve redove opet
izbila nacionalisti�ka radikalna partija.
Pitanje koje o politi�kim promenama i
njihovom uticaju na �ivote ljudi, u trenutku
kada novi mo�nici recikliraju stare navike
totalitaristi�kih metoda, kao i o srpskom
problemu, postavlja PROFESIONALAC, danas je vi�e
nego ikad goru�e. Promene, zar one nisu
pre�esto samo promena uloga �rtava i nasilnika,
zar i jedni i drugi ne bivaju izgubljeni u toj
igri mo�i? �ta zna�i politi�ki anga�man starog
disidenta koji se na�e u centru mo�i? Koje
granice slobode on postavlja? Radnja komada
sme�tena je u Beograd istorijske 1990. To je
vreme pada Berlinskog zida, a njegovim ru�enjem
uru�io se i komunisti�ki sistem ruske
provenijencije koji je vladao u posttitoisti�koj
Jugoslaviji. Njome je potom zavladao
nacionalizam i ksenofobija, a stari demoni
totalitarizma, koji su uvek bili gladni vlasti,
doveli su do ekspolozije u vidu rata. Sukob dva
aktera PROFESIONALCA, Teje i Luke, najavljuje
predve�erje nesre�e, a oni kao njene prete�e,
svakako ne ostavlju iluzije o tranziciji koja
vodi u demokratiju. PROFESIONALAC, nastao u
Beogradu 1990, iako govori o pro�losti,
istovremeno je surovo aktuelan i on je ujedno
poslednji poku�aj upozorenja uo�i katastrofe.
Iako su ratovi na podru�ju biv�e Jugoslavije
razbuktali strasti na Istoku, izazvali reakcije
i politi�ke anga�mane, danas, kada je oru�je
odlo�eno, posao se �ini gotovim. A da li je
zaista tako? �ini se da su o�ekivani i �eljeni
demokratija i red i dalje samo �elja, a za
zapadnog gledaoca, koji sve to gleda s distance
i koji je obeshrabren onim �to je status kvo, pa
i poku�ajima uspostavljanja internacionalne
pravde, doga�aji koje prati PROFESIONALAC ve�
uveliko pripadaju pro�losti. Postavljaju�i
ovaj komad u jesen 2003. u �vajcarskoj i u
januaru ove godine u Parizu, Lorans Kalam je
vodila ra�una o ovoj vremenskoj i prostornoj
distanci, uvode�i je kao element predstave. Ta
dimenzija svakako je obogatila njenu re�iju.
Doga�aji iz pro�losti, rekonstruisani u tom
dvostrukom sagledavanju, po�ev�i od Tejinih
uspomena, do�ivljaja, gestova, stvari koje mu
pripadaju, njegovih razgovora koje je sakupio
Luka i transkripta knjiga, u sukobu dva junaka
�ine jedno unakrsno se�anje koje �e Teja
prepisati u prvo lice u formi pozori�nog komada
TU�NA KOMEDIJA PO LUKI. Lorans Kalam zapa�a
razliku izme�u 1990, kada je nastao
PROFESIONALAC, i dana�njeg vremena, i zapisuje
to u prostoru koji odmah najavljuje kao
pozori�ni, kao prostor pam�enja. To opredeljenje
vidi se odmah i u izboru dekora: u jednoj sceni
vidi se pozori�te koje nastaje na daskama � vide
se tehni�ari koji rade, pripremaju scenu za
predstavu, postavljaju delove dekora � od
�administrativnog� izgleda koji ima konture
epohe, do fotelja, stolica, kutija punih
rukopisa, stalka za telefon, ormari�a s fla�om
alkohola i �a�a. U trenutku kada radnja
prakti�no po�inje, u samom vrhu scene
prime�ujemo slikarsko platno koje se uzdi�e da
bi otkrilo triptih � fresku slave komunisti�kog
re�ima � i koje �e nam se ponovo ukazati na
kraju predstave, kada padne i kada se njegovo
nevidljivo prisustvo na nas spusti kao avet.
Ova distanca, koju je zadala Lorans Kalam,
daleko je od �elje da nas umiri. Ona je
dvosmislena, podgreva je igra vremenskih
interferenci: pri�a u prezentu, uspomene, slike
pro�losti� Sve to, stalno se unosi u lice Teji i
Luki. Istovremeno, prime�ujemo i taj birokratski
nivo, tu sivkastu boju, s mnogo potpuno istih
vrata, koja se na momente pojavljuju kao fantomi
pro�losti i sada�njosti� Vidimo ruke i noge
�inovnika koji slave i pevaju. U potpunom
saglasju s tekstom, artikuli�u�i re�iju u odnosu
realnosti i samog dela, igraju�i se kontrastima
� realisti�ne i fantazmagori�ne scene, komi�no i
sasvim ozbiljno, naracija u prezentu, glumac
koji se obra�a publici, glas iz ofa i dijalo�ke
scene � Lorans Kalam nam tuma�i ovo delo.
Treba naglasiti i u kojoj meri gluma�ki
kvartet (Kristijan Gregori, An Lor Luzioni,
Patrik Mami i �ak Mi�el) s dubokom istinito��u i
senzibilitetom, bez zapadanja u patetiku ili
naturalizam, bez ijednog pogre�nog koraka,
doprinose da predstava bude uspe�na.
�vajcarska publika je veoma toplo primila
PROFESIONALCA. U malom Th��tre le Poche u
�enevi, blizina scene i gledali�ta davala je
puniji ton i igri i onom �to se �ulo na sceni.
Za srpsku zajednicu u �vajcarskoj, koja je
znatna, PROFESIONALAC je kultni komad. Mnogi su
ga videli jo� u vreme kada je prvi put
postavljen u Beogradu, a njegova aktuelna
verzija zanimljiva je utoliko �to ga sada
gledaju iz perspektive postmilo�evi�evske ere i
to mu daje novu o�trinu i ujedno aktualizuje svu
relativnost poslednjih velikih politi�kih
promena, daju�i tako komadu sasvim univerzalnu
dimenziju. Izme�u �vajcarske i Francuske
postoji razlika u politi�koj kulturi, naro�ito u
pogledu na komunizam i zato je u �vajcarskoj,
gde je antikomunizam prili�no jak, politi�ki
aspekt ove drame imao bolji odjek kod publike
nego u Francuskoj, gde je komunisti�ka partija
istorijski druga�ije pozicionirana. �enevski
dnevnik �24 �asa� isti�e �istovremeno duhovit i
bolni� pogre�an aspekt promena i duboku humanost
koju pisac pokazuje prema liku Luke � s
prefinjenim ose�ajem odigrao ga je �ak Mi�el �
�pripadniku onog dela naroda koji je poni�en i
nasamaren, koga svi re�imi tretiraju kao psa�.
List istovremeno hvali re�iju Lorans Kalam
�koja je izvukla su�tinu, izvrsno vodila glumce
i osmislila upe�atljivu scenografiju�. List
�24 week-end� tako�e nagla�ava politi�ki sadr�aj
PROFESIONALCA, �slom komunisti�kog sistema koji
je na svetlost dana izveo nadrealne likove koji
su uni�tili �ivote miliona ljudi. (�) Srpski
dramati�ar Du�an Kova�evi� podse�a na apsurdnost
prosedea izvesnih doktrina biv�e Jugoslavije�.
�Komad � pi�e Korin �akijeri � konstantno je
na putu izme�u drame i tona koji provocira suze,
nikad ne izazivaju�i o�aj u gledali�tu, dok je
humor pravi dragulj ovog teksta. Pisac pokazuje
veliko ume�e ste�eno tokom najcrnjih godina.�
Tako�e �enevski �Le temps� ne prestaje da
hvali �poeti�nu re�iju Lorans Kalam�
najavljuju�i da dolazi njena era u pozori�tu:
�Pokazuju�i nam junake koji se bore u toj no
man�s land ideologiji kao �rtve nedavnih privida
koji, opet, li�e na dana�nje, komad vu�e isti
entuzijasti�ki pristup. Panika, egzistencijalna
i komi�na, kao kod Kafke.� Podnaslov
PROFESIONALCA � TU�NA KOMEDIJA � za Tijerija
Mertenaa iz �enevskog �La Tribune�, ima ne�to od
�ehovljevske tragi�ne komedije. �Komad je
glumcima ponudio mogu�nost vi�ezna�ne igre, a
snaga re�ije vidi se i u na�inu na koji
predstava oscilira izme�u drame i farse, kako
dr�i ravnote�u izme�u komedije i tragedije. To
polazi za rukom samo onima koji imaju istan�an
ose�aj za ove finese.� �Namera Du�ana
Kova�evi�a je, pre svega, da napravi portrete
dve �rtve jugoslovenskog komunisti�kog re�ima �
u vreme Tita i posle njega � portret dva �ivota
uni�tena perverzno��u jednog sistema i onoga �to
je nakon njegovog pada do�lo. Ali ovo
strasno pore�enje (�) podrazumeva i jedan drugi
ogroman ulog: preispitivanje pro�losti i
zaboravljenog identiteta, bele�i �L�Hebdo�, za
�ijeg kriti�ara je ova predstava spoj
�minucioznog scenografskog rada s izvrsnom
gluma�kom igrom�. I francuska �tampa
jednoglasna je u oceni kvaliteta komada i
re�ije. Ani Koperman u �Les Echos� pi�e: �Du�an
Kova�evi�, izuzetni pozori�ni fenomen u Srbiji
(�), onako kako se to u Francuskoj ne ume,
povezuje drskost i humor, s jedne strane, i
ma�tu i ozbiljnost, s druge, u dopadljivo
eksplozivan koktel. Ova predstava je rasla u
skladu s tonom komada. U dekoru koji se gradi, i
na kraju ru�i pred na�im o�ima, ne ostaje ni�ta
do ru�evina, ru�evina izgubljenih iluzija, ali s
ma�tovito baroknim rupama u Kusturi�inom stilu.�
Irene SADOWSKA GUILLON.... (S francuskog prevela
Sne�ana MILETI�)
L'Espace d'un instant
U izdanju pariske ku�e L'Espace d'un instant
pojavila se ovih dana, u prevodu na francuski,
drama Du�ana Jovanovi�a OSLOBO�ENJE SKOPLJA,
napisana 1977, s posvetom �prijatelju Ljubi�i
Risti�u koji je toliko u�inio za teatar� i koji
je taj komad, nakon mnogih opstrukcija tada�njeg
politi�kog establi�menta, iritiranog
Jovanovi�evim nekonvencionalnim odnosom spram
okupacije tokom Drugog svetskog rata, postavio
1978. u zagreba�kom Omladinskom kulturnom centru
Lapidarijum. Predstava, u produkciji KPGT �
shodno na�elima tog pozori�nog pokreta, igrana
je na srpskohrvatskom, romskom, jidi�u i
bugarskom � uprkos negativnim stavovima nekih
tada vrlo mo�nih ljudi, trijumfuje na Sterijinom
pozorju, zatim i na Bitefu, a potom odlazi na
svetsku turneju: otvara Internacionalni
pozori�ni festival u Sidneju, gde dobija sjajne
kritike i osvaja nagrade, a potom sledi
gostovanje u gradovima SAD � Denveru, �ikagu,
Los An�elesu, Njujorku, gde osvaja nagradu Olbi.
Ne�to kasnije, predstava �e biti prikazana u
Moskvi i u Londonu. �Oni koji su videli tu
predstavu, ne mogu tek tako da je zaborave, pi�e
u predgovoru francuskog izdanja Dragan Klai�,
koji je OSLOBO�ENJE SKOPLJA vrlo aktivno pratio
na pomenutoj svetskoj turneji. U mnogim zemljama
sretao sam odu�evljene ljude koji su se upinjali
da mi opi�u jugoslovensku predstavu koju su
nekad videli i �iji naslov nisu mogli da upamte,
ali koju sam ja identifikovao, bez muke, kao
OSLOBO�ENJE SKOPLJA�. Dramu su sa
slovena�kog na francuski preveli autor i Mirej
Roben, koja je pre dve godine prevela, za istog
izdava�a, i dramu Slobodana �najdera ZMIJIN
SVLAK. Ina�e, ku�a L'Espace d'un instant,
koja ve� nekoliko godina izdaje prevode dramskih
tekstova autora s podru�ja Balkana (pre dve
godine objavljen je i ERIGON Jordana Plevne�a,
tako�e nagra�en svojevremeno na Sterijinom
pozorju), najavljuje uskoro i izlazak iz �tampe
prevoda drame Igora Bojovi�a: DIV�E, tako�e u
prevodu Mirej Roben. Dominik Dolmije, umetni�ki
direktor ove male pariske izdava�ke ku�e, ka�e
da je veoma zadovoljan interesovanjem koje
�itaoci/kupci i francuska javnost pokazuju za
najnovije izdanje te ku�e: OSLOBO�ENJE SKOPLJA.
Upravo ovih dana, tako�e u izdanju L'Espace
d'un instant, iz �tampe je iza�la i drama Dejana
Dukovskog: MAMU MU ... KO JE PRVI PO�EO, koju je
s makedonskog na francuski jezik prevela Harita
Wybrands.
Simpozijum
Na pariskom univerzitetu Sorbona IV, na
katedri za bosanske, hrvatske i srpske studije
koju vode profesori Pol-Luj Toma i Sava
An�elkovi�, 14. i 15. novembra odr�an je
me�unarodni simpozijum o temi: Savremeni teatar
u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji i
Crnoj Gori, na kojem su u�estvovali teatrolozi,
reditelji i pozori�ni kriti�ari sa biv�ih
jugoslovenskih prostora, iz Sjedinjenih Dr�ava i
Francuske. Namera organizatora da se tokom
ovog skupa sklopi neka vrsta mozaika o
sli�nostima i razlikama u savremenoj dramskoj
knji�evnosti u zemljama koje su nekad �inile
jedinstven dr�avni i kulturni prostor, ostvarena
je kako na zadovoljstvo organizatora, tako i
svih u�esnika, koji su ovaj skup do�iveli ne
samo kao mesto razmene informacija ve� i kao
priliku za ponovno uspostavljanje ili nastavak,
tokom prethodnih desetak godina pokidanih, veza.
Svi radovi izlo�eni na ovom
simpozijumu bi�e objavljeni u zbornicima koje �e
prirediti dr Sava An�elkovi�, na
srpskom/hrvatskom/bosanskom jeziku (izdava�:
Sterijino pozorje) i na francuskom/engleskom
jeziku (izdava�: Sorbona IV). U�esnici
Simpozijuma do�li su iz Va�ingtona (Naum
Panovski), Sarajeva (Marko Kova�evi�, Muhamed
D�elilovi�, Ljubica Ostoji�), Mostara (Tanja
Mileti� Oru�evi�), Zagreba (Boris Senker, Nata�a
Govedi�, Sanja Nik�evi�), Podgorice (Radmila
Vojvodi�), Beograda (Ksenija Radulovi�, Bo�ko
Milin), Novog Sada (Darinka Nikoli�), a u�esnici
iz grada doma�ina su bili: Pol-Luj Toma, Sava
An�elkovi�, Milo� Lazin i Iren Sadovska Gijon.
Tokom Simpozijuma, �itanjem dramskih
tekstova D�evada Karahasana (MUKE SV. KATARINE),
Slobodana �najdera (ZMIJIN SVLAK), Biljane
Srbljanovi� (PORODI�NE PRI�E) i Ljubomira
�urkovi�a (OTPAD), kao i predstavom STILSKE
VE�BE: KAD BI OVO BILA PREDSTAVA, po delima
Rajmona Kenoa i Almira Im�irevi�a, predstavljen
je i poseban vid rada sa studentima dr Save
An�elkovi�a, ina�e lektora na Katedri za
bosanske, hrvatske i srpske studije na Sorboni
IV.
Milena
�Kada izgovorite ime � Milena (prezime ne
morate pominjati) svi znaju da je re� o na�oj
velikoj glumici, primadoni jugoslovenskog �
srpskog filma i pozori�ta. Svojim dugogodi�njim
radom i sjajnim ulogama, Milena se izborila da
je dovoljno re�i samo ime, kao kad se ka�e
Milivoje, Zoran, Bata... ili u knji�evnosti Ivo,
Me�a, Milo�, Laza...�, rekao je Du�an Kova�evi�
na sve�anom uru�enju nagrade �anka Stoki� Mileni
Dravi�, u beogradskom Narodnom pozori�tu, 8.
februara.
Mira
Mira Banjac dobila je, na ovogodi�njem
Festivalu komedije u Jagodini, nagradu Zlatni
�uran za �ivotno delo. �Kad zaokru�i� rad i
neki svoj vek, te nagrade su i naznaka da si
ne�to ve� � zaokru�io�, izjavila je Mira Banjac
koja ve� ima dva (�obi�na�) ��urana� i ve� jednu
nagradu za �ivotno delo � Dobri�in prsten.
Olga
Ovogodi�nja nagrada Milo� �uti� pripala je
glumici Olgi Odanovi� za ulogu Milice
Gerasimovi�, koloraturnog soprana u predstavi
GOVORNICA Jago�a Markovi�a i Jugoslovenskog
dramskog pozori�ta.
Avinjon
Posle pro�logodi�njeg otkazivanja Avinjonskog
festivala, jedinog otkako ga je, 1947. osnovao
�an Vilar, i odlaska direktora Bernara Fevr
D'Arsijea, nova uprava na �ijem su �elu Ortanz
Ar�ambo i Vensan Bodrije najavljuje promenu u
odnosima umetnici � javnost, ali i vrlo
ambiciozan festivalski program za koji je
obezbe�en bud�et od 9,6 miliona evra! Prema
ranije donetoj odluci, a u svrhu o�ivljavanja
festivalske forme, ovoga leta �e, kako to
Francuzi ka�u �pridru�enog umetnika�, biti
nema�ki reditelj i upravnik �aubine u Berlinu
Tomas Ostermajer (slede�e godine ta uloga �e
pripasti Jo�efu Na�u) �ije �e se �etiri
predstave igrati na ovogodi�njem festivalu:
Bihnerov VOJCEK, Ibzenova NORA, DISKO PIGS Ende
Vol�a i KONCERT A LA KART FRANCA Ksavera Kreca.
Nema�ki teatar predstavlja�e tako�e i predstave
Franka Kastorfa, Sa�e Valc, Kristofa
Martalera... U programu Festivala bi�e i
predstave Rodriga Garsije, Jana Fabra i na�eg
�poznanika� s Bitefa Sidija Larbija �erkauija.
Borka
Hiro�imapriset, nagrada za mir za kulturne
radnike, koja se dodeljuje od 1990, pripala je
ove godine Borki Pavi�evi�. Nagrada se dodeljuje
svake druge godine osobama koje radom u oblasti
kulture doprinose dijalogu, razumevanju i miru
na konfliktnim podru�jima. Borka Pavi�evi�
je publicista, dramaturg, kolumnist, osniva� i
umetni�ki direktor Centra za kulturnu
dekontaminaciju u Beogradu. Centar, koji je
postao neka vrsta uto�i�ta za protivnike
represije, pokrenula je 1993. da bi
�dekontaminirala� okolinu od nacionalisti�ke
propagande Milo�evi�evog re�ima. Centar (CZKD)
sada organizuje, izme�u ostalog, razgovore,
izlo�be, diskusije, seminare i pozori�ne
predstave. Osniva� Hiro�ima-nagrade je Edita
Moris, knji�evnica ro�ena u �vedskoj, koja je
zajedno sa svojim ameri�kim suprugom Irom
Morisom za �rtve atomske bombe osnovala jednu
bolnicu u Hiro�imi. Nagrada iznosi 100.000
ameri�kih dolara i uru�ena je Borki Pavi�evi�
15. februara na sve�anosti u Stokholmu. Pre nje
su nagradu dobili Ju�noafrikanci Antje Krog,
pesnik i novinar, i D�on Kani, dramati�ar.
Po�ast
Rudi �eligo, jedan od najzna�ajnijih
dramskih pisaca sa ex-ju prostora, ro�en je
1935. godine u Su�aku. Diplomirao je filozofiju
i psihologiju, a ure�ivao je kulturne i
anga�ovane �asopise �Revija 57� i �Perspektive�.
Bio je predsednik slovena�kog udru�enja pisaca,
jedan od osniva�a Slovena�ke demokratske unije,
poslanik i ministar za kulturu. Kao jedan od
najzna�ajnijih slovena�kih modernista 60-tih i
70-tih (�Triptih Agate �varckobler�), sledio je
u svojoj prozi osnovna na�ela francuskog �novog
romana�, ali je isto tako svoju pa�nju poklanjao
psiholo�kim i egzistencijalnim problemima tzv.
malih, obi�nih ljudi. Autor je i brojnih
radio-drama, ali �e ostati ponajvi�e upam�en,
barem na biv�im jugoslovenskim prostorima, kao
pisac izuzetnih pozori�nih komada, koji su
sjedinjavali radikalan, ekspresionisti�ki i
apsurdisti�ki scenski izraz, sa briljantnim,
reskim dijalogom i socijalnim, politi�kim i
filozofskim anga�manom. Me�u �eligovim dramama
isti�u se �AROBNICA IZ GORNJE DAV�E, LEPA VIDA,
VEN�ANJE i ANA.
U Sarajevu je 6. septembra pro�le godine,
nakon kratke i te�ke bolesti, preminuo
Dubravko Bibanovi� Biban, sarajevski
reditelj i svojevremeno beogradski student na
Fakultetu dramskih umetnosti, urednik igranog
programa Federalne televizije. Tokom 35 godina
umetni�kog delovanja, najdublji trag ostavio je
u teatru, a njegovo najve�e teatarsko postignu�e
je Sarajevski ratni teatar � SARTR, �ije je
osnivanje inicirao odmah nakon po�etka agresije
na BiH, aprila '92. godine.
U Domu socijalne skrbi za starije i nemo�ne
osobe u Vara�dinu, umrla je 5. decembra pro�le
godine, u 64. godini, Zdravka Krstulovi�.
Ro�ena Spli�anka, od rane mladosti posve�ena
sceni (balet, opereta, drama), zavr�ava
Akademiju dramske umjetnosti u Zagrebu i dobija
anga�man u splitskom Hrvatskom narodnom
kazali�tu, �iji je dramski repertoar nosila
decenijama. Njene najzna�ajnije uloge su Mare u
predstavi KATE KAPURALICA u re�iji Marka
Foteza, �arlota Kordej u predstavi MARA/SAD,
Helena u TROJANKAMA, Ismena u ANTIGONI,
Dezdemona u Otelu. S izuzetnim uspehom igrala je
i u mjuziklima. Naj�iru popularnost stekla je
ulogama u tv serijama MALO MISTO i VELO MISTO.
Pozori�ni reditelj Oliver Viktorovi�
umro je 26. januara u Beogradu, u 53. godini.
Ro�en je 1951. u Beogradu, gde je zavr�io
Fakultet dramskih umetnosti, a diplomirao je
1976. predstavom SKUP koja je zatim igrana na
redovnom repertoaru beogradskog Narodnog
pozori�ta. U tom pozori�tu re�irao je i
predstave UBI�E KNJAZA, KAKO JE DOBROSAV
PROTR�AO KROZ JUGOSLAVIJU, POSLEDNJA POTERA ZA
ZLATOM... Tokom studija re�irao je nekoliko
predstava u �Dadovu�. Po�etkom decembra pro�le
godine premijerno je izvedena Viktorovi�eva
poslednja predstava: MORSKA SO bugarskog pisca
Emila Boneva, u Narodnom pozori�tu u Leskovcu.
Mihajlo Bata Paskaljevi� preminuo je
26. januara u 82. godini, u zemunskoj bolnici.
Paskaljevi�e glumu u�io na Pozori�nom odseku
Muzi�ke akademije u Beogradu, studirao je i
jugoslovensku knji�evnost na Filozofskom
fakultetu u Beogradu, a poha�ao je i �kolu za
pantomimu i pokret �uvenog �aka le Koka u
Parizu. Mada je na scenama Akademskog, Narodnog,
Beogradskog dramskog i Pozori�ta na Terazijama
ostvario �itav niz zapa�enih uloga (Jerotije u
SUMNJIVOM LICU, Estragon u �EKAJU�I GODOA...),
�iroku popularnost stekao je ulogama u
humoristi�kim tv serijama Radivoja Lole �uki�a i
Novaka Novaka, kao i u filmovima Soje Jovanovi�.
U Novom Sadu je 8. oktobra 2003. iznenada
preminula kostimografkinja Anamarija
Mihajlovi�. Bave�i se niz godina
stvarala�tvom iz oblasti odevanja posebno je
bila posve�ena pozori�nom kostimu, dizajnu radne
i modne ode�e, scenskom kostimu i slikanju na
svili. Bila je �lan Udru�enja likovnih umetnika
primenjenih umetnosti i dizajnera Vojvodine, kao
i Likovnog kruga sa Petrovaradinske tvr�ave.
U pozori�nom svetu ime Anamarije Mihajlovi�
vezuje se za niz ostvarenja u kojima je tokom
protekle tri decenije bila autor kostima, a
�esto i scenografije kao celovitog vizuelnog
identiteta predstave. Najzna�ajnije kostime
ostvarila je u Novosadskom pozori�tu, u
nezaboravnim predstavama PLEJ STRINDBERG, KO SE
BOJI VIRD�INIJE VULF, �EKAJU�I GODOA, MA�KA NA
USIJANOM LIMENOM KROVU, U MALOM DVORCU, LILIOM,
LJUBAVI D�ORD�A VA�INGTONA, ali i u SNP,
suboti�kom i zrenjaninskom teatru, Pozori�tu
mladih i Lutkarskom studiju Anima. U njenoj
bogatoj umetni�koj biografiji vi�e je od stotinu
projekata u oblasti pozori�nog, televizijskog i
scenskog kostima. Odlikovali su je visok
profesionalizam, velika stvarala�ka energija i
ma�tovitost koji su omogu�avali da kostimi
nastajali u njenom ateljeu za�ive na sceni.
Dobitnica je brojnih nagrada me�u kojima je
najve�e priznanje �Milica Babi� na 11.
me�unarodnim trijenalu pozori�ne scenografije i
kostima u Novom Sadu 1998. Poslednja
predstava za �iji je vizuelni identitet, scenu i
kostim zaslu�na Anamarija Mihajlovi� je �oov
PIGMALION, reditelja sa kojim je naj�e��e
sara�ivala Tibora Vajde u Narodnom pozori�tu u
Kikindi, a �iju premijeru nije do�ivela.
Glumac Srpskog narodnog pozori�ta Nenad
Vujanovi� �e�a preminuo je 25. decembra
2003. Ro�en je 18. marta 1961. u Vukovaru.
Akademiju umetnosti u Novom Sadu, u klasi
profesora Branka Ple�e, zavr�io je 1985, a od
1989. bio je u stalnom anga�manu u SNP, na �ijoj
sceni je ostvario impozantan broj likova iz
doma�e i svetske dramske literature, radio sa
najzna�ajnijim rediteljima (eks)jugoslovenske
scene (Ljubi�a Risti�, Du�an Jovanovi�, Egon
Savin, Ljubi�a Georgijevski, Boro Dra�kovi�,
Suada Kapi�, Sa�o Milenkovski, Ljuboslav Majera,
Vida Ognjenovi�, �anko Tomi�, Du�an
Petrovi�...), a poslednju ulogu � �aslava �
odigrao je u predstavi NAKAZE Bogdana
�panjevi�a, u re�iji Nemanje Petronje.
Britanski glumac Alan Bejts umro je
27. decembra pro�le godine, posle duge borbe s
rakom. Imao je 69 godina i petodecenijsku
karijeru uspe�nog pozori�nog i filmskog glumca.
Pripadao je generaciji �mladih gnevnih ljudi s
po�etka pedesetih, a prvi ve�i uspeh zabele�io
je ulogom Klifa u drami OSVRNI SE U GNEVU kojom
je D�on Ozborn 1956. zapalio britansko
pozori�te. Igrao je Pintera, �ekspira s istom
lako�om kao i zabrinute antiheroje ili gej
izdajnike. Pisac Sajmon Grej, s kojim je �esto
sara�ivao, njegovu �lako�u� glume obja�njava kao
�spremnost za opasan flert sa publikom�.
�vedska glumica Ingrid Tulin, jedna od
zvezda filmova Ingmara Bergmana, umrla je 7.
januara u 78. godini. K�erka ribara, Ingrid
Tulin je ro�ena 27. januara 1926. Posle debija u
pozori�tu i manjih uloga na filmu krajem 40-tih,
ostvarila je zapa�ene uloge u Bergmanovim
filmovima DIVLJE JAGODE, LICE, TI�INA, KRICI I
�APUTANJA... Kriti�ari su je stavljali u rang
slavnih �vedskih glumica Grete Garbo i Ingrid
Bergman.
Priredila: D. N.
|