|
�ovek mo�e da vidi kako je na svetu i bez
o�iju � citira Svetislav Jovanov iz �ekspirovog
KRALJA LIRA, naizgled sasvim bezazleno, na 24.
strani svojih antiteatrolo�kih studija
(kako ih je sam podnaslovio a s naslovom ve�
navedenim u na�em podnaslovu) mada se u ovoj
autohtono zatamnjenoj �ekspirovoj viziji vi�enja
bez vida, ne ba� sasvim vidljivo ali dosta
precizno, nazire i pone�to presudno za
antiteatrolo�ku autorsko-hermeneuti�ku volju,
tj. poetiku samog Jovanova, sprovedenu u ovoj
knjizi umalo bez ostatka. Ne mislimo li pri tom,
dakako, na vi�enje samo kao na primarni,
individualni �in, na neku, dakle, tek senzornu
vrstu uklju�ivanja u teku�i performans stvarnog
� �to, po Jovanovu, ni samom �ekspiru nije
strano � stvari �e biti za zeru jasnije. Da
bismo stvari sagledali danas, nisu nam ni nu�ne
ni dovoljne samo na�e o�i. Dostupne su, tj. u
igri, i druge igre senzornog i trans-senzornog
interfejsa koji nas nadilazi ili pak provocira,
vidljiv ili nevidljiv, kao �to Jovanovljevu
volju za tuma�enjem provocira ne samo
hiperkanonizovani, deklarativno i od Jovanova
potencirani tuma� �ekspira � Jan Kot, vidljiv do
potrebe za analiti�kim podrivanjem njegovih
�ekspirovskih vizura, ve� i �itava teatrolo�ka i
transteatrolo�ka kamarila autoriteta, da joj se
u krajnjoj instanci, kao ni Kotu, ne bi kadilo i
sladilo, ve� da se na primerno raskrivenim
primerima uka�e na onu pustu �injenicu kraja
dvadesetog veka �to veli da je svako pravo
�itanje i upis. Takav gde relevantnim, iznova i
uvek, postaju samo sam (proto)tekst i onaj ko ga
poslednji �ita, tuma�i (tj. iznova pre-pisuje,
za sebe i �itaoca svog tuma�enja), dok je sve
ostalo korisna paraentropijska hermeneuti�ka
aktuelizacija metatekstualnog i
kontekstualnog polja u kojoj sve mo�e ali i ne
mora da zna�i, sem onog �to postaje poslednje
stanje (meta)teksta. Pa prihvatila ga slede�a
generacija �italaca ili ne, shodno �elji ili
odsustvu �elje za novim upisom, koja i od njih
�ini neku vrstu pisaca ili ne, aktivnih (poput
ovog �to upravo post-pi�e) ili sasvim pasivnih �
�to, dakle i ne �itaju, kao �to i u navedeni
citat iz LIRA verovatno ne bi poverovali, kad ih
ve� potreba/�elja nije naterala. Kad smo se
ve� iznova dotakli tog lirovskog citata, evo i
jo� jedne njegove potencije u vezi s
Jovanovljevim samodeklarisanim antiteatrolo�kim
stavom. Kao �to Lir vidi bez o�iju, tj. vida, i
Jovanov ubedljivo nastoji da u svoju mre�u
tuma�enja ne uvodi logiku prizora/performansa
izvedenu izvan teksta, tj. iz one �ekspirolo�ke
sfere koja svoj cogito primetno, ili �ak
upadljivo crpi iz glasovitih scenskih
uprizorenja �ekspirovih komada. A �ak i kad �ini
obrnuto, ne�to nalik na uput hipoteti�nom
reditelju, kao na strani 33, s tajmingom
ospoljavanja krivice lika Gertrude u HAMLETU, i
to je ako ne ba� skriveno, a ono kao
pisano brisanjem, kao mastilom koje se van
knjige i pisma i ne da lucidno upotrebiti. Hm.
Eto zena i tamo gde ga nema, kao �to je i ova
knjiga sva pozori�na a bez vidljivog pozori�ta u
njoj. Prva podela, �to bi se reklo, ba� kao i za
deo svojevremenih kriti�arsko-autorskih
postmodernih igara Svetislava Jovanova oko
Peki�a i Ki�a u nekim njegovim radovima i
knjigama, �to ne treba da ostane nevi�eno, tj.
nere�eno i kad izricanje nikud ne vodi. Bar uz
ovu meta�ekspirovsku podelu.
A �emu to tj., to jest to jest? Pa da ova
Jovanovljeva antiteatrologija ne bi (p)ostala
sasvim anti, jer ona to i nije, makar iz sasvim
formalnog i vrlo vidljivog razloga. �to ona ne
ka�e ne, ve� ka�e i ili ili-ili, ba� kao u
naslovu njegove knjige ili naslovima tekstova
koje ta knjiga sadr�i. �to joj samo ne nije
prirodno stanje, sem kad nas o tome prirodno �
kad je tekst u pitanju � dakle jezi�ki, �ak
sasvim leksi�ki, iz pronicljive semio-aure
�ekspirovih o�iglednih jezi�kih igara i
dalekose�nih igara s jezikom obave�tava o bitnim
polimorfnim i polisemi�kim �ekspirovim upisima
koji izmi�u, a koji kod Jovanova bivaju
odlu�no/odli�no uhva�eni, posle svih frajevskih
�lunarnih tropa�, eirona i alazona, i ostalog u
�ta ili poverujemo ili ne. Recimo, kao ono
�to je skoro predmetno o�igledno a (kao kod
LIRA, tako�e) nevi�eno, poput demistifikatorske
akcentuacije polisemi�nosti imena protagonista u
�ekspirovom SNU LETNJE NO�I/SNOVI�ENJU U NO�
IVANJSKU, gde nas zna�enjski raskrivena
multioptika imena lika (Bottom) i njegovih
figurativnih transmutacija (ass) sama po sebi
vi�e privodi mo�i vi�enja ili �itanja nego mnogo
�ta pre toga i drugde re�enog povodom ove
�ekspirovske erototropne �beskona�ne igre
izme�u jave i sna, ali i izme�u Mo�i i Iluzije�
(Snovi�enje u no� ivanjsku ili udaljeno
ogledalo, str. 66). Eto mo�i, bar u
tuma�enju, a prostora posve�enog iluziji nam
ionako ne fali, ne samo uz ovaj komad, ve� i u
celoj knjizi koju upravo opisujemo. Jer ako
bismo, ne na kraju ali vrlo blizu, �eleli da bar
skiciramo neko sistemsko � da ne ka�emo
intencionalno-tematsko upori�te svih primerno
jezgrovitih studija sabranih u ovoj knjizi,
izbora ba� i nema. Ne zato �to u njoj nema
takvoga upori�ta, ve� �to je vidljivo do
napadnosti, �ak i na prvoj strani uvodnog
eseja posve�enog MAGBETU. �Radnja �ekspirove
tragedije izni�e, ponajpre, iz praznine privida
i najzad, iznova, i��ezava u prividu praznine��
� pi�e tu S. J. izme�u ostalog, najavljuju�i
ujedno ono �to �e drugde imenovati metonimijskim
vezama izme�u nivoa stvarnosti (str. 10),
odnosom bi�a i privida (Kralj Lir ili �udo
ljubavi, str. 17), �kombinovanjem svih
fenomena svakodnevice i fantazmagorije u
ko�marnu dramsku mre�u�� (Magbet ili istorija
nestvarnog, str. 10) nastoje�i da iz krugova tog
ko�mara izvede o�igledne strukturalne izvodnice
kroz trijadne sisteme razvoja aktanata/akcije i
upisanih im klju�nih pozicija u uzoritim
�ekspirovim delima. Od iluzionisti�ke
trijade: avet (prikaza) � uloga � duh (um)
u HAMLETU, do one ni dalje ni bli�e od upisanog:
senka � glumac � ludak u KRALJU LIRU � sve te
trijade �ine neke od preciznijih operativnih
alata Jovanovljevog tuma�enja, a �ematsku
utemeljenost kad je �akspir u pitanju kao da
crpu i iz onog �umobolnik, ljubavnik, pesnik �
to su ti stvorenja�� �to bard li�no stavi u usta
svom Tezeju iz lunotropno/erototropne igre u pet
�inova �to smo je ve� pominjali s razlogom, ne
samo �to ima i san i no� u naslovu. A kad
ve� pomenusmo ono intencionalno, �to bi mu ovde
bilo ne�to kao poeti�ko, ili zanatski, ili
voljno � intencionalna je i totalizuju�a
post-pozicija najneposrednije zbiljske i
tekstualne aktuelnosti iz koje Jovanov ne samo
tuma�i ve� i re-interpretira i post-interpretira
kako �ekspirove drame/komedije, tako i
kriti�arske uplive Jana Kota i mnogih, mnogih
drugih koji su se njima bavili menjaju�i njihovo
emisiono polje u mnogo �emu, ne samo za sebe
nego i za druge. U tim �esto konstruktivnim a
�esto i dekonstruktivnim, kao �to je i red � tj.
smisao ovog posla, post-post zahvatima, u
analiti�koj magmi su stopljene i hronolo�ki jo�
mlade vizure post-Hiro�ima&Au�vic,
post-Gulag, post-Vukovar, post-Jul pa �ak i
post-femino paradigmi te srodnih izazova
primarnom i sekundarnom govoru o ljudskom na
sredokra�i tragi�nog zeva izme�u �elje i Mo�i,
bliskih �ekspiru i posle �ekspira samog. Ne
�kodi, dakle, kao ni u onoj reklami, samo je em
ozbiljnije, em ima i rezultata, makar
ponekad kao da se i sami osetimo neprijatno �to
�ekspir nije znao �ta �e Derida zboriti o
re-apparition (snatre�i i o Marksu), Lakan o...
A bogme ni Kot, ba� uvek. �alu na stranu,
krug Jovanovljevih sa-govornika o datim temama
imponuje, kao i izbor njihovih dela, koji uz
obave�tenost i akribiju ukazuje i na dobar ukus.
Benjamin � naravno, Barker � da, da, Majnard Mek
� hvala, Fraj � o, to smo ve� rekli, Vendi Vol
� oh, yeah... A �ta je sa Zulfikarom
Gouzom i njegovim bar pou�nim ogledom �Hamlet,
Prufrok i jezik�? Zagubilo se? Pa neka je.
Ima dana, jer i ina�e o�ekujemo da ova odli�na i
za �itanje podobna knjiga dobije svoj prirodni
nastavak, ne samo zbog svega onoga �to je
�ekspir napisao � a ovde nije ni dotaknuto, niti
samo zbog onoga �to su Kot, Jovanov i ostali o
tome pro�itali da bi �to�ta svoje napisali, ve�
ponajpre zbog nas, pa bili teatrolozi,
antiteatrolozi, postteatrolozi ili samo puki
�itaoci �eljni pameti, dara i znanja drugih.
I na kraju jedna postgenolo�ka napomena.
Me�u jo� va�e�im po�tapalicama koje nisu
i��ilile s dvadesetim vekom stoji ono
pre-post-pravilo da �emo umesto o filozofiji
velikih sistema ili filozofiji uop�te ubudu�e
uglavnom govoriti o filozofiji aforisti�kog
razgovora ili naprosto teoriji sa malim �t�. Jer
drugoga uglavnom i nema, sem u upornim
reprintima. Tim povodom, rado bismo dodali,
myself and I, da iako, uprkos svojoj
jezgrovitosti iskaza, ne korespondira s pravim
analogonom teatrolo�kom genomu po datoj
aforisti�koj osnovi, samoproklamovana
antiteatrolo�ka praksa Svetislava Jovanova
ukazuje veoma zanimljiv otklon ne samo od
mainstreama u ovoj oblasti pisanja/mi�ljenja ve�
i od mnoga �ega drugog �to se danas post-pi�e.
Mislimo li pak o onom sa malim �t�, e tu bi ve�
bilo mesa za ovo tekstualno telo, ali bi onaj
njegov kreativniji deo, neka vrsta organske
glave pisma S. Jovanova koja, ne po
du�nosti, ve� po produktivnoj utopljenosti u
pisanje, iznutra korespondira i s erosom
stvarala�tva bila prikra�ena. U nedostatku
boljeg re�enja stavi�emo ta�ku. A ostalo �e
autor ve� dopisati sam. Nadajmo se � uskoro.
|