S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

k n j i g e
Sava AN�ELKOVI�
TEORIJA DRAME SUSTI�E DRAMU
Patris Pavis, SAVREMENI DRAMSKI TEKST. Analize tekstova od Natali Sarot do Mi�ela Vinavera, Natan/VUEF, Pariz, 2002.

 

�ta je va�nije od dve vrste postojanja jednog dramskog dela: knji�evni tekst ili njegova scenska realnost? Mada je tekst istovremeno jedan od elemenata scenskog dela, te dve forme izgleda da nikako nisu svodive jedna na drugu. Ipak, ova dvojnost je sr� rasprave teksto-centrista i sceno-centrista koja je zapo�ela radovima �lanova Pra�kog kruga, a naro�ito Otakara Ziha (pobornik scenske realizacije) i Jir�ija Veltru�kog (pristalica dramskog teksta), prvih zna�ajnih teoreti�ara pozori�ta novog XX veka. Dve grupe teatrologa bile su na razli�itim poljima tokom �itavog jednog stole�a, a duhovi se nisu smirili ni u ovom, XXI veku.
Me�utim, kojoj od dve forme dati prednost jeste odluka od izuzetne va�nosti za analizu dramskog dela. Ovom knjigom Patris Pavis poku�ava da izmiri dva opre�na mi�ljenja i da nas uputi na dramski tekst, tako �to �emo prilikom �itanja voditi ra�una o njegovoj scenskoj realizaciji. On �itaoca imenuje kao �itagledaoca, zahtevaju�i od njega da istovremeno bude pomalo i reditelj i glumac, jer �e se tako, na na�in povla��enog �itaoca, najbolje pribli�iti autoru i naro�ito njegovom delu.
 Najva�nije poglavlje je prvo i naslovljeno je Teze za analizu dramskog teksta.1 Ovim poglavljem, od trideset stranica, autor postavlja do sada nepredlagane na�ine mogu�nosti �itanja dramskog dela, da bi u slede�ih devet poglavlja pokazao kako funkcioni�u teze njegove teorije na primerima tekstova francuskih dramati�ara, nastalih izme�u 1982. i 1997: Bilo zbog �ega, jednog da ili jednog ne (Natali Sarot), Portret jedne �ene (Mi�el Vinaver), U samo�i pamu�nih polja (Bertran-Mari Koltes), Inventar (Filipe Minjana), Vi koji koji stanujete u vremenu (Valer Novarina), �elja za ubistvom na vrhu jezika (Ksavije Dirin�e), Umetnost (Jasmina Reza), Bio sam ku�i i �ekao da po�ne ki�a (�an-Lik Lagars) i Jo� uvek oluja (Enzo Korman). U poslednjem, zaklju�nom, poglavlju Pavis defini�e osobenosti i tendencije u savremenoj francuskoj drami, kao plod rezultata novog modela ispitivanja izuzetno razli�itih tekstova.
�injenica je da teorija dramskog teksta ve� du�e vreme kaska za novom dramom. Posle perioda rediteljskog pozori�ta i vizuelnog teatra u kojem su dominirali pokret i zvuk, na pozori�ne scene vratio se u zape�ak proterani tekst, na �ta dramska teorija nije bila dovoljno spremna. Dok su nove generacije dramskih pisaca nastupile inovatorski, stari i novi teoreti�ari jedva da su prihvatili u�enje An Ibersfeld i njenu teoriju koja ne funkcioni�e uvek, i koja naro�ito nije primenljiva na dela nove evropske drame.
Patris Pavis, profesor teatrologije na pariskom univerzitetu Pariz VIII (poznat po kapitalnom delu RE�NIK POZORI�TA (1996, dopunjeno izdanje), prevedenom na vi�e od dvadeset jezika, svojevremeno se �vrsto dr�ao semiolo�kog tuma�enja dramskog teksta (PROBLEMI POZORI�NE SEMIOLOGIJE, 1976) i teorije An Ibersfeld (oboje su izdava�i knjige POZORI�TE. OBLICI PRISTUPA, 1987). Posle sociolo�kog pristupa gledaocu (ZVUK I SLIKA SCENE, 1985), izu�avanja velikana kao �to su Marivo (1986) i �ehov (1991), posle antropolo�kog i interkulturalnog pogleda na scenu (POZORI�TE NA RASKR��U KULTURA, 1990, ME�UUTICAJI. DIJALOG KULTURA U SAVREMENIM PREDSTAVAMA, 1992) i onoga bez �ega ona nije mogu�a (OD TEKSTA DO RE�IJE, 1984, DRAMATURGIJA GLUMCA � suizdava�, 1996), Pavis usmerava pa�nju na teoriju (ANALIZA PREDSTAVA, 1996, PREMA TEORIJI POZORI�NE PRAKSE, 2000), da bi ovom dragocenom knjigom ponudio metod koji izmiruje interesovanja stru�njaka, koliko i ljubitelja pozori�ta, omogu�iv�i im analizu savremenog teksta, bez dodatnih znanja o autoru i ma koliko njegovo dramsko pismo bilo specifi�no, tako �to �e �italac aktivno sara�ivati s nepoznatim tekstom, koriste�i razli�ite mehanizme (kao mehani�ar alatke iz svog sandu�eta) u procesu �itanja.
Kao polaznicu, Pavis je uzeo model Umberta Eka (izlo�en u LECTOR IN FABULA, 1985), namenjen tuma�enju narativnog teksta i stvorio novi model analize na osnovu uspe�nog i dugogodi�njeg bavljenja dramom, ne zanemaruju�i istra�ivanja neizbe�nih teoreti�ara kao �to su �an-Mari �efer, Peter Sondi, Mi�el Vinaver ili Rolan Bart, Bahtin, Jakobson. Da bi na�i �itaoci stekli jasniji uvid u u�enje Patrisa Pavisa, iz ove knjige, neophodne za sve koji se bave tuma�enjem dramskog pisma, umesto eksplicitne poruke za njen prevod, prenosimo polaznu, teorijski radnu, �emu, koja �e, kasnije, tokom izlaganja teorije biti izmenjena.


1 Prevod prvog dela ovog poglavlja, pod naslovom "Analiza savremenog dramskog teksta", �tampan je u zrenjaninskoj Ulaznici, br. 186-187, XXXVII (ss. 17-26), dok drugi deo treba da se objavi u narednom broju Ulaznice.
Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >