S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 1 godina XL januar-mart YU ISSN 0036-5734

k n j i g e
Sofija KO�NI�AR
VREMEPLOV SRPSKOG BALETA
Milica Jovanovi�, KOREOGRAF DIMITRIJE PARLI�, Udru�enje baletskih umetnika Srbije, Beograd 2002.

 

Ako bih bila primorana da  odaberem samo jednu knjigu koja bi mi omogu�ila najva�nije i najbogatije informacije o srpskom baletu u vreme Titove Jugoslavije, bez velikog dvoumljenja odlu�ila bih se za polifonijsku monografiju o bardu nacionalnog baleta u Beogradu � KOREOGRAF DIMITRIJE PARLI� � iz pera vrsnog poznavaoca baletskih prilika u Srbiji, gospo�e Milice Jovanovi�, svojevrsne institucije doma�e baletske pedagogije i kritike. Za�to? Dva su presudna razloga za to. Prvo, Dimitrije Mita Parli� (Parlov) bio je �I�a svih va�nih doga�anja u baletu i u vezi s baletskim �ivotom i prilikama tada�nje Jugoslavije. Drugo, respektabilan izbor, kvalitet i kvantitet sadr�aja obuhva�en monografijom, kao i majstorstvo oblikovanja i prezentacije.
Knjiga je rasko�na, suptilna gozba: kaleidoskopsko obilje vizura, vi�eglasja i opalescencije jer se u njoj kroz profesionalnu biografiju i hronolo�ki pregled stvarala�tva Dimitrija Parli�a istovremeno, u glavnim obrisima, prelama razvoj srpskog nacionalnog, posebno beogradskog baleta.
Pomalo razbaru�eno, lepr�ave kompozicije, tu se nesputano a sistemati�no prepli�u osnovna pri�a o Dimitriju Parli�u i njegovim mnogobrojnim �bo�nim� so�nim �ivotnim inkrustacijama s  bitnim okosnicama  razvoja kako beogradskog baleta (konsolidovanje, rast i me�unarodna reputacija) tako i baleta u okvirima SFRJ.
Pisana jasnim, re�itim stilom, monografija sadr�i tridesetak poglavlja u kojima se prati Parli�ev �ivot i rad od ro�enja i po�etnih baletskih poku�aja, do prestanka njegovog profesionalnog rada (1946�1989). Svako poglavlje, u vidu naslova, sadr�i uvodnu Arijadninu nit vodilju kroz hronolo�ke doga�aje i podatke opisane u tom poglavlju. Tako je vi�estrano, bogato  predstavljeno oko 150 Parli�evih baletskih jedinica razli�itih stilskih vokacija i obima, realizovanih na doma�em jugoslovenskom  i me�unarodnom kulturnom prostoru, u svim umetni�kim vizualnim medijama: teatru (balet, opera, drama), filmu, televiziji. Gotovo svi veliki celove�ernji beli baleti iz ba�tine svetske klasike, u na�oj sredini, pamte se upravo po koreografsko-rediteljskom pe�atu ovog baletskog barda. Ipak se po �istan�anosti koreografske interpretacije� antologijski roman Lava N. Tolstoja Ana Karenjina, kompozitora Ro�iona ��edrina, smatra krunom Parli�evog stvatala�tva, �predstava u kojoj su do�le do izra�aja sve vrline koreografa, sa kojom je postigao veliki uspeh u Beogradu i trijumf u inostranstvu� (M. J.). Trajno je obogatio nacionalni repertoar baletima doma�ih kompozitora, a �stvarao je dela za koja nije imao uzore i o njima se nije mogao ni kod koga prethodno obavestiti� (M. J.), tako da su mnogi baleti, zahvaljuju�i Parli�evoj koreografsko-rediteljskoj imaginaciji, do�iveli praizvedbu u doma�im i svetskim okvirima.
Ve�ina Parli�evih realizovanih projekata u knjizi je rasvetljena sa svih relevantnih aspekata, pa se tako sti�e uvid u njegova razmi�ljanja o koreografskim, dramatur�kim i rediteljskim dilemama, osve�avanju, produbljivanju i adaptaciji pojedinih libreta, o muzici i baletskim partiturama, izboru ta�ke gledi�ta, izboru izvo�a�a, o kostimima, scenografijama, �ak i o �minki. Sagledavaju se fragmenti i obrisi na�ina rada i saradnje s izvo�a�ima i drugim saradnicima na predstavama i projektima; ukratko, sva puno�a i slo�enost potpuno posve�enog Parli�evog �ivota baletu i umetnosti uop�te.
Naziru se i obrisi Parli�eve prefinjene formalne i neformalne saradnje s eminentnim li�nostima i institucijama kulture i umetnosti �irom sveta, upravo povodom i putem njegovih raznolikih projekata i delovanja na me�unarodnom  planu. Cenjen i priznat kao vrstan umetnik, rado je pozivan u najeminentnije Talijine ku�e svetskih velegrada na svim kontinentima. �iroke kulture, u pravom smislu re�i civis mundi (gra�anin sveta) � superiorno se pozicionirao na samom �baletskom �picu� SFRJ, Evrope i sveta i svugde ostvario nezaobilazne rezultate: Beograd, Zagreb, Ljubljana, Sarajevo, Skoplje, Podgorica, Pri�tina, Dubrovnik, Split, Osjek� Rim, Bolonja, Milano, Venecija, Trst, Kaljari, Ferara, Modena, Kapri, Atina, Solun, Edinburg, Pariz, Nica, Brisel, Bregenc, Birmingem, Be�, Helsinki, Moskva, Bratislava, Ankara� Buenos Ajres, Meksiko, Kuba, SAD, Kanada, Japan� Mnogobrojna gostovanja i turneje u ulogama igra�a, koreografa, reditelja, pedagoga, umetni�kog direktora� U svim tim sredinama on je hermesovskom ve�tinom pronalazio na�ine da svoje originalne, vrlo zahtevne baletske projekte sprovede u delo. U koreografsko-rediteljskim re�enjima majstorski se kretao u rasponu od klasi�nog do bitefovski ultramodernog, pro�imaju�i na imanentnim osnovama �staro i novo�, a po diktatu unutra�nje motivacije svojih projekata.
Upravo se i putem njegovih baletskih postavki na doma�em, a pogotovo na me�unarodnom planu, oblikovao visok umetni�ki renome jednog od na�ih najuglednijih teatara � Narodnog pozori�ta u Beogradu. Zbog toga se zlatno doba baleta ove ku�e neosporno vezuje za ime Dimitrija Parli�a. Svi potonji relevantni igra�i, koreografi i pedagozi beogradskog baleta izleteli su iz roja Parli�eve baletske ko�nice � pa se, dabome, vi�estruko pojavljuju u ovom prefinjenom literarnom tkanju.
Ve�to se koriste�i razli�itom gra�om i izvorima tekstovne i vantekstovne mre�e podataka, Milica Jovanovi� je sistemati�no i bogato ispreplela podatke iz baletskih programa i afi�a (libreta, podele rola, s verzijama�), izvodima i stavovima iz baletskih kritika iz zemlje i sveta, razmi�ljanja Parli�a i  izvo�a�a, kao i sopstvene refleksije� Tako je dobijeno dvostrano mozai�no ogledalo sastavljeno od ve�to spojenih vitra�nih stakli�a � s jedne strane, najdragocenijih biljura iz Parli�eve biografije, a s druge, iz razvoja doma�e, naro�ito beogradske baletske scene.
Boljem snala�enju u ovom baletskom vremeplovu,  izobilju pri�a i podataka svakako bi doprinelo  numeri�ko obele�avanje poglavlja, �to smatram tehni�kim nedostatkom izuzetno dobro opremljene knjige koja, osim osnovnog teksta, donosi i hronolo�ki pregled Parli�evog stvarala�tva (koreografije baleta, baleta u operama i operetama, koreografije u filmovima i dramama kao i re�ije opera), uvodno poglavlje O rukopisu (M. J.), nadahnuti, veoma liri�an a analiti�an pogovor Dimitrije Parli� � profesionalna biografija, iz pera prof. dr Svenke Savi�; izbor fotografija u bloku s obja�njenjima (ukupno 62, crno-bela tehnika); Registrar imena, naslova i sadr�aj.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >