|
Ako bih bila primorana da odaberem samo
jednu knjigu koja bi mi omogu�ila najva�nije i
najbogatije informacije o srpskom baletu u vreme
Titove Jugoslavije, bez velikog dvoumljenja
odlu�ila bih se za polifonijsku monografiju o
bardu nacionalnog baleta u Beogradu � KOREOGRAF
DIMITRIJE PARLI� � iz pera vrsnog poznavaoca
baletskih prilika u Srbiji, gospo�e Milice
Jovanovi�, svojevrsne institucije doma�e
baletske pedagogije i kritike. Za�to? Dva su
presudna razloga za to. Prvo, Dimitrije Mita
Parli� (Parlov) bio je �I�a svih va�nih
doga�anja u baletu i u vezi s baletskim �ivotom
i prilikama tada�nje Jugoslavije. Drugo,
respektabilan izbor, kvalitet i kvantitet
sadr�aja obuhva�en monografijom, kao i
majstorstvo oblikovanja i prezentacije.
Knjiga je rasko�na, suptilna gozba:
kaleidoskopsko obilje vizura, vi�eglasja i
opalescencije jer se u njoj kroz profesionalnu
biografiju i hronolo�ki pregled stvarala�tva
Dimitrija Parli�a istovremeno, u glavnim
obrisima, prelama razvoj srpskog nacionalnog,
posebno beogradskog baleta. Pomalo
razbaru�eno, lepr�ave kompozicije, tu se
nesputano a sistemati�no prepli�u osnovna pri�a
o Dimitriju Parli�u i njegovim mnogobrojnim
�bo�nim� so�nim �ivotnim inkrustacijama s
bitnim okosnicama razvoja kako beogradskog
baleta (konsolidovanje, rast i me�unarodna
reputacija) tako i baleta u okvirima SFRJ.
Pisana jasnim, re�itim stilom, monografija
sadr�i tridesetak poglavlja u kojima se prati
Parli�ev �ivot i rad od ro�enja i po�etnih
baletskih poku�aja, do prestanka njegovog
profesionalnog rada (1946�1989). Svako
poglavlje, u vidu naslova, sadr�i uvodnu
Arijadninu nit vodilju kroz hronolo�ke doga�aje
i podatke opisane u tom poglavlju. Tako je
vi�estrano, bogato predstavljeno oko 150
Parli�evih baletskih jedinica razli�itih
stilskih vokacija i obima, realizovanih na
doma�em jugoslovenskom i me�unarodnom
kulturnom prostoru, u svim umetni�kim vizualnim
medijama: teatru (balet, opera, drama), filmu,
televiziji. Gotovo svi veliki celove�ernji beli
baleti iz ba�tine svetske klasike, u na�oj
sredini, pamte se upravo po
koreografsko-rediteljskom pe�atu ovog baletskog
barda. Ipak se po �istan�anosti koreografske
interpretacije� antologijski roman Lava N.
Tolstoja Ana Karenjina, kompozitora Ro�iona
��edrina, smatra krunom Parli�evog stvatala�tva,
�predstava u kojoj su do�le do izra�aja sve
vrline koreografa, sa kojom je postigao veliki
uspeh u Beogradu i trijumf u inostranstvu� (M.
J.). Trajno je obogatio nacionalni repertoar
baletima doma�ih kompozitora, a �stvarao je dela
za koja nije imao uzore i o njima se nije mogao
ni kod koga prethodno obavestiti� (M. J.), tako
da su mnogi baleti, zahvaljuju�i Parli�evoj
koreografsko-rediteljskoj imaginaciji, do�iveli
praizvedbu u doma�im i svetskim okvirima.
Ve�ina Parli�evih realizovanih projekata u
knjizi je rasvetljena sa svih relevantnih
aspekata, pa se tako sti�e uvid u njegova
razmi�ljanja o koreografskim, dramatur�kim i
rediteljskim dilemama, osve�avanju,
produbljivanju i adaptaciji pojedinih libreta, o
muzici i baletskim partiturama, izboru ta�ke
gledi�ta, izboru izvo�a�a, o kostimima,
scenografijama, �ak i o �minki. Sagledavaju se
fragmenti i obrisi na�ina rada i saradnje s
izvo�a�ima i drugim saradnicima na predstavama i
projektima; ukratko, sva puno�a i slo�enost
potpuno posve�enog Parli�evog �ivota baletu i
umetnosti uop�te. Naziru se i obrisi
Parli�eve prefinjene formalne i neformalne
saradnje s eminentnim li�nostima i institucijama
kulture i umetnosti �irom sveta, upravo povodom
i putem njegovih raznolikih projekata i
delovanja na me�unarodnom planu. Cenjen i
priznat kao vrstan umetnik, rado je pozivan u
najeminentnije Talijine ku�e svetskih velegrada
na svim kontinentima. �iroke kulture, u pravom
smislu re�i civis mundi (gra�anin sveta) �
superiorno se pozicionirao na samom �baletskom
�picu� SFRJ, Evrope i sveta i svugde ostvario
nezaobilazne rezultate: Beograd, Zagreb,
Ljubljana, Sarajevo, Skoplje, Podgorica,
Pri�tina, Dubrovnik, Split, Osjek� Rim, Bolonja,
Milano, Venecija, Trst, Kaljari, Ferara, Modena,
Kapri, Atina, Solun, Edinburg, Pariz, Nica,
Brisel, Bregenc, Birmingem, Be�, Helsinki,
Moskva, Bratislava, Ankara� Buenos Ajres,
Meksiko, Kuba, SAD, Kanada, Japan� Mnogobrojna
gostovanja i turneje u ulogama igra�a,
koreografa, reditelja, pedagoga, umetni�kog
direktora� U svim tim sredinama on je
hermesovskom ve�tinom pronalazio na�ine da svoje
originalne, vrlo zahtevne baletske projekte
sprovede u delo. U koreografsko-rediteljskim
re�enjima majstorski se kretao u rasponu od
klasi�nog do bitefovski ultramodernog,
pro�imaju�i na imanentnim osnovama �staro i
novo�, a po diktatu unutra�nje motivacije svojih
projekata. Upravo se i putem njegovih
baletskih postavki na doma�em, a pogotovo na
me�unarodnom planu, oblikovao visok umetni�ki
renome jednog od na�ih najuglednijih teatara �
Narodnog pozori�ta u Beogradu. Zbog toga se
zlatno doba baleta ove ku�e neosporno vezuje za
ime Dimitrija Parli�a. Svi potonji relevantni
igra�i, koreografi i pedagozi beogradskog baleta
izleteli su iz roja Parli�eve baletske ko�nice �
pa se, dabome, vi�estruko pojavljuju u ovom
prefinjenom literarnom tkanju. Ve�to se
koriste�i razli�itom gra�om i izvorima tekstovne
i vantekstovne mre�e podataka, Milica Jovanovi�
je sistemati�no i bogato ispreplela podatke iz
baletskih programa i afi�a (libreta, podele
rola, s verzijama�), izvodima i stavovima iz
baletskih kritika iz zemlje i sveta,
razmi�ljanja Parli�a i izvo�a�a, kao i
sopstvene refleksije� Tako je dobijeno dvostrano
mozai�no ogledalo sastavljeno od ve�to spojenih
vitra�nih stakli�a � s jedne strane,
najdragocenijih biljura iz Parli�eve biografije,
a s druge, iz razvoja doma�e, naro�ito
beogradske baletske scene. Boljem snala�enju
u ovom baletskom vremeplovu, izobilju
pri�a i podataka svakako bi doprinelo
numeri�ko obele�avanje poglavlja, �to smatram
tehni�kim nedostatkom izuzetno dobro opremljene
knjige koja, osim osnovnog teksta, donosi i
hronolo�ki pregled Parli�evog stvarala�tva
(koreografije baleta, baleta u operama i
operetama, koreografije u filmovima i dramama
kao i re�ije opera), uvodno poglavlje O rukopisu
(M. J.), nadahnuti, veoma liri�an a analiti�an
pogovor Dimitrije Parli� � profesionalna
biografija, iz pera prof. dr Svenke Savi�; izbor
fotografija u bloku s obja�njenjima (ukupno 62,
crno-bela tehnika); Registrar imena, naslova i
sadr�aj.
|