|
Kada se razmi�lja o drami u kontekstu
kineskog umetni�kog izraza ne sme se zaboraviti
pozori�na tradicija koja ne podrazumeva poimanje
dramskog u onom smislu koji je operativan na
evropskom tlu. Tamo gde je anti�ka drama
verifikovala govor kao osnovno sredstvo iskaza i
na taj na�in odredila budu�i razvoj evropske
dramske knji�evnosti, kineska tradicija
podrazumeva gest, mimiku i simboliku pokreta.
Tek stvaranjem moderne drame u dvadesetom veku,
kineski autori iskora�uju u prostor evropske
dramske prakse. Nemaju�i nikakvog uzora u
prethodnim generacijama pisaca na svom tlu,
mladi dramati�ari druge i tre�e decenije pro�log
stole�a u potpunosti se naslanjaju na evropske
autore, od �ekspira do Strindberga. Cao Ju
pripada drugoj generaciji dramskih pisaca koja
je stvarala tokom tridesetih godina i va�i, po
mnogim ocenama, za jednog od najboljih
savremenih kineskih dramati�ara. Pored OLUJE,
koju je napisao u dvadeset tre�oj godini, ovaj
autor stvorio je jo� desetak drama. Osnovna tema
njegovog opusa je fundamentalna kriza starog
patrijarharlnog, konfu�ijanskog pogleda na svet
koji svojim raspadom lomi mnoge socijalne
relacije, dovode�i u krizu individualitet koji
se u stvari tek u novonastaloj situaciji javlja
kao okosnica �ovekovog identiteta. Radnja
komada pokriva tri vremenska nivoa, koji se
me�usobno prepli�u. Nukleus pri�e je slede�i:
nekada�nja tragi�na ljubavna pri�a bogatog
gospodara i mlade slu�avke koja je rezultirala
ro�enjem dva sina dove��e, nakon skoro trideset
godina, do tragedije me�u �lanovima dve
porodice, do smrti, ludila i propasti.
Kreirana po ugledu na anti�ku tragediju,
OLUJA sadr�i brojne dramatur�ke elemente koji su
veoma ve�to upotrebljeni tako da je, i pored
veoma jasne podloge na kojoj je gra�ena radnja,
izbegnuta zamka pukog prepisivanja.
Nepomirljive razlike koje junaci ne mogu da
prevazi�u, definisanost karaktera kao sudbine
koja vodi prema neumitnom i nepromenjivom
zavr�etku, koloplet slu�ajnosti i mnogobrojnih
mikroobrta, hibris kao roditeljska zla kob
preneta na decu, fenomen tajne koja se, i pored
dugog proteklog vremena, otkriva i ru�i
uspostavljeni poredak, usporavanje radnje koja u
finalu za momenat ide ka sre�nom kraju zavarav�i
i junake i gledaoce da je tragedija izbegnuta,
radnja koja kroz mikroscene i dijaloge lagano
napreduje otkrivaju�i tragediju korak po korak,
po�tovanje Aristotelovog trojnog jedinstva � sve
su to elementi anti�kog modela tragedije,
posebno Sofoklovog pozori�ta s Edipom kao
klasi�nim primerom. Istovremeno, u komadu je
primetan i zna�ajan Ibzenov uticaj, jer je vi�e
no o�igledno da, kada �itamo ili gledamo OLUJU,
pred nama nije ni�ta drugo do STUBOVI DRU�TVA na
kineski na�in, dok specifi�na narativnost
autorovog dramskog postupka neodoljivo podse�a
na �ehova. Ne samo da su dijalozi razliveni kako
bi do�arali specifi�ne elemente anti�ke
lagane dramaturgije koja intenzitet gradi na
sukcesivnom nagomilavanju manjih konfliktnih
situacija ve� je autoru bilo veoma va�no i da
svoje junake podrobno predstavi pri njihovom
prvom stupanju na scenu, koliko za budu�e
reditelje toliko i za potencijalne �itaoce. Zato
su didaskalije veoma op�irne, kreirane kao male
deskriptivne pripovedne celine. U njima je
detaljno dat psiholo�ki profil svih likova, tako
da se pri �itanju teksta odmah na po�etku vidi
svaka pojedina�na egzistencijalna situacija
junaka u odnosu na dramski svet u kojem
u�estvuju kao aktivni delatnici.
Problemska ta�ka oko koje autor gradi
karaktere jeste prekora�enje granice. Junaci
komada svi odreda prelaze preko starih, strogo
uspostavljenih pravila socijalno dopu�tenog
pona�anja, oni su ljudi impulsivni i puni �ivota
koji se ne daju sabiti u nau�ene forme. Od
nedozvoljene ljubavi koja se davno dogodila,
pokrenuv�i zamajac doga�aja, do incestuoznog
odnosa brata i sestre, preljube jedne supruge,
radni�ke pobune protiv gazde i kapitala, svaka
pojedina�na delanja likova determinisana su
poku�ajem zbacivanja davno stavljenih okova.
Krajnji rezultat promene socijalne paradigme u
OLUJI jeste tragedija i smrt ali je samo
postojanje takvog potresa najava dubljih promena
na op�tem planu, po�to stabilna dru�tvena
matrica ne podrazumeva grani�ne sutuacije tog
tipa. Iako je autor pomerio �itavu radnju
prema fenomenu Drugosti, unev�i kontekst
hri��anstva i zapadnog stila u svoj komad,
�ele�i da izbegne poistove�ivanje gledaoca s
radnjom, a nastoje�i da proizvede efekat
o�u�enja, realisti�ki diskurs teksta nije
izbegnut. Bez obzira na napor da se ovo delo
tretira kao poema, stvarnosni element je u njemu
toliko sna�an da je nemogu�e ne �itati OLUJU kao
jednu uspelu i sna�nu kritiku dru�tva i njegovih
umrlih vrednosti.
|