|
�Ipak, mislim da duhovnu klimu s
kraja dvadesetog
veka
karakteri�e su�tinski umor.�
(D�ord� Stajner:
Gramatike stvaranja)
Postoji li novi sentimentalizam u
drami i na �ta bi on mogao da se odnosi?
Da li se njegove manifestacije mogu ozna�iti kao
op�ta tendencija u evropskom kontekstu, stilski
tonalitet odre�enih nacionalnih dramaturgija,
odlika tek nekolicine dramati�ara, ili (tek
nastaju�i) medijsko-umetni�ki trend �ije razmere
tek treba da sagledamo? Odgovori u ovom �asu
� kao �to je s pozori�tem gotovo uvek slu�aj �
mogu biti samo uslovni i fragmentarni; teatarski
totalitet nikada se ne iscrpljuje inovacijom u
okviru jednog nivoa (dramski tekst, re�ijske
poetike, gluma). Ipak, u proteklih nekoliko
godina, u kontekstu srpske dramaturgije daju se
uo�iti odre�eni �anrovski ali i stilski pomaci,
koji � u korelaciji s nekim strujanjima unutar
evropske drame, ali i nezavisno od njih �
ukazuju nedvosmisleno na sve ja�e prisustvo
autorskih strategija �kriti�ke melodrame�,
�novog intimizma� ili, jo� preciznije, �novog
sentimentalizma�. Ne mo�e se, naravno,
prenebregnuti �injenica da su i koreni i
dinamike ovakvih strategija unutar srpske
dramaturgije uslovljeni specifi�nim okvirima
koji umnogome odudaraju od onih koji
uslovljavaju sli�na strujanja u drugim evropskim
zemljama. Uostalom, i srpska verzija evropskog
�novog dramskog realizma� (naturalizma,
�in-yer-face�) s kraja veka � oli�ena
najefektnije u opusu Biljane Srbljanovi� (i
donekle Milene Markovi�) � bila je obele�ena
originalnim, kako (u ve�ini) antologijski
vrednim tako i anahronim tonalitetima. Takvo
iskustvo iziskuje dodatnu pa�nju pri
razmatranju nazna�enih novih tendencija: uo�iti
�brze� diskontinuitete i paralelne razvoje
�anra, �spore� koegzistencije tematskih jezgara
unutar stilskih previranja, paradoksalne rezove
unutar autorskih opusa i sli�no. Otuda se �ini
uputnim da � barem kao prvi korak � su�elice
odre�enim manifestacijama �novog
sentimentalizma� kod nas, uka�emo i na odre�ena,
ne toliko tipi�na koliko egzemplarna, dela koja
u �irem evropskom kontekstu najavljuju,
testiraju ili (delimi�no, potpuno) realizuju
neke od odlika tog novog, sentimentalnog
Zeitgeista.
Anti-Prust: pravilo
uspomena
Godinu dana pre pojave LEPOTICE
LINEJNA Martina Makdone (1996) i isto tako
godinu dana nakon izvanrednih NEKIH GLASOVA D�oa
Penhola (1994) izvedena je drama irskog autora
Dermota Buld�era EJPRIL BRAJT (April Bright),
jedna od prete�a/utemeljitelja nove,
romanti�no-sentimentalne orijentacije; jo� jedan
primer kako, kao i ve� nekoliko puta u Novom
dobu, irska dramaturgija bitno uti�e na op�tu
�promenu smera�. Naime, sme�tena u milje
dablinskog predgra�a, Buld�erova drama kre�e se
dvostrukim kolosekom, spajaju�i po�etak kraja
ni�esrednjoklasne porodice Ejmona i Kejt Brajt
iz �etrdesetih (bolovanje i smrt k�erke
miljenice Ejpril) sa �krajem po�etka� para
mladih intelektualaca �ona i Ane (koji strahuju
od neuspeha njene nove trudno�e). Karika koja
spaja dve storije manje je Posetiteljka
(ostarela mla�a Ejprilina sestra Rozi), koja se
nenadano pojavljuje prve no�i koju mladi par
provodi u ku�i njenog detinjstva, a mnogo vi�e
sama Ku�a, koju Buld�er trans-figuri�e kao
prustovsku klopku, mesto razmene: o�ivljavanja
uspomena, ali i neposrednog sudara likova iz
razli�itih vremena, unutar istih scena, u
kontinuitetu. Upravo taj kontinuitet jeste
izvor mogu�nosti i ograni�enja komada EJPRIL
BRAJT. S jedne strane, dosledno
preplitanje/fragmentiranje vremenskih
planova poja�ava emocionalnu snagu
prizora, pretvaraju�i metonimijski niz
(analogije emocija, konstante porodi�nih odnosa)
u simultani, vi�ezna�ni tok: �KEJT (i dalje
netremice gleda na mesto na kom je stajala Ana):
Ejpril. EJMON: Zna� da je Ejpril umrla,
draga, ve� vi�e godina kako je umrla.
* *
*
�ON: Nisam hteo... izvinite. Samo �to
ste je vi prepali, vra�aju�i se
neo�ekivano.
* * *
KEJT (okre�e se
Ejmonu, delimi�no dolaze�i k sebi): Kako bih
mogla da zaboravim? Ja sam je ubila.
* *
*
�ON: Nas jo� uvek sve pomalo
nervira.
* * *
EJMON: To nije
ta�no. Ne znamo.
* * *
KEJT
(podi�e cigaretu): Ove cigare su je
ubile.
* * *
ANA (doziva): �one,
ko to tamo dole pu�i?�
Pretvaraju�i se u
metaforu, s Ku�om kao sto�erom � metaforu
nu�ne korespondencije patnje (zbog bolesti i
smrti) i radosti (zbog ve�nog ra�anja),
metonimijska kombinatorika gubi o�trinu, u meri
u kojoj se vremenski planovi sve vi�e
izjedna�avaju, a emocionalna temperatura
raste. EJPRIL BRAJT nas, dakle, na nov,
postmoderan na�in podse�a da sentimentalnost
poseduje samosvojan dramski potencijal sve dok
se ne ostvari u potpunosti. Autenti�nost novog
sentimentalizma po�iva, ponajpre, na plodnom
kontradiskursu ��ivota uspomena� kao uspomena na
�ivot. No, onog trenutka kada, u tom
su�eljavanju, dramska kriza postane tek funkcija
sveop�teg Iskupljenja, dakle, svojevrsnog
zaborava krize, uo�avamo i neka stara
ograni�enja nove ose�ajne matrice:
�POSETITELJKA (�onu): Niko nikada nije umro
u ovoj sobi, ako o tome brinete... (Ani) Moj
otac je umro dole u prizemlju po�to se vratio iz
posete mojoj majci. Za vreme dok sam oti�la po
mleko. Moj mali brat Piter... glavna spava�a
soba unutra... reumatska groznica... pre nego
�to sam ja bila ro�ena... Ejpril... Nema nikoga
ko se rodio u ovoj ulici ko je mogao ikada da
zaboravi Ejpril. Ovde je bilo stra�nih
trenutaka, ali, eto, vidite... to je u stvari
ono �to sam htela da vam ka�em. Da ovu ku�u
nikada ne mogu da vidim kao neko tu�no mesto.
Ima previ�e dobrih stvari, konopaca za
preskakanje u ba�ti, privremena udubljenja za
raspe�e svakog maja u �ivoj ogradi kraj ulice.
Ovo je bila ku�a velike sre�e.�
Pseudoironija ili Pit se (ne)
vra�a ku�i
Daleko kompleksnije prisustvo
nekolikih vidova novog sentimentalizma daje se
zapaziti, nekoliko godina kasnije, u drami
PRISUSTVO (2001) Dejvida Herovera (poznatog kao
autora NO�EVA U KOKO�KAMA). �uvaju�i prividno
klju�ne odlike �novog realizma� u jednom
svedenom, promi�ljeno akcentovanom prosedeu,
Herover sti�e na putanju nove sentimentalnosti
postupkom intrigantnog, apokrifnog klju�a:
nijednog trena ne imenuju�i �bend�, PRISUSTVO
govori o legendarnim danima po�etka �Bitlsa� u
Hamburgu, predo�avaju�i �slike iz
pre�ivljavanja� u opskurnom no�nom klubu trojice
njihovih �lanova � Pola (Makartnija), D�ord�a
(Harisona) i Pita (Besta). I premda Majkl
Bilington ozna�ava PRISUSTVO kao Heroverov
�najpristojniji komad� (�The Beatles Take on
Nazis�), ovde je socijalno-kriti�ka o�trica
pri�e istovremeno i glavni �motor� autorovog
intimisti�ki intoniranog iskaza. Razli�itost
iskustava (drskih, pomalo naivnih) liverpulskih
muzi�ara i njihovih hambur�kih doma�ina (gnevne
kelnerice Elke, otupele poslovo�e kluba Marian)
ne proizvodi sentimentalno predvidljivi
emocionalni konflikt, ve� prvenstveno ukazuje na
nepremostiv jaz izme�u vrsta spoznaje zasnovanih
na tim nepomirljivim iskustvima: �POL:
...Nemamo mi �ta da u�imo od bilo koga. Kako je
bezobrazna, jebo te. Mi smo oni koji smo. Radimo
�ta radimo. Niko nam ni�ta ne mo�e. Treba to da
ponavlja� svake no�i pre spavanja, Pit.
Zna�?...
***
D�ORD�: Astrid. Ka�e
da �e da je o�eni. Bolje bi bilo da i za mene
postoji neko takav. U mojoj porodici se to nikad
nije dogodilo, u to sam siguran. Moja bra�a, oni
su svi o�enjeni. Ali kod njih je to kao da su se
samo okrenuli, a �ena je prosto bila
tamo...
* * *
MARIAN: ...Beni
Gudmen. Igrali smo uz njegovu muziku u
klubovima, kad smo bili va�ih godina... Svi smo
nosili sving ode�u i dugu kosu, dugu. Dovde.
(Pauza) Vlasti su to zabranile. Nacisti. To je
bila jevrejska muzika. Crna�ka muzika. Bila je
prljava. Otrovala bi nas. Ali mi smo i dalje
odlazili da �ujemo taj otrov. Bili smo mladi.
Nismo dozvoljavali da nam bilo ko govori �ta da
radimo. Odveli su nas. �etrdesetoro nas. U
Moringen. To je koncentracioni
logor...�
Me�utim, upravo intimisti�ki
kontekst nacionalnog, generacijskog i spoznajnog
su�eljavanja, na ironi�an na�in i obrnutim
smerom, name�e novu konvenciju: da bi se
ispratila �putanja mita�, radnja se mora
�rtvovati na�elu ve�nog vra�anja Istog. �ak ni
Pit, jedini lik koji dospeva do ta�ke na kojoj
se preispituje i unutra�nji svet, a ne samo
pona�anje (to jest, poku�ava da odstupi sa
dvosekle putanje stare prljave Istorije, ali i
novog, uglancanog mita Individualnosti), ne
otvara �ansu za problematizovanje pomenutih
sudara, ve� uglavnom za njihovo rezignirano
konstatovanje: logika Mita �guta� najpre
ironijsku distancu, a onda i dublje slojeve
ose�ajnosti, utiru�i put bajci iz preistorije
showbiza.
Apokrifni dvojnici: od �rtve do
zavo�enja
Nema ni�eg neo�ekivanog u
�injenici da su se prve ubedljive karakteristike
novog sentimenzalizma u srpskoj drami
manifestovale unutar opusa Vide Ognjenovi� �
ta�nije, u drami MILEVA AJN�TAJN (objavljena
1999, izvedena 2001). U pogledu �injenica
skrupulozna, u pogledu radnje �funkcionalno�
apokrifna, na nivou zamaha epska ali ne i
hronologiji podvrgnuta, ova tek u prvom sloju
biografska drama osvaja nove prostore
ose�ajnosti zahvaljuju�i promi�ljenom slaganju
tipa protagoniste s odabranim �anrovskim
iskliznu�em. Ognjenovi�kina junakinja, naime,
prolazi kalvariju svesne/posve�ene �rtve � a
upravo podrazumevaju�a jednostavnost njenog
�rtvovanja uzdi�e melodramsku nit
(stvarnosno-fiktivne) sudbine na vi�i stupanj. S
druge strane, tek lucidno autorkino opredeljenje
za �epski zamah� � drama prati simultani
koloplet poluvekovnih zbivanja diljem intimne,
istorijske i intelektualne istorije Evrope �
otvara prostor za lirsko, intimno, sna�nim
akcentima gradirano sentimentalno ose�anje koje
tipi�no posttragi�koj (nau�ni�koj, ili, kako bi
Hristi� rekao, �esejisti�koj�) figuri
Ajn�tajnove saputnice i obo�avateljke pridaje
oreol �obi�ne du�e� koja je sposobna za najvi�e
egzistencijalne prestupe. Ne radi se, naravno, o
melodrami �velikih gestova�, ve� o velikom gestu
oplemenjivanja sentimentalnog, putem kojeg
sudbina Mileve Ajn�tajn ne samo da osvetljava
raskr��a moderne svesti i teroristi�ke udare
Istorije ve� postaje (da citiram samog sebe),
�mitografija o bla�enoj tami srca�. Pomenuo
sam ve� brze diskontinuitete, spore
koegzistencije i paradoksalne rezove, unutar
istog dramskog okvira. Primer takvih ukr�tenih
uticaja i nekonvencionalnih razvoja svakako je i
prvenac Marije Karaklaji� FAUSSE ATTAQUE � MAL
PARER (La�ni napad, pogre�na odbrana), drama
nastala gotovo u isto vreme kad i komad o Milevi
Ajn�tajn. Dok na �irem �anrovskom planu
Karaklaji�kin neosporno originalni debi otkriva
uticaje tragikomi�kih modela i grotesknih
motivacija �to su dominirale srpskom dramom
devedesetih (od Simovi�a i Bojovi�a do kasnog
Du�ana Kova�evi�a), njena specifi�na
orijentacija na istorijski apokrif duguje koliko
slobodnoj satiri�noj o�trici Ognjenovi�kinog JE
LI BILO KNE�EVE VE�ERE, toliko i tipu
emocionalne koncentracije i asketizma MILEVE
AJN�TAJN � dodu�e, ostvarenom u sasvim drugom
stilskom registru. Ambijent Beograda uo�i
martovskog pu�a 1941. slu�i autorki da,
kombinuju�i dosledno nekoliko nivoa radnje �
strindbergovski memento o ruskim emigrantima,
blazirano vegetiranje skorojevi�kog gra�anstva u
koordinatama salonskog tra�a i �otmene
telove�be� (�asovi ma�evanja), vrtoglave zavere
i intrige me�unarodnog �pijunsko-policijskog
bratstva i, najzad, varijaciju legende o jalovoj
potrazi za utehom Renea Kloda, modernog Don
�uana i ma�evaoca (ina�e predstavnika francuske
telegrafske kompanije) � dakle, stapaju�i sve
ove nivoe u neuobi�ajeno snovitu a satiri�nu
potragu za pragom stvarnosti, podastre dramski
efektan primer, kako ka�e Darinka Nikoli�,
�alegorijskog i metafizi�kog na�ina mi�ljenja�.
Odakle, onda, u takvom kontekstu novi
sentiment(alizam)? Odgovor se uo�ava kroz sjajni
dramatur�ki mehanizam LA�NOG NAPADA, POGRE�NE
ODBRANE: Marija Karaklaji�, naime, umno�ava
nivoe intrige, da bi radnju celine dovela do
paroksizma � a potom, kroz neuobi�ajen stilski
obrt, pristupila brisanju te iste radnje:
�KLOD: Gde je Fe�a? �ta ste uradili? Vi ste
ga � Pominjao je ljude koje znam. Onda � Vas.
Gde je? MI�O: Pominjao je dvojnike. Oni �e
zauzeti mesta. Ljudi koje znate. Samo �ekaju�
povoljan trenutak. Za delanje. Prevrat.
KLOD: Dosadni ste.� Rene Klod sanja, ali
Klodovi snovi, prostor lavirinata i dvojnika,
prevashodno su emocionalni klju�. Ovo postaje
belodano od �asa kada Kler Foster saop�ti Klodu
topografiju svog sna (pe�ina, ogledala, �ku�a
smeha�). Zbivanja u snovima na ovaj na�in
postaju komplementarni nosioci uzaludne idile,
ali i ne�to vi�e; signal da se Klodovo
eventualno uto�i�te mo�e naslutiti samo kroz
romanti�ni govor (upu�en Kler) o pustinji,
okamenjenim dinama, pesku i pusto�i. Element
oniri�nog ne krije se, dakle, u (su�eljenim)
snovima, ve� u uzaludnim Klodovim nastojanjima
da kroz odnos sa Kler dosegne pominjani prag
stvarnosti: sentimentalnost jeste i uto�i�te i
klopka, alegorija samo�e koju nijedan dvojnik i
nijedno podvajanje ne mogu izmeniti. Bu�enje iz
zavereni�kih i don�uanskih snova kao povratak
romanti�nom principu, ozna�ava u drami Marije
Karaklaji� ne samo isticanje emocionalnih
registara �ivota ve� i slo�eno, lucidno traganje
za mogu�no��u da se dramska iluzija o�ivotvori
kao kontekst neponovljivosti (za�to da ne?)
tro�nosti, �ak efemernosti ose�anja.
Anketiranje
romanse
Istorijska tematika � �ak i ona
apokrifna � u kombinaciji s melodramskim ili
romanti�no intoniranim prosedeom naj�e��e vodi
ka nekoj vrsti eskapizma (�ak: utopizma).
Utoliko je atraktivnije nastojanje, iskazano u
drami Jelene �or�evi� KOME VERUJETE (2003), da
se, na temelju doslovno realisti�kog zaplitanja
jedne savremene situacije (ovde, sada i nama),
izbije iskra plemenito surovog utopizma i
krajnje anga�ovanog eskapizma. Da bi takav spoj
tehni�ki uop�te bio mogu�, potrebna je
motivacijska ume�nost i tehnologija dijaloga
kojom Jelena �or�evi� ve� u zavidnoj meri vlada.
U malom �ivotu oko nas, jednog obi�nog dana,
u maloj i zapu�tenoj agenciji za istra�ivanje
javnog mnenja, sre�u se vesela, drska, opu�tena
i �eskapisti�ka� Kristina i ne�to mla�i,
konvencionalniji, anga�ovani Aleksandar. U
procesu anketiranja koji ovo dvoje zajedni�ki
sprovode (�Kome verujete?�), neprestano vrcaju
re�i kao �to su �eskapizam�, �utopija�,
�anga�ovanost�, �moral�, �promena�... a da ti
izrazi nisu tek �ifre napredovanja emotivne veze
dvoje anketara. Ta�nije, diskurs o stvarnosti za
autora jeste �ifra eti�kog prepoznavanja, ali i
lozinka me�usobnog emotivnog zaboravljanja
Kristine i Aleksandra. Bez obzira na humornu
intonaciju kojom autorka relativizuje svedenost
sentimentalno-romanti�nog odnosa dvoje aktera,
slojevitost dijaloga i prefinjenost
karakterizacije u KOME VERUJETE prouzrokovani su
postupkom koji na izuzetno lucidan na�in
promovi�e mogu�nosti i opasnosti �novog
ljubavnog govora�. Dok je, naime, Aleksandar
figura kontinuiteta, preispitivanja i razvoja
(bez obzira da li je re� o intimnom ili �irem
socijalnom sklopu odnosa), dakle takti�ar, u
Kristini susre�emo bi�e diskontinuiteta,
trenutnih reakcija, kona�nih premda dalekose�nih
izbora � dakle, strateg. U su�tini, drama Jelene
�or�evi� uslo�njava mogu�e dimenzije onoga �to
ozna�avam kao novi sentimentalizam,
uspostavljaju�i plodotvornu napetost izme�u
sentimenta (kao klju�a autenti�nosti ose�anja) i
romansiranja (�ifre prikladnosti ose�anja). Na
izvestan, posredan i krajnje lucidan na�in, ova
drama time ocrtava i osnovu za novo razlikovanje
�eskapizma� i �utopije� (o anga�manu da i ne
govorimo), razlikovanje koje �e, verovatno,
odre�ivati budu�e putanje nove orijentacije na/u
prostorima melodrame, drame ili tragedije. Jer,
kada ne bi bilo pomenutog humora, bili bismo
iznova suo�eni s tragedijom. Ova poslednja,
me�utim, nikada ne dolazi kao rezultat ankete.
|