|
Prvi put u jedanaest godina postojanja,
festival Vr�a�ka pozori�na jesen: klasika i nova
klasika (14. do 20. oktobra 2004), koji se
odvijao pod motom: �Novi preseci � novi
pogledi�, dobio je obrise jasno definisanog
festivala �iji su glavni program ovaj put
zna�ajno, tematski i koncepcijski, podr�ali
raznorodni i zanimljivi prate�i programi.
Najve�i deo zasluga za ovo redefinisanje
festivala �ija je forma, u iscrpljuju�em
ponavljanju istog, ve� dugo bila tek prazna
lju�tura, ima, po jednoglasnoj oceni pozori�ne
javnosti, selektor i umetni�ki direktor �eljko
Huba�.
Kakvo je mesto i polo�aj festivala Vr�a�ka
pozori�na jesen � klasika i nova klasika na
na�oj festivalskoj mapi? � U Srbiji
egzistira vi�e desetina pozori�nih festivala i
smotri, i mi�ljenja sam da za sve njih ima
dovoljno mesta, ba� kao i za neke nove, jer
svaki grad ima pravo da svojoj publici uprili�i
pozori�ni praznik. Ono �to je bitno u pri�i o
broju festivala jeste njihovo vrednovanje. �ta
jedan festival �ini zna�ajnim!? Po mom
mi�ljenju, to je, pre svega, �vrst koncept, koji
omogu�ava neprekidnu interakciju sa teatarskom
praksom i okru�enjem, dakle festival koji nema
za cilj puko prikazivanje stanja u ovda�njem
pozori�tu, ve� festival koji mo�e konkretno da
uti�e na teatarsku zbilju. S tim u vezi,
potpuno je logi�no da okosnicu festivalske
stvarnosti u nas �ine Bitef, Sterijino pozorje,
Jugoslovenski pozori�ni festival u U�icu i
Vr�a�ka pozori�na jesen. Prvi, Bitef,
najzna�ajniji je i svakako ima najve�i stepen
odgovornosti, jer nam je prozor u svet koji
bitno uti�e na ovda�nju sveukupnu pozori�ni
praksu. Sterijino pozorje, utemeljeno na doma�em
tekstu, razvija esenciju teatra � doma�u
dramaturgiju, a u�i�ki festival traga za
najboljim predstavama i time pru�a mogu�nost da
se stalno defini�e i redefini�e pojam
kvalitetnog pozori�nog �ina, odnos prema trendu,
eksperimentu, mejnstrimu i off teatru.
Vr�a�ki festival je, na prvi pogled, antipod
Bitefu, ali se s njim ipak negde susre�e i to ne
samo na planu forme pozori�ne predstave, pri
tom, on je u tesnoj vezi sa Sterijinim pozorjem
jer potvr�uje vrednosti koje Pozorje neguje i,
najzad, to je festival koji se programom donekle
prepli�e sa u�i�kim, jer je �injenica da na�i
teatri, kada se repertoarski okrenu klasici, to
�ine sa velikim ambicijama.
Da li je me�u njima, ipak, vi�e razlike
nego sli�nosti? � Ova �etiri festivala
se, naravno, po mnogo �emu razlikuju, ali pre
svega po � statusu. Naime, Bitef i Sterijino
pozorje su institucije koje imaju vi�edecenijsku
tradiciju i, shodno tome, zna�ajan status i
ozbiljnu infrastrukturu. U�i�ki i vr�a�ki
festivali su, pak, znatno mla�i i ponajvi�e su
briga gradova u kojima se nalaze, a mnogo manje
briga republi�kog Ministarstva kulture. Pri tom,
ono �to vr�a�ki festival mo�e da ima kao
prednost u odnosu na u�i�ki, jeste to da u
procesu regionalizacije Srbije bude zna�ajnije
sagledan od strane pokrajinskog sekretarijata za
kulturu. Zatim, ova dva festivala nemaju jasno
izgra�enu infrastrukuturu, ve� se oslanjaju na
postoje�u u gradskim teatrima, u U�icu i Vr�cu.
Dakle, neki od bazi�nih elemenata nisu
ostvareni. Uvre�eno mi�ljenje pojedinaca iz
lokalne sredine da kori��enje infrastrukture
mati�nih teatara mo�e biti, pod odre�enim
organizacionim uslovima, trajno i dobro re�enje
je, po mom mi�ljenju, apsolutno pogre�no.
Smatram da je budu�nost ovih festivala te�nja
saradnja sa Sterijinim pozorjem. Korist bi bila
obostrana � jednima bi to bio odli�an put ka
verifikaciji statusa, a logi�no, potom, i ka
stvaranju infrastrukture, a siguran sam da bi
ova saradnja pomogla da Sterijino pozorje najzad
prevazi�e nagomilane konceptualne i ostale
probleme, koje je nemogu�e re�iti pukom
kozmetikom.
Da li je razmi�ljate i o eventualnoj
me�ufestivalskoj saradnji? � Jedanaesti
vr�a�ki festival otvorila je direktorka
Sterijinog pozorja Mirjana Markovinovi�. Iako se
to dogodilo zahvaljuju�i odre�enom spletu
okolnosti, voleo bih da se �pro�ita� kao neki
znak. No, svestan sam kompleksnih odnosa u na�oj
teatarskoj zbilji i nisam siguran da �e se
stvari na planu saradnje odvijati tako lako, ako
�e se uop�te i odvijati. Ali, preduslov saradnje
jeste u tome da sopstvenim snagama izgradite
polazne vrednosti s kojima �ete krenuti u
saradnju. Organizaciji pro�logodi�nje
Vr�a�ke pozori�ne jeseni kao selektor i
umetni�ki direktor pristupio sam sa pozicije da
je ovom festivalu imperativ da se u kratkom roku
izbori za status te da se, shodno tome, otvori
put ka njegovoj institucionalizaciji. Podnaslov
Festivala Novi pogledi � novi preseci imao je za
cilj da sublimira sva moja nastojanja da uka�em
na dobro u postoje�em konceptu, na ono �to je
bio kvalitet prethodnih selekcija, te da se na
tim presecima pogleda u budu�nost. Prvi
korak u tom smeru, bio je organizovanje
Festivala po modelu aktivne interakcije sa
teatarskom stvarno��u. Elem, pojam klasike se u
nas tuma�i na prili�no konzervativan na�in.
Naravno, i iz ovog ugla, dr�e�i se kruto na�ela
�ta je klasika, a �ta ne, mogu�e je napraviti
uzbudljiv festival, ali ako se taj i takav
uzbudljiv festival ne ti�e nikoga izvan Vr�ca,
onda je to mrtav koncept. Fleksibilnost u
tuma�enju pojma klasike mo�e se posti�i
traganjem za novim formama u tuma�enju klasi�nog
teksta, verifikacijom rediteljskog izraza koji
je godinama prerastao u svojevrsnu klasiku i
koji je iz tog stadijuma iznova unapre�en,
pru�anjem mogu�nosti za upore�ivanje i
otvaranjem prostora da se iz takvog pore�enja
izvedu neki zna�ajniji zaklju�ci� S tim u
vezi, okosnicu ovogodi�nje selekcije vr�a�kog
festivala �inle su tri predstave: RODOLJUPCI u
re�iji Dejana Mija�a (Sterija, JDP), MAJSTOR I
MARGARITA Kokana Mladenovi�a (Bulgakov, NP
Sombor) i BELI, BELI SVET Rahima Burhana (po
motivima romskih bajki tekst napisala Milena
Markovi�, Malo pozori�te �Du�ko Radovi� i
Belef). Naime, Mija� kao svojevrsni simbol novog
pogleda na doma�u klasiku, tu mislimo pre svega
na Steriju i Nu�i�a, radio je ponovo RODOLJUPCE
sa, od javnosti nametnutim, imperativom da u
odnosu na svoju legendarnu re�iju staru dve
decenije, u�ini iskorak u duhu ovog vremena,
koje je na bolan, banalan i nadasve krvav na�in
definisalo rodoljupce iz RODOLJUBACA. Kokan
Mladenovi� je, pak, u vremenu tranzicije teatra,
u�inio nesvakida�nji napor i vratio nam veru u
to da posve�eni�ki rad, koji se temelji na
rizi�nom eksperimentu, ima budu�nost (mo�da ne u
Beogradu, ali, najzad, mogu�e je da Beograd i
nije, bar ne jedini, prostor u kome �e se
dogoditi lep�a strana budu�nosti srpskog
teatra). Rahim Burhan je jedan od simbola ve�
vreme�nog procvata jugoslovenkog (SFRJ) teatra,
koji se vezuje za svakako najkontroverzniju
pozori�nu pojavu u nas, Ljubi�u Risti�a. Burhan
je u predstavi BELI, BELI SVET spojio sve ono
�to je ve� rekao kao reditelj, a �to je bila
nekada�nja avangarda u izrazu, sa onim �to je
njegovo teatarsko iskustvo u poslednjoj deceniji
(a to iskustvo je zna�ajno, s obzirom da Burhan
radi u Nema�koj). Dakle pojava ova tri reditelja
razli�itih pogleda na teatarsku praksu (a sa
stanovi�ta istorije ovda�njeg teatra, �ini mi
se, prili�no komplementarnih) u�inila je da
vr�a�ki Festival krene u otvorenu komunikaciju s
pozori�nom praksom. U�e��e KOSE Ujvideki sinhaza
i NARODNOG POSLANIKA zrenjaninskog teatra, kao
dva svakovrsna antipoda, otvorili su, tako�e,
prostor za pore�enje i za izvo�enje zaklju�aka.
Ali, zaklju�ke niko nije definisao, pa �ak, na
neki na�in, ni �iri Festivala, koji je glavne
odluke doneo ve�inom glasova (pojedini �lanovi
�irija su to posebno isticali) �to je retkost u
na�oj festivalskoj praksi. Dakle, sve je ostalo
otvoreno i podatno za analizu u kojoj ima
prostora za sasvim razli�ite estetske poglede.
Festival je obele�io veliki broj prate�ih
programa, prvi put, zna�ajnija medijska
kampanja. � Prate�i programi Festivala,
barem po sadr�aju, nisu nikakva novost u na�oj
festivalskoj praksi (ali u Vr�cu jesu) i
svojevrsna su kompilacija ideja reformatora
Sterijinog pozorja (tu pre svih mislim na Jovana
Hristi�a i Vladimira Stamenkovi�a) a ti programi
su u gradu doma�inu, na moje odu�evljenje,
prihva�eni sa velikim interesovanjem o �emu
govori i podatak da je festivalska zbivanja
pratilo skoro 4000 gledalaca (�to je bezmalo
deset odsto stanovnika grada Vr�ca). Okosnica
tih programa bio je Okrugli sto na temu
�Pozori�te nacionalnih manjina u Srbiji� �iji je
medijator i organizator bio Aleksandar
Milosavljevi�, a aktuelnost ove teme kao
posledicu imala je i veliki broj zaista
zna�ajnih u�esnika. Ovim Okruglim stolom samo je
na�eta jedna slo�ena tema kojoj treba otvoriti
vrata u budu�nosti, ali pre svega u praksi, tema
koja sublimira i estetiku, i politiku, i
svakodnevicu� Potom, pokazalo se da je program
Klasika na akademijama, koji je uobli�io Pavle
Lazi�, a u okviru koga smo prakti�no, kroz
pozori�ne predstave, videli kakav je tretman
klasike na na�im gluma�kim �kolama, izazvao
veliku pa�nju publike. Izlo�be, promocije Scene
i Ludusa, kao i razgovor sa Dejanom Mija�em,
odli�no su prihva�eni od strane publike i
novinara, a �injenica da je kroz Vr�ac za tih
sedam dana pro�lo vi�e od 500 pozori�tnika iz
cele zemlje, pa i iz inostranstva, te pomo�
dnevnog lista Danas, koji je svakodnevno iscrpno
pratio Festival, po mom mi�ljenju su omogu�ili
da se u dobroj meri prevazi�e medijska barijera.
Dakle, na ovaj na�in sam, razmi�ljaju�i i o
glavnom i o prate�im programima, ali i o realnom
teatarskom i medijskom okru�enju, �eleo da
Vr�a�ku pozori�nu jesen programski pribli�im
formi jasno definisanog festivala koji mo�e da
ra�una na odre�en uticaj u okru�enju, koji ima
perspektivu i sa kojima vredi sara�ivati.
Da li mo�ete, iz ovog kratkog iskustva, da
sagledate, dakle, kakva je budu�nost Vr�a�ke
pozori�ne jeseni? � Realno, to je zaista
te�ko pitanje na koje je bezmalo nemogu�e
odgovoriti zbog svih onih razloga na koje sam na
po�etku ovog razgovora ukazivao. Naime, pro�le
godine bilo je mogu�e napraviti odre�ene pomake
zahvaljuju�i visokom stepenu razumevanja lokalne
samouprave i velikom entuzijazmu zaposlenih u
vr�a�kom teatru. Ali, �ta ako se dogodi da tih
uslova u budu�nosti ne bude. Najzad, Festival je
ko�tao grad Vr�ac vi�e od dva miliona dinara,
�to se, neminovno, odrazilo na bud�et vr�a�kog
teatra. Iskustvo me u�i da je sve ono �to se
zasniva isklju�ivo na neobaveznom razumevanju i
entuzijazmu � kratkog daha. Dakle, tu se vra�amo
su�tini problema. Budu�nost ovog, za na�
teatarski �ivot zna�ajnog festivala, treba
tra�iti u institucionalizaciji na �irem nivou.
Tek kada se ti uslovi steknu, kada ovaj festival
postane briga ve�eg broja kompetentnih ljudi,
ali i kompetentnih institucija, tek tada mo�emo
govoriti o nekakvoj zna�ajnoj budu�nosti.
Pro�logodi�nji uzlet treba posmatrati samo kao
prvi korak iza koga je sasvim mogu�e da se
stvari vrate unazad. Nepovoljan razvoj doga�aja,
mogu�e je, nekoga bi i obradovao, ali to svakako
ne bi doprinelo unapre�enju kvaliteta teatarskog
�ivota u nas. Kvalitet nam je svima cilj.
Valjda...
|