|
�ovek koji je vratio pozori�tu glamur
Foliber�era, opasnost cirkusa, seksualnost roka
i ritual Smrti
Iako Englez poreklom, Lindzi Kemp (Lindsay
Kemp) retko se pojavljuje u svojoj domovini.
Prvi put sam imala priliku da ga vidim na
turneji njegovog komada VARIETY 1996, a
zahvaljuju�i entuzijazmu moje profesorke
savremenog plesa, koja je nekada i sara�ivala s
ovim �udesnim umetnikom. VARIETY je bila
simpati�na sentimentalna pri�a pod vi�e no
osetnim uticajem nema�kog ekspresionizma,
izvedena u kombinaciji s pantomimom, plesom i
operskim pevanjem. Kao �to joj ime ka�e, pri�a
se de�ava u ambijentu putuju�e cirkuske trupe,
gde dolaskom novog �lana nastaje ljubavni
trougao, da bi se na kraju sve tragi�no
zavr�ilo. Kemp je igrao nesre�no zaljubljenog
klovna, a krhka i nezaboravna Nurija Moreno �
igra�icu na trapezu. Uprkos evidentnoj
ume�nosti i originalnosti ansambla, VARIETY se
mo�da pokazao kao previ�e evropski komad za
englesku publiku te nije dobro pro�ao ni kod
engleske kritike. Na mene je, me�utim, predstava
ostavila pozitivan utisak pa sam neprestano
dosa�ivala svojoj italijanskoj prijateljici
Mar�eli (Marcella), tada studentkinji na koled�u
modernog plesa u Leedsu, da po�ne da sara�uje s
Kempom. Mar�ela mi je na kraju ispunila �elju i
priklju�ila se Kempovoj trupi. Raditi s Kempom,
dodu�e, zna�i �iveti s njim u njegovom manastiru
nedaleko od Rima. I ne samo to, po Mar�elinom
svedo�enju, raditi s Kempom zna�i ulo�iti svu
svoju energiju, sve svoje ideje i sve svoje
emocije u taj rad, �rtvovati slobodu i biti
spreman na rizik svake vrste. Jednom prilikom
�ak, Mar�ela i Kemp zajedno su se na�li i u
policijskoj stanici, no to je opet druga pri�a.
Mar�ela toliko li�i na Kempa da svi misle da mu
je ona k�er. �ezdeset�etvorogodi�nji Kemp,
dodu�e, i nema potomaka. Mnogobrojni momci,
biv�i �lanovi njegove trupe, rasuti su po svetu,
ali su njegovi najverniji saradnici ostali s
njim � biv�i �lan ansambla a sada menad�er trupe
Dejvid Haugton (David Haughton), �panska
plesa�ica Nurija Moreno i �panski plesa� i
koreograf Marko Beriel (Marco Berriel).
Nakon �etiri duge godine od kad se Mar�ela
vratila u Italiju � i u kom vremenskom periodu
se maestro Kemp �esto me�ao u na�e telefonske
razgovore s ponekom pesmom otpevanom hrapavim
pu�a�kim glasom � moja se prijateljica s trupom
Lindzija Kempa, najzad, januara ove godine, prvi
put obrela u Londonu. To je tako�e bio prvi
Kempov povratak u Englesku od 1996. Povod je bio
dvostruk � u Sadlers Wells teatru igran je kola�
u izvo�enju Kempove trupe naslovljen kao
DREAMDANCES, a Kemp se istovremeno spremao i da
ponovo postavi svoju koreografiju za Rambert
Dance Company iz 1975. godine THE PARADE�S GONE
BY, inspirisanu nemim filmom. Pridru�ila sam
se trupi tokom jedne nedelje, �to mi je
omogu�ilo da �esto i mnogo razgovaram s Kempom
kao i s njegovim vernim saradnicima Markom i
Nurijom. Od na�eg prvog susreta svo troje imali
su mnogo pitanja vezanih za Beograd i rado su se
se�ali svog boravka tamo. Osim Kempovog uspe�nog
nastupa na Bitefu, Nurijina mama, slavna �panska
pozori�na umetnica Nurija Espert, tako�e je dva
puta boravila u Beogradu, a Mira Trailovi� bila
je porodi�na prijateljica. Marko se raspitivao o
na�oj slavnoj balerini Du�ki Sifnios. Ka�e da je
igrao kod Be�ara u vreme kada je ovaj pravio
ekskluzivnu koreografiju za BOLERO s ovom
jugoslovenskom balerinom. Postalo mi je jasno da
je najednom svet postao mali, a da je jaz izme�u
kontinentalnog i britanskog teatra sve
uo�ljiviji. Najzad, na dan premijere, Kemp
je do�ao u Mar�elinu hotelsku sobu da bismo
napravili zvani�ni intervju za �asopis �Stejd��.
Mar�ela mu po ustaljenom jutarnjem ritualu cedi
limun, na koji se on mr�ti, a zatim me uz
�armantan osmeh moli da nikom ne ka�em da je
tako nezgodan iza kulisa. Ignorisa�emo d�oint
koji pu�i tokom razgovora, a koji je mo�da
doprineo da razgovor pro�e izrazito opu�teno i
prijatno. Kemp ostavlja utisak omiljenog lika iz
bajke ili dobro�udnog, ekscentri�nog ro�aka.
Ni�ta ne krije i razgovor po�inje konstatacijom
da uvek ima veliku tremu pred nastup. �Moj
glavni cilj je da publika iza�e iz teatra
sre�na. U savremenom pozori�tu malo toga jo�
mo�e da me dirne, malo toga nudi iskustvo koje
mo�e da vam promeni �ivot.� Zatim u naletu
ushi�enja uzvikuje: �Zar nije MULEN RU� divan
fim? Volim da iza�em iz dvorane pevaju�i i
pomalo zaljubljen.� Kemp je jedan od retkih
umetnika koji ne pati od sujete te svesrdno
nabraja sve svoje idole i uzore � Ni�inski,
Isadora Dankan, Marta Grejem, Pina Bau�. Neke od
njih do�ivljava kao svoje an�ele �uvare: �Nadam
se da �e Isadora biti sa mnom na sceni ve�eras!�
Od samog osnivanja, teatar Lindzija Kempa
bio je isto toliko nekonvencionalan i
revolucionaran, spontan i produhovljen koliko je
i sama Isadora svojevremeno insistirala na tome
kada je njen do�ivljaj pozori�ta u pitanju.
Ponekad on i igra Isadoru na sceni u specijalno
odabranom kostimu i s perikom. No, u nastupu
koji mu je predstojao te ve�eri, Kemp �e igrati
�itavu galeriju likova � od Violete iz
TRAVIJATE, preko Salome i Salijerija, do samog
Ni�inskog, odevenog u odelo de�aka i zavejanog u
me�avi perja. �Predstava DREAMDANCES je
sastavljena od sanjarenja i ma�tarija. Kao kad
neki de�ak glo�e olovku i gleda kroz prozor, u
svojoj glavi koreografi�u�i ples pahuljica na
muziku �ajkovskog, a onda ga odjednom ne�to
tresne po glavi i on se prene�, ka�e Kemp.
Mnogo toga se ve� zna o Lindzijevom
detinjstvu jer je �esto govorio o tome. Ponekad
su to kitnjaste pri�e, poput poznate tvrdnje da
je direktni potomak �ekspirovog klovna Kempa,
ili anegdota da je ro�en u �asu kada je njegova
majka imala neo�ekivani susret s razjarenim
bikom. Iako priznaje da je nekada kitio svoje
uspomene, Kemp danas sve vi�e �eli da govori o
�injenicama. A jedna od njih, neopoziva u
Kempovoj biografiji, vezana je za prerani
odlazak njegove starije sestre, izuzetno
nadarene balerine koju nikad nije sreo jer se
rodio posle njene smrti. Ni oca, mornara, ne
pamti, ali je njegova majka bila izuzetno jaka i
sposobna �ena koja ga je sa zapadne obale
Engleske odvela u Jork�ir, u Bradford (na sam
prag Leedsa, gde ova moja pri�a i po�inje).
Proveo je nekoliko godina u internatu za
mornare gde je �esto zabavljao drugare
improvizovanim plesovima, dok je no�u, kri�om,
�itao autobiografiju Isadore Dankan. Najzad
odlu�uje da se ozbiljno posveti scenskoj
umetnosti. S petnaest godina odlazi na audiciju
u baletsku skolu Sadler�s Wellsa i do�ivljava
prvi veliki poraz kada mu biva saop�teno stru�no
mi�ljenje da je �fizi�ki i temperamentalno
nepodoban za karijeru plesa�a�. Slede�e �etiri
godine Kemp studira likovnu umetnost na koled�u
u Bradfordu, u istoj klasi s naknadno
proslavljenim slikarom Dejvidom Hoknijem (David
Hockney). Po�to strast za plesom u njemu nije
jenjavala, Kemp se seli u London i zapo�inje
samostalno da studira i uzima privatne �asove
baleta. Na edinbur�kom festivalu �e u to doba
izvesti svoju amatersku pantomimi�arsku
predstavu, a u publici �e tada prepoznati i
Marsela Marsoa (Marcelo Marceau). �Nije ga bilo
te�ko uo�iti�, re�i �e nekom prilikom, �jer je
jedina druga osoba u publici bila moja majka�.
Usledile su studije pantomime kod samog
Marsoa. Nije nezanimljiv podatak i da je kao
student, Kemp u Londonu delio stan sa Stivenom
Berkofom (Steven Berkoff): �To je bila �ista
hemija. Sve je po�elo kao sukob, sudar dva uma;
a u isto vreme to je bio i sukob sentimentalne
prirode. Berkoff je po�injao kao glumac a ja kao
plesa�, �iveli smo na Drury Laneu, a igrali u
Mercury Teatru. No, to je poglavlje za sebe��
Interestantno je da su i Berkof i Kemp
svojom beskompromisnom originalno��u ostali
autsajderi britanskog mejnstrima, dodu�e
proslavljeni. Svoju putuju�u trupu The
Lindsay Kemp Dance Mime Company Kemp osniva
1964. �Za mene je bilo izuzetno te�ko �to sam
plesom po�eo da se bavim pedesetih godina, jer
su to bile godine intelekta u teatru. Osim toga,
Englezi u to doba nisu mogli da smisle ni
flamenko ples a kamoli ne�to drugo. �ezdeste su,
me�utim, bile ne�to drugo. Tada su tra�ena nova
iskustva. Naro�ito s druge strane La Man�a.�
Iako ga je kontinent oduvek privla�io, Kemp
je ostao u Engleskoj tokom �ezdesetih i
sedamdesetih kada se i dogodio njegov uspon.
Kempova estetika je zauvek ostala pomalo
�underground�, mada vrlo magi�na i vesela
odolevaju�i izazovima britanskog postmodernizma.
Krajem �ezdesetih, njegovoj trupi priklju�uje se
Dejvid Bouvi (David Bowie) koji i sam priznaje
da mnogo toga duguje svom mentoru. Bouvi je od
Kempa navodno nau�io kako da svojim glasom
�boji� atmosferu, ali i kako da se projektuje na
sceni. Upravo je Kemp izmislio famoznog Zigi
Stardasta (Ziggy Stardust), Bouvijevog alter ega
i lik iz njegovih pesama, koji �e postati otac
glamur roka. Pa ipak, najve�u slavu Kemp
do�ivljava 1968. godine svojim oma�om �anu �eneu
pod naslovom CVE�E, inspirisanim �eneovim
romanom NOTRE DAME DES FLEURS. Spektakularna,
raznobojna i svetlucava, ova predstava je vrcala
erotskim nabojem, humorom i fantazijom, sirovom
homoerotskom energijom i � puderom. Kemp je bio
izgubio �eneov roman u nekom londonskom autobusu
pa je sam izmislio kraj pri�e. CVE�E se jo�
igra, mada je predstava do�ivela mnogo
transformacija u raznim postavama. Otprilike
u vreme ove premijere Kemp je artikulisao i svoj
cilj: ��elim da vratim teatru glamur
Foliber�era, opasnost cirkusa, seksualnost
rokenrola i ritual Smrti.� A nesumnjivi
rezultat tih njegovih te�nji je kompletan
scenski do�ivljaj koji je kriti�arima zadavao
mnogo muka jer je odbijao da se svrsta u bilo
koju od postoje�ih scenskih umetnosti ili
�anrova. Odbacivan i od plesne i od pozori�ne
tradicije, Kemp je do�ivljavao svakakve poku�aje
kategorizacije; manje mu se dopadaju etikete kao
�Kraljica majka modernog plesa� ili �D�enis
D�oplin modernog plesa�, dok mu se kompliment
Gabriela Garsije Markesa � �poeta ti�ine� vi�e
dopada. Tek nedavno skovani termin total theatre
mo�da najbli�e odgovara Kempovoj vlastitoj
definiciji onoga �to on u teatru radi. �To
�to ja radim je teatar, a ne isklju�ivo ples�,
veli Kemp. �Mene interesuje primitivan ritual i
iluzija. Kriti�ari me nikada nisu razumeli, jer
oni ne �ele da u�estvuju u ritualu; ali me je
zato publika uvek primala u svoj zagrljaj. Osim
toga, Englezi ne veruju u vile i vilenjake. Irci
veruju u takve stvari. Englezi imaju Alisu koja
jede pe�urke i pu�i lulu, i to je to. Moje
stvarala�tvo je oduvek bilo bli�e operi koja u
sebe uklju�uje sve umetnosti. Kad stvaram, ja
sam zapravo dizajner iskustava. �ak i kad
koreografi�em ja nemam neku svoju tehniku. Ne
postoji nikakva Kemp tehnika. Ja obezbedim
geografiju pokreta i mo�da poneki gest, ali moji
plesa�i imaju potpunu slobodu. Mi uvek
improvizujemo, kao deca, a uvek sam imao sre�u
da radim s izuzetno talentovanim ljudima.�
Tokom sedamdesetih Kemp stvara niz zapa�enih
ostvarenja u raznim oblastima. Na sceni, on
nastavlja da se bavi tradicionalnim engleskim
scenskim formama na novi na�in. Bo�i�ni
pantomime kao �anr, svojstven ovom podneblju jo�
od XIX veka, u stvari je obrada poznatih bajki
kroz savremeni humor i uz neibe�ni
transvestizam. Kemp se oslanja na ovu i druge
popularne forme, kao �to su mjuzikhol i kabare.
U to doba u njegovoj trupi igra Inkredibl
Orlando (Incredible Orlando) � glumac koji je
potpuno slep a kre�e se scenom s izuzetnom
precizno��u. Njih dvojica igraju glavne uloge u
SNU LETNJE NO�I, a Kemp je ostvario i nekoliko
uloga u filmovima Dereka D�armena (Derek Jarman)
i Kena Rasela (Ken Russell). Po�etkom
osamdesetih, Kemp se najzad seli na kontinet.
Isprva �ivi i radi u Barseloni da bi se kasnije
skrasio u Italiji. Nurija je jedina �lanica
ansambla koja je tako dugo � ve� petnaestak
godina � opstala u ovom izrazito mu�kom
okru�enju, �ak ponekad preuzimaju�i i
menad�ersku ulogu u trupi. Izrazito skromna i
srda�na van scene, njena izra�ajnost u igri je
�esto zapanjuju�eg dijapazona. Nurija i Marko su
znatno obogatili Kempov svet snova. S tim u
vezi pitam ga da li postoje snovi koje tek treba
ostvariti. Priznaje da je to za njega te�ko
pitanje, ali odmah dodaje da snovi koje tek
valja ostvariti � postoje. U vreme na�eg
razgovora Kemp je pripremao tri opere u Italiji.
Jedna je Purselova (Purcell) THE FAIRY QUEEN.
�Bi�e veoma interesantno raditi operu na
engleskom jeziku. Moje osnovno sredstvo
komunikacije su gest i pokret, pantomima. Zato
nikad nisam imao talenta za strane jezike. Kad
mi je ne�to potrebno ja to onda odigram. Ako
�elim da kupim med, ja odigram p�elicu i cvet i
teglicu meda, a tom prilikom �esto okupim i
publiku pa besplatno dobijem ono �to mi je
potrebno.� Mar�ela svedo�i da je zaista tako, a
Kemp vragolasto dodaje: �Me�utim, bilo je
izuzetno interesantno kada mi je jednom u Japanu
zatrebao laksativ.� Najzad, dok Kemp gustira
svoju jutarnju limunadu, neizbe�no je primetiti
da je prava retkost da neko u njegovim godinama
i dalje igra. �Te�ko je to sa svim fizi�kim
problemima koje imam�, ka�e i obja�njava da mu
je lekar zabranio da �ini ma kakve nagle pokrete
zbog problema s le�ima. �Ali onda morate malo
vi�e da se oslonite na lik, da na�ete istinu u
njemu. Ja svakako moram da nastavim da igram.
Publika to �eli. Ili se bar nadam da ona to
�eli.� Britanska publika, njegov dugogodi�nji
najo�triji kriti�ar, svakako je imala prilike da
iznese svoj stav. Sude�i po vi�eminutnom aplauzu
i �stoje�im ovacijama� koje su usledile svake
ve�eri nakon njegove predstave u Sadler�s
Wellsu, izgleda da je Kemp sasvim u pravu.
LINDZI KEMP � H R O N O L O G I J A 1938
� Ro�en u Birkenheadu, blizu Liverpoola,
odrastao u South Shieldsu i Bradfordu 1946 �
Upisuje se u pomorsku �kolu i �ivi u internatu
1948 � Napu�ta pomorsku �kolu da bi studirao
ples u Sunshine School of Dancing u Bradfordu
1953 � Odlazi na audiciju u Baletsku �kolu
Sadler's Wellsa gde saznaje da je �fizi�ki i
temperamentalno nepodoban za karijeru plesa�a�
� Studira likovnu umetnost na Bradford
Collegeu u isto vreme kad i David Hockney.
1957 � Seli se u London � U�i ples kod
Marije Rambert, Sigurd Leedera i Charles
Weidmana. � U�i pantomimu kod Marcel
Marceaua 1964 � Osniva The Lindsay Kemp
Dance Mime Company 1966-70 � Uglavnom boravi
u Edinburgu, gde se premijerno izvode neke od
njegovih predstava u Traverse Teatru i njegova
verzija �eneovih SLU�KINJA u Glasgow Citizens
Teatru 1967 � David Bowie se pridru�uje
Kempovoj trupi 1968-69 � Izvo�enje njegovog
oma�a �eneu FLOWERS... A PANTOMIME FOR JEAN
GENET, Edinburg 1970-75 � Vra�a se u London
1972 � MR PUNCH, Sydney 1972 � ZIGGY
STARDUST koncerti sa Davidom Bowiem, u Rainbow
Teatru 1972 � Pojavljuje se u filmu Kena
Russella SAVAGE MESSIAH 1974 � FLOWERS... A
PANTOMIME FOR JEAN GENET, Bush Theatre London
1975 � Koreografi�e THE PARADE'S GONE BY za
Rambert Dance Company 1975 � Pojavljuje se u
filmu Dereka Jarmana SEBASTIANE 1976 �
SALOME, Edinburgh 1976 � MR PUNCH'S
Pantomime 1977 � Koreografi�e CRUEL GARDEN
sa Christopherom Bruceom za Rambert Dance
Company 1977 � Igra u filmu Dereka Jarmana
JUBILEE 1979 � A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM,
Rim 1980 � Seli se u Barselonu 1981 �
DUENDE, Milano 1984 � FACADE; NIJINSKI,
Milano 1985 � THE BIG PARADE, Milano
1988 � ALICE IN WONDERLAND 1989 � Seli
se u Rim 1992 � Onnagata 1993 �
Pojavljuje se u filmu Kate Bush THE LINE, THE
CROSS AND THE CURVE 1995 � CINDERELLA
1995 � THE BARBER OF SEVILLE za Macerata
Opera Festival 1996 � VARIETE, turneja u
Engleskoj 1998 � MAGIC FLUTE za Perelada
Festival, �panija 1998 � Igra u filmu Todda
Hynesa VELVET GOLDMINE; re�ira opere IRIS i THE
MASKS 2002 � Povratak u Englesku s
predstavom DREAMDANCES; obnova koreografije
PARADE�S GONE BY za Rambert Dance Company;
re�ira i opere THE FAERY QUEEN i MADAM BUTTERFLY
|