|
Valjda je to �to sam pre ta�no dvadeset
godina od kuma kao svadbeni dar dobio prva
izabrana dela Aleksandra Ti�me, bio svojevrstan
fatum da godinama, od svih doma�ih literata,
najpomnije i��itavam opus pisca koga je pre
nekoliko godina, �ni�im izazvan�, Peter Handke
samoinicijativno kandidovao za Nobelovu nagradu.
U novinarskim krugovima va�io je stereotip o
Ti�mi kao nimalo lakom sagovorniku, a od
starijih kolega davno sam nau�io da se treba
�uvati ljudi koji su kasno stigli do priznanja.
S takvim predube�enjem oti�ao sam kod akademika
Ti�me negde po�etkom 1988, neposredno nakon
progla�enja Ninove nagrade za roman godine, koja
je po mnogima nezaslu�eno zaobi�la njegov roman
KAPO, jedan od najpotresnijih knji�evnih priloga
za izu�avanje psihopatologije logorske
civilizacije. (Uzgred, svi se se�amo �ta je
nekoliko meseci ranije zadesilo Srbiju, ali
te�ko da ko pamti onda�njeg laureata.) Me�utim,
nije bilo mesta za strah, biv�i novinar �Borbe�
i �Slobodne Vojvodine�, Ti�ma, koji je jo� sa
sedamnaest godina odustao od svih iluzija, kad
je kao �pripravnik za knji�evnika� odredio sebi
zadatak da jednog dana stvori �jevan�elje
skepticizma�, jedino nije trpeo glupost, dosadu,
banalnost i op�ta mesta. Alergi�an na
mistifikacije bilo koje vrste, Ti�ma je bio isto
tako strog prema sebi, pa je nakon knjige
razgovora, te nedavno objavljene autobiografije
i DNEVNIKA, budu�im Ekermanima ostavio malo
prostora da mu popravljaju biografiju.
Veliko po�tovanje prema Ti�mi nije mi
dozvolilo da na papir stavim i neke od stotinu
razgovora koje smo vodili �etaju�i Novim Sadom.
A za te �etnje, koje su uvek po�injale kraj
Dunava, �ak i kad nam je severac provetravao
kosti, pored dobre fizi�ke kondicije bila je
potrebna, jo� vi�e, mentalna, jer on nije trpeo
op�ta mesta i, naravno, dosadu. Zato je valjalo
uvek biti spreman za nagle tematske zaokrete;
Ti�ma je bio dobro i temeljno obave�ten �ak i o
stvarima koje ga nisu previ�e zanimale. Kao �to
je recimo politika. Me�utim, politika se
zanimala za njega. Nesklonog skojevskim i svim
potonjim kolektivisti�kim zanosima, neki
novosadski udba� s vi�kom revnosti stavio ga je
na spisak prozapadnih elemenata, koji bi mogli
da ugroze poredak.
Daleko od beogradske �ar�ije
U knjigu
razgovora s Ti�mom uvr�teni su intervjui koje je
dao tek nakon KNJIGE O BLAMU, iako je i pre nje
imao, po obimu, sasvim pristojan opus.
Novinarima mo�da nije bio zanimljiv, jer udaljen
od beogradske knji�evne �ar�ije, nije tr�ao da
se uklju�i u estetsko-ideolo�ke polemike
realista i modernista, zatim stvarnosnih
prozaista i postmodernista� A da je �eleo, mogao
je i imao pravo da puno toga ka�e. Jer, prvu
dramu CENA LA�I pisao je u joneskovskom klju�u,
godinama pre no �to je Jonesko postao moderan na
jugoslovenskim pozori�nim scenama. Njegova
zbirka pripovedaka NASILJA jedan je od temelja i
inspiracija kasnije godinama gotovo monolitnog
bloka �stvarnosne proze�� Mo�da su Ti�mu
novinari previ�ali i zbog toga �to je dobijao
isklju�ivo literarne nagrade. A one, kao �to se
zna, nisu imale dovoljnu politi�ku �specifi�nu
te�inu�. Paradoksalno je, ali je prvo dr�avno
priznanje dobio s pune 54 godine! O Ti�minoj
prozi pisani su i branjeni diplomski i
magistarski radovi, �ak i na katedrama
inostranih univerziteta ali, prakti�no, niko od
dobrih poznavalaca njegovog opusa, nije mi mogao
ni�ta re�i o njegovim dramama. On sam ih gotovo
nikada nije pominjao. U sredini koja je sklona
svemu, no najmanje radoholiji, da ni�ta drugo
nije pisao, Ti�ma bi sa �est dramskih tekstova
mogao da bude tretiran kao izuzetno plodan
pisac. Da postoje, slu�ajno sam saznao
prelistavaju�i Ti�minu vi�e nego obimnu
bibliografiju i primetio da je, osim jedne
kratke crtice objavljene u Mati�inom �Letopisu�,
on u literaturu u�ao s temetaski hrabrom dramom
CENA LA�I o procesima montiranim isto�no od
gvozdene zavese, koju je 19. novembra 1953. u
ni�kom Narodnom pozori�tu postavio Du�an Rodi�.
Tek kasnije su stigle zbirke pesama,
pripovedaka, romani, putopisi, eseji. Drama je
prevedena i 1954. igrana na festivalu u
Izerlonu, ali autor nije dobio paso� da otputuje
na premijeru, jer ga je neki novi udba� procenio
kao potencijalnog informbirovca.
Duhovne o�eve sami biramo
Drame OD 5
DO 7, UKR�TENO VE�E i JELENA GAVANSKA za TV
Beograd re�irali su Mi�a Radivojevi�, Ljubomir
Dra�ki�, 1976, 1979. i 1985, dakle u periodu kad
su urednici dramskog programa Pavle Ugrinov i
Filip David stvorili neprevazi�ene standarde
televizijske drame, koja ne slu�i da se
ponedeljkom u osam uve�e radni narod eto malo
kulturno uzdi�e i dosa�uje. JELENA GAVANSKA je
prikazana i na Kanskom televizijskom sajmu, dok
UKR�TENO VE�E nije sa�uvano u fundusu RTS, jer
su tokom Vu�eli�evog mandata preko nje snimljeni
� crtani filmovi. Radio-drama DOZVOLJENE
IGRE izvedena je 1976. u okviru dramskog
programa Radio-Sarajeva, ali ju je Ti�ma prvi
put �uo krajem marta 1999, tokom NATO
bombardovanja. Naime, kako su prvih nekoliko
no�i u potpuno zamra�enom Novom Sadu bile
ukinute sve javne manifestacije, s kolegama iz
�Glasa javnosti� dogovorio sam se da u jednom
kafi�u, koji je bio ispod na�eg dopisni�tva, o
svom tro�ku, privatno, obele�imo Svetski dan
pozori�ta. Okupili su se tu upravnici
novosadskih pozori�ta i nekoliko glumaca koji su
pa�ljivo slu�ali Ti�mino delo emitovano s
kasetofona, odakle obi�no tre�ti rokenrol. Samo
je autoru bilo dosadno. Kada sam pitao Ti�mu
za�to je zanemario pisanje drama, odgovorio mi
je: �Dramske dijaloge sam pisao isuvi�e lako, a
mene, iako nisam mazohista, ne interesuju
rezultati do kojih lako do�em. Pa ja i sanjam u
epskim, a ne u dramskim konstrukcijama.�
Reditelji koji su re�irali Ti�mine drame,
ili dramatizovali njegove pripovetke ili romane,
�alili su se na Ti�mu kao te�kog saradnika.
Naime, uop�te ga nije zanimalo kako �e izgledati
njegovo delo transponovano u neku drugu formu.
Dozvolite mi na kraju samo malo patetike!
Nakon desetina kilometara koje sam, iako
lenjivac po vokaciji, otpe�a�io s Ti�mom, gotovo
sam siguran da nam �o�evi nacije� name�u vremena
smrti i historijska bespu�a, nevolje ili vi�ak
optimizma, dok duhovne o�eve sami biramo. Ja
verujem da sam imao najboljeg � Aleksandra
Ti�mu.
|