|
Umro je jedan od najve�ih poljskih reditelja
svih vremena. Svoju pozori�nu karijeru u pravom
smislu zapo�eo je u Novom pozori�tu u Lo�u. U
Lo�u je �estog januara 2003. i sahranjen, iako
je decenijama �iveo i stvarao u Var�avi. I ve�
je predlo�eno da se lo�sko Novo pozori�te nazove
Novo pozori�te �Kazimje� Dejmek�, jer on je
jedan od njegovih najzna�ajnijih osniva�a i tri
puta se u �ivotu u njega vra�ao. Ina�e, ro�en je
1924. u isto�noj Poljskoj, u Kovlu u Volinju,
koje se sada nalazi u Ukrajini. Kao i mnoge
poljske porodice, i njegova se pred kraj Drugog
svetskog rata preselila u zapadnu Poljsku. Rano
se zainteresovao za pozori�te. Najpre za glumu,
posle za re�iju. �im se rat zavr�io, upisao se u
Dramski studio Iva Gala u Krakovu. Kada je
osnovana Dr�avna vi�a pozori�na �kola �Leon
�iler� u Lo�u, upiso se i zavr�io je. U
me�uvremenu je radio. Kao glumac, debitovao je
1945. u Svadbi Stanislava Vispjanskog u
Pozori�tu �e�ovske oblasti. Glumio je i u
jelenjogurskom pozori�tu, a izme�u 1946. i 1949.
u Pozori�tu poljske vojske u Lo�u. Kao reditelj
debitovao je 1951. Pedago�kom poemom u lo�skom
Novom pozori�tu, koje je osnovao s grupom
kolega, Barbarom Rahvalskom, Tadeu�om Mincom i
Gustavom Lutkjevi�em. Ve� tada je priznavao samo
�anga�ovano pozori�te� i suprotstavljao se
avangardnom i eksperimentalnom. Posebno otkad je
po�eo da se bavi re�ijom, a jo� vi�e kao
direktor pozori�ta. U duhu vremena isticao je da
je i pozori�ni repertoar pre svega u slu�bi
naroda, odnosno da mora vr�iti pedago�ku ulogu.
Zbog toga je bio �svestan socrealista�. Na
sre�u, to nije dugo trajalo. Ve� posle
Staljinove smrti 1953, sve �e��e govori o
odgovornosti umetnika i pozori�ta, sve vi�e se
distancira od politike. Naravno, i to je bilo u
duhu vremena. I mnogi drugi intelektualci i
umetnici isto �ine. U lo�skom Novom
pozori�tu bio je direktor od 1949. do 1961. i od
1975. do 1979. Za to vreme pozori�te je postalo
vode�e, privuklo je sjajne glumce, realizovalo
�etrdesetak premijera. U najpoznatije spadale su
i Dejmekove predstave: BRIGADA BRUSA�A KARHANA
Va�eka Kanje, BANJA Majakovskog, PRAZNIK
VINKELRIDA And�ejevskog-Zagurskog i TAMA POKRIVA
ZEMLJU prema romanu And�ejevskog. Od samog
po�etka interesovao se za �monumentalno
pozori�te� tipa Leona �ilera i za poljsku dramu,
od najstarijih do najnovijih dela, realizuju�i
brojna: POVEST O HVALEVREDNOM USKRSNU�U
GOSPODNJEM Mikolaja iz Vilkovjecka, STAROPOLJSKA
U�IVANJA, DIALOGUS DE PASSIONE, �ALOBNU
TRAGEDIJU O MUKAMA GOSPODNJIM, JOSIFOV �IVOT
Mikolaja Reja, Mickjevi�eve ZADU�NICE,
NOVEMBARSKU NO�, AKROPOLIS, OSLOBO�ENJE
Stanislava Vispjanskog, BARBARU RA�IVIHUVNU
Alojzija Felinjskog preko OPERETE Vitolda
Gombrovi�a, VELIKOG FRIDERIKA Adolfa
Nova�injskog do Mro�ekovog GRBAVCA, VACLAVA,
AMBASADORA, PORTRETA, UGOVORA. Re�irao je i
nekoliko stranih autora: Direnmatov LE�, SENKU
Evgenija �varca u adaptaciji Voj�eha Mlinarskog,
KUPATILO Majakovskog. Re�irao je veoma
originalno i nekoliko opera: HENRIKA VI U LOVU
Kazimje�a Kurpinjskog (s novim libretom Voj�eha
Mlinarskog), �AVOLE IZ LUDENA K�i�tofa
Pendereckog, HALKU Stanislava Monju�ka, �UDO ILI
KRAKOVLJANI I GOR�TACI Voj�eha Boguslavskog i
Veberovog SLOBODNOG STRELCA. Na Maloj sceni
Narodnog pozori�ta u Var�avi osnovao je
svojevrsno poetsko pozori�te, koje se zbog
politi�ke situacije zvalo Knji�evne ve�eri, na
kojima je prete�no prezentovana poezija
cenzurisanih pesnika, Zbignjeva Herberta, Jana
Lehonja, Antonjina Slonjimskog i mnogih drugih.
Pored Novog i Velikog pozori�ta u Lo�u, kao
reditelj i direktor delovao je u Var�avi:
Narodno pozori�te, Poljsko pozori�te, Ateneum,
Dramsko pozori�te, ostaviv�i zna�ajan trag u
pozori�nom �ivotu epohe. Posebno je zna�ajan
njegov rad u var�avskom Narodnom pozori�tu, zbog
�ega je s pravom smatran najzna�ajnijim
naslednikom i nastavlja�em velikog me�uratnog
reditelja Leona �ilera. U duhu njegovog
�ogromnog� ili �monumentalnog� pozori�ta
postavio je na scenu veoma zna�ajne staropoljske
drame, POVEST O HVALEVREDNOM USKRSNU�U
GOSPODNJEM i JOSIFOV �IVOT Mikolaja Reja, oca
poljske knji�evnosti, simbolisti�ke drame
Vispjanskog. Me�u prvima se usu�ivao da re�ira
Gombrovi�a koji se od po�etka Drugog svetskog
rata nalazio u emigraciji, zbog �ega je tako
re�i bio izbrisan iz poljske knji�evnosti.
Sli�no je bilo sa postavljanjem Mro�ekovih
komada, jer je ovaj tridesetak godina �iveo van
Poljske, zbog �ega se povremeno nalazio na
indeksu cenzure. S obzirom na visoke
polo�aje koje je zauzimao, pre svega kao
direktor najzna�ajnijih pozori�ta, povremeno je
kritikovan od strane kolega i kriti�ara, �ak
nazivan kolaboracionstom. Pozori�na publika to
mu nije uzimala za zlo. S nestrpljenjem je
o�ekivala njegove nove predstave. Kada se posle
vi�egodi�njeg odsustva, sredinom sedamdesetih
vratio u zemlju, odu�evljeno ga je do�ekala.
Radovala se �to je 1975. ponovo postavljen za
direktora lo�skog Novog pozori�ta, dugo
najzna�ajnijeg u zemlji. Var�avljani su bili
odu�evljeni kad je 1981. postavljen za direktora
Poljskog pozori�ta. Bio je popularan i kao
ministar kulture i umetnosti (1993�1997). Ne
�udi, jer je u trenutku tranzicije spasao
nekoliko pozori�ta koja su politi�ari olako
osudili na propast. Bio je omiljen i me�u
glumcima, iako je smatran veoma zahtevnim.
Strogost su mu progledavali kroz prste, jer je
svaka njegova predstava bila doga�aj u kulturnom
�ivotu Poljske. Svojim predstavama u�estvovao je
na najzna�ajnijim festivalima u zemlji i svetu.
Osvajao je brojne nagrade (Nagrada ministra
kulture i umetnosti, Dr�avna nagrada 1951, 1955,
1984, Nagrada francuske pozori�ne kritike,
Nagrada Fondacije Ju�ikovski iz Njujorka,
Herderova nagrada, Orden zastave rada II
stepena, Komandorski orden za preporod Poljske i
dr). Dejmek nije zahtevao puno samo od onih
s kojima je radio, i katkad prema njima bio
grub, ve� i od sebe. Od pozori�ta je zahtevao
ogromno zanatsko ume�e i odgovornost. Njegova
izjava u jednom intervjuu iz 1976. dugo je bila
slogan: �Glumci moraju da u�e valjano da govore,
a publika valjano da slu�a!� O toj temi
veoma cenjeni profesor teatrologije Jan Englert
je rekao: �Me�u ljudima poljskog pozori�ta nema
fascinantnije i nekonvencionalnije osobe od
Kazimje�a Dejmeka. Fascinantan je zahvaljuju�i
umetni�kim dostignu�ima, kao i zbog zamr�enosti
njegove sudbine kao umetnika, jer je stvaraju�i
svoje pozori�te poku�avao da razgovara sa
stvarno��u, �ak i da je menja, ne shvataju�i do
kraja mehanizme koji upravljaju tom stvarno��u,
postaju�i mimo volje njihova �rtva. Rizikovao
bih tvrdnju, koja bi najverovatnije rasrdila i
samog Dejmeka � stvarnost koju je poku�avao da
promeni, popravi i u�ini boljom, preglednijom i
podre�enom logici, u biti ga je nemilosrdno
usisala, u jednom trenutku uni�tiv�i svet
pozori�ta koji je za njega bio �udesniji i
va�niji od svih drugih svetova...� Profesor
je pri tom mislio na Dejmekove politi�ke
ambicije i suvi�e dosledno dr�anje za tzv.
anga�ovano pozori�te, pozori�te koje je vi�e
nego �to treba bilo zavisno od teku�e politike,
pogotovo komunisti�ke. Mada je Dejmek,
stvaraju�i svoje politi�ko pozori�te, po svoj
prilici imao u vidu odre�enu utopiju, jer se
njegovo pozori�te pozivalo na ose�ajnost
dru�tva, trebalo je da pomogne �oveku da prona�e
sebe u slo�enoj posleratnoj, socijalisti�koj
stvarnosti i spasi njegovo duhovno dostojanstvo.
Isti�u�i takve ciljeve u svom radu, morao je
do�ivljavati neuspehe. Pogotovo �to je bio
dosledan u stanovi�tima umetnika, �lana
Komunisti�ke partije (izme�u 1951. i 1968).
Posebno ga je zbog toga poga�ala kritika poljske
Crkve, koja je u jednoj od njegovih
najzna�ajnijih predstava, u POVESTI O
HVALEVREDNOM USKRSNU�U GOSPODNJEM, videla
podsmevanje svetim stvarima, �ak bogohuljenje.
Bilo mu je veoma te�ko da crkvene krugove ubedi
da u svojoj predstavi, koja je �anrovski
misterija, istra�uje neke za sebe bitne stvari
iz poljske pro�losti, pre svega kako se poljsko
svetovno pozori�te formiralo iz sakralnog.
Posle zabrane Mickjevi�evih ZADU�NICA
dogodilo se ne�to jo� gore. Ne samo �to je
predstava na kojoj je radio vi�e godina
zabranjena, oduzeto mu Narodno pozori�te, ve�
je, umesto u estetskim kategorijama, razmatrana
isklju�ivo kao politi�ki skandal, tj. shva�ena
kao antisovjetski gest, �to je izazvalo niz
nepo�eljnih posledica. Ni njegov tre�i
povratak u Lo� nije protekao kako je �eleo.
Posle du�e pauze u saradnji s Novim pozori�tem,
nije zatekao pozori�te kakvo je ostavio, ni u
pogledu repertoara ni u pogledu glumaca.
Specijalno napisana Slobodnjanekova drama SMRT
STENICE, koju je u �ast povratka re�irao, nije
odgovarala trenutku. Priprema za premijeru se
odu�ila, tako da je predstava ostala nedovr�ena.
S otporom je prihva�ena i njegova ideja da u
ovoj godini radi HAMLETA. Oti�ao je mesec dana
uo�i premijere, kao jo� nekoliko ambicioznih
reditelja, koji su posle propasti komunizma od
svog okru�enja o�ekivali mnogo vi�e nego �to su
dobili. Mada, za �oveka koji je navr�io
sedamdeset devet godina �ivota, s jasnom
predstavom o pozori�tu, ispunjenim sistemati�nim
radom na stotinak predstava, ne postoje dublji
razlozi za nezadovoljstvo.
|