|
Bela Kalo, glumac mla�e generacije Narodnog
pozori�ta/N�psz�nh�z u Subotici, prvi je
dobitnik nagrade �Patakijev prsten� koju su
ustanovili Drama na ma�arskom jeziku suboti�kog
teatra i Novosadsko pozori�te/�jvid�ki sz�nh�z.
Bela Kalo je ovu nagradu dobio za ulogu D�onija
u monodrami D�ONI POD ORU�JEM Daltona Tromboa, u
adaptaciji Bredlija Renda Smita i u re�iji Ilana
Eldada iz Izraela. Nagradu koja nosi ime
jednog od najzna�ajnijih glumaca na
jugoslovenskim scenama (na ma�arskom jeziku)
Lasla Patakija, dodelio je �iri u sastavu:
�u�ana Franjo, Laslo Gerold i Ro�a Jodal.
Jurij Ljubimov dobio je Orden Legije �asti
koji mu je, 27. novembra, uru�en u Francuskoj
ambasadi u Moskvi. Tom prilikom, ambasador
Francuske Klod Blan�mezon rekao je, pored
ostalog, da je ovaj orden tek �skromna nagrada
koja �e poslu�iti kao zalog za budu�e uspehe
jednom od vode�ih svetskih pozori�nih
reditelja�.
Venko Andonovski, pisac hit drame KANDID U
ZEMLJI �UDA po kojoj je Sa�o Milenkovski
napravio hit predstavu na makedonskoj pozori�noj
sceni, dobitnik je Uneskove nagrade �Balkanika�
za 2001, za roman PUPAK SVETA. �Ta knjiga je
poku�aj da ra��istim sa glavnom zabludom u �anru
politike. O Balkanu postoji mi�ljenje da je
poslednja stanica u Evropi. Balkanofobija je
dugo (bila) prisutna i kod nas i u drugim
zemljama regiona. Ja ne prihvatam da je Balkan
slepo crevo Evrope. Ova knjiga je poku�aj da
poka�emo da je Balkan kov�e�i� koji �uva
memoriju evropske kulture�, ka�e Andonovski.
Drama REKVIZITER Uglje�e �ajtinca prvo je
delo jugoslovenskog dramskog autora na sceni
kanadskog nacionalnog teatra National Arts
Center u Otavi. Ovu dramu na�eg mladog autora, u
prevodu Du�ke Radosavljevi�-Heni, re�irao je
Dimitrije Stani�i� u formi scenskog gluma�kog
�itanja, uz minimalni mizanscen.
Miodrag Krivokapi�, koji u Teatru di �enova u
Italiji igra u predstavi MAJKA HRABROST Bertolta
Brehta, dobio je sjajne kritike nakon
premijernog izvo�enja. Predstavu je re�irao
Mario �akaluga, koji je prilikom kastinga upravo
insistirao na glumcu iz Jugoslavije.
Ivan Medenica, pozori�ni kriti�ar mla�e
generacije iz Beograda, izabran je za selektora
Sterijinog pozorja. Medenica je, istovremeno,
predsednik Organizacionog komiteta Me�unarodnog
simpozijuma pozori�nih kriti�ara i teatrologa
koji �e ove godine raspravljati o temi: Nova
evropska drama: umetnost ili roba.
Mada naslov OBLOM OFF gledaoca mo�e i da
zavara, u ovoj predstavi koju je po svom komadu
re�irao u moskovskom Centru re�ije i
dramaturgije (pozori�tu koje je na pro�lom
Bitefu prikazalo komad Vasilija Sigareva
PLASTELIN), iskusni ruski scenarista i
dramati�ar Mihail Ugarov, nije re� o klasi�nom
romanu Ivana Aleksandrovi�a Gon�arova. Savremenu
verziju OBLOMOVA od Ugarova je naru�io Oleg
Jefremov, ali posle smrti velikog reditelja,
ovaj komad je predugo tavorio po fiokama
moskovskog MHAT-a, pa se Ugarov na kraju sam
prihvatio i re�ije, i to debitantske a pod stare
dane. Ideja komada, �iji je prvobitan naslov
glasio SMRT ILJE ILJI�A, ima zamisao da je na
svetu danas preostalo jo� samo ljudi kakav je
�tolc, dok je Ilja Ilji� Oblomov kao tip davno
izumro i upravo zbog toga mo�e da se smatra
nacionalnim herojem a oblomov�tina, u �kolskim
ud�benicima neko� ozlogla�ena i klevetana �
izgubljenim zemaljskim rajem. Op�tepoznati spor
�tolca i Oblomova pisac/reditelj re�ava kao
opoziciju suvog ali preduzimljivog Zapada i
so�nog, �ivopisnog Istoka, koji u predstavi
odnosi nesumnjivu prevagu. I sam Oblomov u
predstavi izgleda kao kakav uskooki crnomorski
Skit, kao zagonetno, ne samo nonkonformisti�ko
ve� i sumasi�av�e, jurodivo i naro�ito
detinjasto stvorenje. Ne bez razloga sve vreme
igra se de�jih igara i od ostalih lica razlikuje
se samo po tome �to ne �eli da iza�e iz svoje
�ku�ice za igru�, ispod stola gde se krije, dok
su njegovi drugovi iz detinjih igara poodrasli i
ozbiljnosti radi po�eli da nose nao�ari s
obi�nim staklom. OBLOM OFF, pobednik konkursa
festivala �Nova drama� za najbolju savremenu
rusku dramu, ne odvija se ni u 19. ni u 20.
veku. Njegovi junaci �ive u, kako je napisao
jedan ruski kriti�ar, �velikom nigde ruske
knji�evnosti�. To je neka neugodna ni�ija
zemlja, po kojoj oni tumaraju vode�i beskona�ne
razgovore, �ive�i u oblacima, grade�i kule u
vazduhu. Ali gledaocu zastaje dah upravo zbog
toga �to kroz ironiju nepogre�ivo prepoznaje
znakove svog detinjstva. I pri tom je neva�no da
li poznaje pravila nekada�nje verzije �ugice ili
ne, jer ovde je re� o ��ugici sa smr�u�. Rolan
Bart je svojevremeno odredio tragi�nog junaka
kao �zatvorenog �oveka� � kao �oveka koji nije
sposoban da iza�e iz granica uskog prostora u
kojem se odigrava tragedija. U luci pod jedrima
ve� stoje brodovi i zdravorazumski nastrojeni
poverenici nagovaraju junaka da se spasi
bekstvom i za�ivi obi�nim a ne tragi�nim
�ivotom. Ali �zatvorenost� junaka znak je
njegove izabranosti. Raspored �inova je odlu�en,
kraj puta neminovan. Famoznu Oblomovljevu
lenjost Ugarov tuma�i upravo kao znak njegove
izabranosti, darovitosti. Zatvoriv�i Oblomova u
njegovu �ku�icu za igru�, on je preosmislio
Gon�arovljev roman kao tragediju koja se de�ava
u netragi�no vreme.
Delo Alfreda Radoka (1914�1976), reditelja
Nacionalnog teatra iz Praga i �Laterne Magike�,
predstavlja jedan od vrhunaca �e�ke pozori�ne
re�ije 20. veka. Od 1992, �e�ki pozori�ni
kriti�ari svakog prole�a biraju najbolje
pozori�ne predstave i ostvarenja i dodeljuju im
nagrade koje nose ovo ime. Nagradu za najbolji
komad pro�le godine dobile su PRI�E OBI�NOG
LUDILA (Pr�behy oby�ejn�ho ��lenstv�) Petra
Zelenke, u izvo�enju pozori�ta Dejvick� divadlo.
Inspiraciju za pisanje svog debitantskog komada
Zelenka (r. 1967), koji je ina�e filmski
reditelj (poznat po filmovima SAMOTNJACI, 2000.
i GODINA �AVOLA, 2002), na�ao je u svom
scenariju za film DOBRO�INITELJI (koji nikada
nije snimio) i u tekstovima �arlsa Bukovskog.
Njegova crna komedija se, kako naslov
nagove�tava, bavi ludilom, ali tako da likove
navodi da svojim porocima i izopa�enostima daju
nekakav smisao, kao i da se oslobode ustaljenih
matrica svojih �ivota. Moramo ve� jednom, kao da
poru�uje Zelenka, da po�nemo da se u svojoj ko�i
ose�amo dobro, iako to �esto nije lako. Zelenka
portreti�e svet neprilago�enih i neuravnote�enih
li�nosti. Njihovo �ludilo� je izraz nemogu�nosti
da prona�u put do drugih ljudi i oni svoje
usamljene sudbine pro�ivljavaju umotani u
sopstvene traume, fiksacije, strepnje i poraze.
Tako je, na primer, jedan od glavnih likova
kompozitor koji ne uspeva da naplati tantijeme
za muziku koju je komponovao za liftove.
Nagradu �Dora�, koja se dodeljuje najboljim
pozori�nim ostvarenjima Toronta, pro�le godine
dobio je PLAN BE (Plan B) Majkla Hilija. Ovaj
duhovit komad de�ava se u bliskoj budu�nosti, u
kojoj grupa od �etvoro kanadskih politi�ara,
dvojica iz anglofonog i dvoje iz frankofonog
dela dr�ave, neposredno nakon �to su kvebe�ki
separatisti na referendumu dobili ve�inu od 53
procenta, te je otcepljenje Kvebeka skoro
sigurno, pregovara o tome kako da se dogovoreno
razdvajanje sprovede u delo. Ispostavlja se,
naravno, da podela zemlje funkcioni�e bolje u
teoriji nego u praksi. Ali, nije re� o pukom
politi�kom komentaru preto�enom u dramsku formu;
pisca, u stvari, zanima veza intimnosti i
politike, seksualnosti i politi�nosti. Komad se
odvija u jednom hotelu u gradu Halu (izme�u
Otave i Montreala), gde seksualna tenzija
postaje neizbe�na odu�ka za Majkla (saveznog
ministra za finansije) i Lizu (ministarku za
veze dve vlade), koji se nalaze na suprotnim
stranama u ovoj cini�noj sesiji nadvla�enja i
cenkanja na visokom dr�avnom nivou. Kako se
ose�anja me�aju s nekontrolisanim fizi�kim
vragolijama, tako ulog za razre�enje slu�aja sve
vi�e narasta. Dijalog je na trenutke do te mere
pro�et dvosmisleno��u da gledalac nije siguran
da li to Majkl i Liza konverziraju o svojoj
ljubavnoj avanturi ili o kompleksnim pitanjima
koja Kanadu dovode u raskorak sa samom sobom.
Kana�ani ka�u da je najimpresivnije u Hilijevom
komadu studiozno obrazlaganje razli�itih
politi�kih pozicija. Tako, na primer, tre�i
pregovara�, kvebe�ki premijer Matje, dirljiv u
veri koju Anglo-Kanada smatra gnusnom izdajom,
obja�njava da jedino �ega se �Francuzi� pla�e
manje od ostanka u zajedni�koj dr�avi jeste
njeno napu�tanje, dok �etvrti, zapadnja�ki
senator Kolin, sirov i fanati�an federalista
poganog jezika, zbunjen motivima separatisti�kog
pokreta koji odbija da jasnije artikuli�e svoje
�elje, postavlja pitanje: ��ta �ete da radite
bez te va�e mr�nje?� Apsurd do�ivljava
kulminaciju sa svih strana u trenutku kada se
pojavi ameri�ka kompanija �Dizni� sa ponudama za
otkup ostrva Princ Edvard (koje se nalazi u Sen
Lorensovom zalivu i obuhvata jednu �itavu
kanadsku provinciju), �ime se aludira na ideju
da su i Otava i Kvebek potencijalne mete
ameri�kih interesa. Komad je ina�e napisan i na
engleskom i na francuskom jeziku a glumci tokom
predstave prelaze iz jednog u drugi jezik, ba�
kao �to bi njihovi likovi to �inili i u
stvarnosti. Hilijev PLAN BE je hrabar korak u
politi�ku satiru dramati�ara koji, ka�u, preko
no�i postaje �ku�no ime� severnoameri�kog
teatra. Retko je kada cini�na priroda savremene
svetske politi�ke pozornice � koja je po Hiliju
leglo osrednjosti � predstavljena na tako
ubedljiv i komi�an na�in.
Kada je Kenet Tajnan, renomirani britanski
pozori�ni kriti�ar, ubedio 1960. svog prijatelja
Orsona Velsa da re�ira englesku praizvedbu
Joneskovog NOSOROGA u londonskom Rojal Kort
teatru, nadao se da �e se time sam probiti do
va�ne funkcije dramaturga u Kraljevskom
nacionalnom teatru (koji je tada tek bio u
osnivanju) i da �e pride pogurati Velsovu
karijeru, koja nikada nije do kraja ispunila
o�ekivanja koja je pobudilo njegovo rano
remek-delo GRA�ANIN KEJN. U ovom �udnom
zame�ateljstvu na�ao se i legendarni Lorens
Olivije, tek postavljen za prvog upravnika
Kraljevskog nacionalnog teatra i ponesen
lovorikama ste�enim ulogom u Ozbornovom
ZABAVLJA�U. Ovaj susret dvojice gluma�kih
velikana trebalo je da bude velelepan pozori�ni
doga�aj. Umesto toga, predstavljao je
razo�aranje, i to naro�ito za Velsa, koji je
kasnije uvek govorio da je Olivije sabotirao
njegovu re�iju i prakti�no ga isklju�io iz
projekta. Bilo je to neko novo vreme za
britansko pozori�te i �Lari�, koji je u njemu
predstavljao ono staro i valjano, �udeo je da
doka�e da ga vreme nije pregazilo. Ali, za
obojicu to je bio dramati�an �ivotni period.
Izop�ten iz Holivuda, Vels je na sve na�ine
poku�avao da sakupi novac za snimanje svojih
PONO�NIH ZVONA (njegovu verziju �ekspirovog
FALSTAFA), dok je Olivije pabir�io sredstva za
svog MAKBETA i pritom bio rastrzan izme�u
nerazre�ive bra�ne veze s lepom, krhkom i
mani�no-depresivnom Vivijen Li i tek probu�ene
ljubavne veze s mladom, lepom i realnom D�oan
Plourajt, s kojom �e upravo i zaigrati u
Joneskovom �uvenom komadu o fa�isti�kom
konformizmu. Drugim re�ima, sijaset velikih
imena s istovetnim egoima na�lo se jednog dana u
probnoj sali u poku�aju da napravi predstavu �
eto �ta �ini polaznu ta�ku komada ORSONOVA SENKA
(Orson's Shadow) poznatog njujor�kog glumca,
reditelja i pozori�nog upravnika Ostina
Pendltona, kojem je pripala pro�logodi�nja
nagrada losan�eleskog kruga kriti�ara za
najbolji pozori�ni komad godine. Ali Pendltona
ne zanima trivijalno zakulisje, ve� sudar dve
slo�ene li�nosti, kao i ekvilibristika
podjednako slo�enog Tajnanovog lika u �elji i
naporima da objedini talente ove dvojice. Ako
veliki deo onoga �to Pendlton prikazuje i jeste
izma�tano, karakterizacije i motivacije likova
svejedno se �ine istinitim i validnim, a
izmi�ljene scene odigravaju se kao da su se
uistinu i desile. Po Pendltonovoj verziji, Vels
je heroj, pompezna i dominantna silesija koja
re�ira Olivijeu, koji je ugla�en, ali i te kako
nesiguran i upla�en za svoju ulogu i pri tom
svestan da je manji umetnik i da radi u
Orsonovoj senci. S druge strane, Vivijen Li i
njene melodramatske poze, geste i elegancija,
ju�nja�ki osmesi i frazirung (? la Skarlet
O�Hara), kao i njeno lagano skretanje ka
histeriji i ludilu, suprotstavljeni su sve�ini,
neposrednom gluma�kom stilu i jednostavnoj
iskrenosti Plourajtove. Sve u svemu, ORSONOVA
SENKA pru�a zanimljiv pogled na omiljene junake
iz istorije angloameri�kog pozori�ta, i to tako
da se u jednom trenutku vidi kako se uzdi�u da
budu ve�i od �ivota a ve� u drugom kako se
sunovra�uju do svoje uskogrude ni�tavnosti,
pomra�eni senkom sopstvenog dara i potencijala.
Kako je krhak i ranjiv talenat a kako u�asna
cena koju umetnik pla�a za neprestano davanje i
izlaganje riziku!
KOZA ILI KO JE SILVIJA (The Goat or Who is
Sylvia), novi komad Edvarda Olbija (r. 1928)
nagra�en pro�logodi�njim Tonijem, brodvejskim
Oskarom, �udan je, neki bi rekli i skaredan,
zagonetan, uznemiruju�i i sna�an. Olbi najpre
izaziva gledaoca da se dvoumi oko toga da li se
ono �to se naizgled de�ava u svetu komada
uistinu i de�ava, a kada ovaj do�e do kakvog
zaklju�ka, izazov postaje, kao i u svakoj
odli�noj drami, odgonetanje na�in� na koje komad
mo�e da se do�ivi ili razume. A kada zavesa
padne, gledalac mora da se pomiri s tim da mu,
kao i �esto kod Olbija, ne�e sve biti savr�eno
jasno. A i za�to bi? Na nivou kompleksnosti na
kojem se Olbi njime bavi, �ivot je previ�e
klizak da bismo uop�te mogli da ga obuhvatimo.
(Klizak, eto jo� jednog epiteta koji bismo mogli
da pripi�emo ovom �udnom i uzbudljivom komadu.)
Na po�etku se �ini da je re� o pukoj sredove�noj
krizi. Jedan svetski poznat arhitekta,
neposredno po�to je primio neku me�unarodnu
nagradu, po�to mu je bio poveren jo� jedan
unosan posao i po�to je proslavio svoj pedeseti
ro�endan, postaje o�igledno nervozan � rasejan
do mere da ne zna koji je dan i zaboravan toliko
da ne mo�e da se seti kako mu se zovu
prijatelji. �askaju�i sa �enom, onako usput,
dobaci da ima ljubavnu vezu s jednom kozom. �ena
se, dakako, nasmeje odvrativ�i mu �aljivo da �e
na povratku od frizerke skoknuti po sto�nu
hranu. Ali ovaj �ovek zaista ima ljubavnu vezu s
kozom, i to ne kao ljudi koji su posebno
privr�eni svom psu ili vezani za svoju ma�ku; on
ima pravu pravcatu ljubavnu vezu, sa svim �to
ona podrazumeva. Re� je o kozi u koju je on svim
svojim bi�em zaljubljen! Kada se njegova �ena
uveri u zbilju, on poku�a da joj stvari objasni,
ona poku�a da ih razume, i ova sukobna scena
�ini sr� komada. To je, kako obja�njava, njegova
prva ljubavna afera, posle 22 godine braka u
kome se jo� ose�a sre�no. Sve je isto samo �to
je sada tu i Silvija � kako se koza zove � �ije
pitanje treba re�iti. Silvijino pitanje se
naravno re�ava u poslednjoj sceni komada koja,
kako ka�u o�evici, gledaoca tera da se smeje,
pla�e ili vri�te�i be�i iz pozori�ta. �De�ava
se�, pre toga ka�e zaljubljeni. I to je sve �to
ovaj �ovek mo�e da ka�e sebi u korist a da pri
tom nije ni slatkore�iv ni ironi�an. KOZA je
komad o �oveku, i to o�igledno �estitom, bri�nom
i slobodoumnom, inteligentnom �oveku jakih
principa, koji dopusti da mu se desi ne�to �to
ne bi smelo. To je isto tako komad o prirodi
ovog dopu�tanja � re�i kao �to su �tolerancija�
ili �razumevanje� ili �ak �opravdavanje� nisu
sasvim adekvatne � jer kroz ovog �oveka Olbi
vodi gledaoca tamo gde �e ovaj gotovo prihvatiti
nemogu�u (?) premisu komada. A kada se komadu
pri�e kroz gledi�te junakove �ene, KOZA je komad
i o tome kako iza�i na kraj s ne�im �to je
ne�uveno, u�asno i lomno po �ivot. Pored toga,
ovaj provokativan, duhovit i obespokojavaju�i
komad doti�e se i poznatih Olbijevih tema kao
�to su mit o ameri�kom snu i hipokrizija �ustrog
ameri�kog establi�menta, ali i nekih koje su
manje o�ekivane, kao �to su iracionalna
homofobija ili razo�aranje ljudima na vlasti. S
vremena na vreme gledaoca prenu prizvuci
prethodnih Olbijevih komada, kao �to su KO SE
BOJI VIRD�INIJE VULF ili KOMAD O BEBI, a
primetni su i odjeci Pirandelove drame �EST LICA
TRA�E PISCA, stoga �to Olbi istra�uje ideju
identiteta i pita se da li smo mi oni koji jesmo
u najintenzivnijim �inovima na�eg �ivota ili oni
koji jesmo dan za danom u na�im obi�nim,
tipi�nim trenucima. Primaju�i Tonija pro�le
godine, Olbi se zahvalio svojim producentima na
�gnusnoj veri u to da je Brodvej spreman da vidi
jedan komad o ljubavi�.
|