S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2003. broj 1-2 godina XXXIX januar-april YU ISSN 0036-5734

k n j i g e
Nina POPOV
GODINE U�ENJA I GODINE LUTANJA
Jovan Hristi�: O TRAGANJU ZA POZORI�TEM, Gradska narodna biblioteka ��arko Zrenjanin�, Zrenjanin 2002.

 

Samo u jednom periodu svog �ivota �ovek odlazi u pozori�te zato �to u njemu tra�i ne�to vi�e od pozori�ta i samo u jednom periodu svoga �ivota pozori�te mo�e da bude ne�to vi�e od pozori�ta � zapisao je Jovan Hristi� u jednom od eseja sabranih u knjigu O TRAGANJU ZA POZORI�TEM, koju je u biblioteci �Feniks� posthumno objavila Gradska narodna biblioteka ��arko Zrenjanin� iz Zrenjanina. Pesnik esejista, dramski pisac, teoreti�ar drame, pozori�ni kriti�ar i prevodilac Jovan Hristi� predstavljen je ovom knjigom pre svega kao �ovek pozori�ta, a onda kao svojevrsna istorija teatra iz li�nog ugla.
Hristi�eva se�anja, u eseju o godinama u�enja i godinama lutanja, se�u do predstava koje je jo� u detinjstvu gledao u Rodinom pozori�tu u Beogradu. Sledi �pozori�no �kolovanje� koje po�inje od nezaboravnog Ra�e Plaovi�a u ulozi Hamleta, �UME Ostrovskog i POBUNE NA BRODU KEJN Vouka u re�iji Huga Klajna, nastavlja se predstavama Bojana Stupice, reditelja, koji je, po Hristi�u, umeo da probudi i pokrene sve energije svojih glumaca, pre svega DUNDOM MAROJEM, kao i Mate Milo�evi�a, iz �ijeg opusa on izdvaja Sterijine RODOLJUPCE i Nu�i�evu O�ALO��ENU PORODICU.
Godine lutanja, po Hristi�u nisu po�ele putovanjima po svetu, jer je to tada bilo gotovo nemogu�e, nego se autor pre svega bavio predstavama koje su pedesetih godina dolutale do Beograda. S koliko poznavanja, istinske posve�enosti teatru i uz dozu sete Hristi� pi�e o �anu Vilaru, jednom od najve�ih glumaca i reditelja pozori�ta na�eg vremena i njegovom Theatre national populaire, Piteru Bruku, �iju predstavu SAN LETNJE NO�I izdvaja kao jednu od najve�ih, �eraru Filipu, gostovanjima engleskog teatra, posle kojih se nije moglo misliti o pozori�tu kao do tada, Piteru �umanu, s �ijih predstava je izlazio �okupane du�e� ili gr�kom teatru kao jo� jednom pozori�nom otkri�u.
S Bitefom nam je svet dolazio u pohode. Na svojim pozori�nim lutanjima izme�u dva Bitefa, kako pi�e Hristi�, uhvatio je sebe da tra�i predstave za koje bi mogao da bude siguran da nikada ne�e do�i na Bitef ili da izbegava predstave nekih pozori�ta koje su jednom gromoglasno dojurile na Bitef i �ija ga sudbina posle toga nije zanimala, naro�ito ga nisu zanimali kli�ei pretenciozne avangarde koji mogu da budu isto onako otu�ni kao i kli�ei komercijalnog pozori�ta.
Hristi�eva knjiga bogata je zbog spominjanja niza svetskih predstava, s probranim detaljima koji su ih �inili tako velikim.Tu je i Lorens Olivije i Zizi �anmer, ali i TRI SESTRE Otomara Krej�e, GALEB Kon�alovskog ili Hane Tjerni, koja je na�inila pozori�te koje je prkosilo svim �pojmovima pozori�ta� i KAKO ME �ELI� Pirandela u re�iji �or�a Strelera. Sublimiraju�i svoje vi�edecenijsko pozori�no iskustvo Hristi� bele�i da su ga u stvari najvi�e zanimale predstave koje su imale hrabrosti da nam poka�u �ega sve pozori�te mo�e da se odrekne, a da ne prestane da bude pozori�te.
Ova knjiga satkana od razli�itih elemenata pozori�nog �ivota objedinila je i prikaze nekoliko teatarskih knjiga eminentnih autora. To je za Hristi�a bio povod da analizira rad velikih reditelja kao �to su bili Gavela, Stupica, Klajn, Mata Milo�evi� ili Jovan Putnik, neobi�na li�nost koja u istoriji na�eg pozori�ta jo� uvek nema mesto koje zaslu�uje.Tu je i blistava grupa zagreba�kih reditelja me�u kojima su Georgij Paro, Bo�idar Violi�, Kosta Spai�. Pri�a o pozori�tu ne bi bila potpuna da nema Jana Kota, koga Hristi� smatra najpotpunijim pozori�nim kriti�arem koji zna da dramski tekst po�inje svoj pravi �ivot tek u pozori�noj predstavi, ali i da pozori�na predstava po�inje svoj pravi �ivot tek u punom gledali�tu.
U esejima kojima se vra�a u pozori�nu pro�lost Hristi� se bavio Joakimom Vuji�em, osniva�em na�eg teatra koga ne treba shvatati kao ekscentri�nu figuru zanesenjaka, mitomana, sva�tara i lakrdija�a koji luta Panonskom nizijom ma�taju�i o pozori�tu, nego kao ozbiljnog pozori�nog stvaraoca, ali i TRAEDOKOMEDIJOM Koza�inskog, prvim dramskim tekstom u istoriji srpske knji�evnosti. U domenu Hristi�evog interesovanja je i delovanje Milana Predi�a, jednog od tri najve�a upravnika za koje pozori�te u Beogradu zna, koji je, po njemu polo�io ispit kriti�ara kao upravnik, a ispit upravnika kao kriti�ar. Hristi� analizira i Vojnovi�evu DUBROVA�KU TRILOGIJU i PUTUJU�E POZORI�TE �OPALOVI� Ljubomira Simovi�a. Za Simovi�a Hristi� ka�e da je znatan pesnik, a njegove drame kriti�ari su spremno nazivali pesni�kim dramama. Sigurno i neusiljeno njegova drama se kre�e od krajnjeg realizma ka pesni�koj viziji i gotovo se ne prime�uje trenutak u kome se dramskom piscu pridru�io pesnik.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >