|
Samo u jednom periodu svog �ivota �ovek
odlazi u pozori�te zato �to u njemu tra�i ne�to
vi�e od pozori�ta i samo u jednom periodu svoga
�ivota pozori�te mo�e da bude ne�to vi�e od
pozori�ta � zapisao je Jovan Hristi� u jednom od
eseja sabranih u knjigu O TRAGANJU ZA
POZORI�TEM, koju je u biblioteci �Feniks�
posthumno objavila Gradska narodna biblioteka
��arko Zrenjanin� iz Zrenjanina. Pesnik
esejista, dramski pisac, teoreti�ar drame,
pozori�ni kriti�ar i prevodilac Jovan Hristi�
predstavljen je ovom knjigom pre svega kao �ovek
pozori�ta, a onda kao svojevrsna istorija teatra
iz li�nog ugla. Hristi�eva se�anja, u eseju
o godinama u�enja i godinama lutanja, se�u do
predstava koje je jo� u detinjstvu gledao u
Rodinom pozori�tu u Beogradu. Sledi �pozori�no
�kolovanje� koje po�inje od nezaboravnog Ra�e
Plaovi�a u ulozi Hamleta, �UME Ostrovskog i
POBUNE NA BRODU KEJN Vouka u re�iji Huga Klajna,
nastavlja se predstavama Bojana Stupice,
reditelja, koji je, po Hristi�u, umeo da probudi
i pokrene sve energije svojih glumaca, pre svega
DUNDOM MAROJEM, kao i Mate Milo�evi�a, iz �ijeg
opusa on izdvaja Sterijine RODOLJUPCE i Nu�i�evu
O�ALO��ENU PORODICU. Godine lutanja, po
Hristi�u nisu po�ele putovanjima po svetu, jer
je to tada bilo gotovo nemogu�e, nego se autor
pre svega bavio predstavama koje su pedesetih
godina dolutale do Beograda. S koliko
poznavanja, istinske posve�enosti teatru i uz
dozu sete Hristi� pi�e o �anu Vilaru, jednom od
najve�ih glumaca i reditelja pozori�ta na�eg
vremena i njegovom Theatre national populaire,
Piteru Bruku, �iju predstavu SAN LETNJE NO�I
izdvaja kao jednu od najve�ih, �eraru Filipu,
gostovanjima engleskog teatra, posle kojih se
nije moglo misliti o pozori�tu kao do tada,
Piteru �umanu, s �ijih predstava je izlazio
�okupane du�e� ili gr�kom teatru kao jo� jednom
pozori�nom otkri�u. S Bitefom nam je svet
dolazio u pohode. Na svojim pozori�nim lutanjima
izme�u dva Bitefa, kako pi�e Hristi�, uhvatio je
sebe da tra�i predstave za koje bi mogao da bude
siguran da nikada ne�e do�i na Bitef ili da
izbegava predstave nekih pozori�ta koje su
jednom gromoglasno dojurile na Bitef i �ija ga
sudbina posle toga nije zanimala, naro�ito ga
nisu zanimali kli�ei pretenciozne avangarde koji
mogu da budu isto onako otu�ni kao i kli�ei
komercijalnog pozori�ta. Hristi�eva knjiga
bogata je zbog spominjanja niza svetskih
predstava, s probranim detaljima koji su ih
�inili tako velikim.Tu je i Lorens Olivije i
Zizi �anmer, ali i TRI SESTRE Otomara Krej�e,
GALEB Kon�alovskog ili Hane Tjerni, koja je
na�inila pozori�te koje je prkosilo svim
�pojmovima pozori�ta� i KAKO ME �ELI� Pirandela
u re�iji �or�a Strelera. Sublimiraju�i svoje
vi�edecenijsko pozori�no iskustvo Hristi� bele�i
da su ga u stvari najvi�e zanimale predstave
koje su imale hrabrosti da nam poka�u �ega sve
pozori�te mo�e da se odrekne, a da ne prestane
da bude pozori�te. Ova knjiga satkana od
razli�itih elemenata pozori�nog �ivota
objedinila je i prikaze nekoliko teatarskih
knjiga eminentnih autora. To je za Hristi�a bio
povod da analizira rad velikih reditelja kao �to
su bili Gavela, Stupica, Klajn, Mata Milo�evi�
ili Jovan Putnik, neobi�na li�nost koja u
istoriji na�eg pozori�ta jo� uvek nema mesto
koje zaslu�uje.Tu je i blistava grupa
zagreba�kih reditelja me�u kojima su Georgij
Paro, Bo�idar Violi�, Kosta Spai�. Pri�a o
pozori�tu ne bi bila potpuna da nema Jana Kota,
koga Hristi� smatra najpotpunijim pozori�nim
kriti�arem koji zna da dramski tekst po�inje
svoj pravi �ivot tek u pozori�noj predstavi, ali
i da pozori�na predstava po�inje svoj pravi
�ivot tek u punom gledali�tu. U esejima
kojima se vra�a u pozori�nu pro�lost Hristi� se
bavio Joakimom Vuji�em, osniva�em na�eg teatra
koga ne treba shvatati kao ekscentri�nu figuru
zanesenjaka, mitomana, sva�tara i lakrdija�a
koji luta Panonskom nizijom ma�taju�i o
pozori�tu, nego kao ozbiljnog pozori�nog
stvaraoca, ali i TRAEDOKOMEDIJOM Koza�inskog,
prvim dramskim tekstom u istoriji srpske
knji�evnosti. U domenu Hristi�evog interesovanja
je i delovanje Milana Predi�a, jednog od tri
najve�a upravnika za koje pozori�te u Beogradu
zna, koji je, po njemu polo�io ispit kriti�ara
kao upravnik, a ispit upravnika kao kriti�ar.
Hristi� analizira i Vojnovi�evu DUBROVA�KU
TRILOGIJU i PUTUJU�E POZORI�TE �OPALOVI�
Ljubomira Simovi�a. Za Simovi�a Hristi� ka�e da
je znatan pesnik, a njegove drame kriti�ari su
spremno nazivali pesni�kim dramama. Sigurno i
neusiljeno njegova drama se kre�e od krajnjeg
realizma ka pesni�koj viziji i gotovo se ne
prime�uje trenutak u kome se dramskom piscu
pridru�io pesnik.
|