|
�Nad njegovim delom i nad njegovom li�no��u
kao da lebdi neka vrsta lavovskog divljeg duha.
Su�tina njegove privla�nosti je u tome �to vi
sednete da �itate svaku njegovu dramu sa
izvesnim o�ekivanjima neo�ekivanog: nikada,
do�avola, ne znate, �ta �e se dogoditi u
slede�em sekundu.� Ovo je objavljeno u
jednom od retkih (vide�e se za�to) intervjua
koje je Harold Pinter dao Indipendentu,
�tampanom umesto pogovora njegovim IZABRANIM
NOVIM DRAMAMA (izdava� Istar, Beograd). Deo
Pinterovog �lavovskog divljeg duha�
prepoznatljiv je i na stranicama knjige RAZNI
GLASOVI. Knjiga ima �etiri odeljka �Proza�,
�Pri�e�, �Poezija� i �Politika�. Najzanimljiviji
delovi se odnose na Pinterovo samodefinisanje
kao dramskog pisca i njegove jetke, cini�ne i
duhovite definicije sopstvene stvarala�ke
alhemije. Harold Pinter (1930), autor koji je
napisao vi�e od tredeset drama, u�io za glumca,
igrao Magbeta u �kolskim predstavama, re�irao,
napisao nekoliko filmskih scenarija, me�u njima
i �ENA FRANCUSKOG PORU�NIKA i nikad snimljenog
filma TRAGANJE ZA IZGUBLJENIM VREMENOM (zajedno
sa D�ozefom Louzijem), fanatik kriketa, zanet
borbom za ugro�ena ljudska prava, za svoj
osnovni anga�man ka�e: �Ja pi�em drame onako
kako sam u stanju da ih pi�em i to je sve�
(Pisanje za pozori�te). �Jedan �ovek sretne ili
tra�i drugog i ve� imamo dramsku situaciju�,
ka�e Pinter, situaciju kada nije u stanju da
pi�e upore�uje sa unutra�njim egzilom. Piteru
Vudu, reditelju RO�ENDANA (1958), pi�e:
�Pretpostavljam da �eli� da ubacim neko
poja�njenje, ili moralni sud, ili autorov ugao,
ne�to iz prve ruke. Cenim tvoju �elju, ali to ne
mogu u�initi. Stvar se za�ela i sama sebe
odgajila. Sledila je sopstvenu logiku. Ja sam se
me�ao samo u tehni�kom smislu. Odgovor: Pitaj
berberina.� Kada su ga pitali o �emu je re� u
njegovim dramama odgovorio je �O lasici pod
vitrinom za pi�e�. �Bila je to velika gre�ka,
jer su me posle citirali. To je opasnost
govorenja za javnost, (O nema�koj nagradi
�ekspir u Hamburgu). Dva neprikosnovena dramska
autoriteta za Pintera su �ekspir i Beket.
��ekspir je otvorena rana. Toj rani on ne
pomi�lja da odstrani bol, niti da je za�ije.�
Pobrojao je ravno sto epiteta za �ekspirov
jezik; grlen, papren, �krt, umeren, mahnit,
rogobatan, delikatan, mucav.... O Beketu:
najhrabriji i najnemilosrdniji pisac koji se
mo�e na�i. Ba� kao i likovi drama Harolda
Pintera, tako su i �njegovi� pripoveda�i
samostalni. Pri�e se pojavljuju, odnosno
izranjaju iz svesti autora. Tako je pri�u
�Poslednji izve�taj sa berze� izgubio i
prona�ao. To bi mogao biti model �prona�enog
rukopisa�, jedno od va�nijih svojstava
postmodernisti�ke poetike. Ono �to ove pri�e
odlikuje kao postmodernisti�ke je i odsustvo
fabulativnosti kao i nejedinstvo pripovednih
glasova. Me�u stihovima ima i intimnih
obra�anja �Dodir moj po�iva u okretu tvom�,
podse�anja na Eliota i satiri�no-parodijskih i
anga�ovanih tonova. Tu je i pesma �Razbucavanje
medija � Ameri�ki fudbal/razmi�ljanje o
zalivskom ratu� sa stihovima poput �Naterali smo
ih da se useru u ga�e...�. Uz nju Pinter daje
obja�njenje: �Pesma je potekla iz trijumfalizma,
ma�izma i pobedni�kih parada tog vremena (1991).
Odbili su da je objave, s raznim izgovorima,
London Review of Books, Gardian (Urednik: Ba� si
mi zadao glavobolje, Harolde!), Observer,
Indipendent, Njujork rivju of buks. �tampana je
tek godinu dana kasnije u listu s ograni�enim
tira�em, Socialist.� Me�u politi�kim spisima
jasno se vidi pi��ev politi�ki stav. Kriti�ar
spoljnopoliti�kih komentara, autor politi�kih
pesama i pisama premijeru, Pinter je zapisao:
�Verujem da ovde, ba� kao i tamo, aktuelnu vlast
moramo proceniti ne na osnovu onoga �to ona ka�e
da jeste, ili na osnovu onoga �to navodno
namerava da u�ini, ve� na osnovu onoga �ta
�ini.� Tu su objavljeni tekstovi protesta
protiv ugro�avanja ljudskih prava �malih� od
strane �velikih�, nemirenja s politi�kom
hipokrizijom ta�erizma, �lanak objavljen u
Gardijanu Pinter isuvi�e nepristojan za
osu�enike o tome kako je upravnik jednog zatvora
zabranio izvo�enje tri Pinterove pozori�ne drame
me�u zatvorenicima, jer ih �kvari� spominju�i
teror, nasilje i ubistva, �to nije i jedini
primer Pinterovog suo�avanja sa cenzurom.
Zabele�en je i slu�aj kada su naoru�ani
policajci upali u prostorije u kojima su kurdski
glumci, ve�inom izbeglice iz Turske, uve�bavali
Pinterov komad BR�ANSKI JEZIK. Iako se kloni
i gadi �definitivnih izjava� (sindrom �lasice
ispod...�), Pintera ipak odaju neke od njih,
kao: �Glumac sam celog svog �ivota�, �Nisam
religiozan Jevrejin, ali sam Jevrejin� ili �Moj
�ivot pisanja je �ivot uzbu�enja, izazova i
u�ivanja� o �emu svedo�i i knjiga RAZNI GLASOVI.
|