|
Pred nama je knjiga dramskih tekstova koji su
do danas �iroj publici ostali nepoznati: �ETIRI
PREDRATNE DRAME Zorice Jevremovi�, predvi�ene su
za igranje na sceni. Specifi�nost tematike i
autorske perspektive osudili su ove komade na
pozori�no nepostojanje. Od svih je izvedena
jedino OJ SRBI�O NIGDE LADA NEMA, 1977, u
Ateljeu 212, u re�iji Ljubomira Dra�ki�a, �est
godina nakon zavr�etka komada. Pored ove, tu su
i VUKODLAK IZ SAMARIJE (diplomski rad, napisan
1973) FJODOROVA DEVOJ�ICA, pisana krajem
osamdesetih i KOPILE 1948�1968, predato KPGT-u
1987. Radnja VUKODLAKA sme�tena je u prostor
manastira Hilandar, tre�a se de�ava u vreme
srpsko-turskog i rusko-turskog rata 1876/77, dok
se Kopile odigrava na �Dedinju, od svitanja 6.
do svanu�a 7.aprila 1968. godine�.1 Tematska
potka sva �etiri teksta pozicionirana je u
nacionalnoj istoriji, ali tako da je samo
inicijalno jezgro proverljivo u povesti. Autorka
ne pi�e istorijske komade ve� istoriju koristi
kao matricu na kojoj pretresa i ispituje
antropolo�ke specifi�nosti koje su u stanju da
usmere i odrede sudbinu pojedinca ili naroda u
istoriji. Celokupni dramski svet je fikcionalan
i na prvi pogled ideolo�ki nekontaminiran.
Sudbina ovih drama pokazuje da nije tako.
Osnovna autorkina preokupacija u ovim
dramama jeste razobli�avanje mitova koji su
odredili sudbinu naroda koji im je podlegao.
Iako svaki tekst predstavlja autonomnu celinu,
nazire se svesno postavljen koncept koji
Jevremovi�eva potcrtava u kratkom predgovoru
ovoj knjizi i koji nas tera da knjigu �itamo kao
zbornik dramskih tekstova koji poseduje poeti�ku
i idejnu homogenost. Nacionalna mitomanija,
primitivizam politi�kih i dru�tvenih elita,
pervertirani status crkvene zajednice i njenih
�lanova, obi�ajno pravo kolektiva, getoizirana
egzistencija, manipulacija narodnim masama zarad
ostvarenja politi�kih ciljeva � neuralgi�ne su
ta�ke nacionalnog identiteta koje je autorka
detektovala kao pogubne pre vi�e od dve
decenije. Poku�aj tuma�enja kolektivnih neuroza
kroz dramsku igru ide u slu�aju �ETIRI PREDRATNE
DRAME u pravcu razobli�avanja i ogoljavanja la�i
u koju je dobrovoljno zarobljeno na�e kolektivno
bi�e. �etiri mitolo�ka toponima srpske
nacionalne geografije (Hilandar, Kosovo i
Dedinje), regresivno se, uvek iznova i sve
pogubnije vra�aju u centar kolektivne svesti,
odre�uju�i srpsku kolektivnu sudbinu kao pakleno
hodanje u krug. VUKODLAK IZ SAMARIJE je
drama koja za mesto radnje ima Hilandar i Svetu
goru. Istorijski okvir u koji je sme�tena
dramska radnja je napad Katalonaca na Atos, u
periodu 1307/1309. Kr�enje tipika i odustajanje
od pravila hilandarskog igumana Danila II je
zamajac neuroti�nog raslojavanja i raspada
manastirskog �ivota i svesti dramskih junaka.
Radnja OJ SRBI�O NIGDE LADA NEMA de�ava se u
vreme stvaranja srpske dr�ave pod Milo�em. U
ovom komadu problematizovan je fenomen srpske
dru�tvene elite tog vremena i na�in ostvarenja
politi�kih ciljeva vladara. Teritorijalno
pro�irenje dr�ave nije rezultat diplomatske
spretnosti vladara i njegovog �inovni�kog
aparata, ve� je rezultat lukavog selja�kog
nadmudrivanja u situaciji koja nije proizvedena
inteligentnim politi�kim potezima, ve� se
nametnula igrom slu�aja. FJODOROVA
DEVOJ�ICA, drama utopije, za temu ima fantazam o
Kosovu kao raskr��u svih srpskih nadanja i
stradanja. Tragedija pojedinca pod pritiskom
istorije, raskol izme�u onoga �to se �eli i
onoga �to je u odre�enoj situaciji mogu�e, jeste
poligon raspada egzistencije. Poslednja
drama u zborniku jeste KOPILE 1948�1968, sa
dedinjskom temom sme�tenom u vreme beogradskih
demonstracija zbog ubistva Martina Lutera Kinga.
Istorijska koincidencija �estoaprilskih doga�aja
iz 1941, Uskrsa i demonstracija, jedan je od
bitnih zna�enjskih nivoa teksta. Bitnijim se
ipak �ini prostorno pozicioniranje dramske
radnje. Kao �to je prva drama u knjizi
tematski otvorila i raslojila jednu srpsku
nacionalnu svetinju, tako je i sa KOPILETOM
razorena aura dedinjske nedodirljivosti. Jedno
najobi�nije brdo nadomak beogradskog centra
postalo je podjednako velika srpska svetinja kao
Hilandar, tabuizirano mesto kojem pripadaju samo
posve�eni. Izme�u ta dva sakralna mesta
egzistira nacionalna neuroza koja je
eksplodirala pred kraj pro�log veka. I kao �to
mona�ka zajednica predstavlja dru�tveni red
strogo odvojen od svetovnjaka, tako i KOPILE
problematizuje kastinski sistem socijalisti�kog
re�ima, uspostavljen izme�u onih koji �ive na
brdu i onih dole. Junaci KOPILETA su dedinjski
stanovnici, deca oficira, udba�i, preru�eni
�birovi, generalski sinovi na ivici
delinkvencije, studenti i radnici u Diplomatskoj
koloniji. �ivot koji vode je �ivot geta u koji
ne dopiru tonovi spoljnjeg sveta. Zatvorenost i
odvojenost, kako topografska tako i duhovna,
stvara od dedinjskih stanovnika pojedince
poreme�enog identiteta koji se nadilazi
prihvatanjem odre�ene uloge koju igraju u svom
okru�enju. Aktuelnost ovih tekstova je
nesumnjiva. Demitologizacija kojom se pozabavila
autorka ni do danas nije zapo�eta u na�oj
realnosti. Citatnost i preno�enje likova iz
jedne drame u drugu, njihovo preru�avanje,
nagla�avaju poeti�ki napor da se istakne
pozicija pojedinca u istoriji koja mu iznova
name�e odre�ene uloge. Ovakav koncept �ini
�ETIRI PREDRATNE DRAME �itljivim u svakom
istorijskom trenutku. S obzirom da se one ti�u
prevashodno na�eg kulturolo�kog prostora,
predstavljaju i zna�ajnu etno-antropolo�ku
studiju. Kao �to je svaka od ovih drama fantazam
za sebe, tako i na�e nacionalno biva
determinisano brojnim fantazmima i utvarama
istorijskog SF-a koji (po svemu sude�i, jo�) ne
dozvoljava ru�enje predrasuda i natalo�enih
stereotipova.
|