|
Prva drama Sare Kejn RAZNET (Blasted),
izvedena prvi put u londonskom Rojal Kort teatru
januara 1995, svojom morbidno��u izazvala je
pravi skandal. U drami, sredove�ni policijski
dou�nik Ian dovodi u luksuznu hotelsku sobu u
Lidzu mladu Kejt. U toku no�i on je siluje, a
ujutro deo njihovog hotela raznosi bomba. U sobu
dolazi vojnik, a Kejt be�i preko prozora u
kupatilu. Vojnik prvo Iana siluje, pa mu isisava
o�i, na kraju sebi pi�toljem oduzima �ivot. Kejt
se vra�a s detetom koje joj je jedna �ena u
progonu pru�ila. Dete umire, Kejt ga zakopava u
sobi i odlazi. Pregladneo, Ian otkopava mrtvo
dete i jede ga, zatim umire. Koliko opis
bezose�ajnosti i najni�ih ljudskih strasti,
drama je i komentar na rat. Jedan kriti�ar mesto
de�avanja naziva �Bosanski Lidz� zbog
aktuelnosti tada�njeg me�uetni�kog sukoba u
Bosni. Ian je rasista, �ovinista i �ovekomrzac.
Zbog velike kontroverze koju je izazvala,
Sara Kejn do kraja svoje kratke karijere nije
uspela da se oslobodi pe�ata dramskog pisca koji
samo �eli da �okira. Ni druga njena drama, po
o�trom naturalizmu, ne razlikuje se od prve.
FEDRINA LJUBAV (Phaedra's love) prvi put je
izvedena u londonskom Gejt teatru maja 1996. Nju
je Kejnova sama i re�irala. Pozajmiv�i delove
Senekine interpretacije gr�kog mita o Fedri,
napisala je, dramatur�ki gledano, svoju
najklasi�niju dramu. Arhetipska pri�a o
neuzvra�enoj ljubavi zavr�ava se tako �to Tezej
siluje Strofu, kolje sina Hipolita, a razjareni
narod se�e gr�kom junaku genitalije i baca ih na
ro�tilj. I u privatnom �ivotu, mlada
Engleskinja u to vreme sve vi�e podle�e psihozi
i neobja�njivim smenama agresije i potpune
bezvoljnosti. I slede�a njena drama, O�I��EN
(Cleansed), jeste pri�a o zavisnosti, mazohizmu
i ljubavi (ovaj put sestrinskoj i
homoseksualnoj). U njoj ljudska potreba za
nasiljem jo� vi�e dolazi do izra�aja. �UDETI
(Crave), prvi put izvedena avgusta 1998,
poslednja je drama Sare Kejn premijerno
prikazana pre njene prerane smrti. U njoj ne
postoji pravi dijalog. Protagonisti, obele�eni
sa A, B, C i M nisu va�ni. Ceo tekst mo�e se
�itati kao izvod iz dnevnika, kao stihovana
ispovest. Naziv Sarine posthumno izvedene
drame, PSIHOZA U 4.48 (4.48 Psychosis), ozna�ava
vreme kada se nesre�na umetnica svakodnevno
budila, i kada joj je otpo�injalo jedino lucidno
doba dana. Ve� oko �est ujutro njeni strahovi,
nervoza i letargija postajali su nepodno�ljivi.
U PSIHOZI U 4:48 Sara Kejn ta�no poru�uje kako
�e se ubiti. Prvo �e progutati pilule, pa �e
prerezati vene, i na kraju �e se obesiti. Ova
drama predstavlja izazov za pozori�ne reditelje
jer u njoj lica vi�e ne postoje. U njoj Kejnova
na lirski na�in izra�ava sve unutra�nje borbe
koje su je dovele do bezizlaznog stanja iz koga
vi�e nema povratka. KO�A (Skin), poslednji
tekst u knjizi, scenario je za film od deset
minuta prvi put prikazan na britanskoj
televiziji juna 1997. Glavni njegov
protagonista, Bili, mladi engleski skinhed s
tetoviranim kukastim krstom na ruci, voli sa
drugovima da tu�e crnce. Bili se postepeno
zaljubljuje u crnkinju koja ga fizi�ki i
psihi�ki uni�tava. Savr�eno komponovan, ovaj
film je mo�an antirasisti�ki pamflet. I u ovom
delu, kao i u svim dramama Sare Kejn,
minimalisti�ki jezik nenametljiv je i potpuno
nepretenciozan. Shodno obe�anju, krajem
1999. Sara je progutala preveliku dozu pilula.
Kad se oporavila u bolnici za du�evno obolele,
obesila se i stavila ta�ku na svoj dramski opus.
Bilo je to 20. februara 2000. ta�no u 4:48.
|