S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2003. broj 1-2 godina XXXIX januar-april YU ISSN 0036-5734

k n j i g e
Svetozar PO�TI�
SARAH KANE
Sarah Kane: COMPLETE PLAYS, Methuen

 

Prva drama Sare Kejn RAZNET (Blasted), izvedena prvi put u londonskom Rojal Kort teatru januara 1995, svojom morbidno��u izazvala je pravi skandal. U drami, sredove�ni policijski dou�nik Ian dovodi u luksuznu hotelsku sobu u Lidzu mladu Kejt. U toku no�i on je siluje, a ujutro deo njihovog hotela raznosi bomba. U sobu dolazi vojnik, a Kejt be�i preko prozora u kupatilu. Vojnik prvo Iana siluje, pa mu isisava o�i, na kraju sebi pi�toljem oduzima �ivot. Kejt se vra�a s detetom koje joj je jedna �ena u progonu pru�ila. Dete umire, Kejt ga zakopava u sobi i odlazi. Pregladneo, Ian otkopava mrtvo dete i jede ga, zatim umire. Koliko opis bezose�ajnosti i najni�ih ljudskih strasti, drama je i komentar na rat. Jedan kriti�ar mesto de�avanja naziva �Bosanski Lidz� zbog aktuelnosti tada�njeg me�uetni�kog sukoba u Bosni. Ian je rasista, �ovinista i �ovekomrzac.
Zbog velike kontroverze koju je izazvala, Sara Kejn do kraja svoje kratke karijere nije uspela da se oslobodi pe�ata dramskog pisca koji samo �eli da �okira. Ni druga njena drama, po o�trom naturalizmu, ne razlikuje se od prve. FEDRINA LJUBAV (Phaedra's love) prvi put je izvedena u londonskom Gejt teatru maja 1996. Nju je Kejnova sama i re�irala. Pozajmiv�i delove Senekine interpretacije gr�kog mita o Fedri, napisala je, dramatur�ki gledano, svoju najklasi�niju dramu. Arhetipska pri�a o neuzvra�enoj ljubavi zavr�ava se tako �to Tezej siluje Strofu, kolje sina Hipolita, a razjareni narod se�e gr�kom junaku genitalije i baca ih na ro�tilj.
I u privatnom �ivotu, mlada Engleskinja u to vreme sve vi�e podle�e psihozi i neobja�njivim smenama agresije i potpune bezvoljnosti.
I slede�a njena drama, O�I��EN (Cleansed), jeste pri�a o zavisnosti, mazohizmu i ljubavi (ovaj put sestrinskoj i homoseksualnoj). U njoj ljudska potreba za nasiljem jo� vi�e dolazi do izra�aja. �UDETI (Crave), prvi put izvedena avgusta 1998, poslednja je drama Sare Kejn premijerno prikazana pre njene prerane smrti. U njoj ne postoji pravi dijalog. Protagonisti, obele�eni sa A, B, C i M nisu va�ni. Ceo tekst mo�e se �itati kao izvod iz dnevnika, kao stihovana ispovest.
Naziv Sarine posthumno izvedene drame, PSIHOZA U 4.48 (4.48 Psychosis), ozna�ava vreme kada se nesre�na umetnica svakodnevno budila, i kada joj je otpo�injalo jedino lucidno doba dana. Ve� oko �est ujutro njeni strahovi, nervoza i letargija postajali su nepodno�ljivi. U PSIHOZI U 4:48 Sara Kejn ta�no poru�uje kako �e se ubiti. Prvo �e progutati pilule, pa �e prerezati vene, i na kraju �e se obesiti. Ova drama predstavlja izazov za pozori�ne reditelje jer u njoj lica vi�e ne postoje. U njoj Kejnova na lirski na�in izra�ava sve unutra�nje borbe koje su je dovele do bezizlaznog stanja iz koga vi�e nema povratka.
KO�A (Skin), poslednji tekst u knjizi, scenario je za film od deset minuta prvi put prikazan na britanskoj televiziji juna 1997. Glavni njegov protagonista, Bili, mladi engleski skinhed s tetoviranim kukastim krstom na ruci, voli sa drugovima da tu�e crnce. Bili se postepeno zaljubljuje u crnkinju koja ga fizi�ki i psihi�ki uni�tava. Savr�eno komponovan, ovaj film je mo�an antirasisti�ki pamflet. I u ovom delu, kao i u svim dramama Sare Kejn, minimalisti�ki jezik nenametljiv je i potpuno nepretenciozan.
Shodno obe�anju, krajem 1999. Sara je progutala preveliku dozu pilula. Kad se oporavila u bolnici za du�evno obolele, obesila se i stavila ta�ku na svoj dramski opus. Bilo je to 20. februara 2000. ta�no u 4:48.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2004.
 
NAZAD NA SADRZAJ  > > >