|
Pozori�te u Makedoniji je u rukama mladih
pisaca, glumaca, reditelja i onih koji su
nastavili da rade i u proteklih desetak godina
sa svojim po�tovanim i velikim teatarskim
baga�om
Makedonska pozori�na slagalica u poslednjih
desetak godina puna je razli�itih sli�ica svih
boja koje ta�no govore o onome �ta se doga�alo
ili doga�a u teatru, bez obzira da li su u
pitanju profesionalni ansambli ili grupe,
kulturni centri, trupe ili sami glumci koji su
po�li svojim putem odmetnuti od institucije.
S obzirom na sve doga�aje koji prate Balkan
u poslednjoj deceniji i malo vi�e, ponekad su
ulica, skup�tina, parlament, fabrika, �eleznica,
�kola, rudnik... ve�e pozori�te od onog u kome
su profesionalni pozori�ni ljudi. U vreme
raznoraznih izbora, menjanja vlada, neuki
kandidati u svojim marketin�kim govorima redovno
koriste re� teatar u negativnom kontekstu. Mnogi
nikad nisu u�li u njega, ali vre�aju�i
protivkandidate govore: on samo pravi teatar!
I nekolicina pravih pozori�nih znalaca bila
je u tim kampanjama, neki nisu uspeli da ostvare
snove u politici, neki su dogurali i do
diplomatije i ministarskih fotelja. Reditelj
Ljubi�a Georgievski je 1994. bio jedan od
dvojice kandidata za predsednika dr�ave, a zatim
je, kao utehu za prekinuti predsedni�ki san, pre
tri godine dobio mesto ambasadora Makedonije u
Bugarskoj. Dramski pisac Jordan Plevne� je
ambasador u Francuskoj. U biografiji reditelja
Slobodana Unkovskog pi�e da je bio makedonski
ministar za kulturu. Aktuelni ministar za
kulturu je Blagoja Stefanovski, dugogodi�nji
direktor najuspe�nijeg pozori�ta u Makedoniji �
Narodnog teatra u Bitolju, ku�e u kojoj su
trajale ve�ne muke teatra s dr�avom. Tokom
poslednje decenije, kada nikako nije bilo novca
za pozori�te i kulturu uop�te, upravo ovo
pozori�te uspostavilo je nezavisni model rada
prelaze�i preko svih muka i problema, imaju�i na
svojoj strani publiku koja uvek puni sale na
svim izvo�enjima, sedam, osam pa i deset
premijera u godini, �to je nedosti�ni san drugih
profesionalnih ku�a. Glumica Valentina
Bo�inovska je skoro �etiri godine bila narodni
poslanik i nikad na parlamentarnoj govornici
nije rekla ni re� o glumcu, a i filmski reditelj
Stole Popov je na sli�an na�in pro�ao kroz
parlamentarnu salu tokom svog mandata... Glumci
ili dramski pisci imali su svoje poslani�ke
kandidature... Sre�om, pozori�te je i�lo
svojim putem, s ljudima koji uvek sanjaju i
govore iste snove: bi�e novih predstava, bi�e
vi�e novca, vi�e publike u pozori�nim salama.
U Makedoniji je sada deset �starih�
pozori�ta (Drama Makedonskog narodnog teatra,
Dramski teatar, Teatar narodnosti s Albanskom i
Turskom dramom � sva u Skoplju, narodna
pozori�ta u Bitolju, Prilepu, Velesu, Kumanovu,
�tipu i Strumici) s tradicijom od skoro �est ili
pet decenija, a jedino �novo� radi ve� deset
godina, a to je Teatar za decu i omladince u
Skoplju, gde je direktor (istovremeno i narodni
poslanik) Ljubomir �adikovski. Ovo pozori�te ima
najmla�i i najmanji ansambl � desetak �lanova �
ali i brojnu publiku i mno�tvo pravih predstava,
skoro hitova, mnogbrojna gostovanja i nagrade na
balkanskim i evropskim festivalima, dakako u
svojoj kategoriji. Novi je i De�ji pozori�ni
centar formiran 1999, a cilj mu je edukacija
dece razli�itog etni�kog potekla, kojima uz
pomo� pozori�nog jezika treba da se razvije
svest o zajedni�kom �ivotu, demokratiji i
me�uetni�kim odnosima. Sve preko afirmacije
mladih autora za decu i svoje produkcije, kao i
s jo� jednim ciljem: da se teatar kao predmet
uvede i u �kole. Pravi Teatar se ipak
doga�ao i doga�a u Teatru � na pozori�noj sceni,
me�u pozori�nim znalcima, me�u onima koji uvek
sanjaju, kao deca � samo lepe snove, veruju�i da
�e ve� sutra biti bolje, vi�e novca, vi�e novih
predstava. Dve godine je na snazi novi Zakon
o kulturi od koga pozori�te nema ba� ni�ta, jer
je biv�a ministarka za kulturu �vi�e ulagala u
mrtvu kulturu� � u obnovu i za�titu spomenika
kulture, izgradnju crkvenih hramova, adaptaciju
otvorenih ili anti�kih scena i teatara...
Godinama se priprema nacionalni program za
kulturu za koji se veruje da �e kona�no biti
gotov do juna, a kako ka�e ministar Stefanovski,
kona�no �e dovesti do toga da se ula�e u ��ivu
kulturu� �iji je deo i teatar... No, po�imo
redom. Pozori�te u Makedoniji je ipak u rukama
mladih pisaca, glumaca, reditelja i onih koji su
nastavili da rade i u ovih desetak godina sa
svojim po�tovanim i velikim teatarskim baga�om.
Protekla decenija u makedonskom teatru u
znaku je novog dramskog pisca. To su najpre
Dejan Dukovski, Sa�ko Nasev, Venko Andonovski,
Jugoslav Petrovski... �iji se drame postavljaju
na scenu jo� dok se toner na papiru na kojem su
�tampane nije osu�io. Ali nisu manje prisutni ni
tekstovi kao SUD ili CRNILA Koleta �a�ula,
DIVLJE MESO, TETOVIRANE DU�E, BAHANALIJE ili
CRNA RUPA Gorana Stefanovskog, ERIGON ili novi
tekstovi Jordana Plevne�a: SRE�A JE NOVA IDEJA U
EVROPI i NA�A DAMA U PARIZU ili tekstovi
dramskog nasle�a � Vasila Iljoskog, Antona
Panova, Rista Krleta ili Vojdana �ernodrinskog.
Novembra 2000. obele�ena je stogodi�njica prvog
izvo�enja na makedonskom jeziku drame MAKEDONSKA
KRAVAVA SVADBA Vojdana �ernodrinskog, objavljena
je luksuzna knjiga s originalnim dramskim
tekstom i analizama o �osnovolo�niku�
makedonskog teatra, a snimljen je i TV film koji
je radila dr Jelena Lu�ina; jedan autor i njegov
teatar slavljeni su i u Makedonskoj akademiji za
nauku i umetnost, gde je bilo centralno
obele�avanje. Drame pisaca s po�etka 20.
veka ili njegove prve polovine imaju kontinuitet
poslednjih desetak godina na sceni Narodnog
teatra u Bitolju. U pitanju je novo �itanje
dramskog nasle�a, u kontekstu i s konotacijom
ovog vremena, s visokim pozori�nim dometom,
priznatim i nagra�ivanim i na scenama u
inostranstvu: u Rusiji, Francuskoj, Sloveniji,
Srbiji, Bugarskoj i Australiji, gde je Teatar
imao dva gostovanja od mesec dana. Na
pozori�nim scenama Skoplja desetak godina hitovi
su predstave po delima mladih dramskih pisaca.
Autori tih novih drama uglavnom su ro�eni oko
1970, dakle sada su u tridesetoj ili tridest i
nekoj godini. Na sceni Dramskog teatra
po�etkom pro�le decenije debitovao je Sa�ko
Nasev s komadima koji su stekli veliku
popularnost: �IJA SI, GREH ILI �PRICER i HAREM.
Njegova drama POZITIVNO MI�LJENJE godinama je
bila hit (sve su u re�iji Dimitra Stankoskog)
koji se upravo sada, posle pet godina igranja,
obnavlja, opet kao nezavisni projekat, a u
me�uvremenu su mu izvedene drame LIBRETO VAGNER,
SERDAR, SPIRO CARE, PRO�I��AVANJE... Nasev je
predstavnik talasa kojim se u makedonskoj
dramaturgiji, od devedesetih naovamo, superiorno
afirmi�e na�in dramskog pisanja imenovan kao
post-postmodernizam, zasnovan na kombinaciji
realisti�kog skriptorskog postupka, apliciran na
prepoznatljivu popularnu matricu, naj�e��e
melodramu. Na makedonskoj pozori�noj sceni u
poslednjih desetak godina (od 1994) je i Venko
Andonovski, vrsni prozni i dramski autor. Sve
njegove drame: ADSKA MA�INA, BUNT U DOMU
STARACA, SLOVENSKI KOV�EG, KANDID U ZEMLJI �UDA
i CRNE LUTKICE, izvedene su u Drami MNT,
Dramskom teatru ili Turskoj drami Teatra
narodnosti u Skoplju, poslednja kao nezavisni
projekat, a prva na sceni u Strumici. Dramski
rukopis Andonovskog prati postulate moderne i
postmoderne dramaturgije, s velikim ume�em
struktuira, tematizuje i teatralizuje lako
prepoznatljive situacije iz �ivota. Jugoslav
Petrovski je dramski autor koji superiorno vlada
dramskim zanatom, ve�to operi�e pozori�nim
znacima i simbolima i uvek privla�i pa�nju
teatarske i knji�evne publike. Sve njegove drame
� JEVAN�ELJE PO JUDI, GRE�NI SU SE UTE�ILI,
KILIBA, ZMAJEVI DOLAZE, ELE�NIK, SONATA U
A-MOLU, VAZA OD PORCELANA (nagra�ena �ekspirovom
nagradom u Engleskoj) izvedene su na raznim
scenama a postavili su ih razli�iti reditelji,
tekstovi su nagra�eni, a glumci i publika vole
da igraju odnosno gledaju predstave po njegovim
dramama. Namerno, na kraju pregleda o mladim
dramskim piscima ostavljam Dejana Dukovskog,
najmla�eg po godinam a najizvo�enijeg u
makedonskim pozori�tima, autora tekstova koji su
godinama na repertoaru, predstava koje su u
pravom smislu hitovi i koje su gostovale na
raznim festivalima po Evropi. Njegove tekstove u
poslednjih desetak godina izvode pozori�ta u
Makedoniji, �irom Balkana, ali i teatri u
Evropi, Americi i Aziji. Pre svega, to je BURE
BARUTA, apsolutno najizvo�enija makedonska drama
u svetu, postavljena na dvadeset jednu scenu �
od Skoplja, do Njujorka i Tokija. Pro�le godine,
u maju, u Gdanjsku je odr�an i simpozijum: Bure
baruta � stanje i provokacija. Dukovski je autor
i drugih mnogo izvo�enih drama na raznim scenama
� BALKANSKA GROTESKA, POSLEDNJI BALKANSKI
VAMPIR, BALKAN NIJE MRTAV, MAMU MU JEBEM KO JE
PRVI PO�EO, DRAKULA... Naslovi drama kazuju
mnogo. Sve su to, naime, pri�e o Balkanu koje
li�no do�ivljavam kao ljubavne komade, kao pri�e
koje govore o ljubavi koja nedostaje svima i
svuda u svetu, o ose�anju za kojim svi tragamo,
o tome koliko ga nema, o tome koliko smo jedni
drugima potrebni; no, to su u isti mah i drame o
nasilju, komadi koji zahtevaju da se upustimo u
dijalog i da se razumemo. Drame Dukovskog
istovremeno su i pri�e o malom �oveku na Balkanu
(i svuda u svetu) tretiranom kao �guzica sveta�,
gde se �ivi i umire po posebnim pravilima. U
ovoj pri�i su i tekstovi ra�eni po starim ili
novim tekstovima Gorana Stefanovskog. Njegove
drame DIVLJE MESO i TETOVIRANE DU�E osamdesetih
godina bili su hitovi u nekada�njem YU
teatarskom prostoru. Izvodile su se ili
gostovale u kazali�tu, pozori�tu, gledali��u,
teatru. Prvi tekst bio je praizveden u re�iji
Slobodana Unkovskog (1980), a drugi u re�iji
Paola Ma�elija (1985) � oba na sceni Dramskog
teatara, a oba su opet, ve� tre�u godinu, na
sceni Dramskog teatra. I opet su hitovi.
Ljudi u pozori�tima Makedonije, uostalom kao
i svuda u svetu, imaju isti san: �ele da promene
svet, uprkos ludim vremenima, a od svoje publike
tra�e da veruje u dolazak humanije,
dostojanstvenije, lep�e sutra�njice. Makedonski
teatar u svoju savremenost unosi vlastitu
tradiciju, a glumci su u njemu glavni stub,
reditelji su okrenuti doma�em autoru bez obzira
na to da li od njega tra�e novi tekst ili prave
rimejk predstava; tu je i publika koja voli
predstave u kojima prepoznaje svoju nimalo
veselu dru�tvenu situaciju i svakida�njicu. A u
predstavama su uglavnom mladi, ili malo stariji
glumci: Nikola Ristanovski, Dejan Lili�, Irena
Risti�, Nikolina Kuja�a, Toni Mihajlovski, Vlado
Jovanovski, Biljana Dragi�evi�, Dragan Spasov,
Biljana Beli�anec, Risto Gogovski, Kalina
Naumovska, Tanja Ko�ovska, Maja Veljkovi�, Elena
Mo�e, Amernis Nok�i�i, Gabriela Petru�evska,
Refet Abazi, Petar Gorko, �or�i Jolevski, Senko
Velinov, Jelena �ugi�, Zvezda Angelovska, Iskra
Veterova, Vasil Zafir�ev, Vladimir Ja�ev...
Pet predstava po isto toliko drama Gorana
Stefanovskog i Dejana Dukovskog sada su hit
predstave na dve scene u Skoplju. Na sceni
Dramskog teatra to su TETOVIRANE DU�E i DIVLJE
MESO Stefanovskog, a BURE BARUTA (igra se od
1994), MAMU MU JEBEM KO JE PRVI PO�EO (od 1996)
i BALKAN NIJE MRTAV (2001) Dukovskog su na
repertoaru Drame Makedonskog narodnog pozori�ta.
Zanimljivo je da su sve te predstave re�irala
samo dva mlada reditelja � Aleksandar Popovski i
Sa�o Milenkovski. Popovski je reditelj
DIVLJEG MESA, predstave koja je gostovala u
Parizu, Padovi, Be�u, Podgorici, Beogradu, Novom
Sadu... i dobila mnoge nagrade. Recimo i da je
prvo DIVLJE MESO (1980) progla�eno za predstavu
20. veka u makedonskom pozori�nom prostoru.
Popovski je re�irao i hit predstave u Drami MNT
MAMU MU JEBEM KO JE PRVI PO�EO (prikazana i na
nekoliko scena u inostranstvu) te BALKAN NIJE
MRTAV (mnogobrojna inostrana gostovanja).
Milenkovski je reditelj praizvedbe BURETA BARUTA
i rimejka TETOVIRANIH DU�A u Dramskom. Ove
predstave prikazuju se pred uvek punim salama i
pred, naj�e��e, mladom publikom. To je, svakako,
posledica prepoznavanja u onome o �emu te
predstave govore. A one su fokusirane direktno
na svet u koji su mladi do gu�e utopljeni. U
me�uvremenu odigrane su mnoge predstave. Svaka
ima svoju sudbinu. Mnoge su prikazane i na
festivalskim scenama u Makedoniji � na
Makedonskom teatarskom festivalu �Vojdan
�ernodrinski�, Festivalu kamernog teatra �Risto
�i�kov�, Danima komedije, Ohridskom letu. Mnogo
se i gostovalo � na svim ve�im festivalima u
Evropi � Berlinskom pozori�nom festivalu,
Bonskom bijenalu, festivalu u Ukrajini, u Moskvi
i Sanktpetersburgu, Parizu, Avinjonu, Grenoblu,
Kanu, Marseju i drugde u Francuskoj, na
Siciliji, Kopenhagenu, Oslu i Stokholmu, u Rigi,
Be�u, Lajpcigu, Kairu, Atini i Patri u Gr�koj, u
Kairu, Johanesburgu, Kazablanci, Albaniji i
Bugarskoj� skoro na svim pozori�nim scenama
nekada�njih jugoslovenskih pozori�nih
prestonica... Ovaj proces stvaranja
makedonskog pozori�ta, ne samo tokom poslednjih
desetak godina, zaokru�en je i ovekove�en i kao
TEATAR NA MAKEDONSKOM TLU � kao enciklopedija
koja je pro�le godine objavljena kao
interaktivno digitalno izdanje na CD-u. Ona
sadr�i sve relevantne podatke o scenskoj
umetnosti na makedonskom tlu tokom minulih
dvadeset pet vekova. Izdava� je Fakultet za
dramsku umetnost � Institut za teatrologiju,
projekat je finansiralo Ministrstvo za kulturu
RM, a �tampao je �Soni� iz Dizeldorfa. CD
obuhvata sistematizovan, obra�en i prikazan
period od dvadeset pet vekova, od kojih se
dvadeset �etiri tretiraju kao istorija, dok je
teatar 20. stole�a na makedonskom tlu istra�en
kroz konkretne pokazatelje. Ova enciklopedija se
ne bavi samo dramskim teatrom ve� i baletskom i
operskom umetno��u, alternativnim i amaterskim
pozori�tem, istorijom albanskog i turskog
teatra, romskom pozori�nom umetno��u,
festivalima, biografijama svih u�esnika u
procesu nastanka predstava... Re� je o
multikulturnom i multietni�kom projektu, bogatom
podacima o razvoju pozori�nih institucija, o
predstavama, kao i biografskim podacima
u�esnika. Digitalno izdanje TEATAR NA
MAKEDONSKOM TLU, koje za sada nema ni jedna
nacionalna kultura na Balkanu, sad�i vi�e od
3.500 stranica teksta, organizovano je u �est
hiljada enciklopedijskih jedinica, sadr�i
podatke o 3.642 pozori�ne predstave, 1.630
predstava na pet najva�nijih festivala, 680
biografija glumaca, reditelja, dramskih pisaca,
dramaturga, operskih i baletskih igra�a,
scenografa, kostimografa, pozori�nih kriti�ara,
teatrologa, teatrografa... Na CD-u je i vi�e od
2.500 fotografija, uporedne hronologije, re�nik
s 450 teatarskih termina, poseban 3D model �
rekonstrukcija anti�kog Teatra Heraklea
Linkestis, pri �emu �4 minute i 4 sekunde mo�e
da se �eta po negovom prostoru�, tu su i
dvadeset �etiri video-inserta u trajanju od 32
minuta, 17 audio-inserata u trajanju od 30
minuta, pet trodimenzionalnih fotografija�
Podaci su prikupljeni iz makedonske
teatrolo�ke baze koju ve� pet godina
sistematizije istra�iva�ki tim Instituta za
teatrologiju na Fakultetu dramskih ume-tnosti u
Skoplju. Autorski tim ove digitalne
enciklopedije �ine: profesor Jelena Lu�ina,
voditelj i glavni redaktor projekta, Andrej
Timofejev, tehni�ki menad�er, autori tekstova
su: Sne�ana Anastasova �adikovska, Sonja
Zdravkovska D�eparovska, Liljana Mazova, Mi�el
Pavlovski i Viktorija Temova Rangelova, a u
realizaciji je u�estvovalo dvadeset osam autora,
konsultanata i saradnika. Sva�ta se jo�
de�avalo u pozori�tu u Makedoniji u proteklih
desetak godina. Ipak, dobro je zaustaviti se
tamo gde su rezultati lepi i dostojni
po�tovanja.
|