|
Ovaj tekst je nastao na osnovu pisama koje
sam tokom rada razmenjivala s rediteljem
Slobodanom Unkovskim, dva intervjua koje sam
napravila na po�etku i na kraju rada, te
dnevnika koji sam vodila tokom proba. To je
poku�aj da se zapazi i prou�i princip rada ovog
reditelja na predstavi �INE. Dakle, ne princip
rada Slobodana Unkovskog uop�te, ve� princip
rada na konkretnom projektu.
Strategija meduze
Reditelj
Slobodan Unkovski, kao uostalom i velika ve�ina
drugih umetnika, izbegava da defini�e sebe. S
druge strane, va�no je neprestano iznova
prou�avati proces nastanka predstave, pa sam
Unkovskog zamolila da prevazi�e otpor i sam
odredi svoju poetiku, a on je svoj metod rada
nazvao �strategija meduze�. UNKOVSKI:
�Strategija meduze� je strategija ��irenja�
teksta. Ja sam kao meduza u kojoj plivaju svi
ostali. To nije zato �to sam mnogo veliki, ve�
je moja pozicija takva. Meduza hranu �kuva� u
�orbi u svom stomaku. Svi plivaju u razli�itim
pravcima u vodi koja nije voda, ve� ��orba� u
meduzinom stomaku. Zato i svi igraju u istom
pravcu jer su �inficirani� istom bole��u. Glavna
namera mi je da saradnike dovedem u stanje u
kojem sam i sam, a koje nije lako definisati.
Nastojim da im ga prenesem, a onda saradnici
izbacuju sopstvene ideje.
MILIVOJEVI�-MA�AREV: Kako dospevate do te
ideje, okvira ��orbe�, kako je nazivate?
UNKOVSKI: Sve zavisi od vremena za
pripremu. Kada imam vi�e vremena, ili imam
komplikovaniji projekat, onda moram ranije da
imam jasniju situaciju. Kada je projekat
jednostavniji dovoljno je da znam o �emu se
radi, a to o �emu se radi mo�e ponekad biti esej
na pet strana, a ponekad tek re�. Ina�e nemam
potrebu da i�ta od toga ranije defini�em. Zato
mi je toliko va�na podela i energija koju donose
saradnici, a koja onda defini�e po�etne ideje.
Inscenacija istog teksta koju bih sam postavio
na drugom mestu bila bi sasvim druga�ija.
U prvim razgovorima o strukturi i sadr�ini
predstave Unkovski polazi od pretpostavke da
�INE Milene Markovi� imaju otvorenu strukturu i
da tekst ne nudi jasan okvir ve� za njim moramo
da tragamo. Drama �INE svojom (otvorenom)
strukturom jasno svedo�i o nameri spisateljice
da govori o zatvorem dru�tvu koje u su�tini
sadr�i seme destrukcije. U jedanaest
fragmentarnih scena nabacan je niz tema koje
navode na razmi�ljanje o razlozima dru�tvene i
li�ne katastrofe. Likovi nemaju imena ve�
odrednice funkcija: Rupica, Junak, Gadni, Debil
� depersonalizacija je u korenu problema. I
drugu karakteristiku drame uo�avamo ve� kod
spiska lica, a ona ukazuje na to da ovo ne samo
�to je zatvoreno dru�tvo ve� je i podeljeno, a
sastoji se od raznih profila mu�kih tipova s
jedne, i samo jednog tipa �ene svedene na re�iti
nadimak � Rupica. Pitanje je na kojim
ta�kama je tekst najotvoreniji, a sve ukazuje na
Veselog. Naslu�uje se da bi klju� predstave
mogao biti upravo ovaj lik. Veseli i Rupica
zavr�avaju dramu u raju. �ta je to raj? Ko je
Veseli ako ga susre�emo u raju? Ko je taj ko
mo�e da nas uvede u raj? Je li to smrt? Da li je
Veseli an�eo smrti? Da li je raj latentno
prisutan tokom predstave? Na koji na�in?
Naslu�uje se da bi predstava morala imati dva
toka: jedan je tok redovnih scena, a drugi je
tok, uslovno re�eno, raja. Ta dva toka zajedno
�ine tekst predstave. Kako �e izgledati taj
drugi jo� se ne zna. Za sada pravimo inventar
pitanja. A odgovori... Njih �emo na�i tokom
procesa ��irenja teksta�, a na osnovu
�strategije meduze�.
Prve probe
Prve probe protekle
su u radionicama, ali one, s obzirom na vreme
koje im je reditelj posvetio, nisu od presudnog
zna�aja za proces rada. No, Unkovski je u
procesu prvo u�ao u prostor, a zatim glumce
posadio za sto i vratio proces na �ita�e probe.
Radionice u prostoru, dakle, prethode tekstu,
one su neka vrsta treninga, priprema i uvod za
rad na predstavi. Cilj radionica bio je da
se stvori dobra dinamika grupe i zato su u njima
u�estvovali svi saradnici koji treba da
prisustvuju kompletnim probama (glumci,
organizator Sla�ana Tatar, asistent reditelja
Ksenija Krnajski, inspicijent Marko Ajvaz i ja,
kao dramaturg). Radionice ukazuju na put kojim
�e se dalje razvijati projekat. U ovoj fazi rada
reditelj nastoji da od saradnika napravi
harmoni�an tim. Radionice otkrivaju i ko je
kakav u ekipi (ko je sklon improvizacijama, a ko
�eka instrukcije, ko je otvoren, a ko
nepoverljiv ili stidljiv). Radionice ukazuju i
da �e u radu li�na inicijativa saradnika i
spremnost da se improvizuje i eksperimenti�e (na
zadatu temu) biti od velikog zna�aja, a da su
bodrost i budnost obavezni. Na ovaj na�in
reditelj je od prve probe nastojao da podigne
radnu temperaturu grupe i na tome je insistirao
do poslednje probe, jer energija svakog �lana
ekipe uti�e na grupnu dinamiku. Probe su
po�injale jednostavnim ve�bama zagrevanja. Ve�be
su bile raspore�ene od prostih ka slo�enim. Prvo
smo se bavili ve�bama hoda, zatim ve�bama
interakcije (improvizovan sukob na relaciji
grupa�pojedinac), a sledile su ve�be koje
zahtevaju izvesnu gluma�ku spremnost i njih su
obavljali samo glumci. Bile su to komplikovanije
improvizacije na zadatu temu. Glumci bi dobili
zadatak da pokretom, mimikom i izmi�ljenim
jezikom saop�te pri�u. Pred kraj probe oni bi se
okupili u hor i kroz improvizacije otpevali
pesmu VUK I OVCA kojom po�inje drama �INE. Na
kraju prve probe tekst je pro�itan �ravno�.
Unkovski je govorio o vlastitom vi�enju
komada, svojim planovima, idejama i dilemama.
Autorka je mu�ki princip odredila kao aktivan, a
�enski kao pasivan, �to zna�i da drama ne bi
bila mogu�a bez interakcije ta dva principa.
Banalnost zla i konstantnost nasilja povla�e za
sobom jo� jednu va�nu temu � te�nju ili jo�
bolje �e�nju mlade generacije za slobodom i
lepotom. Ta �e�nja je, misli spisateljica, pre
nalik primalnom kriku, o kome govori Artur
D�anov, no �to je artikulisana namera. Krik za
lepotom i sre�om izbija posle svake scene
nasilja, a pogotovo je intenzivan u scenama
ljubavnog susreta Veselog i Rupice, te zavr�oj
sceni komada i poslednjoj replici Junaka. Posle
svega ostaje te�ak ose�aj krivice zbog u�injenog
i pre�ivljenog zla te sna�na potreba da se
oslobodimo krivice. Kako? Zaborav vodi u
regresiju, a za kajanje i pra�tanja izgleda jo�
nemamo dovoljno snage. �ini se da odgovor nema
ni Milena Markovi� pa zato i nudi dramu otvorene
strukture. Paralelno s radionicama Unkovski
vodi prve razgovore s kostimografom i
scenografom Angelinom Atlagi�. U prvoj fazi on
se ne bavi re�enjima ve� postavlja pitanja i
saop�tava svoje ideje, a te se pri�e postepeno
menjaju u zavisnosti od sagovornika (saradnika).
Njegov na�in rada deluje kao odraz spontanosti
svih �lanova grupe, ali su�tinski Unkovski nije
�ovek naivne spontanosti. Pre se mo�e re�i da
postavlja koordinate delovanja svojim
saradnicima a onda pu�ta da slobodni protok
ideja ispuni te koordinate. UNKOVSKI: To
je kao da su svi dobili iste nao�are, tako da
svi gledamo isto, ali se neki iznerviraju, bace
nao�are i ispadaju iz igre jer ne mogu da prate
(proces). On je reditelj koji je spreman
da �eka. Posmatra�u sa strane mo�e se u�initi da
su pojedine probe tra�enje vremena jer se vreme
tro�i na postupke i zamisli �to o�igledno nema
veze s idejom predstave. Na takve primedbe
Unkovski odgovara da je sve to proces.
UNKOVSKI: Dolazim iz Makedonije koja
stoji izme�u dva principa: zapadnog i
vizantijskog. Prvi tra�i brzu i efikasnu akciju,
a u drugom nema �urbe, on podrazumeva odlaganja,
�ekanje. Ose�am da sam �ovek Vizantije i ne �uri
mi se; ja mogu da sa�ekam. Izvesne stvari mogu
biti kazane samo jedanput, i ako nisu kazane u
pravom trenutku onda ne mogu da obave posao.
Ima, me�utim, stvari koje je kasno govoriti i
njih ne treba ni pominjati. Poslednja,
ali nikako nebitna karakteristika rada Unkovskog
je humor. U procesu rada humor igra va�nu ulogu.
On rastere�uje atmosferu na probama, �ini da i
manje interesantni aspekti rada postanu
zanimljivi, a uz humor se i lako prevazilaze
te�ko�e u komunikaciji. Uostalom, i predstave
ovog reditelja obiluju humorom. Probe
zagrevanja � da tako nazovemo prve probe �
ispunile su svoju svrhu: postignuta je
odgovaraju�a dinamika grupe i radna temperatura.
Elementi koji su se pojavili na
probama-radionicama (podsticanje improvizacije,
teatralizacije raznih vrsta hoda i pevanje) bi�e
razvijani u kasnijim fazama rada.
�ita�e probe
Prva �itanja
teksta odvijaju se jo� tokom proba- -radionica,
ali prave �ita�e probe po�inju ne�to kasnije, po
ulasku u probnu salu. Dok je tekst na sceni
�itan �ravno� i u celini, na �ita�im probama se
ide od scene do scene. Unkovski obja�njava
karaktere, situaciju scene i svoj cilj. Ve� sada
se vidi da u velikom broju scena nastoji da
izvu�e vi�e od napisanog. No, to nije
izneveravanje teksta ve� formiranje �teksta
predstave�, ili ��irenje teksta drame�. Na
�ita�im probama Unkovski prili�no vremena
posve�uje analizi likova i slikanju karaktera.
Rupica (lik tuma�i Jelena �oki�) u mnogim
scenama (pogotovo u prvom delu drame) deluje
najpre kao katalizator, da bi onda postala
�rtva. Rupica je kvintesencija onog �to se na
Balkanu zove �prokleto �ensko�, pasivna je,
povodljiva, naivna. Njena glavna te�nja je da
na�e svog mu�karca, ali kao i svako pravo
�prokleto �ensko� nepogre�ivo bira pogre�nog
(Junak i Gadni je, ma kakava bila po�etna
situacija, na kraju svake scene uvale u
probleme). Odrednica �Rupica� nije povezana s
uzrastom, obrazovanjem ili nacionalnim poreklom.
Biti �Rupica� zna�i imati odre�en mentalni sklop
koji �enu redovno vodi u pogre�nom smeru; zato
ni jedna od �Rupica� nema ime. Posedovati ime
zna�i biti jedna, poseba, a sve Rupice su (bez
obzira na to da li su u�enice, psiholozi,
medicinske sestre) tragi�no iste. Mu�ki
princip ima tri podvarijante: Junak (Sergej
Trifunovi�), Gadni (Neboj�a Glogovac) i Debil
(Boris Milivojevi�). U odre�ivanju likova
spisateljica je �tura. Za Junaka Milena veli:
�Junak je ono �to mu ime ka�e.� On u dru�tvu
svojih prijatelja dugo ostaje superioran,
najve�tiji je u igrama loptom, privla�an za
�ene, inteligentan i ironi�an. Za sebe ka�e da
ne voli gu�ve, ali da neprekidno problemi nale�u
na njega. Prijatelji ga tretiraju kao dobrog
momka mada je on realno daleko od toga. On je
taj koji navede prijatelje na akciju u kojoj
(obavezno) neko drugi nastrada. Sa stanovi�ta
karaktera, a posebno Junakovog, zanimljiva je
10. scena (de�ava se u vojvo�anskom selu).
De�ava se posle katastrofa koje je Junak
inicirao i pre�iveo. Njegovi prijatelji su mrtvi
i on se kona�no sprema da po�ne novi, druga�iji
�ivot. No, bez obzira na odluku, on, kao ni
Rupica, nije u stanju da pobegne od svog
karaktera, ne mo�e da odoli izazovu koji mu
upu�uju ribolovci i � gine. Ako mu�karac u
ovom svetu nije Junak, onda je verovatno Gadni.
Ovaj je ve� na prvi pogled zadu�en za surovost.
Zanimljivo je kada Gadni postaje surov. On
maltretira Debila dok se njegov prijatelj Junak
zabavlja s Rupicom, a kad ne mo�e da iska�e
Eros, okre�e se destrukciji. To je princip na
kome funkcioni�e do kraja. U 4. sceni (de�ava se
u Splitu, pred rat, kada je Gadni vojnik) prvi
put ga vidimo s devojkom. Sre�an je �to je
kona�no sa �enom i spreman je da Rupicu prihvati
takvu kakva je. Prvi i jedini put on kroz pri�u
o dedi otkriva korene svog nezadovoljstva i
besa. Katastrofa koja ga u toj sceni snalazi
mo�e biti motiv da se kasnije, u ratnim scenama,
pona�a surovo prema Rupici. Jo� jednom (9.
scena), kada pravi ku�icu za ma�e, on �e
pokazati naznake ne�nosti i pa�nje prema �svojim
�enama�, ali ga sukob s Junakom tera da se
agresivno pona�a prema Debilu. Debil te�i da
�bude kao drugi�. Paradoksalno, premda je
mentalno na ni�em stepenu u odnosu na druge
likove, on se najvi�e razvija. Dok ostali le�e
po zatvorima i ratuju, on zavr�ava zanat i
postaje majstor. No, to mu ne�e obezbediti
samopouzdanje i on �e se i dalje boriti da ga
drugovi iz detinjstva prihvate. Ku�ica otvara
mogu�nost da kona�no bude prihva�en, ali tu �e
se suo�iti sa su�tinom svog problema: on mo�e da
u�ini bilo �ta, ali ne i da �skine nalepnicu�
koju mu je dru�tvo jednom zalepilo. Debil je
druga�iji, a to je u zatvorenom dru�tvu koje
tavori na razvalinama patrijarhalnog ustrojstva
porodice i socijalisti�kog dru�tvenog sistema,
najnepovljnija pozicija. Karakterizaciju
likova Unkovski crpe iz teksta Milene Markovi�,
a nadgradnja nastaje kroz interpretiranja scena.
Na primer, druga, �etvrta i deseta scena u prvi
mah name�u se kao scene velike pretnje, a
reditelj insistira da budu igrane opu�teno, �ak
veselo, tako da nasilje koje se dogodi na kraju
svake od njih donosi preokret i predstavlja
iznena�enje. U nekim scenama Unkovski potencira
atmosferu (prva � besciljnost, �etvrta i osma �
psihoza rata, deveta � dru�enje starih
prijatelja) koja proizlazi iz teksta, a manje se
bavi sukobima. Najvi�e pa�nje reditelj posve�uje
ratnim scenama (�esta i osma), insistira na
pri�ama �iji je cilj izbegavanje stereotipa, ali
do pravog klju�a o�igledno nije jednostavno
do�i. Unkovski i ne insistira na odgovoru ve�
vizantijski �eka. Na �ita�im probama on
�ivim bojama slika karaktere. Analiziraju�i,
zajedno s glumcima traga za biografijom likova i
njihovom motivacijom. Likove tretira kao realne
ljude. U nekim trenucima dozvoljava glumcima da
na �ita�im probama odustanu od teksta i bave se
stanjem likova i izmi�ljaju replike da bi
razvili likove. Ti ��prajcevi� (termin
Unkovskog) �e docnije u radu otpasti i glumci �e
se lagano vratiti tekstu, no dok se igraju i
stvaraju likove ��prajcevi� su veliko
zadovoljstvo za glumce, ali i sve koji prate
probe. Po�to smo pro�li scenu po scenu,
zapo�inje �itanje integralnog teksta. Unkovski,
ina�e, tokom rada insisitra na celini. Tekst je
�itan nekoliko puta u celini pred lektorom, dr
Ljilanom Mrki� Popovi�, i Milenom Markovi�, i s
njima je diskutovano o svakom problemu. Milena
dora�uje nekoliko replika. Zanimljvo je da za
stolom, na �ita�im probama, Unkovski nerado
pravi ��trihove�. On tekst koristi kao sredstvo
za igru iz koje �e analizom, ra��lanjivanjem,
ponovnim sastavljanjem i improvizacijom nastati
tekst predstave.
U prostoru
Slede�a faza
podrazumeva izlazak u prostor, na scenu. Prve
probe u prostoru mogu delovati kao ne�to te�ko
pa i uzaludno, jer glumci isprobavaju materijal,
manje se bave tekstom a vi�e onim �to bi kao
likovi u datoj situaciji mogli da �ine na sceni.
Sposobnost glumca da improvizuje ovde je veoma
va�na. Najvi�e se improvizuje u prvoj sceni.
Svako improvizuje za sebe, ali i svi zajedno.
Glumci se pona�aju poput dece u igri, a ono �to
jednog dana otkriju ve� sutradan zaborave,
razru�e, promene. I dok je prva scena u stalnim
transformacijama, improvizacija daje kreativne
plodove u narednim scenama. Marinko Mad�galj
(u predstavi Masni, Domorodac i Ribolovac) i
Neboj�a Milovanovi� (Masni II, Domorodac,
Ribolovac) nastoje da ono �to su otkrili za
stolom plasiraju na sceni. Jelena �oki� kroz
improvizaciju pronalazi klju� za IV scenu.
Neboj�a Glogovac i Sergej Trifunovi� otkrivaju
da je re�enje za ratne scene u energiji.
Potrebno je prona�i i �prosuti na scenu� sirovu,
intenzivnu energiju. Njih dvojica u tekstu
pronalaze mesta (pri�a o Grbavom, tabletica)
koja im dozvoljavaju da improvizuju i �pumpaju�
energiju. Tako se sti�e i do ose�aja da pojedine
scene moraju da budu temeljene na kontrastima i
paradoksima. Tako �e u panici biti vojnici, dok
je njihova zarobljenica mirna; u jednom trenutku
Gadni (Glogovac) vi�e, a ve� u slede�em pla�e od
straha� Proganjanje drugog, onoga ko je
druga�iji, jo� je jedna va�na tema drame �INE.
Milena uo�ava na�in na koji zatvoreno dru�tvo
prepoznaje �druga�ije�, izdvaja ih i na njih
potom, br�e ili sporije, ali svakako neminovno,
usmerava motoriku svakodnevnog nasilja.
Banalnost zla, o �emu je pisala Hana Arent,
Milena Markovi� fiksira u kratkim replikama.
Uloge progonjenog, tj. �druga�ijeg�, i
progonitelja smenjuju se od jednog do drugog
lika (mada se kao progonitelji naro�ito isti�u
Domoroci, tj. Ribolovci), a razlozi za stradanje
banalni su kao i samo zlo (�etnja rivom,
skidanja majice, gradnja ku�ice�). U zatvorenom
dru�tvu postoji bezbroj na�ina na koji mo�ete
nastradati jer ste �druga�iji�. Unkovski
hita da u grubim crtama postavi mizanscen i tako
�to pre omogu�i igranje predstave u celini, ne
insistira na tome da napravi krajeve
pojedina�nih scena niti se naslu�uje kraj
predstave. U ovoj fazi, po re�ima reditelja,
odre�uje se stil predstave, odnosno biva
utvr�ena scenska mera teksta predstave. To zna�i
da je do�ao �as za procenu �ta od onoga �to je
prona�eno za stolom uistinu funkcioni�e na
sceni. Sada je trenutak i da bude definisan
prostor za igru. Angelina Atlagi� sugeri�e razne
predloge, a Unkovski se opredeljuje za
najsvedeniji (beli stubovi na crnoj zavesi).
Re�enje provocira �u�enje: �Gde je ovde
scenografija�? Unkovski odgovara: �Ne treba mi
scenogafija. Treba mi prostor za igru.�
Progoni
Vreme je za prve
progone. Probe se odvijaju u ritmu: progon,
��i��enje�, progon, ��i��enje�, i tek sada, gde
je to potrebno, nastaje ��trihovanje�. Sledi
igranje predstave u kontinuitetu. Mnogo puta,
�to �e��e do premijere. U ovoj fazi Unkovski
polako, postepeno postavlja po�etak i kraj svake
scene i prelaz izme�u pojedinih scena. Nakon
dugih razgovora dolazimo do zaklju�ka da onaj
�drugi tok�, �tok raja� bude prikazan kroz
muziku. U ovom periodu priklju�uje nam se i
Neboj�a Ignjatovi�, muzi�ki saradnik. Nakon
razgovora s rediteljem o stilu i atmosferi
predstave, on predla�e niz starih �lagera. Ni
ovde ni�ta ne�e biti fiksirano. Glumci
isprobavaju razne �lagere. Broj pesama i njihovo
mesto u predstavi varira od probe do probe.
Neboj�a donosi kasete i CD-ove s raznim
numerama. Glumci se hvataju za poznati �lager
POD SJAJEM ZVEZDA. Neboj�a ih upozorava da je to
jedna od najte�ih pesama i da je malo ko uspeo
da je otpeva kako valja. To je mamac za ekipu.
Svi neprestano pevaju POD SJAJEM ZVEZDA. Glumci
su izgleda jedva do�ekali da zapevaju, a muzi�ke
probe �esto �probijaju� predvi�ene termine.
Muzika ima va�nu ulogu u stvaranju atmosfere
na probi. Unkovski insistira na lepoti,
naivnosti i radosti koju nose �lageri. I premda
je u po�etku zaklju�eno da nam ne treba majstor
za scenski pokret, muzika sama od sebe zahteva
ples. Tako nam se priklju�ila i Maja Milanovi�.
Unkovski i ona se sla�u da, po�to glumci ve�
pevaju poznate numere, ples treba da sadr�i
elemente poznate iz mjuzikla. Ples nudi klju� za
sedmu scenu. S plesom ona dobija smisao zasnovan
na paradoksalnom kontrastu u odnosu na ratne
scene koje je okru�uju. Da bi do�ivljaj �arolije
bio potpun, postarao se i ma�ioni�ar Tomislav
Magi koji Nikoli �uri�ku (Veseli) pokazuje
trikove. Tako se kockice sklapaju, a pitanja
postepeno dobijaju odgovore. U ovom periodu
dolazimo do prvih zaista bitnih �trihova. Njih
pravi reditelj. Najvi�e ih ima u zavr�noj sceni.
Unkovski smatra da je do tada ve� re�eno sve �to
je potrebno, te nema potrebe vra�ati se na
staro. Jedino pitanje na koje nema odgovora na
kraju glasi: �ta je istina? U ovoj fazi,
predstava deluje kao mali aparat koji reditelj
�estim isprobavanjem razra�uje. Predstavu
stvara �rad�, tj. igranje. Stil predstave se
jasno nazire i svi saradnici u ovoj fazi ose�aju
se slobodno da daju nove predloge i �pune
formu�. Reditelj pu�ta svakog da se iska�e, ali
insistira da se eksperimenti dr�e u precizno
zadatim koordinatama. Jo� dugo tokom rada,
predstava deluje kao celina bez okvira (bez
jasnog po�etka i kraja). Tek kad je fiksirao
bitne ta�ke unutar svake scene Unkovski odre�uje
�okvir�, tj. po�etak i kraj. A kad su oni
definisani, reditelj se vi�e ne vra�a na
pojedina�ne scene. Ako jo� ima nekih
�ne�isto�a�, on pu�ta da se kroz rad (stalno
igranje) iskristali�e prava mera svakog detalja.
U zavr�nim progonima Unkovski traga za smislom i
ritmom celine. �Tekst predstave� sada deluje
gotovo kao autonomna, samostalna i suverena
celina koja je u sebe inkorporirala tekst drame.
Va�no je napomenuti da je u izgled predstave
upleten uticaj i rad brojnih ljudi, ali da je
vrlo te�ko (gledano spolja) razabrati �ta je
�iji udeo jer svi �uticaji� funkcioni�u kao deo
celine. U ovoj fazi na probe dolaze �prijatelji
od autoriteta� koji konstruktivnim primedbama
bodre ekipu na rad. Unkovski isistira da
predstava bude odigrana nekoliko puta pre
premijere, i to pred biranom, dobronamernom
publikom, da bi glumci osetili gledaoce i da bi
predstava po�ela da �di�e�. Saradnici su bez
izuzetka odu�evljeni poslom koji su obavili, no
kako se pribli�ava premijera diskretno se
pojavljuje pitanje: Kako �e publika predstavu
razumeti? Da li �e shvatiti �ta smo hteli? Da li
�e videti sav trud i rad? Unkovski lakonski
odgovara: �Za mene predstava nije izvo�enje
radova ve� �ivljenje �ivota u tom periodu. Ja ne
izvodim radove, poku�avam da �ivim kroz tu
materiju, da kroz nju prona�em svoj jezik, svoj
stil. To je autenti�an proces koji je nekad
dobar, a nekad ne, ali to je tako.� Kada je
zavr�en proces rada na predstavi �INE i kada je
publika kona�no videla �ta smo uradili, nastupio
je �as za svo�enje ra�una i sabiraje utisaka.
Slobodan Unkovski nije od onih reditelja koji
svoj rad zasnivaju na pravljenju problema i
njihovom spektakularnom re�avanju, ve� on u prvi
plan postavlja saradnike kojima daje slobodu da
tra�e i nude re�enja, �ime podsti�e njihove
potencijalne kvalitete. Problemi kroz proces
postepeno bivaju uklonjeni ili razre�eni
pozitivnom energijom grupe. Ose�aj da �e
biti podr�an i podstaknut na rad, na najbolji
na�in tera svakog �lana ekipe da se maksimalno
zalo�i i ponudi svoj doprinos. Na kraju �e to
biti �recept� za stvaranje energije koja
anga�uje sasvim razli�ite ljude, me�u kojima ima
i onih koji se ranije nisu me�usobno poznavali,
da tokom jednog ili dva meseca �ive zajedno i
rade kao jedan. No, o toj energiju, o �udu koje
je su�tina pravog, dobrog pozori�ta, ne vredi
pisati. To se, naime, mora do�iveti.
|