|
Kad sam sredinom maja pro�le godine poslala
�Sceni� naru�eni tekst o dramati�arkama i
total-autorkama koje su stvarale od po�etka
sedamdestih do maja 2002, nisam ni u jednom
trenu pomislila da sam sve obuhvatila, sve �ene
dramske spisateljke. Nije mi to bila namera. To
je prvi put da je neko poku�ao da uspostavi
kontinuitet �enskog dramskog stvarala�tva, i u
ime toga se ne ogra�ujem od namernih previda,
ali zbog jedne izuzetne pojave na beogradskoj, i
ne samo srpskoj sceni, zbog autorke koju
jednostavno do tada nisam �itala, ni gledala
predstave po njenim tekstovima u pozori�tu,
pi�em ovaj Post scriptum. Ali, da bih do�la do
nje, do Milene Markovi�, nu�no je da sada ka�em
koju re� o tome za�to neke spisateljice imaju
manje prostora u pomenutom tekstu pod naslovom
Strah od slobode, a �ije sam drame �itala, ili
�itala i gledala. Postoji ta�ka oko koje se
i dramati�ari i pozori�ni kriti�ari sla�u � da
je za dobru dramu potrebno dve godine rada. Ne
bih u ovom trenutku govorila o svom iskustvu,
ali bih iz navedene floskule postavila pitanje
dramati�arkama: za�to odustaju od drame i okre�u
se literaturi, prozi, ta�nije? Da li se pri�e
br�e i lak�e pi�u? A romani? Da li je lak�e
pisati za �itaoce nego za gledaoce? Da li osoba
koja kreativno zavr�ava svoj literarni posao za
radnim stolom ima vi�e prostora, koncentracije
da prosledi svoje ideje? Kako bilo, neke na�e
dramati�arke imaju uspeha vi�e kao
beletristi�arke. Mnogo vi�e odjeka nego sa
svojim dramama, jednom, dve. Dovoljno je
spomenuti ime na�e najbolje spisateljice kratke
pri�e Ivane Dimi�. Ili sjajni prozni ulazak na
literarnu scenu Vesne Jankovi�. Ili ose�aj
Tatjane Pavi�i� da je na�la svoje literarno
mesto u romanu. Ili slu�aj Mirjane Ota�evi� koja
je radni vek provela kao nezaobilazna urednica u
dramskoj redakciji TV Beograd, a svoj autorski
imid� stekla u prozi. I obrnuto. Pozori�na
rediteljka Mirjana Ojdani�, posle dvadesetak
godina rediteljskog rada, objavljuje dramski
tekst u �Sceni�, a pozori�na kriti�arka i
novinarka Branka Krilovi� objavljuje zbirku
pri�a. Ima neke �tajne veze� u �enskom poimanju
uloge i polo�aja pozori�ta u li�nom, konkretnom
javnom �ivotu. O tome bi vredelo praviti
kulturolo�ka pore�enja i odgonetati �za�to�.
Ili, poslednja vest na ovu temu, da je Jelica
Zupanc napisala roman koji ve� pobira
hvalospeve. Istina po stvarnosti jeste da se i
mnoge pesnikinje okrenu romanu, i da neke
iznimne knji�evnice pi�u romane, poeziju i
drame. Retke su spisateljice koje mogu da na
dugu prugu izdr�e vi�e literarnih formi. Bila
jednom Biljana Jovanovi�. Sticajem
okolnosti, nisam uspela da pro�itam dramu
PAVILJONI Milene Markovi� oktobra 1998, kada ju
je predala kao diplomski rad na dramaturgiji. Ni
kasnije, u �Sceni�. Nisam bila na premijeri, iz
tehni�kih (za kulturu nebitnih razloga). A ono
�to sam �itala i �ula o premijeri ili o
gostovanju na Sterijinim igrama nije bilo
intrigantno vi�e od �injenice da je odigrana
drama jedne debitantkinje. Kako me je prevarilo,
to na�e �iroko pozori�no javno mnenje! Milena
Markovi� je autenti�na dramati�arka takvog
volumena da sve doma�e drame igrane na na�im
scenama poslednjih godina ne mogu ni da se
uporede s ovom. A od marketinga, ni�ta. Osim
onog na �javku�, koji je najubedljiviji i
najsvrsishodniji, na ovim terenima jo� uvek.
Ako �e Biljana Srbljanovi� sa svojim prvim
dvema dramama obele�iti vreme srpske dramske
tranzicije, da bi se tre�om, SUPERMARKETOM,
pridru�ila evropskom trendu (drame �krvi i
sperme�), �to nije bilo lako ni osmisliti ni
sprovesti, i u evropskom svetu se na�i me�u
izabranim dramati�arima, Milena Markovi�, kao
prva dramati�arka tre�eg milenijuma, ima sve
izglede da se susretne negde u svetu, na nekom
aerodromu, sa Srbljanovi�evom, dok �ekiraju
karte za razli�ite pravce. Do�lo je vreme da
ovda�nje dramati�arke obilaze svet, ne
prenebregavaju�i kulturolo�ku istinu o plodnoj
istoriji beogradskog, ili jugoslovenskog, kako
ho�ete, �enskog dramskog spisateljstva. Ko se u
Evropi mo�e pohvaliti ovolikim brojem
dramati�arki ili total-autorki? Vredelo bi to
istra�iti. Kao kometa, Milena Markovi� se u
javnosti pojavljuje zbirkom pesama PAS KOJI JE
POJEO SUNCE, aprila 2001, negde pred beogradsku
premijeru PAVILJONA. Njena poezija, po razornoj
ubojitosti i jednovremenoj ne�nosti, podse�a
jedino na Silviju Plat. Ne znam ni�ta sli�no u
ovda�njoj poeziji. Da li sam odvi�e
�komplementirala�? Mo�e biti. Ne kajem se
preteranosti. Iz tog Silvijinog proose�anja
sveta sledi tok dramatskog Mileninog kazivanja.
Kao putokaz u odmotavanju motivacionog klupka
njenih drama. Paviljoni ima jedno �ili�, a onda
sledi ravnopravni naslov: KUDA IDEM, ODAKLE
DOLAZIM I �TA IMA ZA VE�ERU. Predstava se u
Jugoslovenskom dramskom igra pod naslovom
PAVILJONI. Oslanjaju�i se na zna�enje
�paviljonskog� u komadu, katalog predstave u
celini je preplavljen paviljonskom
problematikom, a mimo pozori�ne inscenacije
Alise Stojanovi�, koja �ita dramu kao razbijeno
ogledalo ovda�nje svakodnevice �ija
jednovremenost doga�anja obezbe�uje razumevanje
za ni�tavilo zbivanja u odnosu me�u likovima i
me�u paralelnim svetovima drame u celini.
Rediteljska ta�nost, katalo�ka nepotrebna
antropologija konkretne novobeogradske
�paviljon�tine�, svakako. Predstava u istom
pozori�tu koja se igra pod naslovom �INE
(premijera: novembra 2002), poseduje tako�e
o�ito namerni, autorski paradoks. Prvi naslov
glasi: BOG NAS JE POGLEDAO, a ispod njega stoji
� �INE i, u zagradi, engleska re� � TRACKS. Za
razumevanje ovog dramskog teksta bitno je,
recimo, i obrazlo�enje �zvukova� � �njima se
zavr�ava svaka scena. Oni su kombinacija klanja
svinja, harmonike, smeha, ljudskih jauka i
zapomaganja, ali tako pome�ani da se ne raspozna
odmah �ta je u pitanju�. U re�iji Slobodana
Unkovskog sve se to ose�a i �uje, a pevaju se
neki stari i novi �lageri, pevne dosko�ice iz
predratnih, devedesetih. ��inilo se
vekovima, vuk na ovcu pravo ima��odjekuje
beogradskim �kolama. Nikad vi�e kao pre! Nikad
posle poslednjeg gra�ansko-svetskog rata na
ju�noslovenskim prostorima, nikada vi�e ovakve,
naoko de�je pesme, ne�e se pevati deci uz
uzglavlje.
januara, 2003.
|