|
Primenjuju�i danas aktuelno i jednako
provokativno postkolonijalno �itanje u sa�etoj
analizi izabranog, egzemplarnog fragmenta drame
MAMU MU JEBEM, KO JE PRVI PO�EO1 Dejana Dukovskog
(1969), trenutno najeksponiranijeg dramskog
autora u Makedoniji, ovaj tekst nudi jedno
alternativno promi�ljanje odnosa znanja,
obrazovanja i �ivotnog iskustva. Tekst je
primer case study (ili studije konkretnog
slu�aja), u kojoj je primenjen intertekstualni
metod (ili �itanje jednog teksta u okvirima
drugog), kao metod uzajamnog rasvetljavanja i
eksplikacije dvaju ili vi�e tekstova iz
razli�itih disciplinarnih sfera. Primenjena
interdisciplinarna metodologija, odnosno
ukr�teno analiti�ko �itanje drame, pose�e ne
samo za odgovaraju�om knji�evnom interpretacijom
ve� i za najdubljim i transgresivnim
promi�ljanjima politike znanja, kao i za
odgovaraju�om ideolo�kom mo�i znanja. Zato,
polaze�i od aktuelne subverzije i preispitivanja
falocentrizma, tj. metafizi�ke tradicije zapadne
misli � ovaj tekst �e uklju�iti i
autorefleksivnu raspravu, o samim pojmovima
predava�ki metod, figura U�itelja, najcenjeniji
model Znanja, primenjena politika znanja � sve
to na osnovi postmodernisti�kog podrivanja i
prevrednovanja osnova falocentrizma, odnosno
zapadnoevropske metafizi�ke tradicije. Kona�no,
i o znanju kao svojevrsnom (neokolonijalnom)
�igosanju. Zato �emo pro�itati VERU, tre�i
deo drame MMJ..., kao egzemplarnu pri�u, tj.
narativ indikativan za predstavljanje nekih
recentnih poimanja znanja i suo�avanje s njima �
znanje kao zavo�enje, telesno upisivanje,
alijenacija, kastracija, dominacija. Iako
naslov ovog dela drame jeste VERA, �itanje nam
otkriva da je, s obzirom na sadr�inu dramskog
konflikta, ovaj naslov ironi�an (pa �ak i
cini�an). Radnja se zbiva u specifi�nom
hronotopu, u zaba�enoj nema�koj kr�mi Crno prase
(ako sledimo stanovi�ta Mihaila Bahtina, kr�ma,
kao i pijace, sajmovi, trgovi i sl. � spada me�u
one hronotope koji potpoma�u dijalo�ku
individualizaciju �oveka). S druge strane,
drama MMJ... napisana je u specifi�nom,
postmodernom idiomu, uslovljenom metafizi�kim
nihilizmom, odnosno, radikalnim prevrednovanjem
osnovnih, �iroko prihva�enih, zapadnih kulturnih
vrednosti i tradicije. Tako�e, interesantno je
naglasiti, da je u ovoj drami zastupljeno vi�e
referenci na metateatar, odnosno vi�e
autoreferencijalne prakse i postupaka, koji
uklju�uju raznovrsne citate semioti�ke tradicije
drame i teatra. Glavni likovi koji u�estvuju
u ovom fragmentu jesu dr Falus (lik s veoma
indikativnim imenom, koje se kasnije razotkriva
kao efektna, paronomasti�ka i intertekstualna
referenca na Fausta, glavnog junaka istoimene
Geteove poema) � i Mladi� (anonimni do�ljak i
student opsednut svojom voljom za znanjem, kao i
bazi�no erotskim mitom potrage). Oba lika su
ideolo�ke sinegdohe, tj. predstavnici odre�enih
i zaokru�enih sistema razumevanja i vrednosti,
predstavnici odre�enih identitetskih uloga, ili,
�ire uzev, odre�enih (i indikativnih) kulturnih
i imagolo�kih referenci. Oni poseduju
vi�estruke, ukr�tene, paralelne identitete. Tako
se, na primer, mo�e iscrtati slede�a shema
Seksualni
identitet i orijentacija Nacionalni
identitet Kulturni
identitet Intertekstualni
identitet Epistemolo�ki identitet |
Dr Falus
homoseksualac Nemac Evropljanin
Dr Faust u�itelj (volja za mo�) |
Mladi�
heteroseksualac Makedonac Balkanac
lik bildungsromana student (volja za
znanjem) |
Zbog ovoga se dramski dijalog, nesumnjivo,
mo�e pratiti i kao simulacija socijalne
komunikacije, odnosno, kao poseben tip
interaktivnog konflikta, s odre�enim socijalnim
ulogama. Uzajamni odnos likova mogao bi se
opisati kao inicijacija � dr Falus je onaj
ko, s obzirom na svoju kompetentnost, obu�enost,
iskustvo, treba da rakovodi tim procesom
inicijacije i da bude U�itelj, dok se drugi �
Mladi� nalazi u ulozi aspiranta, koji bi trebalo
da pro�e kroz inicijacijski ritual (�to je, kao
�to je poznato, neminovno uklju�ivalo i
podrazumevalo izvestan stepen telesnog bola,
obele�avanje i �rtvu). Prema Deridinom
tuma�enju, proces podu�uvanja je veoma sli�an
procesu transfera (prenosa, predavanja) i
prevo�enja (adaptacije) odre�enog korpusa znanja
� a, opet, sve to je, tako�e, propra�eno odnosom
koji je inkorporiran i u osnovni psihoanaliti�ki
�in � transfer. Re� je o ljubavi. Daleko od
toga da bude samo prikladna Deridina hipoteti�ka
konstrukcija, ova duboka bliskost znanja i
erotizma odavno je uo�ena, i to, mo�da, jo� u
biblijskom mitu o progonstvu Adama i Eve iz raja
� zbog neposlu�nosti, ili, bolje re�eno, zbog
gubitka seksualne nevinosti, odnosno duhovnog
neznanja. Prema Platonu, erotizam podjednako
uklju�uje telesna iskustva, kao i iskustva
misti�nog, religioznog i filozofskog vida. U
17. veku, u vreme prosvetiteljstva, postoji
veoma provokativna situacija � nalazimo
etimolo�ko podudaranje izme�u re�i knjiga (libre
� tj. sloboda) i libertenskog pokreta � kao nove
argumente za na�e prou�avanje �vrstih veza
izme�u znanja i erotizma. Svakako, ne treba
prevideti i Ni�ea, �iji pojam vesela nauka, kao
i celina njegovog opusa, mogu biti sagledani kao
svojevrsna apologija ekstati�nog filozofskog
subjekta... Pored ostalog, i Manov pojam
erotska ironija upu�uje na neizbe�nu (na
momente, �ak, poni�avaju�u i podre�enu) ulogu
duhovnog na ra�un senzualnog, telesnog, �ivotno
pulsiraju�eg iskustva. No, da se vratimo dr
Falusu! On se ne nalazi samo u ulozi
majstora i u�itelja ve� i u ulozi Zavodnika.
Prema teoreti�arima, zavo�enje nije samo sebi
cilj, ve�, prvenstveno, medijum za sticanje
nadmo�i nad Drugim (provociraju�i i bude�i
njegovu �elju, �e� i u�ivanje). Prema
Delezu, figure u�itelja i instruktora imaju u
su�tini falokratske, edipalizuju�e, kastriraju�e
uloge. U�itelj je veliki, kastriraju�i, mu�ki
Drugi. Zato, preko pojma edukacije kao telesnog
upisivanja, postajemo svesni (upozoreni)
penetrantnih, otu�uju�ih, nasilni�kih (kakvi su,
uostalom, i u ovoj drami), �ak i paranoidnih
(dekomponuju�ih) efekata, koje ostvaruje znanje
kada po�ne da oko�tava u sistem (interesantno
podudaranje, u na�em slu�aju, jeste podnaslov
MMJ... � PARANOJA). Tako se pokre�e rasprava o
mogu�nosti ideopoliti�ke zloupotrebe i
manipulacije znanjem u okviru falocentri�nog
modela. Takva manipulacija podjednako je
mogu�a na horizontalnoj, tj. intrakulturalnoj,
kao i na vertikalnoj, tj. interkulturalnoj osi.
Prema Mi�elu Fukou, �svaki edukativni sistem je
politi�ki na�in da se za�titi, sa�uva ili
promeni usvajanje diskursa, znanja i mo�i koje
oni sobom nose�. Drugim re�ima, svako znanje,
kao i proces, odnosno, na�in sticanja i
akumuliranja znanja, neminovno uklju�uje
strategije mo�i, odnosno, njegove ideo-politi�ke
konotacije nipo�to ne treba zanemarivati. U
dramskom fragmentu koji je predmet na�eg
interesovanja a, istovremeno, i provokacija za
tra�enje neke alternative falocentri�nog sistema
obrazovanja, znanja i podu�avanja � pored
ostalog, aktuelizuje se binarna, interkulturna
opozicija Balkana i Evrope: u okviru tog
dramatur�kog East-West diskursa, dr Falus
predstavlja evropski, kolonijalni, a Mladi�
balkanski, postkolonijalni subjekt. Prema
postoje�im imagolo�kim standardima, Evropa je
pozitivna referentna grupa, kojoj Mladi�
usmerava svoje aspirativno Ja, prilago�eno
propisanim evropskim modelima i o�ekivanjima.
Istovremeno, negovo u�enje, ili dola�enje do
znanja, podse�a nas na had�iluk, putovanje, put
(na svoj na�in, dosta blisko anti�koj praksi
samospoznavanja i samoedukacije preko putovanja
i avantura). No, postavlja se slede�e
pitanje: Da li je �eljeni transfer znanja uop�te
mogu�? Da li je on recipro�an ili, pak,
asimetri�an? Da li je zasnovan na mu�kosti ili
na demokrati�nosti (intresantna je bele�ka
Tomasa Mana da su mu�kost i demokratija po
prirodi stvari nespojivi)? Da li se iza svega
toga krije jo� ne�to? Svakako da. Krije se
homotopija: simboli�ni prostor sazdavanja i
konstruisanja identiteta (A.�osev). Taj
simboli�ki prostor operi�e op�teprisutnim duboko
dejstvuju�im, neizbe�nim kulturnim predrasudama.
A takve homotopije, u razmatranoj drami,
jesu Balkan, s jedne, i Evropa, s druge strane.
Oni proizvode fundamentalni strukturalni rascep
izme�u Nas (Zapadnoevropljani, doma�i,
liberalni, kompetentni) i Njih
(Jugoisto�noevropljani, do�ljaci, neliberalni,
neupu�eni). Ne samo u ovoj drami, danas nas
ube�uju da se ovaj interkulturni jaz ne mo�e
premostiti, te da i ne treba uop�te da bude
premo�ten. Zato �to samo opstanak ovog jaza
omogu�ava i �uva zapadnoevropskim velikim
me�trima ekskluzivno pravo da progla�avaju,
potvr�uju, �uvaju, pripisuju � ne samo znanje po
sebi ve� i mo� (manipulisanje, represija,
uticaj, vladanje drugima), odnosno, odre�enu
politiku znanja. Ovo pak s druge strane zna�i da
su oni privilegovani, u skladu sa sopstvenim
egoisti�nim interesima � da rukovode, usmeravaju
ili ure�uju budu�e razvojne procese u tzv.
drugostepenim, drugorazrednim balkanskim
zemljama. No, da se vratimo erotskim
mogu�nostima dr Falusa. Njegov, po meni,
najupe�atljiviji iskaz glasi: �Ja volim sve ono
�to znam.� Svakako je neobi�an u�itelj onaj
ko prvenstveno igra ulogu zavodnika. A jo� jedna
od va�nih osobina zavo�enja, prema �anu
Bodrijaru, jeste subverzija mo�i i autoriteta
sistema. Da li, ako uvedemo druga�iji vid znanja
(podsti�u�i negovu erotsku su�tinu), mo�emo
izbe�i veliku zloupotrebu znanja? Ili, bar, da
poku�amo da prevazi�emo njegove o�igledne
granice? Mo�da treba da se okrenemo
druga�ijem vidu znanja, ne samo postojanom
anamnesti�kom, reproduktivnom ve� i ekstati�nom,
kreativnom samospoznavanju? Mo�da, umesto o
znanju, najpre treba da govorimo o alternativi
li�ne mudrosti? Ili bi, slede�i �openhauera, u
znanju prvo trebalo da gledamo medijum
samootkrivanja i li�ne soteriologije? Mo�da
treba u ve�oj meri da po�tujemo prednosti
�egzistencijalnog tetoviranja�, za koje se
zala�e Peter Sloterdijk? Neki od aktuelnih
mislilaca ve� su se okrenuli vrednostima
svojstvenim tzv. telesnom saznavanju, koje je
legitiman, punopravan segment i �ak garant
smisla i opravdanosti znanja. Tako se i dr
Falus podsmeva tradicionalnom pojmu i slici na
znanja � on se autoironi�no deklari�e kao
kompleksna kurva. Svoju nauku on imenuje kao
kuromantiju. Tradicionalni tip znanja je
kumulativan, konzumentski, kvantitativno usmeren
� naj�e��e nemo�an da postigne zadovoljavaju�i
u�inak na subjekta. Zato dr Falus uvek deluje
nezadovoljno, razo�arano, prazno... Dok
Mladi� uvek biva ulovljen, zarobljen, neuspe�an,
(mentalno) silovan, �igosan (da se podsetimo da
identifikacija zna�i da se neko poistoveti s
drugima i preko drugih � kao Drugi). A,
njegovo veli�anstvo, znanje postojano ne
dorasta... i ne okon�ava se... Dok na�a
duboka predodre�enost jeste da kopnimo za
znanjem... kao fatalnom strategijom, kao
prete�om silom i iskustvom... Nikada
definitivno (da) nismo nau�eni! To nas vra�a
Lakanovoj formuli frustriranog pisma, pisma (u
na�em slu�aju � znanje) koje je osu�eno da ne
dosegne svoj istinski cilj, da bude i ostane
fluentno, fluidno, nomadsko. Kao �to,
uostalom, poru�uje i Cvetan Todorov, u svom
opredeljenju za dijalo�ku kritiku: �Vi�e volim
da tragam za istinom nego da raspola�em njome.�
Upravo ova kritika razgovara s tekstom, i ne
obra�a se samo razumu ve� i imaginaciji.
Dijalo�ki princip, utemeljen u Bahtinovom delu,
i zasnovan na iskustvenoj podlozi humanistike,
na tzv. �ivotnoj arhitekturi analiti�ara � koja
pre svega odbija sopstvenu reifikaciju.
Zato, ukoliko prihvatimo dijalo�ki pristup
kao preduslov, i mi, ovde, u Letnjoj
�koli2, mogli
bismo malo da analiziramo i sami sebe. Mo�da su
i ovakve letnje �kole deo tzv. �drugih
(isklju�enih) prostora�, o kojima govori M.
Fuko. Tako samo postojanje ovakvih mesta
dokazuje da je dru�tvo u situaciji da isklju�i,
lokalizuje, ograni�i svoje unutra�nje, drugo
(samokriti�no znanje). Sposobno da vr�i
svoju heterotopi�nu funkciju, znanje je u stanju
da dekonstrui�e �ak i samo sebe, i upravo to je,
mo�da, jedan od razloga njegove
primamljivosti... Tako i predavanje
(podu�uvanje) nije samo transfer (prenos) i
prevod (adaptacija) ve� i transgresija (prestup,
preskok otud) znanja. A u to se mo�emo
uveriti posmatraju�i bizarnu fotografiju
tehno-dizajniranog �ana Bodrijara, snimljenog u
kazinu u Las Vegasu pokraj jedne ze�ice, za
vreme njegovog mnogopose�enog predavanja...
S makedonskog prevela
Ljiljana PE�IKAN-LJU�TANOVI�
L i t e r a t u r a : Biti, Vladimir (1997),
Teorija i postkolonijalno znanje, u: Republika,
Zagreb, br. 5�6. Delez, Gatari & Gatari,
Feliks (1990), Anti-Edip, Sremski Karlovci
Derrida, Jacques (1979), Living On.
Borderline, in: Deconstruction and
Deconstruction, ed. Harold Bloom et all, New
York Dubost, Jacques (1998), Libertinage and
rationality, in: Yale French Studies, n. 94
�iossev, Aleksandar (1995), Homotopija i
heterotopija, u: Literaturen vestnik, Sofija, 19
dekemvri Kos, Janko (1995), Na poti v
postmoderno, Ljubljana
1 U daljem
tekstu MMJ. 2
Rad je prvo izlagan na me�unarodnoj
letnjoj �koli za postdiplomce iz
isto�noevropskih zemalja (1999), a potom je
objavljen u knjizi Elizabete �aleve
Kulturolo�ki eseji. (Prim.
prev.) |