|
Program 49. Sterijinog pozorja koncepcijski se nadovezuje na principe i standarde
koji su postavljeni na pro�logodi�njem Festivalu, a koji te�e da spoje dve, samo
na prvi pogled suprotne tendencije: tradiciju i inovaciju. Da ukratko rekapituliramo:
tradicija se ogleda u tome �to je Pozorje i dalje smotra najboljih predstava ra�enih
po doma�im dramskim tekstovima, dok se inovacija ogleda u internacionalizaciji
takmi�arske selekcije, uvo�enju paralelne selekcije koja dovodi u vezu nacionalnu
dramu i teatar sa svetskim tendencijama, organizovanju brojnih i raznovrsnih prate�ih
programa (izlo�be, tribine, prezentacije), koji podupiru osnovni koncept Festivala. Glavna
koncepcijska promena koju donosi 49. Sterijino pozorje prevashodno je terminolo�ke
prirode. Naime, na prethodnom sastanku Upravnog odbora Pozorja prihva�en je na�
predlog da se paralelna selekcija, koja je postala redovni program Festivala,
ubudu�e zove Krugovi. Ovaj naziv ukazuje na potrebu da se nacionalni identitet
u oblasti dramske i pozori�ne umetnosti preispituje u razli�itim kulturnim krugovima
kojima pripada dr�avna zajednica Srbija i Crna Gora. Drugim re�ima, to zna�i da
je svrha Krugova da se pronalaze veze izme�u na�e drame i pozori�ta i svetskih
tendencija, da se prepoznaju one pojave koje uvode nacionalni teatar u internacionalni
kontekst. Ovaj koncept zasniva se na stavu da je jedini relevantan oblik ispitivanja
nacionalnog kulturnog identiteta onaj koji pronalazi veze i pravi pore�enja; suprotni
princip - te�nja ka autohtonosti i samodovoljnosti - ve� je, na�alost, imao prilike
na ovom prostoru da poka�e svoje domete. Pro�le godine je predmet programa
Krugovi (koji smo tada zvali OFF Pozorje) bila Nova evropska drama; ove godine
jo� vi�e �irimo civilizacijski krug, te nam tema glasi Slike Amerike u savremenom
pozori�tu. Povod za ovakvo tematsko koncipiranje pru�ila nam je nova drama Biljane
Srbljanovi� Amerika, drugi deo, koja problematizuje jedan provokativni savremeni
fenomen: ameri�ki stil �ivota i ameri�ki sistem vrednosti koji, svi�alo se to
nama ili ne, bitno odre�uje dru�tva u kojima �ivimo, pa i na�e pojedina�ne sudbine.
U svetu su umetnici iz razli�itih oblasti uo�ili ovaj fenomen; �to se teatra ti�e,
pi�u se drame koje tematizuju rat u Iraku i 11. septembar, a dekonstrukcija klasike
ukazuje na izazove ameri�kog sistema vrednosti. Krugovi �e mapirati neke od umetni�kih
pojava koje tretiraju ovu temu. Komad Biljane Srbljanovi� predstavlja kop�u
izme�u Krugova i takmi�arske selekcije ili, kazano matemati�kim re�nikom, presek
ta dva skupa. To, drugim re�ima, zna�i da se on izvorno javlja u takmi�arskoj
selekciji, ali da virtuelno pripada i Krugovima. Kao takav, on sada pru�a �lagvort
da se pre�e na elaboraciju glavne, takmi�arske selekcije 49. Sterijinog pozorja.
Ovoj selekciji nismo, kao ni pro�le godine, nametali nekakav zao�tren koncept,
jer on podrazumeva situaciju izobilja: od velikog broja vrlo dobrih predstava
biramo one koje se mogu dovesti u neku poeti�ku vezu. U na�em pozori�tu, na�alost,
takva situacija jo� uvek ne postoji, tako da su kriterijumi izbora bili krajnje
op�ti: tragalo se za predstavama koje imaju visoke profesionalne standarde, koje
ne zalaze u zabavlja�ke vode, koje grade savremeni teatarski jezik, koje promi�ljaju
svet u kome nastaju. U takmi�arsku selekciju su uvr�tene i dve strane predstave,
jedna koja potvr�uje me�unarodni uspeh dramskog dela Du�ana Kova�evi�a i druga
koja na odgovaraju�i (da ne ka�emo optimalan) scenski na�in artikuli�e spisateljski
senzibilitet Milene Markovi�. U okviru takmi�arske selekcije spontano se formirao
jedan minijaturni podskup: re� je o dve postavke najpopularnijeg dela srpske dramske
klasike, Nu�i�eve komedije Gospo�a ministarka. Pored toga �to dva scenska vi�enja
istog teksta pru�aju mogu�nost za najdirektnije pore�enje - da ne ka�emo konfrontiranje
- razli�itih pozori�nih poetika, �to doprinosi festivalskoj tenziji, ovakav izbor
otvara mogu�nost da se, u razgovorima o predstavama, otvore neka bitna pitanja:
�ta je razlog trajne popularnosti ovog komada, da li ta popularnost odgovara njegovoj
umetni�koj vrednosti, za�to je ova komedija ponovo tako aktuelna? Takmi�arski
program 49. Sterijinog pozorja 1. Mirko Kova�, La�ni car;
re�ija Branislav Mi�unovi�; Crnogorsko narodno pozori�te Podgorica Radikalno
dekonstrui�u�i novi komad Mirka Kova�a, koji obra�uje poznati motiv cara samozvanca,
reditelj Branislav Mi�unovi� gradi jedan sveden i izrazito moderan teatarski jezik
u kome dominira princip potpuno nesputane scenske igre. Me�utim, ta zaigranost
nije sama sebi svrha jer se poklapa sa postavkom glavnog lika: la�ni car ovde
nije ni beskrupulozni uzurpator ni bezazleni profiter, ve� osoba koja se superiorno
igra i svojim okru�enjem i samim sobom, isku�avaju�i tako krajnje granice ljudske
egzistencije. 2. Branislav Nu�i�, Gospo�a ministarka; re�ija Gor�in
Stojanovi�; Narodno pozori�te Sombor Za razliku od Markovi�a, reditelj
Gor�in Stojanovi� se vrlo skrupulozno dr�i Nu�i�evog teksta, ali zato razvija,
na planu kostima, scenografije, rekvizite i konkretnih scenskih situacija, prepoznatljiv
i verodostojan savremeni milje. Su�tinsko rediteljsko pomeranje sastoji se u tome
�to se �ivkina ambicija ne prikazuje kao groteskna mentalitetska devijacija, ve�
kao logi�no isku�enje s kojim se suo�ava pojedinac u svakom dru�tvu obele�enom
naglim, o�trim i velikim promenama. 3. Du�an Kova�evi�, Profesionalac;
re�ija Lorans Kalam; koprodukcija T��tre Le poche, �eneva i T��tre Vidy, Lozana
E.T.E. (�vajcarska) Na planu teatarske forme, rediteljka Lorans Kalam bitno
pro�iruje poeti�ke okvire ove Kova�evi�eve kamerne i realisti�ke drame, jer iz
nje superiorno i��itava potencijal za dinami�nu i oniri�nu scensku igru, koja
stvara blagu i nenametljivu asocijaciju na Kusturi�ine filmove. Ona pravi iskorak
i na planu zna�enja, jer zavr�nim prizorom dovodi u vezu duboke, te�ke i nera��i��ene
politi�ke probleme iz perioda komunizma sa ratnim stradanjima na teritoriji eks-Jugoslavije
tokom devedesetih. 4. Branislav Nu�i�, Gospo�a ministarka; re�ija
Jago� Markovi�; Narodno pozori�te Beograd Reditelj Jago� Markovi� jo� jednom
razvija svoj specifi�ni scenski univerzum u kome se, ma�tovito i razigrano, poetizuju
najdublje dru�tvene zabiti i njihovi groteskni stanovnici. Vr�e�i radikalne dramatur�ke
intervencije na poznatom Nu�i�evom delu, reditelj �eli da opravda �ivku-ministarku,
da istakne njenu naivnost, neiskvarenost i vitalnost, da je prika�e kao osobu
koja vi�e zazire od naglog uspona na dru�tvenoj lestvici nego �to u njemu u�iva. 5.
Jelena �or�evi�, Kome verujete?; re�ija Darijan Mihajlovi�, Srpsko narodno
pozori�te Novi Sad Debitantski komad mlade spisateljice Jelene �or�evi�
slu�i reditelju Darijanu Mihajlovi�u kao predlo�ak za komponovanje ma�tovite i
dinami�ne predstave u kojoj se o�tro suo�ava ljubavna pri�a dvoje mladih s upe�atljivim
slikama onog nakaznog polusveta koji je, svojim pravom glasa, vladao na�im �ivotima
tokom nesre�nih devedesetih. Taj groteskni srpski karusel prikazan je pomo�u neobi�ne
kombinacije bespo�tednog germanskog cinizma i tople slovenske saose�ajnosti. 6.
Milena Markovi�, �ine; re�ija Rafal Sabara; Teatar Polski, Poznanj (Poljska) Novi
komad Milene Markovi� opisuje, u fragmentarnoj dramskoj formi, veliki vremenski
i narativni luk - od prvih sukoba u biv�oj zemlji do perioda posle najnovijih
ratova - da bi izdvojio i podvukao fenomen ve�itog, kauzalnog lanca nasilja u
kome su najve�e �rtve �ene. Reditelj Sabara i grupa mladih glumaca ta�no su osetili
senzibilitet ovog komada i, zahvaljuju�i tome, napravili dinami�nu i ubojitu generacijsku
predstavu. 7. Biljana Srbljanovi�, Amerika, drugi deo; re�ija
Dejan Mija�; Atelje 212 Beograd Duhovito se pozivaju�i na Kafkinu pripovetku
Amerika, Biljana Srbljanovi� pi�e komad u kome se fenomen savremene Amerike ispituje
na intimisti�ki na�in, putem potresne pri�e o do�ljaku iz Evrope, �iji �ivot postepeno
po�inje da gubi sve dru�tvene potpore (novac, posao, stan), �to u na�em kafkijanskom
svetu neumitno vodi do potpunog rastakanja li�nosti. Reditelj Mija� je, ve�to
orkestriraju�i igru glumaca, relativizovao konkretni ameri�ki milje i gradio univerzalnu
pri�u o otu�enosti i usamljenosti. U skladu sa standardom uspostavljenim
pro�le godine, koji podrazumeva da se u �ast nagra�enih izvodi jedna od najboljih
predstava koje nisu ra�ene po doma�em tekstu, 49. Sterijino pozorje zatvori�e
�ekspirov Mleta�ki trgovac, re�ija Egon Savin, Jugoslovensko dramsko
pozori�te Beograd. |