|
Ove godine Festival je bio obele�en anga�ovanim antiglobalisti�kim temama i
pobunom protiv dr�avnih autoriteta i ekonomske presije. Novina na ovoj jedinstvenoj
umetni�koj manifestaciji bila je odluka novih mladih direktora Festivala da spoje
uloge umetni�kog direktora i producenta i zajedno osmisle ceo doga�aj, uz pomo�
"pridru�enog umetnika", nema�kog reditelja Tomasa Ostermajera koji je
izboru predstava ove godine dao svoj osoben pe�at Ovogodi�nji pozori�ni festival
u francuskom gradu Avinjonu, koji je trajao od 3. do 27. jula, obele�ile su anga�ovane
teme, neobi�ne forme i raznolikost programa. Pored novih direktora festivala Ortanz
Ar�ambo i Vensana Bodrijea, tome je znatno doprineo i nema�ki reditelj i upravnik
�aubine u Berlinu Tomas Ostermajer, kojem je ove godine pripala uloga "pridru�enog
umetnika". Njegov zadatak bio je da osmisli scenski program i prate�e aktivnosti
i da tako celom festivalu da svoj, li�ni pe�at. Ove godine ceo doga�aj obele�ile
su antiglobalisti�ke ideje, pobuna protiv dr�avnih autoriteta i pritisaka koje
name�u novac i socijalni status. Ortanz Ar�ambo i Vensan Bodrije proteklih
deset godina u�estvovali su u organizaciji ovog umetni�kog doga�aja, kao desna
ruka biv�eg direktora festivala Bernara Fevra D'Arsijea. Ove godine, odlu�ili
su da zajedno rukovode jednim od najzna�ajnijih umetni�kih doga�aja u Francuskoj,
te da tako objedine poslove producenta i umetni�kog direktora. Ovo dvoje mladih
ljudi zajedno je u�estvovalo u odabiru programa, organizovali su dolazak u�esnika,
brinuli se o finansijama. Novina na ovogodi�njem festivalu jeste i uloga "pridru�enog
umetnika" koja �e od sada biti dodeljivana svake godine nekoj li�nosti zna�ajnoj
u svetu pozori�ne umetnosti. Slede�e godine to �e biti Jan Fabr, nakon njega Jo�ef
Na�, a 2007. Frederik Fizbah. Mladi tandem koji od ove godine rukovodi Festivalom
pro�eo je ceo doga�aj duhom pobune. Osim �to su se komadi mahom bavili osetljivim
socijalnim i politi�kim temama, umetnici su bili pozvani da se predstave neobi�nim
formama koje vi�e prostora daju samom izrazu i emocijama glumaca i publike. "�elimo
da preispitamo mesto umetnika. Oni nisu tu samo da bi igrali predstave, nego i
da bi �irili svoj rad, svoje delo, obezbe�uju�i sebi vi�e mesta, vi�e vazduha
i prostora za vlastite �elje", rekao je za francuski "Mond" Vensan
Bodrije. Od u�esnika Festivala, kao i od publike, dvoje mladih rukovodilaca
dobilo je pohvale za sjajnu organizaciju i izuzetno kreativan pristup poslu. Svake
ve�eri organizovali su i debate u kojima su u�estvovali ne samo umetnici nego
i filozofi, mislioci, sociolozi i drugi. Smatraju�i da je razgovor osnova svakog
re�enja, Ortanz i Vensan pozvali su u�esnike Festivala i publiku da razmene mi�ljenja
i stavove o goru�im dru�tveno-politi�kim temama. Tomas Ostermajer, u �ijem
je znaku pro�ao 58. avinjonski festival, jedan je od najzna�ajnijih savremenih
reditelja nema�ke pozori�ne scene. Odrastao je u Zapadnom Berlinu i, kako sam
ka�e, nosi u sebi nasle�e Stare Evrope. Eksperimentalnim pozori�tem po�eo je da
se bavi �im je zavr�io �kolovanje i dobio posao u Doj�es Teatru u Berlinu. Pored
zgrade ovog pozori�ta nalazile su se barake, preostale od radnika koji su renovirali
zgradu, i u tim prostorijama rodile su se ideje za njegove najbolje eksperimentalne
komade. Biraju�i tekstove umetnika koji su �iveli davno pre njega, obra�uje ih
tako da oni postaju bliski modernom �oveku. Spaja pro�lost i sada�njost. Socijalna
i politi�ka pitanja, koja ni nakon mnogo vremena ne gube ni�ta od svoje aktuelnosti,
isti�e kao najzna�ajnije teme umetnosti koja mora da bude anga�ovana, ako �eli
da se stopi s ljudskom svakodnevicom, da uti�e na nju i da je promeni. Na ovogodi�njem
Avinjonskom festivalu Ostermajerova trupa odigrala je �etiri predstave i to na
nema�kom jeziku. Francusko-nema�ki savez, srce Stare Evrope, u�vr��en pro�le godine
u jedinstvenom suprotstavljanju ratu u Iraku, ovde je potvr�en u novom, suptilnom
umetni�kom obliku. "Prema mom mi�ljenju, sjajno je to �to je jedan nema�ki
reditelj ove godine bio 'pridru�eni organizator' Festivala", ka�e Ostermajer.
"To zna�i odgovornost prema istoriji. Po�eo sam da radim sa Ortanz i Vensanom
ba� onda kad su Francuska i Nema�ka odlu�ile da ne u�estvuju u ratu u Iraku. Bilo
nam je vi�e nego zadovoljstvo da potvrdimo taj francusko-nema�ki savez preko ovog
umetni�kog doga�aja i da pozovemo reditelje stare Evrope na Festival. Pitali smo
se i �ta bi u dana�nje vreme mogao da bude anga�ovani teatar. I kako opstati u
vremenu u kojem ekonomski pritisak postaje sve brutalniji, u kojem se postavlja
pitanje slobodnih umetnika, penzije, mondijalizacije? �eleli smo da avinjonska
scena bude mesto otpora, slobode, humanosti i anarhije". Me�u predstavama
mladog nema�kog reditelja najzapa�eniji bio je VOJCEK Georga Bihnera. Glavni lik,
mladi� s dru�tvene margine, koji strepi od samovolje jednog lokalnog razbojnika,
suo�en s ludilom jednog lekara, i povre�en ljubavnom izdajom, tokom celog komada
traga, kroz haos urbanog sveta, za ljudsko��u i dobrotom i sve to uz zvuke repa.
U predstavi LUTKINA KU�A Henrika Ibzena, reditelj na svoj na�in gradi lik
Nore, �ene koja ne prihvata, kako ka�e sam autor, ulogu u dru�tvenoj komediji
bra�ne sre�e. Ostermajer je izjavio u jednom intervjuu da mu je �elja bila da
se u ovom komadu ogledaju sve mane bur�oazije, "dru�tvenog sloja koji postoji
svuda u Evropi gde mu ekonomske prilike dozvoljavaju da nastane". Predstava
po �eljama Slu�alaca na neki na�in nastavlja pri�u o �eni koja je u ovom komadu
usamljena, napu�tena od dru�tva, povu�ena u svoj svet. Autor ovog komada je Franc
Ksaver Krec, jedan od najizvo�enijih autora u Nema�koj osamdesetih godina koga
je Ostermajer nazvao ocem svih umetnika anga�ovanih na sceni �aubine. Najzad,
Ostermajerova trupa odigrala je i predstavu DISKO SVINJE Ende Vol�a, koja govori
o odrastanju i prelasku iz detinjstva u period adolescencije. Ovaj performans
podse�ao je vi�e na rok koncert, a na pozornici su kao jedini rekviziti stajali
jedna stolica i bubnjevi. Nema�ki reditelj je, pored ovih predstava, priredio
ve�e �itanja odlomaka iz tekstova savremenih pisaca, zatim izlo�bu posve�enu njemu
i njegovom stvaranju u �aubine, kao i emisiju u kojoj je prikazan njegov celokupan
rad. Suprotno Ostermajeru, reditelj Frank Kastorf ro�en je i odrastao s isto�ne
strane Berlinskog zida gde i danas �ivi i ve� dvanaest godina radi kao upravnik
pozori�ta Folksbine. Svojevremeno, re�im u Isto�noj Nema�koj proglasio ga je izopa�enim
umetnikom, zbog �ega je bio prognan iz Berlina i poslat da �ivi u Anklamu gde
je izgradio svoj vatreni, buntovni�ki stil koji je zadr�ao do danas. Kad se nakon
pada Berlinskog zida vratio u prestonicu i postao upravnik Folksbine, svoje pozori�te
odmah je nazvao "gnezdom otpora". Na ovogodi�njem Festivalu Kastorfova
trupa gostovala je s predstavom KOKAIN, nastalom prema romanu Pitigrilija. Kao
�to se po naslovu mo�e zaklju�iti, komad govori o zavisniku od kokaina koji �ivi
mondenskim �ivotom i prolazi kroz raj i pakao poroka. Pozori�ni kriti�ari
saglasni su da su Kastorfovi komadi puni kontradiktornosti. "Ima u meni
ne�to �to me tera da �im vidim ne�to belo, odmah ka�em da je to crno i obrnuto.
Volim da budem kontradiktoran", ka�e Kastorf o sebi. Ove godine na Festival
je prvi put pozvan �vajcarski reditelj Kristof Martaler. On je postavio komad
GRUNDINGS (prinudna sletanja), jedna varijanta nade za koji je imao dve inspiracije.
Ideju za ovaj komad dobio je kad je bio smenjen s mesta upravnika �au�pilhausa
u Cirihu, s obja�njenjem da nije dobro vodio ra�una o finansijama. Duboko povre�en
ovim neosnovanim optu�bama, po�eleo je da postavi komad koji bi bio svojevrsna
pobuna protiv administracije koja se me�a u sve sfere �ivota, pa i u umetnost.
Osim toga, na stvaranje ovog komada podstakle su ga i reakcije uprave �vajcarske
aviokompanije Sviser nakon bankrota. "�eleo sam da prika�em tu �vajcarsku,
tako sigurnu u sebe, koja se ogra�uje od �itavog sveta i veruje da se ni�ta ne
menja i da se nikad ni�ta i ne�e menjati, �vajcarsku koja veruje da je neranjiva
i kao takva sve vi�e tone u letargiju." Ovaj �vajcarski reditelj nedavno
je napustio Cirih i sada �ivi na relaciji Berlin-Pariz. Tvrdi da vi�e ne�e prihvatati
upravljanje nekim ve�im pozori�tem i da bi, od sada, vodio smo neku manju trupu
u kojoj bi se mogao posvetiti istra�ivanju. Iz Italije, ove godine ponovo,
do�ao je Pipo Delbono s predstavama HENRI V, Vilijama �ekspira i URLIK, nastalom
prema motivima bit pesnika Alena Ginzberga i Pjera Paola Pazolinija. Delbonova
glavna inspiracija jeste �elja za mo�i koja po�iva u svakom ljudskom bi�u, bilo
da je re� o detetu koje rukovodi majkom iz utrobe, o diktatoru ili o reditelju
u pozori�tu. U predstavi URLik, kako autor sam ka�e, nije �eleo direktno da govori
o aktuelnom italijanskom premijeru Silviju Berluskoniju, ali jasno je da mu je
i on bio jedna od inspiracija. Ipak, Delbono ostavlja mesta nadi, jer u svojim
komadima ne pri�a samo o mo�i i suverenoj vladavini ve� i o anarhiji, odnosno
odlu�nosti �oveka da ne prihvati ulogu koja mu je nametnuta. HENRI V je poema
o hrabrosti. Bitka koja se odigrava na pozornici u stvari je bitka koju svaki
�ovek vodi sam sa sobom, strepe�i da se u njoj ne izgubi. �panski reditelj
Rodrigo Garsija postavio je komad PRI�A O RONALDU, klovnu iz Mek Donaldsa koji
je na ovom Festivalu do�iveo veliki uspeh. Za�titni znak brze hrane i jednog "nesvarljivog"
sveta, klovn se ovde pojavljuje kao zavodljiv, ali istovremeno i opasan lik koji
se smeje pri�aju�i o svojim zlodelima. Glumci u predstavi razgovaraju o raznim
globalnim temama i komentari�u slike Margaret Ta�er i Toma i D�erija. Upitan jednom
prilikom kako je odlu�io da postavi jedan, po formi tako "neteatarski"
komad, Rodrigo Garsija je odgovorio: "Tekstovi koji, naizgled, najmanje
odgovaraju pozori�tu mogu na sceni da do�ive veliki uspeh. Nasuprot tome, komadi
koji prilikom prvog izvo�enja odu�eve publiku i kriti�are sliju se vremenom u
vodu koja konstantno pokre�e mlin konvencionalnog pozori�ta... Napisao sam ovaj
komad imaju�i stalno na pameti glavnog glumca. Teme jesu moje i jesu intimne,
ali energija i ritam smi�ljeni su tako da poslu�e, pre svega, glumcu. Recimo da
pravim prsten od svog materijala, ali da ve� znam debljinu prsta koji �e ga nositi." Rodrigo
Garsija uglavnom u svojim komadima prikazuje potro�a�ko dru�tvo u svoj njegovoj
izopa�enosti i la�nom sjaju. Pre PRI�E O RONALDU, postavio je i komad IKEA u kojem
se, osim potro�a�kog mentaliteta, vrlo otvoreno kritikuje i porodica. Na 58.
avinjonskom festivalu Belgiju je plesom predstavljalo troje umetnika. "Flamanski
trio", kako su ih kriti�ari nazivali, �inili su: Sidi Larbi �erkaui, Marokanac
po ocu, a Belgijanac po majci, koji obo�ava Gan, grad u kome radi i stvara i koji
za njega predstavlja simbol lepote i slobode, zatim tu je Jan Fabr koji svoje
komade pro�ima ljubavlju prema Anveru, gradu u kome je odrastao i, najzad, ameri�ka
umetnica Meg Stjuart koja poslednjih deset godina �ivi u Briselu. Plesni spektakl
Sidija Larbija �erkauija pod naslovom TEMPUS FUGIT posve�en je vremenu. Ovaj fenomen,
me�utim, reditelj i koreograf ne posmatra samo kao univerzalni pojam ve� i kao
li�ni do�ivljaj. �erkaui iz svojih izvo�a�a crpi uspomene na neke trenutke iz
pro�losti, vadi ih na povr�inu i pokazuje koliki je zna�aj ovih malenih delova
ve�nosti koji su, uprkos svojoj kratkotrajnosti, za �oveka neizbrisivi. Jan
Fabr postavio je sopstveni komad AN�EO SMRTI. Ovaj spektakl imao je posebnu formu.
Bina je bila okru�ena platnima na kojima se prikazivao ples koreografa Vilijema
Forsajta, a jedinu �ivu ulogu igra balerina iz Zagreba Ivana Jozi�, koja ve� dve
godine radi s Janom Fabrom. Istovremeno, na pozornici se odigravao plesni spektakl
koji je simboli�no predstavljao umiranje i �ivot koji se nastavlja posle smrti. U
komadima Jana Fabra jasno je da se autor u velikoj meri bavi materijom, telom
i mirisima. "Obo�avam mirise, kakvi god da su", rekao je Fabr u jednom
intervjuu. "A mirisi polako nestaju u na�em dru�tvu koje �ivi u strahu od
prljav�tine i hrane. Uzmimo za primer miris krvi koji sam nekad ose�ao kad god
prolazim pored mesare. Danas, on vi�e ne postoji, nestao je." Kao i kod
�erkauija, u predstavama Fabra vidan je uticaj flamanskog slikarstva. Meg Stjuart
nastupila je u plesnom spektaklu za koji je sama uradila koreografiju, a partner
joj je bio Benoa La�ambr. Muziku za komad, pod naslovom Krivotvorenje, ljubav
i ostalo, napisao je Han Rov. Dvoje umetnika igraju ljubavnu igru na sceni i,
zavode�i publiku, vode je u nemirne vode uzbudljivih ose�anja. Ameri�ka umetnica
u Briselu prona�la je, pre svega, materijalnu sigurnost, a zatim i po�tovanje
i divljenje. "Belgijsko okru�enje veoma stimulativno deluje na umetnika",
rekla je Meg Stjuart u jednom intervjuu. "Komadi Alena Platela, Jana Fabra,
trupe 'Nid kompani' pravi su rudnici ideja. Uskoro �u se preseliti u Berlin, ali
nastavi�u da odr�avam kontakte s belgijskim umetnicima." Belgijski reditelj
Jan Lauvers do�ao je u Avinjon sa svojim komadom IZABELINA SOBA za koji je sam
osmislio i scenografiju. Pri�a o �eni od 94 godine koja svedo�i o prelasku jednog
veka u drugi, dobila je izrazito li�ni pe�at svog autora. Nakon smrti oca, koji
mu je u nasle�e ostavio kolekciju od oko 4.000 raznih umetni�kih eksponata, ali
i obi�nih, svakodnevnih predmeta sakupljenih na svim meridijanima, Lauvers je
po�eleo da postavi komad u kojem �e ta bogata, egzoti�na kolekcija dobiti glavnu
ulogu. Postavljeni na scenu, ti predmeti dobijaju vi�i smisao kao simboli razli�itosti
i tolerancije. Ovaj reditelj posebno je optere�en ksenofobijom, jer je, zajedno
sa suprugom Indone�ankom Grejs Elen Berki, balerinom i koreografkinjom, u Anveru
gde je ranije �iveo, do�ivljavao brojne neprijatnosti, pa i napade ksenofoba.
Pre deset godina umetni�ki par preselio se u Brisel, ali je u njima ostao duboko
uvre�en strah od netrpeljivosti i mr�nje prema razli�itom. "Postavljaju�i
na scenu sve te predmete, �eleo sam da poka�em da sve �to je strano nije i neprijateljsko,
da egzoti�nost drugoga ne treba da bude razlog za neprijateljstvo. Naprotiv, to
je izvor iz koga mo�e da se crpi sloboda. Prihvatiti drugog, to je garancija na�e
sopstvene slobode", objasnio je u jednom intervjuu francuskom "Mondu"
Jan Lauvers. "Nadam se da bi ovi predmeti mogli da poslu�e da prona�emo humanost
u ovom dru�tvu u kome je zlo prisutnije i ekstremnije nego ikad." Osim
tema okupacije, uzdizanja nacizma, doga�aja '68 i razo�arenja koja su usledila
za njima, globalizacije, rata i krvoproli�a, jedno od najzna�ajnijih pitanja na
koje su anga�ovani umetnici poku�ali da daju odgovor u Avinjonu jeste i socijalna
beda, uslovljena nehumano��u savremenog dru�tva. Svi ovi umetnici pitali su se
kako promeniti ne�to, kako uticati na svet i dru�tvo. Francuski pisac Fransoa
Bon, autor komada DAEWOO u kome se govori o �etiri �ene koje ostaju bez posla
kad se iznenada zatvore fabrike u kojima su radile, smatra da nije nimalo jednostavno
na�i odgovor na to pitanje. "Tvrditi da postoji anga�ovani pisac zna�i
verovati da knjige mogu da promene svet. Ali, u stvarnosti, pitanja s kojima se
susre�emo zaslu�uju mnogo op�irniji odgovor. Dakle, u komadu DAEWOO nismo hteli
da opi�emo stvarne doga�aje, to je posao medija i sociologa. Ne, ideja je bila
da poku�amo da doku�imo �ta pozori�te mo�e da uradi u jednoj te�koj situaciji,
da li mo�e da odigra neku ulogu na mestu gde se doga�a zatvaranje fabrike, otpu�tanja
radnika. Pozori�te mo�e da predstavi onu intimnu unutra�nju dramu �oveka koji
do�ivljava jednu takvu nesre�u." Veliku pa�nju gledalaca na ovom festivalu
privukao je i plesni spektakl IMPROMPTUS, koreografkinje i rediteljke Sa�e Valc,
na muziku Franca �uberta. Osnovna ideja nema�ke koreografkinje bila je da postavi
na scenu ljudska ose�anja, u svim njihovim nijansama, od najobi�nijeg do najsna�nijeg.
Ljubav, mr�nja, samo�a, radost, melanholija prepli�u se u igri sedam umetnika
koji plesom, �as vatrenim, �as laganim i smiruju�im, do�aravaju prelaze iz jednog
raspolo�enja u drugo. Sa�a Valc bila je �etiri godine u upravi berlinskog
�aubine, kao saradnik Tomasa Ostermajera. Danas ona tra�i sopstveni put, jer njen
izraz poprimio je neke specifi�ne karakteristike, a umetnica se posvetila savremenim
pitanjima, do sad retko obra�ivanim u pozori�tu. Kloniranje, trgovina organima,
estetska hirurgija i seksualno vaspitanje neke su od njenih omiljenih tema. Osim
pomenutih reditelja, koreografa i pisaca, na ovogodi�njem Festivalu svojim ostvarenjima
predstavili su se i Patrik Pino, Bernar Sobel, Rene Pole�, �ovana Marini, Johan
Simons, Olivje Kadjo, Lidovik Lagard, Reza Baraheni, Tijeri Bedar, Konstanca Makras,
Frederik Fizbah, Lik Perseval, Patrik Buve, Siril Teste i mnogi drugi. Gotovo
svi komadi, a prikazano ih je �etrdesetak, pobrali su dobre kritike, a sami autori
i izvo�a�i oti�li su zadovoljni s Festivala. Ove godine de�avanja na sceni
pratili su i brojni performansi, koncerti, knji�evne ve�eri, izlo�be i susreti
s umetnicima. I publika je bila raznovrsna: od umetnika iz celog sveta do ljudi
iz politi�kog �ivota koji su, verovatno, do�li da opipaju puls kulturnih de�avanja
ne samo u Francuskoj nego i u celoj Evropi. Ra�una se da je oko 108.000 ljudi
posetilo Festival. Kako su sami direktori Festivala rekli, umetnici, scenski istra�iva�i
i autori komada pozvani su da, me�u kamenim zidinama avinjonskog dvorca, predstave
jedni drugima bogatstvo svog sopstvenog sveta i da druge u taj svet puste, poma�u�i
im da razumeju njihovo delo putem poruka koje su upu�ivane sa scene. Pro�le
godine Festival je bio otkazan zbog finansijskih pote�ko�a. To se dogodilo prvi
put od 1947. godine, kad ga je osnovao �an Vilar. Ove godine u organizaciju je
ulo�eno oko 9,6 miliona evra. Festival je protekao u znaku tra�enja prava slobodnih
umetnika na socijalno osiguranje u periodima kad nisu anga�ovani. Pro�le godine
�irom Francuske organizovani su protesti slobodnih umetnika koji su se ponegde
zavr�avali i tu�ama s policijom, jer im je dr�ava, izme�u ostalog, ukinula neke
olak�ice za ostvarivanje zdravstvenog osiguranja. Avinjonski festival uzdigao
je ove umetnike na nivo simbola umetni�ke slobode koji ne smeju nestati, jer su
neka vrsta garancije slobodnog izra�avanja i demokratije. "Ma�tali smo
o tome da novo poglavlje u istoriji Festivala otvorimo jednim op�tim slavljenjem
umetnosti na sceni. U isto vreme, u istom gradu, sakupili smo sna�ne i jedinstvene
ljude iz umetni�kog sveta koji se me�usobno sjajno uklapaju i od kojih svako na
svoj na�in kr�i put do srca gledalaca", rekli su po zatvaranju Festivala
Ortanz Ar�ambo i Vensan Bodrije. Ovogodi�nji direktori koji su ton anga�ovanosti
dali celom doga�aju u izjavi objavljenoj na zvani�nom sajtu Avinjonskog festivala
zaklju�uju da ne mo�e umetnost sama promeniti svet. Ipak, svaki pojedinac koji
na pravi na�in do�ivi neku umetni�ku poruku, uzbu�en i uzdrman njenim sadr�ajem
dopusti�e svesno ili nesvesno da to uti�e na njegov na�in razmi�ljanja, da promeni
neke stavove i da mu, mo�da, da malo hrabrosti da se suo�i sa stvarnim svetom
u svoj njegovoj surovosti. "Na�a ambicija", ka�u direktori Festivala,
"jeste da omogu�imo taj susret gledaoca i umetni�kog dela i to tako da on
zaista urodi plodom i unese neku zna�ajnu promenu... Pozvali smo umetnike, stvaraoce
i inovatore da prosanjaju svoj Avinjon susre�u�i se s njegovim kamenjem i njegovom
svetlo��u. Bogatstvo njihovog univerzuma podstaklo nas je da im pomognemo da ga
jo� pro�ire. Zbog toga smo, pored samog prikazivanja dela, omogu�ili publici da
se raznim putevima pribli�e umetnicima. Organizovali smo koncerte, ve�eri �itanja
poezije i dramskih tekstova, filmove samih autora ili nekih njima srodnih umetnika,
izlo�be, debate i susrete." Organizatori se nadaju da se situacija od
pro�le godine ne�e nikad vi�e ponoviti, kao i da �e slede�e godine dobiti vi�e
novca za organizaciju. Uz Jana Fabra, koji �e slede�i festival za�initi sopstvenom
notom, Ortanz Ar�ambo i Vensan Bodrije najavljuju jo� bolji program slede�e godine. |