|
DRAMATURGIJA STERIJINIH KOMEDIJA (odlomak)
Navedene scenske konvencije
Sterijin teatar otkrivaju nam kao primer izrazito literarnog pozori�ta, ne toliko
zbog njegove verbalne prirode, koliko zbog izrazite potrebe da pisac �to vi�e
pojednostavi i olak�a onaj deo posla koji obi�no pripada ostalim pozori�nim umetnicima
- pre svega glumcima i rediteljima - a da pri tom ni njih ni svoju publiku ne
li�i mogu�nosti i u�itka za predstavljanje jedne daleko slo�enije pozori�ne igre.
Da je takav spoj ve�tine pisca i neve�tine "pozori�tnika", koji ne�e
�tetiti celovitom do�ivljaju predstave zaista bio mogu�, otkrivaju nam najva�nije
dramatur�ke osobenosti "veselih pozorja" kao autenti�nih primera jedne
dramaturgije koju smo nazvali ambivalentnom. Iako se za scenske konvencije Sterijinog
teatra pre mo�e re�i da su polivalentne, tj. da dozvoljavaju �itav raspon razli�itih
izra�ajnih sredstava i tehnika od strane ostalih pozori�nih umetnika, ambivalencija
je jedan od verovatno klju�nih, ako ne i klju�ni pojam za razumevanje ne samo
dramaturgije Sterijinih "pozorja" ve� i njegovog �itavog knji�evnog
dela u kojem naporedo i istrajno, na ivici odsudnog konflikta, kao parodije ili
u nekom drugom obliku, "protuslove" i su�eljavaju se opre�na stilska
usmerenja i postupci. Najranija Sterijina "vesela pozorja" ovaj ambivalentan
odnos prikazuju u naj�irem smislu, po�ev od nedefinisanosti svoje tragikomi�ne
forme, tj. �injenice da ona uvek mo�e da poslu�i za opre�na tematska tuma�enja,
preko delikatne i �esto dvosmislene karakterizacije samih protagonista, pa najposle,
do dramskih sukoba kao nedovr�enih i na razli�ite na�ine odgo�enih konflikata.
Ambivalentan tretman pozori�ne forme nalazimo i kod pisca s kojim je Sterija
na�e��e pore�en, a re� je o Molijeru. Strukturalne analize An Ibersfeld pojedinih
Molijerovih komedija ukazale su na postojanje vi�e dramskih subjekata u njima,
uz pomo� kojih je mogu�e i razli�ito �itanje jednog istog komada, pri �emu se
ambivalentnost dramskog teksta ukida njegovim pozori�nim izvo�enjem jer svaka
inscenacija, sama po sebi, podrazumeva i jednu jedinu opti�ku ravan, ili, kako
je Ibersfeldova naziva, samo jedan aktancijalni model.1
Ali, nemaju sve Molijerove komedije ovu formu, niti pokazuju istovetnu re�enost
da se u njoj ide do detalja, kao �to to �esto biva u najranijim Sterijinim "pozorjima",
gde smo svedoci protivure�nih postupaka likova i usled toga prevremenih raspleta
ponekad �ak i u okvirima scenskog fragmenta. Ambivalentnost Sterijine dramaturgije
u pozadini je ve�ine njenih elemenata, a vidimo je kao deo onih esteti�kih shvatanja
i prakti�nih potreba za koje je dramska forma piscu poslu�ila kao najprikladniji
izraz i sredstvo. Dramska pri�a i dramsko vreme Ve� smo nagovestili
razlike izme�u pri�a "veselih" i "�alosnih pozorja", a sli�na
razlika u �anrovskoj boji i strukturnoj slo�enosti uo�ljiva je i u prozi: na jednoj
strani su Sterijini istorijski romani, s brojnim avanturisti�kim epizodama i sentimentalisti�kim
detljima, a na drugoj ROMAN BEZ ROMANA, komi�ki, parodijski roman sa upadljivim
odsustvom �vrste pri�e i dramatike pripovedanja. �anrovska sli�nost Sterijinih
dramskih i proznih dela navodi nas da obratimo pa�nju i na jedan izuzetak u prozi:
Sterija je, naime, u komi�kom �anru ostavio jednu pri�u sa zaokru�enom fabulom
- milobruku objavljenu 1833. u satiri�nom kalendaru "Vinko Lozi�" pod
naslovom "Kako je Vinko Lozi� postradao od zle �ene". Pri�a, navodno,
sadr�i nekoliko autobiografskih detalja,2
ali i, �to je za nas jo� bitnije, nekoliko razvijenih dijalo�kih scena, pa je
mo�emo �itati i kao dramski tekst u nastajanju, na osnovama svog proznog sinopsisa.
U milobruci je, naime, ispri�ana pri�a o Vinku Lozi�u, naslovnom liku Sterijinog
satiri�kog kalendara, a koji je zapao za oko dvema pakosnim i lenjim �enama -
udovici Jelki i njenoj k�erki Juci. Pri�a se uglavnom sastoji u slede�em: ne bi
li izbegla da se iseli iz ku�e koju mu je prethodno prodala, Jelka napravi tajni
plan da Vinka Lozi�a o�eni Jucom i tako zadr�i ku�u za sebe. Ali, uprkos njenim
nasrtljivim i sve manje dvosmislenim poku�ajima, Vinko se pokazuje ravnodu�an
za Jucinu lepotu. Kada shvati da od svadbe ne�e biti ni�ta i da �e na kraju morati
da se iseli sa svojom mnogobrojnom decom, Jelka la�no optu�i Vinka da ih je prevario
prilikom prodaje. Otpo�inje pravi mali rat u kojem, najposle, Vinko skida sva
vrata i prozore sa ku�e ne bi li isterao Jelku i njenu decu, nakon �ega ova zatra�i
za�titu kod suda. Shvativ�i da niko, �ak ni sud ni sudije, nemaju na�ina da iza�u
s Jelkom i njenom histerijom na kraj, Vinko uzme pu�ku da se ubije, ali u odsudnom
�asu, kada ugleda Jelku kako mu dolazi neo�e�ljana, neuredna i sa haljinom "kao
d�ak", on se, zga�en, predomisli i zauvek napusti dom koji mu zakonski pripada.
Ve� nao�igled, milobruka nalikuje na sinopsis za neku od nenapisanih Sterijinih
komedija, ali i za komediju situacije kakvu Sterijin teatar retko prikazuje. Do�ivljaj
Vinka Lozi�a opisan je kao niz epizoda i preokreta od nesumnjivog scenskog i komi�kog
kvaliteta, poput scena izme�u nasrtljive udava�e i ravnodu�nog mladi�a, potom
"osvajanja" ku�e u kojoj nijedna od sukobljenih strana ne �eli da popusti,
pa do scene su�enja u kojoj Jelka svojom brbljivo��u i histerijom odnosi prevagu
nad Vinkovim "crno-na-belo" dokazima. Ove, kao i brojne druge epizode,
pru�aju materijal koji bi jedan klasicisti�ki komediograf te�ko propustio a da
ih ne prika�e na sceni. U samoj pri�i, me�utim, nalazimo svega tri dramska odlomka,
od kojih su dva veoma kratka, pri �emu je drugi, zapravo, uvod u tre�i, najdu�i,
a koji zapo�inje Jelkinim optu�bama da je prevarena, potom pravdanjima Vinka Lozi�a
da mu nije bilo ni na kraj pameti da o�eni Jucu, i najposle, sva�e u kojoj Jelka
nare�uje Vinku Lozi�u da se iseli. Prva dva dramska odlomka su dijalozi Jelke
i Juce, od kojih jedan �itaocima i gledaocima Sterijinih komedija izgleda veoma
poznato: JUCA: Mamo, je li istina da Vinko Lozi� ho�e na�u ku�u da kupi? JELKA:
Ti si sre�na; on je rad tebe da uzme. Za�to bi ina�e kupovao ku�u? JUCA (�epi
se na ogledalu): Hi, hi, hi, zato mi on onako �e�ir skida! JELKA: Ti si sre�na,
ka�em ti. Nego pazi na sebe. JUCA (tr�i po sobi): Dok me samo u negli�e vidi!
O samo to ne, frajla Juco! Ta on ne�e od mene ute�i. Moje o�i, moja brada. Pa
jo� kad se smejem, itd. U sli�nom obliku i na sli�nom mestu, u ekspoziciji
pri�e, ovaj dijalog nalazimo razvijen u POKONDIRENOJ TIKVI izme�u Feme i Evice,
potom u okviru jedne od najpoznatijih scena u Sterijinim komadima uop�te - u TVRDICI,
izme�u Juce i njene pastorke Katice - pa �ak i u poslednjem Sterijinom "veselom
pozorju", RODOLJUPCIMA, izme�u Nan�ike i Mil�ike. Svest o nepromenjivoj,
duboko konzervativnoj prirodi mu�ko-�enskih odnosa za Steriju �esto je od ve�e
va�nosti nego svi drugi psiholo�ki, satiri�ki ili ideolo�ki elementi motivacije
likova. Kada se majka i k�erka na�u nasamo, stvari posle toga nikada ne slute
na dobro, pa je takav slu�aj i ovde. Re� je o svojevrsnim scenama zavere koje
zauzimaju vid op�teg mesta u pri�ama nekoliko "veselih pozorja", i obi�no
prikazuju pomodnost i lakomislenost �enskih likova, ali i ne�to kada je o Steriji
re� jo� va�nije - zapostavljen privatan �ivot koji se odvija iza le�a mu�kog protagoniste,
nagove�tavaju�i njegove, kao i nevolje svih ostalih likova u komediji. Primer
milobruke "Kako je Vinko Lozi� postradao od zle �ene" otkriva nam nesumnjive
mogu�nosti Sterije da i u komi�nom �anru predstavi komi�an zaplet, ali i o tome
za�to iste mogu�nosti nisu bile iskori��ene. Pisca, o�igledno, nisu ni zanimale
uobi�ajene, za klasicisti�kog komediografa potentne situacije, ve� pre svega konflikt
u okrilju intime i porodi�ne svakodnevice. Time je nagove�teno i jedno od glavnih
obele�ja Sterijinih "veselih pozorja", kao nastojanje da se dramski
konflikt objasni - ne uz pomo� dramski napregnute situacije - ve� slikom jedne
globalne krize �ije su trajanje i intezitet u stvarnosti dugotrajni i manje-vi�e
ravnomerni. Svakodnevica je, kao �to znamo, uglavnom svet jednoli�nosti i
li�en tzv. velikih doga�anja. Ona je u Sterijinim komedijama, me�utim, jo� jednoli�nija
i jo� dosadnija, i to u prili�no nemilosrdnoj meri. �rtve takvog �ivota uglavnom
su �enski likovi, ophrvani brojnim ku�anskim poslovima i bespo�tednim du�nostima.
U ZLOJ �ENI, na primer, posmatramo Sultanu kako se svim snagama opire da se u
doma�instvu prihvati gazdovanja i napornih fizi�kih poslova, a kada na samom zavr�etku
LA�E I PARALA�E Marko Vuji� saop�ti svojoj k�erki: "E, sad mo�e� biti Bati�eva
supruga i dobra gazdarica - mi s jezom i nelagodom slutimo kakva sudbina o�ekuje
Jelicu. A koliko takva sudbina mo�e biti surova naro�ito se vidi u POKONDIRENOJ
TIKVI: detalj ispucane ko�e, naro�ito ruku, prisutan je tokom �itavog komada da
uka�e na jedan fizi�ki naporan polo�aj, ali i na dugotrajnost takvog stanja. �itamo
ga i u prvoj replici komada, kojom Fema prekoreva Evicu: "Kakve su ti
te ruke, kakav ti je obraz ispucan i izgr�en, kanda si od najgore paorske familije."
(I,1) Malo kasnije, sluga Jovan se ustru�ava pa poljubi Feminu ruku jer se
gadi, a evo kako Mitar prigovara Femi, kada do�e u njenu ku�u, da na licu mesta
ispita ogovaranja o provodad�isanju njegove sestre: "MITAR: O, �avo ti
odno tu modu! Kakva te moda sna�la, nesre�o, kad ti stoje ruke ispucane kao panjevi!"
(III,3) Dosada i monotonija, me�utim, nisu vidljivi samo u detaljima kakve
tu i tamo zati�emo u gotovo svim Sterijinim "veselim pozorjima" vr�a�kog
perioda. Jednoli�an �ivot je, izme�u ostalog, upravo ono �to junaci Sterijinih
komedija dele s ve�inom u gledali�tu, kao sli�nost i vezivnu kop�u u poistove�enju
s onim �to se likovima na sceni i ve�ini u gledali�tu de�ava ili, bolje re�eno,
ne de�ava u svakodnevici. Osim poistove�enja, ovo izaziva i jo� jedan efekat,
a to je utisak o vremenskom trajanju koje se prote�e neuporedivo �ire od trajanja
same predstave. U vremenskom beskraju �amotinje, najobi�niji doga�aji iz �ivota
prestaju da budu obi�ni, i kao pod lupom za uveli�avanje, poprimaju neslu�enu
veli�inu: propala veridba ili obru�avanje jedne �upe dobijaju tragi�ke dimenzije,
a svakida�nje cicija�enje ili tra�enje obi�nog �e�ira postaju svojevrsno mu�enje
i za onog ko taj �e�ir tra�i i za onog od koga se on tra�i, ali i za onog ko to
u publici gleda. Dosada je za Sterijine likove psihi�ko, a ponekad, kao na
navedenom primeru Feme i Evice, i fizi�ko mu�enje. Istovremeno, ona je motiv za
likove da se postoje�a sredina promeni, ali i jo� �e��e, linija manjeg otpora
koja ih dovodi u zavisnost od nedostojnih postupaka i kobnih li�nosti. Nailazak
dvojice prevaranata, Mite i Alekse, u ku�u Marka Vuji�a posledica je slu�ajnosti,
ali s obzirom na Jeli�ino nezadovoljstvo ku�nim prilikama, njen osuje�en privatan
�ivot i sku�eno, palana�ko okru�enje, utisak je da bi ulogu njih dvojice, jednako
uspe�no kad-tad mogli da odigraju i neki drugi prevaranti. U vremenski nepreglednoj
�irini dosade, dramski zaplet je istovremeno slu�ajnost i neminovnost, a nailazak
kobnih li�nosti i odavanje poroku podsvesna strategija. Varalice su upu�ene na
svoje �rtve, i obrnuto - dramsko vreme koje ne odra�ava konflikt, ve� permanentnu
krizu, ostavlja utisak da su Sterijini likovi sudbinski osu�eni na sve ono nesvakida�nje
�to im se de�ava na sceni. Koliko je kolote�ina �amotinje svet fatalnosti i
sveop�te neminovnosti, gde je �ak i sama mogu�nost slu�ajnosti obesmi�ljena, mo�da
najslikovitije u "veselim pozorjima" obja�njavaju epizode lutrije i
takmi�enja. Obratimo pa�nju: lutrija i �rebanje svake vrste kod Sterije ne samo
da ne ostavljaju utisak o slu�ajnosti koja je u stanju da promeni �alostan tok
sudbine ve� naprotiv, oni nezavisno od rezultata, samo poja�avaju saznanje o jednoj
�iroj neminovnosti i uveravaju nas u �injenicu da stvari nisu ni mogle da se dese
druga�ije. U POKONDIRENOJ TIKVI, na primer, Vasilijev dobitak na lutriji i potraga
za izgubljenom "re�kontom", kao naporedni tok radnje, ne unose nikakvu
posebnu neizvesnost u glavnu radnju oko Feme, tim pre �to se ova dominantna linija
odvija kao niz prizora �ija je dramska povezanost labava, bez izrazite gradacije
i sa prevashodnom namerom da prika�e glavni lik u razli�itim situacijama u svakodnevici.
Snaga kojom Evica i Vasilije kao dramski antagonisti ometaju Femine planove nije
njihovo kockanje na lutriji, ve� ono �to ih je, u krajnju ruku, i potaklo na kocku,
a to je njihova mladala�ka lakomislenost, obest i nesputana emotivnost, toliko
opre�ni i superiorni u odnosu na Femin ose�aj frustriranosti. Drugi, jo� vi�e
dramski obesmi�ljen motiv kocke i �rebanja nalazimo u D�ANDRLJIVOM MU�U. Zavr�no
takmi�enje u kojem Sofija odnosi pobedu kao najbolja �ena u varo�i, samo potvr�uje
ono oko �ega se gledalac i �italac, sude�i po Sofijinom pona�anju i liku njene
groteskne konkurentkinje Magde, tokom �itave komedije nijednog trenutka nije dvoumio.
Sofijina pobeda na takmi�enju uop�te ne izgleda kao dobitak u jednoj neizvesnoj
utakmici, ve� sasvim suprotno kao sudbinski rezime pojedinca nesposobnog da se
izbavi iz kobne kolote�ine i nevesele svakodnevice, oli�ene u Sofijinom mrzovoljnom
suprugu, "d�andrljivom" Maksimu koji na samom zavr�etku, umesto da se
obraduje �eninoj pobedi, ozloje�eno uzvikuje: "Umrla je pravda." Ve�
iz ovog primera, vidljivo je da ne bismo bili sasvim u pravu ako zaklju�imo da
su dosada i �amotinja koje okru�uju i iznutra ispunjavaju Sterijine likove uobi�ajeni.
Oni su prikazani na sceni u drasti�nom vidu, ne samo zato �to drasti�nosti same
po sebi izazivaju komi�ki efekat kod gledalaca, ve� nadasve zbog �elje da se iz
stvarnosti na pozori�nu scenu prenesu doga�aji koje oli�avaju glavni predmet Sterijinih
komedija, a to je ljudska destrukcija u svom patolo�kom, psiholo�ki uverljivom
obliku. Za razliku od klasicisti�ke drame koja mu prethodi, a naro�ito od romanti�arske
koja �e tek da usledi, Sterija svoje likove ne opisuje kao zlo�ince �ije je zlo
nadli�no i dramski mistifikovano, ve� njihovu zlo�u on istra�uje u svakodnevnim
prikra�enostima, u pogre�nom na�inu vaspitanja, naru�enim porodi�nim odnosima
i kulturnim devijacijama nalik onima koje je Frojd nazivao "neurozama u kulturi".
Ukratko: Sterija je zlo video kao psiholo�ku i dru�tvenu bolest, a pozori�te kao,
kako �emo imati prilike da se uverimo, neku vrstu psihijatrijske ustanove za njegovo
izle�enje. Okolnost da je individualna patologija u sredi�tu prvih Sterijinih
"veselih pozorja", diktirala je i oblik dramskog zapleta, i to da odmah
naglasimo - mnogo vi�e od svih scenskih i gluma�kih ograni�enja onda�njeg teatra
o kojima je pisao Jovan Hristi�. Ako nam ovi zapleti ponekad izgledaju jednostavno,
stvaraju�i utisak da je Sterijina �elja bila pre svega da prika�e porok pa tek
onda da sastavi pri�u, poku�ajmo da u nekoliko re�enica prepri�amo radnju LA�E
I PARALA�E i TVRDICE, i to na na�in kako bi ih neki student dramaturgije prepri�ao
u nastojanju da svojim prepri�avanjem zainteresuje slu�aoca. Da poku�amo: U
LA�I I PARALA�I, dva prijatelja-varalice, la�ni baron i zavodnik-�enomrzac Aleksa
i njegov "bedinter" Mita su u bekstvu pred biv�om Aleksinom verenicom
koju su materijalno i moralno upropastili. U potrazi za krovom i hranom, oni nailaze
na dobrostoje�u ku�u Marka Vuji�a u kojoj doma�in upravo ugovara veridbu svoje
k�erke Jelice i verenika koga joj je sam odabrao. Ali, obrazovanoj i emancipovanoj
Jelici ne dopada se o�ev izbor i njena situacija izgleda beznade�no, sve dok ne
upozna novoprido�log gosta - Aleksu, alias la�nog barona Goli�a. Glumljena otmenost
i plemi�ko poreklo uspevaju da zavedu ne samo Jelicu ve� i njenog lakovernog oca
koji, najposle, raskida k�erkinu veridbu i prstenuje novoga verenika - barona
Goli�a! Ali, Aleksu vi�e ne zadovoljavaju samo napunjen stomak i osvojeno srce
naivne devojke - on sada �eli materijalno, ali i psihi�ki, da do kraja upropasti
svoje doma�ine... U TVRDICI, sitni zelena� i tvrdica poku�ava da se otarasi
notaro�a Mi�i�a koji poku�ava da u ime gradske op�tine od njega izmami zama�an
prilog za bolnicu. Pri tom, Mi�i� bezobzirno poku�ava da iskoristi Janju, nalaze�i
saveznika u njegovoj �eni i k�erki koje istovremeno zavodi. Ali, nevelike �tete,
poput ru�enja tro�ne �upe koja u obru�avanju usmrti Janjine konje, Janji omogu�avaju
da obe�anja Mi�i�u sve vi�e odga�a. Pri tom, on ne sluti da mu najve�a opasnost
preti sa strane od koje to najmanje o�ekuje - od Kir Dime, osobe od najve�eg li�nog
poverenja, kojoj je poklonio ruku svoje k�eri, ali i veliku pozajmicu...3 Ovako
prepri�ana, o�ekujemo da Sterijina "vesela pozorja" nagoveste pregr�t
dramati�nih scena i obrta, izazvanih namernim neizvesnostima i iznena�enjima u
dramskoj naraciji. Ali, isto je toliko o�igledno da kada ih �itamo ili gledamo,
ona to retko posti�u. Glavni razlog je sli�an onom koji smo ve� naveli na primeru
milobruke "Kako je Vinko Lozi� postradao od zle �ene", a to je da Sterija
opisuje prikra�enost obi�nih ljudi u kojima se va�nost i dramati�nost doga�aja
mere okvirima njihove, i ne samo njihove �amotinje i banalne svakodnevice. O posledicama
koje ovakav pristup ima na strukturu dramske pri�e najbolje govore navedene dramske
pri�e "veselih pozorja": one poseduju elemente zapleta na�injene po
svim merilima zapleta u klasicisti�koj komediji, da bi tek u pi��evoj realizaciji
isti elementi bili pojednostavljeni u korist onoga do �ega je Steriji najvi�e
stalo - uverljivog i psiholo�ki realisti�nog prikazivanja likova. Ali u stati�noj,
nedramati�noj stvarnosti "veselih pozorja", Sterija je prona�ao sna�nu
ta�ku oslonca za otkri�a pozori�ne naracije: re� je o dramskom tretmanu vremena.
Na ve� navedenim primerima drasti�nih fizi�kih detalja, uverili smo se da vreme
igra vi�estruku, naj�e��e klju�nu ulogu u oblikovanju �itavog niza dramatur�kih
elemenata. Ako uop�te i mo�e da se govori o tipizaciji komi�nih karaktera u Sterijinim
komedijama, na primer, onda o njoj mo�emo razmi�ljati nadasve kao o temporalnoj
kategoriji: glavni likovi "veselih pozorja" i njihovi karakteri prevashodno
su primeri frustriraju�eg u�inka koje su na njih ostavili dugotrajni periodi vremena
provedeni u stanju ponaosob razli�ite psihi�ke prikra�enosti, a tek potom demonstracije
karakteristi�nog tipa pona�anja. Obrnut redosled nije ni mogu�: u beskrajno dosadnoj
svakodnevici, premre�enoj banalnim detaljima, obesmi�ljenim navikama i prozai�nim
prohtevima, svaka racionalna, makar i naj�vr��a volja postaje kad-tad neodr�iva,
a pogotovo ona koju uz pomo� niza do krajnosti diferenciranih tipova karaktera
preporu�uje klasicisti�ka komedija. Svest o dramskom vremenu, me�utim, ne modeluje
samo dramske karaktere. Ona je kod Sterije u pozadini ve�ine sukoba na sceni,
kao i same teme "veselih pozorja" - ljudske destrukcije kao psiholo�kog
fenomena na kojem je zasnovana ne samo dramska pri�a ve� i pretpostavljena reakcija
publike. Isku�enja dramske upotrebe vremena, stoga, obele�avaju ve�inu dramatur�kih
osobenosti "veselih pozorja", �ine�i ih istovremeno toliko druga�ijim
od sveta klasicisti�ke komedije, ali i od svakog drugog pozori�ta koje je Sterija
mogao da ima u svom gledala�kom i �itala�kom iskustvu. (Odlomak
iz magistarskog rada "Ideja teatra i komedije Jovana Sterije Popovi�a") 1
Ovu strukturnu ambivalenciju Ibersfeldova tuma�i na primeru MIZANTROPA: "Gledalac
�ita i/ili konstrui�e dve pri�e (ili, ako ho�ete, dve fabule) koje se bore za
prednost - jedne koja je Alcestova povest, druge koja je Selimenina povest...
(...) Idimo jo� dalje: prisustvo dvaju aktancijalnih modela oko dveju osa subjekat-objekat,
mo�e imati za posledicu, ne samo na nivou �itanja ve� i prakse, �to �e re�i predstave,
ne mogu�nost izbora, ve� oscilacije. Ovde nije u pitanju jednozna�no �itanje,
o kojem govori Zigfrid �mit, ve� dvostruko, dijalo�ko �itanje na koje pozori�nog
gledaoca primorava to osciliranje �to le�i u osnovi pozori�nog posla. Predstava
obezbe�uje ili ru�i ambivalentnost teksta, tu ambivalentnost koja se ne ti�e smisla
ve� sukoba". (An Ibersfeld, �ITANJE POZORI�TA, Beograd, "Vuk Karad�i�",
1982, str. 74) 2 Po Miloradu Pavi�u, povod za
ovu milobruku bila je parnica koju je Sterija vodio sa izvesnim Anastasijom Kolofonom
(Milorad Pavi�, ISTORIJA SRPSKE KNJI�EVNOSTI-- KLASICIZAM, Beograd, Dosije/Nau�na
knjiga, 1991, str. 170) 3 Na sli�an, "dramati�an"
na�in mogu�e je prepri�ati i pri�u POKONDIRENE TIKVE, tre�eg najpoznatiijeg Sterijinog
ranog dela, s tim �to bi ona, verujemo, zvu�ala jo� dramati�nije i sasvim nalik
onoj iz LA�E I PARALA�E, da je Sterija sa�uvao prvu verziju ove komedije. O ovoj
prvoj, nesa�uvanoj verziji, danas znamo samo po Sterijinom predgovoru za drugo
izdanje, a u kojem se navodi da prvo izdanje nije moglo biti �tampano zato �to
je u njemu "Ru�i�i� takvu rolu igrao, koja bi gdikom zazorna biti mogla".
Do danas sa�uvana verzija POKONDIRENE TIKVE opisuje Femu, udovicu pokojnog opan�ara
�est nedelja posle njegove smrti, kada ona re�ava da �ivot u svojoj ku�i organizuje
na nov na�in, po otmenim uzorima inostrane mode. U komediji Fema raskida zaruke
svoje k�erke s verenikom Vasilijem za koga smatra da je prost i nedovoljno imu�an,
a u ku�u dovodi nove goste, �ankolizu Saru koja je u�i tajnama otmenosti i "noblesa",
kao i Ru�i�i�a, pateti�nog poetu koga planira da o�eni svojom k�erkom. Ali, ni
dobitak na lutriji koji nenadano popravlja Vasilijevo finansijsko stanje, kao
i otkri�e da su Sara i Ru�i�i� obi�ne varalice, ne uspevaju da urazume Femu, sve
dok njen brat Mitar ne posegne za lukavstvom, iznenada joj obe�av�i jedno krajnje
neobi�no putovanje za Pariz... |